نو ترين هواپيماي RF-4E فانتوم شناسايي
مدیران انجمن: شوراي نظارت, مديران هوافضا
-
- پست: 2646
- تاریخ عضویت: چهارشنبه ۹ خرداد ۱۳۸۶, ۷:۴۱ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 22547 بار
- سپاسهای دریافتی: 14742 بار
نو ترين هواپيماي RF-4E فانتوم شناسايي
[External Link Removed for Guests]
اولین هواپیما های فانتومF-4 در شهریورسال 47 وارد ایران شدند . اولین نمونه ها از نوع F-4D بودند
در سالهای بعد ایران قراردادی برای دریافت تعداد بیشتری از این هواپیماها از مدلE را امضا کرد
که در میان انها تعداد 16 فروند مدل شناسایی فانتوم RF-4E نیز قرار داشت که به تدریج بین سالهای 51 تا 55 به نیروی هوایی تحویل شدند هرچند که تعداد دقیق تحویل شده به ایران مشخص نیست این هواپیماهای به تجهیزات جنگ الکترونیک و شناسایی پیشرفته مجهز بودند
این هواپیماها پس از انقلاب و با وقوع جنگ تحمیلی در شناسایی مواضع و اهداف عراق قبل و بعد ازعملیات نقش مهمی داشتند
و ساعات پروازی زیادی را پشت سر گذاشته اند.
اما امار دقیقی از میزان آسیب وارده و تعداد سقوط کرده ازاین مدل از هواپیمای فانتوم منتشر نشده است
تعدادی از عکسهای گرفته شده توسط فانتوم
یک فروند هواپیمای شناسایی RF-4E در سال 1356 به دلیل آتش سوزی موتوردچار سوختگی بخصوص در ناحیه ریشه بال می شود. در آن سالها به دلیل عدم توانایی در تعمییرخسارت وارده به هواپیما ، درهمان سال برنامه ریزیهای لازم جهت ارسال بال هواپیما به اسرائیل انجام می شود. ولی به دلیل پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 این امر متوقف می شود.
در سالهای بعد نیز به دلیل قطع روابط با آمریکا و تحریم ها و وبعدها هم به دلیل بروز جنگ و نیاز و توجه به سایر هواپیماها هیچ فعالیتی در جهت تعمیر آن انجام نشد و باز سازی ان به تاخیر افتاد.
تا اینکه پس از پایان جنگ تلاش گسترده ای در جهت تعمیر و بازسازی هواپیماهای آسیب دیده صورت گرفت.
بازسازی هواپیمای شناسایی فانتوم نیز با تلاش مستمر کارشناسان و متخصصان صنایع هوایی ایران (صها) و همکاری نیروی هوایی در زمینه واگذاری قطعات و پیگیری مداوم مسئولان ، شروع شد.
ساعات پروازی این هواپیما تا هنگام حادثه در سال 1356 به میزان 252 ساعت بوده است .
به همین دلیل نو ترین هواپیما در نوع خود در ایران و شاید در جهان باشد
متخصصان صها در مجموع 65000 ساعت کار مداوم بر روی این هواپیما انجام دادند .که طی ان 3560 عیب یابی و 135 آرایش فنی انجام و صورت گرفته است
تعداد قطعات مصرف شده در تعمیرات عادی 4947 قطعه و در تعمیرات مربوط به منطقه سانحه دیده 1027 قطعه مصرف شده است .
همچنین برای تعمییر این هواپیما 167 دستور کار ساخت قطعه جدید و 35 فقره رفع عیب مهندسی از سوی متخصصان صها صادر گردیده است .
تا اینکه تعمیر و بازسازی این هواپیما در خرداد ماه 74 به پایان می رسد. و آزمایشهای زمینی و پروازی ان با موفقیت انجام می شود.
و طی مراسمی با حضور مقامات وزارت دفاع و فرماندهان عالی رتبه نهاجا به جمع خانواده نیروی هوایی جمهموری اسلامی ایران پیوست.
