ایران بدون پژو، پژو بدون ایران

در اين بخش مي‌توانيد جديدترين اخبار خودرو را مشاهده کنيد

مدیران انجمن: MOHAMMAD_ASEMOONI, RAHVAR, Mohsen1001, شوراي نظارت

ارسال پست
Captain I
Captain I
نمایه کاربر
پست: 1378
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 6 فروردین 1387, 12:10 pm
محل اقامت: شهرکرد
سپاس‌های ارسالی: 4214 بار
سپاس‌های دریافتی: 8330 بار

ایران بدون پژو، پژو بدون ایران

پست توسط FREE MAN »

هفته گذشته گروه خودروسازی «پژوسیتروئن» فرانسه خبر از تعلیق روابط خود با «ایران» داد و آن طور که خبرگزاری‌های خارجی اعلام کرده‌اند، این «تعلیق» از یکشنبه گذشته رسما به اجرا درآمده است.این در شرایطی است که از «ایران» به عنوان دومین بازار بزرگ پژو در سطح دنیا یاد می‌شود.
هرچند فعالان صنعت خودرو کشور هنوز با اطمینان در مورد قطع همکاری پژو و صنعت خودرو ایران (به طور خاص ایران خودرو) صحبت به میان نمی‌آورند و در اجرا و حتی صحت آن تردید دارند، اما بر اساس شواهد و قرائن موجود، عزم پژویی‌ها برای وداع با ایران خودرویی‌ها جدی است و آنها با توجه به یافتن شریکی جدید و قدرتمند، دیگر تمایلی به ادامه همکاری با بزرگ‌ترین خودروساز خاورمیانه ندارند.
شریک جدید پژویی‌ها، جنرال موتورز غول صنعت آمریکا است که با خرید هفت درصد از سهام گروه پژوسیتروئن، به نوعی افسار این شرکت فرانسوی را به دست گرفته و داستانی نیز که برای ایران خودرو در حال رقم خوردن است، از ناحیه این غول خودروسازی جهان آب می‌خورد.
جنرال موتورز که با وجود قوانین اقتصاد آزاد، ظاهرا از سیاست‌های دولت ایالات متحده آمریکا تبعیت می‌کند، پس از سهامدار شدن در پژو، این شرکت را به قطع ارتباط با خودروسازی ایران ترغیب کرده و پژو هم برای به دست آوردن دل شریک گردن کلفت خود، روابطش با ایران خودرو را تعلیق کرده است.
حال با توجه به اینکه 40 درصد از بازار خودروی ایران در انحصار پژو است و خودروی پژو 206 نیز از پرفروش‌ترین خودروها در بازار ایران است دو پرسش مطرح می‌شود، اول اینکه صنعت خودرو ایران بدون پژو چه سرنوشت و آینده ای خواهد داشت و دوم اینکه از دست دادن بازار خودرو ایران چه عواقبی برای پژویی‌ها به دنبال دارد؟
آن طور که کارشناسان می گویند، در صورت عملی شدن جامع و کامل این ماجرا و به فرض آنکه روابط ایران خودرو و پژو قطع شود، هر دو طرف متاثر از عواقب آن خواهند شد و به صورت مقطعی متضرر می‌شوند. به عبارت بهتر اگر داستان ایران خودرو و پژو پایان یابد، از یک سو ایران خودرو دچار مشکلاتی در تامین قطعات و تولید محصول خواهد شد و از سوی دیگر پژو نیز بازاری بکر را به همراه بخشی از درآمد جهانی‌اش از دست می‌دهد که با توجه به شرایط فعلی صنعت خودرو ایران و همچنین اوضاع اقتصادی شرکت‌های فرانسوی و به طور خاص پژو، این اتفاق حداقل در کوتاه مدت به ضرر طرفین تمام می‌شود. البته آن طور که کارشناسان می‌گویند، احتمالا صنعت خودرو ایران بیش از پژو فرانسه متاثر از قطع ارتباط طرفین خواهد شد.
اگر ملاک مقایسه را حال فعلی ایران خودرو و پژو فرض کنیم، متوجه می‌شویم شرایط کار برای صنعت خودرو ایران کمی دشوارتر از پژو به نظر می‌رسد. در حال حاضر خودروسازان ایرانی به خصوص ایران خودرو که همکار پژو فرانسه به حساب می‌آید، در شرایط اقتصادی مناسبی به سر نمی‌برند و از جهات مختلف به آنها فشار وارد می‌شود. افزایش نرخ ارز، تورم عمومی، کمبود تسهیلات بانکی، محدودیت‌های بین‌المللی مختلف و اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها از جمله بزرگ‌ترین چالش‌ها و مشکلات خودروسازان ایرانی است که به اندازه کافی هزینه‌های تولید را افزایش داده و کار را برای آنها سخت کرده است. طبق گفته فعالان صنعت خودرو، تامین قطعات به خودی خود با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو است و حتی سبب شد تا در سال گذشته نرخ رشد تولید نیز افت کند، حال در این اوضاع پیچیده پژو نیز به عنوان بزرگ‌ترین شریک خودروسازی کشور قصد متارکه دارد و این به معنای سخت‌تر شدن تامین قطعات و تولید خواهد بود. البته از آنجاکه پژو در طول بیش از دو دهه همکاری با صنعت خودرو ایران سرمایه‌گذاری خاصی انجام نداد و بیشتر به دنبال فروش بود تا انتقال تکنولوژی، قطع ارتباط این شرکت با ایران خودرو تاثیر خاصی بر وضعیت فنی خودروسازی کشور نخواهد گذاشت، اما به هر حال یک شریک بین‌المللی معتبر دیگر نیز از دست می‌رود و از آن سو تیراژ تولید نیز افت را به خود خواهد دید.
