با سلام
دوستان لطفا" در خصوص نحوه توقيف يك هواپيماي نظامي توضيح بيشتر بفرماييد كه اصولا" چگونه اينكار انجام مي شود. ؟
مثلا" در مرحله اول سيستم راداري ما يك هواپيمارا در رادار پيدا مي كند .... بعد بررسي كرده و مطمئن مي شود كه ناشناس است و خودي نيست ..... بعد اعلام اخطار مي دهد و از هواپيماي ناشناس مي خواهد كه خود را معرفي كند ؟ ... همزمان پس از اطلاع مركز راداري ما ، هواپيما هاي شكاري رهگير خودي بلافاصله پرواز مي كنند و ......
سوال بنده دقيقا" اين است كه اگر يك هواپيماي نظامي عمدا" وارد خاك كشور ديگري شود ... پس از دريافت اخطار از سيستم راداري معمولا" چه اقدامي مي كند .؟ فرار مي كند و يا ...... در واقع چه وقت و چه طور مجبور به فرود مي شود ...؟ وقتي سيستم راداري ما روي آن قفل كرد ؟؟؟ ....
لطفا" دوستان راهنمايي بفرمايند .
........................................................
توقيف هواپيماي نظامي بلاروس توسط ارتش
مدیران انجمن: شوراي نظارت, مديران هوافضا
- پست: 1297
- تاریخ عضویت: شنبه ۱۵ تیر ۱۳۸۷, ۱۰:۲۵ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 1856 بار
- سپاسهای دریافتی: 3546 بار
-
- پست: 2646
- تاریخ عضویت: چهارشنبه ۹ خرداد ۱۳۸۶, ۷:۴۱ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 22547 بار
- سپاسهای دریافتی: 14742 بار
سوال بنده دقيقا" اين است كه اگر يك هواپيماي نظامي عمدا" وارد خاك كشور ديگري شود ... پس از دريافت اخطار از سيستم راداري معمولا" چه اقدامي مي كند .؟ فرار مي كند و يا ...... در واقع چه وقت و چه طور مجبور به فرود مي شود ...؟ وقتي سيستم راداري ما روي آن قفل كرد ؟؟؟ ....
پس از اخطار اوليه
در صورت توجه نکردن به هشدارها و ادامه مسير
هواپيماهي آماده از نزديکترين پايگاه و درصورت نياز از پايگاه داراي هواپيماهاي رهگير قدرتمند به پرواز در امده وبه سوي هدف راهنمايي مي شوند
در صورتي که هواپيما متخلف در خطوط مرزي نباشد و در داخل فضاي کشور به مسير خود ادامه دهد توسط جنگنده ها اخطار را دريافت مي کند و مجبور به فرود در يکي از فرودگاه هاي تعيين شده مي شود
در صورت عدم توجه به اخطارها با شليک به سمت هدف
هواپيما را متوجه وضعيت مي کنند
و...
البته اين بستگي به قدرت نيروي هوايي کشورها دارد
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif][FONT=times new roman,times] [FONT=Times New Roman,serif] [FONT=Times New Roman,serif] امام خمینی (ره ) :
اگر بند بند استخوان هایمان را جدا سازند ، اگر سرمان را بالای دار برند ، اگر زنده زنده در شعله های آتش مان بسوزانند ، اگر زن و فرزندان و هستی مان را در جلوی دیدگان مان به اسارت و غارت برند ، هرگز امان نامه ی کفر و شرک را امضا نمی کنیم .
اگر بند بند استخوان هایمان را جدا سازند ، اگر سرمان را بالای دار برند ، اگر زنده زنده در شعله های آتش مان بسوزانند ، اگر زن و فرزندان و هستی مان را در جلوی دیدگان مان به اسارت و غارت برند ، هرگز امان نامه ی کفر و شرک را امضا نمی کنیم .
