علی رضای گرامی...لطف میکنید یه امار دقیق از تمام 747 های نیروهوایی بفرمایید.منظورم رجیستر اونها و محل نگهداریش و غیره!مثلا اون 747 های ساها تو رمپ کاسپین هیچ برناکه ای برای اوورهال ندارند؟یا اون دومی کدومه؟بعدش نوبت کی هست؟
pinpin747 نوشته شده:علی رضای گرامی...لطف میکنید یه امار دقیق از تمام 747 های نیروهوایی بفرمایید.منظورم رجیستر اونها و محل نگهداریش و غیره!مثلا اون 747 های ساها تو رمپ کاسپین هیچ برناکه ای برای اوورهال ندارند؟یا اون دومی کدومه؟بعدش نوبت کی هست؟
پویان عزیز و گرامی
تمام 747 های نیروی هوایی که در نیروی هوایی سابق خریداری شد به دستور نیروی هوایی شاهنشاهی ارتقائ های به روی آن ها انجام شد از جمله قابلیت سوختگیری هوایی این جامبو ها...!!
5-8100 که تا قبل و حتی چند روز بعد از رژه 29 فروردین که لغو شد میپرید و الان هم نمیدونم چرا رجیسترش رو از 100 به 108 تغییر دادن؟؟!!؟؟
5-8101 هم که کارگو هست و سری 200 هست و ملکی نیروی هوایی همهست و همانطور که در پست قبلی گفتم زیر اورهال نسبتا" سنگین هست
5-8102 هم که آخرین پروازاش رو در سال 1384 انجام داد و فکر کنم سر این زلزله ی بم هم ایشون رفتن اونجا برای بردن کمک و ... .و همچنین در اوايل جنگ با عراق و زماني كه هنوز به دليل كمبود قطعات زمين گير نشدهبود، در چندين مورد به عنوان ترابري نيرو به كار گرفته شد كه بارزترين آن،انتقال 6 هزار نفر نيروي داوطلب در حين عمليات بيت المقدس (آزادي خرمشهر)از مشهد به اهواز بود.
5-8103 هم که اولین 747 تانکر از سه فروند هستش و الانمفکر کنم زیر چکه!مطمئن نیستم .فرق ایشون هم با سایر 747های نیروی هوایی اینه که پنل مشکی رنگی که مثل عینک میمونه و از انعکاس آفتاب جلوگیری میکنه رو ایشون ندارن...!!
5-8104 هم که بر اثر فکر کنم صاعقه ساقط شد و رفت! (خدا رو شکر که تانکر نبود )
5-8105 هم تانکر هست و فعال.
5-8106 که سری 200 هست و اصلیتش برای نیروی هوایی نیست!
در زمان جنگ خلیج فارس به ایران پناهنده شد و الانم که در نیروی هوایی مشغول خدمته!
5-8107 هم که به نظر من زیبا ترین و سرحال ترینشونه.چون ایشون هم تانکر هست و هم اینکه تازه اورهال شدن.
5-8108 هم که همون 5-8100 هست!
اما اون 747 کارگو سفید ها برای نیروی هوایی هستن و الانم دوتاشون در رمپ کاسپین هست احتمال برگشتنشون هست .
الان از 747 های سری 100 نیرو هوایی فقط 102 و 108(100سابق)زمینگیرند.108 مشکل موتور داره فقط.
بعد از 101 که الان تو فجره به احتمال بســیــار زبــاد 102 میره برای اورهال!
