اخبار پیرامون پرونده فعالیت صلح آمیز هسته ای ایران

در اين بخش مي‌توانيد در مورد اخبار و حوادث روز به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: MASTER, MOHAMMAD_ASEMOONI, شوراي نظارت

Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 3805
تاریخ عضویت: شنبه 7 شهریور 1388, 3:26 am
محل اقامت: جمهوری اسلامی ایران
سپاس‌های ارسالی: 4180 بار
سپاس‌های دریافتی: 22794 بار
تماس:

Re: اخبار پیرامون پرونده فعالیت صلح آمیز هسته ای ایران

پست توسط Sami 1993 »

[External Link Removed for Guests]

گزارش ویژه
[External Link Removed for Guests]
برخی منابع می گویند مذاکرات ایران و 1+5 درباره توافق جامع از مارس 2014 (نیمه اسفند 1392) آغاز خواهد شد.


تصویر

ایران هسته ای- برخی منابع می گویند مذاکرات ایران و 1+5 درباره توافق جامع از مارس 2014 (نیمه اسفند 1392) آغاز خواهد شد.

منابع غربی گفته اند برنامه ریزی انجام شده به گونه ای است که مذاکرات درباره گام نهایی که بناست توافق موقت فعلی را به یک توافق بلند مدت تبدیل کند، زمانی آغاز شود که حداقل یک ماه از اجرای توافق ژنو گذشته و میزان پای بندی طرفین به آن روشن شده باشد.

هنوز روشن نیست که گام نخست توافق ژنو از چه زمانی اجرایی خواهد شد اما مذاکره کنندگان ایرانی گفته اند این زمان دیرتر از اول فوریه نخواهد بود.

عباس عراقچی و هلگا اشمید معاونان ظریف و اشتون هفته آینده این تاریخ را نهایی خواهند کرد.

توافق ژنو مقرر می کند که ایران و 1+5 باید بتوانند پس از اجرای گام اول و یک سلسله گام های میانی، بر سر یک گام نهایی توافق کنند که دوره زمانی آن مشخص ولی طولانی خواهد بود.

به گفته تیم مذاکره کننده ایران، 1+5 متعهد شده است در گام نهایی یک برنامه [HIGHLIGHT=#FFFF00]  غنی سازی را در ایران بپذیرد.

رسانه های امریکایی می گویند اوباما تبدیل توافق موقت با ایران به یک توافق دائم را مهم ترین اولویت سیاست خارجی خود در سال 2014 قرار داده است.
Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 3805
تاریخ عضویت: شنبه 7 شهریور 1388, 3:26 am
محل اقامت: جمهوری اسلامی ایران
سپاس‌های ارسالی: 4180 بار
سپاس‌های دریافتی: 22794 بار
تماس:

Re: اخبار پیرامون پرونده فعالیت صلح آمیز هسته ای ایران

پست توسط Sami 1993 »

[External Link Removed for Guests]

گزارش ویژه/ اختصاصی
[External Link Removed for Guests]
منابع سیاسی در تهران می گویند با توجه به درس های آموخته شده از توافق ژنو بازنگری هایی در ساختار مذاکرات هسته ای در حال انجام است.


تصویر

علی شاهدیان، ایران هسته ای- منابع سیاسی در تهران می گویند با توجه به درس های آموخته شده از توافق ژنو بازنگری هایی در ساختار مذاکرات هسته ای در حال انجام است.

به گفته این منابع که روز شنبه 14 در 1392 (4 ژانویه 2013) با «ایران هسته ای» گفت وگو کرده اند، این بازنگری ها در 3 حوزه نظارت بر مذاکرات، سیاستگذاری مذاکرات و اجرای مذاکرات در حال انجام است.

این منابع می گویند در حوزه نظارت بر مذاکرات دو اتفاق رخ داده است. نخست اینکه احتمال دارد یک شورای عالی نظارت بر مذاکرات شکل بگیرد که وظیف آن نظارت کلان بر روند مذاکرات و ارائه پیشنهادها و هشدارهای به موقع است.

این شورا از جمعی از افراد بسیار باسابقه در موضوعات دیپلماتیک تشکیل خواهد شد اما وظیفه ای جز نظارت کلان بر عهده نخواهد داشت.

حساسیت بسیار بالای روند اجرای توافق ژنو و همچنین مذاکرات درباره گام نهایی – که منابع غربی گفته اند از مارس 2014 (اسفند 92) آغاز خواهد شد- این ضرورت را ایجاد کرده است که چنین ساختاری شکل بگیرد.

مهم تر اینکه اجرای طرح اقدام مشترک در ژنو و مذاکرات درباره توافق جامع آنچنان تاثیری بر سرنوشت و امنیت کشور دارد که روا نیست تصمیم گیری درباره آن در انحصار یک گروه کوچک باشد.

اتفاق دوم در حوزه نظارت هم این است که جمعی از نمایندگان مجلس تصمیم گرفته اند ساختاری برای نظارت بر روند مذاکرات ایجاد کنند.

استدلال اصلی این نمایندگان این است که با توجه به اینکه مجلس باید توافق نهایی را تصویب کند، بهتر آن است که از همین حالا در جریان جزئیات آن باشد.

در حوزه سیاستگذاری نیز، منابع مطلع می گویند که نقش شورای عالی امنیت ملی مجددا پر رنگ خواهد شد.

آقای روحانی در نخستین روزهای مسئولیت خود، وزارت خارجه را به عنوان مسئول مذاکرات هسته ای منصوب کرد ولی در همان موقع هم این بحث به طور جدی وجود داشت که آنچه وزارت خارجه بر عهده گرفته مسئولیت مذاکرات است و مسئولیت پرونده همچنان در شورای عالی امنیت ملی باقی مانده است.

اکنون برخی خبرها حکایت از آن دارد که دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی در مقام سیاستگذار مذاکرات هسته ای نقش پر رنگ تری بر عهده خواهد گرفت.

در سطح سوم، برخی خبرها حکایت از آن دارد که تیم مذاکره کننده هسته ای هم بویژه در 3 حوزه فنی، حقوقی و رسانه ای تقویت خواهد شد.

