روزه در درمان چاقی شكمی، كاهش چربی خون و ....

در اين بخش مي‌توانيد در مورد ديگر مباحث پزشکي و بهداشت به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: رونین, Dr.Akhavan, شوراي نظارت

ارسال پست
Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 583
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 30 فروردین 1386, 3:45 pm
سپاس‌های ارسالی: 3433 بار
سپاس‌های دریافتی: 3949 بار

روزه در درمان چاقی شكمی، كاهش چربی خون و ....

پست توسط naghme »

    روزه در درمان چاقی شكمی، كاهش چربی خون و دیابت   ---------------- 
 تصویر 


-----------------------------
متخصص تغذیه بالینی ومتابولیسم :

    - متخصص تغذیه بالینی و متابولیسم گفت : مطالعه پژوهشگران نشان داده است كه روزه تاثیر قابل توجهی در پیشگیری و درمان چاقی به ویژه چاقی شكمی ، كاهش چربی خون و كنترل دیابت نوع 2 ( غیر وابسته به انسولین) دارد.   

دكتر 'حمید رضا فرشچی ' روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود : در ایام ماه مبارك رمضان رعایت تغذیه سالم برای تنظیم متابولیسم طبیعی بدن لازم است و این ماه تمرین بسیار خوبی برای قطع كردن حلقه اتصالی بین غذا و استرس های كاری و فكری است به شرطی كه پس از افطار جبران غذای امساك شده توسط فرد انجام نشود .

وی خاطرنشان كرد: روزه دار می تواند در هنگام افطار همانند وعده غذایی صبحانه نیاز بدنش را رفع كند و توصیه می شود كه میزان 15 تا 20درصد انرژی دریافتی در طول روز در هنگام افطار از طریق غذا خوردن دریافت شود .

به گفته وی روزه داران باید پس از اذان مغرب بدون تاخیر طولانی روزه خود را باز كنند و ترجیحا از مواد غذایی مایع و سبك به همراه تركیبی از غلات ترجیحا نان از نوع نان سبوس دار ( بطور مثال: نان سنگك) در زمان افطار استفاده كنند. همچنین توصیه می شود از مایعات گرم مانند آب جوش و یا چای كم رنگ به جای آب سرد برای شروع افطار استفاده شود.

فرشچی خاطرنشان كرد : علاوه براین استفاده از مواد غذایی حاوی فیبر از قبیل سبزی ها و نیز انواع میوه به جای استفاده از تركیبات حاوی قندها و چربی فراوان (همچون حلوا آن هم به میزان زیاد) توصیه می شود .

وی افزود : استفاده از انواع سبزی ها علاوه بر تامین ریزمغذی ها و انرژی مورد نیاز به علت فیبر موجود در آن مشكل یبوست را كه یكی از مشكلات رایج در ایام روزه داری است ، درمان می كند . علاوه بر این میوه ها و سبزی ها به علت قندهای پیچیده موجود در آنها نقش به سزایی در كنترل متابولیسم قند ، چربی و نیز تنظیم اشتها در افراد دارند.

این فوق تخصص مبارزه با چاقی از انگلستان گفت : سرعت غذا خوردن در هنگام افطار باید كنترل شود و همچنین استفاده از غذاهای سنگین انواع پلو و خورشت به طور همزمان با افطار توصیه نمی شود چراكه با توجه به امساك روزانه، دستگاه گوارش آمادگی برای دریافت حجم بالای موادغذایی را در آن زمان ندارد. بنابراین باید وعده غذایی شام را با فاصله زمانی پس از افطار و آن هم نه در حجم فراوان خورد .

فرشچی در مورد وعده سحری افزود :خوردن وعده سحری مشابه وعده 'ناهار' توصیه می شود چراكه ثابت شده است كه حذف وعده سحری علاوه بر مشكلات گوارشی باعث عدم توفیق روزه داری در ایام ماه رمضان می شود.

به گفته وی داشتن فعالیت بدنی به ویژه پیاده روی منظم (حداقل 30 دقیقه در روز ) و یك یا دوبار شنا در هفته و پس از افطار باعث می شود وزن فرد كنترل شود و دیگر شاخص های متابولیك بدن فرد تنظیم شود .

منبع: [External Link Removed for Guests]
تصویر
ارسال پست

بازگشت به “متفرقه در مورد پزشکي”