با سلام به دوستان عزيز
فکر کردم موقع ان رسيده که استرتژی سنعتی ايران را مورد ارزيابی قرار دهيم
ايا درست يا نه؟
ايا در کوتاهترين مدت بيشترين بزده را دارد يا نه؟
در کجاها ضعيف و در کجاها قويست؟چرا؟
لطفاً به جمع اين مهفل بپيونديد
متشکرم
استراتژی صنعتی ايران
مدیر انجمن: شوراي نظارت
msm نوشته شده:TOPGUN جان
شما شروع کن.
با اجازه شما دوست عزيز
من فکر کنم اگر از توليد فولاد شروع کنيم بد نباشد ....
خوب انگيليسيها نزاشتن زوب اهن المانها زمان رضا شاه به ايران برسه، پولشم ايران
با گندم داده بود، زمان شاه هم که امريکاييها همون کار انگيليسيها را کردند که شاه رفت از روسا گرفت
البته خواستيه اسراييل همين بود که امريکا نگزاره.
پس يک سنعت مهمه و خيلی استراتژيک.
فکر کنم بهتره اول 2 کشور را مثال بزنيم
اول چين که 450 ميليون تن بله درست شنيديد توليد ميکنه
و يک کشور همسايه مثل ترکيه که 27 ميليون تن توليد ميکنه.
هالا مشکل ايران است، از 12 ميليون ميگن تا 18 ميليون تن .....که وزير سنعت گفته
دوستان شايد آمار بهتری داشته باشند
-
- پست: 577
- تاریخ عضویت: جمعه ۱۵ دی ۱۳۸۵, ۷:۲۴ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 502 بار
- سپاسهای دریافتی: 231 بار
چین تقاضای داخلیش اصلا با ایران قابل مقایسه نیست.
بهتر با آمریکا مقایسه کنی.
رشد کارخانجات فولاد تو دنیا سریع تر تقاضای بازاره. برای همین چین داره طرح های جدید فولاد سازی رو منحل میکنه و روی توسعه ظرفیت کارخانجات فعلی مانور میده.
البته قیمت فولاد چینی با فولاد و مصنوعات ایرانی نه از لحاظ قیمت و نه کیفیت قابل رقابت نیست.
کیفیت فولاد و مصنوعات فولادی ایرانی جز یکی از بهترین هاست تو دنیا و قیمت هم از فولاد چینی ارزان تر است.
برای اطلاعت بیشتر می تونی به این تحلیل که متعلق به شرکت سرمایه گذاری پارسیان است مراجعه کنی.
[External Link Removed for Guests]
در مورد میزان تولید و واردات هم مشکلی نیست.
میزان واردات با صادرات فولاد برابره و تزار بازرگانی به خاطر فولاد منفی نیست.
طرح های ذوب آهن بسیار هزینه بر هستند و عموما دولت ها اجرای آن را به عهده می گیرند.
در ایران ظرفیت برای فولاد سازی بسیار بالاست و از معادن هم در حدود 11% استفاده میشه که جای کار بسیار داره.
ولی با توجه هزینه بسیار بالا برای راه اندازی ذوب آهن و تولید شمش، میلگرد، تیرآهن و... در حجم بالا سرمایه گذار با این توان مالی کم است.
ولی برای تولید محصولات نهایی مانند خانواد پروفیل، آهن الات ساختمانی، آهن آلات خودروسازی و.... تماما در کشور تولید می شود.
برای مثال تقاضا برای ورق مورد نیاز پروفیل سازی بالاتر از تولید است. مقداری از ورق از تولید کنندگان داخلی و باقی از طریق واردات تامین می شود و تمام پروفیل مورد نیاز در کشور تولید می شود.
بهتر با آمریکا مقایسه کنی.
رشد کارخانجات فولاد تو دنیا سریع تر تقاضای بازاره. برای همین چین داره طرح های جدید فولاد سازی رو منحل میکنه و روی توسعه ظرفیت کارخانجات فعلی مانور میده.
البته قیمت فولاد چینی با فولاد و مصنوعات ایرانی نه از لحاظ قیمت و نه کیفیت قابل رقابت نیست.
