f20 نوشته شده:جاي تاسف هست پدافند خارك شده شكارچي تامكت !!!!
با اجازه چند موضوع در مورد هدف قرار گرفتن هواپیما های خودی توسط پدافند خودی عرض کنم .
هر نوع سیستم پدافندی ثابت و متحرک که برای دفاع از یک منطقه گماشته میشود دستور العمل های مشخصی برای آن وجود دارد که در آن تمام حالت هایی که امکان رخ دادن آن وجود دارد به همراه دستور العمل مشخصی که باید در صورت بروز هر نوع رخداد چکار باید انجام شود برای آن وجود دارد . برای بحث دقیق تر و پرهیز از کلی گویی اجازه بدید پدافند موشکی مثال بزنم .
نکته اول :
به طور معمول یک پدافند موشکی 4 نفر مسئول وجود دارد 1- فرمانده یک واحد موشکی 2- افسر رادار 3- افسر آتش 4- افسر ارتباطات و چند نفر پرسنل نظامی و فنی .
نکته دوم :هر پدافند موشکی همیشه در حال آماده باش است (زمان جنگ) و به طور معمول وجود هواپیماهای خودی از قبل اعلام میشود (معمولا قبل از عملیات هواپیماهای خودی در منطقه دفاعی پدافند خودی) یا مدت کمی قبل از ورود یا همزمان با ورود هواپیمای خودی به واحد پدافندی اعلام میشود (معمولا هنگام مقابله با حمله هواپیماهای دشمن و حضور هواپیمای خودی در منطقه دفاعی پدفاند خودی ) اگر افسر رادار یک یا چند هواپیما دید و نتوانست شناسایی کند و وجود هواپیماهای خودی هم به واحد پدفندی اطلاع داده نشده بود افسر آتش نمیتواند به هواپیما یا هواپیماها شلیک کند و باید ابتدا موضوع رو به فرمانده واحد اطلاع میدهد و افسر ارتباطات موضوع را به مرکز اعلام و کسب دستور میکند .
نکته سوم :برای جلوگیری از هرگونه حادثه یا ناهماهنگی بین پدافند و هواپیماهای خودی ع قوانین و اصولی وجود دارند , مانند اینکه وقتی یک منطقه مورد تهاجم هواپیماهای دشمن قرار میگیرد در یک زمان باید
یا هواپیماهای مدافع خودی اقدام به عملیات کنند
یا پدافند اقدام به مقابله کند و در صورت وجود همزمان هواپیماهای مهاجم و مدافع , پدافند اجازه عملیات ندارد به دلیل اینکه با وجود هواپیماهای خودی و دشمن امکان اشتباه و حادثه وجود دارد . اگر هواپیماهای خودی به هر دلیل امکان مقابله با هواپیمای مهاجم نداشته باشد باید منطقه را ترک کند تا پدافند خودی عملیات مقابله را انجام دهد .
نکته چهارم : بعد از هر حادثه یک تیم بررسی موضوع تشکیل میشود و گزارش خود را به تنظیم میکند .
مرداد 63 تامکت به خلبانی ... و کمک .... (شهید شدند )
* این هواپیما در حال گشت زنی برروی خلیج فارس بود که توسط سایت موشکی هاگ جزیره خارک مورد هدف قرار گرفت و متاسفانه خلبان و کمک هر دو شهید شدند
گزارشی که تیم بررسی موضوع تنظیم کرد خلبان هواپیمای تامکت مقصر اصلی و مسئول ارتباطات مرکز فرماندهی مقصر دوم مشخص شد . در آن روز هواپیماهای مهاجم عراقی در دو گروه و دو نوبت تصمیم به حمله به جزیره داشتند و هر دو گروه در ارتفاع کم با یک فاصله زمانی حدودا یک ساعت یا بیشتر از هم به جزیره نزدیک میشوند . گروه اول در نزدیکی جزیره قبل از رسیدن به جزیره شناسایی میشوند و هواپیمای خودی برای مقابله بلند میشود و بعد از عدم موفقیت گروه اول و متواری شدن آنها تامکت همچنان در آسمان مشغول گشت زنی بوده بعد از مدتی گشت زنی و اطمینان از پاکسازی کردن اسمان منطقه از وجود هواپیماهای عراقی تصمیم به بازگشت به پایگاه میگیرد و در هنگام بازگشت از طرف مرکز فرماندهی حفاظت از آسمان به عهده پدافند جزیره واگذار میشود و تامکت بعد از تحویل مسئولیت به سمت پایگاه حرکت میکند و در همین حال موقع گروه دوم که به طرف جزیره در حال حرکت بودند شناسایی میشوند و تامکت تصمیم به مقابله میگیرد به استقبال مهاجمان قبل از نزدیک شدن به آسمان منطقه جزیره (که همان منطقه ای است که مسئولیت حفظت از آسمان آن به عهده پدافند جزیره واگذار شده است) میگیرد , در هنگام مقابله در تعقیب مهاجمان وارد آسمان منطقه جزیره میشود و خلبان ورود خود را به موقع اطلاع نمیدهد ولی از طرف دیگر مرکز فرماندهی از ورود تامکت به حریم پدفند منطقه خارک مطلع است ولی به دلیل سهل انگاری و عدم سرعت عمل مسئول ارتباطات مرکز فرماندهی این موضوع به پدافند هوایی خارک به موقع اعلام نمیشود . بعد از حمله گروه دوم پدافند جزیره از ورود هواپیماهای عراقی مطلع میشود و چون مسئولیت حفاظت بر عهده این واحد بوده به اشتباه هواپیمای خودی را مورد حمله و اصابت قرار میدهد .
