نظرسنجي بزرگ بهترين فيلم تاريخ سينماي ايران

در اين بخش مي‌توانيد در مورد کليه‌ي مباحث فيلم و سينما به بحث بپردازيد

مدیر انجمن: شوراي نظارت

بهترين فيلم تاريخ سينماي ايران

اخراجي ها
34
8%
از كرخه تا راين
15
4%
آژانس شيشه اي
66
16%
به رنگ ارغوان
6
1%
بچه هاي آسمان
20
5%
جدايي نادر از سيمين
67
16%
درباره الي
15
4%
رنگ خدا
6
1%
سفر به چرابه
1
0%
سوته دلان
5
1%
طلا و مس
10
2%
قيصر
25
6%
گاو
11
3%
گوزنها
10
2%
ليلي با من است
20
5%
مادر
34
8%
ميم مثل مادر
16
4%
مارمولك
45
11%
ناخدا خورشيد
4
1%
هامون
4
1%
 
مجموع رای گیری: 414

Major II
Major II
نمایه کاربر
پست: 240
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 6 دی 1390, 5:40 pm
سپاس‌های ارسالی: 164 بار
سپاس‌های دریافتی: 885 بار

Re: نظرسنجي بزرگ بهترين فيلم تاريخ سينماي ايران

پست توسط leylas »

با سلام خدمت همه.
جناب lord_jason عرض کنم که هنر ذاتا چیز پاک و مقدسی هستش ولی امروزه شما اثر هنر یا هنرمندی رو پیدا نمیکمنید که سیاسی نباشه(دوستان بیایید واقع بین باشیم،حتی اگر گرایش میل به صفر هم بکنه باز وجود داره)و به همین دلیل تفسیر و نقد یه اثر هنری بدون بررسی اهداف و تمایلات سازنده یه مقدار ساده انگارانه است.(رجوع کنید به مقالات متعدد تو اینترنت و مستندهای مختلف مثل Arrival و مثلا phase3 و..........)این راجع به دخول سیاست.
ضمنا عرض کنم سیاست هیچ چیز بدی نیست که بگیم انگ زدیم و....(این نوع نگرش که از سیاست دور باشید و زندگی راحت داشته باشید و....خودش باید بررسی بشه)
در رابطه با جدایی(اسم بین المللی)یکبار تو یه تاپیکی توضیح دادم که تاپیک حذف شد(البته به دلایل دیگری)
ببینید دوست عزیزمون صحبت خوبی داشتند که اگه نظام غرب از یه چیزی از ما حمایت کنه باید بیشتر فکر کرد
جدایی(با تمام احترامی که برای شخص فرهادی و تیمشون قائلم) چند تا سوال برای من پیش آورد:
1-چرا هوا کثیف تر از همیشه است؟؟
2-چرا دیوارها کثیف تر از حد واقعی است؟
3-چرا حجت(به استفاده از اسم عجیب و قدیمی هم توجه کنید)که شخصیت مذهبی فیلم هستش همیشه کلافه ، عصبانی و بد دهنه(یا مثلا هیچکی بهش که یه مستضعف هست توجه نمیکنه و..)؟؟؟؟
4-چرا دقیقا زن با حجاب خدمتکاره یا مثلا خدمتکار با حجابه و اینقدر خرافی نشون داده شده؟؟؟
5-چرا تنها راه رهایی رفتنه؟؟؟؟؟
و صدها چرای دیگه
آیا همینها دقیقا خواسته مافیای رسانه نیست؟؟؟؟؟
قبول دارم که فیلم خیلی خوش ساخته.
ولی ولی ولی....
مایلم راجع به این مفاهیم(مافیای رسانه،سینمای انقلاب،اسکار و...صحبت کنیم)البته نظرم اینه که یه تاپیک ایجاد کنیم(البته میترسم حذف بشه)
در ضمن در مورد فراستی و سلحشور هم باید بگم که اینها هم همین مسائل رو میگن که به مذاق شما خوش نمیاد!!!!!
و خواهشا در مورد شخصیتهای شناخته شده اینطور اظهار نظر نکنید
و در آخر اینکه شکلکها نشون دهنده حالتهای نویسنده است....
یا علی
 ای دشمن حق ما دلیر و حق پرستیم برگرد تا سربند  یا زهرا  نبستیم 
   
 آماده ی نبرد [HIGHLIGHT=#00b050]  [HIGHLIGHT=#00b050]و  [HIGHLIGHT=#f2f2f2]پ     
Major II
Major II
نمایه کاربر
پست: 316
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 18 بهمن 1390, 10:11 pm
سپاس‌های ارسالی: 2097 بار
سپاس‌های دریافتی: 2074 بار

