آشنایی با جنگنده ابر مانور پذیر سوخو-37

در اين بخش مي‌توانيد در مورد کليه مباحث مرتبط با هواپيماهاي نظامي به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: SAMAN, شوراي نظارت, مديران هوافضا

Old Moderator
Old Moderator
نمایه کاربر
پست: 396
تاریخ عضویت: دوشنبه 29 اسفند 1384, 2:42 pm
محل اقامت: آسمان بي نهايت
سپاس‌های دریافتی: 122 بار
تماس:

آشنایی با جنگنده ابر مانور پذیر سوخو-37

پست توسط Colonel Chazan »

sukhoi su-37 terminator پايان دهنده افسانه هاي بي پايان!

 : 

------------------------------------------------------------------------------

اگر اطلاعاتي از پروژه هاي دور و دراز طراحي روس ها در بعد هوانوردي نظامي داشته باشيم جستجوي شركت هاي سازنده آن را به دنبال يك مهره سنتي همچنان خواهيم يافت چرا كه عامل مانورپذيري يك جنگنده در شرايط سخت گرچه امروزه قابل توجيه است اما روح سازندگان روس چندان با نبردهاي آينده سازگار نيست و بسياري معتقدند هنوز هم ركورد اين امر در انحصار رقيب داخلي آن يعني ميكويان گوروويچ موسوم به (ميگ) مي باشد نقطه درخشان طرحهاي شركت با سابقه سوخوي را پس از توليد نخست نمونه فلانكر مي توان در همين جنگنده يافت هرچند اين جنگنده را هنوز نمي توان يكي از رقباي قدر جنگنده هاي چندماموريته و سرسخت امروزي به دليل طي دوره ي اوليه عمر آن ناميد اما اين طور كه پيداست مي توان در اين جنگنده نكات برجسته اي را يافت كه به تفصيل به آنها مي پردازيم چرا كه ترميناتور ناميست كه بر آن نهاده اند.

------------------------------------------------------------------------------

تصویر
هواپیمای روسی Su-37 ترمینیتور، آخرین عضو خانواده فلانکر

------------------------------------------------------------------------------

از آنجا كه سروصداي روسها در بخش نظامي و رقابت آنان با ايالات متحده همچنان ادامه داشته و دارد،رقابت هاي داخلي بين شركت هاي بنام روسي نيز منجر شده طرحهاي مفهمومي سوخوي بيش از پيش دقيق و اقتصادي باشد.هرچند در حيطه كاري دو شركت سوخوي و ميگ با ارايه طرحهاي مشابه با نقاط نسبتاً مشترك زياد در زمينه سوخو-27 و ميگ-29 ثابت كردند براي مقابله با طرح هاي جديد بلوك غرب متحد هم اند اما مي توان رويه هركدام را بر اساس پيشينه به طور جداگانه بررسي نموده و تشخيص داد حال اين طرح نيز هرچند ملهمي از پيشينيان خود و خصوصاً Su-35 بوده اما يك خط شكن در گروه خود به حساب مي آيد چرا كه نخستين جنگنده روسي است كه از فناوري TVC يا كنترل و هدايت تغيير بردار رانش سه بعدي كه امكان تغيير درسه بعد خروجي هاي هردو موتور را در حالات مختلف،به طور همزمان يا غيرهمزمان و به طور جداگانه براي انجام مانورهاي خاص فراهم مي آورد، برخوردار است.سوپر فلانكر را بايد هواپيمايي با قابليت مانوردهي فوق العاده بالا دانست هرچند اگر نگاهي به جثه سنگين و نسبتاً طويل آن بياندازيد كمي در اين مورد شك مي كنيد اما جالب اينجاست كه سوپر فلانكر با شگردي خارق العاده كه تا فرصت يافته در نمايشگاه هاي عظيم هوايي در اقصي نقاط پهنه اين كشور خودنمايي كرده و موجب بهت و حيرت عموم و حتي كارشناسان شده است مانورها و صرفاً مانوري كه تا پشت رل اين هواپيما در شبيه سازهاي پرواز ننشينيد به پيچيدگي مانور كولبيت پي نخواهيد برد. در اين مانور كه عملاً در شرايط عملياتي اگر كمي بدبينانه به آن نگاه كنيم غير ممكن مي نمايد،هواپيما يك پشتك كامل 360 درجه اي در هوا مي زند و ازآنجا كه اكثر مانورهاي سنگين افت شديد سرعت و رانش را به همراه دارند،آن را به سيبلي براي دشمنان تيزبين خود بدل مي كند هرچند مهارت خلبان نيز مي تواند كمك زيادي براي بهبود سريع وضعيت و نامتعادلي جنگنده باشد و به كارش آيد اما برخي آن را به منزله اتمام كار اين جنگنده در همان نقطه از نبرد مي دانند علاوه بر اين،نمايشگاه هوايي فارن برو در سال 1996نيز عرصه درخشاني براي هنرنمايي اين جنگنده به حساب مي آمد چرا كه چشم سازندگان و طراحان روسي به استقبال خصوصاً عموم از اين جنگنده دوخته شده بود
--------------------------------------------------------------------------------------

