ايرلنج (C-Airlounge) خودرويي است كه در آن ويژگيهايي مانند اصالت طراحي، ايروديناميك و فضاي داخلي بزرگ با هم در آميخته است. ايده زندگي در حال حركت (از ايده طراحان اين مدل) در كنار طراحي پيچيده و پيشرفته داخل خودرو بر سازگاري اين خودرو با كاربر و مناسب بودن آن براي سفرهاي طولاني صحه ميگذارد. در واقع ايرلنج نمادي از عينيت يافتن ايده تلفيق در طراحي خودروست و اين هدفي است كه سيتروئن مدتها به دنبال آن بود.
جذابيت فوقالعاده
طراحي خطوط انتهاي جلوي خودرو نمادي از سادگي و قدرت است. نماي هفت شكل كاپوت از جلوي پنجره شروع ميشود و تا ستون پنجره جلو امتداد مييابد. ظاهر قوي نماي جلوي خودرو با وروديهاي هواي عريض و چراغهاي شفاف جلوي خودرو تقويت شده است. اين چراغها با پرتوهاي گردان، رانندگي در شب و در آب و هواي توفاني را آسان ميكند. اين از ويژگيهاي منحصر به فرد ايمني سيتروئن است كه باعث برتري آن بر رقيبان خود شده است. با بدنهاي دايره شكل، محورهاي عريض و قطر بزرگ چرخها، سي ايرلنج قدرت و استحكام را به بيننده القا ميكند.
ديناميك منحصر به فرد
ايرلنج به يك موتور 3 ليتري V6 مجهز شده است كه بيشينه قدرت 152 كيلووات معادل 210 اسب بخار را در 6000 دور توليد ميكند. جعبه دندهاي كه همراه اين موتور ايرلنج را به حركت در ميآورد، از نوع اتوماتيك و خود تطابق دهنده است كه با اهرم دنده يا با پدالي در پشت فرمان كنترل ميشود.
فرمان آن از نوع مركز ثابت است. اين فرمان ابزارهاي كنترلي مانند دكمههاي كنترل سيستم صوتي، بوق، ترمز دستي الكتريكي و هندزفري تلفن همراه را شامل ميشود. مزيت اين تركيب آن است كه از هر گونه حركت اضافي و جا به جا شدن راننده حين رانندگي جلوگيري ميكند. ثابت بودن مركز فرمان اين مدل، عملكرد كيسههاي هوا را بهينه ميكند.
سيستم تعليق هيدراكتيو دو حالته آن فرمان پذيري و راحتي را در اين خودرو افزايش داده است. اين سيستم كه امكان انتخاب يكي از دو حالت راحت و اسپرت را به راننده ميدهد، خودرو را به صورت خودكار و براساس سرعت و وضعيت جاده تنظيم ميكند. اين خصوصيت مركز ثقل خودرو را 15 ميلي متر كاهش ميدهد تا تعادل و ثبات آن را در سرعتهاي ثابت حفظ كند. در جادههاي ناهموار و خراب سيستم سطح خودرو را به صورت خودكار 20 ميلي متر افزايش ميدهد تا از وارد شدن آسيبهاي احتمالي جلوگيري كند.
اين مدل به تايرهاي اوله (Eole) ميشلين كه طراحي آنها نيز در كنار طراحي اين خودرو صورت گرفته، مجهز است. در اين تايرها سطح نيروهايي كه از حركت تاير به وجود ميآيد، بهسازي شده است. همچنين مزيتهايي معروف به تكنولوژي پكس در اين سيستم وجود دارد كه شامل مواردي مانند امكان حركت با تاير پنچر، افزايش بار قابل حمل با خودرو، كم شدن ديواره (قسمت بين سطح تاير تا رينگها) تاير بدون تأثير در راحتي و كاهش مقاومت لغزندگي تايرها ميشود.
ايروديناميك بهسازي شده
مطالعات بسياري روي اين خودرو براي افزايش سطح ايروديناميك آن انجام گرفته است. به كار بردن همزمان چهار سيستم كنترل جريان هوا ضريب مقاومت ايرلنج را به 26/0 تقليل داده است. در ضمن كاهش آلودگي صوتي، مصرف سوخت و آلودگي هوا از ديگر موارد اين بهينه سازي هستند. ضريب مقاومت در جلو 02/0 و در عقب 04/0 است.