Re: نظرسنجي بزرگ بهترين فيلم تاريخ سينماي ايران

پست توسط Lord_Jason »

با اجازه دوستان نظرات خودم رو بدون نقل قول دوستان می نویسم که کسی تصور نکنه جمله ی خاصی رو در تضاد با شخص خاصی عنوان کردم.
در مورد فضای فیلم "جدایی نادر از سیمین"، لوکیشن های اصلی این فیلم 2 منزل مسکونی و یک سالن دادگاه هستند، منزل های مسکونی یکی متعلق به شخصیت های نادر و سیمین هست که ظاهراً از قشر متوسط جامعه هستند، یکی کارمند بانک و دیگری استاد زبان در موسسه ی آموزشی، منزل ایندو در ظاهر نه کوچک و نه بزرگ است، دیالوگ های آشپزخانه نشاندهنده ی یک آشپزخانه ی معمولی است، قسمت پذیرایی نیز همینطور و دکوراسیون خانه کاملا همگام با زندگی یک خانواده متوسط ایرانی است. منزل دیگر متعلق به خدمتکار و شوهرش که از طبقه ی پایین جامعه هستند، طبیعتاً کوچک و دلگیر بودن چنین خانه ای طبیعی و مطابق با سطح زندگی مردم "پایین شهر" است. دوستان من اگر "فرهادی" در همین فیلم برای خانواده متوسط یک منزل بزرگ و زیبا و کاملاً مجلل انتخاب میکرد خودِ شما خرده نمی گرفتید که تبلیغ تجمل گرایی و غربزدگی است و با فرهنگ ما همخوانی ندارد و فلان و بهمان....؟
اگر کمی به شهرهای خودمان و زندگی مردم دقیق شویم چیز دیگری می بینیم؟ مثلاً خانواده ی یک کارمند میانسال در قصر زندگی می کند؟ یا یک خدمتکار که شوهرش بیکار شده در خانه ای ویلایی و کاملاً مبله روزگار می گذراند؟
در مورد دادگستری و صحنه های دادگاه، نمیدانم گذار شما به چنین جایی افتاده است یا خیر؟ اما من خودم تنها 2 بار برای گرفتن گواهی عدم سو پیشینه جهت استخدام به دادگستری قدم گذاشتم، اتفاقاً فضایی که من دیدم بسیار کثیفتر و شلوغتر و بهم ریخته تر از چیزی بود که شما در فیلم می بینید. مشکلی نیست برای امتحان خودتان یکبار به دادگستری شهرتان بروید و راهروهای منتهی به دادگاه ها و وضع ظاهری آنجا را ببینید..
در مورد مذهبی بودن حجت، بنده هرگز چنین برداشتی ندارم. اینکه صرفاً حجت در چند صحنه ی دادگاه میگوید "به ابوالفضل" دلیلی بر مذهبی بودن اوست؟ اگر اینطور است پس تمام دلار فروشها و دلالان داروی تهران همه "فوق مذهبی" هستند چون ورد کلام آنها اصطلاحاتی چون "به ابوالفضل" و "به همین قبله"... است! اتفاقاً گفتن این اصطلاح در مورد حجت تنها به عنوان گواه گرفتن در حضور قاضی برای اثبات حقانیت خود است. کلافگی شخصیت "حجت" هم نشان از فشارهایی است که در کوران مسایل اجتماعی و اقتصادی به او وارد شده و این خود گواه دیگری است که او به ذات بد نبوده و اساساً انسان "شری" نیست.
بر عکس شما من شخصیت زن فیلم را مذهبی می بینم، که برای شستشوی پیرمرد کهنسال به حوزه زنگ میزند و پرس و جو می کند که آیا مشکل شرعی دارد یا خیر، یا از دست زدن "نادر" به چادرش گله می کند. شخصیت زن هم که بد تصویر نشده، در بدترین اوضاع اقتصادی حاضر به دروغ گفتن یا پذیرش پول حرام نمی شود و خوشبختانه چهره ی شخص مذهبی تخریب نشده. پس در این مورد هم به نظر من ایرادات دوستان بجا نیست. اتفاقاً در فیلم می بینیم که شخصیت نادر که مذهبی بنظر نمیرسد "دروغ" گفته و با خود در جدال است، این مطلب خلاف برداشت و ادعای شماست دوستان.
در مورد آقایان "فراستی" و "سلحشور" مگر این دو نفر معصوم هستند؟ نمی توانید تصور کنید که این دو ممکن است از این جهت که شخصی با عقاید و دیدگاهی متفاوت با آنها به موفقیت رسیده حسادت بورزند؟ آقای سلحشور در کارنامه ی هنری خود چه مقامی کسب کرده اند؟ حداقل "فرهادی" در جشنواره فجر و در تهران ( که گمان نمی کنم هیئت داوران جشنواره فجر تحت تاثیر لابی صهیونیسم و استکبار جهانی باشد) بعنوان بهترین کارگردان انتخاب شده و اثرش بعنوان بهترین فیلم از نظر داوران و فیلم منتخب مردمی شده است. چرا احتمال خبط و خطا یا بخل برای این دو نفر نمی دهید؟ صدها منتقد با سواد و تحصیلکرده و دها بازیگر و هنرمند موفق و سابقه دار دیگر ایرانی از این فیلم تمجید کرده اند و موفقیت آنرا تبریک گفته اند، نکند از مجموع سینمای ایران تنها این دو آقا درک سیاسی و دانش سینمایی دارند؟
در انتها، علیرغم اینکه هرگز قبول ندارم که این فیلم سیاه نمایی کرده و هیچ منتقد برجسته ی ایرانی و خارجی چنین مطلبی را عنوان ننموده، فرض را بر این میگذارم که این فیلم بدبختی ها و مشکلات جامعه را نشان میدهد، آیا این مساله بد است؟ رسالت هنر چیست؟ مگر نشان دادن زشتی ها و یادآوری آن یکی از رسالت های هنر نیست تا بشر به خود بیاید و در پی رفع آن باشد؟ انتظار اینکه در فیلم های سینمایی تنها گل و بلبل و باغ و ویلا و جشن و شادی نشان داده شود تنها گول زدن شعور خودمان نیست؟ اگر در نمایش زندگی یک خانواده متوسط کم فروشی یا تحریف میشد انتقاد شما کاملاً بجا بود، اما در این فیلم هرگز شامل این مسایل نیستیم. دوستان سینمای هالیوود و فیلمهای اچ دی و تجاری را به کنار بگذارید، در فیلم های فرانسوی، ایتالیایی و حتی انگلیسی (که جز ممالک مترقی و مدرن محسوب میشوند) نیز زندگی یک خانواده متوسط با همین استانداردها نشان داده میشود، یک خانه معمولی و خودروی معمولی، خبری از اتاق های مبله و لوستر و تخت های سلطنتی نیست. اگر شما اینرا سیاه نمایی میدانید پس کل سینماگران عالم "سیاه نما" هستند...
اگر کسی مایل بود میتوانم لیستی از صدها فیلم سینمایی غربی را ارائه کنم که در آنها زندگی خانواده های متوسط اروپایی تصویر شده است، آنوقت خود به قضاوت بنشینید که آیا "فرهادی" در اثرش سیاه نمایی کرده یا خیر؟
Captain I
Captain I
نمایه کاربر
پست: 1929
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 24 فروردین 1389, 9:01 pm
محل اقامت: IRAN
سپاس‌های ارسالی: 2144 بار
سپاس‌های دریافتی: 7629 بار
تماس:

