نتيجه کار کارشناسان تيم بررسي سانحه سازمان هواپيماي کشوري در خصوص نحوه عملکرد برج واحد تقرب مهرآباد در جريان سقوط هواپيمايي «C-130» جهت ارسال به مقامات قضايي ، قانونگذاري و دولت به محمد رحمتي وزير راه و ترابري ارايه شده است.
رضا جعفرزاده، مدير روابط عمومي سازمان هواپيمايي کشوري در گفتوگو با مهر گفت: از آنجايي که سازمان هواپيمايي کشوري به عنوان ابزار حاکميت دولت در بخش حمل و نقل هوايي و عضو ايکائو سازماني است، نظارتي و تنها سازمان صلاحيت دار در صدور گواهينامههاي پروازي و مراقبت پرواز است و بر اساس انکس 13 ، مسئول بررسي سوانح هوايي ، برابر مستندات موجود چگونگي عمليات کنترل هاي مراقبت پرواز در برج کنترل و واحد تقرب مهرآباد را طي جلسات متعدد مورد بررسي قرار داده است.
وي افزود: تيم بررسي سانحه تحت نظر معاونت استاندارد پرواز با دقت و استدلال هاي قانوني و تخصصي تمامي پارامترهاي دخيل در امر وقوع سانحه (مربوط به فعاليتهاي مراقبت پرواز) مورد بحث و بررسي کارشناسي قرار داده که نتايج حاصله با خصوصيت رعايت موازين و مقررات ايکائو قابل دفاع از محاکم قضايي است.
جعفرزاده همچنين ابراز اميدواري کرد که بحث هاي کارشناسي متخصصي تيم بررسي سانحه سازمان حسب تجربيات و وظايف قانوني آن در نحوي تصميم گيري مقامات قضايي در جلسات آتي تاثير گذار بوده و سازمان هواپيمايي کشوري قدمي از دفاع بحق از ايمني پروازها و عوامل تحت نظارت در تامين چنين هدفي فاصله نگرفته و در جلب توجه هر چه بيشتر مقامات قضايي نسبت به نقش خالصانه کنترلر هاي مراقبت پرواز در سرويسدهي حجم عظيم پروازهاي عبوري و نشست و برخاست هواپيمايي به عنوان يک مطالبه عمومي توفيق يابد.
به گزارش مهر، هواپيماي «C-130» که حامل خبرنگاران و کارمندان ارتش بود، در 15 آذر 84 در شهرک توحيد تهران سقوط کرد و تمام مسافران آن به شهادت رسيدند.
[External Link Removed for Guests]
۵ تير ۱۳۸۵ - بعد از ظهر ۱۴:۴۴
آخرين جلسه دادگاه سی-130 برگزار شد
مدیران انجمن: شوراي نظارت, مديران هوافضا
- پست: 396
- تاریخ عضویت: دوشنبه ۲۹ اسفند ۱۳۸۴, ۲:۴۲ ب.ظ
- محل اقامت: آسمان بي نهايت
- سپاسهای دریافتی: 122 بار
- تماس:
گزارش سقوط «C-130» در دستان وزير راه
[font=Verdana]May they rest in peace, those graceful masters of the sky
Happiness is Tomcat-Shaped
I love the smell of jet fuel in the morning

Happiness is Tomcat-Shaped
I love the smell of jet fuel in the morning

- پست: 4122
- تاریخ عضویت: سهشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۸۴, ۶:۱۶ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 4507 بار
- سپاسهای دریافتی: 4337 بار
- تماس:
دادگاه سقوط C-130 به صورت غيرعلني برگزار شد
جلسه رسيدگي به پرونده سقوط هواپيماي C-130، صبح روز پنجشنبه با حضور برخي اولياي دم پرونده و به صورت غيرعلني در شعبهي اول دادگاه نظامي تهران برگزار شد.
به گزارش ايسنا، جلسات دادگاه رسيدگي به پروندهي سانحه سقوط هواپيماي C-130 به لحاظ طرح مسائل طبقهبندي شده مرتبط با نيروهاي مسلح و امنيت پروازي كشور و بنا به تصميم قاضي پرونده، غيرعلني برگزار ميشود.
اول شهريور ماه سال جاري نيز جلسه مقدماتي دادگاه ويژه رسيدگي به سانحه سقوط هواپيماي C-130 نهاجا براي بررسي آخرين وضعيت حقوق مالي شكات با حضور تعدادي از اولياي دم شهدا و نمايندگان حقوقي صدا و سيما و نهاجا برگزار شده بود.
[External Link Removed for Guests]
جلسه رسيدگي به پرونده سقوط هواپيماي C-130، صبح روز پنجشنبه با حضور برخي اولياي دم پرونده و به صورت غيرعلني در شعبهي اول دادگاه نظامي تهران برگزار شد.
به گزارش ايسنا، جلسات دادگاه رسيدگي به پروندهي سانحه سقوط هواپيماي C-130 به لحاظ طرح مسائل طبقهبندي شده مرتبط با نيروهاي مسلح و امنيت پروازي كشور و بنا به تصميم قاضي پرونده، غيرعلني برگزار ميشود.
اول شهريور ماه سال جاري نيز جلسه مقدماتي دادگاه ويژه رسيدگي به سانحه سقوط هواپيماي C-130 نهاجا براي بررسي آخرين وضعيت حقوق مالي شكات با حضور تعدادي از اولياي دم شهدا و نمايندگان حقوقي صدا و سيما و نهاجا برگزار شده بود.