هم اکنون افتخار خودروسازان ایرانی به این است که تیراژ را افزایش داده‌اند و دیگر کسی برای خرید خودرو سر صف نمی‌ایستد، حال اگر رابطه پژو و ایران خودرو نیز قطع شود، صنعت خودرو بزرگ‌ترین شریک تجاری‌اش را از دست می‌دهد و طبعا در تامین قطعات با مشکلات بیشتری روبه‌رو
خواهد شد. هرچند فعالان صنعت خودرو معتقدند به دلیل داخلی سازی عمده قطعات، قطع رابطه با پژو تاثیر چندان مخربی بر صنعت خودروسازی کشور ندارد، اما در عین حال تاکید می‌کنند که تولید خودرو بین یک تا دو سال افت خواهد کرد. همچنین از جنبه تامین قطعات یدکی نیز مشتریان کم و بیش با مشکلاتی روبرو می شوند، زیرا وقتی پژو مستقیما به ایران قطعه ندهد، ایران خودرو مجبور است از راه شرکت‌های ثالث خارجی (چینی‌ها و هندی‌ها و...) قطعات مورد نیاز خود را تامین کند و چون این راهکار هزینه بر و زمان بر است، طبعا اولویت اول استفاده از قطعات تامینی، «تولید» است و خدمات پس از فروش در اولویت بعدی قرار می‌گیرد.
هم اکنون ایران خودرو چهار محصول را به نام‌های 206، 207 آی، 405 و پارس تحت برند پژو به تولید می‌رساند و از آنجاکه سمند نیز به لحاظ ژنتیک جزو خانواده پژو به حساب می‌آید، در مجموع درصدی از تیراژ محصول ایران خودرو وابستگی کم یا زیاد به طرف فرانسوی دارد. این در حالی است که شرکت ایران خودرو طی سال‌های گذشته به تدریج به خودکفایی در تولید بسیاری از محصولات رسیده و بیشتر قطعات خودرویی در داخل کشور ساخته می‌شود به طوری که هم اکنون ارزبری پژو 405 به صفر رسیده است.
از سوی دیگر گفته می‌شود که ایران خودرویی‌ها دو محصول به نام‌های «رانا» و «دنا» را نیز در راه دارند که اتفاقا تامین قطعات هر دو آنها به نوعی وابسته به پژو است.
آن طور که کارشناسان می گویند، با قطعی شدن قطع ارتباط پژو، خودروسازان مجبورند برای تامین قطعات و ادامه حیات خود دست به دامان یار غار این روزهای ایران یعنی چین شوند، که البته بعید نیست کار به هندی‌ها و تایوانی‌ها نیز بکشد.
این در حالی است که کار کردن با چین و هند و امثالهم نیز دردسرهای خاص خود را دارد و حتی اگر فرض کنیم کیفیت قطعات تامینی از سوی این کشورها مناسب نیز باشد، افزایش هزینه و رشد قیمت تمام شده تولید خودرو در ایران نتیجه نامیمون این ماجرا خواهد بود.
مشکل حادی پیش نمی‌آید
اما به سراغ کارشناسان و فعالان صنعت خودرو برویم و ببینیم آنها در مورد عواقب قطع ارتباط پژو و ایران خودرو چه می‌گویند. در این مورد دبیر انجمن خودروسازان با اشاره به این که مشکل حادی برای خودروسازی ایران رخ نخواهد داد، می‌گوید: وابستگی صنعت خودرو ایران به قطعات کاهش یافته و داخلی‌سازی رشد کرده است و این بدان معنا است که صنعت خودرو لنگ قطعات خارجی نمی‌ماند.
احمد نعمت بخش می‌افزاید: در حال حاضر پژو 405 ارزبری خاصی ندارد و پژو206 و پژو 207 نیز حدود 80 درصد ساخت داخل شده‌اند، بنابراین قطع ارتباط پژو با ایران خودرو نمی‌تواند اثر چندان مخربی بر تولید بگذارد.
وی در عین حال افزایش هزینه تولید خودرو را اصلی‌ترین ضربه قطع ارتباط پژو و ایران خودرو دانسته و تاکید می‌کند: در این شرایط باید به فکر تامین قطعات از کشورهای ثالث مانند چین و هند باشیم که این موضوع سبب می‌شود هزینه تولید و قیمت تمام شده خودروها افزایش یابد.
دبیر انجمن خودروسازان همچنین در واکنش به اینکه تکلیف قرارداد ایران خودرو و پژو در صورت قطع رابطه طرفین، چه خواهد شد نیز می‌گوید: تا جایی که من می‌دانم قراردادهای ایران خودرو و پژو بلند مدت است و اگر پژو بخواهد آنها را فسخ کند، باید غرامت بپردازد.