تصویر
هواپیمای Su-37 Terminator به کانارد نیز مجهز است
--------------------------------------------------------------------------------------
گويي پنجره جديدي به روي دنياي حركات آكروباتيك گشوده شده بود طراحان مطمئن روس، اين پرنده را رويايي براي شكستن ركوردهاي مرگبار مي پنداشتند و به حيات مجدد صنعت هميشه در صحنه اما ضعيف هوانوردي روسيه اميدوار بودند.هرچند ترميناتورها از اين وهله سربلند بيرون آمدند و مانور استثنايي سوپر-كبري را براي اولين بار به نام خو در كتاب ركوردهاي هوانوردي به ثبت رسانيدند;حركتي كه در آن هواپيما ابتدا با سرعتي معادل 400 كيلومتر بر ساعت كار خود را آغاز مي كرد و سپس با كشيدن دسته هواپيما به طرف عقب و كاهش تراتل باعث كششي به طرف عقب با زاويه اي حدود 135 درجه و سپس چرخش كامل به طور عمود و حفظ اين حالت به مدت 4الي 6ثانيه و سپس مجدداً با پايين آمدن دماغه و Level كردن هواپيما در سطح افق و رساندن سرعت از دست رفته به 150Km/hبدون تغيير ارتفاع و مرحله نهايي كه استفاده از سيستم تحريف جهت اعمال رانش براي تنظيم تعادل اوليه است به اجرا گذاشتند.البته توصيه مي شود تا زمان دريافت گواهينامه مربوطه آن را در شبيه ساز پرواز امتحان نكنيد!هر چند در مورد هواپيمايي كه تنها چند فروند پيش نمونه از آن تهيه شده و فعلاً توليد آن تعليق و يا درواقع متوقف شده است و دليل آن نيز عدم اختصاص بودجه لازم به پروژه آزمايشي Su-37 بوده و حتي دو فروند نيز با وجود تفاوت نه چنداني كه با Su-35 خود دارد در طرح اصلي اين هواپيما ادغام شده است و از اين حيث نمي توان آينده اي براي آن متصور بود،جنگنده اي كه نخستين پرواز خود را در دوم آوريل 1996 انجام داده و از توان بالايي در زمينه پيشرانش برخورداراست به طوري كه براي توليد و تامين نيروي جلوبرندگي خود از دو موتور توربوفن AL-37FU ساخت شركت Lyulkaكه در واقع نوع ارتقا يافته AL-31F به كار رفته در مدل پايه Su-27 است، هركدام با رانشي معادل 30855پوند بهره مي برد و از سيستم Avionic والكترونيكي پيشرفته اي برخوردار است به طوري كه رادار چندحالته آن با قابليت ترك و نظارت همزمان بر 15 هدف و شليك انتخابي با توجه به سيستم راداري موشك مجهز به قفل روي هدف به طور مستقل در حالت فعال يا غير فعال به آسودگي مي تواند به هدايت و مشايعت موشكهاي هوا به هواي خود نظير R-77 پرداخته و شاهد نابودي آن باشد
---------------------------------------------------------------------------------