چهار سيستم ورودي هوا كه در اين مدل نصب شده، به قرار زير است.
ـ بليد ورتكس جنريتر (drive-by-wire): اين براگيرها كه در عرض سقف و عقب خودرو نصب شدهاند، گردش هوايي را در آن منطقه ايجاد ميكنند. كاربرد اين براگيرها تسهيل جريان هوا در عقب خودروست.
ـ صيقل چرخها: صيقل دهندههاي چرخها در جلوي هر چهار چرخ نصب شده است تا جريان هوا را منحرف و از ساييده شدن سطح تاير جلوگيري كند.
ـ مجراهاي هوا بين جلوي خودرو و قوس روي چرخها: اين مجراها وظيفه دارند هواي وارد به جلوي خودرو را كه بيشترين جريان مقاوم در مقابل حركت خودروست، به بالاي چرخهاي جلو هدايت كنند و اين كار به دو صورت انجام ميگيرد: از طريق مجرايي عمودي كه دقيقا در قسمت انتهاي سپر جلو واقع شده است تا با اين كار خصوصيت ايروديناميك چرخها حفظ شود.
از طريق مجرايي كه روي پانلهاي پاييني سپر و بالاي چرخها قرار گرفته است تا از تأثير جريان هوا روي سطح تايرها جلوگيري كند.
ـ رينگها طوري طراحي شدهاند كه هوا را به درون خود بمكند تا گردش هوا در اين ناحيه به حداقل برسد.
طراحي كم نظير داخلي
طراحي داخلي و مواد به كار رفته در آن بسيار چشمنواز و ظرافت كم نظير آن، چنان است كه حسهاي پنجگانه آدمي را تحريك ميكند.اين خصوصيت با به كارگيري مواد پيچيده در تودوزي، انحناهاي ايجاد شده روي صندليها و لوازم داخلي و چشمانداز گستردهاي كه از مناظر محيط به سرنشينان ميدهد، ايجاد شده است. سعي شده در طراحي اتاق خودرو حداقل سادگي و يكپارچگي حفظ شود زيرا هنگامي كه براي بار اول به داخل خودرو نگاه ميكنيد، تنها يك وجه از چند وجه لوازم داخلي را ميتوانيد دريابيد. سفيد در طراحي داخل خودرو رنگ غالب است. در محيط دلپذيري كه اين رنگ ايجاد ميكند، پويايي خودرو با رنگ قرمزي كه روي تمام زيردستيهاي صندليها به چشم ميآيد، حفظ ميشود. البته اين رنگ در پشت صندليهاي رديف مياني نيز ديده ميشود.
رنگ سفيد جلا شده روكش صندليها در ميان رنگهاي فرش ضخيمي كه كف خودرو را پوشانده، محو شده است. زيردستيهاي امتداد درهاي كناري از روكش سفيد نقرهاي انتخاب شدهاند تا در ايجاد حس روحنواز و شادي بخشي كه درون خودرو جاري است، مؤثر باشند. آرايش دل انگيز فضاي داخلي خودرو محيطي كاملاً آرامش بخش براي سرنشينان فراهم آورده است. سانروف بزرگ و پنجرههاي وسيع آن مناظر دل انگيري از محيط براي سرنشينان به ارمغان ميآورد.
كمربندهاي ايمني درون قاب صندليها تعبيه شدهاند تا طراحان و دكوراتورهاي اين خودروي زيبا از ايجاد ستونهاي مركزي خودرو بينياز باشند. روكش و تلفيق رنگهاي داشبورد و فرمان مانند صندليهاست تا فضايي كاملاً يكپارچه درون خودرو ايجاد شود. فضاي بار خودرو نيز از تودوزي چرم سفيد جلا خورده بيبهره نبوده است. در اين مورد به جزئيات توجه خاصي شده است و براي خطوط بدنه فضاي بار رنگ قرمز روشن در نظر گرفتهاند تا با رنگ قرمز درون اتاق مطابقت داشته باشد.
