چگونه پیامبر به همه سلام ها پاسخ می گوید؟

در اين بخش ميتوانيد درباره موضوعاتي كه در انجمن براي آنها بخشي وجود ندارد به بحث و گفتگو بپردازيد

مدیران انجمن: MASTER, MOHAMMAD_ASEMOONI, رونین, Shahbaz, شوراي نظارت

ارسال پست
Major
Major
نمایه کاربر
پست: 547
تاریخ عضویت: چهارشنبه 20 آبان 1388, 5:24 pm
سپاس‌های ارسالی: 3625 بار
سپاس‌های دریافتی: 3960 بار

چگونه پیامبر به همه سلام ها پاسخ می گوید؟

پست توسط Qaher1406 »

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
آیت‌الله سبحانی به پرسشی مبنی بر اینکه « چگونه پیامبر به همه سلام ها پاسخ می گوید؟ » پاسخ گفته است.

متن سوال و پاسخ ایشان به شرح ذیل است:

سوال : هر روز هزاران نفر، به پیامبر اسلام، سلام مى کنند، چگونه او مى تواند این سلام ها را در مدت کم بشنود و پاسخ بگوید. هزاران نفر با او با زبان هاى مختلف سخن مى گویند و توسّل مى جویند، چگونه یک نفر مى تواند بر همه زبان ها مسلّط باشد؟

پاسخ :یکى از پایه هاى اشتباه، این است که کارهاى ماوراء مادّه را با جهان مادّه، مقایسه کنیم و سپس یکسان بگیریم. در جهانى که ما زندگى مى کنیم، یک فرد نمى تواند در آنان محدود، این همه سلام ها را بشنود و پاسخ بگوید، ولى جهان برزخ و بعداً عالم پس از برزخ، براى خود، احکام خاصّى دارند، و نمى توان حکم آنجا را از شیوه اینجا آموخت. محدّثان عالیقدر در کتاب هاى حدیثى خود، نقل مى کنند که پیامبر(صلى الله علیه وآله) فرمود: «انّ لله ملائکة فی الأرض سیّاحین یبلغونى من أُمّتی السلام» . [1] «خدا در روى زمین فرشتگانى دارد که در گردشند و سلام هاى شما را به من مى رسانند».

پیامبر گرامى(صلى الله علیه وآله) فرمود: «ما من أحد یسلم علىّ إلاّ ردّ الله علىّ روحى حتى أرد علیه السلام». ( [2]) «هیچ کس بر من سلام نمى کند، مگر این که خدا سلام او را به روح من مى رساند و من پاسخ او را مى گویم».

در حدیث سوم مى فرماید: «صلّوا علىّ فإنّ صلاتکم یبلغنى حیث کنتم». ( [3]) «بر من درود بفرستید، شما هر کجا باشید، درود شما به من مى رسد».

آیا پیامبر ـ نعوذبالله ـ چیزى بر خلاف عقل و خرد فرموده است؟ براى تقریب ذهن یادآور مى شویم: فرشته مرگ را به نام قابض الأرواح در نظر بگیریم. چگونه در آن واحد، جان افراد بى شمارى را مى گیرد و چگونه احاطه وجودى بر همه دارد؟ چه مانعى دارد که روح پاک پیامبر از نظر کمال، به حدى برسد که بتواند شنونده این درودها و پاسخگوى آنها باشد. این که مى گوید: متوسلان به پیامبر با زبان هاى مختلف، سخن مى گویند، این نیز مشکلى نیست. قرآن، سلیمان را آگاه از زبان پرندگان معرفى مى‌کند و مى فرماید:( وعلّمنا منطق الطیر ) ( [4]) بلکه بالاتر او زبان حشرات را هم مى دانست، آنجا که سخن مورچه را شنید که مى گوید:

( یا أیّها النمل ادخلوا مساکنکم لا یحطمنکم سلیمان وجنوده وهم لا یشعرون ). [5] «آنگاه که مورچه اى خطاب به مورچگان گفت: درون لانه هاى خود بروید، تا سلیمان و سپاهیانش، ناآگاهانه شما را زیر پا له نکنند». و پرندگان و حشرات داراى زبان هاى گوناگون مى باشند.
قرآن مجید درباره علم پیامبر مى فرماید: ( وأنزل علیک الکتاب والحکمة وعلّمک ما لم تکن تعلم وکان فضل الله علیک عظیماً ). [6] «کتاب و حکمت را بر تو فرو فرستاد، و آنچه را که نمى دانستى به تو آموخت، و بخشش خدا بر تو بزرگ است».

جمله ( علّمک ما لم تکن تعلم ) حاکى از آن است که آنچه را پیامبر نمى دانست به او آموخت و یکى از آنچه که نمى دانست، زبان اقوام و ملیت هاى مختلف است. وانگهى ذیل آیه، نعمت خدا را بر پیامبر بزرگ مى شمارد.

آیا با وجود این آیه، شما پیامبر را یک فرد عادى تلقّى مى کنید؟

از بررسى نوشته هاى ابن تیمیه، و دنباله روى او محمد بن عبدالوهاب کاملاً این مطلب ثابت مى شود که پیشوا و پیرو در صدد پایین آوردن مقامات پیامبران است تا حدّى که آنها را به صورت یک فرد عادى جلوه دهد و لذا برخى از پیروان محمد بن عبدالوهاب با کمال جسارت مى گوید:

«عصاى هذه خیر من محمد لانّه ینتفع بها فى قتل الحیة ومحمد قد مات، ولم یبق فیه نفع وإنّما هو طارش ومضى». ( [7]) «این عصاى من از محمد(صلى الله علیه وآله) بهتر است، زیرا مى توان در کشتن مار از آن بهره گرفت، محمد(صلى الله علیه وآله) مرده است و دیگر سودى ندارد، و کر است و از دنیا گذشته است».

پی نوشت ها:

[1] . مسند أحمد، ج1، ص 387 و 441; سنن ترمذى، ج2، ص 317; سنن نسائى، ج3، ص 43.

[2] . سنن أبى داود، ج1، کتاب الحج، باب زیارة القبور، ص 470.

[3] . التاج الجامع للأصول فى أحادیث الرسول، تألیف منصور على ناصف، ج2، ص 189.

[4] . نمل/ 16.

[5] . نمل/ 18.

[6] . نساء/ 113.

[7] . خلاصة الکلام، ص 230.

[External Link Removed for Guests]
عبارات حک‌شده بر شمشیر پیامبر(ص)

آیت‌الله سیدمحمد ضیاءآبادی در کتاب «خاتم انبیا، رحمت بی‌انتها» آورده است: مرحوم علامه مجلسی(ره) از امالی مرحوم شیخ صدوق(ره) نقل کرده است که در دستگیره شمشیر رسول اکرم(ص) این چند جمله نوشته شده بود:

« صِلْ مَنْ قطعک و قُلِ الحقَّ و لَوْ عَلیکَ یا علی نَفْسِکَ و أحْسِنْ بِمَنْ أسَاءَ إلیْکَ »

ترجمه

« اگر کسی از تو برید، تو به او بپیوندو(همیشه و در هر جا) آنچه حق است بگو اگرچه به زیانت تمام شودونیکی کن درباره کسی که به تو بدی کرده است »

[External Link Removed for Guests]
ارسال پست

بازگشت به “ساير گفتگوها”