کیفیت فولاد و مصنوعات فولادی ایرانی جز یکی از بهترین هاست تو دنیا و قیمت هم از فولاد چینی ارزان تر است.
برای اطلاعت بیشتر می تونی به این تحلیل که متعلق به شرکت سرمایه گذاری پارسیان است مراجعه کنی.
[External Link Removed for Guests]
در مورد میزان تولید و واردات هم مشکلی نیست.
میزان واردات با صادرات فولاد برابره و تزار بازرگانی به خاطر فولاد منفی نیست.
طرح های ذوب آهن بسیار هزینه بر هستند و عموما دولت ها اجرای آن را به عهده می گیرند.
در ایران ظرفیت برای فولاد سازی بسیار بالاست و از معادن هم در حدود 11% استفاده میشه که جای کار بسیار داره.
ولی با توجه هزینه بسیار بالا برای راه اندازی ذوب آهن و تولید شمش، میلگرد، تیرآهن و... در حجم بالا سرمایه گذار با این توان مالی کم است.
ولی برای تولید محصولات نهایی مانند خانواد پروفیل، آهن الات ساختمانی، آهن آلات خودروسازی و.... تماما در کشور تولید می شود.
برای مثال تقاضا برای ورق مورد نیاز پروفیل سازی بالاتر از تولید است. مقداری از ورق از تولید کنندگان داخلی و باقی از طریق واردات تامین می شود و تمام پروفیل مورد نیاز در کشور تولید می شود.
و يارانم
در مشقت هاي فوق الطاقه چندين ساله هيچ مقصودي نداشته و نداريم جز
حفظ ايران از تعرضات خارجي و فشار خائنين داخلي ، تامين آزادي رنجبران ستمديده مملكت و استقلال حكومت
كوچك
در مشقت هاي فوق الطاقه چندين ساله هيچ مقصودي نداشته و نداريم جز
حفظ ايران از تعرضات خارجي و فشار خائنين داخلي ، تامين آزادي رنجبران ستمديده مملكت و استقلال حكومت
كوچك
msm نوشته شده:TOPGUN عزیز
اول در مورد استراتژی توسعه صنعتی ایران صحبت کنید بعد مصداق ها رو بررسی کنید.
(لطفا هر عزیزی دسترسی داره عنوان تاپیک رو درست کنه)
با تشکر از دوست عزيز
به نظر من پيشروی و خط شکنی با واحدهای توليد فولاد است.
بقيه سنايع بايد مسله الهاق را انجام دهند ... اينه که با توليد بالا همه سنايع راه ميافتن
در نتيجه سنايع مادر تقزيه ميکنن بقيه سنايع را.
اين استراتژی بر مبنای اين فرضيه -که البته الان اصل است - است که مثل مادر که به بچه شير ميدهد
و بچه رشد ميکند سنايع مادر بايد توليد بالايی داشته باشند
در نتيجه مهم نيست که نياز داخلی چقدر است مهم توليد بالاست.
[External Link Removed for Guests]
- پست: 854
- تاریخ عضویت: سهشنبه ۴ دی ۱۳۸۶, ۶:۴۲ ق.ظ
- سپاسهای ارسالی: 361 بار
- سپاسهای دریافتی: 834 بار
TOPGUN جان شما که ميگي بايد ظرفيت داخل بره بالا در کنارش بايد نيروي انساني متخصص و فناوري روز دنيا هم در کار باشه.فقط توليد تير آهن ميلگرد.. که نيست. الان صنايع پيشرو فولاد سازي در دنيا در حال کار بروي فلزهايي با وزن پايين و استحکام بالا هستن. روش هاي پيچيده براي برش و ذوب فلزات دارن ولي ايران چي؟ همون تکنولوژي 50 سال پيش.
بعدشم دولت بايد حمايت کنه. متاسفانه پل نفت در راههايي بي خود خرج ميشه. با اين در آمد نفت کشور ما نبايد اينجور باشه...
