عقابان و جنگنده هاي از دست رفته ...

در اين بخش مي‌توانيد در مورد کليه مباحث مرتبط با شهدا و جانباختگان نیروی هوایی ايران به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: شوراي نظارت, مديران هوافضا

Commander
Commander
نمایه کاربر
پست: 1102
تاریخ عضویت: جمعه ۳۱ فروردین ۱۳۸۶, ۶:۱۰ ب.ظ
محل اقامت: ارومیه
سپاس‌های ارسالی: 12686 بار
سپاس‌های دریافتی: 11782 بار
تماس:

پست توسط kayvan6079 »

Fishbed نوشته شده:
 اف-15 عربستان مجهز به آمرام 
 [External Link Removed for Guests] 



سلام

دوست عزیز، متاسفانه موشک امرامی در عکس موجود نیست.

در مورد اولین شکار امرام در سال 1992 هم اینکه، در جریان ماموریت مراقبان جنوب (پس از عملیات طوفان صحرا یا همان جنگ خلیج فارس و آزادسازی کویت) در منطقه پرواز ممنوع جنوب رخ داد.
اتفاقا در مورد قربانی این نبرد هم منابع مختلف اطلاعات متفاوتی از میگ-25، میگ-29 و حتی سوخو-22 ارائه می دهند. (با توجه به اینکه تماس چشمی برقرار نگردیده و شلیک از برد "فامد" (BVR) صورت گرفته بود)

موفق باشید
حقيقت را بدانيد تا رها شويد؛ دانش قدرت است! زيرا به شما اجازه تصميم گيري آگاهانه بر اساس حقايق هستي را مي دهد، نه بر اساس باورهاي گاها اشتباه شما!
Super Moderator
Super Moderator
نمایه کاربر
پست: 3101
تاریخ عضویت: یک‌شنبه ۲۲ بهمن ۱۳۸۵, ۴:۲۵ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 19718 بار
سپاس‌های دریافتی: 21369 بار

پست توسط SAMAN »

جنگنده بمب افکن F-4
23 مهر 59 فانتوم E به خلبانی سرلشگر شهید یاسینی و کمک سرتیپ مسعود اقدام
* این هواپیما از پایگاه ششم شکاری به پرواز در می آید و بعد از عبور از اروند رود در محدوده خور موسی با ارتفاع پایین و با سرعت بالا در حال پرواز بودند که ناگهان هواپیما با یک دسته پرندگان برخورد می کند در این هنگام به دلیل شکستن کانپه شهید یاسینی بی هوش می شود کمک سرتیپ اقدام بعد از چند لحظه که به خود می آید به این تصور که یاسینی اجکت کرده سعی در بازگردادندن جنگنده می کند ولی به دلیل مشکلاتی که سیستم ناوبری بوجود آمده بود راه خود را گم می کند بعد از دقایقی که با نا امیدی در حال گشتن بدنبال راه بودند ناگهان صدای دلنشینی را که اکثر خلبانهای فانتوم با آن آشنا بودند را می شنود و این چیزی نبود جز صدای شهید سرهنگ خلبان هاشم آل آقا که بعد از تماس رادیوی از طریق ایشان اعلام می شود که یاسینی اجکت نکرده و فقط چترش باز شده و بر روی صندلی می باشد بدین ترتیب آل آقا جلو تر حرکت می کند و اقدام با کمک او به سلامت در پایگاه ششم فرود می آید

  سرتیپ خلبان مسعود اقدام 

 [External Link Removed for Guests] 

سرلشگر خلبان شهید یاسینی

 [External Link Removed for Guests] 
پیام حکم قتل خود شنفتن مرا خوشتر بود, از یک تملق به نزد مردمان سفله گفتن!
Super Moderator
Super Moderator
نمایه کاربر
پست: 2653
تاریخ عضویت: دوشنبه ۸ آبان ۱۳۸۵, ۳:۲۶ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 2612 بار
سپاس‌های دریافتی: 5561 بار
تماس:

پست توسط moh-597 »

جنگنده بمب افکن f-4 ( قسمت پنجم )


21 فروردین 64 به خلبانی سرلشگر یزدان سخایی و کمک ... (شهید شدند )
این هواپیما متعلق به پایگاه ششم کاری بود که بر فراز خلیج فارس به دلیل از دست دادن هیدورلیک هواپیما با آب برخورد کردند و متاسفانه نتوانستند اجکت کنند

25 بهمن 64 فانتوم D به خلبانی سرگرد اصغر فاتح نژاد و کمک عبدا... رضایی (شهید شدند )
* این هواپیما متعلق به پایگاه چهارم شکاری بود که توسط یک فروند فانتوم E به خلبانی سرهنگ دلخواه اکبری و کمک مصطفی قاسمی در سسندج مورد هدف قرار می گیرد در این پرواز فانتوم E در حال گشت زنی بوده گویا این هواپیما سیستم شناسایی دوست از دشمن خود را از دست داده بود و با برخورد با فانتوم D آنرا بعنوان دشمن شناسایی می کند و فانتوم را مورد هدف قرار می دهد متاسفانه خلبانان فانتوم D که اصلا انتظار چنین شلیکی را نداشتند فرصت اجکت هم پیدا نکردند نکته قابل ذکر دیگر این است که بعد از نشستن فانتوم E و اعلام این خبر به آنها متوجه یک موضوع خاصی می شوند که این چهار نفر مدتها در یک گردان در پایگاه سوم با هم بودند

