نسخه آقا در جماران تبدیل به «بنیان» ناوهای ایرانی شد +عکس

در اين بخش مي‌توانيد در مورد سلاح و ادوات جنگي دريايي به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: شوراي نظارت, مديران هوافضا, شوراي نظارت, مديران هوافضا

Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 3805
تاریخ عضویت: شنبه 7 شهریور 1388, 3:26 am
محل اقامت: جمهوری اسلامی ایران
سپاس‌های ارسالی: 4180 بار
سپاس‌های دریافتی: 22793 بار
تماس:

نسخه آقا در جماران تبدیل به «بنیان» ناوهای ایرانی شد +عکس

پست توسط Sami 1993 » پنج شنبه 16 شهریور 1391, 1:36 am

[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

گزارش مشرق از یک دستاورد ناشناخته دفاعی؛
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]
هنوز هم رسانه ها و افکار عمومی به خوبی مطلع نیستند آنچه که توانست نیروهای مسلح کشورمان را به«توانایی طراحی و تولید موتورهای دریایی با قدرت 5 هزار اسب بخار» برساند غیر از همت و دانش متخصصان متعهد ایرانی، تاکید و نقشه راه فرمانده معظم کل قوا در افتتاح ناوشکن جماران بود.


به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، مشخص است که هر وسیله نقلیه برای حرکت به یک سامانه پیشران برای تولید نیرو نیاز دارد و به همین دلیل بحث طراحی و ساخت موتور در دنیا تبدیل به یکی از زمینه های بسیار حساس در فرایند طراحی و تولید وسایل نقلیه زمینی، هوایی و دریایی شده است. در حقیقت یکی از دلایلی که امروزه باعث شده تا تولید سخت افزارهای نظامی به مانند ناوهای جنگی، هواپیماها و تانکها به تعداد خاصی از کشورهای جهان محدود شود دشواری طراحی و ساخت پیشرانه است.

حتی بسیاری از کشورهای سازنده این گونه وسایل نظامی نیز از نظر تأمین سامانه پیشران به کشورهای ابرقدرت نیازمند هستند و عمدتاً موتور و یا اصطلاحاً سامانه تأمین نیروی خود را از این کشورهای انگشت شمار تهیه می کنند.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، نیروهای مسلح ایران یکی از اولین بخش های کشور بودند که به طور تقریباً کامل با تحریم رو به رو و به فاصله بسیار کوتاهی پس از آن نیز درگیر یکی از طولانی ترین نبردهای قرن بیستم شدند. در طول سالهای جنگ تحمیلی یکی از واحدهای بسیار تخصصی و تجهیزات محور، نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بود.

خوشبختانه به مدد برنامه ریزی های صحیح، نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران توانست در یک عملیات مشترک با همکاری تیزپروازان نیروی هوایی ارتش در آذر ماه 59 یک بار برای همیشه نیروی دریایی ارتش بعث عراق را به اعماق خلیج فارس بفرستد و به همگان نشان دهد که قدرت اول دریایی در خلیج فارس متعلق به کدام کشور است.

اما با طولانی شدن جنگ در جبهه زمین و لزوم تأمین مایحتاج کشور از طریق واردات دریایی و در همین حال مسلح شدن عراق به تسلیحات ضد کشتی، اوج گیری جنگ نفت کش ها و حضور قدرتهای فرامنطقه ای در آبهای منطقه، فشار بر روی واحدهای شناور نداجا بسیار زیاد شد.

با توجه به شرایط موجود در زمان دفاع مقدس و کمبود قطعات یدکی مهندسین جوان نیروی دریایی ارتش مشغول تعمیر شناورهای موجود شده و سعی کردند تا این شناورها را برای حضور در میدان کارزار آماده کنند. ذکر این نکته در این جا خالی از لطف نیست که تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران تقریباً کلیه شناورهای نیروی دریایی ایران برای تعمیر و آماده سازی مجدد به بنادر کشورهای اروپایی مثل فرانسه و یا ایتالیا اعزام می شدند.

یکی از مهمترین بخش ها در فرآیند آماده سازی مجدد این شناورها بحث تعمیرات سامانه های پیشران و موتورها بود که به نوعی یکی از پیچیده ترین بخش ها به شمار می رفتند. به هر صورت ایران توانست با وجود تمام کمبودها و مشکلات شناورهای خود را در طول 8 سال جنگ تحمیلی آماده و به میدان رزم گسیل کند.

