خودروی مفهومی نپتا که از لحاظ زمان طراحی پس از التیکا قرار دارد، یک کابریوله (خودرو با سقف تاشو) است. به طور کلی آنچه در نگاه اول در این خودرو جلب توجه می کند، خطوط روان بدنه سطح پایین اتاق خودروست که ظرافت و البته ایرودینامیک خاصی برای آن به ارمغان آورده است. البته از آنجا که نپتا یک کابریوله است، چهار صندلی زیبای سفید رنگ آن نیز بسیار خیرهکننده است و عظمت و هویت خاصی به آن بخشیده است.
● طراحی ظاهری داخلی و خارجی
خطوط موج دار پانلهای جانبی بدنه نپتا روانی خاصی به اتاق طویل آن داده است. این تأثیر با استفاده از رنگهای آلومینیمی آندی در قسمت های تحتانی بدنه، گلگیرها و همچنین براگیرهای جلو و عقب دو چندان شده است. قسمت جلوی خودرو در حین سادگی جذابیت خاصی دارد. چراغهای نپتا در سه حالت کاربرد دارد. چراغهای روشن در روز، نور بالا و پایین و چراغهایی موسوم به هدایتگر. این چراغها از تکنولوژیای براساس انعکاس و پخش نور بهره می برند. نور چراغها بهوسیله بلوکهای کریستال شفاف انعکاس مییالبد و برای تابش دقیقتر از کنترلهای الکترونیکی بهره میبرند. مقدار و چگونگی توزیع نور مطابق شرایط جاده تنظیم میشود. چراغهای راهنمای بومرنگی شکل که بالای چراغ جلو قرار گرفته اند، به ایجاد شکل دایره ای گلگیرها کمک زیادی میکند. قسمت انتهای خودرو که به تدریج باریکتر می شود، با دو چراغ کریستالی در دو طرف صندوق عقب محافظت شده است. تاقنمای عقب از تاقنمای جلو مانند خودروهای دهههای ۳۰ با ۴۰ بزرگتر است اما روانی خطوط بدنه جلوهای خاص به آن بخشیده است. نپتا حاصل تلفیق یک خودروی رؤیایی و مهندسی نوین مکانیک است. گواه این گفته، درهای مجهز به موتور نپتاست که به صورت انبری(به سمت بالا) باز میشوند. این موتورها که به طرز ماهرانهای پشت داشبورد جاسازی شدهاند هنگام بازکردن درها نپتا را بسان عقابی به نمایش میگذارند. درضمن لولای درها نیز کاملا استادانه با یک پوشش آلومینیمی پوشانده شده و با ایجاد یکپارچگی درکل بدنه خودرو در ایجاد حس روانی و پویایی خودرو مفید بوده است.
نپتا با ایجاد فضایی راحت درون اتاق خودرو، از ویژگیهای خودروهای لوکس برخوردار شده است. درحین این که داشبورد خودرو به گونهای معلق به نظر میرسد، اما شیشه بزرگ جلو فضای قرار گرفتن پدالها را برخلاف اکثر خودروها کاملاً روشن کرده است. دورشمار و صفحه ابزار خودرو به شکل مخروطی طراحی شده و با آستر چرم پوشانده شده است. این طراحی که به ظاهر قدیمی مینماید [شاید شبیه پیکانهای دهه ۴۰] از مواد آلومینیمی ساخته شده است. درطراحی نمایشگر خودرو هم سیستم آنالوگ [مانند خودروهای کلاسیک] و هم دیجیتال مورد استفاده قرار گرفته است. ابزارهای کنترل سیستم تهویه که در دو طرف داشبورد قرارداده شده، امکان کنترل مستقل آن توسط هر سرنشین و متعاقباً آسایش بیشتر آنها را فراهم کرده است. قابل توجه است که این ابزارها لمسی هستند و با کمترین اشاره، فرمان را اجرا می کنند. اهرم دنده چرخان آن که درمیان کنسول نصب شده است نیز عملکردی فوق العاده دارد. سیستم رسانهای نیز که درجای مناسبی روی داشبورد است، همراه دکمهها و سوئیچهای دیگر طوری برروی فرمان طراحی و تعبیه شده که مطابق شکل دست راننده باشد و این خود از دیگر ویژگیهای ارگونومیک نپتاست. درنپتا مانند آلتیکا صندلیها ثابت هستند اما مجموعه پدالها و فرمان مطابق ابعاد راننده و با موتور مکانیکی تنظیم میشوند. جعبه داشبورد نپتا محفظههای جداگانهای برای اشیای گوناگون مانند عینک و غیره دارد بهعلاوه محفظهای نیز زیر کنسول میانی که زیر دو صندلی متصل به هم جلو قرار گرفته، برای بهرهگیری بیشتر از فضا تعبیه شده است. پوشش چرم قرمز رنگ به کاررفته در تودوزی آن با در موتور نپتا همرنگ است و هماهنگی و جذابیت خاصی ایجاد میکند. هر چهارصندلی نرم وراحت نپتا با جکهای آلومینیمی به کف خودرو متصل شدهاند تا آسایش بیشتری برای سرنشینان به ارمغان آورند. درپشت دو صندلی جلو دو صفحه دی وی دی قرار گرفته است و زیر آن با یک تور چرمی برای گذاشتن مجله ها و امثالهم تزئین شده است. دراین خودرو برای محافظت سرنشینان عقب از باد، یک براگیر شفاف بین دو صندلی جلو و عقب نصب شده که در نوع خود نوآوری بی نظیری است.