[External Link Removed for Guests]
- پست: 4122
- تاریخ عضویت: سهشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۸۴, ۶:۱۶ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 4507 بار
- سپاسهای دریافتی: 4337 بار
- تماس:
عاملان سقوط C130 از ديد سازمان قضايي نيروهاي مسلح
عاملان سقوط C130 از ديد سازمان قضايي نيروهاي مسلح
[External Link Removed for Guests]
سازمان قضايي نيروهاي مسلح با انتشار اطلاعيهاي اعلام كرد:مجموع خطاها و سهل انگاريهاي به عمل آمده در پايگاه هوايي مهرآباد و اداره مراقبت پرواز فرودگاه مهرآباد در وقوع سانحه سقوط هواپيماي سي 130 ارتش نقش داشته است.
به گزارش فارس، به نقل از روابط عمومي سازمان قضايي نيروهاي مسلح،اين سازمان ضمن عرض تسليت مجدد به خانوادههاي شهداي سانحه هوايي سقوط هواپيماي سي 130،نتايج رسيدگي سازمان قضايي نيروهاي مسلح به پرونده سقوط هواپيماي سي 130 را اعلام كرد.
متن كامل نتايج رسيدگي به پرونده سانحه سقوط هواپيماي سي 130به اين شرح است:
1- گزارش سانحه:
با توجه به تحقيقات انجام شده، گزارش سانحه سقوط هواپيماي سي 130 نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران به شرح زير است:
1/1- خلبان هواپيماي سي 130 ستوان يكم، بابك گوهري در ساعت 8 صبح روز سانحه جهت كنترلهاي قبل از پرواز به هواپيما مراجعه و با برخي اشكالات فني از جمله عيب سيستم ناوبري هواپيما VOR مواجه شده و اشكالات را در فرم مربوط ثبت و اعلام مينمايد.
2/1- با توجه به تاخير در رفع عيب سيستم ناوبري و عدم موافقت خلبان گوهري براي پرواز با يك VOR، مسئولان مربوط به تيپ ترابري اقدام به تعويض خلبان گوهري به خلبان نادري مينمايند.
3/1- در پي اصرار خلبانان نادري كه عيب VOR را اساسي ميدانسته، تيم تعمير و نگهداري اقدام به تعويض يكي از VOR هاي هواپيماي مذكور با VOR هواپيماي ديگري مينمايند.
4/1 -با تعويض VOR و صدور اجازه پرواز خلبان گوهري تقاضا ميكند كه مجدداً هدايت هواپيما را بر عهده بگيرد كه با موافقت مسئولان امر هدايت به وي سپرده ميشود.
5/1- در نهايت هواپيماي سي 130 در ساعت 24/21/13 با بيش از 5 ساعت تاخير به رفع اشكالات موجود و ديد كم به پرواز درآمده ولي 10 دقيقه پس از پرواز در ساعت 00/31/13 به علت بروز نقص فني در موتور شماره 4، خلبان اعلام وضعيت اضطراري نموده (خلبان در اين لحظه با مشاوره با متخصصين موتور شماره 4 را خاموش مينمايد) و با هماهنگي تقرب (رادار) فرودگاه به فرودگاه باز ميگردد.
6/1- خلبان پس از كسب مجوز از تقرب (رادار)، جهت فرود ارتفاع خود را كاهش داده و در فاصله 7 مايلي باند و در ساعت 37/40/13، تقرب فرودگاه، هواپيما را به برج مراقبت تحويل ميدهد و مسئوليت خود را تمام شده تلقي مينمايد.
7/1- هواپيما در فاصله 2/4 مايلي از مسير اصلي خود به سمت چپ منحرف شده و اين انحراف تا زمان بروز سانحه ادامه مييابد.
8/1- در فاصله 5/3 مايلي باند، شهيد گوهري در تماس افسر كاروان نظامي (بخش كنترل پروازهاي نظامي پايگاه هوايي مهرآباد) با وي، وضعيت را طبيعي اعلام ميكند. اين موضوع بيانگر اين است كه وي متوجه انحراف به چپ خود نبوده است.
9/1- با ادامه پرواز نزديك شدن هواپيما به زمين، خلبان گوهري متوجه انحراف مسير شده و در جهت تصحيح مسير خود به سمت باند پرواز (سمت راست)، بدون توجه به محدوديت هواپيما و از كار افتادن موتور شماره 4 در بال راست، با سرعت كم اقدام به گردش بيش از حد به سمت راست مينمايد كه اين عمل وي موجب واماندگي هواپيما STALL شده و هواپيما با برگشت به چپ و شيرجه شديد در كنار بلوك 52 شهرك توحيد به زمين برخورد و منفجر ميشود.
2- تحقيقات سازمان قضايي نيروهاي مسلح:
با وقوع اين حادثه و ارجاع پرونده به سازمان قضايي نيروهاي مسلح، تيم ويژه تحقيق به سرپرستي بازپرس شعبه اول دادسراي نظامي تهران، با صدها ساعت كار مستمر، اين سانحه را از جوانب گوناگون مورد بررسي دقيق و فني قرار دادند كه بخشي از اين اقدامات بدين شرح ميباشد:
- معاينه دقيق محل وقوع سانحه.
- تحقيق از شاهدان عيني، مجروحان، خسارت ديدگان و خانواده شهدا.
- بازديد از قطعات متلاشي شده هواپيماي سي 130، برج كاروان و تقرب نظامي و بخشهاي مختلف پايگاه هوايي مهرآباد و مصاحبه و تحقيق از مسئولان مربوط.
- بررسي آخرين وضعيت تعمير و نگهداري هواپيما.
- بررسي ابعاد مختلف سانحه در جلسات جداگانه با حضور فرماندهان و مسئولان كشوري و لشكري.
- استماع نوار مكالمات خلبان با برج مراقبت و تقرب و مكالمات داخلي برج مراقبت و تقرب از ابتداي پرواز تا چند ساعت بعد از سانحه و مشاهده فيلم تهيه شده از صفحه رادار در هنگام سانحه.