[HR]

[External Link Removed for Guests]
Major II
Major II
نمایه کاربر
پست: 189
تاریخ عضویت: دوشنبه 30 اردیبهشت 1392, 11:31 pm
سپاس‌های ارسالی: 1414 بار
سپاس‌های دریافتی: 687 بار

Re: اخبار پیرامون پرونده فعالیت صلح آمیز هسته ای ایران

پست توسط shahab313 »

تصویرتصویرتصویرتصویربه نظر. میرسه تا فهمیدن که یه من ماس چقدر کره داره جناب ظریف و دوستان.تصویرتصویر
Rookie Poster
Rookie Poster
نمایه کاربر
پست: 22
تاریخ عضویت: جمعه 1 آذر 1392, 8:38 pm
سپاس‌های ارسالی: 121 بار
سپاس‌های دریافتی: 55 بار

Re: اخبار پیرامون پرونده فعالیت صلح آمیز هسته ای ایران

پست توسط parvaaz »

سدی که آسیب ببیند در صورت ترمیم باز هم جایگزینی کامل برای سد سالم نخواهد بود . موضوع اینست که از قبل باید تمهیدی برای فشارهای سیلابهای ناخواسته اندیشید . حالا باید حین سیلاب به تعمیر سد پرداخت که چنین چیزی اگر غیر ممکن نباشد بسیار سخت و انرژی بر است حتی در حد غیر ممکن . اگر سیاستگزار و مذاکره کننده یکسنگ نبوده اند باید منتظر آشی بسبار شور و یا بی نمک میبودیم که اینگونه هم شد .
مرد آنست که در کشاکش دهر _ سنگ زیرین آسیا باشد
Major I
Major I
نمایه کاربر
پست: 320
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 10 اسفند 1389, 3:44 pm
سپاس‌های ارسالی: 694 بار
سپاس‌های دریافتی: 1535 بار

Re: اخبار پیرامون پرونده فعالیت صلح آمیز هسته ای ایران

پست توسط SHAHABESAGEB »

[FONT=tahoma, yekan, arial][COLOR=#007700][FONT=yekan, tahoma]رند: حفظ غنی سازی همراه با بهبود اقتصادی قدرتی بی مانند به ایران می    [FONT=tahoma, yekan, arial] [FONT=tahoma, yekan, arial] 
[FONT=tahoma, yekan, arial][COLOR=#436291]
  
[FONT=tahoma, yekan, arial]اگر ایران بتواند هم زمان با حفظ غنی سازی قدرت اقتصادی اش را هم بهبود ببخشد، قدرتی به دست خواهد آورد که می تواند امریکا را از موضعی بالاتر به چالش بکشد. 
[FONT=tahoma, yekan, arial]  ایران هسته ای- یک تحلیلگر ارشد امنیتی و راهبردی در موسسه رند به دولت امریکا هشدار داد اگر ایران بتواند هم زمان با حفظ غنی سازی قدرت اقتصادی اش را هم بهبود ببخشد، قدرتی در منطقه به دست خواهد آورد که می تواند مجددا امریکا را از موضعی بالاتر به چالش بکشد.  
[FONT=tahoma, yekan, arial] [External Link Removed for Guests]، در این [External Link Removed for Guests]که روز 3 دی 1392 (24 دسامبر 2013) در وب سایت موسسه رند منتشر شده، تاکید می کند درست است که امریکا برنامه هسته ای ایران را اولویت خود قرار داده ولی هدف نهایی آن باید ثبات بخشیدن به منطقه خاورمیانه از طریق یک توافق با ایران است.   
[FONT=tahoma, yekan, arial]  می نویسد: «مذاکرات اخیر که با هدف حذف توانمندی ایران در ساخت سلاح های هسته ای طراحی شده است، به نظر می رسد بدون یک هدف راهبردی کلی تر یعنی ثبات بخشیدن به خاورمیانه از طریق توازن قدرت در منطقه دنبال می شود».  
[FONT=tahoma, yekan, arial]  در ادامه با اشاره به اینکه «ایران و امریکا اختلافات اساسی بر سر ساختار آتی قدرت در منطقه دارند»، می نویسد: «آیا ایران آماده است برای پایان دادن به تحریم هایی که اقتصاد این کشور را فلج کرده است، کاری بیش از محدود کردن برنامه هسته ای انجام دهد؟ با توجه به موضع مشخص رهبر ایران درباره «غربی شدن» و بنیان های مذهبی حاکمیت او، بعید به نظر می رسد او از سیاست درهای باز را -حتی در مواجهه با اشتیاق مردم برای روابط معتدل تر با دنیا که در انتخابات اخیر و پیروزی حسن روحانی مشهود بود- پی بگیرد. بنابراین برای آمریکا یک شرط بندی تردید آمیز است که تصورکند اگر معامله هسته ای که به برداشته شدن تحریم ها بینجامد و نوسازی اقتصادی ایران را تسهیل کند، انجام شود، با گذشت زمان با خود تغییرات سیاسی به سمت میانه روی را به همراه خواهد آورد».   
[FONT=tahoma, yekan, arial]  در ادامه ادعا می کند شکست مذاکرات، ثبات منطقه و ثبات داخلی ایران را به خطر خواهد انداخت: «مذاکراتی شکست خورده یا متوقف شده در مسیر رسیدن به توافق نهایی، هم ایران و هم غرب را با گزینه هایی نه چندان امیدبخش مواجه می کند: ایرانی که با بی ثباتی سیاسی در داخل مواجه می شود زیرا اقتصاد آن بیش از پیش دچار رکود می شود؛ و غربی که با برنامه هسته ای مهار نشده ایران مواجه است».  
[FONT=tahoma, yekan, arial]  سپس به این بحث پرداخته است که یک توافق نهایی که هم غنی سازی ایران را حفظ کند و هم اقتصاد آن را بهبود ببخشد، می تواند ایران را در بلند مدت بسیار قوی کند.  
[FONT=tahoma, yekan, arial]  نوشته است: «در صورتی که توافقی هسته ای با ایران مفروض باشد، تجربه چین نشان می دهد در بلندمدت پیامدهای مشکل آفرینی وجود خواهد داشت. عادی شدن روابط آمریکا-چین در کوتاه مدت ثبات منطقه ای را با ایجاد زمینه ای برای پایان یافتن جنگ ویتنام، تسهیل کرد. این مسئله به دو دهه تقابل نظامی آمریکا-چین پایان داد و شرایط بین المللی را در حمایت از توسعه اقتصادی چین فراهم کرد. اما امروز پس از گذشت چهار دهه رشد اقتصادی جدی، چینی که تجدید حیات یافته، به شیوه ای سرگرم ابراز توانمندی های نظامی مدرن شده خود است که ثبات منطقه ای را تهدید می کند و دورنمای درگیری های نظامی مجدد را تقویت می کند».   
[FONT=tahoma, yekan, arial]  درباره ایران می نویسد: «ایران تجدید حیات یافته، چند دهه بعد در ادامه این مسیر چطور از قدرت خود استفاده خواهد کرد؟ با توجه به بلندپروازی های ایران درباره دستیابی به برتری منطقه ای و با توجه به شکاف عمیق و ریشه دار شیعه و سنی، اینکه ایران سیاست های آشتی و ثبات منطقه ای را دنبال کند، تردید آمیز است. از این رو تعجبی ندارد که دورنمای توافقی که به مسئله هسته ای این کشورمحدود می شود، به شدت برای دیگر قدرت های خاورمیانه تهدیدآمیز جلوه می کند. این کشورها پیش بینی می کنند این معامله به یک تغییر منطقه ای اساسی به سمت تقویت نفوذ شیعیان منتهی می شود. در نتیجه مذاکرات ژنو باید با مذاکراتی موازی و حتی مهم تر بر سر اقدامات تهران که ثبات منطقه را تهدید می کند -نه فقط حمایت آن از بشار اسد و حزب الله- کامل شود».   
[FONT=tahoma, yekan, arial]  در پایان درباره راهبرد ایران می نویسد: «ممکن است شاهد آن باشیم که روحانی و مذاکره کنندگانش به مواضعی وفادار باشند که رهبر معظم ایران و اصولگرایان از آن حمایت می کنند. آنها خواهان معامله ای هستند که افق های ایران برای تبدیل شدن به قدرت برتر منطقه را هم از طریق یک اقتصاد احیا شده و هم پذیرفته شدن حق غنی سازی، حفظ می کند».   
 [FONT=tahoma, yekan, arial]http://www.irannuc.ir/fa/content/2043  
تصویر
حضرت امام صادق (ع) فرمودند :هركس مي‌خواهد از اصحاب قائم (علیه السلام) باشد، می بایست که منتظر باشد وبر اساس ورع و محاسن اخلاق عمل نماید در حالی که منتظر است.
« من سره ان يكون من اصحاب القائم فلينتظرو ليعمل بالورع و محاسن الاخلاق و هو منتظر » (مجلسي ج 52 / ص 140)
  صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و فرجنا  
Captain
Captain
پست: 2755
تاریخ عضویت: چهارشنبه 18 بهمن 1385, 12:46 pm
محل اقامت: شیراز
سپاس‌های ارسالی: 22364 بار
سپاس‌های دریافتی: 5559 بار

