ابعاد تازه‌اي از مشكلات مربوط به طرح تغيير ساعت كاری

در اين بخش مي‌توانيد در مورد مباحث مرتبط با بهداشت به بحث بپردازيد.

مدیران انجمن: رونین, Dr.Akhavan, شوراي نظارت

ارسال پست
Major
Major
نمایه کاربر
پست: 1885
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۲۳ مهر ۱۳۸۸, ۶:۳۱ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 588 بار
سپاس‌های دریافتی: 2859 بار

ابعاد تازه‌اي از مشكلات مربوط به طرح تغيير ساعت كاری

پست توسط misam5526 »

با نزديك شدن به زمان اجراي طرح تغيير ساعت كاري در پايتخت ابعاد تازه‌اي از مسائل و مشكلات گشوده مي‌شود. در حالي كه مجريان طرح، بيشتر بر بعد ترافيكي آن تاكيد داشته و توزيع سفرهاي درون‌شهري را در مديريت ترافيك تاثيرگذار مي‌دانند مسئولان اجرايي در برخي ارگان‌هاي اجتماعي چندان از اجراي اين طرح رضايت نداشته و معتقدند موجب بروز پاره‌اي مشكلات براي شهروندان مي‌شود.
آموزش و پرورش از جمله سازمان‌هايي است كه دغدغه زيادي از اجراي اين طرح دارد و اين دغدغه‌ها را در هشت بند به شوراي عالي ترافيك ارائه كرده است.
مسئولان اجرايي سازمان آموزش و پرورش شهر تهران به عنوان يكي از مهم‌ترين دغدغه‌هاي خود به قراردادهاي آموزش و پرورش با سرويس مدارس اشاره مي‌كنند و معتقدند بايد تك‌تك قراردادهاي آموزش و پرورش با سرويس‌هاي مدارس به دليل جابه‌جايي زمان فعاليت آنها اصلاح شود كه اين موضوع مشكلاتي را در پي دارد و احتمالا به علت اين مشكل دانش‌آموزان يا مجبور به خروج زودهنگام از منزل شده يا با درهاي بسته مدارس مواجه مي‌شوند كه البته علي لطفي‌زاده دبير شوراي عالي ترافيك در اين ارتباط گفت: طبق هماهنگي‌هاي صورت گرفته بايد تا روز شنبه دوم آبان كه طرح در پايتخت اجرايي مي‌شود مديران مدارس با سرويس‌ها هماهنگ شده و به دانش‌آموزان اطلاعات دقيق را در مورد حضور در مدرسه بدهند.
گرچه مديران اجرايي آموزش و پرورش به‌رغم وجود اين مشكلات اعلام كرده‌اند كه طرح را اجرايي مي‌كنند و بايد سازمان‌هاي مرتبط با آنها همكاري لازم را بكنند اما هنوز مشكل والدين شاغل به قوت خود باقي مانده و آنها همچنان نگراني خود را از اختلال در برنامه‌هاي‌شان اعلام مي‌كنند.