اسفند 64 فانتوم E به خلبانی سرهنگ عطاا... فراز و کمک ... (شهید شدند )
* این هواپیما به اشتباه در آسمان اهواز مورد هدف قرار گرفت

20 خرداد 59 فانتوم RF به خلبانی فریدون ذوالفقاری و کمک محمدرضا نوروزی ( شهید شدند )
* در یالای جزیره مجنون به دلایل نامعلوم سقوط می کنند

11 تیر 65 فانتوم E به خلبانی منصور سالارصدیق و کمک ... (شهید شدند )
* این هواپیما متعلق به اسکادران 31 پایگاه سوم بود که در حال گشت زنی پس از اینکه ارتباطش با برج مراقبت قطع شد در 2 كيلو متري پاسگاه انتظامي كلاچاي از توابع رودسر گيلان به دريا برخورد كرد

14 تیر 65 فانتوم E به خلبانی ... و کمک ... (اجکت کردند )
* این هواپیما در حال گشت هوایی بود که توسط پدافند 37 میلی متری هدف قرار می گیرد و خلبان و کمک اجکت می کنند


نیمه اول سال 1365 فانتوم E به سریال 6552-3 خلبانی کاپیتان غفاری و کمک ابوالقاسم ابیری ( اجکت کردند )
* این هواپیما بر روی شهر بغداد مورد اصابت موشک قرار می گیرد و خلبان سعی در کنترل هواپیما و فرار را می کند که موفق نمی شود و در جنوب بغداد سقوط می کند هر دوی آنها اجکت کرده و اسر می شوند غفاری در سال 69 آزاد می شود و می گوید که هر دو به سلامت به زمین رسیده و اسیر شده اند ولی از سرنوشت ابیری هیچ اطلاعی در دسترس نیست

14 مهر 65 فانتوم D به خلبانی کاپیتان محمد رضا و کمک .... (شهید شدند )
* این هواپیما متعلق به اسکادارن 306 (منتقل شده به پایگاه چهارم ) پایگاه چهارم بود که بعد از پرواز از پایگاه چهارم در مرز توسط پدافند مورد هدف قرار گرفت و خلبان و کمک نتوانسیتد آنرا به زمین بنشانند اجکت کردند ولی بدلیل ارتفاع کم با زمین برخورد کردند و شهید شدند

19 آبان 65 فانتوم E به خلبانی ... و کمک کاپیتان سیاوش مشیری ( اجکت کردند )
* این هواپیما در خاک عراق مورد اصابت قرار گرفت ولی خلبان آنرا تا ایران رساند و در ارتفاع نسبتا پایین اقدام ه اجکت نمودند که اجکت موفق بود هواپیما نیز به سختی آسیب دید

6 بهمن 65 فانتوم E سرلشگر محمد علی اسماعیلی و کمک سرلشگر حسن دلحامد (شهید شدند )
این هواپیما متعلق به پایگاه ششم شکاری بود که این دو عزیز در نزدیکی جزیره خارک مورد هدف قرار گرفتند و متاسفانه نتوانستند اجکت کنند . بقایای جسد این دو عزیز در سال 81 تحویل خانواده این عزیزان شد

مرداد 66 فانتوم E به خلبانی .... و کمک .... (اطلاعی در دسترس نیست )
* این هواپیما متعلق به پایگاه چهارم شکاری می باشد که برای اسکورت نفت کش به خلیج فارس اعزام شده بود که بر نگشت ولی چون از روی صفحه رادار محو شد احتمال اینکه توسط هواپیماهای امریکایی یا فرانشوی مورد هدف قرار گرفته شده باشد

6 اسفند 66 به خلبانی اسدا... فرهمند و کمک ... (اجکت کردند )
* این هواپیما بعد از بازگشت از عملیات برون مرزی در هنگام بازگشت مورد هدف موشک سام پدافند مرزی عراق قرار گرفتند خلبان هواپیما را وارد ایران می کند و سپس اجکت می کند و به شدت زخمی می شود بعد از این عملیات فرهمند به گردان ترابری منتقل می شود سرانجام این خلبان شجاع در تاریخ 19 بهمن 1365 هنگامی که با هواپیمای فالکن از فرودگاه مهرآباد به سمت پایگاه پنجم شکاری امیدیه در پرواز بود دچار سانحه شد و در نزدیکی پایگاه پنجم شکاری به شهادت رسید.

16 فروردین 71 فانتوم E به خلبانی محمد سرهنگ امینی و کمک سروان ارسلان شرفی ( اجکت کردند )
* این هواپیما به همراه یک فانتوم دیگر بمنظور بمباران پایگاه مجاهدین در عراق اعزام شده بودند که مورد هدف قرار می گیرند و هر چه تلاش می کنند به مرز نمی رسند و اجکت می کنند و هر دو شدیدا آسیب می بینند هر دو اسیر می شوند و با رایزنی فراوان سرانجام بعد از 6 سال در سال 1377 آزاد می شوند

5 آذر 86 فانتوم D به خلبانی ... و کمک .... (شهید می شوند )
* این هواپیما متعلق به پایگاه دهم شکاری بود که در حین مانور به مناسبت هفته بسیج در کنارک بدلیل نقص فنی در دریای عمان سقوط کرد متاسفانه خلبان و کمک موفق به اجکت نشدند


[External Link Removed for Guests][External Link Removed for Guests][External Link Removed for Guests][External Link Removed for Guests]