با پایان جنگ تحمیلی و باقی ماندن تحریم های تسلیحاتی یک حقیقت برای فرماندهان و مسئولین ایرانی مشخص شد و آن هم این بود که با توجه به وضعیت سیاسی حاکم، شعارها و جهت گیری های سیاسی موجود در ایران و کشورهای صاحب صنعت امکان خرید تسلیحات از منابع خارجی وجود ندارد. پس ایرانیان آماده شدند تا ناممکنی را ممکن کنند.

تا قبل از این در بخش دفاع و امنیت مشرق به معرفی [لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید] ساخت صنایع دفاعی ایران پرداخته ایم، اما در این بخش قصد داریم تا شما را با خط سیر طراحی و ساخت موتورهای دریایی در داخل کشور بیشتر آشنا کرده و نگاهی به روند تجهیز قلبهای تپنده ایرانی برای "جماران"، "سینا" و "ولایت" داشته باشیم.

برنامه های ایران برای ساخت شناورهای رزمی با شناورهای موشک انداز رده سینا آغاز شد. این شناورها بر پایه ناوهای فرانسوی کلاس " Combattante " که در سالهای قبل از پیروزی انقلاب خریداری شده بودند طراحی و ساخته شدند. مشخص بود که ایران در گام اول برای ساخت یک شناور رزمی می بایست با یک طرح سبک وزن شروع کند. ناوچه های کلاس "سینا" با وزنی در حدود 300 تن از 4 موتور هر کدام با توان 3500 اسب بخار بهره می برند که در مجموع توانی در حدود 14 هزار اسب بخار را برای این شناور تامین می کنند.

تصویر
Combattante

تصویر
ناوچه موشک انداز کلاس سینا

اما شناور رزمی بعدی ساخت ایران که در سال های اخیر توجه بسیاری را به سمت خود جلب کرده ، ناو جنگی "جماران" است. باید در همین جا متذکر شد که وزن جماران در مقایسه با کلاس سینا افزایشی 5 برابری را تجربه کرده و به چیزی در حدود 1500 تن رسید. پروژه "موج" که جماران، اولین حاصل آن به حساب می آید قدمتی نزدیک به یک دهه دارد.

در سالهای اولیه شروع این طرح جمهوری اسلامی ایران با تحریم های بسیار شدیدی که در چند سال اخیر به بهانه برنامه اتمی بر علیه ایران وضع شده است رو به رو نشده بود و امکان تهیه بخشی از نیازهای این شناور از خارج از کشور وجود داشت و به خاطر اینکه بخش داخلی هنوز به توانایی تولید سامانه های پیشرانه برای این تناژ از شناورهای رزمی نرسیده بود، از شرکت های خارجی کمک گرفته شد.

نکته جالب دیگر این است که غربی ها پس از آنکه متوجه شده بودند که دلیل اصلی خرید این موتورها چیست، از فروش میله های انتقال نیرو موسوم به "شفت" و پروانه های مربوط به موتور سرباز زدند اما البته مهندسین ایرانی موفق شدند این بخش ها را طراحی و پس از ساخت بر روی شناور نصب کنند.

حقیقت این است که در صورتی که این قطعات به صورت مستقیم تهیه می شد شاید "جماران" زودتر به آب می افتاد اما مشکلات پیش آمده در زمینه سامانه پیشرانه جماران زنگ هشداری برای مسئولین بود تا دریابند که دشمنان به نیت ایران برای تقویت نیروی دریایی خود پی برده اند و از این پس دسترسی به هر گونه قطعه ای از خارج از کشور برای ساخت شناورهای مشابه "جماران" و یا نمونه های سنگین تر و پیشرفته تر، تقریباً غیر ممکن است.

تصویر
ناوشکن بومی جماران در حال تمرین در آبهای جنوبی کشور

به همین خاطر بود که رهبر معظم انقلاب در مراسم عملیاتی شدن ناوشکن جماران با اشاره به برخی اقدامات خصمانه دشمنان در راه افزایش توان دفاعی کشورمان اینگونه فرمودند: "بعضى از موتورها براى اورهال فرستاده شده، برنگشته - آنطور كه ميگويند - مثل موتورهاى اصلى ناوچه‌هاى كلاس پيكان." پس از این اشاره فرمانده کل قوا، معظم له بر ضرورت خودکفایی نیروهای مسلح و نیروی دریایی کشور از طریق تولید قطعات و ساخت مجموعه ها تاکید مجدد کردند.

