در هزاره سوم، فناوري اطلاعات (IT) به عنوان عمدهترين محور تحول و توسعه در جهان منظور شده است و دستاوردهاي ناشي از آن، آنچنان با زندگي مردم عجين گرديده كه رويگرداني از آن، اختلالي عظيم در جامعه و رفاه و آسايش مردم به وجود ميآورد. براي مثال، كامپيوتري شدن بسياري از امور جاري مردم، انجام بسياري از كارهاي روزمره بانكي با استفاده از اينترنت و شبكههاي ارتباطي در منزل و خانهها، آموزش الكترونيكي و مجازي و عدم نياز به حضور در كلاسهاي درس، توسعه و ترويج تجارت الكترونيكي از نتايج و دستاوردهاي فناوري اطلاعات است؛ عواملي كه هرچند در مراحل اوليه رشد و تكامل قرار دارند اما در همين حد نيز در رفاه و آسايش انسان نقش بسيار مهمي دارند.
از همين رو امروزه تمامي كشورها در زمينه فناوري اطلاعات و عموميت بخشيدن به آن در جامعه تلاشي پيگير دارند. در كشور ما نيز براي تربيت نيروي متخصص و كارآمد در زمينه IT و حركت سريع در اين عرصه, رشته IT در دانشگاهها و مراكز آموزش عالي ارائه ميشود و در مقطع كارشناسي و كارشناسي ارشد دانشجو ميپذيرد
فناوري اطلاعات يا IT كه مخفف Technology Information ميباشد, رشتهاي است كه تمام رشتههاي دانشگاهي را ميتواند پوشش دهد. منتها از نظر عملياتي يك رشتة ميان رشتهاي, بين كامپيوتر و صنايع برق است كه در اين ميان امور مربوط به توليد, پردازش, نگاهداشت و عرضه اطلاعات به مباحث كامپيوتري مرتبط ميشود, بحثهاي مديريت اطلاعات و فرآيندهاي آن از سلسله بحثهاي رشته صنايع و رشته برق است و به خصوص گرايش مخابرات, انتقالات مرتبط با اطلاعات و دادهها را برعهده دارد
فناوري اطلاعات را ميتوان استفاده بهينه از اطلاعات براي كاربردهاي مختلف دانست, يعني متخصص اين رشته بايد بتواند اطلاعات را جمعآوري, دستهبندي و پردازش كرده و به موقع از آن استفاده نمايد از همين رو كارشناس اين رشته بايد مباني كامپيوتر را بلد باشد. به عبارت ديگر هستـ· اصلي اين رشته همان هسته اصلي مهندسي كامپيوتر است، منتها چون يكي از توانمنديهاي اصلي كارشناسي اين رشته بهرهوري به موقع و صحيح از اطلاعات است؛ دانشجوي IT بايد داراي اطلاعات جنبي در زمينههاي مختلف باشد.
براي مثال, فردي كه ميخواهد از اين تكنولوژي در تجارت الكترونيكي استفاده كند بايد مديريت بداند يا فردي كه ميخواهد از IT در آموزش از راه دور بهره ببرد, بايد با روشهاي آموزش آشنا باشد.
تواناييهاي لازم :
با توجه به ماهيت ميان رشتهاي مهندسي فناوري اطلاعات. دانشجوي اين رشته لازم است كه به دو مبحث علوم مديريت و كامپيوتر علاقهمند باشد. همچنين بايد در رياضي توانمند بوده و قدرت تجزيه و تحليل خوبي داشته باشد. زيرا به گفته «الكساندروف», - رياضيدان و فيلسوف معاصر شوروي - علم رياضي كاربرد فراواني در ساير دانشها, صنعت و در همه زمينههاي مربوط به زندگي بشري دارد.
برخي از استادان اين رشته معتقدند كه آزمون اين رشته بايد به صورت نيمهمتمركز برگزار گردد تا علاقهمندترين و مستعدترين داوطلبان وارد اين رشته گردند. داوطلباني كه پيش از ورود به دانشگاه, با كامپيوتر آشنايي داشته و در اين زمينه توانمند باشند.
