در ابتدا لازم به ذکره که:
این مطلب کاملا اختصاصی برای سنترال کلابز است و هیچ کپی برداری صورت نگرفته
و کپی برداری فقط با ذکر منبع (سنترال کلابز ، مرکز انجمن های تخصصی) مجاز است
بوگاتی ویرون
توهمی در هوشیاری با پیشرفت روز افزون دانش و تکنولوژی ، سوپر اسپرت ها هم از قاعده ی پیشرفت مستثنا نبوده اند و روز به روز شاهد خودنمایی سوپر اسپرت هایی قدرتمند تر ، سریع تر و زیبا تر از نسل قبل هستیم.
در بین سوپر اسپرت ساز های مطرح مدت زمان زیادی است که شرکتی به نام بوگاتی ، آسایش را از سوپر اسپرت سازان گرفته است .
سوپر اسپرت سازی که در سال 1909 و توسط اتوره بوگاتی فرانسوی تاسیس شد ، که از آن سال تا به حال کمتر از 8000 سوپر اسپرت دست ساز تولید و روانه بازار کرده است ، آرزوی این مرد تسخیر دنیای سوپر اسپرت بود و امروزه به این آرزوی خود دست یافت .
این سوپر اسپرت ساز که در سال 1950 ورشکست شد و دچار توقف تولید شد ، در سال 1980 دوباره جان تازه ای گرفت و امروزه یکی از مشهور ترین کمپانی های خودرو ساز شده است.بوگاتی هم اکنون زیر مجموعه ولکسواگن(فولکسواگن)است.
تولید و معرفی ویرون که نامش را از پیر ویرون گرفته ، ولوله ای در بین دیگر خودروسازان ایجاد کرد. هیچ یک از سوپر اسپرت های زمان عرضه ی این اتومبیل قادر به مبارزه با آن نبوده اند! حتی مک لارن اف 1 افسانه ای هم نتوانست این ابر خودرو را شکست بدهد.و همین باعث شد تا برنامه ی مشهور تخت گاز این خودرو را برترین خودروی دهه ی 201 میلادی انتخاب کند.
این خودرو خودروی دست سازیست که اولین بار در Molsheim فرانسه تولید شد.
شرکت بوگاتی در طراحی این خودرو که مدل ساده ی آن Veyron EB 16.4 نام دارد ، انواع و اقسام تکنولوژی ها را برای این که این خودرو فاتح پیست ها باشد ابداع کرد.از پیوند زدن دو موتور خورجینی وی شکل هشت سیلندر پاسات با یکدیگر و تولید موتور 16 سیلندر تا به کار گیری ترمز بادی در پشت خودرو ، همه ی تلاش های بوگاتی به ثمر نشست تا این هیولای رام مشهور ترین سوپر اسپرت حال حاضر باشد.
موتور با حجم دقیق 7993 سی سی W شکل خورجینی 16 سیلندر 64 سوپاپ ، قلب تپنده ی این سوپر اسپرت را تشکیل میدهد که توسط چهار سوپرشارژرهوای مورد نیاز خود را تامین میکند ، میتواند 1001 اسب بخار قدرت و همچنین 1250 نیوتون متر گشتاور را تولید کند که برای کندن آسفالت کافی به نظر میرسد! در کنار سیستم انتقال قدرت به چهار چرخ و همچنین جعبه دنده ی 7 سرعته DSG سکوئنشیال و سیستم سوخت رسانی انژکتوری الکترونیکی در کنار ترمز های میخکوب کننده ی دیسکی سرامیک کربنی ABS.
حتی برخی بر این باور اند که داخل موتور این خودرو 3000 اسب بخار قدرت تولید میشود که 1000 اسب بخار آن ازاگزوز خارج میشود و 1000 اسب دیگر صرف خنک شدن تجهیزات موتور میشود و 1000 اسب باقی مانده به چرخ ها منتقل میشود!
حتی تصور قدرت 3000 اسب هم دیوانه کننده است!!!
