
پاتريك لوكمان[1] مدير طراحي صنعتي رنو ميگويد: «اژوس يك SUV است كه براي استفاده داخل شهري و در جادهها، انتظارات راننده خود را تأمين ميكند. اين خودرو به نوعي «كوپه بلند» است كه لذت رانندگي، زيبايي و اسپورت بودن را يك جا گردهم آورده است».
رنو در نمايشگاه فرانكفورت، خودروي جديد اژوس را ارائه ميدهد. اژوس داراي سيستم انتقال قدرت كامل (4WD) و در زمره خودروهاي كلاس بالا ميباشد. ظاهر جذاب و زيبا و اتاق راحت و لوكس آن شايسته اين خودروي 4 در كلاس بالاست. از آنجا كه ابعاد آن مانند خودروهاي SUV است، اتاق داخلي بسيار جاداري دارد و نماي خارجي آن بسيار قدرتمند و پويا ميباشد. كاپوت اين خودرو بيانگر طراحي ظريف آن بوده و كوپهاي كلاس بالا است.
زيبايي يك خودروي چهار در، پويايي يك خودروي كوپه
اژوس تركيبي از زيبايي، اسپورت بودن، قدرت و استحكام را يك جا گردهم آورده است. طراحي آن در ادامه كارهاي قبلي اين رده يعني ويند (Wind) و فلوانس (Fluence) قرار ميگيرد و بيانگر خودروي چهار در كلاس بالاست. رواني خطوط خارجي، يكپارچگي و هم آهنگي اجزاي مختلف اين خودرو آن را از ديگر خودروهاي SUV كه ظاهري ناهمگون و خشن دارند جدا ميكند.
جلوي خودرو طرحي ساده و خالص دارد. وجود وروديهاي هوا در زير چراغهاي جلو باعث شده است كه اژوس نيازي به جلو پنجره رادياتور نداشته باشد. خطوط جانبي، انحناي دوبلي را دنبال ميكنند كه نوعي درخشندگي و بازي با نور را در بدنه اين خودرو ايجاد كرد، و بر رواني فرم طراحي اژوس تاكيد دارد.
انعطاف خطوط در ارتباط كاپوت و شيشه جلوي خودرو نمايان است. اين شيشه بدون هيچ درزي به سقف حباب مانند و صيقلي آن كه از جنس شيشه براق است متصل ميشود. حباب ايجاد شده توسط شيشه عقب خودرو تا حباب شيشه جلو امتداد مييابد و خطي روان و ممتد ايجاد ميكند كه در خور فرم آيروديناميك خودرويي كوپه است. اين شيشه عقب بر روي گلگيرهاي عريض قرار ميگيرد كه خودرو را كاملاً روي جاده مينشانند.
اژوس با كاپوتي بلند، فاصله كوتاه محور چرخها از جلو و عقب خودرو و گلگيرهاي عقب مدور، قدرت و پويايي را با هم به نمايش ميگذارد. چرخهاي بزرگ 22 اينچي اين خودرو كه مانند خودروهاي 4 در كلاسيك با گلگيرهاي فوقاني همراه است، بيانگر قدرت و تنومندي اين خودرو ميباشد. ارتفاع صندليها در داخل خودرو، ديد بيشتري را فراهم ميآورد و احساس راحتي و امنيت سرنشينان را تقويت ميكند.
«نماي خارجي خودرو هماهنگ، ساده، زيبا و جذاب است. اين گونه به نظر ميرسد كه تمام اسكلت خودرو صرفاً از يك قطعه توليد شده است. خطوط مواج و فرم جذاب اين خودرو بر لذت رانندگي، ميافزايد.
كلاس بالا، كارامد و بديع
اژوس 4 صندلي مستقل و آسايش و راحتي خودرويي كلاس بالا را در اختيار سرنشينان قرار ميدهد. اتاق جادار اين خودرو با لوازم اصلي و تركيب رنگي ظريف و دلچسب، تزئين شده است. ظرافت و نرمي فضاي داخلي، آرامش سرنشينان را به ارمغان ميآورد.
رنگ آبي بدنه و داشبورد به فرم «سفره ماهي» و نماي آبي گونه اتاق داخل خودرو، يادآور جهان زير آب است.