- تحقيقات جامع از خلبانان و ناوبراني كه در روزهاي قبل از سانحه با هواپيماي سانحه ديده پرواز كردهاند.
- بررسي كارشناسي آثار و لوازم باقي مانده از شهداي سانحه.
- بازديد از اداره مراقبت پرواز، برج تقرب، برج مراقبت و بخشهاي فني ضبط مكالمات فرودگاه مهر آباد و مركز كنترل هوايي و مصاحبه با مسئولان مربوط.
- احضار عوامل مرتبط با سانحه در پايگاه هوايي مهرآباد و بخش مراقبت پرواز فرودگاه مهرآباد و تحقيق از آنان.
- احضار و تحقيق از تمامي افرادي كه به نحوي از موضوع اظهار اطلاع نمودهاند.
- بررسي كارشناسي حادثه در جلسه مشتركي با حضور كارشناسان تيم 29 نفره بررسي سانحه و نمايندگي هواپيمايي كشوري.
- برپايي جلسات متعدد با مدير عامل و هيئت مديره جامعه متخصصين مراقبت پرواز و برخي مديران شركتهاي هواپيمايي و اخذ نظريات كارشناسي آنان.
- تحقيق از خلبانان دو فروند هواپيماي فوكر كه قبل از سانحه در فرودگاه فرود آمده بودند.
- مطالعه و بررسي نتايج اجراي پرواز آزمايشي هواپيماي سي 130 و شبيه سازي پرواز مذكور براي بررسي علل و عوامل و فرضيههاي احتمالي انحراف و سقوط هواپيما.
- بررسي تاثير احتمالي امواج تلفنهاي همراه بر سيستم ناوبر هواپيما.
- اخذ و بررسي همه كتب، مقررات، دستور العملها، بخشنامهها و اسناد مربوط به مديريت ترافيك و مراقبت پرواز و آيين نامههاي اجرايي ايكائو و مقررات داخلي سازمان هواپيمايي كشور با حضور كارشناسان امر.
- بررسي ابعاد مختلف سانحه در جلسهاي با حضور اعضاي كميته دفاعي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي و اعضاي كميته تحقيق مجلس.
- صدور قرار ارجاع امر به كارشناسان مراقبت پرواز از كشور پاكستان (عضو سازمان ايكائو) به منظور تعيين قصور و تقصير احتمالي عوامل تقرب و برج مراقبت فرودگاه مهرآباد با توجه به اعتراض شركت فرودگاههاي كشور به نتايج تحقيق تيم بررسي سانحه در خصوص بخش مراقبت پرواز.
3- پرداخت ديه بازماندگان و خسارات وارده
با پيگيريهاي به عمل آمده از شركتهاي بيمه طرف قرار داد و با مساعدتهاي ارتش جمهوري اسلامي ايران، در نهايت حقوق متعلقه به سرنشينان هواپيما در پايان سال 84 دريافت و تاكنون تعداد 82 نفر از اوليا دم با ارائه مدارك، ديه مربوط را دريافت نمودهاند و رضايت خود را از جنبه خصوصي حادثه اعلام و خواستار رسيدگي به جنبه عمومي حادثه و برخورد با مسبين حادثه شدهاند. ديه ساير شهدا نيز تامين و مراجع ذي ربط آمادگي دارند،پس از ارائه مدارك مربوط توسط خانوادهها شهدا، ديه آنان را پرداخت نمايند.
- در اين ارتباط خسارت وارده به 20 دستگاه خودرو و همچنين خسارات وارده به 36 واحد مسكوني و اموال ساكنين شهرك توحيد توسط نيروي هوايي ارتش پرداخت شده است.
4- عوامل اصلي وقوع سانحه
با توجه به تحقيقات انجام شده علل و عوامل ذيل در وقوع سانحه موثر بودهاند.
1/4- اشكال در سيستم ناوبري هواپيما - كاركنان پايگاه هوايي مهرآباد در تعويض سيستم VOR هواپيماي سي 130 مرتكب اهمال و سهل انگاري شدهاند و فرماندهان مربوط نظارت صحيحي بر عملكرد زير مجموعه خود اعمال ننمودهاند كه اين امر منجر به انحراف هواپيما از مسير اصلي خود هنگام فرود در فرودگاه مهرآباد شده است.
2/4- سهل انگاري كنترلر تقرب (رادار) و برج مراقبت و مسئولان اداره مراقبت پرواز فرودگاه مهر آباد.
براساس تحقيقات به عمل آمده و نظريه كارشناسان به ويژه هيئت كارشناسان پاكستاني (عضو ايكائو) در هنگام انحراف هواپيما از مسير اصلي خود، كنترلرهاي تقرب و برج مراقبت طبق مقررات سازمان ايكائو و دستور العملهاي موجود وظيفه داشتهاند كه هواپيماي داراي نقص فني و در حين فرود اضطراري را تا زمان نشستن بر باند فرودگاه،تحت نظارت و مراقبت دقيق خود قرار داده و هر گونه انحرافي را به خلبان تذكر دهند،ليك به وظايف قانوني خود به درستي عمل ننمودهاند و مسئولان اداره مراقبت پرواز نيز مديريت صحيحي بر مجموعه خود اعمال ننمودهاند.
3/4- براساس بررسيهاي انجام شده و اعلام مراجع امنيتي هيچ گونه قرائن و شواهدي دال بر انجام اقدامات خرابكارانه در هواپيما به دست نيامده است.
4/4- مجموع خطاها و سهل انگاري هاي به عمل آمده در پايگاه هوايي مهرآباد و اداره مراقبت پرواز فرودگاه مهر آباد در وقوع اين سانحه نقش داشته است.
