گربه های ايرانی

در اين بخش مي‌توانيد در مورد کليه مباحث مرتبط با هواپيماهاي نظامي به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: SAMAN, شوراي نظارت, مديران هوافضا

Major I
Major I
پست: 53
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 7 اردیبهشت 1385, 12:55 am
سپاس‌های ارسالی: 628 بار
سپاس‌های دریافتی: 186 بار

پست توسط Taghdir »

لحظه های ماندگار
سروان ر- ط

منبع : کتاب آذربال


سوختگیری هوایی ، یکی از با ارزشترین تواناییهای نیروی هوایی به شمار می آید و کمک شایان توجهی به افزایش توان رزمی کرده ، برای اجرای ماموریتهای گوناگون ، قابلیت انعطاف فوق العاده ای به هواپیماهای شکاری می بخشد. هواپیماهای شکاری بمب افکن "اف-14" که ماموریت حراست از قلمرو هوایی کشور را به عهده دارند ، توانایی انجام سوختگیری در هوا را دارا می باشند.

در طول جنگ تحمیلی ، با استفاده از سوختگیری هوایی در تمام مدت شبانه روز، این امکان فراهم شد که هواپیماهای شکاری بمب افکن ، به ویژه هواپیماهای "اف-14" بتوانند برای مدتهای طولانی در آسمان باقی مانده و به حفاظت از آسمان کشور در مقابل حملات دشمن بپردازند. هواپیماهای اف-14 توانستند با سوختگیری در روز و شب ، در پاره ای شرایط ، تا حدود دوازده ساعت در حال پرواز بوده ، با گشت زنی هوایی ، مراقب آسمان منطقه نبرد باشند. در واقع ، امکان گرفتن سوخت در هوا موجب می شد که با بهره گیری از تعداد کمتری از هواپیماها ، ماموریتهای بیشتری انجام شود و در جریان جنگ تحمیلی، خدمات ارزشمندی توسط نیروی هوایی ارائه گردد.


 [External Link Removed for Guests] 


سوختگیری هوایی هواپیماهای شکاری بمب افکن از هواپیماهای سوخت رسان، در هر سال ، هزاران بار انجام گرفته و تدریجا به یکی از ابزارهای دائمی و متداول اجرای ماموریت تبدیل شده است. با وجود این ، ماموریت سوختگیری هوایی، مانند هر ماموریت دیگری ، خطرات فراوانی را به همراه دارد؛ به طوری که کوچکترین غفلت و اندکی بی توجهی ؛ حادثه آفرین بوده و علاوه بر صدمات مالی ، خسارات جبران ناپذیر جانی و به خطر افتادن ماموریتهای اصلی را نیز درپی خواهد داشت. اجرای عملیات سوختگیری هوایی، خصوصا در شرایطی که دید کم باشد، بسیار مشکل است. به طور مثال، سوختگیری در ظلمات شب و در تاریکی مطلق ، در حالی که چراغهای راهنمای هواپیمای تانکر نیز خاموش باشد، باید با دقت عمل و مهارت بسیار زیاد صورت پذیرید. پرواز در چنین شرایطی ، همراه با وضعیت جوی نامناسب و ابرهای خطرناک، به مراتب پیچیده تر شده، جرات و جسارت توام با خونسردی و مهارت بسیار را می طلبد. یکی از خطرناکترین مراحل سوختگیری، نزدیک شدن هواپیمای سوختگیر به سیستم سوخت رسان هواپیمای تانکر است که باید با کنترل کامل و در نظر گرفتن تمامی عوامل انجام شود. به عبارت دیگر، رعایت سرعت تقرب هر دو هواپیما و موقعیت آنها نسبت به یکدیگر، دارای اهمیت حیاتی است. موقعیت سبد سوخت رسان نیز، درحین نزدیک شدن شدن برای سوختگیری باید دقیقا مورد توجه قرار گیرد؛ زیرا چنانچه هنگام تقرب؛ سبد مزبور در مقابل قسمت ورودی هوای موتور هواپیما قرار گیرد، موجبات از کار افتادن موتور را فرهم می کند وهمین امر باعث عدم تعادل در پرواز هواپیما خواهد شد. به همین خاطر، خلبان باید در حین سوختگیری، دائما به کلیه آلات دقیق موتورهای هواپیما توجه داشته باشد تا از بروز چنین شرایطی ، بموقع جلوگیری کند.