تصویر
سیستم تغییر بردار رانش از قابلیت های کم نظیر ترمینیتور است
---------------------------------------------------------------------------------
از ديگر تجهيزات پيشرفته آن مي توان به كاكپيت و صفحه آلات پيشرفته آن اشاره داشت تعجب نكنيد بله پيشرفته!البته چنانچه پیشتر گفته شد تمایل روسها به قطعات آنالوگ همچنان ادامه داشته و ردپای آنها هنوز پیداست اما در ترمیناتور اطلاعات ناوبري و تاكتيكي مورد نياز خلبان بر روي چهار نمايشگر با فناوري استفاده از كريستال مايع ،يك دستگاه صفحه نمايش تعيين شده اختصاصي نقش بسته و يك صفحه كليد گسترده براي كنترل وضعيت تجهيزات خارجي تعبيه شده است.اطلاعات مربوط به سيستمهاي اختصاصي هر يك به همزمان با انتخاب خلبان نمايش داده مي شوند، هرچند اعتقاد بسياري بر اين است كه هنوز توانايي روس ها براي ساخت تجهيزات پيشرفته الكترونيكي در حد رقابت نيست اما اين بار شركت كرانستت سازنده قطعات Avionics اين جنگنده متفاوت ظاهر شده.بيشترين سرعت سوپر فلنكر(در حالت روشن بودن پس سوز) به حدود 2 برابر سرعت صوت يا 2500Km/h خواهد رسيد برد گذري جنگنده در حالت Full Load به 3500 كيلومتر رسيده و 2000 كيلومتر در مقايسه با فلنكر پايه بهبود يافته است.تسليحات سوپر فلنكر، از نظر وزن كلي 18075 پوند (مقداري معادل 8200 كيلوگرم) هستند كه به نسبت هاي نابرابر بين موشكهاي هوا به هواي R-73 و R-77 ،هوا به زمين،بمب ها،راكتها و پادهاي مغشوش كننده رادار و ضد عمل الكترونيك و...تقسيم شده اند.
-------------------------------------------------------------------------------

تصویر
برای کنترل سیستم تغییر بردار رانش نیاز به Fly By Wire های بسیار پیشرفته است
-------------------------------------------------------------------------------

نهايتاً لازم به ذكر است طرح اين هواپيما همانطور كه پيشتر گفته شد در حد شايعاتي متوقف شده اما برنامه هايي نيز پس يك دوره استراحت براي دفتر طراحي آزمايشات سوخوي(EDB) حول كار بر روي گونه 2 سرنشينه اين هواپيما با قابليتهايي باز هم وسيع تر در زمينه اهداف و ماموريت هاي زميني به طور گسترده در دست بررسي است و بايد منتظر ماند و ديد كه آيا همچون بسياري از شاهكارهاي روسي به قبرستان مدرن هواپيماهاي اين كشور به دليل مشكلات فوق منتقل خواهد شد يا خواهد ماند و آسمان را زير چشم هاي تيزبين خود اداره خواهد كرد.
آخرین ويرايش توسط 1 on Colonel Chazan, ويرايش شده در 0.
[font=Verdana]May they rest in peace, those graceful masters of the sky

Happiness is Tomcat-Shaped

I love the smell of jet fuel in the morning
 

تصویر
Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 4114
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 11 بهمن 1384, 6:16 pm
سپاس‌های ارسالی: 4500 بار
سپاس‌های دریافتی: 4323 بار
تماس:

پست توسط Reza6662 »