این زنگ بیدار باش در سال 1390 هجری شمسی اولین اثر خود را نشان داد و در روز 31 مرداد ماه این سال و در روز صنعت دفاعی از موتور دریایی " بنیان 1 " رونمایی شد. بنا بر گفته های سردار وحیدی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، تلاش ها برای ساخت موتور دریایی بنیان 1 از سال 1388 شمسی، یعنی سال به آب اندازی ناو جماران، آغاز شد و در نتیجه در سال 1390 ما شاهد تولد اولین موتور دریایی بومی ایران با نام " بنیان 1 " با توان 850 اسب بخار بودیم.

ناگفته پیدا بود که این حرکت برای گام اول بسیار مثبت تلقی می شد اما نیاز شناورهای نظامی سنگین را برآورده نمی کرد. چیزی در حدود یک سال گذشت و متخصصین ایرانی توانستند در حرکتی خارق العاده و قابل تحسین موتوری دریایی با عنوان " بنیان 4 " را به ایرانیان معرفی کنند.

تصویر
موتور دریایی بنایان 1 اولین موتور دریایی بومی ایران

با توجه به تازه بودن این دستاورد ارزشمند دفاعی و به احتمال زیاد نیاز به انجام آزمایشات بیشتر به منظور اطمینان از کیفیت و کارایی موتور مورد نظر اطلاعات آنچنان زیادی از آن به عموم عرضه نشده است اما آنچه پیداست آن است که این سامانه پیشران با وزنی در حدود 18 تن می تواند نیرویی در حدود 5 هزار اسب بخار را تولید کند.با مقداری نگاهی دقیق و مقایسه ای تخمینی می توان ابعاد این سیستم پیشران را در بحث طول 4 متر و عرض نزدیک به 1.5 متر متر تخمین زد.

با توجه به فاصله یک ساله بین این دو دستاورد می توان شاهد یک پرش بیش از 5 برابر در توان موتورهای دریایی ایران بود که خود به دور از هر مسئله تکنیکی دیگر نشان از کار و تلاش بسیار در این زمینه و انشالله نشان دهنده آینده بسیار روشن در این حوزه از صنایع دفاعی است.

اما باید گفت با وجود این که موتور فوق شاید هنوز به توانی شبیه به موتور جماران دست نیافته باشد اما می توان از آن نیز در تأمین توان شناورهای بومی استفاده کرد. همان گونه که در بالا اشاره شد در شناور جماران از دو موتور که هر یک 10 هزار اسب بخار نیرو تولید می کنند، استفاده می شود.

مسلماً با وجود تحریم های موجود بر علیه کشور و با وجود تولید موتور دریایی "بنیان 4" در داخل با توان بومی می توان این احتمال را بسیار قوی دانست که در ادامه خانواده شناورهای کلاس "موج" با تغییری در آرایش موتورها از 4 پیشران بومی "بنیان" بهره ببرند تا توان 20 هزار اسب بخار مورد نیاز تولید شود.

با توجه به این که به صورت دقیق مشخص نیست که شناور جماران از چه نوع موتورهایی استفاده می کند و تنها قدرت آنها مشخص شده است، می توان با یک جستجوی ساده در بین موتورهای دریایی با این قدرت به تخمین هایی در این زمینه دست پیدا کرد. وزنی در حدود 45 تا 47 تن، طولی در حدود 6 متر و عرضی در حدود 2 متر دارد. می توان این احتمال را در بدترین شرایط ممکن نیز فرض کرد که حتی اگر برای تامین نیروی شناوری به مانند "ولایت" که شبیه به جماران است و احتمال به سیستمی شبیه به جماران نیاز دارد می توان با انجام یک تغییر در طراحی داخل شناور از موتور بنیان 4 برای تامین نیروی مورد نظر شناوری به مانند "ولایت" استفاده کرد.

در عین حال با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر نیاز به حضور نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در آبهای بین المللی به منظور حفاظت از منافع ملی مشخص است که شناورهای کلاس "موج" توان پاسخ گویی به نیاز بلند مدت نداجا را ندارند و در نتیجه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به شناورهای سنگین تر به منظور پیمودن مسافتهای طولانی تر با ماندگاری بیشتر در دریا نیاز دارد. ناگفته پیداست که شناور سنگین تر به سامانه پیشران نیرومندتری هم نیاز دارد.