Re: نظرسنجي بزرگ بهترين فيلم تاريخ سينماي ايران

پست توسط HORLIKAN »

Mr.Amirhessam نوشته شده:با سلام

شاید شخصیت من به این حرف ها نزدیک نباشد اما با دیدن این فیلم ها ،حتی در تکرار ان ها گریه کرده ام،برای خودم،برای سرزمینم و برای دینم و مردم کشورم :

از كرخه تا راين
آژانس شيشه اي
بچه هاي آسمان
رنگ خدا
سفر به چرابه
طلا و مس

مارمولك



مارمولك واقعا اشكاور بود! من به شخصه دو سه بار رفتم تو كار قمه زنيتصویرتصویر
بزرگ ترين گناه ترس است .

امام علي (عليه السلام)

________________________



 
 
Moderator
Moderator
نمایه کاربر
پست: 1647
تاریخ عضویت: چهارشنبه 8 مهر 1388, 11:15 pm
سپاس‌های ارسالی: 14912 بار
سپاس‌های دریافتی: 14993 بار

Re: نظرسنجي بزرگ بهترين فيلم تاريخ سينماي ايران

پست توسط oweiys »

با تشكر از همه / جدايي - آژانس - مارمولك - مادر - اخراجيها /


نتايج نظرسنجي :


راي بالاي مادر با وجود گذشت سال ها از اكران فيلم قابل توجه بود .

فيلم گاو و گوزنها هم علي رغم گذشت بيش از 30 سال راي بالايي آوردند.

محبوبيت آژانس شيشه اي با وجود گذشت 14 سال همچنان همچنان پابرجاست.

راي بالاي مارمولك و ليلي با من است هم نشان داد طنز كمال تبريزي مخاطبان خود را دارد.

