++++جديدترين اخبار مرتبط با سياره مريخ++++

در اين بخش مي‌توانيد در مورد کليه مباحث مرتبط با منظومه شمسي به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: شوراي نظارت, مديران هوافضا

Commander
Commander
نمایه کاربر
پست: 2440
تاریخ عضویت: چهارشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۸۶, ۶:۲۳ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 11143 بار
سپاس‌های دریافتی: 14954 بار

طوفان بزرگ در مريخ

پست توسط Shahryar »

  بزرگ در  

این طوفان جدید را برای اولین بار رصدگری از آمریکا، در نزدیکی قطب جنوب مریخ، مشاهده کرد. در روزهای بعد طوفان گسترش یافت و بخش هایی از مریخ، مانند دهانه هِلاس (Hellas) و دریای سرپنتیس (Serpentis) را پوشاند.
در این منطقه از مریخ، پیش از این نیز طوفان های عظیمی رخ داده است. بزرگترین آنها طوفان سالهای ۱۹۵۶ و ۱۹۷۱ است که از همین منطقه شروع شد و به مرور تمام سطح مریخ را پوشاند.

 تصویر 
  که Larry Owens در بامداد ۲۷ ماه ژوئن، با تلسکوپ ۱۴ اینچ اشمیت کاسگرین، از طوفان جدید مریخ گرفته  

مریخ، پس از زهره، نزدیک ترین سیاره منظومه شمسی به زمین است. به علت نزدیکی و جو نسبتا رقیقی که دارد، عوارض سطحی اش با تلسکوپهای آماتوری به سادگی قابل مشاهده است. نواحی تیره ای روی آن دیده می شود که هریک نام خاصی دارند، بزرگترین آنها سیرتیس بزرگ (Syrtis Major) نام دارد که ساختار تیره رنگ مثلثی شکل و بسیار بزرگی است و حتی با تلسکوپهای کوچک آماتوری نیز، در شرایط مناسب رصدی، قابل مشاهده است. ساختار قابل توجه دیگری که در مریخ دیده می شود، قطب های سفید رنگ آن است. این قطب ها عمدتا از یخ دی اکسید کربن تشکیل شده اند و به همین علت سفید رنگ هستند. رنگ سفید و بازتاب زیاد آن باعث شده است، تشخیص آنها از سطح سرخ مریخ، از روی زمین، به آسانی امکان پذیر باشد. طوفان جدید رصد شده نیز در نزدیکی قطب جنوب مریخ است. اگر این طوفان ها گسترش یابند، تمام یا بخش زیادی از مریخ را می پوشانند و موجب می شوند مریخ در زیر پوششی از غبار از دید رصدگران زمینی پنهان بماند.

براي رصد مريخ بهتر است از نقشه هاي رصدي سطح مريخ استفاده کنيد. يکي نمونه از آن ها را، که در هر زمان تصويري را که از مريخ مي بينيد به شما مي دهد، مي توانبد در اينجا بيابيد.

اکنون در حالي که تابستان در نيمکره جنوبي مريخ حکم‌فرماست، مریخ در نزدیکی نقطه حضیض مداری خود قرار دارد، نقطه ای که در آن مریخ نزدیک ترین فاصله را نسبت به خورشيد (و نزديکترين فاصله نسبت به مدار زمين) پيدا مي کند. با گرم شدن سطح، جریانهای هوایی در جو رقیق مریخ به وجود می آید. این جریان ها توده های غبار را از سطح بلند می کنند و طوفان هایی، مشابه آنچه اکنون می بینیم، به وجود مي آورند.

قطر ظاهری مریخ، این شبها، چندان بزرگ نیست و فقط ۶ ثانیه قوس است و اوايل دي ماه امسال، که مريخ در مقابله قرار می گیرد، به بزرگترین اندازه خود ( حدود ۱۶ ثانیه قوس) خواهد رسید.

زمان را از دست ندهید؛ این شبها مريخ را رصد کنید و از آن عکس بگیرید. شاید این طوفان نیز مانند سالهای ۱۹۵۶ و ۱۹۷۱ تا چند هفته دیگر تمام سطح مریخ را بپوشاند.
برای دریافت اطلاعات بیشتر به سایت: [External Link Removed for Guests] مراجعه نمائید.
[External Link Removed for Guests]
يا علي گفتيم و عشق آغاز شد..
Commander
Commander
نمایه کاربر
پست: 2440
تاریخ عضویت: چهارشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۸۶, ۶:۲۳ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 11143 بار
سپاس‌های دریافتی: 14954 بار

++++جديدترين اخبار مرتبط با سياره مريخ++++

پست توسط Shahryar »

طوفان مریخی زیر ذربین دانشمندان

 طوفان غبار مریخی زیر ذربین دانشمندان 

  موسسه علمی ای.اس.یو ASU با بهره گیری از سیستم تصویر برداری تابش حرارتى (THEMIS) مدارگرد ادیسه مریخ به بررسی طوفان غبار در سطح سیاره سرخ پرداختند.  

هرچندوقت يکبار طوفان های گرد و غبار مریخی دید ما را نسبت به سیاره سرخ بسیار محدود می سازند ،در همین حال از آنجا که مریخ نورد های ناسا برای تامین نیروی خود به نور خورشید نیاز دارند، به هنگام وقوع طوفان ،آنها عملا بازده خود را از دست می دهند.

در حال حاضر طوفانی سهمگین از گرد و غبار سیاره مریخ را در هم می نوردد و دانشمندان مشغول بررسی اثرات این طوفان بر روی مریخ نورد ها و فضا پیما های به دور سیاره هستند. این طوفان که از آخرین روزهای ماه ژوئیه میلادی آغاز شده، با سرعت هرچه تمام مناطق كوهستانی جنوبی در بر گرفته است و پس از گذشت یک هفته این طوفان بسیار گسترش یافته و به زودی تمامی سیاره را احاطه خواهد کرد. در حال حاضر طوفان گرد و غبار با سرعتی بسیار بالا به سوی مناطق شمالی سیاره سرخ در حرکت است.

 تصویر 

زمانی که بادها ذرات گرد و غبار را به درون جو جاروب می کنند، ذرات کم کم گرم می شوند. فرایند گرم شدن نیز به طوفان کمک می کند تا ذرات گرد و غبار بیشتری را به دور خود جمع کند.هنگامی که لایه ضخیمی از ذرات گرد و غبار شکل گرفت، پرتو های خورشیدی پس از برخورد با این لایه ضخیم منعکس می شوند و هرگز به سطح سیاره نمی رسند.در اثر این فرایند دمای طوفان گرد و غبار کاهش یافته و در نتیجه به حالت پایداری می رسد. در حال حاضر در اثر وقوع این طوفان، مدار گرد ها و فضاپیما هایی که به دور سیاره سرخ درگردشند، بخشی از نیروی خود را از دست داده اند.خوشبختانه از آنجا که هم اکنون مریخ در فصل تابستان به سر می برد، مریخ نورد های روح و فرصت به میزان کافی انرژی ذخیره کرده اند. بر اساس پیش بینی های به عمل آمده،این طوفان طی ماه های آتی همچنان به فعالیت های خود ادامه داده و سرانجام مریخ آرامش خود را باز خواهد یافت.
[External Link Removed for Guests]
يا علي گفتيم و عشق آغاز شد..
Commander
Commander
نمایه کاربر
پست: 2440
تاریخ عضویت: چهارشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۸۶, ۶:۲۳ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 11143 بار
سپاس‌های دریافتی: 14954 بار

سياره شناس ايراني: «ترافرمينگ» مريخ براي سكونت بشر امکان پذير نيست

پست توسط Shahryar »

  شناس ايراني: «ترافرمينگ» مريخ براي سكونت بشر امکان پذير  

 «ترافرمينگ» مريخ براي سكونت بشر با روش‌هاي كنوني امكان‌پذير نيست
نبود دره‌هايي با پهناي كمتر از 100 متر در سطح مريخ از معماهاي سياره سرخ  


 تصویر 
  عباس  

دانشمندان در جست‌و‌جوي روش‌هايي هستند كه بتوانند با «ترافرمينگ» شرايطي مشابه آنچه در زمين وجود دارد را در مريخ ايجاد كنند.