● قوای محرکه
موتوربنزینی ۳.۵ لیترو ۱۶ سوپاپه نپتا که به صورت طولی نصب شده است با ۴۲۰ اسب بخار قدرت میتواند سرعت این خودرو را در کمتر از ۴.۹ ثانیه به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برساند. جعبه دنده ۷ سرعته نپتا که تنها با اشاره انگشت تعویض میشود توانسته است عملکردی فوق العاده و با کمترین میزان مصرف سوخت و گسیل گازبرای این موتور به ارمغان آورد.
● میشلین و تایرهای نپتا
تایرهای نپتا باید طوری طراحی شوند که محدودیتهای آیرودینامیکی را که به سرعت و حجم باربستگی دارد، بتوانند تحمل کنند. این مهم به وسیله نوعی از تایرها به نام پکس که به تدریج از درون به بیرون ضخیم تر میشوند، محقق شده است. این الگوی روکش تایر شبیه به جریان هوا در حلقه های گردبادی است. درون تایر که نرم تر و حجیم تر است، سختی لازم برای انتقال گشتاور موتور و کشش چرخها را تأمین میکند، درست به مانند تایرهای سلیک که نوعی تایر عریض هستند. سطح بیرونی روکش تایرباید ضخیم تر باشد تا چسبندگی بهتری داشته باشند و هدایت خودرو راحتترشود. دیواره تایرها نیز طوری طراحی شده است که خودرو بتواند هم سرعت و هم راحتی بیشتری به راننده هدیه دهد.
● همکاری ولئو
چراغهای نپتا نیز مانند آلتیکا از نوع ال ای دی هستند. این چراغها همان طور که ذکر شد، دید بهتری ارائه میدهند و چشم عابران را کمتر اذیت می کند، بهعلاوه طول عمر بیشتر و مصرف انرژی کمتری دارند. درجلو نور بالا وپایین در یک مجموعه واحد قرار گرفتهاند. با بهرهگیری از تکنولوژی تی ای آر، ولئو چراغهایی طراحی کرده است که با انعکاس نور بهوسیله بلوک های سه بعدی کریستال، همه نور تولیدی را بدون هدر دادن منتشر و مسیر را برای راننده بیش از خودروهای معمول روشن میکنند. درضمن در حالت نور بالا لامپها طوری طراحی شدهاند که با چرخیدن فرمان آنها نیز میچرخند. نپتا اولین خودرو درجهان است که چراغهای عقب آن به تکنولوژی ۲.۵D ولئو مجهز است. این تکنولوژی با تلفیق تکنولوژی ال.ای.دی با دانش تولید چراغ اتومبیل توانسته است ابعاد کوچکتر و انتشار نور بیشتری را فراهم و دست طراحان چراغ را درشکل دهی به چراغها باز کند.
خلاصه مشخصات نپتا به شرح زیر است:
▪ ابعاد
ـ طول کلی: ۴.۹۹۵ متر طول درها: ۳.۷۶۰
ـ عرض(با احتساب آینه بغلها): ۱.۹۵۶ متر ارتفاع: ۱.۳۳۲ متر
ـ ارتفاع در هنگام باز شدن در ها: ۱.۸۶۴ متر
ـ فاصله دو محور: ۲.۸۴۵ متر محور جلو و عقب: ۱.۶۷۴ متر
ـ تاقنمای جلو: ۸۹۰ میلیمتر تاقنمای عقب: ۱.۲۶۰ میلیمتر
ـ فاصله از سطح زمین: ۱۷۵ میلیمتر وزن بدون احتساب بار: ۱۴۹۰ کیلوگرم
▪ قوای محرکه
ـ موتور: بنزینی ۳.۵ لیتری با توربو شارژر دوقلو با توان ۴۲۰ اسب بخار یا ۳۰۹ کیلو وات وماکزیمم گشتاور ۵۶۰ نیوتن متر در دور ۳۰۰۰ .