از راست به چپ شهیدان : یزادن سخایی - فاتح چهره - صدیق - دلحامد


ادامه دارد ....
آخرین ويرايش توسط 4 on moh-597, ويرايش شده در 0.
پاينده باد ايران زنده باد ايراني

وبلاگ من
[External Link Removed for Guests]

صفحه اینستاگرام
[External Link Removed for Guests]
Super Moderator
Super Moderator
نمایه کاربر
پست: 2653
تاریخ عضویت: دوشنبه ۸ آبان ۱۳۸۵, ۳:۲۶ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 2612 بار
سپاس‌های دریافتی: 5561 بار
تماس:

پست توسط moh-597 »

جنگنده بمب افکن f-4 ( قسمت ششم)

تاریخ سقوط های زیر مشخص نیست ولی همگی در زمان جنگ بوده است


فانتوم E به خلبانی کاپیتان ناصر حق جو و کمک .... ( شهید شدند)
* این هواپیما متعلق به پایگاه ششم شکاری بود که در هنگام شب بر روی خلیج فارس به اشتباه توسط موشک سطح به هوا هدف قرار گرفت

فانتوم E به خلبانی خسرو عبدالکریمی و کمک ... ( شهید شدند )
* این هواپیما متعلق به پایگاه نهم شکاری بود که مورد هدف پدافند خودی قرار گرفت و در شمال بندرعباس سقوط کرد و خلبان و کمک هر دو شهید شدند

فانتوم E به خلبانی ابوطالبی و کمک ... (شهید شدند )
* این هواپیما متعلق به پایگاه ششم شکاری بود و در خلیج فارس هدف قرار گرفت و سقوط کرد کرد و خلبان و کمک هر دو شهید شدند


فانتوم E به خلبانی کاپیتان عباس اکبری و کمک ... (شهید شدند )
* این هواپیما در خاک عراق مورد هدف قرار گرفت کرد و خلبان و کمک هر دو شهید شدند


فانتوم E به خلبانی خسرو اکبری و کمک ... (شهید شدند )
* این هواپیما در خاک عراق مورد هدف موشک سام قرار گرفت کرد و خلبان و کمک هر دو شهید شدند


فانتوم E به خلبانی فراهانی و کمک ... (شهید شدند )
* این هواپیما در هنگام برگشت از عملیات برون مرزی مورد هدف قرار گرفت و در قصرشیرین سقوط کرد

فانتوم E به خلبانی قره باغی و کمک ... (شهید شدند )

فانتوم E به خلبانی رضا نوروزی و کمک ... (شهید شدند )
* این هواپیما در غرب اهواز مورد هدف قرار گرفت و سقوط کرد

فانتوم E به خلبانی فریبرز رحمتیان و کمک ... (شهید شدند )

فانتوم E به خلبانی روزی طالب و کمک ... (شهید شدند )

فانتوم E به خلبانی علی شمس بیگی و کمک ... ( شهید شدند )
* این هواپیما متعلق به پایگاه سوم بود که بدلیل برخورد با هلی کوپتر در کردستان هر دو شهید شدند
فانتوم RF به خلبانی عباس سلطانی و کمک ... (شهید شدند )
* این هواپیما متعلق به پایگاه ششم شکاری بود و بر روی خلیج فارس سقوط کرد

فانتوم E به خلبانی کاپیتان مهدی ذوقی و کمک ... (شهید شدند )
* این هواپیما در عراق و هنگام عملیات برون مرزی مورد هدف قرار گرفت و خلبان و کمک فرصت اجکت هم پیدا نکردند


[External Link Removed for Guests][External Link Removed for Guests][External Link Removed for Guests][External Link Removed for Guests]


از راست به چپ شهیدان : خسرو عبدالکریمی - عباس سلطانی - مهدی ذوقی - ناصر حق جو



ادامه دارد .....
پاينده باد ايران زنده باد ايراني

وبلاگ من
[External Link Removed for Guests]

صفحه اینستاگرام
[External Link Removed for Guests]
Commander
Commander
نمایه کاربر
پست: 1102
تاریخ عضویت: جمعه ۳۱ فروردین ۱۳۸۶, ۶:۱۰ ب.ظ
محل اقامت: ارومیه
سپاس‌های ارسالی: 12686 بار
سپاس‌های دریافتی: 11782 بار
تماس:

پست توسط kayvan6079 »

moh-597 نوشته شده:
نیمه اول سال 1365 فانتوم E به سریال 6552-3 خلبانی کاپیتان غفاری و کمک ابوالقاسم ابیری ( اجکت کردند )
* این هواپیما بر روی شهر بغداد مورد اصابت موشک قرار می گیرد و خلبان سعی در کنترل هواپیما و فرار را می کند که موفق نمی شود و در جنوب بغداد سقوط می کند هر دوی آنها اجکت کرده و اسر می شوند غفاری در سال 69 آزاد می شود و می گوید که هر دو به سلامت به زمین رسیده و اسیر شده اند ولی از سرنوشت ابیری هیچ اطلاعی در دسترس نیست



با سلام خدمت دوست عزیز moh-597

ضمن تشکر از زحمتی که در تهیه این مطالب می کشید، چند خطی در خصوص این دو بزرگوار:

در تاریخ 17 خرداد 1364 (8 ژوئن 1985) در پاسخ به بمبارانهای تهران به پایگاه سوم شکاری ماموریت بمباران بغداد ابلاغ شد. غروب همانروز فرمانده عملیات وقت پایگاه، سرهنگ خلبان معنوی نژاد، با فراخواندن چهار خلبان پایگاه، جنابان غفاری، عبیری، دلخواه اکبری و اشکان، ماموریت را به آنان ابلاغ و مقرر گردید که در طلوع آفتاب فردا (18/3/1364) بغداد بمباران شود. تیم پروازی پس از بررسی نقشه و تعیین اهداف (کاخ صدام به عنوان هدف اولیه و شهر بغداد به عنوان هدف ثانوی) مسیر پروازی و ... روانه منزل شدند.