دكتر عباس كنگي، عضو هيات علمي دانشگاه آزاد اسلامي شاهرود و پژوهشگر مريخ در همايش انجمن نجوم آماتوري با بيان اين مطلب اظهار داشت: ايده ترافرمينگ (ايجاد فرم زميني در مريخ) براي اولين بار در سال 1940 مطرح شد كه يك تصور كلي جهت تغيير محيط مريخ و ايجاد شرايط مناسب جهت رشد حيات زميني بر روي اين سياره است و به عبارت ديگر فرايند ساخت يك سياره مشابه زمين است كه در آن شرايط اقليمي از جمله درجه حرارت، فشار، تركيبات گازهاي اتمسفر و فراهم كردن آب مايع در آن مورد توجه قرار دارد.

وي در عين حال گفت: تحقيقات اخير نشان مي‌دهد كلاهك قطب جنوب مريخ با يك لايه نازك سطحي از دي اكسيد كربن يخ زده پوشيده شده است كه با توجه به اينكه براي افزايش درجه حرارت مريخ كه از ضرورت‌هاي «ترافرمينگ» مريخ است به حجم عظيمي از دي اكسيد كربن نياز داريم، اين مساله، دورنماي نامناسبي از ترافرمينگ (terraforming) مريخ ارايه مي‌كند و به نظر مي‌رسد كه كه تحقق اين ايده از طريق روش‌هايي كه طي سه دهه اخير توسط دانشمندان ارايه شده ميسر نخواهد بود.

اين پژوهشگر مريخ خاطرنشان كرد:نزديكترين فاصله‌اي كه سياره مريخ با شعاع 3397 كيلومتر با زمين پيدا مي‌كند 7/55 ميليون كيلومتر بوده كه هر 15 تا 17 سال به اين موقعيت خود نسبت به زمين مي‌رسد.


دكتر كنگي، فوبوس و دياموس را دو قمر مريخ معرفي و با اشاره به طبيعت دو گانه در دو نيمكره مريخ تصريح كرد: نيمكره جنوبي با سطحي ناهموار حدود 5 كيلومتر مرتفع تر از نيمكره شمالي است و 97 درصد كراترهاي برخوردي ناشي از بمباران بزرگ (9/3 تا 5/4 ميليارد سال قبل) در سطح نيمكره جنوبي مريخ قرار دارد.

وي با بيان اينكه تصاوير ارتفاع سنج ليزري MGS جريان آب را در سطح اين سياره تاييد مي‌كند، خاطر نشان كرد: نكته بسيار عجيب، عدم وجود دره‌هايي با پهناي كمتر از 100 متر در سطح آن است و وضعيت گيج كننده مناظر مربوط به آب و شرايط اقليمي گذشته سياره به صورت يك موضوع بحث انگيز باقي مانده است و برخي دانشمندان عقيده دارند كه فوران ناگهاني آب‌هاي زير زميني سبب شكل گيري بسياري از كانال‌هاي طغياني در سطح آن سياره شده است.

اين پژوهشگر با اشاره به اين نظر برخي دانشمندان كه عقيده دارند مريخ داراي يك ظرفيت بزرگ از سيستم سفره‌هاي آب زير زميني به هم پيوسته است كه غالبا طي بمباران بزرگ شكل گرفته‌اند، ابراز عقيده كرد: فوران ناگهاني آب‌هاي زير زميني مي‌تواند منشاء برخي از كانال‌هاي سطح مريخ باشد و تصاوير دريافتي كه با فاصله زماني 7 سال در سطح مريخ تهيه شده است حكايت از آن دارد كه در شرايط كنوني بعضي اوقات آب در سطح سياره سرخ جريان مي‌يابد كه فوران آبهاي زيرزميني در برخي نقاط سياره مي‌تواند عامل ظهور اين پديده باشد.


به گزارش ايسنا، دكتر كنگي ارتفاع سنج ليزري، طيف سنج جهت شناسايي كاني‌ها، طيف سنج حرارتي، طيف سنج پرتو گاما، مغناطيس سنج و راديومتر مادون قرمز را از تجهيزات كنوني مستقر در مريخ عنوان و اذعان داشت: طي دو دهه اخير برنامه فضايي فشرده‌اي براي اكتشاف مريخ در نظر گرفته شده است كه شامل افزودن فضاپيماهاي مداري، ربات‌هاي متحرك سطحي، حفاري در سطح سياره و بازگرداندن نمونه‌هاي سنگ و خاك به زمين و اعزام انسان در سال 2019 به مريخ است كه پرتاب فضاپيماي فونيكس در اواخر مرداد امسال نيز در راستاي اين برنامه‌ها است.

ایسنا

مطالب مرتبط :گامي تازه در جست و جوي حيات احتمالي در گذشته مريخ
يا علي گفتيم و عشق آغاز شد..
Commander
Commander
نمایه کاربر
پست: 2440
تاریخ عضویت: چهارشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۸۶, ۶:۲۳ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 11143 بار
سپاس‌های دریافتی: 14954 بار

جزئيات خطرناك‌ترين ماموريت مريخ از زبان دکتر فيروز نادري

پست توسط Shahryar »

  خطرناك‌ترين ماموريت مريخ از زبان دکتر فيروز  

 [External Link Removed for Guests] 

13 مرداد ماه جاري يکي از هيجان انگيزترين اکتشافات فضايي در سياره سرخ آغاز شد. مريخ‌نشين «فينيکس»(ققنوس) اوايل هفته گذشته از مرکز فضايي ناسا در «فلوريدا» به سمت سياره مريخ پرتاب شد تا حدود 9 و ماه نيم ديگر در ميان بيم و اميد متخصصان و مهندسان ناسا در نزديکي قطب شمال سياره فرود بيايد.

به گزارش خبرنگار علمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، «فينيكس»، نخستين فضاپيمايي است که در قطب شمال مريخ فرود مي آيد و امکان مشاهده و شناسايي کلاهک قطبي سياره را فراهم خواهد کرد.

هدف از اين سفر فضايي بررسي ترکيبات کلاهک يخي قطب شمال سياره و وجود آب مايع و شرايط لازم براي وجود حيات احتمالي در اين بخش از سياره سرخ است

«فينيکس» برخلاف ماموريت هاي قبلي همچون مريخ‌نوردان دوقلوي «روح» و «فرصت» به جاي حرکت در ميان دشت ها يا دره ها، در جاي خود ثابت مي ماند و با حفاري به عمق سنگ ها و يخ هاي قطب شمال مريخ نفوذ مي کند تا به طور مستقيم آنها را بررسي کند.


گروه «علمي - پژوهشي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با توجه به اهميت اين ماموريت فضايي در گفت‌وگو با دكتر فيروز نادري، دانشمند برجسته ايراني و معاون مركز فضايي JPL (آزمايشگاه پيشرانش جت) ناسا ـ كه برنامه‌ريزي و اجراي ماموريت «فينيكس» (Phoenix) توسط دانشمندان آن صورت گرفته است - از اهداف و دستاوردهاي متصور از اين ماموريت، مراحل مختلف آن، نحوه حركت و كنترل مسير فضاپيما، نحوه فرود آن و روند كاوش‌هاي سه ماهه آن بر روي مريخ پرسيده است.

ماموريت استثنايي مريخ‌نوردان دوقلوي «روح» و «فرصت» ــ‌ كه زمستان 82 براي ماموريتي 90 روزه در سطح سياره سرخ فرود آمدند و با سخت جاني مثال زدني و پايداري دور از انتظار خود تا چند هفته پيش كه گرفتار توفاني شدند به كاوش در سطح سياره سرخ ادامه دادند از موضوعات ديگري است كه در گفت‌وگو با مدير سابق ماموريت‌هاي مريخ آژانس فضايي آمريكا (ناسا) مطرح شد.

مريخ‌نوردهاي استثنايي ناسا كه در زمان مديريت دكتر نادري به سياره سرخ پرتاب شدند، اين روزها در شرايط بسيار سختي كه دكتر نادري از آن به عنوان وضعيتي مشابه بيماران بستري در CCU (بخش مراقبت‌هاي ويژه بيمارستاني)ياد مي‌كند همچنان براي زندگي و ادامه فعاليت تقلا مي‌كنند.