جدا شدن از هواپیمای سوخت رسان نیز حتما باید با دقت و احتیاط کامل صورت گیرد. هر گونه بی احختیاطی ، موجب خواهد شد تا سیستم سوخت رسان ، به هواپیمای شکاری برخورد کرده، خطرات زیادی را در حد صدمه به هواپیما و خلبانان به وجود آورد.

آموزش سوختگیری هوایی ، با توجه به نیاز شدید به انجام آن در طول جنگ تحمیلی ، از اهمیت فوق العاده ای برخوردار بود. در این مدت ، تمرینات متوالی و اجرای آن در پروازهای گشت دائمی گشت هوایی، موجبات مهارت فوق العاده خلبانان را فراهم کرد . به طور مثال مهارت و تجربه خلبانان هواپیمای اف-14 تا به آن حد افزایش یافت که توانستند در هر شرایطی از روز و یا شب ، و در هوای نامساعد و ابرهای خطرناک ، مبادرت به سوختگیری هوایی کنند و بر همه ی مشکلات موجود در این زمینه فائق آیند .

هنگامی که صحبت از سوختگیری در شرایط جوی نامناسب به میان می آید ، شاید گروهی تصور کنند که انجام این کار هم مثل سایر ماموریتهای سوختگیری در روز و یا شب است ؛ ولی باید توجه کرد که کوچکترین بی دقتی و کم تجربگی ، خطر ساز و سانحه آفرین خواهد بود؛ زیرا علاوه بر دید کم – که در شرایطی ابری به وجود می آید - ، لرزشهای دائمی لوله های سیستم سوخت رسان ، کار را به شدت مشکل کرده ، حرکات غیر قابل پیش بینی آن در هوای نامطلوب ، احتمال برخورد با هواپیمای سوختگیری را شدیدا افزایش می دهد. وجود ابرهای باردار و حاوی بار الکتریکی و مستعد برای رعد و برق نیز از جمله خطرات سنگینی است که به هنگام سوختگیری می تواند باعث آتش سوزی شده و موجبات نابودی هواپیماهای سوخت رسان و سوختگیر را فراهم کند.

درتب و تاب دوران جنگ تحمیلی ، زمانی که هواپیماهای شکاری "میگ-25" عراقی ماموریت بمباران شبانه تهران را داشتند ، به هواپیماهای اف-14 ماموریت مقابله و جلوگیری از دسترسی آنها به اهداف مورد نظرشان داده شده بود. به همین منظور ، گشت هوایی در تمام طول شبانه روز برفراز تهران انجام می گرفت

 [External Link Removed for Guests] 

غروب یک روز پنجشنبه ، ماموریت گشت زنی هوایی در منطقه تهران به ما ابلاغ شد.. پس از انجام برنامه توجیهی ، در زمان موعود به پرواز در آمدیم و در دل شب ، راهی منطقه گشت زنی هوایی در اطراف شهر تهران شدیم. برای تامین سوخت مورد نیاز نیز یک هواپیمای سوخت رسان پیش بینی شده بود که علاوه بر هواپیمای ما ، به سایر هواپیماهای شکاری – که در مناطق دیگری از آسمان کشور در پرواز بودند – سوخت می داد. با کاهش تدریجی مقدار سوخت هواپیما ، تصمیم گرفتیم به سمت هواپیمای سوخت رسان پرواز کرده، پس از سوختگیری ، مجددا برای مقابله با تهدیدات ، به منطقه برگردیم. با هواپیمای تانکر تماس گرفتیم و از او اجازه نزدیک شدن برای سوختگیری خواستیم. هواپیمای تانکر در ارتفاع 24 هزار پایی در پرواز بود و ما باید ارتفاع 30 هزار پایی را ترک کرده ، با کاهش ارتفاع ، برای سوختگیری آماده می شدیم. با کاهش سرعت و ارتفاع و هماهنگی با هواپیمای سوخت رسان ، تقرب به آن انجام شد و پس از اتصال سیستم سوخت رسان به هواپیما ، باکهای خالی هوپیما تدریجا از سوخت انباشته شد.