5- اظهار نظر قضايي
براساس قرار نهايي دادسراي نظامي تهران كه در 93 صفحه تنظيم شده است و با توجه به نتايج تحقيقات و بررسيهاي به عمل آمده، معاينات و تحقيقات محلي، نظريات هيئتهاي كارشناسي و اظهارات شهود و مطلعين، قصور چهار نفر از مسئولان و كاركنان تيپ ترابري منطقه هوايي مهرآباد و چهار نفر از مسئولان و كاركنان بخش مراقبت پرواز و تقرب (اپروچ) فرودگاه مهرآباد،در اين سانحه اثبات و پرونده آنان به اتهام مشاركت در اهمال،سهل انگاري،بيمبالاتي و عدم رعايت نظامات دولتي و مقررات ايمني مربوط به پرواز و هوانوردي منجر به قتل غير عمدي،شهادت سرنشيان هواپيما و تعدادي از رهگذران و ايراد صدمه بدني غير عمدي به تعدادي از ساكنين و رهگذران محلي با صدور قرار مجرميت و كيفر خواست به دادگاه نظامي تهران ارسال گرديد.
6- ادامه رسيدگي به پرونده
رسيدگي به پرونده در دادگاه نظامي يك تهران ادامه پيدا خواهد كرد و بديهي است كه براساس حكم داده و طي مراحل دادرسي، مقصرين نهايي و ميزان قصور متهمان تعيين خواهد شد.
7- تلاش دادسراي نظامي تهران بر اين بوده است كه با تحقيقات همه جانبه و دقيق،علل وقوع اين سانحه را به دست آورد و مقصرين را فارغ از انتساب آنان به سازمانهاي مختلف شناسايي نمايد كه با لطف خداوند و تلاش و كوشش مداوم و شش ماهه قضات دادسراي نظامي تهران اين امر تحقق يافت.
سازمان قضايي نيروهاي مسلح بر خود لازم ميداند از مساعدت و همكاري مسئولان ستاد كل نيروهاي مسلح، ارتش جمهوري اسلامي ايران، نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران، مديريت شركت فرودگاههاي كشور، فرودگاه مهرآباد، سازمان هواپيمايي كشوري و كارشناسان و ساير افراد كه در جريان تحقيقات همكاري نمودند، تشكر نمايد.
همچنين از همكاري رسانههاي گروهي كه اين امكان را فراهم نمودند تا دادسرا در جوي آرام و منطقي تحقيقات خود را به انجام رساند تقدير به عمل ميآيد.
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
سازمان قضايي نيروهاي مسلح با انتشار اطلاعيهاي اعلام كرد:مجموع خطاها و سهل انگاريهاي به عمل آمده در پايگاه هوايي مهرآباد و اداره مراقبت پرواز فرودگاه مهرآباد در وقوع سانحه سقوط هواپيماي سي 130 ارتش نقش داشته است.
به گزارش فارس، به نقل از روابط عمومي سازمان قضايي نيروهاي مسلح،اين سازمان ضمن عرض تسليت مجدد به خانوادههاي شهداي سانحه هوايي سقوط هواپيماي سي 130،نتايج رسيدگي سازمان قضايي نيروهاي مسلح به پرونده سقوط هواپيماي سي 130 را اعلام كرد.
متن كامل نتايج رسيدگي به پرونده سانحه سقوط هواپيماي سي 130به اين شرح است:
1- گزارش سانحه:
با توجه به تحقيقات انجام شده، گزارش سانحه سقوط هواپيماي سي 130 نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران به شرح زير است:
1/1- خلبان هواپيماي سي 130 ستوان يكم، بابك گوهري در ساعت 8 صبح روز سانحه جهت كنترلهاي قبل از پرواز به هواپيما مراجعه و با برخي اشكالات فني از جمله عيب سيستم ناوبري هواپيما VOR مواجه شده و اشكالات را در فرم مربوط ثبت و اعلام مينمايد.
2/1- با توجه به تاخير در رفع عيب سيستم ناوبري و عدم موافقت خلبان گوهري براي پرواز با يك VOR، مسئولان مربوط به تيپ ترابري اقدام به تعويض خلبان گوهري به خلبان نادري مينمايند.
3/1- در پي اصرار خلبانان نادري كه عيب VOR را اساسي ميدانسته، تيم تعمير و نگهداري اقدام به تعويض يكي از VOR هاي هواپيماي مذكور با VOR هواپيماي ديگري مينمايند.
4/1 -با تعويض VOR و صدور اجازه پرواز خلبان گوهري تقاضا ميكند كه مجدداً هدايت هواپيما را بر عهده بگيرد كه با موافقت مسئولان امر هدايت به وي سپرده ميشود.
5/1- در نهايت هواپيماي سي 130 در ساعت 24/21/13 با بيش از 5 ساعت تاخير به رفع اشكالات موجود و ديد كم به پرواز درآمده ولي 10 دقيقه پس از پرواز در ساعت 00/31/13 به علت بروز نقص فني در موتور شماره 4، خلبان اعلام وضعيت اضطراري نموده (خلبان در اين لحظه با مشاوره با متخصصين موتور شماره 4 را خاموش مينمايد) و با هماهنگي تقرب (رادار) فرودگاه به فرودگاه باز ميگردد.
6/1- خلبان پس از كسب مجوز از تقرب (رادار)، جهت فرود ارتفاع خود را كاهش داده و در فاصله 7 مايلي باند و در ساعت 37/40/13، تقرب فرودگاه، هواپيما را به برج مراقبت تحويل ميدهد و مسئوليت خود را تمام شده تلقي مينمايد.
7/1- هواپيما در فاصله 2/4 مايلي از مسير اصلي خود به سمت چپ منحرف شده و اين انحراف تا زمان بروز سانحه ادامه مييابد.
8/1- در فاصله 5/3 مايلي باند، شهيد گوهري در تماس افسر كاروان نظامي (بخش كنترل پروازهاي نظامي پايگاه هوايي مهرآباد) با وي، وضعيت را طبيعي اعلام ميكند. اين موضوع بيانگر اين است كه وي متوجه انحراف به چپ خود نبوده است.