بنا براین با توجه به اعلام مسئولان مبنی بر اینکه برنامه کشور برای ساخت موتورهای دریایی شامل چهار نمونه با توان های مختلف است احتمال معرفی موتوری با توان بیشتر در آینده برای ناوهای سنگین تر وجود دارد به خصوص که ساخت ناوشکن های 3هزار تنی هم در برنامه های صنعت دفاعی کشور وجود دارد.

تصویر
موتور دریایی بومی بنیان 4 با توان 5 هزار اسب بخار

نباید فراموش کنیم که جمهوری اسلامی ایران در این بخش از صنایع دفاعی بسیار تازه وارد است و با وجود مسئله تحریم در مدت یک سال توانسته رشد بیش از 5 برابر را در توان تولیدی موتورهای بومی دریایی خود تجربه کند و در صورتی که بتواند با همین نرخ، با تصور حفظ این سرعت و نه افزایش آن، پیش رود می توان امیدوار بود که در حدود دو یا سه سال آینده شاهد نسل جدید موتورهای دریایی ایران با توانی در حدود 10 هزار اسب بخار یا بیشتر باشیم که نسل های پیشرفته تر و سنگین تر ناوشکن ها را نیز پاسخگو خواهد بود.

هنوز هم رسانه ها و افکار عموی ایران به خوبی مطلع نیستند آنچه که توانست نیروهای مسلح کشورمان را از «نیازمندی به بیگانگان برای تعمیر موتور یک ناوچه موشک انداز 300 تنی» به «توانایی طراحی و تولید موتورهای دریایی با قدرت 5 هزار اسب بخار» برساند غیر از همت و دانش متخصصان متعهد ایرانی، تاکید و نقشه راه فرمانده معظم کل قوا در افتتاح ناوشکن جماران بود؛ تاکیداتی که پیش از این نیز ساخت جنگنده، ناوچه های موشک انداز و ناوشکن و تانک های بومی را به ارمغان آورده بود.

Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 603
تاریخ عضویت: دو شنبه 14 شهریور 1390, 6:53 pm
سپاس‌های ارسالی: 1253 بار
سپاس‌های دریافتی: 7308 بار

Re: نسخه آقا در جماران تبدیل به «بنیان» ناوهای ایرانی شد +عک

پست توسط Goebbels » پنج شنبه 16 شهریور 1391, 4:34 am

امیدوارم یک روز پیشرانه دیزل دریایی 10000 اسب بخاری MAN آلمان رو با نام بنیان 5 رونمایی (!) کنیم! :-)

فردای آن روز مشرق چنین خواهد نوشت :

ایران به توانایی طراحی و تولید بومی موتورهای دریایی با قدرت 10000 اسب بخار رسید!

Major I
Major I
نمایه کاربر
پست: 95
تاریخ عضویت: پنج شنبه 11 آذر 1389, 1:41 pm
محل اقامت: شـــمـــالـــگـان
سپاس‌های ارسالی: 1821 بار
سپاس‌های دریافتی: 488 بار

Re: ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

پست توسط demorgan » پنج شنبه 16 شهریور 1391, 11:35 am

Goebbels نوشته شده:امیدوارم یک روز پیشرانه دیزل دریایی 10000 اسب بخاری MAN آلمان رو با نام بنیان 5 رونمایی (!) کنیم! :-)

فردای آن روز مشرق چنین خواهد نوشت :

ایران به توانایی طراحی و تولید بومی موتورهای دریایی با قدرت 10000 اسب بخار رسید!





سلام....

در زمینه تجهیزات دریایی تخصصی ندارم...فقط این رو عرض کنم اگر ما تمام این تسلیحات رو هم کپی کنیم و پشتش هزاران حرف و حدیث باشد...بهتر از نداشتنشون است...تصویر

شما انتظار دارید موتور دریایی 10هزار اسب بخاری رو با نام تجاری خود MAN تولید کنیم؟؟؟؟

در کشور چین اکثر تجهیزات نظامی با نام خود چین کپی میشوند (البته در سالیان اخیر این روال کمی در حال تغییر است)...محصولات برند های معتبر الکترونیکی (ب عنوان مثال همین اپل) به راحتی کپی میشوند اما باید گفت واقعا" این یک افتخار است...در بحث کیفیت شاید 0.1 نمونه اصلی نباشد ولی حس غرور ملی رو در کشور تقویت میکند...
هیچ هیچ هیچ ...