در لحظات پایانی سوختگیری بودیم که ایستگاه رادار منطقه ، خبر پرواز یک فروند هواپیمای میگ-25 را به سمت شهر تهران گزارش کرد و از ماخواست تا سریعا آماده درگیری بشویم. ما بلافاصله از هواپیمای سوخت رسان جدا شدیم و از آن فاصله گرفتیم. سپس قدرت موتورهای هواپیما را به حداکثر رساندیم و از پس سوز موتورها نیز برای افزایش سرعت بهره گرفتیم. برای آنکه هر چه سریعتر به سرعتهای زیاد برسیم، کمی کاهش ارتفاع دادیم و آماده شدیم که از سرعت صوت عبور کنیم. در این لحظات برفراز یکی از شهرهای شمال کشورمان قرار داشتیم. سرعت ما به سرعت صوت کاملا نزدیک شده بود و عبور ما از دیوار صوتی، مسلما صدای انفجارگونه ی شدیدی در شهر ایجاد می کرد و باعث دلهره و وحشت مردم می شد. در آن لحظه اندیشیدم که هر چند نگران ساختن هموطنان عزیزمان ، به هیچ وجه مقبول و پسندیده نیست ، اما نجات جان عده دیگری از این امت عزیز و بزرگوار در تهران ، که در آن لحظات در معرض خطر اصابت بمبهای هواپیمای متجاوز دشمن بعثی قرار داشتند ، از اولویت بالاتری برخوردار بود. بر خود نهیب زدم و با یاد خدای بزرگ و با عزمی راسخ، هواپیمای اف-14 را به چابکی از سرعت صوت عبور داده ، با افزایش سریع سرعت و ارتفاع ، خود را در موقعیت مناسب برای درگیری با دشمن قرار دادم. هواپیما همچون شهاب ، دل شب تیره را می شکافت و با چالاکی به پیش می رفت . ارتفاع هواپیما به بیش از 40 هزار پا رسیده بود و همچون اسبی سرکش و با سرعتی سرسام آور، به سمت تهران در حرکت بود. از فراز کوههای البرز عبور کردم. می دانستم که شکست دیوار صوتی در تهران نیز واقع خواهد شد؛ ولی دفاع از شهر، مهمتر بود

 [External Link Removed for Guests] 

هواپیمای دشمن را در رادار هواپیمایم می دیدم که در فاصله ای دور ، با سرعت ، در حال حرکت به سمت ما بود و هر دو با سرعتی معادل چندین برابر سرعت صوت ، به یکدیگر نزدیک می شدیم. من در بهترین موقعیت و در انتظار زمان مناسب برای شلیک موشک بودم. همه چیز را وارسی کرده ، برای حمله به هدف آماده شدم. در این حال، ناگهان گردش سریع دشمن برای فرار را در رادار هواپیما مشاهده کردم. هواپیمای دشمن با استفاده از دستگاههای هشدار الکترونیکی، متوجه وضعیت نامناسب خود و آمادگی ما برای درگیری شده بود و بناچار ، با انصراف از ادامه ی مسیر پروازی ، از نیمه راه مجبور به فرار و ترک منطقه به سمت عراق شده بود. مسیر طولانی گردش دشمن را با رادار هواپیما دنبال کردم و مدتی نیز با سرعت زیاد به دنبالش رفتم. با فاصله ای که داشتیم، دسترسی به هدف مقدور نبود. پرواز با این سرعت ، ما را تا نیمه راه غرب کشور پیش برده بود که تصمیم به مراجعت به منطقه تهران و ادامه پرواز گشت هوایی گرفتیم.