80 هزار پدر و مادر شاغل در تهران
مطابق آمار و ارقام رسمي در 80 هزار خانواده تهراني، پدر و مادر هر دو شاغل هستند كه 6/3 درصد خانواده‌ها را به خود اختصاص مي‌دهند و اين تعداد خانواده كه فرزندان دانش‌آموز در مقاطع مختلف دارند با اجراي اين طرح دچار مشكلاتي مي‌شوند كه مي‌تواند زندگي روزمره آنها را مختل كند. هرچند به گفته لطفي‌زاده، دبير شوراي عالي ترافيك استانداري تهران، هماهنگي‌هاي لازم را در اين زمينه به عمل آورده و ارگان‌ها و سازمان‌هاي دولتي بخشنامه كرده كه به اين والدين مرخصي ساعتي و روزانه بدهند اما برخي شهروندان تهراني اين مرخصي‌ها را اختلال در كار خود دانسته و معتقدند كه بازدهي كارشان را پايين مي‌آورد. يكي از والدين تهراني كه داراي دو فرزند دانش‌آموز در مقاطع ابتدايي و راهنمايي است در اين ارتباط مي‌گويد: مدارس بايد قبل از ادارات باز باشد چون خيلي از والدين اول بچه‌ها را مدرسه مي‌برند و بعد مي‌روند اداره اما وقتي ادارات زودتر از مدارس آغاز به كار مي‌كنند، بايد يكي ديگر بچه‌ها را به مدرسه برساند كه اين مساله زندگي روزمره خانواده‌هايي مثل ما كه هر دو شاغل هستيم را مختل مي‌كند. يكي ديگر از والدين هم در اين ارتباط معتقد است: ساعت آغاز به كار مدارس ابتدايي ساعت 8:30 تعيين شده تا كودكان دوره‌هاي ابتدايي زمان بيشتري را براي استراحت داشته باشند. ولي وقتي پدر و مادر اين كودك نظامي و كارمند باشند و مجبور باشند زودتر از كودكان‌شان سركار حاضر شوند چه كسي بايد بچه‌ها را به سرويس مدارس يا مدرسه بسپارد؛ موضوعي كه اغلب خانواده‌هايي كه پدر و مادر هر دو شاغل هستند آن را مطرح مي‌كنند و معتقدند فرزندشان در جريان اجراي اين طرح ممكن است با مشكلاتي مواجه شود كه البته اين مشكلات در مورد خود آنها چندين برابر خواهد بود. باز در اين ارتباط يكي از والدين كه همراه همسرش در يك شركت خصوصي كار مي‌كند مي‌گويد: ما والدين شاغل در شركت‌هاي خصوصي نه مي‌توانيم مرخصي ساعتي از شركت بگيريم و نه مي‌توانيم آنها را خود به مدرسه برسانيم و لازم است مسئولان به اين ساعات دقت بيشتري كنند چرا كه صددرصد اختلالاتي را در زندگي و ساعات كاري ما به وجود مي‌آورد كه ممكن است پيامدهاي شومي به دنبال داشته باشد، با اين حال خانواده‌هاي شاغل تهراني پيشنهاداتي هم در اين زمينه دارند و معتقدند ساعات شروع مدارس را قبل از ادارات قرار دهند تا برنامه كاري خانواده‌ها به هم نريزد. يكي از شهروندان با تاكيد بر اين موضوع مي‌گويد: اگر ساعت شروع مدارس 7:15 و ادارات 7:45 باشد پدران و مادران راحت‌تر مي‌توانند كودكان خود را به مدرسه رسانده و بعد خود به سركار بروند. اين شهروند معتقد است: فاصله زماني بين آغاز كار ادارات و مدارس به ضرر خانواده‌هايي كه پدر و مادر هر دو شاغل هستند بوده و مسائل و مشكلات متعددي را براي‌شان به وجود مي‌آورد، طوري كه اگر مرخصي ساعتي بگيريم از حقوق‌مان كم مي‌شود و اگر هم بچه‌ها را زودتر به مدرسه برسانيم از ما تحويل نمي‌گيرند كه البته دبير شوراي عالي ترافيك وعده داده ارگان‌ها نهايت همكاري را با اين خانواده‌ها بكنند و استانداري تهران هم بخشنامه‌اي