به گزارش ايسنا، دكتر فيروز نادري كه در حال حاضر به عنوان يكي از مديران ارشد سازمان فضايي ناسا، نقشي كليدي در تعيين راهبردها و نظارت بر كل طرح‌ها و ماموريت‌هاي يكي از مهمترين مراكز فضايي اين سازمان بر عهده دارد، در سال 1325 در شيراز متولد شده و تحصيلات ابتدايي و متوسطه‌اش را در شيراز و تهران گذرانده است.

وي در سال 1964 به آمريكا رفته و تحصيلات خود را تا مقطع دكتري مهندسي الكترونيك در دانشگاه كاليفرنياي جنوبي پي گرفت.

دكتر نادري، پس از پايان تحصيل به كشور بازگشت و ضمن گذراندن خدمت سربازي، مدتي در مركز «سنجش از دور ايران» فعاليت كرد.

وي از حدود 26 سال پيش همكاري خود را با ناسا آغاز كرد و در اين مدت مشاغل فني و مديريتي متعددي را در زمينه ماهواره‌هاي مخابراتي متحرك، رادارهاي سنجش از دور، رصدخانه‌هاي تحقيقاتي اختر فيزيك و اكتشاف مريخ و ساير اجرام منظومه شمسي برعهده داشت.

دكتر نادري، فروردين ماه 1379 در شرايطي كه چندين ماموريت متوالي ناسا در پرتاب فضاپيما به سوي مريخ با شكست مواجه شده بود، به مديريت برنامه‌هاي اكتشافات مريخ منصوب شد و توانست طي حدود چهار سال، سه ماموريت مهم از جمله پرتاب دو كاوشگر مريخ‌نورد «روح» و «فرصت» را با موفقيت اجرا كند.

اين دانشمند ايراني در پي اين موفقيت درخشان، در اسفند ماه 1383 به سمت معاون و مدير ارشد برنامه‌ريزي مركز JPL (آزمايشگاه پيشرانش جت) - از مهمترين مراكز فضايي ناسا - منصوب شده و در سمت جديد به عنوان مسئول طراحي برنامه‌ها و راهبردهاي مركز، تجاربش در ماموريت‌هاي مريخ را در مطالعه ساير بخش‌هاي جهان از زمين تا كهكشان‌هاي دور به كار بسته است.

وي همچنين مسئوليت طراحي چشم‌انداز راهبردي پنج تا 20 ساله JPL را برعهده دارد.

دكتر نادري در نزديك به سه دهه همكاري مستمر با ناسا، به دليل عملكرد درخشان علمي و مديريتي به دريافت عالي‌ترين نشان علمي اين سازمان (the Distinguished Service Medal) و نشان‌هاي متعدد ديگر از جمله نشان فن‌آوري فضايي Hall of Fame، جايزه Aviation Week 2004 Aerospace، نشان افتخار Ellis Island سال 2005 - به دليل همكاري‌هاي گسترده علمي كه به غني‌تر شدن فهم جامعه منجر شده - و ... موفق شده است.

دكتر فيروز نادري در گفت‌و‌گوي تلفني با خبرنگار ايسنا در تشريح روند اجراي ماموريت فضايي «فينيكس» گفت: ماموريت مريخ‌نشين «فينيكس» شامل سه مرحله اساسي است؛ يكي پرتاب آن به مداري در نزديكي زمين است كه روز شنبه - هفته گذشته - انجام شد، مرحله‌ بعد رسيدن فضاپيما به مقصد و فرود آن در قطب شمال مريخ در 10 ماه ديگر و مرحله بعدي كاوش‌هاي علمي «فينيكس» در سطح مريخ است.


230 هزار كيلوگرم سوخت براي حمل فضاپيماي 700 كيلوگرمي

وي با اشاره به اين كه راكت حامل «فينيكس» ساعت 5 و 26 دقيقه صبح شنبه 13 مردادماه به وقت فلوريدا به فضا پرتاب شد، خاطرنشان كرد: راكت DELTAII كه مريخ‌نشين «فونيكس» را به فضا برد هم خود بسيار قابل توجه است. ارتفاع اين راكت به اندازه‌ يك ساختمان 13 طبقه است و حدود 230 هزار كيلوگرم وزن دارد و اين در حالي است كه وزن فضاپيمايي كه در نوك اين راكت نصب شده، تنها 700 كيلوگرم است كه نشان مي‌دهد چه سوخت عظيمي نياز است تا جسمي با چنين وزني به فضا پرتاب شود.

دكتر نادري خاطرنشان كرد: اين راكت يك موتور اصلي داشت كه با سوخت مايع كار مي‌كند و 9 كمك راكت كه به دور آن پيچيده شده‌اند تا انرژي بيشتري به آن بدهند كه شش كمك راكت همزمان با موتور اصلي روي زمين روشن شد و «شل» آن پس از يك دقيقه جدا شده و در اقيانوس سقوط كرد و سه كمك راكت ديگر پس از كاهش وزن راكت در فضا روشن شدند كه آنها هم بعد از سه دقيقه سوخته و به اقيانوس سقوط كردند. موشك، 10 دقيقه بعد از پرتاب به مداري در 200 كيلومتري زمين رسيد كه مقداري - كمتر از يك دور كامل – در اين مدار دايره‌يي حركت كرده و بعد قسمت‌هاي دوم و سوم موشك واير كرده و آن را به سمت مريخ پرتاب كرد كه تقريبا 9 دقيقه بعد از پرتاب تمام مراحل عملكرد موشك خاتمه يافته و فضاپيما عازم مريخ شد.


سفر صدها ميليون‌ كيلومتري فضاپيما تا مريخ بدون نياز به سوخت!

وي تصريح كرد: بايد توجه داشت كه حركت فضاپيما به سوي مريخ همانند حركت هواپيما نيست كه دائما سوخت مصرف كند بلكه همانند سنگي كه پرتاب مي‌شود از انرژي اوليه‌اي كه به آن داده شده، استفاده مي‌كند و بقيه مسير را با شتاب اوليه‌اي كه در مدار زمين پيدا كرده ادامه مي‌دهد و چون در فضا جو وجود ندارد و فضاپيما با اصطكاك مواجه نيست، همين شتاب اوليه براي رساندن فضاپيما به مقصد كافي است. البته از آن‌جا كه ممكن است در طول مسير چند بار ناچار به اصلاح جهت آن شويم مقدار كمي سوخت همراه فضاپيما هست كه البته فقط براي تصحيح مسير احتمالي به كار مي‌رود، نه حركت دادن فضاپيما.

دكتر نادري با بيان اين‌كه فضاپيماي فينيكس 9 ماه و نيم ديگر پس از طي 700 ميليون كيلومتر مسافت به مريخ مي‌رسد، اظهار كرد: البته فاصله زمين تا مريخ در زمان پرتاب فضاپيما كمتر از 700 ميليون كيلومتر است ولي نحوه‌ پرتاب فضاپيما به اين صورت است كه آن را مستقيما به سمت مريخ در جايي كه در زمان پرتاب قرار دارد نفرستاده‌ايم بلكه به جايي در مدار حركت مريخ مي‌فرستيم كه در زمان خاصي مريخ و فضاپيما با هم در آن نقطه تلاقي مي‌كنند.

وي تصريح كرد: در 9 ماه و نيم آينده كارمان تقريبا ساده است. فقط بايد شش روز پس از پرتاب فضاپيما (جمعه گذشته) و در پنج مرحله‌ ديگر مسير حركت فضاپيما را دقيقا كنترل كرده و در صورت نياز تصميمات لازم را در مسير حركت فضاپيما انجام دهيم.