ـ شتاب: ۴.۹ ثانیه از صفر تا صد. مصرف سوخت: ۹.۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر و گسیل دی اکسید کربن ۲۲۲ گرم در هر کیلومتر.
ـ انتقال قدرت: جعبه دنده ۷ سرعته اتوماتیک با اهرم بر روی غربیلک فرمان
ـ دیفرانسیل عقب با نصب موتور به صورت طولی
▪ تأمین کنندگان
ـ ولئو: تولید چراغهای انعکاسی برای جلو با تکنولوژی انحصاری ۲.۵D از نوع ال.ای.دی، چراغهای راهنمای عقب که به صورت خودکار با چرخش تایر فعال میشوند.
ـ میشلین: تولید تایرهای ایلوس با تکنولوژی پکس
ـ منتوپوت: تولید رینگهای ۲۵ اینچی آلومینیمی و ۶ فنر جلا شده آلومینیمی
▪ تجهیزات داخلی
چهار صندلی با روکش چرمی با طرحدار، براگیر بین دو صندلی جلو برای جلوگیری از ایجاد آشفتگی، تنظیم موقعیت فرمانها و پدالها با موتور مخصوص، نشانگرهای دیجیتال و آنالوگ و صفحه نمایشهای دی وی دی در پشت صندلیهای جلو با پوشش مخصوص.
▪ تجهیزات خارجی
دو درانبری برای دسترسی به صندلیهای جلو و عقب، مانع یابهای الکترونیکی، بدنه کربنی، چراغها و راهنماهای ال.ای.دی، کاپوت کرباسی با روکش مستحکم، سیستم تعلیق با میله تثبیت کننده.
همان طور که در خودروهای تولیدی فعلی این شرکت نیز مشاهده میشود، رعایت نکات ایمنی یکی از خصیصههایی است که کمپانی رنو برای آن بسیار ارزش قائل است و به همین دلیل خودروهای تولیدی این شرکت مانند مگان، ترافیک و غیره توانسته اند بهترین نمره ها را در تست های تصادف از آن خود کنند. با دقت در مشخصههای این خودروها درمییابید که مشخصههایی مانند نوع تایرها یا ایجاد براگیرها میان دو صندلی موارد ایمنیای هستند که رنو درطراحی به آنها توجه خاص داشته است. در مجموع میتوان گفت آنچه رنو در خودروهای مفهومی خود بیش از هرچیزی به دنبال آن است راحتی و زیبایی است، البته در کنار رعایت نکات ایمنی.
خودرو نپتا
در اين بخش انواع خودروها معرفي ميشوند
مدیران انجمن: MOHAMMAD_ASEMOONI, Mohsen1001, RAHVAR, شوراي نظارت

- پست: 423
- تاریخ عضویت: شنبه ۹ دی ۱۳۸۵, ۸:۴۱ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 7 بار
- سپاسهای دریافتی: 264 بار

-
- پست: 3324
- تاریخ عضویت: چهارشنبه ۳ اسفند ۱۳۸۴, ۲:۱۵ ق.ظ
- سپاسهای ارسالی: 941 بار
- سپاسهای دریافتی: 1474 بار
- تماس:
پرش به
- بخشهاي داخلي
- ↲ اخبار و قوانين سايت
- ↲ سوالات، پيشنهادات و انتقادات
- ↲ مرکز جوامع مجازي - CentralClubs Network
- ↲ سرويس ميزباني وب - CentralClubs Hosting
- ↲ مجله الکترونيکي مرکز انجمنهاي تخصصي
- بخش تلفن همراه
- ↲ نرم افزار تلفن همراه
- ↲ Symbian App
- ↲ Android App
- ↲ Windown Phone App
- ↲ iOS App
- ↲ JAVA Mobile App
- ↲ بازيهاي تلفن همراه
- ↲ Symbian Games
- ↲ Android Games
- ↲ iOS Games