اتفاق خوبی نیست
گفته‌های دبیر انجمن خودروسازان در شرایطی است که عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان قطع ارتباط پژو با ایران خودرو را اتفاق خوبی نمی‌داند و می‌گوید: در این شرایط باید به فکر جایگزین‌های چینی و هندی باشیم و این یعنی افزایش هزینه تولید خودرو.
محمدرضا نجفی منش می‌افزاید: آنچه که قدرت مذاکره خودروسازی ایران را در دنیا بالا می‌برد، میزان ساخت داخل قطعات است، بنابراین باید سعی کنیم در شرایطی که پیش آمده، توان داخلی‌سازی قطعات را بالا ببریم و از وابستگی به شرکت‌های خارجی بکاهیم.
وی با تاکید بر اینکه باید سیاست اقتصادی را جایگزین اقتصاد سیاسی کنیم، ادامه می‌دهد: وقتی داخلی‌سازی قطعات افزایش یابد، پژو نیز متوجه می‌شود که تحریم‌هایش تاثیری ندارد و بنابراین از مواضع خود عقب خواهد کشید.
به گفته نجفی‌منش، انجمن قطعه سازان دو سال پیش فهرستی را از 28 قلم قطعه ارزبر در صنعت خودرو کشور تهیه و اعلام کرد که برای داخلی سازی و قطع ارزبری آنها باید سرمایه‌گذاری لازم انجام شود و در این دو سال نیز شش قلم از 28 قلم کالای موردنظر داخلی سازی شده است.
تولید خودرو افت می‌کند
اما مجید شیخانی قائم مقام پیشین ایران خودرو در واکنش به این پرسش که رفتن پژو چه تاثیری بر صنعت خودرو ایران خواهد گذاشت، می‌گوید: طبعا از بعد کمیت تاثیرگذار خواهد بود، که البته اثرات آن را در تابستان به چشم خواهیم دید زیرا خودروسازان معمولا چند ماه جلوتر قطعات موردنیاز خود را خریداری می‌کنند. وی می‌افزاید: اگر پژو واقعا ارتباط خود با ایران خودرو را قطع کند، تا یکی دو سال با افت تولید روبه‌رو می‌شویم و در این فاصله باید قطعات موردنیاز را از کشورهایی مانند چین تامین کنیم و همزمان تولید این قطعات را به خصوص در بخش قوای محرکه سرعت ببخشیم.
به گفته شیخانی، قطع ارتباط پژو با ایران کار را برای ایران خودرو سخت و پیچیده می‌کند اما قطع نخواهد کرد و حتی اگر پژو سیستم جهانی خود را نیز از فروش قطعه به ایران منع کند، باز هم به معنای تعطیلی صنعت خودرو ایران نخواهد بود. وی قطع ارتباط پژو را فشاری مثبت دانسته و تاکید می‌کند: در این شرایط صنعت خودرو هم کمی بیشتر به خود خواهد آمد و وقت و سرمایه بیشتری برای داخلی سازی قطعات در نظر می‌گیرد.
پژو بدون ایران
اما ببینیم قطع ارتباط پژو با ایران چه تاثیری بر طرف فرانسوی خواهد گذاشت. به لحاظ آماری و آن طور که پژو اعلام کرده، تنها 5/1 درصد از درآمد جهانی این شرکت از ناحیه بازار خودرو ایران به دست می‌آید. همچنین طبق گزارش خبرگزاری فرانسه، هم اکنون 40 درصد از بازار خودروی ایران در انحصار پژو قرار دارد و مدل 206 پرفروش‌ترین محصول این شرکت در این بازار است. از سوی دیگرباید «ایران» را به لحاظ فروش خودرو دومین بازار بزرگ پژو در دنیا دانست، زیرا سالانه بیش از 300 هزار دستگاه از محصولات این شرکت فرانسوی در ایران به تولید و فروش می‌رسد. نکته قابل توجه در این آمار به نوع و کیفیت محصولات برمی‌گردد به نحوی که در جمع خودروهای تولیدی فقط 207 آی و تا حدودی 206 را باید به روز دانست، وگرنه سایر محصولات تحت برند پژو قابلیت تولید و فروش در دیگر کشورها را ندارند. به عبارت بهتر، پژو با رفتن از ایران بازاری بزرگ و نسبتا بکر را از دست می‌دهد و پول به اصطلاح مفتی را که بابت تولید محصولات قدیمی خود به دست می‌آورد، از کف خواهد داد. در این مورد شیخانی اعتقاد دارد که پژو در کوتاه مدت از ناحیه قطع ارتباط با ایران ضرر خواهد کرد، اما این موضوع مقطعی بوده و دوام نخواهد داشت. به گفته وی، پژو گردش مالی بیش از یک میلیارد دلار در ایران دارد که با توجه به شرایط اقتصادی این شرکت، رقم کمی نیست و حذف آن، در سیستم مالی پژو اثر منفی خواهد داشت.
قائم مقام پیشین ایران خودرو در عین حال تاکید می‌کند که قطعا جنرال موتورز این ضررها را به واسطه‌های مختلف از جمله تعریف بازارهای جدید برای پژو، جبران می‌کند.

