رقباي مدل جديد ريو (RIO) هيونداي Accent، اشكودا فابيا، فولكس واگن پولو، تويوتا ياريس، فيات پانتو و البته رنو 90L هستند. در ساختار طراحي اين مدل ملاحظاتي از قبيل توسعه مهندسي در (NVH) ديده شده است يعني كاهش سر و صداهاي اضافي، كاهش ارتعاشات و افزايش ايمني. مدل جديد داراي بدنهاي به مراتب محكمتر از گونههاي قديميتر آن يعني مدلهاي قبل از سال 2002 است. مهندسان در طراحي ريوي جديد موارد مربوط به صادرات محصول را نيز در نظر گرفته و آن را در دو مدل چهار در سدان و پنج در استيشن ارائه كردهاند. هر دو مدل داراي موتورهاي 3/1 و 5/1 ليتري بنزيني هستند. اساس فلسفه طراحي ريوي جديد، رسيدن به مدلي ساده، ارزان و باارزش است. حس مطلوب رانندگي با اين خودرو در مقابل هزينه نسبتاً پايين آن، ارزش واقعياش را بيشتر نمايان ميكند.
مشخصات ظاهري
نماي جلو
تركيب خطوط برآمده روي در موتور و چراغهاي جلوي برجسته كه درون يك فرورفتگي قرار گرفتهاند و تاكيد بر المانهاي بصري مانند چراغها، از چابكي و پرانرژي بودن اين مدل حكايت ميكند. جلو پنجره ذوزنقهاي شكل ريو ديد انسان را به سمت خطوط برجسته روي در موتور هدايت ميكند و به پايداري و صلابت طراحي آن ميافزايد.
هماهنگي دريچه ورودي هوا به داخل موتور در روي سپر جلو و چراغهاي مهشكن، مدل جديد را از مدل قديميتر آن متمايز كرده است و آن را ديناميكيتر نشان ميدهد. سپرهاي جلو و عقب ريوي جديد به صورت استاندارد همرنگ بدنهاند و رنگ بيروني آيينههاي جانبي و دستگيره در در مدل LS همرنگ بدنه و در مدل RS مشكي هستند.
طول روشنايي چراغهاي جلو در حالت نور پايين 84 متر و در حالت نور بالا 145 متر است.
نماي پشت
ريو از نماي پشت بسيار زيباتر به نظر ميرسد. تعادل بسيار خوبي بين در عقب و المانهاي چراغ خطر و جاي پلاك و سپر عقب برقرار شده است و شفافي پوشش چراغهاي عقب، عمق ميدان ديد از عقب را بيشتر ميكند. امتداد چراغهاي عقب از بقل به گونهاي است كه در نماي جانبي بسيار خوب ديده ميشوند. شكل مثلث گونه و ابعاد بزرگ چراغ خطر عقب و قرار گرفتن در گوشه گلگيرها ـ كه برگرفته از سبك طراحي “New Edge” شركت فورد است ـ علاوه بر ايجاد طرحي بديع و زيبا در قسمت عقب و نماي بالا، سبب رفع مشكلات طراحي و ساخت قالبهاي سايد (ديواره) در بخش گلگيرهاي عقب و جلو در محل كنج و همچنين ارزانتر تمام شدن هزينههاي قالبسازي آن شده است. ارتفاع در عقب به گونهاي است كه باز و بسته كردن صندوق را به راحتي ممكن ميكند.
طراحي
در طراحي مدل جديد ريو سعي برآن بوده كه تمامي مولفههاي ارگونوميكي فضاي داخلي كه توسط يك مدل 3 بعدي رايانهاي انجام شده است، در بهينهترين وضعيت استقرار باشند؛ به طوري كه اسباب راحتي و آرامش سرنشينان را فراهم كنند. در طراحي المانهاي داخلي (مانند دكمههاي بالابر پنجره و...) نيز حتيالمقدور از مواد و رنگهاي واجد شاخصهاي بصري خوب استفاده شده است.
داشبورد
محل قرار گرفتن رانند در مركز دسترسي به المانهاي موردنياز به گونهاي است كه بيشترين فضا براي سوئيچ كردن آنها فراهم است و رانندگي در كمال آرامش صورت ميگيرد.