Re: اخبار پیرامون پرونده فعالیت صلح آمیز هسته ای ایران

پست توسط Present »

وزارت بازرگانی آمریکا با صدور دستوری نادر و اضطراری، صادرات غیرقانونی دو موتور جت‌های تجاری ساخت آمریکا به ایران را منع کرد و شرکت هواپیمایی «پویا ایر» ایران را در لیست تحریم خود قرار داد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از رویترز، دیوید میلز، قائم مقام وزیر بازرگانی آمریکا بعد از اطلاع از اینکه شرکت هوانوردی و لجستیکی «3کا» ترکیه قصد دارد دو موتور جت ساخت شرکت جنرال الکتریک را با کمک شرکت باربری «پویا ایرلاین» به ایران صادر کند، جمعه فرمانی صادر کرد و مانع این کار شد.

بر اساس این گزارش، این ممنوعیت ظرف 180 روز این شرکت‌ها را از خرید، فروش و حمل کالاهای آمریکایی که در فهرست نظارت بر صادرات قرار دارد، منع می‌کند. فرمان وزارت بازرگانی آمریکا همچنین بر روی کار تجاری شرکت هوانوردی و لجستیکی «3کا» در ترکیه، پویا ایر در ایران، و شرکت تجارت بین‌المللی آدائرو در آمریکا، ممنوعیت و محدودیت اعمال می‌کند.

به گزارش رویترز، این فرمان هر سه شرکت و مقامات کلیدی آنها را از حضور در مذاکرات، معاملات، نقل و انتقال و سایر فعالیت‌هایی که مربوط به همه کالاهای صادراتی آمریکا و نه فقط موتور هواپیما باشد، منع می‌کند.

بر اساس این گزارش، این فرمان همه بانک‌ها، شرکت‌های بیمه و سایر طرف‌هایی را شامل می‌شود که احتمال دارد در حمایت مالی یا حمایت از چنین معاملاتی نقش داشته باشند.

طبق توافقنامه ژنو که به امضای ایران و 1+5 رسید، قرار بود بعد از آن آمریکا، شورای امنیت و اتحادیه اروپا برای نشان دادن حسن‌نیت خود تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال نکنند. اما آمریکا علاوه بر تحریم یک شرکت هواپیمایی ایرانی که در زمینه حمل ‌و نقل بار فعالیت می‌کند، چندی پیش نیز تعداد دیگری از شرکت‌ها و شخصیت‌های ایرانی و غیر ایرانی مرتبط با آنچه فعالیت‌های هسته‌ای ایران خوانده، را در لیست تحریم‌های خود قرار داد.
پروانه نیستم که به یک شعله جان دهم / شمعم که سوزم و دودی نیاورم

گــــــــــــــــاهی تــــــــــــــاوان شیــــــــــر بودن قـــفس اســـت ...
امــــــــا شـــــغال هــــا در شـــــهــــر آزاد مـــــیگـــــــردنــــــــــد ... !

به زودی تعمیرکار لب تاپ می شم :-)
Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 3805
تاریخ عضویت: شنبه 7 شهریور 1388, 3:26 am
محل اقامت: جمهوری اسلامی ایران
سپاس‌های ارسالی: 4180 بار
سپاس‌های دریافتی: 22794 بار
تماس:

Re: اخبار پیرامون پرونده فعالیت صلح آمیز هسته ای ایران

پست توسط Sami 1993 »

[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]
پدر شهید احمدی روشن از نحوه برگزاری مراسم دومین سالگرد فرزند شهیدش از سوی سازمان انرژی اتمی به شدت انتقاد کرد.


به گزارش مشرق، رحیم احمدی روشن، پدر شهید مصطفی احمدی روشن در گفت‌وگو با دانشجو؛ ضمن انتقاد از نحوه برگزاری مراسم دومین سالگرد فرزند شهیدش که طی هفته جاری در مسجد سازمان انرژی اتمی برگزار شد، گفت: گویا عده ای سعی دارند با ضعیف و سطح پایین برگزار کردن اینگونه مراسمات عظمت شهدا را در نظر مردم کمرنگ کنند تا طی سال های آتی این مسئله کاملا فراموش شود.

وی افزود: برگزار کنندگان برنامه به حدی آبروریزی کرده بودند که حتی نتوانستند همان شب در رسانه، تصویری کوتاه از آن یادواره که بیشتر به مراسم ختم شبیه بود را پخش کنند و تنها چیزی که از مراسم پخش شد، مصاحبه آقای صالحی بود.

پدر شهید احمدی روشن همچنین در رابطه با چگونگی برگزاری مراسم یاد بود این شهید از طرف سازمان انرژی اتمی در یکشنبه گذشته بیان کرد: سخنران مراسم هیچ آشنایی قبلی در رابطه با موضوع نداشت و بارها در طول سخنرانی اسم شهید احمدی روشن را به اشتباه "احمدی مقدم" خطاب می کرد که به نظر می‌رسید ناشی از اشتباه در اسامی شهید احمدی روشن و طهرانی مقدم توسط این سخنران باشد.