ضمن اين كه فيلمهاي خوبي هم كه راي بالا نياوردند چيزي از ارزش آن ها كاسته نمي شود.
__________________________________

السلام عليك يا علي ابن موسي الرضا المرتضي (ع)
Major
Major
نمایه کاربر
پست: 618
تاریخ عضویت: دوشنبه 28 بهمن 1387, 1:28 pm
سپاس‌های ارسالی: 1938 بار
سپاس‌های دریافتی: 1909 بار

Re: نظرسنجي بزرگ بهترين فيلم تاريخ سينماي ايران

پست توسط pedmehr »

چه بسا اگر سنگ ها را نبسته بودند و سگ ها را ... تاکنون افتخارات چند برابری در تاریخ سینمامون و این لیست ( که بسیاری رو جا گذاشته ) داشتیم .

به امید در دست گرفتن جایزه اسکار امسال توسط فرهادی عزیز تصویر
در روح و جان من میمانی ای وطن
Major II
Major II
نمایه کاربر
پست: 585
تاریخ عضویت: شنبه 9 مهر 1390, 7:48 pm
محل اقامت: iran
سپاس‌های ارسالی: 3296 بار
سپاس‌های دریافتی: 2088 بار
تماس:

Re: نظرسنجي بزرگ بهترين فيلم تاريخ سينماي ايران

پست توسط Cloor Master »

anybody نوشته شده:به نظرم تشخیص فیلم ضد ایرانی و سیاه نما کار ساده ایه....همون که امام فرمود هروقت غربی ها از کار ما تعریف کردن و برامون دست زدن باید به خودمون شک کنیم و بدونم یه جای کار خرابه....
خوب کافیه به فیلمهای ایرانی که در جشنواره های خارجی جایزه گرفتن نگاهی بندازید....
غیر اینه که فضای کلی فیلم ها یاس آلود و جامعه ای ناامید و پر از مشکل و رنج و گرفتاری رو به تصویر کشیدن و به بیننده خارجی اینجور القا میکنه که انگار در ایران هیچ چیز خوب و امید بخش و مثبتی نیست که تبدیل به فیلم بشه.!!!؟
چند نمونه بادکنک سفید و من ترانه ... آواز گنجشکها... جدایی ...
همه دارای فضایی که در بالا ذکر کردم هستم..
من منکر مشکلات و فقر و بدبختی و ... در جامعه امروز ایران نیستم....

اما یک سوال ساده...آیا در همین ایران امروز زندگی های شاد و مرفه و پر انرژی نیست که بشه ازش فیلم ساخت؟
یا اصلا اگر درام و فیلم سازی بیشتر مشکلات و گرفتاری رو میپسنده آیا نمیشه فضای فیلم طوری باشه که اینطوری القا نکنه که این آخر بدبختیه و هیچ امیدی به درست شدن اوضاع نیست؟

به حال این نظر منه و البته میتونه کمی هم تحت تاثیر سیاست و رفتار متناقض غرب در قبال ما باشه....




ند وقت بیش تو تلوزیون یک فیلم از امریکا گذاشت به نام بسر زیبا جوان دانشجو بدبخت از بسگی فشار جامعه و خانوادش البته ارگان خانوادشون از هم باشیده بود زد تو دانشگاه 21 نفر و خودش را کشت انچنان فلاکتی این بدر مادرش کشیدند که نگو از این فیلم ها زیاد هست مثل درجستجو خوش بختی و.... نمی شد گفت که چرا درباره ی این موضوع فیلم ساختند واقعیتی است انکار نا بذیر جامعه ما هم خوبی دارد هم بدی وقتی که دو خانواده تو دادگاه هستند نمیشود که فیلم را خیلی ساده و با محبت و.. ساخت که تو دادگاه همینه بلکه بدتر
Major II
Major II
نمایه کاربر
پست: 316
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 18 بهمن 1390, 10:11 pm
سپاس‌های ارسالی: 2097 بار
سپاس‌های دریافتی: 2074 بار

Re: نظرسنجي بزرگ بهترين فيلم تاريخ سينماي ايران

پست توسط Lord_Jason »

