
تونل های باد در دو حالت مدار باز و بسته وجود دارد و بر اساس میزان سرعت به تونل های زیر صوت ، گذر صوت، مافوق صوت و ماورای صوت تقسیم بندی می شود.
دکتر ˈمحمود مانیˈ، مجری طرح تونل باد مافوق صوت درباره جزئیات این تونل باد می گوید: از این دستگاه برای تست هواپیما و موشک ها، شبیه سازی خطوط جریان سیال حول بالگردها و فضاپیماها استفاده می شود.
وی می افزاید: تونل باد، دستگاهی است که جریان هوا با شرایط مشخص از جمله میزان سرعت و فشار را بر روی یک مدل ساکن، جهت شبیه سازی شرایط پرواز واقعی، ایجاد کرده و با ابزارآلات اندازه گیری مشخصات پروازی جسم پرنده مورد نظر در شرایط مختلف را بررسی می کند.
از تونل باد علاوه بر تست هواپیما و موشکها، برای شبیه سازی خطوط جریان سیال حول بالگردها، فضاپیماها، خودروها و سازه های ساختمانی و نیزارائه آزمایشگاه های آیرودینامیک در سطح دانشگاه و انجام پژوهش در راستای فعالیت های بنیادین، پایان نامه های دانشجویی در تمام مقاطع، شناسایی و ارتقاء عملکرد اجسام پرنده و طراحی و ساخت اجسام پرنده جدید استفاده کرد.
مانی با اشاره به طراحی و ساخت دستگاه تونل باد در دانشگاه امیرکبیر خاطر نشان کرد: در این پروژه موفق به ساخت تونل باد مادون صوت دارای مدار بازمکشی در ابعاد مقطع آزمون 1×1×2 متر مکعب با حداکثر سرعت در مقطع آزمون 60 متر بر ثانیه و طول مدار 15.2 متر شدیم.
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر می گوید: این پروژه با هزینه ای بالغ بر 160 میلیون تومان اجرایی شد. برای بررسی رفتار هواپیماها نیاز به تونل باد است تا با اندازه گیریهای دقیق تر خطاهای مراحل طراحی را برطرف کنیم.
***اختصاص اعتبار2 میلیارد ریالی به پروژه تونل باد دانشگاه امیرکبیر
معاون فناوری و نوآوری معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری با اشاره به افتتاح تونل باد مادون دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: تونل باد یکی از پروژه هایی است که ستاد توسعه فناوری هوافضا با اعتبار حدود 2 میلیارد ریال از آن حمایت کرده است.
وی اظهار داشت: در مجموع ستاد توسعه فناوری هوافضا با اختصاص حدود 8 میلیارد ریال از بخشی از طرح های دانشگاه صنعتی امیرکبیر در حوزه هوافضا حمایت کرده است که بیشتر این پروژه ها منجر به حل مشکلات در این حوزه شده است.
خیام نکویی خاطر نشان کرد: هر فعالیتی در حوزه هوافضا نیازمند استفاده و آزمایش در این تونل است؛ زیرا نوعی شبیهسازی برای پروازهای واقعی و استفاده از نتیجه پرواز بوده و هم میتوان از آن برای ایجاد آزمایشها و بررسی عملکرد مدل های دو بعدی و سه بعدی در هواپیماها، موشک ها و خودروها استفاده کرد.
معاون فناوری ونوآوری معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری ابراز امیدوای کرد با روندی که در ستاد توسعه فناوری هوافضا شکل گرفته است، بتوانیم شاهد تحول چشمگیری هم در پروژههای مختلف حوزه هوافضایی مثلا در پژوهشها و پایان نامههای کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه ها باشیم.
منبع ایرنا