 [External Link Removed for Guests] 

فرود، مشكل‌ترين مرحله ماموريت «فينيكس»


مدير ايراني آژانس فضايي آمريكا با اشاره به اين‌كه مشكل‌ترين مرحله‌ ماموريت «فينيكس»، فرود فضاپيما در سطح مريخ در بعد از ظهر 25 ماه مه سال آينده است، اظهار داشت: مريخ مرز مشخصي ندارد ولي اصطلاحا از ارتفاع 125 كيلومتري سطح مريخ را داخل فضاي مريخ محسوب مي‌كنند. فضاپيماي «فينيكس» با سرعتي نزديك به 20 هزار كيلومتر در ساعت به فاصله‌ 125 كيلومتري مريخ مي‌رسد و چالش اصلي كاهش اين سرعت فوق‌العاده در مدت 7، 8 دقيقه براي جلوگيري از تصادم فضاپيما با سطح سياره است.

وي خاطرنشان كرد: غلظت جو مريخ يك صدم جو زمين است؛ با اين حال اصطكاك حاصل از همين جو رقيق مي‌تواند تا حد زيادي انرژي فضاپيما را كاهش دهد. در 4، 5 دقيقه اول با اين كه هيچ كار خاصي انجام نمي‌دهيم ولي 90 درصد سرعت فضاپيما به دليل همين اصطكاك بين فضاپيما با جو سياره كاسته شده و سرعت آن به حدود 2 هزار كيلومتر در ساعت مي‌رسد. البته فضاپيما به شدت داغ مي‌شود و دماي آن به 3000 درجه فارنهايت هم مي‌رسد كه اگر يك سپر آتشين نداشته باشد، مي‌سوزد. لذا مهمترين مساله اين است كه يك سپر حرارتي قوي براي تحمل حرارت در 4، 5 دقيقه‌ اول فرود به آن بدهيم. پس از آن با اين‌كه سرعت فضاپيما به شدت كاهش يافته ولي ارتفاع باقي‌مانده هم تنها 13 تا 14 كيلومتر است (تقريبا به اندازه‌ي ارتفاع پرواز هواپيماهاي معمولي) در حالي كه سرعت فضاپيما 2000 كيلومتر بر ساعت (دو برابر سرعت صوت) است. در اين مرحله چتر نجات باز مي‌شود كه بايد از استحكام بسيار بالايي برخوردار باشد كه بتواند حدود دو، سه دقيقه فضاپيما را نگه دارد تا فضاپيما به ارتفاع 600 متري از سطح مريخ مي‌رسد و بعد از آن فضاپيما جدا مي‌شود و فقط در 30 ثانيه آخر راكت‌هايي روشن مي‌شوند تا سرعت فضاپيما باز هم كاهش يابد تا در نهايت فرود آيد.


نامشخص بودن محل فرود فضاپيما در محدوده‌اي به وسعت 14 در 100 كيلومتر

دكتر نادري درباره‌ ميزان دقت فرود فضاپيماي «فينيكس» با توجه به خطرات فرود اين كاوشگر غيرمتحرك در محل‌هاي ناهموار به ايسنا گفت: با فن‌آوري‌هاي موجود دقت فرود فضاپيما محدوده‌اي بيضي شكل با اقطار 14 و 100 كيلومتر است و محل فرود فضاپيما را نمي‌توان دقيق‌تر از اين تعيين كرد و فضاپيما جايي در داخل اين محدوده بيضي شكل فرود مي‌آيد.

وي خاطرنشان كرد: يك خطر اساسي در ماموريت «فينيكس» همين است كه مريخ‌نشين در محل مناسبي فرود نيايد؛ چون برخلاف «اسپيريت» و «آپورچونيتي» ارابه(كاوشگر متحرك) نيست و روي سه پا ثابت است. اگر فضاپيما فرضا در منطقه‌اي با سنگ‌هاي نيم متري فرود آيد قابل تحمل است ولي اگر در جايي فرود آيد كه سنگ‌هاي آن از نيم متر بزرگ‌تر باشد با مشكل مواجه مي‌شويم؛ چون نمي‌توان پنل‌هاي خورشيدي را باز كرد يا اگر در زاويه‌اي حاد بنشيند امكان واژگوني آن وجود دارد؛ لذا اگر تمام مراحل ماموريت دقيق دقيق انجام شده باشد مرحله‌ي آخر فرود فقط دست خداست و نمي‌توان پيش‌بيني كرد كه در موقع فرود چه پيش خواهد آمد.

دكتر نادري در عين حال تصريح كرد: البته قبل از آغاز ماموريت به وسيله‌ي كاوشگرهاي مدارگرد مريخ مثل MRO از منطقه تصويربرداري كرده و چند منطقه را به دليل شرايط خاص آنها رد كرده‌ايم و بهترين محل براي فرود انتخاب شده ولي به هر حال فضاپيما در يك محدوده‌ي بيضي 14 در 100 كيلومتر فرود مي‌آيد كه احتمال بروز مشكل وجود دارد.

وي تصريح كرد: صرف نظر از خطر فرود در محلي نامناسب براي پايين آمدن فضاپيما در مريخ از دو ابزار جديد استفاده مي‌كنيم كه ريسك فرود را افزايش مي‌دهد،‌ يكي رادار تازه‌اي است كه بايد قدرت بخش سرعت و ارتفاع را در هنگامي كه فضا پيما به مريخ نزديك مي‌شود داشته باشد كه با وجود دقت بسيار بالايي كه شده هنوز خيلي نگرانيم و ديگر اين كه موتورهايي كه در 30 ثانيه آخر فرود براي كاهش سرعت فضاپيما به كار مي‌روند نيز تاكنون استفاده نشده‌اند.


ناسا در قطب شمال مريخ دنبال چيست؟

مدير سابق ماموريت‌هاي مريخ ناسا با اشاره به اين‌كه فضاپيماي «فينيكس» نخستين كاوشگري است كه به نزديك قطب شمال مريخ اعزام مي‌شود، اظهار داشت: موقعيت محل فرود فينيكس نسبت به قطب شمال مريخ تقريبا معادل شمال ايالت آلاسكا به قطب شمال زمين يعني نزديك مدار 70 درجه است. علت اين منطقه اطلاعات حاصل از ماموريت اوديسه در سه چهار سال پيش است كه نشان داد در نزديكي قطب شمال مريخ بسيار بيش از آن‌چه فكر مي‌كرديم آب به صورت يخ‌زده وجود دارد و نيازي هم نيست كه تا عمق زيادي را كاوش كنيم. هدف اين ماموريت اين است كه بفهميم آيا اصولا آب به صورت مايع هم در زير سطح مريخ وجود دارد كه وجود آب مايع نشان‌دهنده‌ مناسب بودن محل براي حيات احتمالي است.

وي خاطرنشان كرد: فضاپيماي «فينيكس» به بازويي 2 متري مشابه بازوي انسان – داراي شانه و آرنج – مجهز است كه به جاي انگشتان آن بيلچه‌اي قرار دارد كه مي‌تواند تا عمق نيم متري سطح نفوذ كند و علاوه بر آن به وسايل و تجهيزات مجهز شده كه بتواند مواد حاصل از كندن سطح مريخ را بررسي كند.


بررسي تركيبات مريخ با دقتي تا يك هزارم قطر مو!

دكتر نادري درباره لوازم و تجهيزات علمي موجود در اين كاوشگر به ايسنا گفت: در ارتفاع دو متري مريخ‌نشين دو دوربين مشابه چشم انسان نصب شده كه فاصله و قدرت ديد آنها همانند چشم ماست و وضوح تصاوير گرفته شده با اين دوربين‌ها يك مگاپيكسل (يك دهم دوربين‌هاي خوب موجود) است. يك دوربين هم در سر بيلچه انتهاي بازوي كاوشگر متصل شده تا محدوده‌ اطراف آن را بررسي كند. علاوه بر اين دو ميكروسكوپ نوري و نيروي اتمي با قابليت تشخيص تا يك هزارم قطر مو و يك سيستم هواسنج با قابليت بررسي دما و فشار جو در طول شبانه‌روز و ... دارد كه اين هواسنج خود داراي يك سيستم ليزري است كه از انعكاس پرتو تابيده شده به سوي جو مريخ بررسي‌هاي جوشناسي انجام مي‌دهد.