موقعيت شغلي در ايران :
اينجا يك شهر الكترونيكي است. شهري كه آموزش, تفريحات, خريد و فروش و بخش قابل توجهي از ارتباطات آن الكترونيكي ميباشد. در اين شهر, فارغالتحصيلان IT حضوري فعال دارند. زيرا از سوار شدن به مترو و تاكسي تا خريد از فروشگاهي كه در آن فروشندهاي حضور ندارد, به صورت الكترونيكي انجام ميگيرد.
اين تصويري از آينده تمامي كشورهاي جهان از جمله كشور ايران است. تصويري كه بيانگر وجود فرصتهاي شغلي فراوان براي فارغالتحصيل IT است. البته يك مهندسي IT نه تنها در آينده, بلكه در حال حاضر نيز فرصتهاي شغلي فراواني دارد.
براي مثال, در حال حاضر وزارت بازرگاني در پي آن است كه سيستم تجارت ايران را مثل كشورهاي پيشرفته, الكترونيكي كند. اين پروژه بسيار پيچيده است و نياز به تعداد قابل توجهي متخصص IT دارد. تا جايي كه اگر تمامي دانشجويان ما وارد بازار كار شوند, باز هم پاسخگوي نياز اين پروژه و پروژههاي مشابه نخواهند بود. حتي در كارهايي سادهتر مثل مكانيزه شدن سيستم يك اداره, نياز به متخصص اين رشته است. كاري كه در بعضي از سازمانها آغاز شده اما هنوز سيستم هيچ سازماني به طور كامل مكانيزه نشده است. به عبارت ديگر در حال حاضر همه چيز به سمت IT پيش ميرود و به همين دليل فارغالتحصيل اين رشته اگر توانمند باشد, بيكار نخواهد ماند.
درسهاي اين رشته در طول تحصيل :
دروس پايه :
رياضي, معادلات ديفرانسيل , آمار و احتمالات مهندسي , فيزيك , كارگاه عمومي.
دروس اصلي:
ساختمانهاي گسسته , مباني كامپيوتر و برنامهسازي , زبان ماشين و برنامهنويسي سيستم, ساختمان دادهها, مدارهاي منطقي, معماري كامپيوتر, برنامهسازي پيشرفته , سيستمهاي عامل, پايگاه دادهها, طراحي الگوريتمها, مهندسي نرمافزار , شبكههاي كامپيوتري, مباني الكترونيك ديجيتال, هوش مصنوعي, اصول و مباني مديريت, مباني اقتصاد مهندسي, آزمايشگاه شبكه, آزمايشگاه پايگاه دادهها, شيوه ارائه مطالب علمي و فني, زبان تخصصي, آزمايشگاه سيستم عامل.
دروس تخصصي :
مباني فناوري اطلاعات , مهندسي فناوري اطلاعات, تجارت الكترونيكي, مديريت و كنترل پروژههاي فناوري اطلاعات , برنامهريزي استراتژيك فناوري اطلاعات, آموزش الكترونيكي, محيطهاي چند رسانهاي, پروژه فناوري اطلاعات, كارآموزي IT .
ادامه دارد....
[External Link Removed for Guests]
فناوري اطلاعات
مدیران انجمن: رونین, MOHAMMAD_ASEMOONI, شوراي نظارت
- پست: 412
- تاریخ عضویت: سهشنبه ۲۲ فروردین ۱۳۸۵, ۱۰:۴۶ ق.ظ
- سپاسهای دریافتی: 64 بار
- تماس:
کارشناسی ارشد :
این مقطع شامل نیمسال تحصیلی است و در 32 واحد به دانجویان ارائه می شود. پذیرش از رشته های مهندسی کامپیوتر, مهندسی الکترونیک و مهندسی صنایع نیز صورت می گیرد
شرايط ورود به دوره، مواد و ضرايب امتحاني:
الف- داشتن شرايط عمومي ورود به آموزش عالي
ب- داشتن حداقل گواهينامه کارشناسي مورد تائيد وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در رشته هاي مهندسي صنايع، مهندسي برق، مهندسي کامپيوتر و مهندسي فناوري
ج - قبولي در آزمون ورودي که مواد و ضرايب آن به شرح زير ميباشد:
- رياضيات عمومي 1و2 دوره فني و مهندسي با ضريب 3
- زبان انگليسي با ضريب 2
- تجزيه و تحليل سيستم هاي اطلاعاتي با ضريب 3
د- قبولي در مصاحبه تخصصي سنجش علاقه و آمادگي تحصيلي براي دوره کارشناسي ارشد مهندسي فناوري اطلاعات
گرایش ها
۱- تجارت الكترونيكي
۲-سيستمهاي چندرسانهاي
۳-مديريت سيستمهاي اطلاعاتي
۴-امنيت اطلاعات
۵- شبكههاي كامپيوتري
۶- مهندسي فناوري اطلاعات (IT)
ادامه دارد...