با طلوع آفتاب در "نوژه" گروه به پرواز درآمدند. (با توجه به اختلاف افق 30 دقیقه ای نوژه و بغداد، گروه دقیقا در طلوع آفتاب در بغداد خواهند بود) دقایقی بعد در حالیکه ناوبر هواپیمای لیدر، ابوالقاسم (محمدعلی) عبیری، مشغول کنترل سیستم ها و نقشه بود و نیم نگاهی هم به RWR هواپیما داشت ناگهان هواپیما تکانی خورد و همزمان با خاموش شدن هر دو موتور، هواپیما آتش گرفت. با توجه به ارتفاع پایین پرواز، در حالیکه خلبان سعی در روشن کردن موتورها داشت، عبیری دسته پرتاب را کشید و هر دو (خسرو غفاری، خلبان) به سلامت از هواپیما خارج شدند. محل سقوط در دهکده "کشکول" در 12 کیلومتری شمال شرق بغداد قرار داشت.

هر دو بزرگوار پس از تحمل سالها اسارت به آغوش وطن بازگشتند.
[External Link Removed for Guests]

منبع: عقابان در بند - جلد دوم - انتشارات عقیدتی سیاسی ارتش - 1380

موفق باشید
حقيقت را بدانيد تا رها شويد؛ دانش قدرت است! زيرا به شما اجازه تصميم گيري آگاهانه بر اساس حقايق هستي را مي دهد، نه بر اساس باورهاي گاها اشتباه شما!
Super Moderator
Super Moderator
نمایه کاربر
پست: 2653
تاریخ عضویت: دوشنبه ۸ آبان ۱۳۸۵, ۳:۲۶ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 2612 بار
سپاس‌های دریافتی: 5561 بار
تماس:

پست توسط moh-597 »

آمار زیر از قلم افتاده بود که ذکر می کنم

F-5

3 آبان 59 اف 5 به خلبانی سرلشگر نصرا... اصیل ادب ( شهید شدند )
* این هواپیما مربوط به پایگاه چهارم شکاری بود و در نزدیکی آبادان مورد هدف قرار گرفتند و فرصت اجکت پیدا نکردند

سال 79 اف 5 به خلبانی .... (شهید شدند )
* این هواپیما در حال مانور هوایی در حوالی زنجان به کوه برخورد کرد (تایید نشده است )


-----------------------------

F-4

31 شهریور 59 فانتوم E به خلبانی سرلشگر خلد حیدری و کمک محمد صالحی ( شهید شدند )
* این هواپیما متعلق به اسکادران 61 پایگاه ششم شکاری بود که بلافاصله به تعقیب هواپیماهای عراقی پرداختند و در منطقه كوت عراق مورد اصابت قرار گرفتند و پيكر پاك آنها تا كنون به دست نيامده است


23 آبان 59 فانتوم E به خلبانی سرلشگر نعمت ا... اکبری سامانی و کمک سرلشگر هوشنگ کیان آرا ( شهید شدند )
* ایشان در تاریخ ۲۳ آبان ۱۳۵۹ در غرب دزفول (منطقه عملیاتی مرزی) دچار سانحه می شوند . بقایای پیکر پاک سرلشکر خلبان هوشنگ کیان آراست که پس از سالها به دست آمده است. متاسفانه از سرنوشت یا پیکر سرلشکر خلبان نعمت ا.. اکبری سامانی اطلاعی در دست نیست !

7 مهر 60 فانتوم D به خلبانی سرلشکر اصغر هاشمیان کربکندی و کمک سرلشکر شیر علی آزادیان ( اجکت کردند )
* هواپیما در بندر بصره مورد اصابت موشک سام 6 قرار گرفتند و هواپیما را تا ایران هدایت کردند و در نوار مرزی ایران اجکت کردند و بدلیل ارتفاع کم شهید شدند

سال 63 فانتوم E به خلبانی طاهری و کمک .... (شهید شدند )
* این هواپیما در حال گشت هوایی بر روی خلیج فارس هدف قرار گرفت و خلبان و کمک فرصت اجکت هم پیدا نکردند


6 خرداد 81 فانتوم E به خلبانی ... و کمک .... (اجکت کردند )
* این هواپیما متعلق به پایگاه نهم شکاری و در ساعت 30/۹‎دقيقه صبح روز حادثه در رودخانه شوردر فاصله ۲۰ كيلومتري بندرعباس به ميناب سقوط كرد.شاهدان عيني گفتند قبل از سقوط اين هواپيما خلبان و كمك خلبان با چتر نجات بيرون پريدند.يك شاهد عيني گفت: اين هواپيما با سرعت در نزديكي پل رودخانه شور اول به داخل اين رودخانه سقوط كرد و منفجر شد.