Junior Poster
Junior Poster
پست: 108
تاریخ عضویت: یک شنبه 12 اسفند 1386, 12:14 pm
سپاس‌های ارسالی: 4 بار
سپاس‌های دریافتی: 163 بار

Re: نسخه آقا در جماران تبدیل به «بنیان» ناوهای ایرانی شد +عک

پست توسط josniper64 » پنج شنبه 16 شهریور 1391, 1:09 pm

احتمالا منظور از شناور 3هزارتنی اینه
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 3805
تاریخ عضویت: شنبه 7 شهریور 1388, 3:26 am
محل اقامت: جمهوری اسلامی ایران
سپاس‌های ارسالی: 4180 بار
سپاس‌های دریافتی: 22793 بار
تماس:

Re: نسخه آقا در جماران تبدیل به «بنیان» ناوهای ایرانی شد +عک

پست توسط Sami 1993 » پنج شنبه 16 شهریور 1391, 1:28 pm

کشورهای دیگر محصولی را مهندسی معکوس و یا تکنولوژی یک کشور دیگر را وارد می کنند مشکلی ندارند ، اما وقتی نوبت به ایران می رسد این امر تبدیل به گناه کبیره می شود و جالب است که فتوای آن را نه خارجی بلکه داخلی ها می دهند .

Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 603
تاریخ عضویت: دو شنبه 14 شهریور 1390, 6:53 pm
سپاس‌های ارسالی: 1253 بار
سپاس‌های دریافتی: 7308 بار

Re: نسخه آقا در جماران تبدیل به «بنیان» ناوهای ایرانی شد +عک

پست توسط Goebbels » پنج شنبه 16 شهریور 1391, 5:13 pm

سلام....

در زمینه تجهیزات دریایی تخصصی ندارم...فقط این رو عرض کنم اگر ما تمام این تسلیحات رو هم کپی کنیم و پشتش هزاران حرف و حدیث باشد...بهتر از نداشتنشون است...

شما انتظار دارید موتور دریایی 10هزار اسب بخاری رو با نام تجاری خود MAN تولید کنیم؟؟؟؟

در کشور چین اکثر تجهیزات نظامی با نام خود چین کپی میشوند (البته در سالیان اخیر این روال کمی در حال تغییر است)...محصولات برند های معتبر الکترونیکی (ب عنوان مثال همین اپل) به راحتی کپی میشوند اما باید گفت واقعا" این یک افتخار است...در بحث کیفیت شاید 0.1 نمونه اصلی نباشد ولی حس غرور ملی رو در کشور تقویت میکند...


سلام

بر منکرش لعنت که داشتن بهتر از نداشتن است!

اما! انتظار من این است که وقتی با طراحی کشور دیگری و با تکنولوژی اون محصولی رو ساختیم اعلام نکنیم طراحی و تکنولوژی بومی! حالا ساخت مشکلی نیست ولی طرح و تکنولوژی رو نسبت ندیم به داخل! این میشه عوام فریبی! حکایت لوکوموتیو بومی! یا خیلی محصولات دیگر! در مهندسی معکوس و استفاده از تکنولوژی کشور های دیگر طرح بومی دیگر بی معنی است!

چین نیز وقتی محصولی رو تحت لیسانس و تکنولوژی کشور دیگری میسازه رسانه های این کشور به استفاده از طرح کشور دیگر معترف اند و حداقل این قضیه رو رد نمیکنه! شما سری به سایت سینو دیفنس بزنید! هر کدام از محصولات نظامی ساخت چین که طرح خارجی دارند عنوان شده! حتی وقتی چینی ها مهندسی معکوس نیز میکنند طرح رو دیگر به خودشان نسبت نمیدهند چون منطقی نیست! و مهندسی معکوس یعنی برداشت طرح از دیگری و ساخت در داخل! مثلا سامانه پدافندی اچ کیو 7 رو در طراحی به خودشان نسبت نمیدهند چون طرح کروتال فرانسه است! اگر هم نسبت بدهند مردود است!

حالا شما در متن بالا بنگرید که چند بار از طراحی بومی صحبت شده!

کشورهای دیگر محصولی را مهندسی معکوس و یا تکنولوژی یک کشور دیگر را وارد می کنند مشکلی ندارند ، اما وقتی نوبت به ایران می رسد این امر تبدیل به گناه کبیره می شود و جالب است که فتوای آن را نه خارجی بلکه داخلی ها می دهند .


