خوب مدت ها بود میخواستم این تاپیک رو ایجاد کنم اما وقت کم اجازه نمی داد تا مطالب لازم رو از ارشیو بیرون کشیده و ادیت و قرار بدم.در حال حاضر هم به دیلیل محدودیت زمانی بنده مطالب به شدت خلاصه هستند که جا داره از دوستان عزیز بابت این موضوع عذر خواهی کنم.
خوب هدف از این تاپیک معرفی خودرو های تولید داخل هست امل این بار از بعد تاریخی!
من سعی میکنم تاریخچه عرضه این خودرو ها رو بررسی کنم تا سرگذشت بسیار جالب ان ها نمایان بشه.اما مهمترین نکته برای ادامه تاپیک خارج نشدن بحث تاپیک از مبحث غیر علمی و ورود به مباحث سیاست و... هست.امیوارم دوستان رعایت کنند.
برای اولین گزینه پرفروشترین خودرو تولید داخل ( آرزو مرسدس برای رسیدن به چنین تیراژی در یک سری از محصولات خود!) کیا پراید یا سایپا صبا رو بررسی خواهیم کرد.
کیا پراید یا سایپا صبا
اولین بار این خودرو توسط MAZDA و با عنوانMAZDA 121 طراحی شد.البته این اتفاق سال ها پیش افتاد! در تاریخ 1987 میلادی ،که شرکت مزدا این محصول رو با عنوان FORD festiva نیز وارد بازار کرد.نمایی از این محصول رو میتونید در عکس زیر ببینید.
[External Link Removed for Guests]
این خودرو در کشور های متفاوت تولید شد و مورد استقبال قرار گرفت.البته طبق معمول دنیای خودرو فورد festiva هم بعد از 2 بار facelift مورد استقبال قرار نگرفت و مزدا مجبور به طراحی دوباره این خودرو شد که در سال 1994 این تغییرات گسترده اتفاق افتاد.این تغییرات بسیار اساسی بود چون استاندارد های جدید دنیا خودرو در ان زمان لازمه این تغیرات بود(که بیانش نیاز به توصیح اساسی داره که از حوصله تاپیک خارج هست).
تصویر جدید این حودرو تغییر یافته به شکل زیر هست
[External Link Removed for Guests]
جالب ترین نکته این تغییرات در سال 1994 وجود 2 ایربگ راننده و سرنشین به صورت استاندارد(نهoptional) و وجود ترمز ABS به صورت optional بوده!(قابل توجه خودرو سازان داخلی که عرضه ABS روی خودرو داخلی در سال 2009 رو عامل خروج ارز از کشور می دانستند و از قرار دادن اون اجتناب میکردند)
بعد ادامه تولید این محصول جدید تا سال 2000(البته با تغییرات دیگر در سال 1997) این سری از خودرو به طور کلی از پلتفرم های ford خارج شد و ادامه نیاز به محصول مشابه با خودرو کاملا متفاوت ford ka ادامه پیدا کرد.
اما در این بین شرکت کیا موتور کره که تازه جان گرفته بود و این خودرو رو به صورت مشترک با فورد تولید می کرد ، به تولیدات خود که همان فورد festiva بود اما با نام کیا پراید خاتمه داد . این پروسه همکاری بین سال های 1987 تا 2000 اتفاق افتاد .در اینچا یعنی سال 2000 مرگ پراید به وقوع پیوست.
کیا موتور هم برای جانشین کردن خودرو جدید بجای پراید ،کیا ریو rio را تولید کرد که پلتفرم ارتقا یافته پراید بود.
اما سایپا دومین خودرو ساز ایران درسال 2001 با دردسر های فراوان موفق به تولید پراید شد که نمونه اصلی کیا پراید بود و تا سال 2005 ادامه پیدا کرد.اما از سال 2005 تا به امروز مدل های مختلف از این محصول با نام های مختلف مثل 141 و132 و saba و... facelift شد که به از این حیث رکورد دار هست!
در پایان نکته بسیار مهمی که وجود دارد طبق استاندارد های امروزی(و نه سال 1987) موسسه NHTSAl متاسفانه پراید با پارتی بازی و نمونه های جدید همراه با abs و airbag به نظر نمیتواند 1 ستاره ایمنی هم دریافت کند.
چهره تکراری و ایرانی پراید

توضیج چند کلمه نسبتا تخصصی در حوزه خودرو
احتمال دادم بعضی از دوستان معنای اون رو ندونند و به دلیل تعدد و تکرار در مطالب لازم هست توضیح کوتاه براشون قرار بدم.
FACELIFT:در این کلمه در دنیای طراحی خودرو استفاده میشه که شامل چند زیرشاخه هست.اما معتای کلی اون ایجاد تغییرات در چهره و نمای یک خودرو بعداز چند سال از اولین تولید برای رفع مشکلات احتمالی خودرو و ایجاد بازارجدید و... .مثلا برای نمونه خودرو پژو پارس (پرشیا) نمونه FACELIFT شده405 هست یا زانتیا سال سایپا نمونه FACELIFT شده سیتروئن زانتیا تولیدابتدا سایپا هست.نکته مه در این مورد هست به هیج عنوان انجام FACELIFT بهمعنای تولید نسل جدید از اون سری از خودرو نیست.
PLATFORM:به بیان ساده پلتفرم در دنیا خودرو یک BASE , نمونه کلی و زیرتنه که شامل شاسی و نحوه قرار گیری موتور و سیستم فرمان و چیدمان کلی اجزا3 بعدی در طراحی بدنه است.بنا براین ممکن هست یک پلتفرم در ساخت خودرو های متفاوت استفاده بشود.
National Highway Traffic Safety Administration):
موسسه نیمه دولتی(و به نقل بعضی منابع خصوصی)که در امریکا وظیفه مختلف امنیتی در دنیا وسایل نقلیه بر عهده دارد.که در بحث تاپیک ما که شامل امنیت خودرو سواری هست،این شرکت اقدام به تست های مختلف ایمنی خودرو های مختلف میکند که از 0 ستاره تا 5 ستاره به خوردرو ها تعلق میگیرد.تمامی این استاندارد ها در قالب Pdf در سایت شرکتش هست که قابل رویت هست.از مواردچون ایربگ و نوع سیستم ترمز گرفته تا کمربند و جنس پلاستیک جلو پنجره خودرو!
با تشکر shahram

پست 1بار ویرایش شد.دلیل اضافه کردن چند نکته و رفع مشکلات تایپی و ظاهری