[External Link Removed for Guests][External Link Removed for Guests][External Link Removed for Guests][External Link Removed for Guests]

شهیدان از راست یه چپ : هاشمیان - اصل ادب - طباطبایی- مرتضایی



[External Link Removed for Guests][External Link Removed for Guests][External Link Removed for Guests]

شهیدان از راست یه چپ : مقیمی - اکبری سامانی - قریشی


ادامه دارد ...
پاينده باد ايران زنده باد ايراني

وبلاگ من
[External Link Removed for Guests]

صفحه اینستاگرام
[External Link Removed for Guests]
Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 447
تاریخ عضویت: چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۸۵, ۸:۱۶ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 2025 بار
سپاس‌های دریافتی: 1292 بار

پست توسط ramin11 »

ساعت 10:37 روز 23 بهمن ماه 1346 برای اولین بار در تاریخ نیروی هوایی ایران یک خلبان جت جنگنده این نیرو با درجه امیری در اثر سقوط یک فروند جنگنده که خلبانی آن را بعده داشت بدرود حیات گفت.
سانحه در حدود 13 مایلی شرق پایگاه سوم شکاری شاهرخی به علت نامساعد بودن شرایط جوی به وقوع پیوست.
شادروان سرتیپ میر منصور مطهری که قربانی این حادثه گردید از اولین گروه خلبانان نیروی هوایی بود که جهت فرا گرفتن خلبانی هواپیمای جنگنده به انگلستان اعزام شد و بعدها نیز دوره تکمیلی را فراگرفت.
وی از افسران بسیار شجاع،جدی و لایق نیروی هوایی به شمار می رفت و هنگام سقوط هواپیمایش فرماندهی پایگاه هوایی شاهرخی را به عهده داشت.

[External Link Removed for Guests]
Super Moderator
Super Moderator
نمایه کاربر
پست: 2653
تاریخ عضویت: دوشنبه ۸ آبان ۱۳۸۵, ۳:۲۶ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 2612 بار
سپاس‌های دریافتی: 5561 بار
تماس:

پست توسط moh-597 »

جنگنده تامکت F-14

10 اردیبهشت 55 تامکت به سریال 160311 به خلبانی ... و کمک .... (اجکت کردند )

23 آبان 55 تامکت به خلبانی .... و کمک .... (اجکت کردند )

25 فرودین 60 تامکت به خلبانی سرگرد جعفر مردانی و کمک غلامحسین عبدالشاهی ( شهید شدند )
* بر روی خلیج فارس به اشتباه مورد هدف پدافند خارک قرار گرفت و متاسفانه فرصت اجکت هم پیدا نکردند سرگرد مردانی از ماهرترین خلبانان تامکت بودند و بعنوان اولین خلبانی که شهید شدند شناخته می شوند

2 فروردین 61 تامکت به خلبانی ... و کمک .... (شهید شدند )
* این دو عزیز هنگام برخاستن از باند فرودگاه پایگاه هشتم دچار مشکل همیشگی تامکتهای ایرانی (استال موتور) و متاسفانه بعلت ارتفاع کم موفق به اجکت هم نشدند

20 مرداد 63 تامکت به خلبانی ... و کمک .... (شهید شدند )
* این هواپیما در حال گشت زنی برروی خلیج فارس بود که توسط سایت موشکی هاگ جزیره خارک مورد هدف قرار گرفت و متاسفانه خلبان و کمک هر دو شهید شدند