9/1- با ادامه پرواز نزديك شدن هواپيما به زمين، خلبان گوهري متوجه انحراف مسير شده و در جهت تصحيح مسير خود به سمت باند پرواز (سمت راست)، بدون توجه به محدوديت هواپيما و از كار افتادن موتور شماره 4 در بال راست، با سرعت كم اقدام به گردش بيش از حد به سمت راست مينمايد كه اين عمل وي موجب واماندگي هواپيما STALL شده و هواپيما با برگشت به چپ و شيرجه شديد در كنار بلوك 52 شهرك توحيد به زمين برخورد و منفجر ميشود.
2- تحقيقات سازمان قضايي نيروهاي مسلح:
با وقوع اين حادثه و ارجاع پرونده به سازمان قضايي نيروهاي مسلح، تيم ويژه تحقيق به سرپرستي بازپرس شعبه اول دادسراي نظامي تهران، با صدها ساعت كار مستمر، اين سانحه را از جوانب گوناگون مورد بررسي دقيق و فني قرار دادند كه بخشي از اين اقدامات بدين شرح ميباشد:
- معاينه دقيق محل وقوع سانحه.
- تحقيق از شاهدان عيني، مجروحان، خسارت ديدگان و خانواده شهدا.
- بازديد از قطعات متلاشي شده هواپيماي سي 130، برج كاروان و تقرب نظامي و بخشهاي مختلف پايگاه هوايي مهرآباد و مصاحبه و تحقيق از مسئولان مربوط.
- بررسي آخرين وضعيت تعمير و نگهداري هواپيما.
- بررسي ابعاد مختلف سانحه در جلسات جداگانه با حضور فرماندهان و مسئولان كشوري و لشكري.
- استماع نوار مكالمات خلبان با برج مراقبت و تقرب و مكالمات داخلي برج مراقبت و تقرب از ابتداي پرواز تا چند ساعت بعد از سانحه و مشاهده فيلم تهيه شده از صفحه رادار در هنگام سانحه.
- تحقيقات جامع از خلبانان و ناوبراني كه در روزهاي قبل از سانحه با هواپيماي سانحه ديده پرواز كردهاند.
- بررسي كارشناسي آثار و لوازم باقي مانده از شهداي سانحه.
- بازديد از اداره مراقبت پرواز، برج تقرب، برج مراقبت و بخشهاي فني ضبط مكالمات فرودگاه مهر آباد و مركز كنترل هوايي و مصاحبه با مسئولان مربوط.
- احضار عوامل مرتبط با سانحه در پايگاه هوايي مهرآباد و بخش مراقبت پرواز فرودگاه مهرآباد و تحقيق از آنان.
- احضار و تحقيق از تمامي افرادي كه به نحوي از موضوع اظهار اطلاع نمودهاند.
- بررسي كارشناسي حادثه در جلسه مشتركي با حضور كارشناسان تيم 29 نفره بررسي سانحه و نمايندگي هواپيمايي كشوري.
- برپايي جلسات متعدد با مدير عامل و هيئت مديره جامعه متخصصين مراقبت پرواز و برخي مديران شركتهاي هواپيمايي و اخذ نظريات كارشناسي آنان.
- تحقيق از خلبانان دو فروند هواپيماي فوكر كه قبل از سانحه در فرودگاه فرود آمده بودند.
- مطالعه و بررسي نتايج اجراي پرواز آزمايشي هواپيماي سي 130 و شبيه سازي پرواز مذكور براي بررسي علل و عوامل و فرضيههاي احتمالي انحراف و سقوط هواپيما.
- بررسي تاثير احتمالي امواج تلفنهاي همراه بر سيستم ناوبر هواپيما.
- اخذ و بررسي همه كتب، مقررات، دستور العملها، بخشنامهها و اسناد مربوط به مديريت ترافيك و مراقبت پرواز و آيين نامههاي اجرايي ايكائو و مقررات داخلي سازمان هواپيمايي كشور با حضور كارشناسان امر.
- بررسي ابعاد مختلف سانحه در جلسهاي با حضور اعضاي كميته دفاعي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي و اعضاي كميته تحقيق مجلس.
- صدور قرار ارجاع امر به كارشناسان مراقبت پرواز از كشور پاكستان (عضو سازمان ايكائو) به منظور تعيين قصور و تقصير احتمالي عوامل تقرب و برج مراقبت فرودگاه مهرآباد با توجه به اعتراض شركت فرودگاههاي كشور به نتايج تحقيق تيم بررسي سانحه در خصوص بخش مراقبت پرواز.
3- پرداخت ديه بازماندگان و خسارات وارده
با پيگيريهاي به عمل آمده از شركتهاي بيمه طرف قرار داد و با مساعدتهاي ارتش جمهوري اسلامي ايران، در نهايت حقوق متعلقه به سرنشينان هواپيما در پايان سال 84 دريافت و تاكنون تعداد 82 نفر از اوليا دم با ارائه مدارك، ديه مربوط را دريافت نمودهاند و رضايت خود را از جنبه خصوصي حادثه اعلام و خواستار رسيدگي به جنبه عمومي حادثه و برخورد با مسبين حادثه شدهاند. ديه ساير شهدا نيز تامين و مراجع ذي ربط آمادگي دارند،پس از ارائه مدارك مربوط توسط خانوادهها شهدا، ديه آنان را پرداخت نمايند.
- در اين ارتباط خسارت وارده به 20 دستگاه خودرو و همچنين خسارات وارده به 36 واحد مسكوني و اموال ساكنين شهرك توحيد توسط نيروي هوايي ارتش پرداخت شده است.