رحیم احمدی روشن در ادامه گفت: تعدای از خانواده شهدا هم که مطلع شده بودند مراسم به این نحو و در این سطح برگزار شده در آن شرکت نکردند. و حقیقت آن است که ما هم به این نتیجه رسیدیم که در سال های بعد دیگر در این مراسمات شرکت نکنیم. ما افرادی که در این مورد سوء قصد دارند را به خدا و خود شهدا واگذار می کنیم تا جوابشان را بدهند.

وی گفت: توهین آشکار در برنامه به حدی بود که خانواده یکی از شهدای هسته‌ای می گفتند: حتما از نظر این دوستان تاریخ مصرف ما گذشته است که تا این حد توهین آمیز رفتار و برخورد می کنند.

پدر شهید احمدی روشن در پایان بیان کرد: به مسئولین گفته ام که اگر قصد دارند این مسئله را کمرنگ جلوه کنند راضی نیستم از این به بعد به هیچ وجه اسمی از شهید بیاورند و از اسمش استفاده ای بکنند.
Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 3805
تاریخ عضویت: شنبه 7 شهریور 1388, 3:26 am
محل اقامت: جمهوری اسلامی ایران
سپاس‌های ارسالی: 4180 بار
سپاس‌های دریافتی: 22794 بار
تماس:

Re: اخبار پیرامون پرونده فعالیت صلح آمیز هسته ای ایران

پست توسط Sami 1993 »

[External Link Removed for Guests]

گزارش تحلیلی؛
[External Link Removed for Guests]
آنچه از ظاهر فرآیندی که پیش روی ایران و غرب قرار گرفته برمی‌آید، آن است که توافق ژنو، گام اول از مجموعه گام‌هایی است که قرار است بین ایران و قدرت‌های بین‌المللی اعتماد ایجاد کند. اگر چنین است، روش و منش آمریکایی‌ها به‌عنوان اصلی‌ترین عنصر نمایندگی‌کننده این قدرت‌ها، در این روزها باید بیان‌گر آن باشد که معنای اعتمادسازی برای آنها دقیقا چیست؟


گروه بین‌الملل مشرق – آمریکایی‌ها برای دومین بار پس از حصول توافق ژنو یا «برنامه اقدام مشترک»، اخیرا باز هم دست به تحریم یک شرکت دیگر ایرانی زدند. چندی قبل نیز بیش از 30 شخصیت حقیقی و حقوقی به‌خاطر نقض تحریم‌های ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی ایران، در فهرست سیاه تحریم‌ها قرار گرفتند تا به این ترتیب مشخص شود که آمریکایی‌ها در ادامه تحریم‌های خود بر ضد ایران جدیت دارند؛ تا آنجا که حتی صادر کردن چند موتور جت دست دوم به ایران را هم برنمی‌تابند.

در خصوص اینکه آیا این تحریم‌ها ناقض توافق ژنو هست یا نه، بین اهل نظر اختلاف وجود دارد. برخی نظیر معاون حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه، سید عباس عراقچی، چنین تحریم‌هایی را نه ناقض توافق بلکه خلاف روح آن می‌دانند. منظور آقای عراقچی از این اظهار نظر احتمالا تناقض این تحریم‌ها با مقوله «حسن نیت» است. آمریکایی‌ها هم معتقدند که توافق ژنو را با این‌گونه اقدامات نقض نکرده‌اند. «ماری هارف»، سخن‌گوی وزارت خارجه ایالات متحده به صراحت گفته است که ایرانی‌ها از قبل می‌دانستند که آمریکا دست به چنین اقداماتی خواهد زد و با علم به این مساله به توافق با 1+5 رسیدند.

تصویر
ماری هارف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا

از سوی دیگر، برخی کارشناسان در رسانه‌های مختلف نظراتی را اعلام کرده‌اند که بر مبنای آنها باید توافق ژنو را پایان یافته دانست. از نظر این دسته صاحب‌نظران، قرار دادن اشخاص حقیقی و حقوقی در فهرست سیاه، مصداق تحریم جدید است و این امر نه به‌معنای نقض روح توافق، که به منزله عدول از نفس آن تلقی می‌شود. محمدجواد لاریجانی، در برنامه شناسنامه مورخ 20 دی، دیدگاهی نزدیک به این معنا را مطرح کرد.

تصویر
عراقچی، کسی که معتقد به نقض شدن توافق نیست

البته در کنار این استدلال‌ها، این موضوع هم مطرح است که هنوز دوران اجرای توافق ژنو آغاز نشده و شاید حتی تحریم جدید پیش از آغاز اجرای این توافق نباید ناقض آن برشمرده شود. البته با چنین استدلالی ایران هم می‌تواند سانتریفیوژهای جدید نصب کند چرا که هنوز دوره اجرای توافق شروع نشده است. به نظر می‌رسد هیچ‌کدام از دو طرف توافق تمایل نداشته باشند به این استدلال استناد کنند چون هر دو می‌خواهند که طرف مقابل از همین حالا به توافق پایبند باشد.

به هر حال، حتی اگر توافق با افزوده شدن نام چندین شرکت جدید به فهرست سیاه تحریم‌ها نقض نگردیده باشد، باز هم جای خوشحالی چندانی نیست. آن‌وقت این سوال پیش می‌آید که ایران به چگونه توافقی تن داده است که بر اساس آن شرکت‌های ایرانی می‌توانند همچون گذشته تحریم شوند و توافق نقض هم نشود؟

تصویر

این نوشتار به‌دنبال آن نیست که در خصوص نفس توافق و نقض شدن یا نشدن آن چیزی بیان کند. بحث در این مرقومه بر سر این است که «پیام سیاسی افزوده شدن نام اشخاص جدید حقیقی و حقوقی به فهرست سیاه تحریم‌ها پس از توافق ژنو چه می‌تواند باشد؟»

اگرچه مسائل حقوقی در روابط بین‌الملل مهم هستند اما آنچه بر تمام جوانب این روابط و حتی مسائل حقوقی سایه افکنده است، اراده‌های سیاسی است. بر اساس ان‌پی‌تی به‌عنوان یک سند حقوقی، تفاوتی بین ایران و ژاپن نیست اما ژاپن به راحتی به هر میزان که بخواهد غنی‌سازی اورانیوم انجام می‌دهد اما ایران برای غنی‌سازی اورانیوم با موانع بین‌المللی مواجه می‌شود. متن ان‌پی‌تی در خصوص ایران و ژاپن یکی‌ست اما اراده سیاسی مفسرین ان‌پی‌تی در قبال ایران و ژاپن یکی نیست. شاید از همین روست که برخی متفکرین روابط بین‌الملل می‌گویند که نهادهای بین‌المللی نظیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در واقع چیزی نیستند جز بازتاب منافع قدرت‌های بزرگ.