همان لحظه ، راه برگشت را در پیش گرفته ، بر فراز شهر تهران که در دل شب آسوده آرمیده بود، به پرواز درآمدیم؛ با خوشحالی از اینکه توانسته بودیم از حمله ناجوانمردانه دشمن به مردم عزیزمان جلوگیری کنیم. در زیر پایمان ، دریایی از خانه های مردم قرار داشت و درآن نیمه شب ، پیر و جوان و کوچک و بزرگ ، در خواب شیرینی فرو رفته بودند. با غرور و سربلندی ، بر فراز شهر بال گسترده بودیم و شادمانه از اینکه مانع حمله دشمن شده بودیم ، به خود می بالیدیم؛ چرا که هواپیمای دشمن حتی نتوانسته بود به چند صد کیلومتری شهر برسد

این هم آخر و عاقبتشان

 [External Link Removed for Guests] 
Super Moderator
Super Moderator
پست: 949
تاریخ عضویت: دوشنبه 29 اسفند 1384, 2:31 pm
سپاس‌های ارسالی: 2396 بار
سپاس‌های دریافتی: 1355 بار

پست توسط Reza 313 »

Taghdir عزيز ممنون از خاطره زيبا و عكسهاي زيباتري كه درج فرموديد .... :(

جا دارد كه يادي هم بكنيم از امير دلاور ارتش اسلام سرلشگر خلبان شهيد عباس بابايي كه به گفته بسياري از خلبانان تامكت ، اولين شخصي بودند كه امر خطير سوختگيري هوايي در شب با تامكت را انجام دادند ....آن هم در زماني كه متخصصان شركت گرومان بر اين عقيده بودند كه جهت ميسر شدن اين امر ميبايست تغييراتي در سيستم روشنايي هواپيما بوجود آيد .... :shock:

خداوند روحش را قرين رحمت فرمايد... :razz:



 [External Link Removed for Guests] 
...آن ها که بر فراز آسمان درس پرواز آموخته بودند ، دیگر زیستن بر خاک زمین میسرشان نبود و جنگ بهانه ای بود تا مشق نیمه کاره ی آسمانی بودنشان را کامل کنند .... تصویر 
Major I
Major I
پست: 53
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 7 اردیبهشت 1385, 12:55 am
سپاس‌های ارسالی: 628 بار
سپاس‌های دریافتی: 186 بار

پست توسط Taghdir »

من هم ممنونم از ابراز لطف شما!
اين تصاوير زيبا هم طبق معمول کار دوست مشترکمان فريبرز عزيزه.

از ياد آوري شما هم در مورد شهيد بابايي سپاسگزارم!

نکته اي که در مورد سوختگيري هوايي اين هواپيماها يادم اومد، صحبتي بود که چندي پيش امير خليلي مسئول آموزش هواپيماهاي اف-14 در اوايل انقلاب ابراز کردند که : پروژه ي چند ميليون دلاري آموزش سوختگيري شبانه اين هواپيماها که توسط کمپاني گرومن طراحي شده بود اما عملا اجرايي نشده بود، با چند پرواز در اواخر تابستان 59 با موفقيت به پايان رسيد و بهنگام جنگ تمامي خلبانان اين هواپيما از اين توانايي برخوردار شدند.
Major II
Major II
پست: 26
تاریخ عضویت: شنبه 7 بهمن 1385, 3:29 am
سپاس‌های ارسالی: 171 بار
سپاس‌های دریافتی: 118 بار

پست توسط F-14A »

یادی از دوران جنک .....