چرم صندليها به رنگ حنايي وحشي است و صحنه غروب خورشيد را در ذهن تجلي ميكند و فضايي بسيار گرم و دلنشين است. كنسول مركزي كه با چرم آبي رنگ آراسته شده است، با اشكال مواج خطوط كنارهها همخواني دارد. 2 جايگاه كوچك بر روي درهاي جلوي خودرو براي قرارگيري اشياي كوچك، تعبيه شده است، كنسول مركزي نيز از 3 جايگاه براي قرارگيري اقلام مختلف برخوردار است.
اتاق داخل خودرو به لطف سقف شيشهاي و نوار مركزي با 2 قسمت شفاف بر روي آن بسيار دلپذير و جذاب است.
خطوط جانبي دستگيره درها براي حفظ تعادل رواني و زيبايي، هم سطح با در تعبيه شدهاند. به هنگام نزديك شدن دست، چشم الكترونيكي باعث ميشود تا دستگيره حدود چند سانتيمتر بيرون بيايد و براي گرفتن آن مشكلي وجود نداشته باشد. سيستم هدايتي GPS سرعت مجاز را محاسبه كرده و آن را در وسط سرعت سنج خودرو به صورت آنالوگ يا ديجيتال نشان ميدهد. اگر راننده از سرعت مجاز تجاوز كند حلقهاي از ديودهاي نوراني (LED) شروع به چشمك زدن ميكند و به راننده هشدار ميدهد.
نشانگر پشت آمپر در جاده به طور خودكار روشن ميشود تا وضعيت خودرو را نسبت به حالت افقي نشان دهد. در صورت وجود خطر چپ كردن اين نشانگر به راننده هشدار ميدهد.
در قسمت بالا و وسط داشبورد، صفحه نمايشي اطلاعات موردنياز نقشه مسير و موقعيت خودرو را در معرض ديد ديگر سرنشينان قرار ميدهد.
كنترلهاي خودرو براساس سيستم تماس لمسي[2] عمل ميكنند. سيستم گردشگر انتخاب كننده سرعت مركزي از سيستم جديد و ساده شده ارگونوميك بهره ميبرد. كليدهاي كنترل دولتي مولتي مديا در مكاني ايده آل قرار گرفته اند و به راحتي قابل دسترس هستند. محل قرارگيري كنترلهاي فرمان به گونهاي است كه كاملاً غالب انحناي طبيعي دست ميشود.
داخل خودرو وسيع، راحت، ساده و موقر است. ميزان پلاستيكي غير قابل بازيافت در اين خودرو ناچيز است و براي محيط زيست مزاحمتي ايجاد نميكند. آنچه هنگام رانندگي مهم است، منظرهاي است كه از جلوي چشمان ما رد ميشود و اين منظره جزئي از محيط زيست است كه بايد سالم نگه داشته شود.
صندليها به گونهاي تعبيه شدهاند كه سرنشين را به خوبي دربر ميگيرند و آسايشي دو چندان را براي وي فراهم كنند. اين امر، نشانه كلاس بالا و كارامدي صندليهاست. صندليهاي جلو به سمت خارج چرخش ميكنند و نشيمن آنها 70 ميليمتر پايين ميآيد تا سرنشين بتواند بر روي آن قرارگيرد. لولاي درهاي عقب، در قسمت عقب در واقع شده و در نتيجه ستون مياني بين در جلو و عقب وجود ندارد. اين امر موجبات دسترسي آسان و بدون زحمت به صندليهاي عقب را فراهم ميكند.
لذت رانندگي، قدرت و كنترل
موتور ديزل به حجم 3000 سيسي، 6 سوپاپ و قدرت 250 اسب بخار كه به صورت طولي قرار گرفته است، قدرت و چالاكي خاصي به اژوس بخشيده است. اين موتور با استانداردهاي ضد آلودگي يورو 4 همخواني دارد و به ف_ * ل*_ ت ر ذرهاي نيز مجهز است. سيستم دنده و انتقال قدرت 4×4 كاملاً اتوماتيك است. اين سيستم براساس ميزان اتصال، قادر به تنظيم ميزان كشش و نيروي محركه 4 چرخ از صفر تا صد درصد است. سيستم انتقال قدرت با گيربكس 7 دنده اتوماتيك، سهولت و لذت رانندگي را تضمين ميكند اين در حالي است كه مصرف سوخت و دفع دياكسيد كربن آن نيز به طرز چشمگيري كاهش يافته است.