[External Link Removed for Guests]
زنده بودن حرکتی افقی است از گهواره تا گور و زندگی کردن حرکتی عمودی است از زمین تا آسمان
[FONT=Tahoma, Tahoma, Tahoma, Tahoma, Tahoma][HIGHLIGHT=#fef8e0]انسان ها دو دسته اند: آن هایی که بیدارند در تاریکی و آن هایی که خوابند در   
Captain II
Captain II
نمایه کاربر
پست: 4343
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 23 اسفند 1384, 1:14 pm
محل اقامت: کرج پلاک 43!
سپاس‌های ارسالی: 6689 بار
سپاس‌های دریافتی: 12079 بار
تماس:

Re: ایران بدون پژو، پژو بدون ایران

پست توسط Mohammad 1985 »

1 انتشار این خبر باعث گرانی محصولات پژو خواهد !
2 مرده شور اون مثلا بزرگترین خودروساز خاورمیانه رو ببره !
3 مشکلی نیست که پژو بره به جاش شرکتهای آشغال ساز چینی هستند ! ( هر چند خیلی وقته از بسیاری قطعات چینی استفاده میکنن )
به همه سياستمداران مشکوک باش.
جکسون براون
Major I
Major I
پست: 686
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 22 مهر 1389, 7:24 pm
سپاس‌های ارسالی: 822 بار
سپاس‌های دریافتی: 1585 بار

Re: ایران بدون پژو، پژو بدون ایران

پست توسط saeedjiji »

مثل خیلی از صنعت هایی که تحریم شدن , صنعت خودرو سازی ایران خودرو هم ابتدا با مشکل جدی مواجه خواهد شد اما میشه با یک برنامه قوی و منسجم همین تحریم رو به فرصت و سکویی برای پیشرفت تبدیل کرد...