- ↲ Windows Phone Games
- ↲ JAVA Mobile Games
- ↲ گوشيهاي تلفن همراه
- ↲ Sony
- ↲ Samsung
- ↲ GLX
- ↲ Dimo
- ↲ Huawei
- ↲ Motorola
- ↲ Nokia
- ↲ گوشيهاي متفرقه
- ↲ سرگرميهاي تلفن همراه
- ↲ خدمات و سرويسهاي مخابراتي
- ↲ تازه ها و اخبار تلفن همراه
- ↲ مطالب كاربردي تلفن همراه
- ↲ متفرقه در مورد تلفن همراه
- ↲ سوالات و اشکالات تلفن همراه
- بخش كامپيوتر
- ↲ نرم افزار كامپيوتر
- ↲ گرافيک و طراحي کامپيوتري
- ↲ طراحي صفحات اينترنتي
- ↲ سوالات و اشکالات نرم افزاري
- ↲ برنامه نويسي
- ↲ C Base Programming
- ↲ Dot Net Programming
- ↲ Web Programming
- ↲ Other Programming
- ↲ Software Engineering
- ↲ Java Programming
- ↲ Database Programming
- ↲ سخت افزار كامپيوتر
- ↲ امنيت و شبكه
- ↲ امنيت
- ↲ شبکه
- ↲ تازه ها و اخبار دنياي کامپيوتر
- ↲ مطالب كاربردي كامپيوتر
- ↲ متفرقه در مورد کامپيوتر
- بخش هوا فضا
- ↲ نيروي هوايي ايران
- ↲ متفرقه درباره نیروی هوایی
- ↲ نیروی هوایی و سازندگی
- ↲ حماسه و حماسه آفرینان نيروي هوايي
- ↲ تیزپروازان در بند
- ↲ شهدا و جانباختگان نیروی هوایی
- ↲ عملیاتهاي نيروي هوايي
- ↲ دستاوردها و اخبار نيروي هوايي
- ↲ تاریخچه نیروی هوایی در ایران
- ↲ هوانيروز ايران
- ↲ حماسه و حماسه آفرينان هوانيروز
- ↲ شهدا و جانباختگان هوانيروز
- ↲ دستاوردها و اخبار هوانيروز
- ↲ هواپيماها
- ↲ هواپيماهاي نظامي
- ↲ هواپيماهاي غير نظامي
- ↲ هواپيماهاي بدون سرنشين
- ↲ بالگردها
- ↲ بالگردهاي نظامي
- ↲ بالگردهاي غير نظامي
- ↲ بالگردهاي بدون سرنشين
- ↲ اخبار بالگردها
- ↲ تسليحات هوايي
- ↲ موشكهاي هوا به هوا
- ↲ موشكهاي هوا به زمين
- ↲ موشکهاي دريايي
- ↲ موشکهاي زمين به هوا
- ↲ موشکهاي زمين به زمين
- ↲ ديگر مباحث هوانوردي
- ↲ الکترونيک هواپيمايي
- ↲ موتورهاي هوايي
- ↲ شبيه سازهاي پرواز
- ↲ گالري تصاوير هوافضا
- ↲ تصاوير هواپيماهاي جنگنده
- ↲ کليپهاي هوايي
- ↲ تصاوير هواپيماهاي بمب افکن
- ↲ تصاوير هواپيماهاي ترابري
- ↲ تصاوير هواپيماهاي مسافربري
- ↲ تصاوير هواپيماهاي شناسايي
- ↲ تصاوير بالگردهاي نظامي
- ↲ تصاوير بالگردهاي غير نظامي
- ↲ تصاوير نمايشگاههاي هوايي
- ↲ تصاوير متفرقه هوايي
- ↲ انجمن نجوم
- ↲ منظومه شمسي
- ↲ كيهانشناسي
- ↲ گالري تصاوير نجوم
- ↲ اخبار نجوم
- ↲ اخبار هوافضا و هوانوردي
- ↲ مدرسه هوانوردي
- ↲ كتابخانهي هوا فضا
- ↲ متفرقه در مورد هوا فضا
- بخش جنگ افزار
- ↲ ادوات زميني
- ↲ ادوات زرهي
- ↲ تجهيزات انفرادي
- ↲ تسليحات سنگين و توپخانهاي
- ↲ خودروهاي نظامي
- ↲ تسليحات ضد زره
- ↲ ادوات دريايي
- ↲ ناوهاي هواپيمابر
- ↲ ناوشکنها
- ↲ رزم ناوها
- ↲ ناوچهها
- ↲ زيردرياييها
- ↲ تجهيزات و تسليحات دريايي