کسی اینجا فتوا نداده! من بار ها از عوام فریبی ها توسط مسئولین و رسانه ها گفتم، گناه کبیره هم عوام فریبی است البته نه با فتوا بلکه به نظر بنده! نه مهندسی معکوس! وقتی مهندسی معکوس میکنیم یا از تکنولوژی کشور دیگری استفاده میکنیم رسانه های ما خیلی غلط میکنند که بگویند طرح بومی است!

البته اگر شما میخواهید یک فریب خورده صرف باشید خود دانید!مشکلی نیست!تصویر

Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 2132
تاریخ عضویت: چهار شنبه 15 شهریور 1385, 12:51 am
محل اقامت: تهران
سپاس‌های ارسالی: 1980 بار
سپاس‌های دریافتی: 6841 بار
تماس:

Re: نسخه آقا در جماران تبدیل به «بنیان» ناوهای ایرانی شد +عک

پست توسط Mr.Amirhessam » پنج شنبه 16 شهریور 1391, 5:30 pm

  , عزیز

احتمالا معنی و مفهوم کلمه بومی برای ما و نیروهای مسلح و ... چیزی دیگری است...
زنده باد بهار...
هر کس به دنبال معنای این جمله است،این فایل را [لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید] کند...
به امید ظهور مهدی صاحب الزمان،پایان یافتن زمستان دنیا و شروع بهار انسانیت...
"

Major
Major
نمایه کاربر
پست: 1212
تاریخ عضویت: یک شنبه 2 اسفند 1388, 10:53 am
سپاس‌های ارسالی: 2116 بار
سپاس‌های دریافتی: 5462 بار

Re: نسخه آقا در جماران تبدیل به «بنیان» ناوهای ایرانی شد +عک

پست توسط anybody » پنج شنبه 16 شهریور 1391, 5:40 pm

برخلاف تصور الگوبرداری از محصولات دیگران به همین سادگی نیست و مثلا اینطوری نیست که ما از یک موشک قالب بگیریم و اونو تولید انبوه کنیم.
همین کار هم تخصص و دانش بالایی میطلبه که همه ندارن.
راجب بومی بودنشم اگر نگیم همین تولیدات ما بومی تر از محصولات خارجیه گزاف نیست..چون مثلا کمپانی های عظیم تجهیزات و جنگ افزار سازی روسیه وامریکا و اروپا از امکانات و متخصصین و ... همه جای دنیا برای پیشبرد اهدافشون استفاده میکنن...ولی ما باید به متخصصین خودمون اکتفا کنیم.
خواب دیدم قیامت شده است .

هرقومی را داخل چاله‏ای عظیم انداخته و بر سرهر چاله نگهبانانی گرز به دست گمارده بودند الا چاله‏ ایرانیان.
خود را به عبید زاکانی رساندم و پرسیدم: «عبید این چه حکایت است که بر ما اعتماد کرده نگهبان نگمارده‏اند؟»
گفت:«می‌دانند که به خود چنان مشغول شویم که ندانیم در چاهیم یا چاله.»
خواستم بپرسم: «اگر باشد در میان ما کسی که بداند و عزم بالا رفتن کند...»
نپرسیده گفت: گر کسی از ما، فیلش یادهندوستان کند خود بهتر از هرنگهبانی لنگش کشیم و به تهِ چاله بازگردانیم!

Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 3805
تاریخ عضویت: شنبه 7 شهریور 1388, 3:26 am
محل اقامت: جمهوری اسلامی ایران
سپاس‌های ارسالی: 4180 بار
سپاس‌های دریافتی: 22793 بار
تماس:

Re: نسخه آقا در جماران تبدیل به «بنیان» ناوهای ایرانی شد +عک

پست توسط Sami 1993 » پنج شنبه 16 شهریور 1391, 5:54 pm

بومی سازی در صنعت به معنای داخلی سازی است و در ایران به جای استفاده از واژه مهندسی معکوس و کوپی از واژه بومی و بومی سازی استفاده می شود .
و این فقط مختص به صنایع دفاع نیست .
اگر طراحی محصولی داخلی باشد و در میزان قطعات داخلی آن بیش از 50 درصد باشد از واژه ملی استفاده می شود مانند بالگرد پنها P-1 که به خاطر طراحی داخلی آن لقب اولین بالگرد ملی به آن داده شده است در حالی که بیش از آن بالگردهای بل 205 ، کبرا و 206 بومی سازی ( مهندسی معکوس ) و بالگردهای خانواده شاهد هم با الگو برداری ( و استفاده از موتور ) 206 ساخته شده بودند .

تصویر
آخرین ويرايش توسط 1 on Sami 1993, ويرايش شده در 0.

Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 603
تاریخ عضویت: دو شنبه 14 شهریور 1390, 6:53 pm
سپاس‌های ارسالی: 1253 بار
سپاس‌های دریافتی: 7308 بار

Re: نسخه آقا در جماران تبدیل به «بنیان» ناوهای ایرانی شد +عک

پست توسط Goebbels » پنج شنبه 16 شهریور 1391, 5:58 pm

احتمالا معنی و مفهوم کلمه بومی برای ما و نیروهای مسلح و ... چیزی دیگری است...


شما لطف بفرمایید و معنی طراحی بومی رو در کشور ما برای بنده مشخص کنید!

بومی برای ما یعنی نفربر براق چینی! تسلیحات انفرادی چینی! تانک تحت لیسانس روسی! پیشرانه با تکنولوژی آلمانی! لوکوموتیو زیمنس! سی 802 چینی! کرم ابریشم چینی!اچ کیو 2 چینی! توپ سماوات چینی و .......................................................؟؟؟؟؟ طراحی بومی این مثال ها هستند؟؟

مشکل بنده با بحث ساخت نیست بحث طراحی و پایه تکنولوژی است! وقتی ما محصول نظامی یا هر محصول غیر نظامی کشور دیگری را مهندسی معکوس هم کردیم باز هم طرح و پایه تکنولوژی بومی نمیشود! الگوبرداری که اسمش بومی نیست! مگر در کشور ما همچون بسیاری از تعاریف خارج از قاعده و مضحک بومی نیز تعریف خاصی داشته باشد! مثل اینکه ناوچه جماران را ناوشکن جماران تعریف میکنیم و میگوییم رده بندی شناور در کشور ما چیز دیگری است!

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

مهندسی معکوس به هیچ عنوان به هیچ عنوان امکان نسبت دادن طراحی بومی را ندارد! برخی متاسفانه همچنان میخواهند یک فریب خورده باشند و با توجیحات صد من یک غاز قصد دارند دیگران را نیز با خود همراه کنند که بومی یعنی این و آن (البته منظورم امیر حسام عزیز نیست) عده ای منظور بنده هستند که هر چیزی را به راحتی آب خوردن از مسئولین و رسانه های ما میپذیرند!

Major II
Major II
نمایه کاربر
پست: 585
تاریخ عضویت: شنبه 9 مهر 1390, 7:48 pm
محل اقامت: iran
سپاس‌های ارسالی: 3296 بار
سپاس‌های دریافتی: 2088 بار
تماس:

Re: نسخه آقا در جماران تبدیل به «بنیان» ناوهای ایرانی شد +عک

پست توسط Cloor Master » پنج شنبه 16 شهریور 1391, 7:03 pm

البته جناب مشرق بگم که : ساخت این نوع موتور ها مختص به ابر قدرت ها نیست و این دوباره از اون چرت هایی بود که نویسندگانش گل فشانی کردند چنین موتور هایی را امریکا ، روسیه ،انگلیس، فرانسه ، ایتالیا ،اتریش، دانمارک ،ژاپن، چین، هند،کره هم تولید می کنند علاوه بر ان شرکت های خصوصی هم چون MAN ،میتسوبیشی و.... انواع شرکت های خصوصی دیگر هم درست می کنند برای مثال موتورهای میتسوبیشی خیلی معروف هستند و بر اساس منابع شخصیم به احتمال خیلی خیلی قوی ایران در زمان ساخت جماران به علاوه از شرکت مان از میدسوبیشی ژاپن هم موتور خریده و به احتمال زیاد در نسل بعدی موج به کار می روند ولی در کل ساختنشون فوق العاده مهمتره تا داشتن و یا خریدنشون (نظر شخصی) برا مثال ایران پدرش در اومد تا جماران را طراحی کرد اونم یک دونه!!آ اما تمومش نکرده همزمان رو چهارتا پروژه به مراتب سنگین تر دارد کار می کند و فقط به خاطر تجربس که از جماران بدست اورده

Furious Poster
Furious Poster
پست: 387
تاریخ عضویت: یک شنبه 4 اسفند 1387, 10:29 pm
سپاس‌های ارسالی: 2381 بار
سپاس‌های دریافتی: 1171 بار

Re: نسخه آقا در جماران تبدیل به «بنیان» ناوهای ایرانی شد +عک

پست توسط nasir irani » جمعه 17 شهریور 1391, 3:48 am

Goebbels نوشته شده:
احتمالا معنی و مفهوم کلمه بومی برای ما و نیروهای مسلح و ... چیزی دیگری است...