این مقطع شامل نیمسال تحصیلی است و در 32 واحد به دانجویان ارائه می شود. پذیرش از رشته های مهندسی کامپیوتر, مهندسی الکترونیک و مهندسی صنایع نیز صورت می گیرد
شرايط ورود به دوره، مواد و ضرايب امتحاني:
الف- داشتن شرايط عمومي ورود به آموزش عالي
ب- داشتن حداقل گواهينامه کارشناسي مورد تائيد وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در رشته هاي مهندسي صنايع، مهندسي برق، مهندسي کامپيوتر و مهندسي فناوري
ج - قبولي در آزمون ورودي که مواد و ضرايب آن به شرح زير ميباشد:
- رياضيات عمومي 1و2 دوره فني و مهندسي با ضريب 3
- زبان انگليسي با ضريب 2
- تجزيه و تحليل سيستم هاي اطلاعاتي با ضريب 3
د- قبولي در مصاحبه تخصصي سنجش علاقه و آمادگي تحصيلي براي دوره کارشناسي ارشد مهندسي فناوري اطلاعات
گرایش ها
۱- تجارت الكترونيكي
۲-سيستمهاي چندرسانهاي
۳-مديريت سيستمهاي اطلاعاتي
۴-امنيت اطلاعات
۵- شبكههاي كامپيوتري
۶- مهندسي فناوري اطلاعات (IT)
ادامه دارد...
مرا دوست بدار،اندكي ولي طولاني!
- پست: 367
- تاریخ عضویت: جمعه ۱۰ شهریور ۱۳۸۵, ۵:۲۳ ب.ظ
- محل اقامت: آبادان شهر خوبان- آبادان شهر خدا
- سپاسهای ارسالی: 10 بار
- سپاسهای دریافتی: 339 بار
با سلام بر همگي
من دانشجوي آي تي در هندوستان هستم به نظر من يک تفاوت عمده بين آي تي ايران با ساير کشورها اينه که دروس آي تي حتما بايد به زبان انگليسي ارايه شود در صورتي که در ايران ما مثلا چند استاد فيزيک يا رياضيات داريم که بتونن انگليسي رو پرفکت صحبت کنن؟ البته همين قدر هم که ايران داراي يه رشته دانشگاهي به نام آي تي هستش جاي اميدواري داره و دومين عيب ايران نداشتن حق کپي رايت بين المللي هستش که بخاطر همين مساله خيلي از شرکتهاي بزرگ آي تي نظير سيسکو و مايکروسافت و NIIT نميان داخل کشور ما سرمايه گذاري کنن در صورتي که در هند در هر خيابان حداقل نمايندگي يکي از اين کمپاني هل رو ميبينيد چرا ما نبايد در خيابان هاي ايران شاهد نمايندگي اين شرکتها باشيم؟
من دانشجوي آي تي در هندوستان هستم به نظر من يک تفاوت عمده بين آي تي ايران با ساير کشورها اينه که دروس آي تي حتما بايد به زبان انگليسي ارايه شود در صورتي که در ايران ما مثلا چند استاد فيزيک يا رياضيات داريم که بتونن انگليسي رو پرفکت صحبت کنن؟ البته همين قدر هم که ايران داراي يه رشته دانشگاهي به نام آي تي هستش جاي اميدواري داره و دومين عيب ايران نداشتن حق کپي رايت بين المللي هستش که بخاطر همين مساله خيلي از شرکتهاي بزرگ آي تي نظير سيسکو و مايکروسافت و NIIT نميان داخل کشور ما سرمايه گذاري کنن در صورتي که در هند در هر خيابان حداقل نمايندگي يکي از اين کمپاني هل رو ميبينيد چرا ما نبايد در خيابان هاي ايران شاهد نمايندگي اين شرکتها باشيم؟
به کودکان پابرهنهء شهرم،به شهداي خونين کفن آبادان،به غيرت جوانان غيور آبادانم،به عرق جبين کارگران زحمتکش شهر خدا......سوگند مي خورم که وامدار هيچکس نيستم به جز .......آبادان
- پست: 412