25 فرودین 60 تامکت به خلبانی سرگرد جعفر مردانی و کمک غلامحسین عبدالشاهی ( شهید شدند )
* بر روی خلیج فارس به اشتباه مورد هدف پدافند خارک قرار گرفت و متاسفانه فرصت اجکت هم پیدا نکردند سرگرد مردانی از ماهرترین خلبانان تامکت بودند و بعنوان اولین خلبانی که شهید شدند شناخته می شوند
اگر این تامکت بروی جزیره هدف قرار گرفته باشد و مورد مشابه نداشته است . گزارش تیم بررسی موضوع , اشتباه و سهل انگاری پدافند خارک مقصر شناخته شد و افسر آتش یکی از واحدها مقصر اصلی معرفی شد . در هنگام حضور تامکت در آسمان منطقه که به طبع مسئولیت حفاضت از آسمان بر عهده تامکت است , یک پدافند اورلیکن واحد 104در قسمت جنوبی به دلیل سهل انگاری و بی توجهی با دیدن هواپیمای خودی با وجود اینکه به مسئول واحد وضعیت اعلام شده بود ولی کسی که پشت پدافند بوده به دلیل تازه کار بدون و شاید هیجان از دیدن یک به طرف هواپیما اتش میکند و با شلیک این واحد , واحدهای دیگر هم بدون توجه به دستور اعلام شده و بدون اعلام دستور آتش در صورت دیدن هواپیما اقدام به شلیک میکنند و هواپیما مورد اصابت قرا میگیرد .
طنز تلخ موضوع هم بشنوید :
در زمان جنگ هر کس که هواپیما میزد تشویقی میگرفت بعد از اینکه واحد 104 شلیک میکند و واحدهای دیگر اقدام به آتش میکنند در بیسیم اعلام میشود هواپیما مورد هدف قرار گرفت و کدام واحد شلیک کرد بین واحد 104 و 202 (واحد جنوبی جزیره 100 و شمالی 200بودند) بر سر اینکه کدام یک هواپیما را ساقط کردند و تشویقی به کدام واحد میرسد در پشت بیسیم درگیری لفظی ایجاد میشود . بعد از مرکز اعلام میشود هر کس که هواپیمای خودی را زده خودش را معرفی کند , در این هنگام درگیری بر سر این موضوع و اثبات اینکه آنها هواپیما را نزده اند و واحد دیگر بوده ...
ما در زمان جنگ تعداد زیادی هواپیمای خودی را هدف قرار دادیم و دلیلش این بود که قبل از جنگ و انقلاب سیستم پدافندی ما کامل نبود و سعی و برنامه بر این بود یک سیستم پدافند جامع و کامل راه اندازی شود با انقلاب و هرج و مرج و ناهماهنگی و عدم آمادگی پرسنل باعث غافلگیری ما شد و مقتضیات جنگ ایجاد میکرد که واحدهای پدافندی جدید ایجاد شوند و هر واحد پدافندی باید امکاناتی شامل پرسنل اموزش دیده و متبحر از نظر نظامی و فنی و امکانات ارتباطاتی مناسب داشته باشند . متاسفانه خیلی از پدافند چی های ما قادر به تشخیص درست هواپیماهای خودی و غیر خودی نبودند و از نیروهای داوطلب که معمولا تحصیلات دانشگاهی هم داشتن استفاده میشد که یک دوره کوتاه مدت که آموزش استفاده از پدافند اورلیکن و تعمیر و سرویس به همراه یک دوره شناخت هواپیما و ... بود به پرسنل پدافند هوایی اضافه میشدند . متاسفانه نبود یک سیستم ارتباطی برای ارتباط سریع و مطمئن بین واحدها و مرکز و در نتیجه ناهماهنگی که محصول آن حادثه و هدف قرار دادن نیروهای خودی بود.
در زمان جنگ ما بسته به شرایط و نیازی که احساس میشد در بعضی نقاط مرزی تنها یک یا چند پدافند اورلیکن مستقر کرده بودیم که با یک بیسیم با مرکز در ارتباط بودند و معمولا ورود و خروج نیروهایی خودی به آنها اعلام میشد ولی اگر موضوع به آنها اعلام نمیشد با بیسیم سریع از مرکز فرماندهی کسب اطلاع میکردند و متاسفانه عدم هماهنگی بین واحدهای دخیل در این امر باعث بروز حوادث زیادی شد . متاسفانه عدم اطلاع کافی حتی از نوع هواپیماهایی خودی و دشمن دلیل بسیاری از حوادث بودند و الیته بی تجربگی پرسنل هم مزید بر علت بود ...