- پست: 1130
- تاریخ عضویت: جمعه ۳۰ آذر ۱۳۸۶, ۸:۵۵ ب.ظ
- محل اقامت: تهران
- سپاسهای ارسالی: 1197 بار
- سپاسهای دریافتی: 2065 بار
- تماس:
ضمن تشکر از شهباز عزيز نکاتي را هم من عرض ميکنم
در شرايط جنگي معمولا کشور ها اين کار را انجام نميدهند و به وسيله موشک هاي SAM و يا رهگير هاي خود جنگنده را نابود ميکنند. مگر در بعضي موارد که مثلا مهمات جنگنده ي دشمن تمام شده باشد يا جنگنده ي دشمن جنگنده اي استراتژيک باشد
ولي فرود امدن يا نيامدن تا حد زيادي به شجاعت خلبان بستگي دارد. در زمان جنگ ما موردي را داشتيم که جنگنده ي ما در اسمان عراق توسط چند جنگنده عراقي محاصره ميشود. خلبانان عراقي ميخاستند جنگنده ي ما را مجبور به فرود کنند. ولي خلبان شجاع ما در حاليکه وانمود ميکرد قصد فرود دارد از چنگ انان ميگريزد. جالب اينکه خلبان عراقي که در پشت جنگنده ي ما قرار داشت وقتي فرار جنگنده ي ما را ميبيند يک موشک حرارت ياب (IR ) به سمت جنگنده ي ما شليک ميکند ولي خلبان ما مانور ميدهد و موشک به هواپيماي عراقي ديگري که در جلوي جنگنده ي ما قرار داشت اصابت ميکند
( فکر ميکنم در مورد اين حادثه محمد عزيز يک مقاله در سايت قرار داده بودند ولي هر چي ميگردم پيدا نميکنم)
در شرايط جنگي معمولا کشور ها اين کار را انجام نميدهند و به وسيله موشک هاي SAM و يا رهگير هاي خود جنگنده را نابود ميکنند. مگر در بعضي موارد که مثلا مهمات جنگنده ي دشمن تمام شده باشد يا جنگنده ي دشمن جنگنده اي استراتژيک باشد
ولي فرود امدن يا نيامدن تا حد زيادي به شجاعت خلبان بستگي دارد. در زمان جنگ ما موردي را داشتيم که جنگنده ي ما در اسمان عراق توسط چند جنگنده عراقي محاصره ميشود. خلبانان عراقي ميخاستند جنگنده ي ما را مجبور به فرود کنند. ولي خلبان شجاع ما در حاليکه وانمود ميکرد قصد فرود دارد از چنگ انان ميگريزد. جالب اينکه خلبان عراقي که در پشت جنگنده ي ما قرار داشت وقتي فرار جنگنده ي ما را ميبيند يک موشک حرارت ياب (IR ) به سمت جنگنده ي ما شليک ميکند ولي خلبان ما مانور ميدهد و موشک به هواپيماي عراقي ديگري که در جلوي جنگنده ي ما قرار داشت اصابت ميکند
( فکر ميکنم در مورد اين حادثه محمد عزيز يک مقاله در سايت قرار داده بودند ولي هر چي ميگردم پيدا نميکنم)
-
- پست: 465
- تاریخ عضویت: پنجشنبه ۳ مرداد ۱۳۸۷, ۹:۲۹ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 221 بار
- سپاسهای دریافتی: 752 بار
درياسالار عزيز من از شما عذرخواهي ميکنم والان فهميدم منظور شما چي بوده.برادر خوبم اميدوارم حقير روببخشيد.بازم معذرت ميخوامdarya.salar.milad نوشته شده:shadro,
منظور من این است مسائل حساس نظامی که امنیت ملی و استراتژیک کشور را با خطر متوجه کند نمی گویند ولی حرفهایی در همین حدودی که نوشتم را به سختی توانستم از لابلای صحبت هایشان در بیاورم.
سطح حفاظتی این مسائل نیز انچنان بالا نیست.ماهواره های آمریکایی از من و شما بهتر این چیز ها را رصد می کنند.
چیزهایی که نه من میدانم و نه شما و نه حتی ماهواره های امریکایی base های مخفی و مستتر و سری نظامی ایران است که در روز مبادا همه ما از ان ها آگاه خواهیم شد.
بحث در این رابطه کافی است اگر سوال دیگری داشتید در پی ام بفرمایید تا تاپیک از بحث اصلی منحرف نشود.

در مورد توقيف يک هواپيماي نظامي و غريبه متجاوز به خاک يک کشور مراحل زير اجرا ميشود.
1-درخواست معرفي کردن هواپيما از سوي رادار هاي منطقه اي(اين درخواست سه بار صورت ميگيرد)
2-فرمان به نزديک ترين پايگاه شکاري براي ارسال جنگنده هاي اسکرامبل خود براي مجبور کردن هواپيماي متجاوز به فرود.
3-صحبت کردن خلبان جنگندهء گارد هوايي يا اسکرامبل با خلبان هواپيماي متجاوز مبني بر اجباري بودن فرود در نزديکترين فرودگاه که سه بار صورت ميگيرد.
4-در صورت سرپيچي خلبان شکاري اجازهء سرنگوني هواپيماي متجاوز با توپ و يا موشک گرماياب دارد.