IRIAF F-14A on CAP


[External Link Removed for Guests]
Commander
Commander
نمایه کاربر
پست: 1189
تاریخ عضویت: دوشنبه 1 خرداد 1385, 2:58 am
سپاس‌های ارسالی: 16928 بار
سپاس‌های دریافتی: 4258 بار

پست توسط Fariborz »

سلام دوستان
مدت زيادی است که چندين نفر از دوستان خوب و آگاهم در ايران خواستار مطالعه کتاب منتشر شده از طرف تام کوپر و فرزاد بيشاپ در رابطه با تامکتهای ايرانی شده بودند . برای اين دسته از علاقمندان تصميم گرفتم اين کتاب رو در همين بخش قرار دهم . با توجه به درخواست اکثريت دوستان مطالب کتاب بتدريج و با فاصله زمانی قرار خواهد گرفت . اميدوارم با اينکار قدمی هر چند کوچک در راه ترويج « فرهنگ مطالعه » برداشته باشم . هر چند که تاکنون اين کتاب بشکلی که در آينده ملاحظه خواهيد کرد در اينترنت قرار نگرفته است و مرکز انجمنهای تخصصی برای اولين بار اقدام به اينکار مينمايد , ولی برای حفظ زيبايی مطالب و تکيه بر دانش محوری از قرار دادن هرگونه اسم و يا watermark انجمن خودداری ميکنم تا دوستان بدانند که هدف من و انجمن سنترال کلابز در هيچ مقطعی مطرح کردن خويش نبوده و نيست بلکه هدف فقط و فقط قابليت دسترسی علاقمندان داخل کشور به مراجع و کتب منتشره در خارج از ايران به سهل ترين روش ميباشد . اميدوارم از مطالعه اين کتاب بهره لازم رو ببريد . با سپاس . :D :-)




 تصویر 

[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]

ادامه دارد ...
Commander
Commander
نمایه کاربر
پست: 1189
تاریخ عضویت: دوشنبه 1 خرداد 1385, 2:58 am
سپاس‌های ارسالی: 16928 بار
سپاس‌های دریافتی: 4258 بار

پست توسط Fariborz »

[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]

ادامه دارد ...
Commander
Commander
نمایه کاربر
پست: 1189
تاریخ عضویت: دوشنبه 1 خرداد 1385, 2:58 am
سپاس‌های ارسالی: 16928 بار
سپاس‌های دریافتی: 4258 بار

پست توسط Fariborz »

[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]

ادامه دارد ...
Old Moderator
Old Moderator
پست: 201
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 18 خرداد 1385, 3:25 pm
سپاس‌های ارسالی: 117 بار
سپاس‌های دریافتی: 349 بار
تماس:

پست توسط black hawk »

فریبرز جان کار بسیار پر ارزشی رو شروع کردید لازم دونستم رسما تشکر کنم :razz: :razz:
Commander
Commander
نمایه کاربر
پست: 1189
تاریخ عضویت: دوشنبه 1 خرداد 1385, 2:58 am
سپاس‌های ارسالی: 16928 بار
سپاس‌های دریافتی: 4258 بار

پست توسط Fariborz »

[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]


ادامه دارد ...
Commander
Commander
نمایه کاربر
پست: 1189
تاریخ عضویت: دوشنبه 1 خرداد 1385, 2:58 am
سپاس‌های ارسالی: 16928 بار
سپاس‌های دریافتی: 4258 بار

پست توسط Fariborz »

[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]


ادامه دارد ...
Commander
Commander
نمایه کاربر
پست: 1189
تاریخ عضویت: دوشنبه 1 خرداد 1385, 2:58 am
سپاس‌های ارسالی: 16928 بار
سپاس‌های دریافتی: 4258 بار

پست توسط Fariborz »

[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]


ادامه دارد ...
Commander
Commander
نمایه کاربر
پست: 1189
تاریخ عضویت: دوشنبه 1 خرداد 1385, 2:58 am
سپاس‌های ارسالی: 16928 بار
سپاس‌های دریافتی: 4258 بار

پست توسط Fariborz »

[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]


ادامه دارد ...
ارسال پست

بازگشت به “هواپيماهاي نظامي”