بعدشم دولت بايد حمايت کنه. متاسفانه پل نفت در راههايي بي خود خرج ميشه. با اين در آمد نفت کشور ما نبايد اينجور باشه...
renger نوشته شده:TOPGUN جان شما که ميگي بايد ظرفيت داخل بره بالا در کنارش بايد نيروي انساني متخصص و فناوري روز دنيا هم در کار باشه.فقط توليد تير آهن ميلگرد.. که نيست. الان صنايع پيشرو فولاد سازي در دنيا در حال کار بروي فلزهايي با وزن پايين و استحکام بالا هستن. روش هاي پيچيده براي برش و ذوب فلزات دارن ولي ايران چي؟ همون تکنولوژي 50 سال پيش.
بعدشم دولت بايد حمايت کنه. متاسفانه پل نفت در راههايي بي خود خرج ميشه. با اين در آمد نفت کشور ما نبايد اينجور باشه...
دوست عزيز
من با شما موافقم
تلای سياه را ميده جاش فولاد چينی ميگيره، يه موقع بازار امريکا بوديم هالا چين
بع هم ميگيم فولاد چينی خوب نيست. اين يعنی کمالگرايی.. همش دونبال بهترينيم ، اينطوری نميشه
چين الان 480 ميليون تن فولاد توليد ميکنه ... اگر ميخواست صبر کنه که به اينجا نميريسيد
بنظر من هر استانی بايد تا 3 ميليون تن توليد کنه
ايران بايد توليدشو به 90 ميليون تن برسونه ... ترکيه از ما عقبتر بود حالا سه برابر ما توليد داره
اين دولت هميه برنامهش قلته، تا کی ميخواهيم ايران را بفروشيم ....
با اين نفت 110 دلاری اگه به توليد 90 ميليونی نرسيم با چی ميخواهيم برسيم
ان موقع که نفت 10 دلار بود ميگفتيم نداريم هالا هم نداريم
اين اقتصاد را دو پايه نميکنن همش نفت و پروژهايه نفتی ...
اولا اشتقالزايی پايينی داره ثانياً بطور قير مستقيم کار زيادی توليد نميکنه
سالسن اقتصاد حساب سويسی است پولش اصلاً گردش ملی برای مردم نداره
هيچوقت هم توليد را تو هيچی درست نميکنن همش حالات قهتی مسنويی داره ....
نه فولاد برای سنايع هوافزا نه فولد برای سنايع دريايی نه فولد برای راه اهن
با فولد ميشه سنيع ماشين سازی کشتی سازی قتار راه اهن سنايع نظامی تانک توپ
همه چی رو راه انداخت
msm نوشته شده:چین تقاضای داخلیش اصلا با ایران قابل مقایسه نیست.
بهتر با آمریکا مقایسه کنی.
رشد کارخانجات فولاد تو دنیا سریع تر تقاضای بازاره. برای همین چین داره طرح های جدید فولاد سازی رو منحل میکنه و روی توسعه ظرفیت کارخانجات فعلی مانور میده.
البته قیمت فولاد چینی با فولاد و مصنوعات ایرانی نه از لحاظ قیمت و نه کیفیت قابل رقابت نیست.
کیفیت فولاد و مصنوعات فولادی ایرانی جز یکی از بهترین هاست تو دنیا و قیمت هم از فولاد چینی ارزان تر است.
برای اطلاعت بیشتر می تونی به این تحلیل که متعلق به شرکت سرمایه گذاری پارسیان است مراجعه کنی.
[External Link Removed for Guests]
در مورد میزان تولید و واردات هم مشکلی نیست.
میزان واردات با صادرات فولاد برابره و تزار بازرگانی به خاطر فولاد منفی نیست.
طرح های ذوب آهن بسیار هزینه بر هستند و عموما دولت ها اجرای آن را به عهده می گیرند.
در ایران ظرفیت برای فولاد سازی بسیار بالاست و از معادن هم در حدود 11% استفاده میشه که جای کار بسیار داره.
ولی با توجه هزینه بسیار بالا برای راه اندازی ذوب آهن و تولید شمش، میلگرد، تیرآهن و... در حجم بالا سرمایه گذار با این توان مالی کم است.
ولی برای تولید محصولات نهایی مانند خانواد پروفیل، آهن الات ساختمانی، آهن آلات خودروسازی و.... تماما در کشور تولید می شود.