بر این اساس، مهم است بدانیم یا دست‌کم تحلیل کنیم که افزوده شدن نام شرکت‌های جدید به فهرست سیاه تحریم‌ها، چه معنا یا معانی می‌تواند داشته باشد. در این خصوص شاید سطوح تحلیل مختلف نتایج مختلفی را نشان دهند اما علی‌رغم تحلیل‌های مختلف شاید توجه به یک مفهوم بتواند ما را به اصل موضوع نزدیک کند: «اعتمادسازی».

تصویر

آنچه از ظاهر فرآیندی که پیش روی ایران و غرب قرار گرفته برمی‌آید، آن است که توافق ژنو، گام اول از مجموعه گام‌هایی است که قرار است بین ایران و قدرت‌های بین‌المللی اعتماد ایجاد کند. اگر چنین است، روش و منش آمریکایی‌ها به‌عنوان اصلی‌ترین عنصر نمایندگی‌کننده این قدرت‌ها، در این روزها باید بیان‌گر آن باشد که معنای اعتمادسازی برای آنها دقیقا چیست؟ دست‌کم رفتارهای آمریکایی‌ها پس از حصول توافقی که مدت‌ها به‌دنبال آن بودند، می‌تواند شمه‌ای از تفسیر آنها از مقوله اعتمادسازی را روشن کند.

تلویحا، ادامه سیاست تحریم شرکت‌ها، با استناد به تحریم‌هایی که قبل از توافق ژنو برقرار بوده است، به‌معنای آن است که ایالات متحده تصمیم ندارد برای آنچه اعتمادسازی خوانده می‌شود، هزینه چندانی بپردازد. طبعا توقف تحریم‌ها برای دولت آمریکا هزینه دارد چرا که در ساختار تصمیم‌سازی سیاست خارجی و بالاخص در لابی‌ها و کنگره، ادامه اجرای تحریم‌ها طرفداران بسیار پر و پا قرصی دارد. از نظر اراده سیاسی حاکم بر دولت آمریکا، توافق ژنو دست‌کم در برهه فعلی، آن‌قدر ارزش‌مند نیست که به‌خاطر آن با نیروهای قدرتمند حاضر در کنگره و دیگر نهادهای مدنی درافتد. اوباما و تیم سیاست خارجی او صرفا خود را متعهد به عدم تصویب تحریم‌های جدید توسط کنگره می‌بینند – آن هم در چارچوب اختیارات قانونی رئیس‌جمهور - اما وقتی کار به تحریم‌های سابق می‌رسد، دست‌کم فعلا نیازی به ایجاد دردسر برای خود ندیده و با تمام توان به‌آنها وفادار باقی می‌مانند.

تصویر

نتیجه‌ای که در سطور فوقانی بیان گردید، تنها یک نتیجه حداقلی است. اگر اضافه شدن نام اشخاص حقیقی و حقوقی به فهرست تحریم‌های موجود در کنار اظهارات مقامات آمریکایی نظیر موارد زیرین قرار گیرد، روشن می‌شود که نه‌تنها پروسه اعتمادسازی با ایران برای طرف آمریکایی ارزش هزینه دادن ندارد، بلکه اعتقاد چندانی هم به آن ندارند:

الف – تاکید بر بقای گزینه نظامی بر روی میز که با حسن نیت مطرح در توافق ژنو هیچ سنخیتی ندارد؛

ب – تاکید بر اینکه در مراحل بعد با ایران بر سر اسقاط سانتریفیوژها مذاکره خواهد شد (اظهارات جان کری اندکی پس از حصول توافق ژنو)؛

ج – تاکید بر اینکه چیزی به‌نام حق غنی‌سازی اورانیوم نه برای ایران به‌رسمیت شناخته شده و نه به‌رسمیت شناخته خواهد شد.

در کنار موارد فوق، تعلل در دعوت ایران به مذاکرات کنفرانس صلح سوریه (مشهور به ژنو 2) نیز مزید بر علت است. با توجه به تاثیرگذاری محرز ایران بر مسائل سوریه، دعوت نشدن ایران به کنفرانس مزبور و یا دست‌کم ابراز تردید در دعوت از تهران به این کنفرانس را نمی‌توان دارای هم‌گونی با فضایی قلمداد کرد که برخی تصور می‌کردند پس از حصول برنامه اقدام مشترک ایجاد شده است.

بر این اساس به‌نظر می‌رسد طرف آمریکایی به‌دنبال نوعی اعتمادسازی است که «هزینه آن را ایران باید بپردازد.» البته شاید برخی در کاخ سفید بر این باورند که دولت جدید ایران آمادگی پرداخت چنین هزینه‌ای را دارد و بر این اساس به این تعبیر و تفسیر رسیده‌اند، اما به‌هر حال چه این انگاره صحیح باشد و چه صحیح نباشد در اصل ماجرا تاثیر چندانی ندارد.

تصویر

ممکن است برخی استدلال کنند که این نوع نگاه تنها برای یک دوره 6 ماهه می‌تواند وجود داشته باشد اما در مقابل باید این نکته را مطرح کرد که بنیان سیاست‌ها در آمریکا زمانی تغییر می‌کند که واقعیات بیرونی تغییر کرده باشند. بر این اساس اگر قرار باشد پس از دوره 6 ماهه آمریکا هزینه‌هایی در خصوص اعتمادسازی بپردازد، آن‌گاه بعید نیست که طرف ایرانی برای تغییر واقعیات موجود مجبور به پرداخت هزینه‌های بزرگ‌تری باشد. این مقوله‌ای است که احتمال می‌رود در مذاکرات جامع خود را نشان دهد.

* جمع‌بندی

همان‌طور که بیان شد، ادامه افزودن اشخاص حقیقی و حقوقی بیان‌گر نوعی اراده سیاسی است. اراده سیاسی که در پس پرده این اقدام می توان یافت، نگاه خاص طرف آمریکایی به مقوله اعتمادسازی با ایران است.

آمریکایی‌ها اعتمادسازی با ایران را فرآیندی یک‌جانبه می‌نگرند که طی آن ایران باید هزینه‌های واقعی را بپردازد و طرف غربی تنها باید دست به اقدامات سمبلیک بزند. از سوی دیگر، اظهارات و اقدامات مقامات آمریکایی پس از حصول توافق ژنو بیان‌گر آن است که این توافق دست‌کم فعلا از منظر آنها ارزش پرداخت هزینه‌های گزاف را ندارد.