و در پایان مراسم در میان بدرقه مدعوین هواپیما بوسیله خلبانان نهاجا به سمت پایگاه مربوطه به پرواز در امد
[External Link Removed for Guests]
صنایع هوایی
سالگرد ورود فانتوم به ایران
اولین هواپیما های فانتومF-4 در شهریورسال 47 وارد ایران شدند . اولین نمونه ها از نوع F-4D بودند
در سالهای بعد ایران قراردادی برای دریافت تعداد بیشتری از این هواپیماها از مدلE را امضا کرد
که در میان انها تعداد 16 فروند مدل شناسایی فانتوم RF-4E نیز قرار داشت که به تدریج بین سالهای 51 تا 55 به نیروی هوایی تحویل شدند هرچند که تعداد دقیق تحویل شده به ایران مشخص نیست این هواپیماهای به تجهیزات جنگ الکترونیک و شناسایی پیشرفته مجهز بودند
این هواپیماها پس از انقلاب و با وقوع جنگ تحمیلی در شناسایی مواضع و اهداف عراق قبل و بعد ازعملیات نقش مهمی داشتند
و ساعات پروازی زیادی را پشت سر گذاشته اند.
اما امار دقیقی از میزان آسیب وارده و تعداد سقوط کرده ازاین مدل از هواپیمای فانتوم منتشر نشده است
تعدادی از عکسهای گرفته شده توسط فانتوم
یک فروند هواپیمای شناسایی RF-4E در سال 1356 به دلیل آتش سوزی موتوردچار سوختگی بخصوص در ناحیه ریشه بال می شود. در آن سالها به دلیل عدم توانایی در تعمییرخسارت وارده به هواپیما ، درهمان سال برنامه ریزیهای لازم جهت ارسال بال هواپیما به اسرائیل انجام می شود. ولی به دلیل پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 این امر متوقف می شود.
در سالهای بعد نیز به دلیل قطع روابط با آمریکا و تحریم ها و وبعدها هم به دلیل بروز جنگ و نیاز و توجه به سایر هواپیماها هیچ فعالیتی در جهت تعمیر آن انجام نشد و باز سازی ان به تاخیر افتاد.
تا اینکه پس از پایان جنگ تلاش گسترده ای در جهت تعمیر و بازسازی هواپیماهای آسیب دیده صورت گرفت.
بازسازی هواپیمای شناسایی فانتوم نیز با تلاش مستمر کارشناسان و متخصصان صنایع هوایی ایران (صها) و همکاری نیروی هوایی در زمینه واگذاری قطعات و پیگیری مداوم مسئولان ، شروع شد.
ساعات پروازی این هواپیما تا هنگام حادثه در سال 1356 به میزان 252 ساعت بوده است .
به همین دلیل نو ترین هواپیما در نوع خود در ایران و شاید در جهان باشد
متخصصان صها در مجموع 65000 ساعت کار مداوم بر روی این هواپیما انجام دادند .که طی ان 3560 عیب یابی و 135 آرایش فنی انجام و صورت گرفته است
تعداد قطعات مصرف شده در تعمیرات عادی 4947 قطعه و در تعمیرات مربوط به منطقه سانحه دیده 1027 قطعه مصرف شده است .
همچنین برای تعمییر این هواپیما 167 دستور کار ساخت قطعه جدید و 35 فقره رفع عیب مهندسی از سوی متخصصان صها صادر گردیده است .
تا اینکه تعمیر و بازسازی این هواپیما در خرداد ماه 74 به پایان می رسد. و آزمایشهای زمینی و پروازی ان با موفقیت انجام می شود.
و طی مراسمی با حضور مقامات وزارت دفاع و فرماندهان عالی رتبه نهاجا به جمع خانواده نیروی هوایی جمهموری اسلامی ایران پیوست.
