mekayoung2000 نوشته شده:دوست عزیز محمد ، میشه روش تغویض یاتاقان کولر (که گفته بودی آسونه

)رو توضیح بدی ؟
به نظرت میشه راحت عوضش کرد ؟
سلام
میبخشین که دیر جواب دادم . بنده تازه الان مطلبتون رو دیدم
بله , تعویض یاتاقانها خیلی ساده هست
برق کولر رو قطع کنین یا فیوزش رو قطع کنین تا مبادا موقع کارتون یک نفر کولر رو روشن کنه
به همه ی اهل خونه خبر بدین که میخواین کولر رو تعمیر کنین
بهتره تسمه ی کولر رو هم بردارین تا اگر کسی کولر رو روشن کرد پروانه نچرخه (
ایمنی بر همه چیز مقدمه )
لزومی نداره پیچهای موتور رو شل کنین برای برداشتن تسمه . کافیه تسمه رو با دست کمی بکشین سمت خودتون و با دست دیگه پروانه رو کمی بچرخونین تا تسمه از جاش دربیاد
موقع نصبش هم همونطوری نصب میشه راحت
هر یاتاقان با 2 پیچ به کولر وصل شده
با باز کردن این 2 پیچ , باتاقان راحت از جاش درمیاد (با کشیدنش)
[External Link Removed for Guests] اون سمتی که تسمه کولر هست باید اول چرخی که تسمه روش نصب میشه رو باز کنین و بردارین تا یاتاقاق دربیاد
چرخ تسمه معمولاً یک پیچ داره که با آچار L باز میشه
[External Link Removed for Guests]شاید پبچش زنگ زده باشه و باز نشه . باید چند قطره روغن بریزید روش و نیم ساعت صبر کنین تا شل بشه . پی بهتره یک ساعت قبل از شروع به کار برید بهش چند قطره روغن بزنید تا راحت باز بشه
اگر دست به آچار هستین همیشه باید توی خونه یک قوطی یک لیتری روغن موتور 20W-50 ارزان قیمت و یک روغندان و یک قوطی گیریس بلبرینگ داشته باشید .
این روغن و گیریس برای نرم شدن لولاها , اجرای داخل قفلها , زبانه های قفلها , دستگیره ها و لولاهای پنجرها , نرم و روان شدن شیرها و غیره کاربرد زیادی داره و استهلاک و هزینه رو هم کاهش میده
یاتاقان جدید باید دقیقاً هم اندازه ی کهنه باشه وگرنه یا نصب نمیشه یا پروانه با صدای تلق تلق میچرخهدر خریدش عجله نکنین و پرس و جو کنین بهترین مارک چیه
اول یاتاقان سمت پمپ آب رو تعویض کنین
پیچهاش رو خوب سفت کنین تا محکم باشه و شل نشه
چرخ پروانه رو باید دقیقاً جای اولش ببندین تا درست روبروی پولی موتور باشه
اگر چرخ از جای خودش بیرونتر یا داخلتر نصب بشه باعث سایش شدید تسمه کولر میشه
پیچ چرخ تسمه رو خوب محکم کنین وگرنه کم کم شل میشه و بازی میکنه توی جاش و خراب میشه
بعد از نصب یاتاقانها و چرخ تسمه و تسمه ی کولر باید با دست بچرخونینش و روغن کافی بزنین توی یاتاقانها تا کاملاً پر از روغن بشه
اگر یادتون بره روغن ریزین توی یاتاقانها زود داغون میشه
در فصل تابستان باید قبل از راه انداختن کولر , یاتاقانها روغنکاری بشه و هر ماه هم روغنکاری بشه تا پایان فصل گرما
اگر پروانه ی کولر موقع چرخش صدای قیژ قیژ یا تلق تلق داره پس یه چیزی مشکل داره یا شل هست یا کج نصب شده یا شکسته
باید عیب را پیدا و برطرف کنین
یاتاقان اگر جنسش خوب باشه و ماهی یک بار هم در تابستان روغنکاری بشه , سالهای سال خراب نمیشه