قابل پیش‌بینی است که این نوع نگاه طرف آمریکایی در آینده نیز ادامه پیدا کند مگر با تغییر واقعیاتی در برنامه هسته‌ای ایران که حاصل نخواهد شد مگر با پرداخت هزینه‌های بیشتر از جانب ایران.
Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 3805
تاریخ عضویت: شنبه 7 شهریور 1388, 3:26 am
محل اقامت: جمهوری اسلامی ایران
سپاس‌های ارسالی: 4180 بار
سپاس‌های دریافتی: 22794 بار
تماس:

Re: اخبار پیرامون پرونده فعالیت صلح آمیز هسته ای ایران

پست توسط Sami 1993 »

[External Link Removed for Guests]

گزارش ویژه
[External Link Removed for Guests]
با حل و فصل اختلافات درباره 3 موضوع باقی مانده از مذاکرات کارشناسی به نظر می رسد اجرای گام اول توافق ژنو از حدود روز 20 ژانویه آغاز خواهد شد.


تصویر

علی شاهدیان، ایران هسته ای- با حل و فصل اختلافات درباره 3 موضوع باقی مانده از مذاکرات کارشناسی به نظر می رسد اجرای گام اول توافق ژنو از حدود روز 20 ژانویه آغاز خواهد شد.

منابع دیپلماتیک می گویند عباس عراقچی و هلگا اشمید در مذاکرات انتهای هفته گذشته خود درباره 3 موضوع زیر که در مذاکرات کارشناسی حل نشده بود، به تفاهم رسیده اند:

1- نصب تعداد بیشتری از ماشین های سانتریفیوژ نسل های جدید در بخش تحقیق و توسعه نطنز

2- نحوه تعلیق یکی از تحریم هایی که 1+5 در توافق ژنو متعهد به تعلیق آنها شده است.

3- نحوه همزمان سازی اقدامات دو طرف در گام اول

برخی منابع می گویند ایران در موضوع استفاده از ماشین های جدید در فعالیت تحقیق و توسعه دیدگاه خود را تغییر نداده است.

با این حال احتمال دارد درباره زمان بندی و گستره این کار توافقات جدیدی شده باشد.

درباره تعلیق تحریم های وعده داده شده در توافق ژنو هم موضوع حل و فصل شده و هیچ آیتمی از تحریم های مورد بحث در این توافق تعلیق نشده باقی نمی ماند.

همچنین، به نظر نمی رسد 1+5 درباره مسئله هم زمانی تغییر عقیده داده باشد و 1+5 عملا تعهدات خود را با یک تاخیر چند هفته ای نسبت به ایران انجام خواهد داد.

با این حال، پرسش اصلی این است که آیا سرجمع توافق ژنو و تفسیر مورد توافق از آن میان دو طرف منافع ایران را تامین کرده است؟

برخی کارشناسان می گویند توافق ژنو در اصل یک توافق بد بود و اکنون به توافقی بدتر تبدیل شده است چرا که متن تفسیری مورد توافق دو طرف عملا کفه تعهدات 1+5 را باز هم سبک تر و کفه الزامات ایران را سنگین تر کرده است.

[HR]

[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]
Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 3805
تاریخ عضویت: شنبه 7 شهریور 1388, 3:26 am
محل اقامت: جمهوری اسلامی ایران
سپاس‌های ارسالی: 4180 بار
سپاس‌های دریافتی: 22794 بار
تماس:

Re: اخبار پیرامون پرونده فعالیت صلح آمیز هسته ای ایران

پست توسط Sami 1993 »

[External Link Removed for Guests]

گزارش ویژه
[External Link Removed for Guests]
بسیاری از کشورهای اروپایی آماده اعطای حق به چالش کشیدن تحریم ها در دادگاه به تحریم شدگان هستند.


تصویر

ایران هسته ای- وب سایت فارین پالیسی در گزارشی خبر داده است که بسیاری از کشورهای اروپایی آماده اعطای حق به چالش کشیدن تحریم ها در دادگاه به تحریم شدگان هستند و اگر امریکا این موضوع را نپذیرد، اجرای تحریم ها در اتحادیه اروپا به بن بست خواهد رسید.

کالم لینچ نویسنده این مقاله که روز 17 دی منتشر شده، با اشاره به اینکه دادگاه های اروپایی تحریم ها را ناعادلانه و غیر دموکراتیک می دانند، می نویسد: «کاخ سفید و کنگره کاخ سفید و کنگره می گویند تحریم های بین المللی ایران را وادار به مذاکره درباره توافق هسته ای کرده است با این حال ائتلاف آمریکایی اروپایی که این تحریم ها را بر ضد ایران اعمال کرده است اکنون در آستانه فروپاشی قرار دارد زیرا نظرات دو طرف درباره عادلانه بودن این تحریم ها بسیار متفاوت است. برخی از متحدان آمریکا اکنون تمایل دارند به افرادی که در فهرست سیاه تحریم ها قرار گرفته اند این فرصت را بدهند که ورودشان را به این فهرست ها به چالش بکشند. این گامی است که آمریکا برضد آن تلاشی گسترده شروع کرده است».

وی استدلال دادگاه های اروپایی را چنین بیان کرده است: «اخیرا شماری از دادگاه های اروپا طی احکامی همین تحریم ها را اساسا ناعادلانه و غیردموکراتیک توصیف کرده اند. این دادگاهها می گویند این تحریم ها فرایند های عادی را مختل کرده اند و افراد تحریم شده را در سیاهچالی قرار داده است که هیچ حقی برای به چالش کشیدن مدارکی برضد آنها ارائه شده است ندارند».

لینچ در ادامه خبر می دهد که برخی کشورهای اروپایی می خواهند سازمان ملل را وادار کنند حق شکایت را برای تحریم شدگان به رسمیت بشناسد.

وی در این باره آورده است: «قضات اروپایی اخیرا حکم مسدود شدن اموال برخی از افراد تحریم شده ایرانی را لغو کرده اند و دولت های اروپایی در حال اعمال فشار به سازمان ملل برای اصلاح نظام تحریم ها هستند تا به افراد این حق را بدهد که تحریم ها را به چالش بکشند. پیتر ویتینگ سفیر آلمان در سازمان ملل در گفتگو با فارن پالسی گفته است: رژیم های موثر تحریم و حق افراد برای به چالش کشیدن این تحریمها به هیچ وجه متناقض نیست».

نویسنده در ادامه به تاکید بر اینکه مشکل اصلی در این فرآیند محرمانه بودن اسنادی است که افراد بر اساس آن تحریم می شوند، ادامه می دهد: «با این حال نظر آمریکا درباره حق افراد برای رعایت شدن حقوقی فردیشان با نظر اروپایی ها متفاوت است. افراد و شرکت هایی که توسط آمریکا تحریم شده اند می توانند برای آنکه از لیست خارج شوند به دادگاه شکایت کنند با این حال آنها و وکلایشان به اسنادی که براساس آن تحریم شده اند دسترسی ندارند زیرا این اسناد طبقه بندی شده هستند.

به این علت که بیشتر افراد تحریم شده تبعه آمریکا نیستند، شامل قانون حقوق فردی این کشور نیز نمی شوند. افراد تحریم شده نه از دسترسی به اسنادی که به موجب آن در فهرست تحریم ها قرار گرفته اند محرومند بلکه باید از همان نهادی که آنها را تحریم کرده است بخواهند این تحریم ها را لغو کند».