4- عوامل اصلي وقوع سانحه
با توجه به تحقيقات انجام شده علل و عوامل ذيل در وقوع سانحه موثر بودهاند.
1/4- اشكال در سيستم ناوبري هواپيما - كاركنان پايگاه هوايي مهرآباد در تعويض سيستم VOR هواپيماي سي 130 مرتكب اهمال و سهل انگاري شدهاند و فرماندهان مربوط نظارت صحيحي بر عملكرد زير مجموعه خود اعمال ننمودهاند كه اين امر منجر به انحراف هواپيما از مسير اصلي خود هنگام فرود در فرودگاه مهرآباد شده است.
2/4- سهل انگاري كنترلر تقرب (رادار) و برج مراقبت و مسئولان اداره مراقبت پرواز فرودگاه مهر آباد.
براساس تحقيقات به عمل آمده و نظريه كارشناسان به ويژه هيئت كارشناسان پاكستاني (عضو ايكائو) در هنگام انحراف هواپيما از مسير اصلي خود، كنترلرهاي تقرب و برج مراقبت طبق مقررات سازمان ايكائو و دستور العملهاي موجود وظيفه داشتهاند كه هواپيماي داراي نقص فني و در حين فرود اضطراري را تا زمان نشستن بر باند فرودگاه،تحت نظارت و مراقبت دقيق خود قرار داده و هر گونه انحرافي را به خلبان تذكر دهند،ليك به وظايف قانوني خود به درستي عمل ننمودهاند و مسئولان اداره مراقبت پرواز نيز مديريت صحيحي بر مجموعه خود اعمال ننمودهاند.
3/4- براساس بررسيهاي انجام شده و اعلام مراجع امنيتي هيچ گونه قرائن و شواهدي دال بر انجام اقدامات خرابكارانه در هواپيما به دست نيامده است.
4/4- مجموع خطاها و سهل انگاري هاي به عمل آمده در پايگاه هوايي مهرآباد و اداره مراقبت پرواز فرودگاه مهر آباد در وقوع اين سانحه نقش داشته است.
5- اظهار نظر قضايي
براساس قرار نهايي دادسراي نظامي تهران كه در 93 صفحه تنظيم شده است و با توجه به نتايج تحقيقات و بررسيهاي به عمل آمده، معاينات و تحقيقات محلي، نظريات هيئتهاي كارشناسي و اظهارات شهود و مطلعين، قصور چهار نفر از مسئولان و كاركنان تيپ ترابري منطقه هوايي مهرآباد و چهار نفر از مسئولان و كاركنان بخش مراقبت پرواز و تقرب (اپروچ) فرودگاه مهرآباد،در اين سانحه اثبات و پرونده آنان به اتهام مشاركت در اهمال،سهل انگاري،بيمبالاتي و عدم رعايت نظامات دولتي و مقررات ايمني مربوط به پرواز و هوانوردي منجر به قتل غير عمدي،شهادت سرنشيان هواپيما و تعدادي از رهگذران و ايراد صدمه بدني غير عمدي به تعدادي از ساكنين و رهگذران محلي با صدور قرار مجرميت و كيفر خواست به دادگاه نظامي تهران ارسال گرديد.
6- ادامه رسيدگي به پرونده
رسيدگي به پرونده در دادگاه نظامي يك تهران ادامه پيدا خواهد كرد و بديهي است كه براساس حكم داده و طي مراحل دادرسي، مقصرين نهايي و ميزان قصور متهمان تعيين خواهد شد.
7- تلاش دادسراي نظامي تهران بر اين بوده است كه با تحقيقات همه جانبه و دقيق،علل وقوع اين سانحه را به دست آورد و مقصرين را فارغ از انتساب آنان به سازمانهاي مختلف شناسايي نمايد كه با لطف خداوند و تلاش و كوشش مداوم و شش ماهه قضات دادسراي نظامي تهران اين امر تحقق يافت.
سازمان قضايي نيروهاي مسلح بر خود لازم ميداند از مساعدت و همكاري مسئولان ستاد كل نيروهاي مسلح، ارتش جمهوري اسلامي ايران، نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران، مديريت شركت فرودگاههاي كشور، فرودگاه مهرآباد، سازمان هواپيمايي كشوري و كارشناسان و ساير افراد كه در جريان تحقيقات همكاري نمودند، تشكر نمايد.
همچنين از همكاري رسانههاي گروهي كه اين امكان را فراهم نمودند تا دادسرا در جوي آرام و منطقي تحقيقات خود را به انجام رساند تقدير به عمل ميآيد.
[External Link Removed for Guests]
- پست: 547
- تاریخ عضویت: چهارشنبه ۲۷ دی ۱۳۸۵, ۶:۴۴ ب.ظ
- محل اقامت: نزد خدايگان افسار گسيخته
- سپاسهای دریافتی: 12 بار
امروز ، محاکمه غيرعلني متهمان سقوط سي۱۳۰
امروز ، محاکمه غيرعلني متهمان سقوط سي۱۳۰
دادگاه رسيدگي به پرونده متهمان حادثه سقوط يك فروند هواپيماي ترابري سي ۱۳۰ارتش جمهوري اسلامي ايران، فردا، سهشنبه، به صورت غيرعلني برگزار ميشود.
به گزارش ایرنا، شعبه اول دادگاه نظامي تهران، به موارد اتهامي هشت متهم اين پرونده رسيدگي ميكند.
هواپيماي ترابري سي ۱۳۰ارتش كه ۱۵آذر ماه سال ۸۴در حال انتقال خبرنگاران و تصويربرداران رسانههاي جمعي به منطقه چابهار بود، دقايقي پس از پرواز، به علت نقص فني در مجتمع مسكوني نيروي هوايي ارتش و به هنگام فرود اضطراري سقوط كرد و تمامي سرنشينان آن كشته شدند.