- تاریخ عضویت: سهشنبه ۲۲ فروردین ۱۳۸۵, ۱۰:۴۶ ق.ظ
- سپاسهای دریافتی: 64 بار
- تماس:
قسمت اول
عصر وفور اطلاعات
از ديرباز اطلاعات نقش مهم و حياتى در زندگى انسان ها ايفا كرده است. در همين راستا در طول زمان امكانات ارتباطى متعددى ايجاد شد، تا كار جمع آورى، ذخيره و توزيع اطلاعات را به نحو مطلوب ترى انجام دهد. ارسال پيام توسط كبوتران نامه بر، ايجاد چاپار پستى و پيك جهت توزيع سريع اطلاعات در بين مناطق مختلف نمونه هايى از تلاش هاى بشر جهت گردش اطلاعات در زمان هاى دور است. اما در دهه هاى اخير شيوه هاى گردآورى، توليد و توزيع اطلاعات تغييرات اساسى يافته اند.
در عصر حاضر فناورى هاى ارتباطى با كامل كردن فرآيند اطلاع رسانى و ارتباطات، توزيع اطلاعات را به قدرى آسان ساخته اند كه افراد در هر كجا كه باشند در كمترين زمان ممكن به اطلاعات مورد نياز خود از اقصى نقاط دنيا دست مى يابند. بدين ترتيب اطلاعات مورد نياز افراد در هر زمينه به سرعت و سهولت و به طور مستمر و مداوم در اختيار آنها قرار مى گيرد. در اين راستا فناورى هاى نوين با پيشرفت روزافزون خود اطلاعات بيشترى را توليد، ذخيره، پردازش و توزيع مى كنند. نتيجه آنكه شاهد پديده اى به نام وفور اطلاعات و يا به قولى «انفجار اطلاعات» هستيم.
انفجار اطلاعات و پس لرزه هاى آن
سير پرشتاب تحولات در عرصه فناورى اطلاعات، تاثيرات متعددى را بر افراد و جوامع مى گذارد. به نظر مى رسد انسان ها نتوانند خود را با اين تحولات سريع، مطابق و هماهنگ سازند. تاثيراتى كه عصر اطلاعات و شتاب فزاينده تكنولوژى هاى اطلاعاتى بر افراد مى گذارند از ابعاد گوناگون قابل طرح و بررسى است. از جمله عوارض رشد سريع فناورى هاى اطلاعاتى، نياز به آموزش دائمى جهت تطابق با اين فناورى ها است. در عصر اطلاعات، فناورى هاى جديد براى روز بعد معمولى و كهنه تلقى مى گردد چرا كه فناورى جديدى جايگزين آنها مى شود. لذا افراد جهت هماهنگ كردن خود با اين تحولات مى بايست مدام آموزش هاى لازم را ببينند. اما از آنجايى كه آموزش مداوم بنا به دلايل متعدد براى تمام افراد امكان پذير نيست جامعه شاهد مشكلات متعددى خواهد شد
بيكارى يك نمونه از اين مشكلات است، چرا كه افرادى كه توانايى به روز شدن داشته باشند مشاغل را كه آنها هم به تبع اين فناورى ها تغيير مى نمايند تصاحب خواهند كرد اما برخى از افراد در اين زمينه از سايرين عقب خواهند ماند
به دنبال اين تحولات است كه جامعه شاهد ايجاد و افزايش فاصله طبقاتى خواهد شد. فاصله طبقاتى بين داراها و ندارها از جنبه اطلاعات است. از آنجايى كه در عصر اطلاعات مهمترين سرمايه اطلاعات محسوب مى شود، كسانى كه فناورى هاى لازم جهت جمع آورى و تجزيه و تحليل اطلاعات را دارند سود و منفعت بيشترى از سايرين كسب مى كنند. گسترش اين مسئله موجب ايجاد و ازدياد فاصله طبقاتى در جامعه مى گردد. اين شكاف طبقاتى از بعد يك جامعه نيز فراتر رفته و ابعاد جهانى به خود مى گيرد. به گونه اى كه ما شاهد شكاف ديجيتالى در سطح دنيا خواهيم شد.