صندلي
صندلي راننده با 8 حالت قابل تنظيم در مدل LS تعبيه شده است؛ در ضمن آپشن گرمكن صندلي در صندليهاي جلو هنگام سرما احساس مطبوعي ايجاد ميكند. ارتفاع هدرست يا تكيهگاه سر در صندليهاي جلو قابل تنظيم است و پشتي صندليهاي عقب تا زاويه 80 درجه به سمت داخل براي اضافه شدن فضاي بار خم ميشوند. ارتفاع صندلي راننده در 2 حالت تنظيم ميشود تا رانندگي براي افراد با قامتهاي متفاوت امكانپذير باشد. در مدل 4 در آپشن آرم رست يا تكيهگاه دستها بين صندليهاي عقب قرار داده شده است تا راحتي سرنشينان عقب هرچه بيشتر فراهم شود.
قواي محركه و سيستم انتقال قدرت
موتور
موتور چهارسيلندر ريو در دو مدل 8 و 16 سوپاپ طراحي شده است، مدل 8 سوپاپ 3/1 ليتري آن داراي توان 81 اسب بخار و گشتاور 8/11 كيلوگرم متر و مدل 16 سوپاپ 5/1 ليتري آن داراي توان 97 اسب بخار با گشتاور 5/13 كيلوگرم متر است. اتصال دسته موتور سه نقطهاي موتور به بدنه، صداي موتور را بين 2 تا 3 دسي بل كاهش ميدهد.
گيربكس
خودروي ريو با دو مدل گيربكس (جعبه دنده) چهار دنده اتوماتيك و پنج دنده دستي عرضه ميشود. مدل دستي آن به كمككننده كلاچ اتوماتيك براي تعويض بهتر و آسانتر مجهز است و نوع اتوماتيك آن بسيار بيصدا و نرم عمل ميكند و توسط يك برد الكترونيكي ساده سيستم تعويض دنده را با مسيرهاي جاده تطابق ميدهد. زماني كه سيستم الكترونيكي تشخيص دهد، عمل پرش به دندههاي پايين را به سرعت انجام ميدهد. سيستم Variable Force Solenoid Value (VFS) در گيربكس اتوماتيك تنظيمات اتوماتيك روغن مورد نياز در مدار گيربكس را توسط يك شير الكترونيكي كنترل و تعويض دنده سريعتر و كاهش صداي گيربكس را ممكن ميكند.
سنكرونايزر (هماهنگ كننده) مخروطي دوبل، يك حلقه هماهنگ كننده دوبل سبب جا رفتن آسانتر دندههاي سنگين يعني 1 و 2 ميشود
سيستم ترمز
بهبود سيستم ترمز در مدل ريو توسط افزايش قطر ديسك چرخ جلو و دوام چرخ عقب ايجاد شده است. اين مدل با يك سيستم Auti Locke Break System (ABS) چهار كاناله، چهار سنسور براي كنترل بهتر ترمزگيري روي سطوح خيس و سيستم توزيع كننده نيروي ترمز با Electric Break Force Distributation (EBD تجهيز شده است.
موارد ذيل از جمله تغييرات مدل ريوي جديد نسبت به مدل پيشين آن است:
سيستم شاسي :
مدل قديم مدل جديد
اتصال استرات 2 نقطهاي 3 نقطهاي
سيستم تعليق جلو اتصال ميله كشش بوش ـ لاستيك اتصال پيچي
قطر ميله تعادل قطر 18 ميليمتر قطر 19 ميليمتر
افزايش كورس دپر (كمك فنر) - 11+ ميليمتر
افزايش ميزان طول فنر لول جلو - 6.9+ ميليمتر
سيستم تعليق عقب قطر ميله تعادل در عقب قطر 4/25 ميليمتر قطر 28 ميليمتر
افزايش ضخامت بازوي تير عرضي - از 56 ميليمتر به 64 ميليمتر
قطر ديسك جلو 13 اينچ (سفارش اروپا) 14 اينچ
ترمز افزايش ضخامت صفحه و پشت لنت 3/2 ميليمتر 6/2 ميليمتر
افزايش قطر كاسه درام 5 ميليمتر 8 ميليمتر
سيستم ترمز در مدل ريوي جديد بسيار حساس و موثر است؛ به طوري كه سيستمهاي ABS و EBD در آن شبيه يك سيستم بوستر عمل كرده و ترمزگيري را آسانتر ميكند. ديسك ترمز چرخ جلو براي خنككاري بهتر پرهاي بوده و به منظور ترمزگيري بهتر، پوسته چدني نگهدارنده ترمز و لنتها تقويت شدهاند و ضخامت و سطح لنت ترمز در آن افزايش يافته است. ترمزهاي چرخ عقب نيز با افزايش قطر پيستون سيلندر هيدروليكي آن از 25 ميليمتر به 30 ميليمتر تقويت شدهاند.