طراحي با سليقه سرنشينان
سرنشينان در طول سفر ميتوانند ظاهر اتاق خودرو را مطابق سليقه خود عوض كنند. بازي نور درون اتاق خودرو يكي از اين تغييرات است. اين كار با الياف نوري و ويدئو پروجكتورهايي كه در فرش كف خودرو و همچنين تودوزي زيردستيها تعبيه شدهاند، به دست ميآيد. ظاهر خودرو از حال يكپارچه به تدريج و در چند مرحله تغيير ميكند و در پايان طراحي عجيب و غريبي با رنگهاي گوناگون در داخل خودرو مشاهده خواهيد كرد.
انعطاف پذيري فضاي داخلي خودرو
ايجاد فضاي مناسب و دلباز درون خودرو از اصول طراحي اتاق آن بوده و براي طراحان به عنوان يكي از استانداردهاي راحتي سرنشينان تلقي شده است. هم در مدل 5 نفره و هم در مدل 4 نفره ايرلنج فضاي راحت و گستردهاي براي تك تك سرنشينان وجود دارد. تغيير حالت صندليهاي خودرو با نيروي برق اين امكان را براي سرنشينان فراهم كرده است كه صندلي را مطابق ميل خود تنظيم كنند.
در مدلهاي 5 صندلي براي اين كه تعامل رودررو بين سرنشينان امكان پذير باشد، صندليهاي رديف دوم شكل جناغي به خود ميگيرند؛ به اين صورت كه دو صندلي كناري به مركز خودرو ميآيند. در مدلهاي 4 صندلي، صندلي مياني تا و به كف خوابانده ميشود. دو صندلي برقي اين رديف كه روي ريلي قرار گرفتهاند، ميتوانند به جلو و عقب حركت كنند تا سرنشين بسته به موقعيت فضاي كافي براي پاي خود به وجود آورد.
ظرفيت صندوق عقب اين خودرو نيز مانند اتاق آن بينظير و بين 450 تا 650 ليتر متغير است.
تكنولوژيهاي پيشرفته
بيشك ايرلنج در به كارگيري تكنولوژيهاي به روز يك شاهكار و اثر هنري به شمار ميرود. اين خودرو با رويكردي كار بر مدار توانسته است از تكنولوژيهايي با كاربرد روزمره استفاده كند. ايرلنج با نيازهاي روزمره كاربران تطبيق مييابد تا بتوانند رابطه خود را با آن دسته از افرادي كه با دنياي مجازي در ارتباطند، حفظ كند.
تكنولوژيهاي به كار رفته در ايرلنج هم براي كاربردهاي حرفهاي و هم براي كاربردهاي روزمره و تفريحي مناسب است. سرنشينان عقب همچنان كه در جاي خود با آسايش خيال نشستهاند، ميتوانند به تماشاي فيلم بپردازند، موسيقي گوش دهند، در شبكه بازيهاي رايانهاي انجام دهند و يا اسناد و نامههاي الكترونيكي خود را بررسي كنند.
دو رايانه شخصي لوحي ـ رايانههاي كيفي به ابعاد يك تخته شاسي ـ در پايين زير دستيهاي كناري قرار داده شدهاند. كاربر تنها با لمس صفحه نمايش حساس آن ميتواند از تصاوير، موسيقيها و بازيهاي متعددش استفاده كند. مداد الكترونيكي كه در كنار آن قرار دارد، اين امكان را براي كاربر فراهم كرده است تا بتواند يادداشتهاي مورد نظر را بنويسد يا برنامههاي رايانهاي دلخواه را به كار گيرد. يك شبكه بيسيم با برد كم ارتباط بين اين لوحها را با سيستم چند رسانهاي تعبيه شده در كنسول مياني برقرار ميكند. دادههاي اين رايانه مركزي (موسيقي، فيلم، بازي) نيز ميتواند از رايانه خانگي يا هر تأمين كننده داده (دفاتر توريستي) با يك خط خارجي كه توسط سيستم بيسيم به وجود ميآيد، بارگذاري شود.