- ↲ ساير ادوات دريايي
- ↲ گالري تجهيزات و ادوات دريايي
- ↲ اخبار ادوات دريايي
- ↲ اخبار نظامي
- ↲ گالري نظامي
- ↲ متفرقه در مورد جنگ افزار
- بخش دفاع مقدس
- ↲ حماسه دفاع مقدس
- ↲ تخريب و خنثي سازي
- بخش خودرو و وسايل نقليه
- ↲ مباحث فنی و تخصصی خودرو
- ↲ معرفي خودرو
- ↲ تازهها و اخبار خودرويي
- ↲ گالري خودرو
- ↲ متفرقه وسايل نقليه
- بخش پزشکي
- ↲ پزشكي و درمان
- ↲ پزشکي
- ↲ سوال پزشکي
- ↲ بهداشت
- ↲ بهداشت عمومي
- ↲ بهداشت مواد غذايي
- ↲ لوازم آرايشي و بهداشتي
- ↲ متفرقه در مورد پزشکي
- ↲ روانشناسي و روان پزشكي
- بخش فرهنگ، تمدن و هنر
- ↲ فرهنگي هنري
- ↲ شعر و ادبيات
- ↲ فيلم و سينما
- ↲ هنرهاي نمايشي
- ↲ فرهنگ هنرهاي نمايشي
- ↲ موسيقي
- ↲ عكس و نقاشي
- ↲ تاريخ، فرهنگ و تمدن
- ↲ تاريخ ايران
- ↲ تاريخ جهان
- ↲ فلسفه
- ↲ زبانهاي خارجي
- ↲ زبان انگليسي
- ↲ زبان اسپانيايي
- ↲ هنر آشپزي
- بخش علم، فناوري و آموزش
- ↲ انجمن علم و فناوري
- ↲ انجمن آموزش
- ↲ کتاب و فرهنگ مطالعه
- ↲ دانش عمومی
- ↲ کنکور و دانشگاه
- ↲ جامعه شناسي
- ↲ خانواده
- ↲ متفرقه جامعه شناسي
- ↲ حقوق و قضا
- ↲ علوم
- ↲ فيزيک
- ↲ شيمي
- ↲ رياضي
- ↲ متالورژي
- ↲ پليمر
- ↲ علوم کشاورزي
- ↲ گياهان زراعي و باغي
- ↲ گياهان دارويي
- ↲ طبیعت و محیط زیست
- ↲ زيست شناسي
- ↲ عمران
- ↲ بتن و سازههاي بتني
- ↲ معماري و شهرسازي
- ↲ سبکها و مشاهير معماري
- ↲ شهرسازي
- ↲ معماري داخلي
- ↲ معماري منظر
- بخش الکترونيک و رباتیک
- ↲ مفاهیم اولیه و پایه در الکترونیک
- ↲ نرم افزارهای کمکی الکترونیک
- ↲ مدارهای مجتمع
- ↲ سوالات و پرسشهای مفاهیم پایه
- ↲ مدارات ساده و آسان
- ↲ مدارهای آنالوگ و دیجیتال
- ↲ شبیه ساز و طراحی مدار
- ↲ مدارات صوتی
- ↲ مدارات، منابع تغذیه سویچینگ و اینورتوری
- ↲ مدارات مخابراتی
- ↲ میکروکنترلرهای AVR
- ↲ آموزش و مثالها AVR
- ↲ طرح آماده و کامل شده AVR
- ↲ میکروکنترلرهای ARM
- ↲ سایر میکروکنترولرها و پردازندهها
- ↲ سایر میکروکنترلرها
- ↲ مدار مجتمع برنامه پذیر FPGA
- ↲ رباتیک
- ↲ اخبار و مصاحبه ها در رباتیک
- ↲ آموزش و مقالات رباتیک
- ↲ پروژهها تکمیل شده رباتیک
- ↲ مدارها و مکانیک در رباتیک
- ↲ رباتهای پرنده
- ↲ برق و الکترونیک عمومی
- ↲ تعمیر لوازم برقی
- ↲ اخبار برق و الکترونیک
- بخش بازيهاي رايانهاي
- ↲ بازيهاي رايانهاي
- ↲ كنسولهاي بازي
- ↲ PSP
- ↲ اخبار بازيها
- بخش تجاري اقتصادي
- ↲ بخش اقتصادی و مالی
- ↲ تجارت آنلاين
- ↲ بورس
- ↲ تحلیل و سیگنال روز
- ↲ کار آفرینی
- بخشهاي متفرقه
- ↲ بخش ويژه
- ↲ ساير گفتگوها
- ↲ صندلي داغ
- ↲ اخبار و حوادث
- ↲ انجمن ورزش
- ↲ آکواريوم و ماهيهاي زينتي
- ↲ معرفي سايتها و وبلاگها