N.V.H (Noise Vibration Harshness)
مدلهاي جديد ريو نسبت به گذشته بسيار نرمتر و بيصداتر هستند. عايقهاي توسعه يافته و پيشرفته در قسمتهاي در موتور، سقف و پشت صندوق عقب و صفحات 7 لايهاي بين داشبورد و محفظه موتور براي كاهش صدا و ايزولاسيون (عايقكاري) قرار گرفتهاند. افزايش ابعاد عايقهايي از جنس نرم (Foam) در سقف، سر و صداي ناشي از باد در سرعتهاي بالا را از بين ميبرد. درون ستونها نيز جاذب ارتعاشات به شكل تسمهاي تعبيه شده است.
همچنين افزايش ابعاد دسته موتور سه نقطهاي از ئ85´50 به ئ92´55 سبب بهبود NHV شده است.
جزء تقويتي عرضي : يك پراكت اتصال عرضي با طراحي جديد در جلوي بدنه سبب افزايش استحكام بخشهاي رادياتور و جعبه فرمان در جلو شده است.
كاهش صداي اگزوز: يك منبع كاهش صداي اصلي جديد، صداي اگزوز را 3 تا 4 دسيبل كاهش داده است.
سيستم فرمان هيدروليكي جديد: در اين سيستم، دريچههاي برگشتي روغن هيدروليك را سريعتر تخليه كرده و با استفاده از اتصالات جديد در پمپ هيدروليكي سبب كاهش فشار پمپ هيدروليك و در نتيجه كاهش استهلاك آن شدهاند.
كاهش ميزان صداي موتور در 4000 تا 5500 دور در دقيقه كه در مدل جديد صداي موتور را 4 تا 10 دسيبل كاهش داده است.
كاهش ميزان صداي اگزوز كه در مدل جديد 4 تا 10 دسيبل كم شده است.
_________________
ايمني
كمربندهاي ايمني
كمربندهاي جلوي مدل جديد ريو داراي سيستم پيش كشنده و محدودكننده هستند كه هنگام بروز تصادف فعال ميشوند. اين سيستم سبب جلوگيري از افزايش شتاب حركت سرنشينان به طرف جلو و برخورد احتمالي به شيشه جلو و فرمان و داشبورد ميشود. تستهاي انجام شده در مدل جديد ريو استانداردهاي موردنياز اين كلاس خودرو (متوسط) را پاس كرده است.
ايربگهاي جانبي
ايربگهاي جانبي در مدل جديد ريو به صورت سفارشي قابل نصب هستند.
به منظور جلوگيري از وارد آمدن صدمه به ايربگها در حال غيرفعال، كليدي تعبيه شده است.
جاذب ضربه در غربيلك فرمان
غربيلك فرمان از ماده جاذب ضربه ساخته شده است؛ به طوري كه از وارد آمدن ضربه سينه راننده در مدلهاي فاقد ايربگ جلوگيري ميكند. همچنين به علت وجود سيستم Collaps شكننده (فرمان بشكن) بر اثر فشار وارده به محور فرمان ـ به منظور جلوگيري از صدمه به سر و سينه راننده ـ محور پيچش فرمان در نقاط چهار شاخهها ميشكنند.
در طراحي بدنه ريوي جديد از آخرين نرمافزارهاي CAD (Camputer Aided Design) و CAE (Camputer Aided Engineering) براي بهينهسازي بدنه استفاده شده است. از جمله تمهيدات انديشيده شده ميتوان به افزايش استحكام ستونهاي جلو و وسط A&B Pillar و تعبيه لولههاي تقويتي Impact Bar براي محافظت بيشتر بدنه در مقابل تصادفات جانبي و همچنين در درهاي عقب و جلو و آپشن ايربگهاي جانبي اشاره كرد. بدنه ريوي جديد براساس طراحي نقاط مچالهشونده Plastic Blue ، Plastic Foam براي جذب انرژي بيشتر و كاهش صدمه به سرنشين در هنگام تصادف طراحي شده است. درون تمامي ستونها به منظور افزايش سطح اتكا و استحكام و كاهش صدمات با ماده نرم تزريقي پرشده است.