دانشمند ايراني آژانس فضايي ناسا تصريح كرد: اساسي‌ترين ابزارهاي كاوشگر «فينيكس» دو آزمايشگاه شيمي است كه نمونه‌هاي تهيه شده از خاك و يخ زير سطح مريخ را بررسي مي‌كنند. اين آزمايشگاه‌ها داراي هشت اجاق كوچك استوانه‌اي به طول 1 سانتي‌متر و قطر 2، 3 ميلي‌متر است كه نمونه‌هاي جمع‌آوري شده در اين اجاق‌ها تا نزديك 1000 درجه سانتي‌گراد حرارت مي‌بيند تا مشخص شود كه آب يخ‌زده در چه دمايي از يخ به آب مايع و در چه دمايي به بخار تبديل مي‌شود كه با توجه به تفاوت اين شاخص‌ها در مواد مختلف مي‌توان نوع مواد و تركيبات موجود در آن منطقه از مريخ را تعيين كرد كه خصوصا به دليل تركيبات حاوي كربن هستيم كه عنصري اساسي در حيات است. يكي ديگر از ابزارهاي اين آزمايشگاه‌هاي مينياتوري شيمي، pH متر (ابزارهاي اندازه‌گيري اسيديته) است كه مواد جمع‌آوري شده را در آبي كه همراه فضاپيما به مريخ برده‌ايم حل كرده و اسيديته آنها را اندازه‌گيري مي‌كند.


«فينيكس» در جست‌و‌جوي شرايط حيات است نه حيات احتمالي!

وي با اشاره به اين‌كه مدت ماموريت «فينيكس» در سطح مريخ 90 روز است و بعد از آن به دليل برودت شديد سطح فضاپيما از يخ پوشيده شده و از كار مي‌افتد، خاطرنشان كرد: وجود آب يخ‌زده در منطقه فرود مريخ‌نشين «فينيكس» براي ما مسجل است و هدف ما بررسي اين مساله است كه آيا اين منطقه قابليت ميزباني حيات - به شكل تك‌سلولي – را دارد يا نه كه لازمه‌ آن وجود آب به صورت مايع – غير يخ‌زده – در زير سطح سياره و همچنين وجود كربن است. فينيكس وجود اين دو عامل موثر در حيات را بررسي مي‌كند؛ چون تجهيزات آن قادر به تشخيص وجود موجودات زنده احتمالي نيست و تنها وجود اين دو شرط مهم براي حيات را بررسي مي‌كند.

دكتر نادري در عين حال تصريح كرد: البته در صورت وجود احتمالي حيات در مريخ و برجا ماندن شاخص‌هايي از آنها احتمال تشخيص شانسي آنها وجود دارد ولي هدف اصلي از اين ماموريت كشف موجودات زنده احتمالي در مريخ نيست و هدف اصلي تخمين قابليت اين منطقه براي وجود حيات است. ما نمي‌دانيم حيات احتمالي در مريخ به چه صورت بوده و چگونه خود را نشان مي‌دهد؛ بنابراين ابزارهايي كه بتواند مستقيما آن را كشف كند در اختيار نداريم.

وي در ادامه در پاسخ به اين سوال كه با توجه به برودت بالاي قطب شمال مريخ چرا جست و جوي حيات احتمالي در مريخ در مناطق گرم‌تر (نزديك به استوا) مريخ انجام نمي‌شود، اظهار داشت: علت انتخاب قطب شمال مريخ اين است كه از وجود آب در زير سطح آن‌جا مطمئنيم ولي در جاهاي گرم‌تر مريخ مشخصا آب پيدا نكرده‌ايم؛ لذا احتمال يافتن حيات در آن‌جا خيلي كم است. مساله‌ اساسي در بررسي احتمال حيات، وجود آب مايع است، نه دماي بالا.



«فينيكس» از خاكستر يك ماموريت شكست‌خورده برخاسته است!

مدير ايراني ناسا درباره‌ وجه تسميه ماموريت «فينيكس» (ققنوس) گفت: «ققنوس» نام مرغي افسانه‌يي است كه پس از سوختنش، پرنده ديگري از خاكستر آن به دنيا مي‌آيد و دليل نامگذاري ماموريت اخير به نام «ققنوس» زنده نگه داشتن خاطره‌ي يكي از ماموريت‌هاي پيشين اعزام كاوشگر به مريخ است كه با شكست مواجه شد.

وي خاطرنشان كرد: ناسا سال 2000 دو سفينه را به مريخ فرستاد كه هر دو با شكست مواجه شد و آن موقع بود كه از من خواستند رياست ماموريت‌هاي مريخ ناسا را بر عهده بگيرم. در آن زمان دو فضاپيما را براي پرتاب به مريخ آماده كرده بوديم كه به دليل حوادث پيش آمده پرواز يكي از آنها كه قرار بود در مريخ فرود بيايد را متوقف كردم تا علت شكست ماموريت‌هاي قبلي را بفهميم و از حادثه‌اي ديگر پيش‌گيري شود و ديگري را كه يك مدارگرد بود به فضا فرستاديم. به همين دليل حالا كه فكر مي‌كنيم به علت شكست ماموريت‌هاي قبلي پي برده و با رفع آنها فضاپيماي ديگري را به سمت مريخ مي‌فرستيم به پيشنهاد مدير علمي اين برنامه آن را ققنوس (فينيكس) نامگذاري كرده‌ايم. يعني از خاكستر آن فضاپيما كه از بين رفت يك سفينه جديد به وجود آورده‌ايم.


دوقلوهاي افسانه‌يي در CCU!

دكتر نادري در ادامه درباره آخرين وضعيت مريخ نورد‌هاي «روح» (اسپيريت) و «فرصت» ( آپورچوينتي) - كاوشگر‌هاي مريخ ناسا كه در اواخر سال 1382 براي ماموريتي سه ماهه به سياره مريخ پرتاب شدند و به نحو شگفت انگيز تاكنون به فعاليت‌شان ادامه داده‌اند - به ايسنا گفت: به دليل توفان خاك در مريخ مقدار نوري كه مستقيما به صفحات خورشيدي تامين كننده انرژي اين مريخ نوردها مي‌رسد بسيار اندك است.

البته وضعيت «اسپيريت» كمي بهتر است ولي «آپورچونيتي»(فرصت) تقريبا كمتر از يك درصد نوري را كه در شرايط طبيعي به آن مي‌رسيده دريافت مي‌كند و به دليل همين ميزان اندك تنها 15 تا 14 درصد انرژي معمولي را ايجاد مي‌كند كه خيلي كم است و با اين كه تمام حركت‌ها و فعاليت‌هاي علمي آن‌ها را متوقف كرده‌ايم ولي به هر حال به نيروهاي پايه‌اي نياز داريم تا بخاري‌هايي را كه گرم كردن فضاپيما در شب را برعهده دارند فعال كند تا وسايل الكترونيكي مريخ نورد در اثر سرما از كار نيفتند.

وي خاطر نشان كرد: درجه حرارت بحراني براي از كار نيفتادن سيستم‌هاي الكترونيكي «فرصت»(دماي داخل مريخ نورد)، 39- درجه سانتي گراد است كه اگر دما از اين حد پايين برود همه سيستم‌ها خاموش‌ مي‌شوند.

اين روزها فضاپيما در شرايطي مشابه CCU و در مرز مرگ است چون دما به 37- درجه سانتي گراد هم رسيده ولي به هر حال اين طور هم نيست كه اگر دماي آپورچونيتي به 39- درجه سانتي گراد برسد، دستگاه‌ها براي هميشه نابود شوند و اين امكان وجود دارد كه فضاپيما‌ ماه‌ها در حالت كما (خاموشي كامل) باشد و پس از صاف شدن آسمان و رسيدن نور خورشيد به صفحات خورشيدي فضاپيما بار ديگر بيدار شود چون به هر حال ما در شرايطي هستيم كه تاكنون مشابه آن را تجربه نكرده‌ايم و هر چيزي امكان دارد.


احتمال زنده شدن مجدد مريخ‌نوردها حتي پس از كما!

