البته تصاویر مربوط به قطعات تولیدی اف-5ها اولین بار در بازدید فرمانده نیروی هوایی عمان نشان داده نشده بود بلکه سال 1385 در برنامه ارتش نمایش داده شده بود:
من از این موضوع خبر نداشتم .
با این تفسیر این ادعا که صاعقه و آذرخش جمع شده صرف قطعات وارد شده از خارج یا هواپیما های آسیب دیده است از چند سال پیش دیگر نباید مطرح می شده ( و طرح مجدد آن تعجب بر انگیز است ! )
بله این ادعا در سالهای انتهایی دهه 60 ( آغاز پروژه ) و کل سالهای دهه 70 معتبر بوده چون ایران در آن زمان به دانش فنی برخی قطعات دسترسی نداشته و بعدا طی پروسه افزایش بومی سازی تایگر به آنها دسترسی پیدا کرده است .
تاکنون معلوم نشده آیا غیر از آذرخشهایی که در گذشته ساخته شده اند و 5-6 سال پیش سبز رنگ شدند آیا آذرخش جدیدی اضافه شده یا نه؟
این سازه ها ظاهراً در تصاویری که در مقاطع مختلف زمانی نشان داده شده اند در حال زیاد شدن هستند
مثلا در تصاویر سال 85 تعداد سازه های دماغه اف-5 انگشت شمار است ولی در قسمت 31 ام ثریا بیش از 10 دماغه موجود بود
و همچنین خبر متناقضی که سال پیش شنیدیم مبنی بر اینکه در تبریز یک اف-5 پس از 10-12 سال زمینگیری عملیاتی شد که یک مقدار با عقل جور در نمی آمد
همانطور که در برنامه ثریا هم اشاره شد ، پروژه آذرخش مهندسی معکوس تایگر است و آن پرنده های سبز رنگ در اصل نمونه های بهینه سازی شده بودند .
در برنامه ثریا هم آن پرنده زرد رنگ که پرواز کرد تفاوت بیرونی با تایگرهای دیگر ندارد ، حالا این پرنده همانند دیگر تایگرها رنگ بشود دیگر تفاوتی نخواهد داشت جز رنگ آمیزی تمیز که آن را سرحال تر از بقیه نشان می دهد که در این صورت هم نزد کسی که این هواپیما را می بیند این احتمال که این هواپیما بازسازی شده است و یا نوساز در بهترین حالت 50-50 خواهد بود .
یک نکته الان به ذهن من رسید که شاید به موضوع تایگر تبریزی هم مربوط هست این است که اگر نهاجا بخواهد می تواند آذرخش های نوساز را در بین دیگر تایگرها پنهان کند و یا آن را یک پرنده بازسازی شده جا بزند و در هردو حالت از رجیستر و شماره سریال تایگرهای از دست رفته استفاده کند .
تایگر/آذرخش دیگر سوخو 27 و میگ 31 نیست که گفته بشود این جنگنده ها اگر در ایران بودند باید جایی دیده می شدند .تایگر روزانه در فضای کشور در حال پرواز هست و دیده می شود و کسی هم شک نمی کند که این هواپیما تایگر هست یا آذرخش ، به ویژه که به دلیل محل قرار گیری اکثر پایگاه ها زمانی جنگنده ها دیده می شود که در ارتفاعی هستند که نمی توان جزئیات آنها تشخیص داد . در آن اندک مواردی که می توان این پرنده را از نزدیک دید هم از روش های دیگر برای پنهان کاری استفاده می شود . به عنوان مثلا در پایگاه دزفول زمان برگزاری نمایشگاه راهیان نور پرنده های جدید به داخل آشیانه ها می روند و پرنده های قدیمی در معرض دید قرار می گیرند و یا در پایگاه تبریز با اعلام خبر بازسازی یک تایگر در ذهن بیننده و یا عکاس این رو جا می اندازنده که پرنده مذکور یک هواپیمای بازسازی شده است و یا در پایگاه تهران به عنوان مرکز تعمیرات نیروی هوایی کسی شک نمی کند که هواپیمای مذکور دیده یک هواپیمای نوساز است ( به ویژه که هواپیما رجیستر مشابه دیگر تایگرها دارد )
در رابطه علت این عمل نیروی هوایی می توان گفت که نهاجا به خاطر عواملی همچون حق کپی رایت ، گمراهی دشمن و ...... اقدام به این کار کرده است و از آن طرف هم خبرهای ساخت جنگنده آذرخش و صاعقه جوری بیان شده است که نزد دشمن یک خبر نادرست و دارای مصرف داخلی به نظر بیاید . قابل ذکر است در این مدت بومی سازی برخی قطعات پایان نیافته است و باید از خارج وارد بشود که در صورت اعلام درست خبر ساخت تایگر همراه تصاویر گوناگون ، آن اندک مسیر ها هم مسدود می شده است .
اما دیگر نیروی هوایی و در کل جمهوری اسلامی ایران دارند فیتیله این عمل را پائین می کشند.
فرمانده نیروی هوایی عمان به تاسیسات مربوطه برده می شود ( مشخص هم نیست چه چیزهای دیگری نشانش داده اند !) ، از طرف دیگر هم کنار رمپ کاسپین مملو از هواپیما می شود و حالا هم تصاویر مراحل ساخت و ... در ثریا نشان داده می شود ( احتمالا تصاویر مربوط به سال 85 زیاد دیده نشده است ) .
البته شواهدی از ساخت قطعات موتور J-85 در بازدید فرمانده نیروی هوای عمان بود
خبرهای مربوط به موتور J-85 و نمونه توربوفن آن آنقدر زیاد شده است که نشان از پیشرفت خوب پروژه بومی سازی آن دارد که آخرین آن اعمال پوشش پلاتین- آلومیناید بر روی پرههای موتور جت J85
است .
همینطور مقاله ( مغرضانه ) فلایت اینترنشنال درباره F-313 با وجود ان هم تشکیک پیرامون پروژه ای که هنوز در مرحله ماک آپ قرار دارد کرده است ، اما به موضوع مهندسی معکوس J-85 اشاره می کند . ( این مورد شاید به دیدار فرمانده نیروی هوایی عمان ربط داشته باشد )
این سازه ها ظاهراً در تصاویری که در مقاطع مختلف زمانی نشان داده شده اند در حال زیاد شدن هستند
مثلا در تصاویر سال 85 تعداد سازه های دماغه اف-5 انگشت شمار است ولی در قسمت 31 ام ثریا بیش از 10 دماغه موجود بود
علت افزایش سازه ها در این است که تکنسین های یک مجموعه در کار ساخت یک وسیله به مرور زمان خبره تر می شوند و آنها می توانند در ادامه آن وسیله را با زمان کمتر و تعداد بیشتر بسازند . برای نمونه نسبت زمان صرف شده برای ساخت جماران ، ولایت و سهند ( که نسبت به دو نمونه قبلی هم تفاوت های زیادی کرده است ) گویای قضیه است .
یک نکته قابل ذکر این است اگر نهاجا می خواست آذرخش یا صاعقه را به صورت انبوه و صنعتی تولید می کرد ، نیاز به تاسیسات بسیار بزرگتری داشت . تاسیسات کنونی به ویژه در برابر تاسیساتی که امریکا زمانی در آن F-5 را می ساخته یک کارگاه محسوب می شود که ظرفیت محدودی هم دارد .
حالا این تاسیسات با این ظرفیت محدود باید هم F-5 های در حال پرواز و یا در حال بازسازی را ساپورت کند و هم اقدام ساخت جنگنده نوساز کند .