دسترسي به صندوق عقب از طريق يك در انجام ميشود كه شامل دو قسمت است: 1. قسمت هاچبك بالا رونده كلاسيك 2. قسمت تحتاني موتوريزه كه پايين ميآيد و سطح ريلي لغزندهاي را ايجاد ميكند. اين قسمت ريلي اجازه ميدهد كه نقل و انتقال اشياء سنگين و حجيم به راحتي انجام شود.
ارتفاع اين سطح با موتوري الكتريكي قابل تنظيم است و به اين ترتيب فضاي داخل صندوق عقب به دو قسمت مجزا، تقسيم ميشود.
تايرهاي ميشلن
اژوس مجهز به تايرهاي ميشلن ادن ويس[3] است. وجود اين تاير بيانگر تعادلي صحيح بين ظرافت، حساسيت و كاركرد ميباشد. اين تايرها با 2 عملكرد اژوس سازگار شدهاند: 1. حالت حركت در راههاي شهري 2. حالت حركت در جاده و راههاي صعب العبور. ارتفاع محور چرخهاي جلو و عقب از هم متفاوت است.
اين تايرها به گونهاي طراحي شدهاند كه نيروي مقاومت اصطكاك به هنگام حركت را كاهش ميدهند. به اين ترتيب مصرف سوخت و دفع دياكسيد كربن نيز كاهش مييابد. اسكلت فشرده و محكم اين تايرها، ميزان تغيير شكل و دفرمه شدن آن را به حداقل ميرساند و در نتيجه اتلاف انرژي آن كاهش مييابد. شيارهاي طويل و كم عمق تعبيه شده بر روي تايرها سر و صداي هنگام حركت را كاهش ميدهند و موجب اتصال بهتر چرخ به جاده در راههاي صعبالعبور ميشود. قسمت مركزي چرخ جلو، شيار كمتري دارد و داراي مخزن نگهدارنده آب است. اين مخزن براي انتقال قدرت به زمين تعبيه شده است و در جادههاي خيس، اتصال خوبي را با زمين برقرار ميكند. چرخهاي عقب از شانههاي بزرگتر و محكمتري برخوردارند و بهترين وضعيت را هنگام كنارهگيري و دورزدن ايجاد ميكنند.
اژوس با استفاده از سيستم پاكس[4] نيازي به تاير زاپاس ندارد. اين چرخها بر روي طوقههاي ويژهاي قرار ميگيرند كه از مونتوپت[5]، ساخته شدهاند.
ولئو (Valeo)
چراغهاي جلوي اژوس شبيه بوم رنگ طراحي شدهاند و با برخورداري از دو رنگ متفاوت از ديودهاي نوراني، عملكرد چراغ جلو و چراغ چشمكزن راهنما را با هم انجام ميدهند. اين سيستم نوراني كه با همكاري شركت ولئو ساخته شده از كارايي بالا و نوآور در طراحي برخوردار است.
سيستم روشنايي اژوس، ديودهاي با كيفيت و كارايي بالا دارد و توزيع مقدار و جهت نور بنابر شرايط رانندگي، قابل تنظيم است.
سيستم الكترونيكي در جادههاي پرپيچ و خم، جهتگيري اشعه نوراني را به طور اتوماتيك تنظيم ميكند.
ديودها در اتوبان به طور اتوماتيك فعال و تنظيم ميشوند تا ميدان ديد مناسب و پايدار بدون ايجاد خيرگي را فراهم كنند. رنگ نور اين چراغها همانند نور روز است و راحتي و ديد بيشتري را براي سرنشينان و راننده فراهم ميكند. عمر اين ديودها از تمام لامپهاي فعلي بيشتر است.
مشخصات فني
1 زاويه حمله زاويهاي است بين صفحه پلان خودرو و جريان هوا در جلو به هنگام
حركت به جلو
2 زاويه گريز زاويهاي است بين صفحه پلان خودرو و جريان هوا در عقب خودرو
به هنگام حركت به جلو