11 شهریور 65 تامکت به خلبانی احمد مرادی و کمک نجفی (اجکت کردند )
رأس ساعت ۱۴ يک فروند تامکت ايرانی به خلبانی سروان احمد مرادی به همراه سروان نجفی (RIO) به سمت پايگاه البکر عراق پرواز نمودند. اف ـ ۱۴ که در ارتفاع بالا پرواز ميکرد به سرعت توسط رادارهای عراقی شناسائی شده و متعاقب آن ۲ فروند MIG - 23 ML که سرگرد محمد ( فرمانده اسکادران ۶۳ ) فرمانده دسته آنان بود جهت مقابله به پرواز در آمدند . با توجه به اينکه رادارهای عراقی هيچ هواپيمای ديگری را بغير از اين تامکت شناسايی نکردند, فرماندهان عراقی به موضوع مشکوک شده و احتمال دادند که ايرانيها تله ای گذاشته اند . سپس يک فروند MIG - 25 PDS از پايگاه تموز به پرواز در آمد . ميگ ـ ۲۳ ها با کم کردن ارتفاع به تعقيب تامکت که همچنان به سمت غرب ميرفت ادامه دادند. در زمانيکه به ۲۰ کيلومتری تامکت رسيدند دستور شليک صادر شد . سرگرد محمد سعی در شليک يک فروند موشک R-24R کرد اما موفق به اينکار نشد . رفته رفته فاصله آنان تا تامکت ايرانی کاهش می يافت . در فاصله ۸ کيلومتری ,هواپيمای همراه (Wingman) او يک موشک R - 24 T خود را شليک کرد . به فاصله کوتاهی انفجاری روی داد و تامکت ايرانی با از دست دادن ارتفاع با سرعت هر چه تمامتر به سمت زمين نزديک ميشد . ميگهای عراقی خود را به نزديکی تامکت رساندند و با تعجب شاهد باز شدن ارابه فرود اف ـ ۱۴ شدند. تامکت قصد تسليم شدن داشت . با ديدن اين صحنه خلبانان عراقی با فرماندهان مافوق تماس گرفته و ضمن تشريح صحنه خواستار دستورات آنان شدند. به فاصله کوتاهی فرماندهان عراقی متوجه شدند که خلبانان ايرانی يکروز زودتر از موعد از قبل تعيين شده به عراق پرواز کرده اند . بلافاصله به ميگها دستور داده شد تا تامکت ايرانی را تا پايگاه العبيده اسکورت نموده و مقدمات فرود آنان را فراهم آورند . اما برای اينکار زمانی باقی نمانده بود . هدايت هواپيما از دستان سروان مرادی خارج شده بود و خدمه پروازی بايد جان خود را نجات ميدادند . اف ـ ۱۴ ايرانی در نزديکی نومانيه سقوط کرد و چنان لاشه آن متلاشی شد که مقامات عراقی قادر به کسب هيچگونه اطلاعات مفيدی از آن نشدند.
سروان مرادی اطلاعات زيادی در اختيار عراقيها قرار داد اما مقدار زيادی اطلاعات غلط هم لابلای آنان بود . بعنوان مثال او اعلام کرد که ايرانيها ديگر قادر نيستند موشکهای AIM - 7 را از اف ـ ۱۴ های خود شليک کنند . بعد از بازجوئيهای مفصل اين خلبان ايرانی به سوئيس فرستاده شد تا در آنجا زندگی راحتی بدور از جنگ را آغاز کند . اما تنها ۳ ماه پس از اقامت او در سوئيس , يکروزکه او دختر خود را از مدرسه به خانه می آورد توسط عواملی ناشناس مورد اصابت گلوله قرار گرفت . RIO اين تامکت ايرانی ( سروان نجفی ) از دادن هرگونه اطلاعات به استخبارات عراق خودداری کردودر پی آن به بازداشتگاه اسرا منتقل شد . در سالهای ابتدای دهه ۹۰ ميلادی او به همراه هزاران اسير ديگر به وطن خود مراجعت نمود .
اين اف ـ ۱۴ اولين وتنها تامکت ايرانی بود که بدست نيروهای عراقی افتاد . لازم به تذکر است که لاشه اين هواپيما برخلاف برخی گزارشات هرگز در اختيار شوروی قرار نگرفت . مدتی کوتاه پس از اين واقعه يکی از کارشناسان سازمان CIA آمريکا به عراق دعوت شد تا لاشه هواپيمای ايرانی را مورد بازبينی قرار دهد . کارشناس مزبور پس از تحقيقات کافی گزارشی تهيه کرد که مستقيم به پنتاگون فرستاده شد . پس از دريافت اين گزارش در ماه دسامبر ۱۹۸۶ جلساتی محرمانه به مدت دو هفته در پنتاگون با عنوان « علل توانايی ايرانيان در آماده سازی تامکتهای خود » تشکيل گرديد .در اين جلسات که افسران نيروی دريايی آمريکا , متخصصين شرکت گرومان و تعدادی از مقامات بلندپايه سياسی شرکت داشتند مشخص شد که ايرانيها خيلی زودتر از آنچه که آمريکائيها ميپنداشتند موفق به ساخت قطعات يدکی اف ـ ۱۴ ها گرديده اند . نتيجه اين جلسات اما هيچگاه در اختيار افکار عمومی قرار نگرفت بطوری که هنوز با گذشت سالها خلبانان آمريکايی بر اين باورند که هيچگاه با گربه های ايرانی مواجه نخواهند شد .( با تشکر از فریبرز عزیز )

23 تیر 66 تامکت به خلبانی علیرضا بیطرف و کمک ... (شهید شدند)
* این هواپیما متعلق به پایگاه هشتم شکاری بود و درحالی که در گشت هوایی بود با دو دسته پروازی عراقی برخورد می کند و با رشادت به طرف آنها می رود که در مانور هوایی بازهم مشکل تامکتهای گریبانشان را می گیرد بعلت استال موتور کنترل هواپیما را از دست می دهد و متاسفانه فرصت اجکت هم پیدا نمی کنند

31 خرداد 83 تامکت به خلبانی سرتیپ علی ابوعطا و کمک سرگرد داريوش ياوري (شهید شدند )
* ابن هواپیما متعلق با پایگاه هشتم شکاری بود و درحالی که در مرکز شهر اصفهان درحال مانور هوایی بود خلبان به دلایل نامعلوم کنترل هواپیما را از دست می دهد و تلاش وی نیز برای نشاندن هواپیما بی ثمر می ماند و در کنار پایگاه سقوط می کند

- تامکت به خلبانی ... و کمک .... (شهید شدند )
* هیچ اطلاعی در دسترس نیست

در پایان هم ........

1 اردیبهشت 60 تامکت به خلبانی سرتیپ عباس هزین و کمک ...
* صبح روز موعود یک فروند تامکت مسلح با قصد گشت هوایی به خلبانی مرحوم سرتیپ هزین و کمک ... از پایگاه هشتم شکاری به پرواز در آمد حدود 45 دقیقه از پرواز گذشته بود که سیستمهای جنگنده نشان داد که یک تیر موشک (هاگ) به سوی هواپیما شلیک شده است کمک بلافاصله به خلبان اطلاع می دهد که موشک با سرعت بسوی آنها می آید هزین سعی می کند با مانور هوایی موشک را منحرف کند ولی موشک با قسمت انتهایی و بال چپ جنگنده برخورد می کند تمامی این وقایع در چند ثانیه اتفاق افتاد به محض برخورد هواپیما تکانی شدید می خورد سیستم هیدرولیک هواپیما به سختی آسیب دیده بود و کنترل آن تقریبا غیر ممکن بود قسمت چپ هواپیما آتش گرفته بود کمک درخواست اجکت کرد که با مخالفت هزین مواجه شد خلبان گفت می خواهد به هر قیمتی که شده هواپیما را به زمین برساند سرعت را زیاد کرد و به سمت پایگاه ششم به حرکت درآمد چندین دقیقه بعد بر فراز شهر بوشهر بودند تقریبا اکثر سیستمهای هدایتی هواپیما از کار افتاده بود در پایگاه اعلام وضعیت اضطراری می شود دلهره در صورت تک تک افراد موج می زند که آیا موفق به فرود می شوند چرخها باز می شود سرعت هواپیما نیز کم می شود به همین دلیل آتش سمت چپ هواپیما بیشتر می شود و بالاخره هزین با مهارت مثال زدنی موفق می شود هواپیما را به زمین بنشاند بعد از این ماجرا معلوم شد که موشک شلیک شده به اشتباه و از سوی سامانه موشکی جزیره خارک بوده است و نام هزین بعنوان یک قهرمان در نیروی هوایی یاد می شود

