[quote="mjy"]این پرنده بدون سرنشین با سقف پروازی 15 هزار پا و مداومت پروازی 8 ساعته می تواند تا شعاع 200 کیلومتر پرواز عملیاتی داشته باشد و با ارتباط با ایستگاه های کنترل زمینی قابل حمل از مکان های مختلف که به این پرنده دستور داده می شود، مراقبت کند و یا اهدافی را شناسایی کند.
پهپاد یسیر که به دست محققان و دانشمندان ارتش جمهوری اسلامی ایران طراحی و ساخته شده مجهز به دوربین های شناسایی با فناوری روز دنیاست و احتیاجی به باند فرودگاهی برای نشست و برخاست ندارد.
سبکی وزن، تحرک و جابجایی بالا و دوربین های قوی و همچنین قابلیت لاک کردن روی اهداف، ویژگی های این پرنده بدون سرنشین ارتش جمهوری اسلامی ایران را دوچندان کرده است.
یسیر می تواند در امدادرسانی، عملیات های رزمی و همچنین کنترل ترافیک نیز بکار گرفته شود.
[ /quote ] پهبادای ارتش همگی برعکس پهبادای سپاه الکی و بدرد نخور هستند بیشتر درحد پروژهای تحقیقاتی اولیه یک تیم کاری دانشجویی ،حیف اینهمه هزینه که بیخود دیر ریخته میشه نیروی دریایی ارتش فقط ساعی و فعال هست ولی نیوی زمینی بیکار و بیحال هستند نیروی هوایی داره یه کارایی میکنه
گرامی، در اشتباهی به پرواز در اومدن یک شاهد129 هزارتا دنگ و فنگ داره. از اجازه فرماندهان بگیرید تا نیاز به باند و فرودگاه، تا نیاز به متخصصین و تجهیزات ویژه ای برای هدایت و پرواز، تا نیاز به ... . ولی پهپاد یسیر رو میشه توی چمدانش پشت کامیون حمل کرد و بلافاصله از احساس نیاز، اون رو به پرواز در آورد. نیاز به تجهزات راهبری و کنترل خیلی ویژه ای هم(به نسبت شاهد) نداره. یک یگان عملیاتی، راحت می تونه ازش استفاده کنه. این یه پهپاد تاکتیکی هست.
فرمانده گروه پهپاد حضرت ولی عصر(عج) نیروی زمینی ارتش، گفت: با توجه به ابعاد، نوع سازه، بدنه و نوع محمولهای که هواپیمای بدون سرنشین یسیر حمل میکند این هواپیما برای شناسایی هوایی طراحی شده است.
به گزارش حوزه دفاعی - امنیتی باشگاه خبرنگاران، سرهنگ "رضا خاکی" در پاسخ به اینکه چرا پهپادها این میزان مورد توجه کشورهای مختلف قرار گرفتهاند، گفت: سبکی و مقرون به صرفه بودن مهمترین دلایل این توجه است، چرا که این فناوری برای کاربران خودش خطری ایجاد نمیکند؛ تعمیر و نگهداری آن در نقاط مختلف بسیار راحت است و تعداد زیادی از آنها را میتوان در یک زمان به پرواز در آورد.
بر اساس گزارش روابط عمومی ارتش، وی در پاسخ به این پرسش که "یسیر" و "شاهد 129" که اخیراً رونمایی شده است، چه تفاوتهایی با هم دارند، اظهار داشت: هواپیماهای بدون سرنشین در کلاسها و برای مأموریتهای مختلف طراحی میشود. شاهد 129 مأموریت رزمی دارد و برای عملیات شناسایی هم استفاده میشود، اما هواپیمای یسیر با توجه به ابعاد نوع سازه، بدنه و نوع محمولهای که حمل میکند برای شناسایی هوایی طراحی شده است.
فرمانده گروه پهپاد حضرت ولی عصر(عج) نزاجا در خصوص اینکه این هواپیما تا چند ساعت امکان پرواز دارد، گفت: یسیر بین 7 تا 10 ساعت میتواند پرواز داشته باشد.
سرهنگ خاکی در این زمینه با بیان اینکه هواپیمای بدون سرنشین بر خلاف تصور عامه بدون سرنشین است، اما بدون خلبان نیست، تصریح کرد: این هواپیماها دارای دو خلبان هستند، یک خلبان در بیرون هواپیما را به پرواز در میآورد، تنظیمات مربوطه را انجام میدهد و بعد این هواپیما را در اختیار خلبان داخل قرار میدهد. خلبان داخلی هم کسی است که در داخل ایستگاه کنترل زمینی و وظیفه هدایت هواپیما را بر عهده دارد، اما در عین حال پهپاد دارای یک حافظه داخلی و یک خلبان خودکار است که در زمان انجام مأموریت به هر سه اینها متکی است.
وی در خصوص امکانات این هواپیما گفت: یسیر از نظر دوربین هواپیما بزرگنمایی خوبی دارد که میتواند به صورت 360 درجه از اطراف خود تصویربرداری کند ضمن اینکه در زمان فرود این گونه هواپیماها میتواند در هر نقطهای پرواز کند و در هر نقطهای بنشیند.
فرمانده گروه پهپاد حضرت ولی عصر(عج) نزاجا در پاسخ به اینکه دستگاههای کنترل این پهپاد را هم میتوان در یک ماشین تعبیه کرد یا اینکه ساختمانی برای آن لازم است، خاطرنشان کرد: به طور کلی هواپیماهای بدون سرنشین پرتابل متحرک دارند و ایستگاه هدایت آن میتواند به صورت سه پایه یا خودرو جای بگیرد و از محلی به محل دیگر برود.
سرهنگ خاکی با تاکید بر اینکه سقف پروازی این هواپیما بین 11 تا 15 هزار پا است، در پاسخ به این سؤال که آیا سیستمهای راداری میتوانند این هواپیماها را بگیرند، گفت: هواپیمای بدون سرنشین به خاطر جثه و جنس بدنه و وضعیت طراحی آیرودینامیکی شان معمولاً رادارگریز ساخته میشوند و یسیر هم این ویژگی را دارد.
وی در خصوص اینکه آیا این هواپیماها هم جعبه سیاه دارد، اظهار داشت: ایستگاه کنترل زمینی جعبه سیاهی است که هواپیما را از لحظه "تِیکآف" تا فرود تحت نظر دارد و اطلاعات آن را ذخیره میکند.
گفتنی است، پهپاد یسیر نیروی زمینی ارتش، در ششم مهر ماه امسال با حضور امیر سرتیپ "پوردستان"، فرمانده این نیرو رونمایی شد.
TD نوشته شده:دوستان، بنظر شما تفاوت یسیر و سایه تنها تو دم پهباد است یا تفاوتهای دیگه ای هم دارن؟
سایه ( اسکن ایگل سپاه ) هم دارای نمونه دم دار و بی دم هست .
تفاوت سایه و یسیر شامل :
1- مجموعه سامانه اپتیک ( اپتیک سایه بزرگتر هست )
2- موتور : موتور سایه بزرگتر هست ( به ویژه سیلندر ) و سیلندر به سمت بالاست ، اما موتور یسیر کوچکتر و سیلندر به سمت راست هست . این موضوع بیشک باعث تفاوت مداومت پروازی دو پهپاد می شه ( مداومت اعلامی یسیر ابتدا 8 و جدیدا 7 تا 10 ساعت است و مداومت احتمالی سایه 14 تا 16 ساعت هست )