شما لطف بفرمایید و معنی طراحی بومی رو در کشور ما برای بنده مشخص کنید!

بومی برای ما یعنی نفربر براق چینی! تسلیحات انفرادی چینی! تانک تحت لیسانس روسی! پیشرانه با تکنولوژی آلمانی! لوکوموتیو زیمنس! سی 802 چینی! کرم ابریشم چینی!اچ کیو 2 چینی! توپ سماوات چینی و .......................................................؟؟؟؟؟ طراحی بومی این مثال ها هستند؟؟

مشکل بنده با بحث ساخت نیست بحث طراحی و پایه تکنولوژی است! وقتی ما محصول نظامی یا هر محصول غیر نظامی کشور دیگری را مهندسی معکوس هم کردیم باز هم طرح و پایه تکنولوژی بومی نمیشود! الگوبرداری که اسمش بومی نیست! مگر در کشور ما همچون بسیاری از تعاریف خارج از قاعده و مضحک بومی نیز تعریف خاصی داشته باشد! مثل اینکه ناوچه جماران را ناوشکن جماران تعریف میکنیم و میگوییم رده بندی شناور در کشور ما چیز دیگری است!

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

مهندسی معکوس به هیچ عنوان به هیچ عنوان امکان نسبت دادن طراحی بومی را ندارد! برخی متاسفانه همچنان میخواهند یک فریب خورده باشند و با توجیحات صد من یک غاز قصد دارند دیگران را نیز با خود همراه کنند که بومی یعنی این و آن (البته منظورم امیر حسام عزیز نیست) عده ای منظور بنده هستند که هر چیزی را به راحتی آب خوردن از مسئولین و رسانه های ما میپذیرند!


سینا جان حرف شما درسته و تا زمانی که ریسک و هزینه نکنیم و در علوم پایه و طراحی وارد نشیم و همینطور کپی کنیم باید دنبال دیگران بدویم ولی در حال حاضر باید دید که شرایط و امکانات فرآهم هست و نتونستن یا نیست و نتونستن

وقتی به شما بجای 100 میلیون دلار 10 میلیون دلار می دن که برو فلان اسلحه رو برای فلان ماموریت بساز و شما می بینی که فقط برنامه و هزینه تحقیقات و ساخت نمونه مشابه خارجی این سلاح 100 میلیون دلار هزینه داشته و از همه مهمتر در صحنه رزم و عمل خودش رو نشون داده

خوب معلومه می ری هر جور شده چند نمونه از اون سلاح رو گیر میاری (که در همین بخش کلی هزینه بخاطر دلال و بازار سیاه و خرید چند برابر قیمت باید هزینه بشه)و بعد از کلی سعی و خطا وکمک گرفتن از صنعت و دانشگاه کم کم بومی می کنی و خط تولید رو راه می اندازی...
تازه این بدون در نظر گرفتن فاکتور بیسار مهم ریسک طراحی یه محصول از صفر هست...که اگر در عمل با اون همه هزینه بازده مطلوب رو نداشته باشه....آن وقت همه شاکی می شن که چرا بجای این همه هزینه نرفتی که سلاح آزمایش پس داده موفق رو با هزینه به مراتب کمتر کپی نکردی!...

وقتی طراحی موتور طراحی آزمایشگاه های تخصصی طراحی خطوط تولید و ساخت موتور ساخت آزمایشگاه های تخصصی و ساخت خطوط تولید مربوطه نیاز به صدها متخصص با سابقه و تکنسین و ....داره ولی کپی اون با چند متخصص نه چندان باسابقه و تکنسین و آزمایشگاه های بسیار کمتر قابل اجراست گزینه دوم واقطعا بهتره!..
این مشکل بودجه به حدی هست که اکثرآ بودجه برای خرید انبوه سلاح از خارج تعلق نمی گیره......البته باید هم این طور باشه وقتی امسال با این تحریم ها و خرابکاری ها میزان صادرات نسبت به سال قبل 15 درصد کاهش یافته و دشمن حسابی برنامه داره که با ضربه بزرگ به اقتصاد ایران برنامه های دفاعی و نظامی ایران رو تحت تاثیر و فشار قرار بده و بودجه سال بعد هم نسبت به امسال کمتر خواهد بود!.......ادامه این روند چندان نامعقول نیست..

ارسال پست

بازگشت به “ادوات دريايي”