Colonel Chazan,
از مطلب خوب و قلم بسيار شيواي شما کمال تشکر را دارم. :razz:
سالها پيش، زماني که در صها بودم، دوست سرهنگي داشتم از نيروي هوايي که متخصص تعميرات F-4 بود. اين دوست من مي گفت Su-37 يک سر و گردن از تمام جنگنده هاي ساخت اروپا نظير تايفون، رافال و گريپن بالاتر هست.
فکر ميکنم تو روسيه اين هواپيما رو از نزديک ديده بود و با برخي امکاناتش آشنا شده بود. ولي فکر مي کنم با ورود به خدمت F-35 و F-22، عرصه براي جنگنده هايي مثل Jas-39 يا Su-37 بسيار تنگ خواهد شد مگر اينکه روسها، تصميم به صادرات تسليحات بگيرند و سختگيري را کنار بگذارند. :-(
 [External Link Removed for Guests]    
Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 1790
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 6 فروردین 1385, 3:49 pm
سپاس‌های ارسالی: 8 بار
سپاس‌های دریافتی: 256 بار

پست توسط Saeid12345 »

با تشکر از آقا چازان بخاطر مطلب خوبشون. :D

جنگنده سوخو-37 جزو نسل ++4 هست و اين نسل ما بين دو نسل 4 و 5 هست.
اين نسل از جنگنده ها که شامل تايفون و رافال و اف-18 E و سوخو-34و35و37 و ... مي شود تمام تواناييهاي جنگنده هاي نسل 4 را دارا مي باشند و علاوه بر آن بسياري از تواناييهاي جنگنده هاي نسل 5 مانند F-22 و F-35 و Su-47 و ... را دارند.

سوخو-37 هم جزو جنگنده هايي هست که توانايي عملکرد در دو نسل 4 و 5 را دارا مي باشد ولي بايد اذعان کرد که اين جنگنده با وجود تمام تواناييهاي و برخي تواناييهاي منحصر بفرد يک قدم عقبتر از جنگنده هاي نسل 5 هست و دليل اصلي آن غير پنهانکار بودن آن هست.

شايد با نصب رادار ليزري بر روي اين جنگنده که بتواند مثلا از فاصله 300 کيلومتري اف-22 را شناسايي کند بتوان اين جنگنده را به گروه جنگنده هاي فوق پيشرفته وارد کرد!
Major II
Major II
پست: 217
تاریخ عضویت: دوشنبه 21 فروردین 1385, 10:51 pm
محل اقامت: بندر
سپاس‌های دریافتی: 14 بار
تماس:

پست توسط su34 »

با تشکر از اين مطلب زيبا
چيزي که فکر من رو مدتيه مشغول کرده مانور پذير ترين جنگنده ي دنياست!
اگر ميشه يه نفر اول بگه تعريف مانور پذيري چيست و بعد مانورپذير ترين جنگنده ي دنيا رو معرفي کنه :-(
من که فکر ميکنم سوخوي 37 مانورپذير ترين باشه :-(
[External Link Removed for Guests]
Commander
Commander
نمایه کاربر
پست: 1189
تاریخ عضویت: دوشنبه 1 خرداد 1385, 2:58 am
سپاس‌های ارسالی: 16928 بار
سپاس‌های دریافتی: 4258 بار

پست توسط Fariborz »

Colonel Chazan عزيز ممنون از مطلب زيبا و کاملت . دستت درد نکنه دوست خوبم :razz: :razz: :smile: :smile:
Colonel II
Colonel II
پست: 1065
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 28 اسفند 1384, 2:04 pm
محل اقامت: زیر آسمون خدا
سپاس‌های دریافتی: 407 بار
تماس:

پست توسط آرمان »

su34, لطفاً بي پايه اظهار نظر نکنيد، مانورپذيرترين هواپيماي جهان هواپيماي جنگنده MiG-29A هست.
Major II
Major II
پست: 217
تاریخ عضویت: دوشنبه 21 فروردین 1385, 10:51 pm
محل اقامت: بندر
سپاس‌های دریافتی: 14 بار
تماس:

پست توسط su34 »

, لطفاً بي پايه اظهار نظر نکنيد، مانورپذيرترين هواپيماي جهان هواپيماي جنگنده MiG-29A هست.