شاسي
اجزاي نگهدارنده موتور و صفحه پنجهاي شكل Engine Member Toe Board سبب استحكام بيشتر بدنه در مقابل تصادف از روبه رو ميشوند و از داخل شدن موتور به بدنه جلوگيري ميكنند. Tourqu Box كه اجزاي فريم طولي (B Frame) و ركاب (Sill Side) را به هم متصل ميكند، سبب پراكنده شدن نيروي تصادف از جلو به آن دو ميشود. طراحي مقطع فريم طولي به گونهاي است كه نيروي اعمالي طولي را به بخشهاي ديگر منتقل ميكند.
(Raer Side Fram) فريم بخش عقب (حامل بار صندوق عقب): اين قسمت به گونهاي طرح شده است كه علاوه بر تحمل بار اعمالي يا وزن بار صندوق عقب، هنگام بروز تصادف از پشت استحكام كافي را داشته باشد و از تغيير شكل پشت خودرو جلوگيري كند.
(T Frame) سبب افزايش استحكام و صلبيت بخش (Apron) سرشاسي ريو ميشود و از حركت موتور هنگام تصادف به داخل كابين سرنشين جلوگيري به عمل ميآورد.
(Roof Rail) تيرهاي عرضي سقف: هنگام واژگوني خودرو از آسيب ديدن سرنشينان تا حدي جلوگيري ميكنند.
ساير مشخصات فني ريو
بنزيني DOHC* ليتري 5/1 بنزيني SOHC** ليتري 3/1 نوع
cc 1493 cc 1343 حجم موتور
rpm5500hp@ (97) Kw 71 rpm5500hp@ (81) Kw 59 ماكزيمم توان
rpm4500Kgm@ 5/13 rpm3000Kgm@ 5/11 ماكزيمم گشتاور
Multy Point Injection Mpi سيستم سوخترساني
* Double Over Head Cam Shaft
** Single Over Head Cam Shaft
سيستم تعليق
مك فرسون استرات با فنرمارپيچي، كمك فنرها استرات با عملكرد دوگانه جلو
تيرپيچشي، كمك فنرها تلسكوپي هيدروليكي با عملكرد دوگانه عقب
سيستم انتقال قدرت
نسبت ديفرانسيل در موتور 3/1=895/3 اتوماتيك دستي نوع
نسبت ديفرانسيل در موتور 5/1=167/4 8/2 417/3 نسبت دنده 1
54/1 895/1 نسبت دنده 2
1 296/1 نسبت دنده 3
7/0 968/0 نسبت دنده 4
نسبت دنده 5
333/2 272/3 نسبت دنده عقب
(در موتور 3/1) 167/4 (درموتور 3/1) 895/3 نسبت ديفرانسيل
(در موتور 5/1) 736/3 (درموتور 5/1) 736/3 نسبت ديفرانسيل
سيستم ترمز
در جلو : ديسكي با پرههاي خنك شونده
در عقب: كاسهاي، سيستم دومدار جداگانه همراه بوستر 9 اينچي، قطر پيستون پمپ ترمز 2/22 ميليمتر
ابعاد (mm)
430/1 فاصله عرضي چرخهاي جلو 410/2 فاصله طولي چرخها W.B
435/1 فاصله عرضي چرخهاي عقب 240/4 طول خودرو
845 طول جرم معلق Over Hang جلو 680/1 عرض خودرو
985 طول جرم معلق Over Hang عقب 420/1 ارتفاع از سطح زمين
804/1 طول داخلي
395/1 عرض داخلي
حجم باك بنزين 45 ليتر حجم روغن 4/3 ليتر باتري : 60 آمپرساعت 12 ولتي
حجم روغن در گيربكس اتوماتيك 9/5 ليتر حجم مايع خنككننده 6 ليتر دينام : 14 ولت 80 آمپرساعت
حجم روغن در گيربكس دستي 8/2 ليتر حجم مخزن شيشه شور 4 ليتر استارتر: 12 ولت 85/0 كيلووات
سيستم فرمان: از نوع چرخ و شانه (Rock & Pinion) با نسبت دنده 21:1 در نوع دستي و در نوع هيدروليكي 1: 3/18
گردش فرمان قفل تا قفل 89/3 دور در نوع دستي و 4/3 در نوع فرمان هيدروليكي
حداقل شعاع گردن خودرو 7/4 متر
چرخها: رينگ 14 اينچي از جنس فولاد
حداكثر سرعت در موتور 3/1 ليتري 173 كيلومتر در ساعت
حداكثر سرعت در موتور 5/1 ليتري 184 كيلومتر در ساعت
شتاب صفر تا صد كيلومتر در موتور 3/1 ليتري 2/14 ثانيه
شتاب صفر تا صد كيلومتر در موتور 5/1 ليتري 3/11 ثانيه
مصرف سوخت :
موتور 5/1 ليتري موتور 3/1 ليتري
9 ليتر 7/8 ليتر سيكل شهري
7/5 ليتر 4/5 ليتر سيكل خارج شهر
9/6 ليتر 6/6 ليتر سيكل تركيبي
7/15 كيلومتر 9/15 كيلومتر پيمايش به ازاي 1 ليتر
قابل ذکر :
مدل انتخابی برای ایران با موتور 1.5 لیتری 16 سوپاپه است.