فیلم های اجتماعی که مظمون اکثر اونها هم به چالش کشیدن مشکلات یا معضلات فرهنگی جامعه هست، در تمام کشورها ساخته میشن و همه جا پذیرفته میشن و جایزه میبرن. نباید حساسیت بی مورد ایجاد کرد و جامعه ی خودمون را تافته ی جدا بافته و عاری از معضل بدونیم. این حساسیت بیشتر از اونکه واقعی باشن از طرف جریان مشخصی القا شدن که لازم نمی بینم بیشتر توضیحش بدم.
نمونه ای از چنین فیلمهایی، فیلم "زیبای امریکایی" که در سال 1999 جایزه اسکار گرفت و در امریکا کسی به محتوای انتقادی اون خرده نگرفت.
[External Link Removed for Guests]
فیلم "طوفان یخ" که در سال1997 اکران شد و بشدت فضای اجتماعی و فرهنگی آنزمان رو مورد انتقاد قرار داد و بسیار موفق ظاهر شد.
[External Link Removed for Guests]
فیلم "مسیر انقلابی" در سال 2008 به نمایش در آمد.
[External Link Removed for Guests]
فیلم "آخرین نمایش" که در سال 1971 پرچمدار چنین سبکی شد و بسیار مورد تشویق قرار گرفت و 14 جایزه سینمایی رو از آن خودش کرد.
[External Link Removed for Guests]
و هزاران فیلم سینمایی دیگر با چنین مضامینی...
هیچکدام از کارگردانان فیلم های فوق در کشور خودشون مورد انتقاد قرار نگرفتند که فضایی سیاه رو به تصویر کشیدن یا سیاه نمایی کردن.
گرچه هنوز هم معتقدم "یک جدایی" هرگز سیاه نبوده و نیست. رویکرد این فیلم بیش از اونکه اجتماعی و کلی نگر باشه، درونی و شخصی است و بهمین خاطر در درون بیننده ی غربی و شرقی و سیاه و سفید جای خودش رو باز کرده.
Novice Poster
Novice Poster
نمایه کاربر
پست: 78
تاریخ عضویت: چهارشنبه 21 دی 1390, 12:57 am
سپاس‌های ارسالی: 269 بار
سپاس‌های دریافتی: 135 بار

Re: نظرسنجي بزرگ بهترين فيلم تاريخ سينماي ايران

پست توسط VAHSHI »

چرا «جدایی نادر از سیمین» برنده جایزه بفتا نشد؟




فیلم اصغر فرهادی در حالی شصت و پنجمین دوره جوایز بفتا را دست خالی ترک کرد که بخت اصلی جایزه بخش بهترین فیلم غیرانگلیسیزبان بود.

به گزارش خبرآنلاین، برندگان این دوره جوایز بفتا که از آن به عنوان اسکار بریتانیا یاد میشود، یکشنبه شب در لندن مشخص شدند.
در این مراسم جایزه بخش بهترین فیلم غیرانگلیسیزبان به «پوستی که در آن زندگی میکنم» به کارگردانی پدرو آلمودوار کارگردان اسپانیایی اعطاء شد.

فیلم آلمودوار در حالی این جایزه را به خود اختصاص داد که امسال در فصل جوایز سینمایی در بسیاری از موارد در بخش فیلم غیر انگلیسیزبان رقابت را به «جدایی نادر از سیمین» اصغر فرهادی از ایران واگذار کرده بود.


برای مشاهده این عکس در ابعاد واقعی 607×439پیکسل کلیک کنید!


فیلم فرهادی که نامزد دو جایزه اسکار است، آخرین بار در سی و دومین دوره جوایز فیلم حلقه منتقدان لندن در بخش فیلم خارجیزبان بالاتر از فیلم آلمودوار قرار گرفت و ماه قبل هم شصت و نهمین دوره جوایز سالانه گلدن گلوب با کنار زدن «پوستی که در آن زندگی میکنم» جایزه بهترین فیلم خارجیزبان را به خود اختصاص داد.
از این رو، به نظر میرسید پیروزی «جدایی نادر از سیمین» در جوایز بفتا هم قطعی باشد، اما این اتفاق نیفتاد.


وبسایت ورایتی در گزارش خود از مراسم اعطاء جوایز بفتا با اشاره پیروزی غیرمنتظره «پوستی که در آن زندگی میکنم»، «نفرستادن دیویدی «جدایی نادر از سیمین» برای اعضاء آکادمی بریتانیا» را دلیل شکست فیلم فرهادی ذکر کرد و نوشت «جدایی نادر از سیمین آشکارا بهای این کار را پرداخت.»


«آتش افروزان» دنی وینو، «پینا» ویم وندرس و «Potiche» فرانسوا اوزون دیگر نامزدهای جایزه بفتا بخش فیلم غیرانگلیسیزبان بودند.


فیلم صامت و سیاه و سفید «هنرمند» به کارگردانی میشل هازاناویسیوس در این دوره جوایز آکادمی هنرهای سینمایی و تلویزیونی بریتانیا (بفتا) برنده هفت جایزه شد.
=====================================
اینو گذاشتم برای کسایی که میگن جایزه سیاسی دادن به این فیلم ! شایدم پستهای ما رو خوندن جایزه ندادن بهش !
ANANOKI
Novice Poster
Novice Poster
نمایه کاربر
پست: 78
تاریخ عضویت: چهارشنبه 21 دی 1390, 12:57 am
سپاس‌های ارسالی: 269 بار
سپاس‌های دریافتی: 135 بار