آرمان خان نيازي نيست مثل هميشه موضع گيري کنيد و دانش خودتون رو به رخ بنده بکشيد!
شما با پايه اظهار نظر کنيد و دليل بياريد که چرا اينجوريه...من سوال خودم رو پرسيدم و نظر خودم رو هم هرچند بي پايه و اساس گفتم از دوستان جواب خواستم :eek: اگر دقت کنيد گفتم **من فکر ميکنم** نگفتم مطمين هستم!

باز هم از دوستان ميخوام که من رو در اين مورد راهنمايي کنند :-(
[External Link Removed for Guests]
Old Moderator
Old Moderator
نمایه کاربر
پست: 396
تاریخ عضویت: دوشنبه 29 اسفند 1384, 2:42 pm
محل اقامت: آسمان بي نهايت
سپاس‌های دریافتی: 122 بار
تماس:

پست توسط Colonel Chazan »

Reza6662, عزيز
از لطفا شما بي نهايت سپاسگزارم-با بخش اعظم گفته شما موافقم.
دوست من مافياي قدرت در امريكا در روسيه به شكلي ديگر خود مي نمايد.هر چند يكي از موفق ترين هواپيماهاي روسي به طور نسبي Su-27 Flanker بود كه به چين فروخته شد اما در كل اين مسئله مصداق صحيح همين سخت گيري و محافظه كاري است.اساساً وقتي بحث مانورپذيري ميشود يعني اينكه به نوعي بايد در نبردهاي آينده تغييراتي متحمل شد چرا كه در نبردهاي داگفايت اگر هم پيروزي وجود داشته باشد مطمئناً وزنه به طرف هوايماهاي خفاكار سنگيني نخواهد كرد.اما اصلاً در آينده شاهد نبردهاي اين چنين نزديك خواهيم بود؟!

Saeid12345, جان
لطف داريد سعيد جان.البته همانطور كه گفتم حضور اين جنگنده به اين شكل (به همان دلايلي كه فرموديد)در نبردهاي آينده هنوز هم در هاله اي از ابهام هست چرا كه منابع رسمي هم به واژه شايعه توقف توليد اين هواپيما معترف اند.

su34, عزيز
خوشحالم بعد از مدتي اينجا مي بينمت. :)
البته بحثي كه بازكرديد يك بحث نسبي است.هر چند در شرايطي كه بتوان مساوي و برابر قضاوت كرد به عقيده بنده ميگ در اين زمينه بيشتر موفق بوده تا سوخوي.هر چند جداً طرحهاي ميگ-29 A و سوخو-27S بسيار به هم شبيه اند اما ردپاي طرحهاي غربي در اين مدل ها به طوري نامشخص به چشم مي خورد.در نهايت با آرمان در مورد ميگ-29A موافقم.

Fariborz, جان
دوست عزيزم از لطف شما بي نهايت سپاسگزارم :)

آرمان, جان چرا كمي تندي؟ملايمت بهتر از خشونت جواب داده و خواهد داد. :razz:
- شما تصور مي کني که داشتن سيستم Vectoring Thrust براي مانورپذيري کافي هست درحالي که به هيچ وجه اينطور نيست و نمونه اش F/A-22 که يکي از مانورناپذيرترين جنگنده هاي جهان هست.

كافي نيست اما 50% قضيه است.ضمناً جملات به ظاهر خبري شما براي من قابل قبول نيست.مانورناپذيرترين و...
بدون دليل و تنها از سر لجاجت :-)
آخرین ويرايش توسط 1 on Colonel Chazan, ويرايش شده در 0.
[font=Verdana]May they rest in peace, those graceful masters of the sky

Happiness is Tomcat-Shaped

I love the smell of jet fuel in the morning
 

تصویر
Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 1790
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 6 فروردین 1385, 3:49 pm
سپاس‌های ارسالی: 8 بار
سپاس‌های دریافتی: 256 بار

پست توسط Saeid12345 »