دكتر نادري در عين حال تصريح كرد: چيزي كه نمي‌دانيم اين است كه اگر اين شر ايط چند ماه طول بكشد سرما و يخ چه بر سر تجهيزات الكترونيكي «فرصت» مي‌آورد البته ما آنها را پيش از پرتاب فضاپيما تا دماي 50- درجه سانتي گراد هم آزمايش كرده‌ايم ولي براي چندين ساعت نه براي چندين هفته.

مدير سابق ماموريت مريخ ناسا خاطر نشان كرد: اين امكان وجود دارد كه طي دو، سه هفته آينده وضعيت جوي در مريخ مساعد شده و نور كافي به مريخ نورد‌ها برسد ولي از گذشته مي‌دانيم كه چنين توفاني‌هاي خاكي مي‌توانند تا چندين ماه ادامه داشته باشند و با توجه به اين كه حدود پنج هفته از اين توفان گذشته چند احتمال وجود دارد يا ممكن است به طور كلي از آپورچونيتي اطلاعاتي نگيريم و بايد چند ماهي منتظر بمانيم تا ببينيم دوباره بيدار مي‌شود يا نه و احتمال ديگر اين كه طي چند روز آينده هوا صاف شده و فعاليت مريخ نورد ادامه پيدا كند.

دكتر نادري در پاسخ به اين سوال كه با توجه به اطلاعات موجود درباره جو مريخ، آيا امكان پيش بيني تقريبي زمان فروكش كردن توفان اخير وجود دارد يا نه، اظهار داشت: در حال حاضر ادارات هوا شناسي زمين هم با اين همه امكانات و اطلاعات وسيع كه در اختيار دارند بعضا در پيش‌بيني هواي سه روز آينده هم كاملا با اشتباه مواجه مي‌شوند به اين ترتيب مي‌توان تصور كرد كه پيش بيني هوا شناسي در سياره‌اي كه چند صد ميليون كيلومتر از ما دور است و شبكه‌هاي هواسنجي مانند آنچه درزمين وجود دارند در آن وجود ندارد، چگونه خواهد بود و به نظر من همين اندازه هم كه مي‌دانيم وضعيت جوي در حال حاضر در مريخ چگونه است، تقريبا يك معجزه است.


26 ماه ديگر با يك آزمايشگاه بزرگ به مريخ مي‌رويم!

مدير ماموريت‌هاي منظومه شمسي آژانس فضايي آمريكا در ادامه درباره ماموريت آتي ناسا در مريخ به ايسنا گفت: همان طور كه مي‌دانيد به دليل دوره تغييرات مكان نسبي مريخ و زمين ما هر 26 ماه يك بار فضاپيمايي به مريخ مي‌فرستيم و چون «فينيكس» را الان فرستاديم، 26 ماه ديگر (سال 2009) سفينه ديگر را كه يك كاوشگر خودرو مشابه آپورچونيتي و اسپيريت است را به سوي مريخ پرتاب مي‌كنيم.

اين كاوشگر چهار برابر بزرگتر از مريخ نورد‌هاي اسپيريت و آپورچونيتي و تقريبا به اندازه يك خودرو سواري است و نيروي محرك آن هم به جاي سلول‌هاي خورشيدي از انرژي اتمي تامين مي‌شود لذا ديگر احتياجي به نور آفتاب نداشته و در تمام شب و روز و هر فصلي كار مي‌كند.

وي با اشاره به اين كه مراحل آماده سازي چنين كاوشگرهايي حدود چهار، پنج سال طول مي‌كشد، خاطر نشان كرد: اين فضاپيما كه با هزينه‌اي حدود 5/1 ميليارد دلار ساخته مي‌شود و در حال حاضر تقريبا نيمي از مراحل آماده‌سازي آن انجام شده همچنين به تجهيزات بسياري بيشتري مجهز است و توان حركت اين فضاپيما كه MSL (مارس ساينس لابراتوري) نام دارد، بسيار بيشتر از «آپورچنيتي» و «اسپيريت» است و مي‌تواند كيلومتر‌ها در سطح مريخ حركت كند و يكي از كمپلكس‌ترين خودرو‌هايي است كه به مريخ فرستاده شده است.


حيات فرازميني مهمترين سوال بشر!

مدير سابق ماموريت مريخ ناسا در ادامه در پاسخ به اين سوال كه با توجه به يافته‌هاي سال‌هاي اخير كه اميدواري دانشمندان را نسبت به وجود حيات احتمالي در مريخ نسبت به دهه‌هاي قبل كاهش داده است، جست وجوي حيات حقيقتا تا چه حد در پيشبرد ماموريت‌هاي مريخ موثر بوده و خود دانشمندان تا چه قدر با اين هدف و آرزو اين طرح‌ها را دنبال مي‌كنند، اظهار داشت: اصولا اين سوال كه حيات در دنيا تنها مختص زمين است يا جاي ديگري هم وجود دارد، شايد بزرگترين سوال علمي بشر باشد و اين سوال را با يكي، دو ماموريت و بررسي يكي، دو مكان نمي‌توان پاسخ داد. ما جواب اين پرسش بزرگ را از چند محور دنبال مي‌كنيم كه بررسي مريخ يكي از آنهاست، ما همچنين با تلسكوپ‌هاي عظيم مشغول بررسي ستاره‌هاي بزرگ در وراي منظومه شمسي هستيم تا وجود سياراتي مشابه زمين در گرداگرد آنها را بررسي كنيم در حالي كه با علم و فن آوري كنوني امكان سفر به آنها را نداريم.


«اروپا»، گزينه ديگر براي حيات احتمالي در منظومه ما!

وي خاطر نشان كرد: دانشمندان در تلاش‌اند با تحقيق بر روي جو آن سيارات وجود شواهد بيولوژيك احتمالي را بررسي كنند. از طرف ديگر قصد داريم علاوه بر مريخ به ساير جاهايي كه احتمال وجود آب مايع وحيات در آنجا هست نيز كاوشگرهايي را بفرستيم كه يكي از آنها قمر «اروپا» سياره مشتري است كه قصد داريم آن را هم بررسي كنيم.

نادري تصريح كرد: علت علاقه ما به بررسي مريخ و قمر «اروپا» با وجود اين كه مطمئنيم حياتي مشابه انسان در منظومه شمسي وجود ندارد اين است كه اگر حتي اگر در يك نقطه ديگر از منظومه شمسي ما هم كه به اندازه يك دانه شن در سواحل اقيانوس‌هاي جهان است، حيات(ايجاد بيولوژي از مواد شيميايي)به هر شكل، وجود داشته باشد احتمال اين كه حيات به صورت تكامل يافته در بقيه جهان فراوان باشد، بسيار تقويت مي‌شود ولي اين سوال به حدي پيچيده و بزرگ است كه چند ماموريت به مريخ جوابگوي آن نخواهد بود و احتمال دارد انسان قرن‌ها در اين مورد كاوش كند تا به جوابي برسد؛ البته مهم اين است كه ما هميشه در كنار اين كاوش‌ها به فن‌آوري‌هايي دست پيدا مي‌كنيم كه در زندگي كنوني ما موثر است مثلا بيشتر پيشرفت‌هايي كه در زمينه رايانه، تلفن، همراه، پزشكي و غيره صورت گرفته محصول تحقيقات در زمينه هوا فضاست و اين پاسخي است به كساني كه هيچ كنجكاوي درباره وجود حيات در جاي ديگري در جهان ندارند و مي‌گويند اين كه ممكن است 500 سال ديگر به وجود يا عدم وجود حيات در دنيا پي ببريم، امروز چه فايده‌اي براي ما دارد!


برنامه‌اي براي سفر به ايران ندارم!

دكتر نادري كه دو سال پيش قصد داشت جهت سفري شخصي به ايران بيايد ولي چند روز قبل از موعد اعلام شده، از لغو سفرش و تعويق آن به آينده به دليل مشكلات پيش‌آمده براي يكي از مدارگردهاي مريخ خبرداد در پاسخ به اين سوال كه آيا برنامه‌اي براي انجام اين سفر در آينده نزديك دارد يا نه؟ با بيان اين كه در حال حاضر برنامه ديگري براي آمدن به ايران ندارد،‌ ابراز اميدواري كرد شرايط به‌گونه‌اي، براي تسهيل آمد و شدها فراهم شود.