Re: نظرسنجي بزرگ بهترين فيلم تاريخ سينماي ايران

پست توسط VAHSHI »

همچنین خدا نکنه تو فیلمهای ایرانی یه پلیس مثلا خلاف کنه !!!! تمام نیروهای نظامی بر علیه فیلم بلند میشن ! یه فیلم مثلا وکیل بد توش باشه ! جامعه وکلا طوفان کاترینا ایجاد میکنن و ...
ANANOKI
Captain I
Captain I
نمایه کاربر
پست: 1637
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 4 مرداد 1386, 11:53 pm
سپاس‌های ارسالی: 8092 بار
سپاس‌های دریافتی: 3732 بار

Re: نظرسنجي بزرگ بهترين فيلم تاريخ سينماي ايران

پست توسط KH.I.A.2500 »

سلام بر همگی ؛

برای فیلم مارمولک هم یک چنین حاشیه هایی(بلکه بیشتر) راه افتاد در حالیکه مجوز گرفته بود ولی زود از توی سینما جمعش کردن . به هر حال باید ظرفیتها بالا برن و تا یک نفر کار جدید می کنه و فیلمی متفاوت می سازه مورد هجمه قرار نگیره تا سینمای ما از این یکنواختی و عقب ماندگی بیرون بیاد .

جدایی نادر از سیمین اتفاقا" بسیار فیلم زیبایی بود و من خودم خیلی خوشم آمد ولی از دیدگاه من بهترین در تاریخ سینمای ایران نیست . فیلم آژانس شیشه ای هم اتفاقا" خیلی خوب بود و خصوصا" به دلیل اینکه با دفاع مقدس پیوند خورده می تونه ماندگار بشه ولی باز هم از دیدگاه من بهترین در تاریخ سینمای ایران نیست . هر دوی این فیلمها دردها و ناهنجاریهای جامعه را خیلی خوب به تصویر کشیدن و دقیقا" چیزی که در جامعه وجود داره را بدون سیاه نمایی نشان دادن . من شخصا" در جدایی نادر از سیمین هیچگونه جهت گیری سیاسی یا سیاه نمایی ندیدم .

اینکه چرا هوا کثیفتره یا دیوارها زیاد تمیز نیستن آخه چه استدلالیه ؟ من فکر می کنم شما در این مورد بدبین هستید . اگر کارگردان می خواست کار سیاسی بسازه مطمئن باشید موضوعهایی بسیار پر کششتر و با پتانسیل بیشتر وجود داشت که روی هوا اسکار را می زد .
ببینید در مورد خودم ، سه فیلمی که من انتخاب کردم فیلمهایی بودن که برای من تاثیرگذار بودن در حالیکه می دانم «درباره الی» بهترین فیلم تاریخ سینمای ایران نیست .

خوش باشید...
  
*  *
*  جز ايران نباشد مرا نام ياد *   * * * *    * * *   *  که يزدان مرا زين سبب کام داد *  * *   
Major
Major
نمایه کاربر
پست: 1212
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 2 اسفند 1388, 10:53 am
سپاس‌های ارسالی: 2116 بار
سپاس‌های دریافتی: 5462 بار

Re: نظرسنجي بزرگ بهترين فيلم تاريخ سينماي ايران

پست توسط anybody »