روح این عزیز و تمامی شهدای نیروی هوایی شاد


[External Link Removed for Guests][External Link Removed for Guests][External Link Removed for Guests][External Link Removed for Guests]


از راست به چپ شهیدان : مردانی - آل آقا - بیطرف و مرحوم هزین


ادامه دارد ....
آخرین ويرايش توسط 1 on moh-597, ويرايش شده در 0.
پاينده باد ايران زنده باد ايراني

وبلاگ من
[External Link Removed for Guests]

صفحه اینستاگرام
[External Link Removed for Guests]
Major I
Major I
نمایه کاربر
پست: 96
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۱۸ مرداد ۱۳۸۶, ۱:۴۳ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 31 بار
سپاس‌های دریافتی: 23 بار

پست توسط M_Tomcat »

دوستان کسي در مورد سرلشگر خلبان عباس اکبري چيزي مي دونه؟
فقط مي دونم خلبان F-4 بودند . محل شهادت احتمالا کرکوک.
Super Moderator
Super Moderator
نمایه کاربر
پست: 2653
تاریخ عضویت: دوشنبه ۸ آبان ۱۳۸۵, ۳:۲۶ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 2612 بار
سپاس‌های دریافتی: 5561 بار
تماس:

پست توسط moh-597 »

F-84G Thunderjet & F-86 Sabre

سال 37 ، F-84 به خلبانی کاپیتان سیامک جهانبانی
* این هواپیما مربوط به گروه تاج طلایی بود

سال 42، F-86 به خلبانی اسماعیل معماری (شهید شدند)
* این هواپیما مربوط به گروه تاج طلایی بود

سال 42 ، F-86 به خلبانی فرجوان (شهید شدند)
* این هواپیما مربوط به گروه تاج طلایی بود

سال 45 ، F-86 به خلبانی کاپیتان نصرت عبدالهی فرد ( اجکت کردند )
* این هواپیما متعلق به پایگاه یکم شکاری بود که در حال پرواز با یک دسته پرندگان برخورد کردند قبل از سقوط خلبان اجکت کرد

5 دی 47 ، F-86 به خلبانی .... (شهید شدند)
5 دی 47 ، F-86 به خلبانی .... (شهید شدند)
* این دوهواپیما متعلق به گروه تاج طلائی بودند که در همدان در حین پرواز با هم برخورد کردند

سال 47 ، F-86 به خلبانی کاپیتان مسعود تیموری (شهید شدند)
* این هواپیما متعلق به گروه تاج طلایی بود



T-33

سال 42 ، T-33 به خلبانی سرتیپ مسیح مطهری و کمک سرگرد فریبرز پای ور
* این هواپیما از پایگاه یکم شکاری به مقصد پایگاه سوم شکاری به پرواز درآمدند که در نزدیکی پایگاه سوم سقوط کردند خلبان مطهری فرمانده پایگاه سوم شکاری و کمک پایور عضو گروه تاج طلائی بودند



DC-3

20 آذر بین 37 تا 39 DC-3 به خلبانی سرگرد امیرولی فرد (همگی شهید شدند)
* این هواپیما با کلیه خدمه پروازی در شمالی شرقی تهران در کوهستان سقوط کردند


ادامه دارد ....
پاينده باد ايران زنده باد ايراني

وبلاگ من
[External Link Removed for Guests]

صفحه اینستاگرام
[External Link Removed for Guests]
Old Moderator
Old Moderator
نمایه کاربر
پست: 125
تاریخ عضویت: شنبه ۱۷ آذر ۱۳۸۶, ۲:۵۶ ب.ظ
محل اقامت: Tehran
سپاس‌های ارسالی: 6153 بار
سپاس‌های دریافتی: 953 بار

پست توسط Persian Cat »

f20 نوشته شده:جاي تاسف هست پدافند خارك شده شكارچي تامكت !!!!


با اجازه چند موضوع در مورد هدف قرار گرفتن هواپیما های خودی توسط پدافند خودی عرض کنم .

هر نوع سیستم پدافندی ثابت و متحرک که برای دفاع از یک منطقه گماشته میشود دستور العمل های مشخصی برای آن وجود دارد که در آن تمام حالت هایی که امکان رخ دادن آن وجود دارد به همراه دستور العمل مشخصی که باید در صورت بروز هر نوع رخداد چکار باید انجام شود برای آن وجود دارد . برای بحث دقیق تر و پرهیز از کلی گویی اجازه بدید پدافند موشکی مثال بزنم .