ورود اجتناب‌ناپذير كشورهاي مختلف به عرصه فعاليت‌هاي فضايي تا چند سال آينده!

اين مدير برجسته آژانس فضايي ناسا در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار ايسنا درباره ضرورت سرمايه گذاري و فعاليت جدي‌تر ايران در عرصه فضا در شرايط كنوني با توجه به پيشرفت روز افزون كشورهاي توسعه يافته در اين حوزه و ورود كشورهايي جديد به باشگاه فضايي و در عين حال هزينه‌هاي سنگين و تكنولوژي پيشرفته مورد نياز آن اظهار داشت: من اصولا از فعاليت‌ها و ماموريت‌هاي صلح آميز- غير نظامي- فضايي در هر جاي دنيا استقبال مي‌كنم و دوست دارم فعاليت‌هاي فضايي، علمي و تحقيقاتي باشد نه نظامي، ولي اين كه ايران با توجه به امكانات اقتصادي موجود و نيازهاي ديگر كشور با توجه به بودجه‌هاي سنگين مورد نياز فعاليت در اين حوزه چه بايد بكند، بايد توجه داشت كه فعاليت‌هاي فضايي كه در دهه 60 در انحصار آمريكا و شوروي بود امروز به بسياري از كشورها از جمله كشورهاي اروپايي، هند، ژاپن، چين و حتي كشورهايي مثل آرژانتين گسترش يافته و مسيري است كه مطمئنا بقيه كشورها هم خواهند رفت و در آينده سفر به فضا از حالت فانتزي و علمي خارج خواهد شد، بنابراين لازم است كه هر كشوري در يك مقطعي زماني به اين عرصه وارد شود البته كار در اين عرصه هم قدم به قدم است.

دكتر نادري در عين حال تصريح كرد: براي فعاليت در حوزه فضا لازم نيست كه از همان ابتدا دنبال فرستادن فضانورد باشيم. آشنا شدن با اصول فعاليت‌هاي فضايي بودجه كمتري لازم دارد و ما مي‌توانيم الان آن را انجام دهيم و با توجه به اين كه دانشجويان ايراني از باهوش‌ترين دانشجويان دنيا هستند و نيز دانشگاه‌هاي بسيار خوبي مثل صنعتي شريف كه در كشور داريم مي‌توانيم در بخش‌هايي از فعاليت‌هاي فضايي كه بودجه سنگين نمي‌خواهد وارد شده و پايه‌اي براي فعاليت‌هاي جدي‌تر آينده بسازيم و تا جايي كه بودجه كشور اجازه مي‌دهد، در اين حوزه فعاليت كنيم.

اين مدير ايراني ناسا در پايان در پاسخ به خبرنگار ايسنا كه با اشاره به وجود ده‌ها دانشمند متخصص و پژوهشگر ايراني در اين آژانس فضايي، نظر وي را درباره امكان ارتباط علمي ناسا با موسسات فضايي ايران و همكاري محققان ايراني داخل در پروژه‌هاي آن جويا شد، با اعتقاد به اين كه ناسا و همچنين مراكز علمي تحقيقاتي ديگر نمي‌توانند فارغ از مسائل دولت‌ها، روابط علمي خود را در شرايط مناسب و ايده‌آل برقرار كنند؛ همچنان كه در زمينه‌هاي اقتصادي و حتي ورزشي نيز چنين امكاني وجود ندارد، تاكيد كرد كه اعمال محدويت دولت‌ها، متاسفانه بر روابط علمي هم تأثيرگذار است.

 [External Link Removed for Guests] 
ISNA
يا علي گفتيم و عشق آغاز شد..
Commander
Commander
نمایه کاربر
پست: 2440
تاریخ عضویت: چهارشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۸۶, ۶:۲۳ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 11143 بار
سپاس‌های دریافتی: 14954 بار

جديدترين تصوير مريخ نورد «آپورچونيتي» از دهانه آتشفشاني «ويكتوريا»

پست توسط Shahryar »

  نورد «آپورچونيتي» به دهانه آتشفشاني «ويكتوريا» وارد  

مريخ نورد آپورچونيتي حركت پرخطر خود را به درون دهانه آتشفشاني «ويكتوريا» از روز گذشته (سه شنبه) آغاز كرد.

دانشمندان آژانس فضانوردي آمريكا (ناسا)، معتقدند كه سنگ‌هاي درون اين دهانه آتشفشاني نشان‌دهنده لايه سطحي قديمي سياره مريخ است و مطالعه آنها مي‌تواند سرنخ‌هاي مهمي درباره آب و هواي گذشته اين سياره در اختيار دانشمندان و محققان قرار دهد.

اولين اقدام آپورچونيتي، «فرود سرپنجه‌يي» به درون دهانه آتشفشان خواهد بود، حركتي كه شامل جمع كردن 6 چرخ مريخ نورد در زير كناره‌هاي آن و تخمين فوري وضعيتش است.

طي كنفرانس ماه جولاي، مديران آژانس فضانوردي آمريكا (ناسا)، پذيرفتند كه اين ماموريت بسيار خطرناك است اما با اين حال تصميم گرفتند كه تحت هر شرايطي به خاطر علم و دانستن بيشتر، اين كار را انجام دهند.
ايسنا
آخرین ويرايش توسط 1 on Shahryar, ويرايش شده در 0.
يا علي گفتيم و عشق آغاز شد..
Major I
Major I
نمایه کاربر
پست: 390
تاریخ عضویت: یک‌شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۸۵, ۱۰:۳۵ ب.ظ
سپاس‌های دریافتی: 24 بار

پست توسط درودبرايران »

طي كنفرانس ماه جولاي، مديران آژانس فضانوردي آمريكا (ناسا)، پذيرفتند كه اين ماموريت بسيار خطرناك است اما با اين حال تصميم گرفتند كه تحت هر شرايطي به خاطر علم و دانستن بيشتر، اين كار را انجام دهند.

بدليل اينکه ممکنه ديگه نتونه بياد بيرون...
بايد امشب بروم...
Commander
Commander
نمایه کاربر
پست: 2440
تاریخ عضویت: چهارشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۸۶, ۶:۲۳ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 11143 بار
سپاس‌های دریافتی: 14954 بار

پست توسط Shahryar »

براي دانشمندان ناسا تصميم بسيار سختي بود و موافقان و مخالفان زيادي داشت، اما در مجموع به اين نتيجه رسيدن كه ارزش ريسك كردن رو داره، هر چند فقدان اين وسيله كه شاهكار مهندسي فضائي بود (و هست) بسيار تاسف اور خواهد بود.
يا علي گفتيم و عشق آغاز شد..
Commander
Commander
نمایه کاربر
پست: 2440
تاریخ عضویت: چهارشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۸۶, ۶:۲۳ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 11143 بار
سپاس‌های دریافتی: 14954 بار

پست توسط Shahryar »

 تصویر 

تصوير لحظه ورود Opportunity به دهانه آتشفشان در 1,291 روز ماموريت خود در مريخ.
09.11.07
....به نقل از ناسا
يا علي گفتيم و عشق آغاز شد..
Commander
Commander
نمایه کاربر
پست: 2440
تاریخ عضویت: چهارشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۸۶, ۶:۲۳ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 11143 بار
سپاس‌های دریافتی: 14954 بار

پست توسط Shahryar »

 تصویر 
  دهانه  

مريخ نورد Opportunity (فرصت) پس از انجام يك مانور ورود- خروج جهت تست ميزان سرش چرخها در دهانه آتشفشاني ويكتوريا،‌ مريخ نورد فرصت مجددا در 1,293 روز ماموريت مريخي خود وارد دهانه اتشفشاني ويكتوريا شد Sept. 13, 2007).
عكس بالا، در موقعيت 6 متر داخل ديواره ويكتوريا در منطقه اي موسوم به "Duck Bay" ، توسط دوربين شناسائي از روبروي فرصت به طريقه wide-angle گرفته شده.