Lord_Jason نوشته شده:با اجازه دوستان نظرات خودم رو بدون نقل قول دوستان می نویسم که کسی تصور نکنه جمله ی خاصی رو در تضاد با شخص خاصی عنوان کردم.
در مورد فضای فیلم "جدایی نادر از سیمین"، لوکیشن های اصلی این فیلم 2 منزل مسکونی و یک سالن دادگاه هستند، منزل های مسکونی یکی متعلق به شخصیت های نادر و سیمین هست که ظاهراً از قشر متوسط جامعه هستند، یکی کارمند بانک و دیگری استاد زبان در موسسه ی آموزشی، منزل ایندو در ظاهر نه کوچک و نه بزرگ است، دیالوگ های آشپزخانه نشاندهنده ی یک آشپزخانه ی معمولی است، قسمت پذیرایی نیز همینطور و دکوراسیون خانه کاملا همگام با زندگی یک خانواده متوسط ایرانی است. منزل دیگر متعلق به خدمتکار و شوهرش که از طبقه ی پایین جامعه هستند، طبیعتاً کوچک و دلگیر بودن چنین خانه ای طبیعی و مطابق با سطح زندگی مردم "پایین شهر" است. دوستان من اگر "فرهادی" در همین فیلم برای خانواده متوسط یک منزل بزرگ و زیبا و کاملاً مجلل انتخاب میکرد خودِ شما خرده نمی گرفتید که تبلیغ تجمل گرایی و غربزدگی است و با فرهنگ ما همخوانی ندارد و فلان و بهمان....؟
اگر کمی به شهرهای خودمان و زندگی مردم دقیق شویم چیز دیگری می بینیم؟ مثلاً خانواده ی یک کارمند میانسال در قصر زندگی می کند؟ یا یک خدمتکار که شوهرش بیکار شده در خانه ای ویلایی و کاملاً مبله روزگار می گذراند؟
در مورد دادگستری و صحنه های دادگاه، نمیدانم گذار شما به چنین جایی افتاده است یا خیر؟ اما من خودم تنها 2 بار برای گرفتن گواهی عدم سو پیشینه جهت استخدام به دادگستری قدم گذاشتم، اتفاقاً فضایی که من دیدم بسیار کثیفتر و شلوغتر و بهم ریخته تر از چیزی بود که شما در فیلم می بینید. مشکلی نیست برای امتحان خودتان یکبار به دادگستری شهرتان بروید و راهروهای منتهی به دادگاه ها و وضع ظاهری آنجا را ببینید..
در مورد مذهبی بودن حجت، بنده هرگز چنین برداشتی ندارم. اینکه صرفاً حجت در چند صحنه ی دادگاه میگوید "به ابوالفضل" دلیلی بر مذهبی بودن اوست؟ اگر اینطور است پس تمام دلار فروشها و دلالان داروی تهران همه "فوق مذهبی" هستند چون ورد کلام آنها اصطلاحاتی چون "به ابوالفضل" و "به همین قبله"... است! اتفاقاً گفتن این اصطلاح در مورد حجت تنها به عنوان گواه گرفتن در حضور قاضی برای اثبات حقانیت خود است. کلافگی شخصیت "حجت" هم نشان از فشارهایی است که در کوران مسایل اجتماعی و اقتصادی به او وارد شده و این خود گواه دیگری است که او به ذات بد نبوده و اساساً انسان "شری" نیست.
بر عکس شما من شخصیت زن فیلم را مذهبی می بینم، که برای شستشوی پیرمرد کهنسال به حوزه زنگ میزند و پرس و جو می کند که آیا مشکل شرعی دارد یا خیر، یا از دست زدن "نادر" به چادرش گله می کند. شخصیت زن هم که بد تصویر نشده، در بدترین اوضاع اقتصادی حاضر به دروغ گفتن یا پذیرش پول حرام نمی شود و خوشبختانه چهره ی شخص مذهبی تخریب نشده. پس در این مورد هم به نظر من ایرادات دوستان بجا نیست. اتفاقاً در فیلم می بینیم که شخصیت نادر که مذهبی بنظر نمیرسد "دروغ" گفته و با خود در جدال است، این مطلب خلاف برداشت و ادعای شماست دوستان.
در مورد آقایان "فراستی" و "سلحشور" مگر این دو نفر معصوم هستند؟ نمی توانید تصور کنید که این دو ممکن است از این جهت که شخصی با عقاید و دیدگاهی متفاوت با آنها به موفقیت رسیده حسادت بورزند؟ آقای سلحشور در کارنامه ی هنری خود چه مقامی کسب کرده اند؟ حداقل "فرهادی" در جشنواره فجر و در تهران ( که گمان نمی کنم هیئت داوران جشنواره فجر تحت تاثیر لابی صهیونیسم و استکبار جهانی باشد) بعنوان بهترین کارگردان انتخاب شده و اثرش بعنوان بهترین فیلم از نظر داوران و فیلم منتخب مردمی شده است. چرا احتمال خبط و خطا یا بخل برای این دو نفر نمی دهید؟ صدها منتقد با سواد و تحصیلکرده و دها بازیگر و هنرمند موفق و سابقه دار دیگر ایرانی از این فیلم تمجید کرده اند و موفقیت آنرا تبریک گفته اند، نکند از مجموع سینمای ایران تنها این دو آقا درک سیاسی و دانش سینمایی دارند؟
در انتها، علیرغم اینکه هرگز قبول ندارم که این فیلم سیاه نمایی کرده و هیچ منتقد برجسته ی ایرانی و خارجی چنین مطلبی را عنوان ننموده، فرض را بر این میگذارم که این فیلم بدبختی ها و مشکلات جامعه را نشان میدهد، آیا این مساله بد است؟ رسالت هنر چیست؟ مگر نشان دادن زشتی ها و یادآوری آن یکی از رسالت های هنر نیست تا بشر به خود بیاید و در پی رفع آن باشد؟ انتظار اینکه در فیلم های سینمایی تنها گل و بلبل و باغ و ویلا و جشن و شادی نشان داده شود تنها گول زدن شعور خودمان نیست؟ اگر در نمایش زندگی یک خانواده متوسط کم فروشی یا تحریف میشد انتقاد شما کاملاً بجا بود، اما در این فیلم هرگز شامل این مسایل نیستیم. دوستان سینمای هالیوود و فیلمهای اچ دی و تجاری را به کنار بگذارید، در فیلم های فرانسوی، ایتالیایی و حتی انگلیسی (که جز ممالک مترقی و مدرن محسوب میشوند) نیز زندگی یک خانواده متوسط با همین استانداردها نشان داده میشود، یک خانه معمولی و خودروی معمولی، خبری از اتاق های مبله و لوستر و تخت های سلطنتی نیست. اگر شما اینرا سیاه نمایی میدانید پس کل سینماگران عالم "سیاه نما" هستند...
اگر کسی مایل بود میتوانم لیستی از صدها فیلم سینمایی غربی را ارائه کنم که در آنها زندگی خانواده های متوسط اروپایی تصویر شده است، آنوقت خود به قضاوت بنشینید که آیا "فرهادی" در اثرش سیاه نمایی کرده یا خیر؟