و در پایان مراسم در میان بدرقه مدعوین هواپیما بوسیله خلبانان نهاجا به سمت پایگاه مربوطه به پرواز در امد
[External Link Removed for Guests]
صنایع هوایی
سالگرد ورود فانتوم به ایران
- پست: 1130
- تاریخ عضویت: جمعه ۳۰ آذر ۱۳۸۶, ۸:۵۵ ب.ظ
- محل اقامت: تهران
- سپاسهای ارسالی: 1197 بار
- سپاسهای دریافتی: 2065 بار
- تماس:
مقاله ي خوبي بود واقعا ممنون
البته حادثه اي که شما ذکر کرديد تنها حادثه ي پيش از انقلاب براي RF-4E هاي ما نبود طبق نوشته هاي صنايع هوايي در ابان 1352 يک فروند از RF-4E هاي ما به وسيله يک MIG 21 بر فراز خاک شوروي مورد هدف قرار داده ميشه و سقوط ميکنه. همچنين در ماجرا شورش ظفار در سال 1356 هم يک فروند ديگر از اين جنگنده از بين رفت البته گزارشاتي هم هست که حاکي از سقوط چند فروند از اين جنگنده هاي شناسايي بر فراز خاک شورويه
البته صنايع هوايي گفته تعداد 6-8 فروند از RF-4E يا RF-4C هاي امريکا در ازاي فانتوم هايي که در خاک شوروي نابود شده اند به ايران فرستاده شدند
البته حادثه اي که شما ذکر کرديد تنها حادثه ي پيش از انقلاب براي RF-4E هاي ما نبود طبق نوشته هاي صنايع هوايي در ابان 1352 يک فروند از RF-4E هاي ما به وسيله يک MIG 21 بر فراز خاک شوروي مورد هدف قرار داده ميشه و سقوط ميکنه. همچنين در ماجرا شورش ظفار در سال 1356 هم يک فروند ديگر از اين جنگنده از بين رفت البته گزارشاتي هم هست که حاکي از سقوط چند فروند از اين جنگنده هاي شناسايي بر فراز خاک شورويه
البته صنايع هوايي گفته تعداد 6-8 فروند از RF-4E يا RF-4C هاي امريکا در ازاي فانتوم هايي که در خاک شوروي نابود شده اند به ايران فرستاده شدند
-
- پست: 5
- تاریخ عضویت: یکشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۸۷, ۱:۵۳ ب.ظ
- سپاسهای دریافتی: 2 بار
-
- پست: 247
- تاریخ عضویت: یکشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۸۷, ۵:۱۹ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 4 بار
- سپاسهای دریافتی: 78 بار
-
- پست: 38
- تاریخ عضویت: جمعه ۱۹ بهمن ۱۳۸۶, ۳:۱۷ ب.ظ
- سپاسهای دریافتی: 22 بار
-
- پست: 167
- تاریخ عضویت: دوشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۸۷, ۱۲:۵۹ ب.ظ
- سپاسهای دریافتی: 22 بار
armin19801 نوشته شده:persepolis52616 نوشته شده:گرامي باد ياد و خاطره مرحوم سرلشگر خلبان فريدون ذوالفقاري تكخال خلبانهاي RF4![]()
![]()
![]()
داغ دلم تازه شد
اگه کسی بدنه سرهنگ خلبان فریدون ذوالفقاری کی بود چی بود
به حق یکی از آس های نیروی هوایی بود.
یادش بخیر
به قول تيمسار صالح اردستاني....ذوالفقاري جنتلمن واقعي بود ...با كلاس و با شخصيت...يكبار از روي باند فرودگاه تا انتهاي باند در ارتفاع بسيار پايين ميره سپس ناگهان خال آسمان...بقول ايشان ذوالفقاري عباس دوران RF4 ها بود
- پست: 406
- تاریخ عضویت: چهارشنبه ۶ شهریور ۱۳۸۷, ۹:۲۶ ق.ظ
- محل اقامت: ا يران - تهران - منطقه 11
- سپاسهای ارسالی: 844 بار
- سپاسهای دریافتی: 779 بار
- تماس:
باسلام.
دوستان RF-4 قابليت مسلح شدنو داره؟؟؟؟
الان از اون استفاده مي كنن ؟ چون هواپيمايه شناسايي هست الان در زمان صلح كاربردي داره؟؟؟؟
الان با وجود ماهواره هاي جاسوسي و آواكس هاي پيشرفته فعلي، اين هواپيماها در شناسايي منطقه درگيري با نيروهاي مهاجم فرضي، امكان تحرك بدون لو رفتن و شناسايي دارند( منظورم الان ديگه نميشه روشون زياد سرمايه گذاري كرد)؟؟
يا اصولاً خلبانان رهگير قادر به شناسايي هواپيما ناشناس( منظور نوع كاربرد از فواصل دور و در ديد رادر هواپيماي خود) كه به طور مثال : رهگيره جنگندس بمبره؟ دوست دشمنه از چه نوعيه؟؟؟
دوستان RF-4 قابليت مسلح شدنو داره؟؟؟؟

الان از اون استفاده مي كنن ؟ چون هواپيمايه شناسايي هست الان در زمان صلح كاربردي داره؟؟؟؟
الان با وجود ماهواره هاي جاسوسي و آواكس هاي پيشرفته فعلي، اين هواپيماها در شناسايي منطقه درگيري با نيروهاي مهاجم فرضي، امكان تحرك بدون لو رفتن و شناسايي دارند( منظورم الان ديگه نميشه روشون زياد سرمايه گذاري كرد)؟؟

يا اصولاً خلبانان رهگير قادر به شناسايي هواپيما ناشناس( منظور نوع كاربرد از فواصل دور و در ديد رادر هواپيماي خود) كه به طور مثال : رهگيره جنگندس بمبره؟ دوست دشمنه از چه نوعيه؟؟؟
-
- پست: 247
- تاریخ عضویت: یکشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۸۷, ۵:۱۹ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 4 بار
- سپاسهای دریافتی: 78 بار
-
- پست: 949
- تاریخ عضویت: دوشنبه ۲۹ اسفند ۱۳۸۴, ۲:۳۱ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 2396 بار
- سپاسهای دریافتی: 1355 بار
soheil_riazi
براي آشنايي با اين شهيد بزرگوار به لينكهاي زير مراجعه بفرماييد ...