نویسنده این تحلیل سپس به این موضوع اشاره می کند که «در شورای امنیت دفتری موسوم به رسیدگی به شکایات تحریم ها وجود دارد» و درباره فعالیت آن می نویسد: «تلاش برای نجات دادن تحریم ها و همزمان حفظ عادلانه بودن آنها اکنون در کانون برنامه های دفتری موسوم به دفتر رسیدگی به شکایات تحریم ها قرار گرفته است. این دفتر در سال 2010 میلادی در مقر سازمان ملل با هدف دریافت شکایات مربوط به افراد تحریم شده به علت ارتباط احتمالی با القاعده تشکیل شد و تشکیل ان واکنشی بود به اعتراضات گسترده درباره این تحریم ها چرا که بسیاری از افراد تحریم شده معتقد بودند به اشتباه تحریم شده اند. آلمان و بسیاری از دیگر قدرت های اروپایی خواستار گسترش فعالیت های این دفتر به دریافت شکایات درباره تحریم های دیگر نیز شده اند. هدف این کشورها ایجاد یک سازوکار تجدید نظر، با هدف راضی کردن دادگاههای اروپا و پایان دادن به بن بست کنونی است».

در ادامه این مقاله آمده است: «کریستین وناوسر سفیر لیختن اشتاین در سازمان ملل اخیرا در اظهاراتی گفته است: «ما پرونده های حقوقی زیادی در این باره در دادگاههای خود داریم و به نقطه ای رسیده ایم که دیگر نمی توانیم قطعنامه های شورای امنیت را اجرا کنیم زیرا دیگر تعهداتمان درباره قوانین اروپایی نقض خواهد شد». وی گفت: «دیدگاه ما این است که داشتن سازوکاری بهتر برای تضمین ها حقوق فردی در واقع منجر به تقویت رژیم تحریم ها خواهد شد. ما اعتبار و مشروعیت بیشتری برای این مسئله قایل هستیم و این مسئله برای اجرای تحریم ها ضروری است».

فارین پالیسی تحلیل خود را با اشاره به این موضوع به پایان برده است که ائتلافی از کشورهای مخالف روند فعلی تحریم ها در سازمان ملل در حال شکل گیری است.

در پایان این تحلیل آمده است: «در سازمان ملل، ائئلافی از کشورها از جمله اتریش، بلژیک، کاستاریکا، دانمارک، فنلاند، لیختن اشتاین، هلند، نروز، سوئد و سوییس شورای امنیت را تحت فشار قرار داده است تا حقوق فردی افراد تحریم شده را رعایت کند. آندریاس ریکن معاون سفیر اتریش در سازمان ملل 27 نوامبر در شورای امنیت گفت اختیارات نهاد پیگیری شکایات مربوط به تحریم ها باید افرایش یابد. ریکن گفت اینکه اصول عادلانه و شفاف اجرا شود نباید به پرونده القاعده محدود شود، بلکه باید همه اقدامات سازمان ملل براساس احترام به حقوق فردی افراد باشد».
Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 3805
تاریخ عضویت: شنبه 7 شهریور 1388, 3:26 am
محل اقامت: جمهوری اسلامی ایران
سپاس‌های ارسالی: 4180 بار
سپاس‌های دریافتی: 22794 بار
تماس:

Re: اخبار پیرامون پرونده فعالیت صلح آمیز هسته ای ایران

پست توسط Sami 1993 »

[External Link Removed for Guests]

گزارش ویژه
[External Link Removed for Guests]
محدودیت‌های اعمال شده بر برنامه هسته‌ای ایران باید دائمی باشد.


تصویر

ایران هسته ای- دو تحلیلگر ارشد امور خاورمیانه و ایران در شورای روابط خارجی امریکا از دولت امریکا خواستند توافق نهایی با ایران را به گونه ای تنظیم کند که اولا به مسائل منطقه ای و حقوق بشری هم در آن پرداخته شده باشد و ثانیا ایران حتی پس از اجرای گام نهایی هم نتواند از تاسیسات غنی سازی در ابعاد صنعتی بهره مند شود.

میشل بی.رایس (Mitchell B. Reiss) و ری تکیه (Ray Takeyh) در [External Link Removed for Guests] که روز 12 دی (2 ژانویه) روی وب سایت شورای روابط خارجی امریکا منتشر شده می نویسند: «واشنگتن باید سعی کند برخی از مفاد توافقنامه اولیه را مورد بازبینی قرار دهد و دامنه مذاکرات را تا اندازه‌ای گسترش دهد که حمایت ایران از تروریسم و نقض راهبردی حقوق بشر توسط این کشور را نیز در بر گیرد».

این دو سپس به موضوع غنی سازی پرداخته و با اشاره به اینکه توافق ژنو درباره اینکه آیا ایران می تواند پس از پایان اجرای گام نهایی غنی سازی صنعتی داشته باشد یا نه مبهم برخورد کرده، نوشته اند: «با پیش رفتن گفتگوها، جامعه بین‌المللی فرصت خواهد داشت در مورد این موضوع تجدید نظر کند. محدودیت‌های اعمال شده بر برنامه هسته‌ای ایران باید دائمی باشد و احتمال این‌که ایران در هر زمانی و به هر نحوی بتواند تسلیحات هسته‌ای تولید کند را از بین ببرد».

راس و تکیه درباره ویژگی های توافق نهایی تاکید کرده اند که «در میان تدابیری که لازم است بر آنها تاکید شود، می‌توان به تعطیلی رئاکتور آب سنگین اراک، تعطیلی تاسیسات غنی‌سازی نظامی واقع در کوه‌های فردو و همچنین خارج کردن همه اورانیوم غنی‌سازی شده از ایران، اشاره کرد. هرگونه تاییدیه‌ای بر توافقنامه اولیه باید این پروتکل الحاقی را نیز در بر بگیرد تا به بازرسان بین‌المللی حق بررسی هر گونه تاسیساتی که آن را مشکوک می‌پندارند بدهد. آنها همچنین باید بتوانند بازرسی را بدون اطلاع قبلی و یا در زمانی کوتاه انجام دهند تا فعالیت‌های ممنوعه و یا تجهیزات از آن تاسیسات منتقل و یا مخفی نشوند».

در ادامه این مقاله آمده است: «به عنوان یک اقدام حفاظتی دیگر در برابر ایران، تحریم‌ها علیه این کشور باید به جای لغو شدن، به تعلیق در‌آیند. قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل زمینه‌های قانونی را برای اعمال تحریم‌ها از سوی اتحادیه اروپا فراهم آورده است. این قطعنامه‌ها که در یک دهه گذشته در مورد آنها مذاکره شده است، نباید بر مبنای مندرجات توافقنامه «به طور کامل لغو شوند»، بلکه باید به تعلیق درآیند تا بتوان در صورت نقض تعهدات از سوی ایران، آنها را در فاصله زمانی اندک مجددا به اجرا درآورد».