در ادامه آمار بیشتری به همراه تصاویری ارسال خواهم کرد پویان جان
[SIZE=85]به سه چیز تکیه نکن ، غرور، دروغ و عشق.آدم با غرور می تازد،با دروغ می بازد و با عشق می (دکتر علی شریعتی)
DJ Dani نوشته شده:
[SIZE=150]خدا را شکر می کنم که سعادت دیدن تمام هواپیماهای نظامی و غیر نظامی کشورمان از هر رنگ , پایگاه و تایپ را داشته ام ,
104 در مادرید سقوط کرد.که در این جناب اقای مدرسی توضیحات کامل رو ارائه دادند. [External Link Removed for Guests] من واقعا عاشق تک تک 747 های نیرو هوایی هستم.اما یکم اطلاعاتم با شما در تناقضه. تا اونجایی که من پرس و جو کردم 747 هایی که ارتقا یافتند 9 فروند بودند.با رجیستر 101 تا 109.این 9 فروند ابتدا متعلق به TWA بودند که با ورشکست شدن TWA نیروی هوایی از فزصت استفاده میکنه و اونها رو با قیمتی مناسب میخره.بعد همان طور که شما گفتید میرن برای ارتقا به کارخانه بویینگ.(سوختگیری و درب کارگو و...).اسمشون هم میشه 131SCD.گویا 109 هم در سال 1356 فروخته میشه. اما فکر نمیکنم 2J9F ها تا حالا ارتقا یافته باشند! یک سوال دیگه هم داشتم...106 خودمون اکتیو هست یا نه؟اگر نه کجا نگهداری میشه؟ راستی علی رضا جان میدونستی بعد از انقلاب میخواستند این 747 ها رو که اسمش رو ناوگان تجملی گذاشته بودند بفروشند؟ واقعا ممنونم از امار خوبت.منتظر بقیه اخبارت هم شدید هستیم.
فکر کنم آمار صحیح این باشه: 100 رجیستر جدید 108 101 از سری 131F معمولی زیر اورهال 102 از سری 131F معمولی گراند 103 از سری 131F سوخترسان که عملیاتی هست 104 از سری 131F معمولی که در مادرید (؟)بر اثر صاعقه سقوط کرد 105 از سری 131F سوخترسان که عملیاتی هست 106 (اصلی)از سری 131F معمولی که متاسفانه خبرهای ناگواری در موردش شنیدم 106 (عراقی) از سری 200 مسافربری که عملیاتی هست 107 عزیز که از سری 131F سوخترسان هست و عملیاتی هست 108 که از سری 131F معمولی هست که گراند است.ضمنا رجیستر اصلی آن هم 109 پیش از انقلاب فروخته شد فکر کنم مازاد نیاز نیروی هوایی بود(؟) چون از همان سری 131F بود 110 پیش از انقلاب فروخته شد از سری 124F 111 پیش از انقلاب فروخته شد از سری 124F 112 پیش از انقلاب فروخته شد از سری 124F البته فکر کنم به خاطر قدیمی بودن نسبی این سه فروند فروخته شدند 113 از سری2J9F 114 از سری 2J9F که فکر کنم مدتی پس از انقلاب با رجیستر EP-ICA برای ایران ایر پرواز می کرد 115 از سری 2J9F که فکر کنم مدتی پس از انقلاب با رجیستر EP-ICB برای ایران ایر پرواز می کرد 116 از سری 2J9F که بعد از انقلاب از نیروی هوایی به ایران ایر رفت و ماند و مرد(احتمالا!) همان EP-ICC که در نمایشگاه هوایی می بیند 117 که به دلیل انقلاب تحویل ایران نشد و یک فروند 200-747 عراقی دیگر که برای منبع قطعات به ایران ایر داده شد. در مورد EP-ICA و EP-ICB اینکه دقیقا کدام یک از 3 تا 747 (113 114 115) هستند مطمئن نیستم متاسفانه یادم نیست
ضمن تشکر از علیرضای عزیز بابت جمع آوری این اطلاعات با ارزش ولی یک نکته: پست قبلی خودم رو که نگاه کردم دیدم که جمله روبروی رجیستر 100 دو پهلو است و جمله روبروی 108 نا تمام!!! علیرضای عزیز رجیستر اصلی B747-131F به شماره بدنه:19669/9 8108-5 می باشد و جدیدا رجیستر آن 8100-5 شده چون اصولا 00 در سمت راست رجیستر اولین هواپیما از یک تایپ مشخص نداریم و هواپیماهایی به رجیسترهای 8200 8300 8500 6000 و... وجود ندارند البته گفتم اولین هواپیما 00 ندارد چون مثلا رجیستر 6700 برای اف-4دی داریم چون رجیستر اف-4 دی ها از 6697 شروع شده و یا احتمالا رجیستر 6600 هم همینطور(اف-4ئی) و...