"ايرنا" در اين حادثه دلخراش "سپهدار ساجدي" و "سيد مهدي ميرافضلي" خبرنگار و عكاس خود را از دست داد.
رسيدگي به موارد اتهامي متهمان اين پرونده، به لحاظ رسيدگي به جنبه عمومي جرم در دادگاه مطرح ميشود.
پيش از اين شعبه اول بازپرسي دادسراي نظامي تهران در خصوص شكايت بيش از ۸۰نفر از اولياي دم سانحه سقوط هواپيماي ترابري سي ۱۳۰ارتش با توجه به اعلام رضايت آنها، قرار موقوفي تعقيب صادر كرده بود.
پرونده سقوط اين هواپيما ۱۱متهم داشت كه دادسراي نظامي تهران براي سه تن از آنان كه از نيروهاي منطقه هوايي مهرآباد تهران بودند قرار منع پيگرد صادر و آنها را از اتهامات انتسابي تبرئه كرد.
پرونده هشت متهم ديگر اين پرونده همچنان در دادگاه نظامي تهران مفتوح است.
اتهامات اين هشت متهم، كه هم اكنون با قرار وثيقه آزاد هستند، اهمال، سهل انگاري، بيمبالاتي و رعايت نكردن نظامات دولتي و مقررات ايمني پرواز و هوانوردي منجر به قتل غيرعمد عنوان شده است.
هنوز تعدادي از اولياي دم سانحه سقوط هواپيماي ترابري سي ۱۳۰ارتش ديه خود را دريافت نكرده و رضايت خود را نسبت به مسببان اين سانحه اعلام نكردهاند.اين افراد همچنان به شكايت خود باقي هستند.
نخستين جلسه دادگاه رسيدگي به سانحه سقوط هواپيماي ترابري سي ۱۳۰ارتش مهر ماه سال ۸۵با حضور بيش از يكصد نفر از اولياي دم و خانواده شهداي اين سانحه، نمايندگان حقوقي سازمان صدا و سيما و نيروي هوايي ارتش، هشت متهم پرونده و وكلاي آنان و نماينده دادستان نظامي تهران برگزار شد.
منبع: بازتاب
دادگاه رسيدگي به پرونده متهمان حادثه سقوط يك فروند هواپيماي ترابري سي ۱۳۰ارتش جمهوري اسلامي ايران، فردا، سهشنبه، به صورت غيرعلني برگزار ميشود.
به گزارش ایرنا، شعبه اول دادگاه نظامي تهران، به موارد اتهامي هشت متهم اين پرونده رسيدگي ميكند.
هواپيماي ترابري سي ۱۳۰ارتش كه ۱۵آذر ماه سال ۸۴در حال انتقال خبرنگاران و تصويربرداران رسانههاي جمعي به منطقه چابهار بود، دقايقي پس از پرواز، به علت نقص فني در مجتمع مسكوني نيروي هوايي ارتش و به هنگام فرود اضطراري سقوط كرد و تمامي سرنشينان آن كشته شدند.
"ايرنا" در اين حادثه دلخراش "سپهدار ساجدي" و "سيد مهدي ميرافضلي" خبرنگار و عكاس خود را از دست داد.
رسيدگي به موارد اتهامي متهمان اين پرونده، به لحاظ رسيدگي به جنبه عمومي جرم در دادگاه مطرح ميشود.
پيش از اين شعبه اول بازپرسي دادسراي نظامي تهران در خصوص شكايت بيش از ۸۰نفر از اولياي دم سانحه سقوط هواپيماي ترابري سي ۱۳۰ارتش با توجه به اعلام رضايت آنها، قرار موقوفي تعقيب صادر كرده بود.
پرونده سقوط اين هواپيما ۱۱متهم داشت كه دادسراي نظامي تهران براي سه تن از آنان كه از نيروهاي منطقه هوايي مهرآباد تهران بودند قرار منع پيگرد صادر و آنها را از اتهامات انتسابي تبرئه كرد.
پرونده هشت متهم ديگر اين پرونده همچنان در دادگاه نظامي تهران مفتوح است.
اتهامات اين هشت متهم، كه هم اكنون با قرار وثيقه آزاد هستند، اهمال، سهل انگاري، بيمبالاتي و رعايت نكردن نظامات دولتي و مقررات ايمني پرواز و هوانوردي منجر به قتل غيرعمد عنوان شده است.
هنوز تعدادي از اولياي دم سانحه سقوط هواپيماي ترابري سي ۱۳۰ارتش ديه خود را دريافت نكرده و رضايت خود را نسبت به مسببان اين سانحه اعلام نكردهاند.اين افراد همچنان به شكايت خود باقي هستند.
نخستين جلسه دادگاه رسيدگي به سانحه سقوط هواپيماي ترابري سي ۱۳۰ارتش مهر ماه سال ۸۵با حضور بيش از يكصد نفر از اولياي دم و خانواده شهداي اين سانحه، نمايندگان حقوقي سازمان صدا و سيما و نيروي هوايي ارتش، هشت متهم پرونده و وكلاي آنان و نماينده دادستان نظامي تهران برگزار شد.
منبع: بازتاب
او دوم دسامبر به دار اويخته شد
- پست: 547
- تاریخ عضویت: چهارشنبه ۲۷ دی ۱۳۸۵, ۶:۴۴ ب.ظ
- محل اقامت: نزد خدايگان افسار گسيخته
- سپاسهای دریافتی: 12 بار
دادگاه پرونده سقوط C-130 برگزار شد
دادگاه رسيدگي به پرونده سقوط هواپيماي C-130 ارتش، صبح امروز در شعبه اول دادگاه نظامي تهران به صورت غيرعلني برگزار شد.
