سورن جایگزین بنز پلیس می شود قائم مقام مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو در محصول و کیفیت گفت: باهماهنگی های انجام شده خودروی سورن با موتور توربوشارژ در آینده نزدیکجایگزین بنزهای پلیس خواهد شد.
به گزارش بازتاب آنلاین ، میر جواد سلیمانی گفت: سورن با موتور توربو شارژجایگزین خودروهای پلیس خواهد شد و این امر که خودروی ملی کشور جایگزینخودروهای خارجی شود بسیار حائز اهمیت است.
وی ادامه داد: نیروی انتظامی ارزیابی های خود را از خودروی سورن انجام داده و در خصوص این جایگزینی نظر مثبت دارد.
سلیمانی با بیان اینکه نیروی انتظامی درخواست 2 تا 5 هزار دستگاه سورنبا موتور توربو شارژ داشته است، گفت: با یک برنامه مدون تولید این خودرورا توسعه و گسترش خواهیم داد.
قائم مقام مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو در محصول و کیفیت افزود:موتور توربوشارژ موتوری بسیار قوی است که متناسب با محصولات فعلی نیست ونسبت به قدرت این موتور باید تغییراتی در بدنه، شاسی و سیستم ترمز هاداشته باشیم.
وی در خصوص سایر موتورهای تولیدی ایران خودرو اظهار داشت: یکی دیگراز موتورهای تولیدی ایران خودرو موتور TU5 است که موتور کم مصرف نیزنامیده می شود.
سلیمانی افزود: در حال حاضر ظرفیت تولید این موتور 300 هزار دستگاه در سال است که قابلیت افزایش تا 400 هزار دستگاه را دارد.
این مقام مسئول ایران خودرو با بیان اینکه این موتور 60 درصد ساختداخل است، اظهار داشت: تا خرداد ماه سال آینده در تولید کامل این موتور بهخودکفایی خواهیم رسید.
خوب برای مشخص شدن اینکه ایا این تصمیم درست بوده یا اشتباه بهتره یه مقایسه ای مابین این دو خودرو داشته باشیم:
دراول مشخصات خودرو مرسدس بنز c240خودرو پلیس ایران:
تعداد سیلندر:6سیلندر
قدرت اسب بخار:168 اسب بخار در5500دور موتورو215اسب بخار در5700دور
حداکثر سرعت:220کیلومتریا135مایل در ساعت
ظرفیت باک:62 لیتر
نوع موتور :90° V6; Alloy block and heads
شتاب صفر تاصد ثانیه:9ثانیه
حجم موتور:2600ccمشخصات سمند توربو شارژ(سورن ):تعداد سیلندر:4سیلندر خطی
نوع موتور:EF7
شتاب صفر تاصد ثانیه:9.22برای توربو شارژ.13ثانیه برای معمولی
حجم موتور:1700cc
حداکثر سرعت:بین 240 تا 250کیلومتر برای توربو شارژ.185کیلومتر برای معمولی
قدرت اسب بخار:125اسب بخارمعمولی 155 اسب بخار برای توربو شارژ
ظرفیت باک:70لیتر
تعداد سوپاپ:16سوپاپ
افت فشار گاز:5درصد.
درضمن پیشرفته ترین موتور پایه گاز سوز جهان هم هست.
این هم لینک فیلم پر کردن دنده 4موتور توربو شارژ ایران خودرو نصب شده بر روی سمند:
[External Link Removed for Guests]پس درکل اگه ظاهرش وامکانات رفاهیش رو درنظرنگیریم از سی 240هم بهتر می تونه باشه.البته بهتر که نیست ولی اگه هزینهتعویض روغن ونگهداری وخیلی چیزای دیگه که به نیروی انتظامی تحمیل میشه رودرنظر بگیرم خیلی بهتر هست
توربوشارژر(Turbocharger):
زماني كه مردم درباره خودروهاي مسابقه اي يا موتورهايي با بازدهي و عملكردبالا صحبت مي كنند معمولاً بحث توربوشارژرها مطرح مي شود. توربوشارژرهاهمچنين در موتورهاي ديزلي بزرگ نيز استفاده مي شوند.
توربوشارژر يك كمپرسور مي باشد كه توان خروجي موتورهاي احتراق داخليرا در اثر افزايش ميزان جرم هوا و سوخت ورودي به موتور افزايش مي دهد. يكياز مزاياي بزرگ توربوشارژرها آن است كه افزايش قدرت خروجي موتور آنها درمقايسه با وزن آنها بسيار ناچيز است و اين يكي از دلايلي است كه باعث شدهتوربوشارژرها تا اين اندازه محبوب و معروف گردند
نحوه عملكرد توربوشارژر:
يك توربوشارژر از يك كمپرسور گريز از مركز و يك توربين گازي تشكيل شدهاست كه توربين گازي توسط پيچ به مانيفولد دود متصل مي شود و گازهاي خروجياز موتور باعث چرخش توربين گاز شده و به سبب آن كمپرسور كه توسط يك شفت بهتوربين گازي متصل است شروع به چرخش نموده و هواي محيط را مكش كرده و سپسآن را متراكم كرده و به طرف موتور مي فرستد و هواي ورودي بيشتر به موتوربه معني سوخت بيشتر به داخل موتور و هوا و سوخت بيشتر به معني انرژي وقدرت خروجي موتور مي باشد. سرعت چرخش توربين با توجه به استفادهتوربوشاررژ مي تواند متفاوت باشد و اكثراً داراي سرعتهاي چرخش بالا هستندبه همين دليل بايد از ياتاقانهاي مخصوصي استفاده گردد كه بتواند نيرويحاصل از چرخش شقت را تحمل كند كه معمولاً از ياتاقانهاي سيال (fluidbearing) استفاده مي شود. در ياتاقانهاي سيال بين شفت و ياتاقان يك لايهروغن قرار دارد كه روغن فوق دو وظيفه مهم بر عهده دارد:
۱- باعث خنك شدن شفت و ساير قسمتهاي توربوشارژر مي شود
۲- باعث از بين رفتن اصطكاك بين شفت و ياتاقان هنگام چرخش مي شودمنبع
[External Link Removed for Guests]