اف-22 يکي از مانورپذيرترين جنگنده هاي جهان هست ولي مشکل آن اين هست که به دليل بدنه پهن و طراحي خاص حتي با مانورهاي معمولي نيز افت شديد سرعت و شتاب خواهد داشت!
اف-22 به نظر من بهترين جنگنده با مانورهاي زاويه زياد و در عين حال دور کم هست يعني مثلا مي تواند با زاويه 30 درجه و با طي مسافت چند صد متر کمتر از سوخو-27 يک چرخش به طفين داشته باشد اما بعد از آن سرعتش شايد به 500 کيلومتر بر ساعت برسد يعني مي شود سيبل متحرک!
Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 4114
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 11 بهمن 1384, 6:16 pm
سپاس‌های ارسالی: 4500 بار
سپاس‌های دریافتی: 4323 بار
تماس:

پست توسط Reza6662 »

آرمان,
از نظر توانايي هاي ديناميکي پروازي، علي الظاهر سوخوي27 (انواع يک نفره) قابليتهاي بي نظيري دارند؛ اما توانايي ابرمانورپذيري، يا Super Maneuverability عبارت توصيفي يا صفتي هست که به سوخوي27 با سيستم VT اطلاق مي شود (مانند مدل سوخوي37 يا سوخوي30 مدل MKI). توانايي انجام مانور کبرا يا کولبيت در مدلهاي معمول سوخوي27 وجود ندارد؛ اما در اينجا يک نکتهء ظريف هست:
نيروي هوايي روسيه، به تدريج، نقش MiG-29A را در نيروي هوايي کم مي کند و به جايش، سوخوي27 مدل SKM وارد خدمت مي کند؛ اين امر، به نظر من تنها يک دليل دارد: توانايي برتر سوخوي27 در امر دفاع هوايي. اما توانايي برتر سوخوي27 سري SKM، مي تواند به دليل مانورپذيري بهتر يا دلائل ديگر نظير توان بارگذاري بيشتر بالها، موتورهاي قوي تر با TBO بهتر، بهره مندي از سيستم Fly By Wire، مداومت پروازي بيشتر و . . . مي باشد.

 [External Link Removed for Guests] 

اما حسن ختام اين پست، تصوير زيبايي از يک سوخوي27 معمول (بدون VT) هست:
[External Link Removed for Guests]

با تشکر از حضور مجدد su34 عزيز :)
Old Moderator
Old Moderator
نمایه کاربر
پست: 396
تاریخ عضویت: دوشنبه 29 اسفند 1384, 2:42 pm
محل اقامت: آسمان بي نهايت
سپاس‌های دریافتی: 122 بار
تماس:

پست توسط Colonel Chazan »

توانايي انجام مانور کبرا يا کولبيت در مدلهاي معمول سوخوي27 وجود ندارد؛

رضا جان نخستين بار مانور كبري ابداع پوگاچف بر روي مدل پايه انجام شد.

داونلود ويدئوي زيباي زير را به دوستان پيشنهادمي كنم.

"Kulbit"
[External Link Removed for Guests]
[font=Verdana]May they rest in peace, those graceful masters of the sky

Happiness is Tomcat-Shaped

I love the smell of jet fuel in the morning
 

تصویر
Old Moderator
Old Moderator
نمایه کاربر
پست: 1236
تاریخ عضویت: جمعه 27 مرداد 1385, 3:12 pm
محل اقامت: جايي درست وسط غربت شهر...انطرف تر از اب...در کنار خورشيد...
سپاس‌های دریافتی: 65 بار
تماس:

پست توسط ghalamman »

Colonel Chazan,
ممنونم...زيبا و جذاب بود...
پاسگاه مرزي گدار... سراوان
جاده زابل به زاهدان ...تاسوکي
تقاطع بلوار بزرگمهر و معلم... زاهدان
بلوار ثارلله مجتمع نسترن ...زاهدان
پاسگاه مرزي ناجا... سراوان
تاريخ هيچ کدام را از ياد نخواهد برد...
ارسال پست

بازگشت به “هواپيماهاي نظامي”