شكاف ديجيتالى به اين معنى است كه كشورهاى داراى فناورى هاى جديد با به انحصار درآوردن فناورى هاى اين عرصه، از نظر اقتصادى موقعيت ممتازى نيز كسب مى كنند و ساير كشورها كه از فناورى هاى مربوطه برخوردار نباشند نيازمند و محتاج به آنان خواهند بود
از لحاظ روانى نيز رشد سريع تحولات حوزه فناورى اطلاعات و ارتباطات تاثيرات بسيارى بر افراد مى گذارد. انسان هاى جامعه اطلاعاتى به سختى توان هماهنگ سازى، درك و درونى سازى تحولات پرشتاب اين حوزه را خواهند داشت. همانگونه كه انسان ها در برابر حوادث پى درپى زندگى تاب و تحمل خود را از دست مى دهند، تحولات پرشتاب فناورى هاى ارتباطى نيز انسان ها را تحت فشار قرار مى دهد و از لحاظ روحى آنان را دچار مشكل مى كند. نتيجه چنين فشارهايى نهايتاً منجر به بروز اختلالات جسمى و روانى خواهد شد كه از آن تحت عنوان «سندرم شوك آينده» نام برده مى شود. از عوارض چنين شوكى مى توان به بروز گيجى، ترس از نفهميدن و فشارهاى روحى و روانى و اضطراب اشاره كرد.
ادامه دارد
[External Link Removed for Guests]
عصر وفور اطلاعات
از ديرباز اطلاعات نقش مهم و حياتى در زندگى انسان ها ايفا كرده است. در همين راستا در طول زمان امكانات ارتباطى متعددى ايجاد شد، تا كار جمع آورى، ذخيره و توزيع اطلاعات را به نحو مطلوب ترى انجام دهد. ارسال پيام توسط كبوتران نامه بر، ايجاد چاپار پستى و پيك جهت توزيع سريع اطلاعات در بين مناطق مختلف نمونه هايى از تلاش هاى بشر جهت گردش اطلاعات در زمان هاى دور است. اما در دهه هاى اخير شيوه هاى گردآورى، توليد و توزيع اطلاعات تغييرات اساسى يافته اند.
در عصر حاضر فناورى هاى ارتباطى با كامل كردن فرآيند اطلاع رسانى و ارتباطات، توزيع اطلاعات را به قدرى آسان ساخته اند كه افراد در هر كجا كه باشند در كمترين زمان ممكن به اطلاعات مورد نياز خود از اقصى نقاط دنيا دست مى يابند. بدين ترتيب اطلاعات مورد نياز افراد در هر زمينه به سرعت و سهولت و به طور مستمر و مداوم در اختيار آنها قرار مى گيرد. در اين راستا فناورى هاى نوين با پيشرفت روزافزون خود اطلاعات بيشترى را توليد، ذخيره، پردازش و توزيع مى كنند. نتيجه آنكه شاهد پديده اى به نام وفور اطلاعات و يا به قولى «انفجار اطلاعات» هستيم.