را در اين رابطه به سازمان‌ها ابلاغ كرده است. لطفي‌زاده تعداد اين خانواده‌ها را محدود دانسته و معتقد است: تنها 6/3 درصد خانواده‌هاي تهراني با اين مشكل مواجه مي‌شوند كه در طرح‌هاي مهم ترافيكي كل مجموعه در نظر گرفته مي‌شود و اهداف ترافيكي در اين طرح بسيار براي ما اهميت دارد هرچند از بعد اجتماعي آن نيز غافل نشده‌ايم و تسهيلاتي را براي اين خانواده‌ها ايجاد مي‌كنيم؛ موضوعي كه به نظر مي‌رسد با هماهنگي و همكاري ارگان‌ها حل شود.
طرح به نيروي انتظامي ابلاغ نشده است
در حالي كه سه روز بيشتر به اجراي طرح تغيير ساعت كاري باقي نمانده و بايد از 10 روز پيش هماهنگي‌هاي لازم در اين ارتباط صورت مي‌گرفت. اسماعيل احمدي‌مقدم فرمانده نيروي انتظامي ادعا مي‌كند كه تا امروز (ديروز)طرح تغيير ساعت كاري به نيروي انتظامي ابلاغ نشده است. او مي‌گويد: هرگونه تصميمي در مورد تغيير ساعت كار اداري در تهران به نيروي انتظامي ابلاغ نشده و اطلاعات ما از رسانه‌هاست و البته هرگونه تغيير ساعات اداري در حوزه اختيارات شوراي عالي ترافيك بوده و به ناجا برنمي‌گردد.
از ديدگاه احمدي‌مقدم با توزيع مناسب ترافيك و مديريت در تغيير ساعت‌ها رفت و آمد در مسيرها تسهيل شده و به علت كاهش زمان روز و آغاز مدارس 30 تا 50 درصد افزايش ترافيك داشته‌ايم كه البته ترافيك نسبت به زمان مشابه در سال گذشته روان‌تر بوده است و لازم است با همكاري شهرداري تهران تلاش كنيم تا نسبت به تسهيل عبور و مرور و كاهش ترافيك اقدام شود چرا كه مهم‌ترين مطالبات مردم در نيمه دوم سال بحث مبارزه با مواد مخدر و روان‌سازي ترافيك بوده كه طرح تغيير ساعات كاري اين مشكل را تا حدودي حل مي‌كند؛ موضوعي كه مجريان طرح نسبت به آينده آن بسيار خوشبين بوده و معتقدند نزديك به 50 درصد مشكلات مربوط به ترافيك را حل مي‌كند و به موفقيت اين طرح بسيار اميدوارند به گونه‌اي كه لطفي‌زاده در اين رابطه احتمال مي‌دهد طرح دائمي شود، البته برخي كارشناسان حمل و نقل و ترافيك نيز در اين رابطه با اين مقام مسئول در حوزه ترافيك هم‌عقيده بوده و بر اين باورند توزيع سفر در پايتخت يكي از راه‌حل‌هاي خوب بوده كه در برخي كشورها نيز تجربه شده است. با اين حال زمان اين سفرها بايد بيشتر كارشناسي شود تا از بروز اختلال در امور زندگي شهروندان جلوگيري شود.

مطابق آمار و ارقام رسمي در 80 هزار خانواده تهراني، پدر و مادر هر دو شاغل هستند كه 6/3 درصد خانواده‌ها را به خود اختصاص مي‌دهند و اين تعداد خانواده كه فرزندان دانش‌آموز در مقاطع مختلف دارند با اجراي اين طرح دچار مشكلاتي مي‌شوند كه مي‌تواند زندگي روزمره آنها را مختل كند. هرچند به گفته لطفي‌زاده، دبير شوراي عالي ترافيك استانداري تهران، هماهنگي‌هاي لازم را در اين زمينه به عمل آورده و ارگان‌ها و سازمان‌هاي دولتي بخشنامه كرده كه به اين والدين مرخصي ساعتي و روزانه بدهند اما برخي شهروندان تهراني اين مرخصي‌ها را اختلال در كار خود دانسته و معتقدند كه بازدهي كارشان را پايين مي‌آورد.
منبع: روزنامه تهران امروز
[img]http://www.beiragh.com/images/1006.jpg[/img]
ارسال پست

بازگشت به “بهداشت عمومي”