در زير برخي از ابعداد اين خودروي بينظير آورده ميشود:
طول: 4880 ميلي متر
عرض: 1930 ميلي متر
ارتفاع: 1580 ميلي متر
فاصله دو محور: 2900 ميلي متر
طول كابين: بين 1731 تا 2031 ميلي متر
حجم صندوق عقب: بين 450 تا 650 ليتر
سي كراسر
سي كراسر (C-Crosser) نشان ميدهد كه يك خودروي تفريحي واس يو وي سيتروئن در آينده چگونه خواهد بود. كراسر خودرويي كاملاً انعطاف پذير است و براي كساني طراحي شده كه به دنبال راحتي، آزادي، پويايي و حس ماجراجويي هنگام رانندگي هستند. طراحي داخلي و خارجي اين خودرو با انعطاف پذيري خاص خود اين نياز آنان را برآورده ميكند. سيتروئن سعي كرده است قابليتهاي پويايي خودروهاي بياباني را در كنار به كارگيري جديدترين تكنولوژيهاي الكترونيكي ايمني حفظ كند. تلفيق نيروهاي الكترونيكي و هيدروليكي در اين خودرو به بهترين وجه بيانگر يك همكاري دو جانبه است.
فضاي كاملا باز
در طراحي كراسر بيشترين توجه بر ايجاد فضايي وسيع هنگام مسافرت متمركز بوده است. اين مدل عريضتر از خودروهاي معمولي موجود است. صندليهاي سرنشينان جلو مقداري نزديكتر از خودروهاي معمولي موجود است. صندليهاي سرنشينان جلو مقداري نزديكتر به داشبورد نصب شدهاند تا فضاي بيشتري در اتاق خودرو به وجود آيد. همچنين صندليها در فاصلهاي بالاتر از كف خودرو نسبت به خودروهاي ديگرند تا سرنشينان بتوانند ديد بيشتري از بيرون خودرو داشته باشند و مرز بين بيرون و داخل خودرو شكسته شود. اين مزيت با سقفي شيشهاي در امتداد شيشه جلوي خودرو تقويت شده است و در ضمن سقف شيشهاي نور بيشتري به داخل خودرو هدايت ميكند.
رديف جلوي خودرو براي سه سرنشين در نظرگرفته شده است. تكنولوژي بينظير و شايد منحصر به فرد سيتروئن كه در اين خودرو به كار رفته، «رانندگي با سيم» مختص محل راننده است كه اين امكان را براي او فراهم ميكند تا در سه صندلي رديف جلو بنشيند. اين ابداع بينظير، راننده را از رابطه مكانيكي بين فرمانهاي راننده با ابزارهاي حركتي خودرو (فرمان، ترمز و ...) بينياز ميكند. در واقع تمامي اين ابزارها روي مركز ثابت فرمان قرار گرفتهاند.
كراسر با طول 28/4 متر در كلاس خودروهاي كامپكت به شمار ميرود اما با وجود اين سرنشينان عقب از فضاي كاملاً مناسبي بهره ميبرند. آنها ميتوانند پاهاي خود را دراز كنند و با خيالي راحت از سفرشان لذت ببرند. اين خودرو در مجموع ظرفيت شش سرنشين را دارد، سه نفر جلو و سه نفر عقب.
انعطاف پذيري مطابق خواست شما
طراحي كراسر به گونهاي است كه با نيازهاي روزمره افراد تطابق مييابد. اين خودرو به راحتي به يك وانت كوچك بدل ميشود. سقف و قسمت انتهايي خودرو تنها با فشار يك دكمه به زير خودرو ميروند. صندليهاي عقب به راحتي تا و مخفي ميشوند تا فضاي مسطح و گستردهاي به ابعاد 90/1 در 20/1 در اختيار شما قرار گيرد. براي افزايش راحتي سرنشينان جلو، آنها ميتوانند با فشار يك دكمه شيشه برقي پشت صندلي را بالا ببرند تا فضاي خود را از ديگر سرنشينان مجزا كنند. در واقع كراسر را با داشتن اين خصوصيت ميتوان خودرويي ليموزين دانست.