منبع: ناسا Sept. 13, 2007
عكس: NASA/JPL-Caltech
يا علي گفتيم و عشق آغاز شد..
Commander
Commander
نمایه کاربر
پست: 2440
تاریخ عضویت: چهارشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۸۶, ۶:۲۳ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 11143 بار
سپاس‌های دریافتی: 14954 بار

کشف دهانه ورودي هفت غار در مريخ

پست توسط Shahryar »

  کشف دهانه های ورودي هفت غار در مريخ  

 تصویر 

 تصویر 

پاسادنا- کالیفرنیا:

فضای پیمای مدار گرد ناسا/ اودیسه/ شواهدی دال بر وجود ورودیهای 7 غار بر روی سطح شیب دار یکی از آتشفشانهای مریخ پیدا کرده است. این کشف باعث به وجود امدن این ایده در دانشمندان شده است که امکان دارد این غارها محل سکونت زیر زمینی باشند از این روی آنها در جستجوی یافتن مکانهای مشابه هستند.

Glen Cushing از دانشمندان زمین شناس فضائی میگوید: این غار ها در روز سردتر از فضائی اطرافشان هستند اما در شب گرمتر میباشند. از لحاظ حرارتی این غارها مشابه غارهای زمینی نیستند اما مشابه حفره های عمیق زمین میباشند.
Tim Titus از دانشمندان زمین شناس: جايي براي روي سياره مريخ، غارهايي وجود دارد كه يك فضاي محافظتي براي حيات در گذشته يا زمان حال و يا سرپناهي براي انسانها در آينده به وجود مي‌آورد.

منبع: ناسا// 09.21.07
يا علي گفتيم و عشق آغاز شد..
Commander
Commander
نمایه کاربر
پست: 2440
تاریخ عضویت: چهارشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۸۶, ۶:۲۳ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 11143 بار
سپاس‌های دریافتی: 14954 بار

تنها در 39 روز به مریخ می رویم!

پست توسط Shahryar »

  در 39 روز به مریخ می رویم! 

فرانکلین چانگ دیاز که از فضانوردان با تجربه ناسا است، گفت: به زودی شاهد آزمایش مدل پیش ساخته زمینی راکت مگنتو پلاسمای ضربه ای ناپایدار (VASIMIR) خواهیم بود. این سیستم به راکت های فضایی این امکان را می دهد تا بشر تنها در مدت چند هفته به هر نقطه ای از منظومه شمسی برسد و این یعنی یک تحول بنیادین.
به گزارش خبرگزاری مهر، اخیرا نشریه معتبر "تکنولوژی ریویو" گفتگویی با این متخصص انجام داده و در آستانه برگزاری کنفرانس فناوری های در حال ظهور با وی به بررسی آینده اکتشافات فضایی پرداخته است. بخش هایی از این گفتگو را در زیر می خوانید:

تکنولوژی ریویو: آمریکا در حال حاضر از فناوری قدیمی یک دهه گذشته در ماموریت های فضایی خود استفاده می کند. به عقیده شما به چه شیوه هایی این فناوری (شاتل) قابل ارتقا خواهد بود؟

فرانکلین دیاز: من همیشه گفته ام برای آنکه بتوانیم اکتشافات فضایی جدی انجام دهیم نیاز داریم تا دو چیز داشته باشیم: برق و (نیروی) پیش رانش. در فضا برای استفاده از برق هنوز هم محدودیت های زیادی داریم. از این رو صرفا از برق خورشیدی استفاده می کنیم. این خوب است البته مادامی که در نزدیکی خورشید باشیم اما مسئله به مریخ و ماورای آن باز می گردد. ما مجبوریم برق هسته ای تولید کنیم. اگر این کار را نکنیم، ممکن است تسلیم شویم. ما نمی توانیم بدون آن به هیچ نقطه ای از فضا برویم. نیروی پیش رانش دیگر مساله ای است که در خصوص آن کمبود داریم. ما سالهاست که با استفاده از راکت ها به فضا می رویم. این فناوری تغییرات جزئی داشته است اما برای رفتن به مریخ و ماورای آن کافی نیست.

 تصویر 

تکنولوژی ریویو: نظرتان درباره استفاده کاربردی از برق و نیروی پیش رانش برای فرستاندن انسان به مریخ چیست؟

فرانکلین دیاز: سفر به مریخ طولانی است و فضانوردان را در معرض سطوح بالایی از پرتوها قرار می دهد. من پس از ماموریت های فضایی ام به این حقیقت رسیدم که فضا مکانی سخت برای حضور داشتن است. اگر بخواهید ماهها در فضا بوده و از یک سیاره به سیاره دیگر بروید در آن صورت نیمی از عمرتان را باید صرف نگاه کردن به دریچه فضاپیماهایی کنید که از آن سیاره بلند شده است. شما در فضا تنها بودن را کشف خواهید کرد. من تمایلی به فرستادن فضانورد به مریخ با استفاده از فضاپیماهای دارای محدودیت های زیاد و شکننده ندارم. اگر انسانی را به فضا بفرستید، باید به او شانس زنده ماندن را هم بدهید و تنها راه انجام چنین کاری برخورداری از منابع انرژی است. انرژی حکم زندگی در فضا را دارد.

 تصویر 

تکنولوژی ریویو: شما گفته اید با استفاده از فناوری که ارایه کرده اید سفر به مریخ در 39 روز ممکن می شود و در صورتیکه برق هسته ای تولید شود فضانوردان می توانند تنها در چند هفته به هر نقطه ای در منظومه شمسی برسند. با توجه به این موارد آینده اکتشافات فضایی و نقش فناوری جدیدتان را در آن چطور می بینید؟


فرانکلین دیاز: بر این باور هستم که شمار قابل توجهی از مردم قصد سفر به فضا را دارند. یکی از تصورات من استقرار جمعیتی از مردم بر روی ماه و ساخت مناطق تحقیقاتی در این جرم آسمانی است. چندی پیش بود که شرکت من توافقنامه ای را با یک شرکت اکتشافاتی انگلیسی برای حفاری در شهاب سنگ ها امضا کرد. اینها مواردی از تقاضای درحال افزایش برای برخورداری از منابع جدید آب و استخراج آن از در به غیر از زمین است چون حمل آب از زمین به خارج از آن پرهزینه است. استخراج آب از دنباله دار در ماه در برنامه احتمالی ما در آینده است.

تکنولوژی ریویو: به نظر می رسد شما نسبت به این موضوع که بشر به زودی در فضا پراکنده شود مطمئن هستید؟

فرانکلین دیاز: روزی فراخواهد رسید که بشریت به زمین همچون پارک ملی باز گردد این به معنای آن نیست که از شر زمین همچون کفش قدیمی خلاص شویم. ما باید از آن حفاظت کنیم و همیشه به آن نظر داشته باشیم.
مهر نیوز
يا علي گفتيم و عشق آغاز شد..
Commander
Commander
نمایه کاربر
پست: 2440
تاریخ عضویت: چهارشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۸۶, ۶:۲۳ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 11143 بار
سپاس‌های دریافتی: 14954 بار

Opportunity به اولين مقصد خود در دهانه ويكتوريا رسيد

پست توسط Shahryar »

  به اولين مقصد خود در دهانه ويكتوريا  

 تصویر 
  هاي روشن سنگ در دهانه  

Steve Squyres از دانشگاه كورنل: اين اولين ايستگاه از توقفگاههاي متعدد Opportunity در اين منطقه خواهد بود. پس از انجام تستها و فراميني كه از طرف زميسن صادر شد،‌ Opportunity در موقعيتي است كه ميتواند توسط ابزارهاي نصب شده در انتهاي بازويش تخته ستگها را لمس كرده و انتخاب نمايد زيرا اين مريخ نورد در حال حاظر 25 درجه نسبت به افق زاويه دارد. محققين در نظر دارند در اواخر اين هفته آزمايشها روي سنگها را آغاز نمايند.

John Callas مدير پروژه مريخ نورد: ما پيمايش هاي موفقيت آميزي را در داخل دهانه ويكتوريا توسط Opportunity داشتيم، Opportunity شيبهاي تا 25 درجه را در حال تجربه كردن است اما ميزان سرش چرخهاي آن 10 در صد است.

09.26.07 // NASA
يا علي گفتيم و عشق آغاز شد..
ارسال پست

بازگشت به “منظومه شمسي”