منبع: [External Link Removed for Guests]
مشخصات ريو
مدیران انجمن: MOHAMMAD_ASEMOONI, Mohsen1001, RAHVAR, شوراي نظارت

- پست: 15899
- تاریخ عضویت: جمعه ۷ بهمن ۱۳۸۴, ۷:۵۱ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 72687 بار
- سپاسهای دریافتی: 31681 بار
- تماس:
مشخصات ريو
زندگي صحنه يکتاي هنرمندي ماست هرکسي نغمه خود خواند و از صحنه رود
صحنه پيوسته به جاست خرم آن نغمه که مردم بسپارند به ياد
[External Link Removed for Guests] | [External Link Removed for Guests] | مجله الکترونيکي سنترال کلابز
[External Link Removed for Guests] | [External Link Removed for Guests] | [External Link Removed for Guests]
صحنه پيوسته به جاست خرم آن نغمه که مردم بسپارند به ياد
[External Link Removed for Guests] | [External Link Removed for Guests] | مجله الکترونيکي سنترال کلابز
[External Link Removed for Guests] | [External Link Removed for Guests] | [External Link Removed for Guests]
لطفا سوالات فني را فقط در خود انجمن مطرح بفرماييد، به اين سوالات در PM پاسخ داده نخواهد شد

-
- پست: 3324
- تاریخ عضویت: چهارشنبه ۳ اسفند ۱۳۸۴, ۲:۱۵ ق.ظ
- سپاسهای ارسالی: 941 بار
- سپاسهای دریافتی: 1474 بار
- تماس:
چراغهاي مهشكن، مدل جديد را از مدل قديميتر آن متمايز كرده است
در ضمن آپشن گرمكن صندلي در صندليهاي جلو هنگام سرما احساس مطبوعي ايجاد ميكند
بهبود سيستم ترمز در مدل ريو توسط افزايش قطر ديسك چرخ جلو و دوام چرخ عقب ايجاد شده است. اين مدل با يك سيستم Auti Locke Break System (ABS) چهار كاناله، چهار سنسور براي كنترل بهتر ترمزگيري روي سطوح خيس و سيستم توزيع كننده نيروي ترمز با Electric Break Force Distributation (EBD تجهيز شده است.
ايربگهاي جانبي
ايربگهاي جانبي در مدل جديد ريو به صورت سفارشي قابل نصب هستند.
به منظور جلوگيري از وارد آمدن صدمه به ايربگها در حال غيرفعال، كليدي تعبيه شده است.
متاسفانه در این مدلهای ایرانی از این موارد استفاده نشده است :cool:

-
- پست: 3324
- تاریخ عضویت: چهارشنبه ۳ اسفند ۱۳۸۴, ۲:۱۵ ق.ظ
- سپاسهای ارسالی: 941 بار
- سپاسهای دریافتی: 1474 بار
- تماس:

-
- پست: 3324
- تاریخ عضویت: چهارشنبه ۳ اسفند ۱۳۸۴, ۲:۱۵ ق.ظ
- سپاسهای ارسالی: 941 بار
- سپاسهای دریافتی: 1474 بار
- تماس:
-
- پست: 1
- تاریخ عضویت: یکشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۸۵, ۸:۵۵ ب.ظ