چهار در جانبي از نوع ريلي هستند و ارتفاع كف خودرو متغير است تا بارگيري به دلخواه كاربر آسانتر انجام گيرد. كاربر با فشار دكمهاي در انتهاي خودرو ستون مياني را پايين ميآورد تا بارگيري اجسام سنگين و حجيم آسانتر باشد. به علاوه براي ارتقاي آسايش كاربران، كراسر به بارگيرهايي روي سقف مجهز است. با فشار دكمهاي دو ميله كه در امتداد قوسهاي سقف و روي ريلهايي نصب شدهاند، حركت ميكنند و كاربر كه متناسب با نياز خود آنها را بيرون آورده است، ميتواند اجسام طويل را رويشان قرار دهد.
راحتي در تمام شرايط
شرايط محيطي هيچ تأثيري بر راحتي كراسر ندارد. (اين شعار طراحان خودروي مذكور است). كراسر خودرويي مناسب براي محيط شهري است. با داشتن موتوري به حجم دو ليتر و جعبه دنده اتوماتيكي كه فعال شدن آن نيز خودكار است و مهمتر از همه گردان بودن چهار چرخ، مانور خودرو در خيابانهاي شلوغ شهر به راحتي ميسر است. در ضمن سيستم تعليق دو حالته آن فرمان پذيرياي مانند خودروهاي سدان براي اين خودروي مفهومي به ارمغان آورده است.
كراسر رانندگي آسان در جادههاي سخت را به شما هديه ميكند. اين مهم با انعطاف فاصله خودرو از كف كه از 140 ميلي متر به 200 ميلي متر قابل تغيير است، به دست ميآيد. با چهار چرخ گردان، سيستم الكترونيكي ثبات خودرو، ترمزهاي ABS كراسر سطح بالايي از ايمني را در هر شرايطي تصمين ميكند و در كنار آن، راننده و سرنشينان را از هرگونه اضطراب نجات ميدهد و آسايش فكري براي آنها به ارمغان ميآورد.
در مجموع اين خودرو تعريف بديعي از خودروهاي مفهومي تفريحي ارائه داده است. سيتروئن با در نظر گرفتن دغدغههاي مشتريان در اين خودرو بار ديگر ثابت كرده است كه ميتواند خودرويي همگام با تغييرات سبك زندگي و نيازهاي مردم طراحي كند.
مكان متغير براي راننده؛ رويكردي نوين در «زندگي متحرك»
به كار بردن سيستم كنترلي در همه عملكردهاي پوياي درون اتاق خودرو، راه را براي رويكردي تحول آفرين و بديع در طراحي داخلي خودرو هموار كرده است. مهندسان طراحي ايدههاي جديدي در وسيله ارتباطي راننده و همچنين آرايش كلي داخل خودرو ابداع كردهاند. براي مثال فرمان خودرو ميتواند در سه جاي مختلف جلوي خودرو قرار گيرد. سمت راست، وسط و سمت چپ. آرايش ابزارهاي كنترلي، راحتي و رفاه راننده و سرنشينان را توأمان در نظر گرفته است. برداشتن مجموعه پدالها علاوه بر اين كه فضاي بيشتري ايجاد ميكند، در ارتقاي ايمني نيز مؤثر است. در ضمن نبود اجزاي سخت مكانيكي در داخل خودرو مانند ستون فرمان و پدالها، ميزان صدمات وارده به سرنشينان هنگام تصادفات را كاهش ميدهد. قرار گرفتن ابزارهاي كنترلي روي فرمان سرعت اجرا شدن فرمانهاي راننده را بيشتر ميكند.
زمان زيادي هنگام ترمز كردن صرفهجويي ميشود زيرا ديگر لازم نيست راننده با پا به پدال فشار بياورد. (انجام دو عمل همزمان از ميزان تمركز راننده نيز ميكاهد). روي فرمان كراسر علاوه بر دكمههاي كنترلي رايج دكمههايي مخصوص ترمز، گاز و تعويض دنده نيز وجود دارد. فرمان خودرو به حسگرهايي متصل است كه توسط يك سيستم كنترل الكترونيكي سرعت و چسبندگي خودرو را ميسنجند. راننده تنها با فشار يك دسته (روي فرمان) به داخل، شتاب خودرو را افزايش ميدهد و با بيرون كشيدن آن به تدريج ترمز ميكند. اين دو دسته كه در قسمت خارجي فرمان قرار گرفتهاند، به صورت يكپارچه با چرخها درگير هستند و همزمان از راننده نيز فرمان ميگيرند.
