تویوتا کمری ( جی ال ) در برابر هیوندای سوناتا
سلام دوستان مقایسه بین هیوندای سوناتا ( چهار سیلندر ) با تویوتا کمری ( جی ال) هر دوی این خودروها ۴ سیلندر هستند
TOYOTA Camry [COLOR=#000000]vs Hyundai Sonata طراحی خارجی :
همانطوركه انتظار میرود چهره ی هر دو خودرو زیبا و جوان پسند طراحی شده است .طراحی سوناتا زودتر از كمری صورت گرفته . سوناتا اتومبیلی بود كه با ورودبه بازار سبك جدیدی را در طراحی خودروهای هیوندای رقم زد . و ما امروزهثمرات این مدل موفق را میبینیم .
فرم چراغ های جلوی سوناتا ذوزنقهشكل است و در آن قوس دیده نمیشود . فقط كمی چراغ های به طرفین كشیده شدهاند كه چهره ی خودرو را خشن تر میكند . جلوپنجره ی این خودرو از یك طرحنسبتا نهادینه شده در محصولات هیوندای استفاده میكند . نمونه ی اینجلوپنجره را در مدل های قبلی هیوندای نیز دیده بودیم .
فرم كلیچراغ ها و بدنه یك استیل هوشمند و خشن را به ارمغان آورده است . كاپوت جلوبا انواع خطوط تزئین شده تا هر چه بیشتر عضلانی جلوه كند .
در یك نگاه میتوان طرح سوناتا را جمع و جورتر از كمری دانست .
اماچهره ی كمری كه در مدل جی ال از جلوپنجره با زه های آلومینیومی استفادهمیكند . به نظر خود من این زه ها هماهنگی بیشتری با چراغ های كشیده یاین خودرو دارد ( در مدل اس ای جلوپنجره به رنگ مشكی میباشد ) .
فرمجلوی كمری محبوب و عامه پسند است . چراغ های آن دیگر مانند گذشته كسلكننده و قدیمی نیستند . در ظاهر این خودرو یك پویایی به چشم میخورد كه باحس علاقه در هم آمیخته است .
طرح وسیع تر جلوپنجره ی كمری به زیباتركردن خودرو كمك نموده است در حالی كه در سوناتا چنین نیست و پهنایجلوپنجره محدود شده است . طراحان سوناتا میتوانستند چراغ ها را كمی بیشتربه طرفین ببرند و جلوپنجره را بازتر طراحی كنند .
هماهنگی قطعات بابدنه در هر دو خودرو مناسب است ولی در سوناتا این هماهنگی كمتر است . بهگونه ای كه چراغ ها كمی برای جلوی خودرو بزرگ به نظر میرسند . این مشكل بهدلیل نحوه ی طراحی جلوی خودروست كه چندان پوش داده نشده و مرتفع به نظرنمیرسد .


باید گفت كه نحوه ی طراحی چراغ های عقب در هر دو خودرو مانند چراغ های جلوی آن خودروست .
در كمری چراغ ها به سمت پایین كشیده شده اند و صندوق عقب لبه دار طراحی گشته است .
چراغ نیز ابعاد نسبتا بزرگی دارد .
اما در سوناتا چراغ به صورت ذوزنقه ای شكل طراحی شده ولی با این تفاوت كه بیشتر بخش چراغ در بغل و كنج قرار دارد .
طرحعقب سوناتا به مراتب زیباتر و اسپرتی تر از كمری درآمده است . استفاده ازخطوط تیز در سوناتا حس جذابیت بیشتری را نسبت به خطوط نرم كمری ایجادمیكند .
ولی در سایر موارد كمری زیباتر و عضلانی تر از سوناتاست و برنده ی این بخش از آزمایش است .
طراحی داخلی :

طراحیداخلی كمری را میتوان یكی از بزرگترین نقاط قوت آن دانست . البته نه بهخاطر استفاده از تركیب ها و رنگ های مختلف در این مدل ( مدل جی ال از هیچپوشش چوبی یا فلزی استفاده نمیكند ) بلكه به دلیل طراحی ساده ولی گیرایكابین .
در كابین كمری همه چیز بر سر جای خود قرار گرفته است .دریچه های كولر در بالای سایر ادواتی قرار گرفته كه از جنس و كیفیت مناسبینیز برخوردارند .
رنگ و تركیب نشان دهنده ها و غربیلك فرمان نیز به مراتب زیباتر از سوناتا است .
شایدبدترین قسمت كابین سوناتا دریچه های كولر آن باشد كه در زیر سیستم صوتیقرار دارد و نحوه ی طراحی آن نیز بسیار ابتدایی و ساده است . به خصوص اینكه دریچه ها به گونه ای طراحی شده اند كه گویی داشبورد سوراخ شده و به اینشكل درآمده است !
رنگ كرم روشن با خاكستری چندان هماهنگی ندارد و این موردی است كه در هر دو خودرو دیده میشود ولی در كمری این ناهماهنگی كمتر است .
نحوهی طراحی ادوات سوناتا و كیفیت آن چندان چنگی به دل نمیزند . به نظر میرسدكه كره ای ها باید كمی بیشتر بر داخل خودروهایشان كار كنند .
رنگ زرد فسفری كمی برای این كابین زننده و نازیباست .
درحقیقت شما با دیدن كابین كمری با یك كابین زیبا و آرام روبرو هستید امااگر به كابین سوناتا نگاه بكنید با یك طرح سنگین و بی هویت روبرو میشوید .
در این بخش نیز كمری خودروی برتر است .
رتبه ی اول : تویوتا کمری جی ال رتبه ی دوم : هیوندای سوناتا