هرگز يک هواپيماي متجاوز با سه بار درخواست معرفي از سوي رادار نيروي هوايي با پدافند ساقط نميشود مگر اينکه به محدودهء پرواز ممنوع وارد شده باشد.
1-درخواست معرفي کردن هواپيما از سوي رادار هاي منطقه اي(اين درخواست سه بار صورت ميگيرد)
2-فرمان به نزديک ترين پايگاه شکاري براي ارسال جنگنده هاي اسکرامبل خود براي مجبور کردن هواپيماي متجاوز به فرود.
3-صحبت کردن خلبان جنگندهء گارد هوايي يا اسکرامبل با خلبان هواپيماي متجاوز مبني بر اجباري بودن فرود در نزديکترين فرودگاه که سه بار صورت ميگيرد.
4-در صورت سرپيچي خلبان شکاري اجازهء سرنگوني هواپيماي متجاوز با توپ و يا موشک گرماياب دارد.
هرگز يک هواپيماي متجاوز با سه بار درخواست معرفي از سوي رادار نيروي هوايي با پدافند ساقط نميشود مگر اينکه به محدودهء پرواز ممنوع وارد شده باشد.
- پست: 3309
- تاریخ عضویت: شنبه ۱۰ آذر ۱۳۸۶, ۵:۵۹ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 3096 بار
- سپاسهای دریافتی: 11996 بار
JSF,
عزیز-راستش من دریاره نیروی دریایی اطلاعاتم بیشتر و این مواردی رو که گفتی بحثهای تخصصی نیروی هوایی است که من کمتر به ان تسلط دارم.
ولی نکته ای مورد سوال من است تو 4 مرحله را ذکر کردی -این 4 مرحله به طور متوسط چقدر زمان می برد و احتمال اینکه هواپیمای متجاوز با سو استفاده از این فرصت موفق به فرار شود چقدر است؟
ضمنا حضور دوستان عرض کنم که واحد های نیروی دریایی سپاه هنگامی که در حال آماده باش باشند مجازند هر جنبنده مشکوک و متجاوزی را که به اخطار آنها توجه نکند و حریم ایران را مورد تعرض قرار دهند بلافاصله شلیک کنند.
عزیز-راستش من دریاره نیروی دریایی اطلاعاتم بیشتر و این مواردی رو که گفتی بحثهای تخصصی نیروی هوایی است که من کمتر به ان تسلط دارم.
ولی نکته ای مورد سوال من است تو 4 مرحله را ذکر کردی -این 4 مرحله به طور متوسط چقدر زمان می برد و احتمال اینکه هواپیمای متجاوز با سو استفاده از این فرصت موفق به فرار شود چقدر است؟
ضمنا حضور دوستان عرض کنم که واحد های نیروی دریایی سپاه هنگامی که در حال آماده باش باشند مجازند هر جنبنده مشکوک و متجاوزی را که به اخطار آنها توجه نکند و حریم ایران را مورد تعرض قرار دهند بلافاصله شلیک کنند.
بی
darya.salar.milad, عزيز
در کشورهاي اروپايي و اصولا نيرو هوايي هاي متوسط و رو به راه ميتواند بين 5 تا 10 دقيقه طول بکشه.
در ايران معمولا اگر پرواز جنگنده نظامي باشد فرار ميکند اما اگر پرندهء متجاوز سرعت کمي داشته باشد و يا جنگنده نباشد ميتوان طي 15 الي 30 دقيقه در صورت اينکه بر فراز نيمهء شمالي و غربي کشور و يا اينکه جنوب کشور نزديک به پايگاههاي بوشهر و بندرعباس باشد مجبور به فرود و يا آن را ساقط کرد البته اگر جنگندهء اسکرامبل آماده باشد.
معمولا هواپيماهايي که اينگونه به دام مي افتند به اين شکل هست که زماني وارد حريم هوايي ايران ميشوند که برخي سورتي هاي آموزشي نهاجا در غرب و شمال کشور در حال پرواز هستند رادار نيروي هوايي سريعا فرمان شناسايي پرندهء متجاوز را به آنها ميدهد چون آماده و در حال پرواز هستند.
در کشورهاي اروپايي و اصولا نيرو هوايي هاي متوسط و رو به راه ميتواند بين 5 تا 10 دقيقه طول بکشه.
در ايران معمولا اگر پرواز جنگنده نظامي باشد فرار ميکند اما اگر پرندهء متجاوز سرعت کمي داشته باشد و يا جنگنده نباشد ميتوان طي 15 الي 30 دقيقه در صورت اينکه بر فراز نيمهء شمالي و غربي کشور و يا اينکه جنوب کشور نزديک به پايگاههاي بوشهر و بندرعباس باشد مجبور به فرود و يا آن را ساقط کرد البته اگر جنگندهء اسکرامبل آماده باشد.