راحتي در بيابانها با سيستم تعليق دو حالته
سيستم تعليق هيدراكتيو دو حالته اين مدل در عين سادگي، بسيار بديع و مطمئن است. اين سيستم ارتفاع خودرو را بسته به سرعت و وضعيت جاده تنظيم ميكند. دو حالت اسپرت و راحت براي اين سيستم وجود دارد كه راننده بسته به موقعيت جاده ميتواند هر يك از اين دو حالت را برگزيند. اين ويژگي كه در ديگر خودروها نيز وجود دارد، در كراسر ارتقا يافته است؛ به اين ترتيب كه سيستم در سفرهاي طولاني به صورت اتوماتيك عمل ميكند. فشار وارد به سيلندرهاي سيستم تعليق در كليه چرخها در تمام مدت رانندگي توسط سيستم رايانهاي كنترل ميشود و پارامترهاي لازم هر چرخ به طور دائم مطابق با جاده تنظيم ميشود تا ديناميك خودرو حفظ شود.
همان طور كه ذكر شد، فاصله خودرو از سطح زمين بين 150 تا 200 ميلي متر است و مطابق با وضعيت جاده تغيير مييابد. اين ساختار توسط يك سيستم محرك متشكل از دو عدد ميله جناغي عمل ميكند. جناغ بالايي مانند بازوي اسبك و توپي هرزهگرد كار ميكند. اين ساختار روي سيستم تعليقهاي رايج نصب شده است. با تلفيق سيستم هيدروليكي و الكترونيكي سيتروئن توانسته است سطح عالي از راحتي، پويايي و فرمانپذيري را براي راننده و سرنشينان فراهم آورد.
چهارچرخ گردان
عملكرد هيدروليكي فرمان كاملا توسط سيستم الكترونيكي خودرو هدايت ميشود. در نتيجه زاويه چرخش فرمان / ضريب چرخش چرخها متناسب با نياز راننده تغيير ميكند. در عمل اين مزيت پارك كردن را بسيار آسان ميكند. به بيان سادهتر چرخش چرخها در اين خودرو به ميزان دو سوم بين دو حالت قفل فرمان است؛ در حالي كه در خودروهاي معمول اين ميزان دو نيم دور است. اين خصوصيت همچنين چرخش تند فرمان در سرعتهاي زياد را تضمين ميكند.
ويژگي ديگر كه در مورد فرمان گفته شد، قابليت چرخش چرخهاي عقب است. با اين مزيت راننده ميتواند در سرعتهاي كم و در جادههاي شهري چرخهاي عقب را برخلاف چرخهاي جلو بچرخاند و به اين ترتيب فرمانپذيري و قدرت مانور استثنايي خواهد داشت. در سرعتهاي معمولي نيز راننده ميتواند چرخهاي عقب را در جهت چرخهاي جلو بچرخاند و در عوض كردن لاين ميتواند سرعت عمل بيشتري داشته باشد.
بهينه سازي مديريت ترمز خودرو
سيستم الكترونيكي ترمز در اين خودرو فشار وارده بر هر ديسك ترمز را لحظه به لحظه كنترل ميكند. در نتيجه بيشينه ظرفيت ترمزگيري هر چرخ را در هر شرايط چسبندگي ميتوانيد داشته باشيد. همچنين كراسر تكنولوژيهايي مانند سيستم ترمز اضطراري و سيستم كنترل ثبات خودرو كه در ديگر مدلها نيز وجود دارد، براي اين خودرو ارائه كرده است. علاوه بر اين موارد، سيتروئن ايمني خودرو را با ابداع سيستم كنترل الكترونيكي دائم خودرو تضمين و رويكردي نو در اين زمينه ايجاد كرده است. (و چيزي كه طراحان اين خودرو ادعا ميكنند اين است كه) تلفيق ساختارهاي هيدروليك و الكترونيك ميتواند سطح عالي عملكرد را به رامغان آورد