این موتور قدرتمند در کنار طراحی واقعا مهندسی شده خودرو باعث شده تا این خودرو بتواند به شتاب صفر تا صد در 2.5 ثانیه و نهایت سرعت 407.5 کیلومتر بر ساعت دست یابد!شاید این آمار شما را هیجان زده کرده باشد اما در نظر داشته باشید که با سرعت 380 کیلومتر بر ساعت میشود یک چهارم زمین فوتبال را در یک ثانیه طی کرد!که برابر حدودا یک سوم سرعت صوت!یک شاهکار دیگر از ویرون این است که میتواند در زمان 16.7 ثانیه به سرعت 300 کیلومتر بر ساعت برسد!زمانی که شاید برخی خودرو های ساخت داخل نیز نتوانند در این زمان به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسند!همچنین در عرض 25 ثانیه به سرعت 402 کیلومتر بر ساعت میرسد!همینطور میتواند یک چهارم مایل را در 9.9 ثانیه طی کند!
جیمز کلاش از خاطرات خود در باره بوگاتی ویرون گفته که تا قبل از بوگاتی ویرون ، لامبورگینی را با سرعت 360 کیلومتر بر ساعت بدون هیچ حادثه ای رانندگی کرده اما پس از رسیدن به سرعت 407.5 کیلومتر بر ساعت متوجه میشود که دنیای بالای 360 کیلومتر دنیای متفاوتی است!
و معتقد است این خودرو به حدی سریع و چابک و قدرتمند است که اصلا نفهمید چه زمانی به سرعت 407.5 کیلومتر بر ساعت رسیده است!
طراحی ظاهری آن کاملا با درون آن تطابق دارد.چهره ای عضلانی ولی سرشار از مهندسی!حتی 1 سینتیمتر از طراحی بدنه ی این خودرو بی برنامه نبوده است.چهره ی جلوی ساده ولی در عین حال زیبا ، همینطور چهره ی عقب که مهم ترین قسمتی که جلب نظر میکند دیفیوز بزگ عقب است.که نشان از اهمیت آیرودینامیک برای دستیابی به سرعت و پایداری بالا دارد.هواکش های بزرگ روی سقف که وظیفه ی تامین هوای مورد نیاز موتور را دارد.همینطور هواکش های بزرگ کنار خودرو پشت درها ، و همینطور بالچه اسپویلر عقب که در سرعت های بالا باز میشود و علاوه بر ایجاد فشار بر عقب خودرو نقش ترمز بادی را هم دارد که برای کاهش سرعت ، جهت ایجاد مقاومت در برابر باد به حالت عمود در می آید.اگزوز بزرگ تکی در عقب که نشان از عظمت موتور خودرو را می دهد ، چرخ های بزگ عقب که عرضی معادل 365 میلیمتر دارند!!!.همه و همه نشان از مهندسی و دقت بسیار بالا و قابل تحسین در این ابر خودرو را دارد.
اما اگر در آرزوی خود فکر خریدن این خودرو را دارید اشتباه کرده اید!چون قیمت پایه ی این خودرو 1250000 دلار است!
که با احتساب عوارض و مالیات و انواع و اقسام پول هایی که گمرک میگیرد و جهت پلاک کردن این خودرو حدود 550 درصد باید قیمت بیشتر بدهید تا این ماشین رو وارد ایران با پلاک ملی کنید!که حدود 6 میلیارد تومن میباشد.پس فکر میکنم توهمی در هوشیاری مناسب این خودرو میباشد.
و اگر میخواهید با این خودرو با سرعت 400 کیلومتر بر ساعت حرکت کنید باید برای هر 100 کیلومتر 100 لیتر بنزین تهیه کنید!چون این خودرو در سرعت های بالا واقعا پر مصرف است!!!
همه ی این تلاش های شرکت بوگاتی باعث شد تا ابرخودرویی جاودانه تولید شود تا بتواند کمی از آبروی از دست رفته ی فرانسه در تولید خودرو را بازگرداند.
اما هر چه هست ، سخنی میماند که پایان این مطلب است ، و آن این است که بوگاتی ویرون در کنار نام هایی مثل مک لارن اف 1 در تمام طول تاریخ جاودانه باقی خواهد ماند.
ادامه دارد...

شماره دوم [COLOR=#000000]- آبان ماه 1390