http://www.centralclubs.com/viewtopic.php?p=3268#3268
[External Link Removed for Guests]
براي آشنايي با اين شهيد بزرگوار به لينكهاي زير مراجعه بفرماييد ...

http://www.centralclubs.com/viewtopic.php?p=3268#3268
[External Link Removed for Guests]
...آن ها که بر فراز آسمان درس پرواز آموخته بودند ، دیگر زیستن بر خاک زمین میسرشان نبود و جنگ بهانه ای بود تا مشق نیمه کاره ی آسمانی بودنشان را کامل کنند ....

- پست: 1130
- تاریخ عضویت: جمعه ۳۰ آذر ۱۳۸۶, ۸:۵۵ ب.ظ
- محل اقامت: تهران
- سپاسهای ارسالی: 1197 بار
- سپاسهای دریافتی: 2065 بار
- تماس:
Re: نو ترين هواپيماي RF-4E فانتوم شناسايي
دوستان RF-4 قابليت مسلح شدنو داره؟؟؟؟
طبق شنیده های من از یکی از دوستانRF-4E هایی که به ایران تحویل داده شد هیچ کدام قادر به شلیک موشک هوا به هوا نبودند. ولی به گفته ی اون دوست عزیزم ایران توانایی شلیک موشک هوا به هوای AIM-9 سادوایندر را به این هواپیماها افزوده است.
چند نمونه از تصاویر گرفته شده توسط RF-4E های نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران
[External Link Removed for Guests]
تصویری از پایگاه هوایی التقدم در 12 اکتبر 1980. دو MIG-23MS که در تصویر مشاهده شده اند فرصت پنهان شدن نیافته اند و به خوبی مشخص هستند(خلبان: Bahram Ikani).
[External Link Removed for Guests]
تصویری از یک پایگاه لجستیکی عراق. سایه پر سنگین و پر ابهت فانتوم در گوشه سمت راست تصویر مشخص است.در این پرواز بر اثر شلیک پدافند عراق بال چپ فانتوم اسیب دید و مخزن سوخت موجود در ان سوراخ شد و دچار نشتی سوخت شد. خلبان این هواپیما(Bahram Ikani) و کمک او(WSO) در هواپیما باقی ماندند و موفق شدند به سلامتی به ایران بازگردند
[External Link Removed for Guests]
تصویری از بخش نظامی فرودگاه بین المللی صدام در ابتدای جنگ. هواگردهای قابل مشاهده در عکس از چپ به راست: 1 بالگرد Mi-8 Hip، یک جنگنده ی Mig-21 Fishbed و دو جنگنده ی Su-7 Fitter.(متاسفانه کیفیت عکس بر اثر انتشار و اسکن مجدد پایین امده است و به خوبی قابل مشاهده نیست)
[External Link Removed for Guests]
از اواخر سال 1982 تا پاییز 1983 پرواز RF-4E ها شدت گرفت تا عکس های انان برای عملیات هایی که در بهار 1983 صورت میگرفت استفاده شود. در تصویر بالا عکسی از یک سایت SA-2 را مشاهده میکنید که سه موشک به سمت RF-4E شلیک کرده است. هیچ کدام از موشک ها به فانتوم اصابت نکرد
[External Link Removed for Guests]
تصویری از نفوذ یک RF-4E به عمق خاک عراق. در این تصویر سیستم موشکی زمین به هوای SA-3 به خوبی مشخص است. تمام موشک های پدافندی در عکس در حال گردش به سمت فانتوم هستند(سایه ی فانوتم در عکس مشخص است) و این نشان دهنده ی این است که پدافند عراق باز هم غافلگیر شده است
منبع عکس ها: Iranian F-4 Phantom II Units In Combat