انفجار اطلاعات و پس لرزه هاى آن
سير پرشتاب تحولات در عرصه فناورى اطلاعات، تاثيرات متعددى را بر افراد و جوامع مى گذارد. به نظر مى رسد انسان ها نتوانند خود را با اين تحولات سريع، مطابق و هماهنگ سازند. تاثيراتى كه عصر اطلاعات و شتاب فزاينده تكنولوژى هاى اطلاعاتى بر افراد مى گذارند از ابعاد گوناگون قابل طرح و بررسى است. از جمله عوارض رشد سريع فناورى هاى اطلاعاتى، نياز به آموزش دائمى جهت تطابق با اين فناورى ها است. در عصر اطلاعات، فناورى هاى جديد براى روز بعد معمولى و كهنه تلقى مى گردد چرا كه فناورى جديدى جايگزين آنها مى شود. لذا افراد جهت هماهنگ كردن خود با اين تحولات مى بايست مدام آموزش هاى لازم را ببينند. اما از آنجايى كه آموزش مداوم بنا به دلايل متعدد براى تمام افراد امكان پذير نيست جامعه شاهد مشكلات متعددى خواهد شد
بيكارى يك نمونه از اين مشكلات است، چرا كه افرادى كه توانايى به روز شدن داشته باشند مشاغل را كه آنها هم به تبع اين فناورى ها تغيير مى نمايند تصاحب خواهند كرد اما برخى از افراد در اين زمينه از سايرين عقب خواهند ماند
به دنبال اين تحولات است كه جامعه شاهد ايجاد و افزايش فاصله طبقاتى خواهد شد. فاصله طبقاتى بين داراها و ندارها از جنبه اطلاعات است. از آنجايى كه در عصر اطلاعات مهمترين سرمايه اطلاعات محسوب مى شود، كسانى كه فناورى هاى لازم جهت جمع آورى و تجزيه و تحليل اطلاعات را دارند سود و منفعت بيشترى از سايرين كسب مى كنند. گسترش اين مسئله موجب ايجاد و ازدياد فاصله طبقاتى در جامعه مى گردد. اين شكاف طبقاتى از بعد يك جامعه نيز فراتر رفته و ابعاد جهانى به خود مى گيرد. به گونه اى كه ما شاهد شكاف ديجيتالى در سطح دنيا خواهيم شد.
شكاف ديجيتالى به اين معنى است كه كشورهاى داراى فناورى هاى جديد با به انحصار درآوردن فناورى هاى اين عرصه، از نظر اقتصادى موقعيت ممتازى نيز كسب مى كنند و ساير كشورها كه از فناورى هاى مربوطه برخوردار نباشند نيازمند و محتاج به آنان خواهند بود
از لحاظ روانى نيز رشد سريع تحولات حوزه فناورى اطلاعات و ارتباطات تاثيرات بسيارى بر افراد مى گذارد. انسان هاى جامعه اطلاعاتى به سختى توان هماهنگ سازى، درك و درونى سازى تحولات پرشتاب اين حوزه را خواهند داشت. همانگونه كه انسان ها در برابر حوادث پى درپى زندگى تاب و تحمل خود را از دست مى دهند، تحولات پرشتاب فناورى هاى ارتباطى نيز انسان ها را تحت فشار قرار مى دهد و از لحاظ روحى آنان را دچار مشكل مى كند. نتيجه چنين فشارهايى نهايتاً منجر به بروز اختلالات جسمى و روانى خواهد شد كه از آن تحت عنوان «سندرم شوك آينده» نام برده مى شود. از عوارض چنين شوكى مى توان به بروز گيجى، ترس از نفهميدن و فشارهاى روحى و روانى و اضطراب اشاره كرد.
ادامه دارد
[External Link Removed for Guests]
مرا دوست بدار،اندكي ولي طولاني!
- پست: 59
- تاریخ عضویت: دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۵, ۷:۵۸ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 3 بار
- سپاسهای دریافتی: 101 بار
با سلام
من دانشجوی رشته ی IT هستم . در ابتدا بهتر بود تعریفی از فناوری اطلاعات ارائه بدید .
فناوری اطلاعات
فناوری اطلاعات به اشکال مختلف فناوری گفته می شود که به پردازش، نگهداری و ارسال الکترونیکی اطلاعات می پردازد تجهیزات فیزیکی این امر، رایانه، تجهیزات فیزیکی شبکه ها، تجهیزات انتقال داده ها و حتی موبایل است
من دانشجوی رشته ی IT هستم . در ابتدا بهتر بود تعریفی از فناوری اطلاعات ارائه بدید .
فناوری اطلاعات
فناوری اطلاعات به اشکال مختلف فناوری گفته می شود که به پردازش، نگهداری و ارسال الکترونیکی اطلاعات می پردازد تجهیزات فیزیکی این امر، رایانه، تجهیزات فیزیکی شبکه ها، تجهیزات انتقال داده ها و حتی موبایل است