معمولا هواپيماهايي که اينگونه به دام مي افتند به اين شکل هست که زماني وارد حريم هوايي ايران ميشوند که برخي سورتي هاي آموزشي نهاجا در غرب و شمال کشور در حال پرواز هستند رادار نيروي هوايي سريعا فرمان شناسايي پرندهء متجاوز را به آنها ميدهد چون آماده و در حال پرواز هستند.
ضمن تشكر
پس با اين حساب در مواردي كه يك هواپيماي خودي توسط پدافند خودي مورد اصابت قرار مي گيرد ،
احتمالا" :
1- شرايط جنگي است و سيستم راداري بلافاصله پس از شناسايي يك هواپيماي ناشناس به آن شليك مي كند.
2- پدافند راداري هواپيمايي را شناساي كرده درخواست معرفي دارد ( 3 بار ) ولي پاسخي دريافت نمي كند لذا به سمت آن شليك مي كند.
3- هواپيماي ناشناس در منطقه اهداف استراتيژيك ( منطقه پرواز ممنوع ) پرواز مي كند لذا پدافند راداري بدون اعلام قبلي به سمت آن شليك مي كند.
به عبارت ديگر اگر به هر دليل سيستم راديوي/ارتباطي هواپيماي خودي دچار مشكل شده و قادر به برقراري ارتباط نباشد ممكن است سيستم پدافند خودي به اشتباه اين هواپيما را مورد اصابت قرار دهد.
------------------------------------------------------------------------
پس با اين حساب در مواردي كه يك هواپيماي خودي توسط پدافند خودي مورد اصابت قرار مي گيرد ،
احتمالا" :
1- شرايط جنگي است و سيستم راداري بلافاصله پس از شناسايي يك هواپيماي ناشناس به آن شليك مي كند.
2- پدافند راداري هواپيمايي را شناساي كرده درخواست معرفي دارد ( 3 بار ) ولي پاسخي دريافت نمي كند لذا به سمت آن شليك مي كند.
3- هواپيماي ناشناس در منطقه اهداف استراتيژيك ( منطقه پرواز ممنوع ) پرواز مي كند لذا پدافند راداري بدون اعلام قبلي به سمت آن شليك مي كند.
به عبارت ديگر اگر به هر دليل سيستم راديوي/ارتباطي هواپيماي خودي دچار مشكل شده و قادر به برقراري ارتباط نباشد ممكن است سيستم پدافند خودي به اشتباه اين هواپيما را مورد اصابت قرار دهد.
------------------------------------------------------------------------
- پست: 1130
- تاریخ عضویت: جمعه ۳۰ آذر ۱۳۸۶, ۸:۵۵ ب.ظ
- محل اقامت: تهران
- سپاسهای ارسالی: 1197 بار
- سپاسهای دریافتی: 2065 بار
- تماس:
در زمان جنگ ما موردي را داشتيم که جنگنده ي ما در اسمان عراق توسط چند جنگنده عراقي محاصره ميشود. خلبانان عراقي ميخاستند جنگنده ي ما را مجبور به فرود کنند. ولي خلبان شجاع ما در حاليکه وانمود ميکرد قصد فرود دارد از چنگ انان ميگريزد. جالب اينکه خلبان عراقي که در پشت جنگنده ي ما قرار داشت وقتي فرار جنگنده ي ما را ميبيند يک موشک حرارت ياب (IR ) به سمت جنگنده ي ما شليک ميکند ولي خلبان ما مانور ميدهد و موشک به هواپيماي عراقي ديگري که در جلوي جنگنده ي ما قرار داشت اصابت ميکند
( فکر ميکنم در مورد اين حادثه محمد عزيز يک مقاله در سايت قرار داده بودند ولي هر چي ميگردم پيدا نميکنم)
بالاخره با کمک شهریار عزیز تونستم مقاله ی زیبای ایشون رو در این رابطه پیدا کنم.
به این تاپیک مراجعه کنید:
http://www.centralclubs.com/viewtopic.p ... c&start=12
به عبارت ديگر اگر به هر دليل سيستم راديوي/ارتباطي هواپيماي خودي دچار مشكل شده و قادر به برقراري ارتباط نباشد ممكن است سيستم پدافند خودي به اشتباه اين هواپيما را مورد اصابت قرار دهد.