به گزارش "ايلنا" در اين جلسه نماينده دادستان نظامي تهران، اتهامات هشت متهم اين پرونده را اهمال، سهلانگاري، بيمبالاتي و عدم رعايت نظامات دولتي و مقررات ايمني مربوط به پرواز و هوانوردي منجر به قتل غيرعمد عنوان كرد و خواستار تعيين مجازات براي متهمان اين پرونده شد.
سپس چهار شاكي پرونده كه ديههاي خود را دريافت نكرده بودند، به همراه وكلاي مدافع خود به طرح شكايت پرداختند. در اين جلسه نوبت به اخذ دفاعيات هشت متهم پرونده نرسيد و قرار است در جلسه بعدي دادگاه كه روز دوشنبه، دهم ارديبهشت ماه جاري برگزار ميشود، متهمان اين پرونده به دفاع از خود بپردازند.
پرونده سقوط هواپيماي C-130 ارتش 11 متهم داشت كه دادسراي نظامي تهران براي سه تن از آنها -كه از پرسنل منطقه هوايي مهرآباد بودند- قرار منع پيگرد صادر و آنها را از اتهامات انتسابي تبرئه كرد.
منبع: بازناب
دادگاه رسيدگي به پرونده سقوط هواپيماي C-130 ارتش، صبح امروز در شعبه اول دادگاه نظامي تهران به صورت غيرعلني برگزار شد.
به گزارش "ايلنا" در اين جلسه نماينده دادستان نظامي تهران، اتهامات هشت متهم اين پرونده را اهمال، سهلانگاري، بيمبالاتي و عدم رعايت نظامات دولتي و مقررات ايمني مربوط به پرواز و هوانوردي منجر به قتل غيرعمد عنوان كرد و خواستار تعيين مجازات براي متهمان اين پرونده شد.
سپس چهار شاكي پرونده كه ديههاي خود را دريافت نكرده بودند، به همراه وكلاي مدافع خود به طرح شكايت پرداختند. در اين جلسه نوبت به اخذ دفاعيات هشت متهم پرونده نرسيد و قرار است در جلسه بعدي دادگاه كه روز دوشنبه، دهم ارديبهشت ماه جاري برگزار ميشود، متهمان اين پرونده به دفاع از خود بپردازند.
پرونده سقوط هواپيماي C-130 ارتش 11 متهم داشت كه دادسراي نظامي تهران براي سه تن از آنها -كه از پرسنل منطقه هوايي مهرآباد بودند- قرار منع پيگرد صادر و آنها را از اتهامات انتسابي تبرئه كرد.
منبع: بازناب
او دوم دسامبر به دار اويخته شد
- پست: 1236
- تاریخ عضویت: جمعه ۲۷ مرداد ۱۳۸۵, ۳:۱۲ ب.ظ
- محل اقامت: جايي درست وسط غربت شهر...انطرف تر از اب...در کنار خورشيد...
- سپاسهای دریافتی: 65 بار
- تماس:
آخرين جلسه دادگاه سی-130 برگزار شد
آخرين جلسه دادگاه سی-130 برگزار شد
در ادامه تصاویری از نحوه عملکرد برج تقرب و مراقبت برای حاضران به نمایش درآمد.
پانزدهمین و آخرین جلسه دادگاه رسیدگی به سانحه سقوط هواپیمایی سی - 130 به ریاست قاضی محمد موحد در محل سازمان قضایی نیروهای مسلح به صورت غیر علنی برگزار شد.
به گزارش مهر، در ابتدای این جلسه، وکیل تعدادی از اولیاء دم به بیان مسائل ومطالبی در خصوص این سانحه پرداخت، سپس متهمین ردیف پنجم الی هشتم پرونده و و کیل قانونی آنان، به بیان آخرین دفاعیات خویش پرداخته و لوایح دفاعیه خود را تقدیم دادگاه نمودند.
در ادامه تصاویری از نحوه عملکرد برج تقرب و مراقبت برای حاضران به نمایش درآمد.
درپایان جلسه رئیس دادگاه و معاون دادستان به برخی سئوالات و ابهامات مطرح شده توسط اولیاء دم و وکلای آنان پاسخ دادند.
منبع:بازتاب
در ادامه تصاویری از نحوه عملکرد برج تقرب و مراقبت برای حاضران به نمایش درآمد.
پانزدهمین و آخرین جلسه دادگاه رسیدگی به سانحه سقوط هواپیمایی سی - 130 به ریاست قاضی محمد موحد در محل سازمان قضایی نیروهای مسلح به صورت غیر علنی برگزار شد.
به گزارش مهر، در ابتدای این جلسه، وکیل تعدادی از اولیاء دم به بیان مسائل ومطالبی در خصوص این سانحه پرداخت، سپس متهمین ردیف پنجم الی هشتم پرونده و و کیل قانونی آنان، به بیان آخرین دفاعیات خویش پرداخته و لوایح دفاعیه خود را تقدیم دادگاه نمودند.
در ادامه تصاویری از نحوه عملکرد برج تقرب و مراقبت برای حاضران به نمایش درآمد.
درپایان جلسه رئیس دادگاه و معاون دادستان به برخی سئوالات و ابهامات مطرح شده توسط اولیاء دم و وکلای آنان پاسخ دادند.
منبع:بازتاب
پاسگاه مرزي گدار... سراوان
جاده زابل به زاهدان ...تاسوکي
تقاطع بلوار بزرگمهر و معلم... زاهدان
بلوار ثارلله مجتمع نسترن ...زاهدان
پاسگاه مرزي ناجا... سراوان
تاريخ هيچ کدام را از ياد نخواهد برد...
جاده زابل به زاهدان ...تاسوکي
تقاطع بلوار بزرگمهر و معلم... زاهدان
بلوار ثارلله مجتمع نسترن ...زاهدان
پاسگاه مرزي ناجا... سراوان
تاريخ هيچ کدام را از ياد نخواهد برد...