همه چیز بستگی به همّت خودمون داره...
تصویر

نمیدونی که قبل از رفتن من , چه مردایی که رفتن برنگشتن

چشای خیلیا از عشق تر شد , دلهاشون به خدا نزدیکتر شد
Mega Poster
Mega Poster
نمایه کاربر
پست: 827
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 29 اردیبهشت 1390, 12:54 am
محل اقامت: جبهه ی جنگ
سپاس‌های ارسالی: 3906 بار
سپاس‌های دریافتی: 2334 بار

Re: ایران بدون پژو، پژو بدون ایران

پست توسط mojtabba »

saeedjiji نوشته شده:مثل خیلی از صنعت هایی که تحریم شدن , صنعت خودرو سازی ایران خودرو هم ابتدا با مشکل جدی مواجه خواهد شد اما میشه با یک برنامه قوی و منسجم همین تحریم رو به فرصت و سکویی برای پیشرفت تبدیل کرد...

همه چیز بستگی به همّت خودمون داره...

گفته ی شما کاملا صحیح اما کشور هایی مثل چین و افراد راحت طلب داخلی اجازه چنین کاری نمیدن
در اخر الزمان که مجال نظاره نیست - جز راه پاک علی راه و چاره نیست
باید سر عدویه سید علی را برید و گفت - در کار خیر حاجت هیچ استخاره نیست

ما همان نسل جوانیم که ثابت کردیم - در ره عشق جگر دار تر از 100 مردی
هر زمان شور خمینی به سر افتد مارا - دور سید علی خامنه ای می گردیم

امیرا تو میری و فر مان دهی - سر بی سران را تو سامان دههی
عصای تو ام اژدها کن مرا - به اذن ولایت رها کن مرا
رها کن مرا تا خروشان شوم - بلا بر سر دین فروشان شوم
و پ س
Captain I
Captain I
نمایه کاربر
پست: 1378
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 6 فروردین 1387, 12:10 pm
محل اقامت: شهرکرد
سپاس‌های ارسالی: 4214 بار
سپاس‌های دریافتی: 8330 بار

Re: ایران بدون پژو، پژو بدون ایران

پست توسط FREE MAN »

بعد از 20 سال تولید پژو هنوز هم ما به کمپانی مادر وابسته ایم . واقعا جای تاسف و تفکر داره ... واقعا تا زمانی که تولید خودرو در کشور انحصاری باشه و هیچ رقابتی در کار نباشه وضع این صنعت همینه که هست . تازه جدیدا خودروهای ساخت داخل به شدت گرون شدن ، صدای هیچ کس هم در نیومد . همین پژو با این کیفیت آشغالش 1.5 میلیون گرون شده .کاشکی امسال به جای حمایت از تولید داخل سال حمایت از مصرف کننده میشد ...
زنده بودن حرکتی افقی است از گهواره تا گور و زندگی کردن حرکتی عمودی است از زمین تا آسمان
[FONT=Tahoma, Tahoma, Tahoma, Tahoma, Tahoma][HIGHLIGHT=#fef8e0]انسان ها دو دسته اند: آن هایی که بیدارند در تاریکی و آن هایی که خوابند در   
Major II
Major II
نمایه کاربر
پست: 316
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 18 بهمن 1390, 10:11 pm
سپاس‌های ارسالی: 2097 بار
سپاس‌های دریافتی: 2074 بار

Re: ایران بدون پژو، پژو بدون ایران

پست توسط Lord_Jason »