بسیاری از سیستم های پدافندی مجهز به سیستم شناسایی دوست از دشمن(IFF) هستند. در این صورت هواگرد های خودی مورد حمله قرار نخواهند گرفت
ظاهرا" در شرايط جنگي امكان ساقط كردن هواپيماي خودي به اشتباه توسط پدافند خودي كم نيست...
بد نيست به آماري ناراحت كننده در خصوص اشتباهات پدافند خودي توجه كنيم ...
البته واضح است كه اينگونه اطلاعات و آمار هيچگاه به صورت رسمي تاييد نمي شود.
اکتبر 1980 منطقهء فلک یک فروند فانتوم به دست خودیها ساقط میشود.
دوباره همون جاالبته سال بعدش 4 فوریه 1981 منطقهء پدافند فلک یک فروند فانتوم بر اثر قفل موشک ضد هوایی سرنگون میشود.
14 آوریل 1981 سایت پدافندی خارک بوسیلهء یک موشک MIM-23B I-HAWK یک تامکت ایرانی پایگاه 8 شکاری را ساقط میکند.
21 آوریل 1981 سایت پدافندی خارک بوسیلهء یک موشک MIM-23B I-HAWK یک تامکت پایگاه 8 شکاری را مورد آسیب جدی قرار میدهند که در نتیجه خدمه مجبور به اجکت میشوند.
11 ژوئن 1984 یک فروند F-5E بوسیلهء توپ ضد هوایی 37 میلیمتری سپاه پاسداران در منطقه ای نامعلوم سقوط میکند.
11 آگوست 1984
سایت پدافندی خارک با موشکMIM-23B I-HAWK یک تامکت ایرانی را ساقط میکند.
14 فوریهء 1984
منطقهء فلک یک فروند فانتوم بوسیلهء شلیک موشک ضد هوایی خودی ساقط میشود به خلبانی فتح نژاد.
فوریهء 1986
سایت پدافندی شمال تهران با موشک MIM-23B I-HAWK یک فروند F-5E را ساقط میکند.
5 ژولای 1986
یک فروند فانتوم بوسیلهء توپ ضد هوایی 37 میلیمتری سپاه پاسداران ساقط میشود در منطقه ای نامعلوم.
6 اکتبر 1986
یک فروند F-4D اسکادران 306 پایگاه سوم شکاری شاهرخی بوسیلهء پدافند ضد هوایی 37 میلیمتری سپاه پاسداران در منطقهء پدافندی فلک ساقط میشود.
---------------------
بد نيست به آماري ناراحت كننده در خصوص اشتباهات پدافند خودي توجه كنيم ...
البته واضح است كه اينگونه اطلاعات و آمار هيچگاه به صورت رسمي تاييد نمي شود.
اکتبر 1980 منطقهء فلک یک فروند فانتوم به دست خودیها ساقط میشود.
دوباره همون جاالبته سال بعدش 4 فوریه 1981 منطقهء پدافند فلک یک فروند فانتوم بر اثر قفل موشک ضد هوایی سرنگون میشود.
14 آوریل 1981 سایت پدافندی خارک بوسیلهء یک موشک MIM-23B I-HAWK یک تامکت ایرانی پایگاه 8 شکاری را ساقط میکند.
21 آوریل 1981 سایت پدافندی خارک بوسیلهء یک موشک MIM-23B I-HAWK یک تامکت پایگاه 8 شکاری را مورد آسیب جدی قرار میدهند که در نتیجه خدمه مجبور به اجکت میشوند.
11 ژوئن 1984 یک فروند F-5E بوسیلهء توپ ضد هوایی 37 میلیمتری سپاه پاسداران در منطقه ای نامعلوم سقوط میکند.
11 آگوست 1984
سایت پدافندی خارک با موشکMIM-23B I-HAWK یک تامکت ایرانی را ساقط میکند.
14 فوریهء 1984
منطقهء فلک یک فروند فانتوم بوسیلهء شلیک موشک ضد هوایی خودی ساقط میشود به خلبانی فتح نژاد.
فوریهء 1986
سایت پدافندی شمال تهران با موشک MIM-23B I-HAWK یک فروند F-5E را ساقط میکند.
5 ژولای 1986
یک فروند فانتوم بوسیلهء توپ ضد هوایی 37 میلیمتری سپاه پاسداران ساقط میشود در منطقه ای نامعلوم.
6 اکتبر 1986
یک فروند F-4D اسکادران 306 پایگاه سوم شکاری شاهرخی بوسیلهء پدافند ضد هوایی 37 میلیمتری سپاه پاسداران در منطقهء پدافندی فلک ساقط میشود.
---------------------