مطلب شمارو خوندم..نکات جالب و قابل تاملی داشت....اما شخصا نه منکر فقر و مشکلات و گرفتاری ها و ... جامعه و نه مخالف نمایش اونها در آثار هنری و نقدشون نیستم .
اتفاقا خیلی خوشحالم در سینمای ایران امکان ساخت و نمایش اثاری اینچنین نقادانه از همه گرایش های فکری هست که تلنگری باشه بر مسئولین و مردم که به فکر حل و فصل اونها باشن..

شخصا بحثی راجب فیلم جدایی و نقد این فیلم در پستهام نداشتم و منظور من نگاه کلی جشنواره های خارجی به آثار سینمایی ایران بوده که با چه مضامینی باشن مورد تشویق و توجه اونها قرار میگیرن. که مثال هایی به جز فیلم جدایی هم زدم...
که البته ناگفته نمونه که این دیدگاه راجب سایر آثار سینمایی شرقی هم صدق میکنه...مثل پدیده شدن میلیونر زاغه نشین که با جنجال رسانه ای و اسکار گرفتنش سر زبونها افتاد...که اونهم به نوعی با مضامین تلخ و سختی در زندگی مردم هندوستان بود.

راجب اینکه منتقدین و متخصصین هنر و سینما راجب یک فیلم چه فکر میکنن و چی میگن و مینویسن و مردم عادی از دیدن یک فیلم چه احساسی بهشون القا میشه و چه استنباطی راجب فضای کلی فیلم و کشور مورد نظر میکنن هم که ناگفته پیداست فرق زیادی هست...


اما راجب دوست داشتن یا نداشتن یک فیلم هم که کاملا شخصی و و سلیقه ای هست...و اصلا بحثی درش نیست که بخواهیم باهم مجادله کنیم...

و در آخر امروز مطلع شدم رقیب فیلم جدایی از ایران فیلمی از اسرائیله که به خاطر همینم که شده امیدوارم جدایی برنده بشه تا اینجا هم حال صهیونیستهارو گرفته باشیم...
خواب دیدم قیامت شده است .

هرقومی را داخل چاله‏ای عظیم انداخته و بر سرهر چاله نگهبانانی گرز به دست گمارده بودند الا چاله‏ ایرانیان.
خود را به عبید زاکانی رساندم و پرسیدم: «عبید این چه حکایت است که بر ما اعتماد کرده نگهبان نگمارده‏اند؟»
گفت:«می‌دانند که به خود چنان مشغول شویم که ندانیم در چاهیم یا چاله.»
خواستم بپرسم: «اگر باشد در میان ما کسی که بداند و عزم بالا رفتن کند...»
نپرسیده گفت: گر کسی از ما، فیلش یادهندوستان کند خود بهتر از هرنگهبانی لنگش کشیم و به تهِ چاله بازگردانیم!
Captain II
Captain II
نمایه کاربر
پست: 4348
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 23 اسفند 1384, 1:14 pm
محل اقامت: کرج پلاک 43!
سپاس‌های ارسالی: 6690 بار
سپاس‌های دریافتی: 12079 بار
تماس:

Re: نظرسنجي بزرگ بهترين فيلم تاريخ سينماي ايران

پست توسط Mohammad 1985 »

pedmehr نوشته شده:چه بسا اگر سنگ ها را نبسته بودند و سگ ها را ... تاکنون افتخارات چند برابری در تاریخ سینمامون و این لیست ( که بسیاری رو جا گذاشته ) داشتیم .

به امید در دست گرفتن جایزه اسکار امسال توسط فرهادی عزیز تصویر


احتمال گرفتن اسکار کمه
به همه سياستمداران مشکوک باش.
جکسون براون
ارسال پست

بازگشت به “فيلم و سينما”