نویسندگان این مقاله در ادامه به ضرورت حمایت غرب از اصلاح طلبان و ارتباط این موضوع با دیپلماسی هسته ای پرداخته و نوشته است: «حتی اگر دستیابی به یک توافقنامه هسته‌ای ممکن باشد، این مسئله همچنان باقی می‌ماند که آیا این توافقنامه می‌تواند نشان‌دهنده تغییری اساسی در رفتار ایران باشد؟! آیا تهران غیر مجهز به تسلیحات هسته‌ای، برای مشارکت در نظم منطقه ای به عنوان یک عضو مسئول آمادگی خواهد داشت و یا با حمایت از گروه‌های تروریستی به ایجاد ناآرامی ادامه خواهد داد؟ در عین حال، رفتار دولت ایران با مردم این کشور نیز یکی دیگر از نشانه‌های مهم ثابت کننده تلاش ایران برای تبدیل شدن به عضوی مسئول در جامعه بین‌المللی خواهد بود».

این تحلیل ادامه می دهد: «دولت اوباما تا کنون به گفتگو در مورد سوء استفاده دولت ایران از مردم این کشور تمایلی نشان نداده، چرا که نگران بوده است این مسئله مذاکرات هسته‌ای را با مشکل مواجه سازد. هر گونه توافق بلند مدت با ایران همچنین باید علاوه بر روحانیون، مورد تایید جوانان ایرانی و طرفداران دموکراسی در این کشور باشد. واشنگتن باید با ادامه ابراز مخالفت با نقض حقوق بشر توسط دولت ایران و با مطرح کردن این مسئله در دیوان‌های بین‌المللی، به طرفداران دموکراسی در این کشور وفادار بماند».
Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 3805
تاریخ عضویت: شنبه 7 شهریور 1388, 3:26 am
محل اقامت: جمهوری اسلامی ایران
سپاس‌های ارسالی: 4180 بار
سپاس‌های دریافتی: 22794 بار
تماس:

Re: اخبار پیرامون پرونده فعالیت صلح آمیز هسته ای ایران

پست توسط Sami 1993 »

[External Link Removed for Guests]

گزارش ویژه
[External Link Removed for Guests]

تصویر

محمد صدری، ایران هسته ای- دیپلمات ها در تهران می گویند تحریم جدید سنا علیه ایران ظرف چند دقیقه به عمر توافق ژنو پایان خواهد داد.

در هفته گذشته و با تلاش پس پرده اما بسیار جدی اسراییل و عربستان سعودی، جمعی از نمایندگان مجلس سنای امریکا [External Link Removed for Guests] که آماده هستند قانون جدیدی در تحریم ایران تصویب کنند که از دولت امریکا می خواهد در صورت عدم پای بندی ایران به مفاد طرح اقدام مشترک توافق شده در ژنو بلافاصله تحریم هایی را علیه ایران به اجرا بگذارد.

رابرت منندز که به تازگی اخبار مفصلی از پرداخت حقوق کلان ماهانه به وی از سوی آیپک منتشر شده، صحنه گردان این بازی است و سناتور مارک کرک هم او را یاری می کند.

دولت امریکا می داند که تصویب چنین تحریمی نقض صریح توافق ژنو و در نتیجه پایان دیپلماسی با ایران است و به همین دلیل رسما اعلام کرده است که هرگونه قانون تحریم جدید را [External Link Removed for Guests].

علاوه براین، وزارت خارجه امریکا سعی کرده با به راه انداختن یک کمپین تبلیغاتی حامیان این تحریم را «سوق دهندگان امریکا به سمت جنگ» [External Link Removed for Guests] و به استفاده از فشار افکار عمومی آنها را به انصراف از تصمیم خود وادار کند.

موافقان تحریم ها همانطور که رابرت منندز در واشینگتن پست نوشته عقیده دارند این تحریم ها بوده که ایران را پای میز مذاکره آورده بنابراین تحریم های بیشتر می تواند به مثابه نوعی [External Link Removed for Guests] عمل کرده، ایران را پای میز نگه دارد و آن را به واگذاری امتیازهای بیشتر وادار نماید.

دولت امریکا متقابلا معتقد است این تحریم ها با تضعیف جریان غربگرا در ایران شانس دیپلماسی را برای همیشه از بین خواهد برد.

برخی تحلیلگران در تهران که «ایران هسته ای» با آنها گفت وگو کرده پیش بینی قاطعی در این باره که آیا این قانون جدید تصویب خواهد شد یا نه، نداشتند، ولی عموما معتقد بودند که شانس تصویب تحریم های جدید به بیش از 50 درصد نرسیده است.

از آنجا که دولت اوباما تهدید کرده قانون جدید را وتو می کند، برخی اعضای سنا تلاش دارند با افزایش تعداد موافقان این قانون به بیش از دو سوم اعضای سنا، اختیار قانونی رییس جمهور برای وتوی آن را ملغی کنند.

اگرچه رسانه های دست راستی در امریکا سر و صدای فراوانی در این باره به راه انداخته اند که کنون بیش از دو سوم از اعضای سنا با این تحریم ها موافقند و به آن رای خواهند داد ولی منابع مستقل هنوز این موضوع را تایید نکرده اند.

تصویب چنین تحریمی مخصوا اگر با رای بیش از دو سوم سناتورها باشد –در حالی که دموکرات ها اکثریت سنا را در اختیار دارند- به معنای بروز چالش سیاسی بسیار بزرگی برای اوباما خواهد بود و عملا دولت امریکا را به عنوان طرفی ضعیف جلوه خواهد داد که قادر به حفظ تعهدات بین المللی خود نیست.

در عین حال برخی تحلیلگران حدس می زنند در دقیقه 90 معامله انجام خواهد شد و دولت با واگذاری برخی امتیازها به کنگره از جمله تقویت فرآیند به روز رسانی تحریم های قبیلی علیه ایران و همچنین سخت گیرانه تر کردن شرایط خود برای توافق نهایی، سنا را از تصویب این قانون منصرف خواهد کرد.

متقابلا این تحریم ها توجیه کافی و بسیار متقاعد کننده ای در اختیار ایران می گذارد که از توافق ژنو خارج شود و همچنین به بسیاری از اعضای جامعه جهانی جرئت و توجیه عدم اجرای تحریم ها را هم اعطا می کند.

دیپلمات ها در تهران می گویند اگر چنین تحریم هایی تصویب شود، تصمیم گیری در تهران برای خروج از توافق ژنو بیش از چند دقیقه به طول نخواهد انجامید.
ارسال پست

بازگشت به “اخبار و حوادث”