این نگرانی که در صورت تحریم "ایران خودرو" از سوی کارخانه ی "پژو" بوجود اومده، نتیجه سیاست غلطی است که در این سالها علیرغم اعتراضات گسترده مردم اعمال شد. تعیین و اعمال تعرفه های سنگین بر روی خودروهای وارداتی و ایجاد "مزیت های کاذب" برای کارخانجات داخلی و محصولات بی کیفیتشون به بهانه ی "حمایت از تولید بومی" نتیجه ای جز وابستگی و درجا زدن صنعت خودروسازی کشور نداشته. این سیاست، تمام انگیزه ها برای طراحی و تولید خودروی داخلی با کیفیت مناسب رو نابود کرد و به اینجا رسیدیم که بعد از نیم قرن صنعت خودروسازیمون از ترس تحریم شرکت های خارجی بخود میلرزند و هر ساله با تغییر شکل ظاهر صندوق عقب پراید و سمند به اصطلاح خودروی جدیدی رو عرضه ی بازار بی رقیب داخلی می کنند.
امیدوارم حداقل از همین امسال زمینه ای مهیا بشه که خودروسازان و کلا صنایع داخلی با هدف رقابت با کالاهای خارجی کیفیت تولیدات خودشون رو ارتقا بدن و البته با قیمت واقعی هم عرضه بشن. در این صورت هیچ تحریمی کارساز نخواهد بود.
Major
Major
نمایه کاربر
پست: 233
تاریخ عضویت: شنبه 23 خرداد 1388, 7:11 pm
محل اقامت: داهات
سپاس‌های ارسالی: 6317 بار
سپاس‌های دریافتی: 841 بار
تماس:

Re: ایران بدون پژو، پژو بدون ایران

پست توسط Ali$amir »

به نظرم من بهترین حمایت به صنعت خودروسازی کشور وارد کردن خودروهای خارجی باکیفیت و باقیمت واقعیشون هست
کم کمش خودروسازهای داخلی همین خودورهای تولیدی را مجبور میشن با کیفیت بهتر و قیمت واقعیشون!!!! به مردم گلمون بفروشند
این هم میشه حمایت از تولیدکننده و هم حمایت از مصرف کننده :smile:
خرم آن روز کزین منزل ویران بروم
تصویر
راحت جان طلبم وز پی جانان بروم
Novice Poster
Novice Poster
پست: 51
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 13 اسفند 1388, 2:45 pm
محل اقامت: NSH/ OINN
سپاس‌های ارسالی: 63 بار
سپاس‌های دریافتی: 90 بار

Re: ایران بدون پژو، پژو بدون ایران

پست توسط Mersad-S »

گل بود به سبزه نیز آراسته شد!!!

توقف همکاری هیوندای کره جنوبی با ایران

به گزارش مشرق، فارس به نقل از روزنامه نیویورک تایمز نوشت: شرکت هیوندای دومین شرکت خودرو سازی خارجی پس از شرکت پژو سیتروئن فرانسه است که قصد دارد همکاری های خود با ایران را به علت فشارهای غرب متوقف کند .

بر اساس این گزارش شرکت هیوندای طی بیانیه ای اعلام کرده است کلیه همکاری های خود با ایران را قطع می کند و پروژه های در دست اجرا را نیز متوقف خواهد کرد . بر این اساس هیوندای افزود طی سالهای اخیر این شرکت فعالیت های خود در بازار ایران را گسترش داده و با استقبال خوب و چشمگیری از سوی مشتریان ایرانی روبرو شده است .

هیوندای قصد دارد همکاری با ایران برای تولید مشترک خودرو را نیز متوقف کند . گروه صهیونیستی موسوم به اتحاد علیه برنامه هسته ای ایران که برای اعمال تحریمهای اقتصادی و تجاری بر ضد ایران فعالیت می کند شرکت هیوندای موتورز را از فهرست شرکتهای خارجی همکار ایران حذف کرده است .

پیش از این نیز شرکت پژو سیتروئن فرانسه که به تازگی بخشی از سهام خود را به جنرال موتورز آمریکا واگذار کرده است برای مصون ماندن از تحریمهای آمریکا ، همکاری های خود را با ایران قطع کرده است . مقامهای هیوندای حاضر به ارائه توضیحی در این خصوص نشده اند .

[External Link Removed for Guests]
ارسال پست

بازگشت به “تازه‌ها و اخبار خودرويي”