برای مثال تقاضا برای ورق مورد نیاز پروفیل سازی بالاتر از تولید است. مقداری از ورق از تولید کنندگان داخلی و باقی از طریق واردات تامین می شود و تمام پروفیل مورد نیاز در کشور تولید می شود.
دوست عزيز
با تشکر از نزر شما
انگلستان يک ششم ايرانه ولی 16000 کم راه اهن داره ايران نصف انگلستان راه اهن داره
سنايع فولاد هنوز راه نيفتاده
-
- پست: 577
- تاریخ عضویت: جمعه ۱۵ دی ۱۳۸۵, ۷:۲۴ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 502 بار
- سپاسهای دریافتی: 231 بار
در نتيجه مهم نيست که نياز داخلی چقدر است مهم توليد بالاست.
این درست که صنایع مادر موتور محرک بقیه صنایه هستند. مثل ساختمان و ابنیه، خودروسازی، فولاد، نساجی، لوازم خانگی و...
اینها اگر پیشرفت کنن با خودشون لشگری از صنایع رو زاه می اندازن.
فرمایش شما که مهم تولید داخل است اگر دولت قصد سرمایه گذاری و دادن سوبسید رو داشته باشه مشکلی نیست ولی اگر بخش خصوصی باشه تقاضا و فروش برای این بخش مهمه.
آقای میتال که غول فولاد سازی جهانه هیچکدوم از کارخانه هاشو نساخته بلکه همه رو خریده.
تو بحث فولاد عرضه و تقاضا نزدیک همه برای همین احداث ظرفیت جدید باید با مطالعه فراوان و پیدا کردن بازار فروش همراه باشه.
در حال حاضر اکثر کارخانجات فولاد سازی به دنبال معدن سنگ آهن هستند که تو ایران فراوانه و جای کار زیادی داره.
ایران تقربیا 10 میلیون تن آهن تولید میکنه و حدود 7 میلیون هم وارد میکنه تا تقاضا رو جواب بده. حدود 6-7 میلیون ظرفیت تولید هم در دست احداث توسط بخش خصوصیه.
90 میلیون تنی که فرمودید کجا باید فروش بره وقتی تقاضای داخل 17-18 میلیون تنه؟
اين اقتصاد را دو پايه نميکنن همش نفت و پروژهايه نفتی ...
اولا اشتقالزايی پايينی داره ثانياً بطور قير مستقيم کار زيادی توليد نميکنه
سالسن اقتصاد حساب سويسی است پولش اصلاً گردش ملی برای مردم نداره
هيچوقت هم توليد را تو هيچی درست نميکنن همش حالات قهتی مسنويی داره ....
خوب ما تو صنایع پتروشیمی مزیت فوق العاده داریم. چرا نباید سرمایه گذاری کنیم. میزان اشتغال هم تو این صنعت بد نیست هم نیروی متخصص می خواد هم نیروی ساده. ارزی آوری خوبی هم داره.
نه فولاد برای سنايع هوافزا نه فولد برای سنايع دريايی نه فولد برای راه اهن
با فولد ميشه سنيع ماشين سازی کشتی سازی قتار راه اهن سنايع نظامی تانک توپ
این نوع آهن آلات با فولاد خام فرق میکنه و تکنولوژی بالا می خواد. تو هواپیما نسبت به بقیه فلزات از فولاد خیلی کم استفاده میشه .
مشکل کشتی سازی و حمل و نقل ریلی از از فولاد نیست.
انگلستان يک ششم ايرانه ولی 16000 کم راه اهن داره ايران نصف انگلستان راه اهن داره
سنايع فولاد هنوز راه نيفتاده
اندازه انگلیس با ایران یکیه؟ این کشور تخته. کوهستان مثل ایران نداره. خط آهن سرخس-بافق(اگه اشتباه نکنم) از طول انگلیس بیشتره و کمتر از دو سال احداث شد چون تو کویر بود.
تو کوهستان قضیه کاملا متفاوته. قطار از شیب بیش از 15 درجه نمی تونه بالا بره برای همین نیاز به شکافتن کوه و احداث تونل و پل های فراوان داره.