نکته اول :

به طور معمول یک پدافند موشکی 4 نفر مسئول وجود دارد 1- فرمانده یک واحد موشکی 2- افسر رادار 3- افسر آتش 4- افسر ارتباطات و چند نفر پرسنل نظامی و فنی .

نکته دوم :

هر پدافند موشکی همیشه در حال آماده باش است (زمان جنگ) و به طور معمول وجود هواپیماهای خودی از قبل اعلام میشود (معمولا قبل از عملیات هواپیماهای خودی در منطقه دفاعی پدافند خودی) یا مدت کمی قبل از ورود یا همزمان با ورود هواپیمای خودی به واحد پدافندی اعلام میشود (معمولا هنگام مقابله با حمله هواپیماهای دشمن و حضور هواپیمای خودی در منطقه دفاعی پدفاند خودی ) اگر افسر رادار یک یا چند هواپیما دید و نتوانست شناسایی کند و وجود هواپیماهای خودی هم به واحد پدفندی اطلاع داده نشده بود افسر آتش نمیتواند به هواپیما یا هواپیماها شلیک کند و باید ابتدا موضوع رو به فرمانده واحد اطلاع میدهد و افسر ارتباطات موضوع را به مرکز اعلام و کسب دستور میکند .

نکته سوم :

برای جلوگیری از هرگونه حادثه یا ناهماهنگی بین پدافند و هواپیماهای خودی ع قوانین و اصولی وجود دارند , مانند اینکه وقتی یک منطقه مورد تهاجم هواپیماهای دشمن قرار میگیرد در یک زمان باید یا هواپیماهای مدافع خودی اقدام به عملیات کنند یا پدافند اقدام به مقابله کند و در صورت وجود همزمان هواپیماهای مهاجم و مدافع , پدافند اجازه عملیات ندارد به دلیل اینکه با وجود هواپیماهای خودی و دشمن امکان اشتباه و حادثه وجود دارد . اگر هواپیماهای خودی به هر دلیل امکان مقابله با هواپیمای مهاجم نداشته باشد باید منطقه را ترک کند تا پدافند خودی عملیات مقابله را انجام دهد .

نکته چهارم : بعد از هر حادثه یک تیم بررسی موضوع تشکیل میشود و گزارش خود را به تنظیم میکند .

مرداد 63 تامکت به خلبانی ... و کمک .... (شهید شدند )
* این هواپیما در حال گشت زنی برروی خلیج فارس بود که توسط سایت موشکی هاگ جزیره خارک مورد هدف قرار گرفت و متاسفانه خلبان و کمک هر دو شهید شدند


گزارشی که تیم بررسی موضوع تنظیم کرد خلبان هواپیمای تامکت مقصر اصلی و مسئول ارتباطات مرکز فرماندهی مقصر دوم مشخص شد . در آن روز هواپیماهای مهاجم عراقی در دو گروه و دو نوبت تصمیم به حمله به جزیره داشتند و هر دو گروه در ارتفاع کم با یک فاصله زمانی حدودا یک ساعت یا بیشتر از هم به جزیره نزدیک میشوند . گروه اول در نزدیکی جزیره قبل از رسیدن به جزیره شناسایی میشوند و هواپیمای خودی برای مقابله بلند میشود و بعد از عدم موفقیت گروه اول و متواری شدن آنها تامکت همچنان در آسمان مشغول گشت زنی بوده بعد از مدتی گشت زنی و اطمینان از پاکسازی کردن اسمان منطقه از وجود هواپیماهای عراقی تصمیم به بازگشت به پایگاه میگیرد و در هنگام بازگشت از طرف مرکز فرماندهی حفاظت از آسمان به عهده پدافند جزیره واگذار میشود و تامکت بعد از تحویل مسئولیت به سمت پایگاه حرکت میکند و در همین حال موقع گروه دوم که به طرف جزیره در حال حرکت بودند شناسایی میشوند و تامکت تصمیم به مقابله میگیرد به استقبال مهاجمان قبل از نزدیک شدن به آسمان منطقه جزیره (که همان منطقه ای است که مسئولیت حفظت از آسمان آن به عهده پدافند جزیره واگذار شده است) میگیرد , در هنگام مقابله در تعقیب مهاجمان وارد آسمان منطقه جزیره میشود و خلبان ورود خود را به موقع اطلاع نمیدهد ولی از طرف دیگر مرکز فرماندهی از ورود تامکت به حریم پدفند منطقه خارک مطلع است ولی به دلیل سهل انگاری و عدم سرعت عمل مسئول ارتباطات مرکز فرماندهی این موضوع به پدافند هوایی خارک به موقع اعلام نمیشود . بعد از حمله گروه دوم پدافند جزیره از ورود هواپیماهای عراقی مطلع میشود و چون مسئولیت حفاظت بر عهده این واحد بوده به اشتباه هواپیمای خودی را مورد حمله و اصابت قرار میدهد .


25 فرودین 60 تامکت به خلبانی سرگرد جعفر مردانی و کمک غلامحسین عبدالشاهی ( شهید شدند )
* بر روی خلیج فارس به اشتباه مورد هدف پدافند خارک قرار گرفت و متاسفانه فرصت اجکت هم پیدا نکردند سرگرد مردانی از ماهرترین خلبانان تامکت بودند و بعنوان اولین خلبانی که شهید شدند شناخته می شوند


اگر این تامکت بروی جزیره هدف قرار گرفته باشد و مورد مشابه نداشته است . گزارش تیم بررسی موضوع , اشتباه و سهل انگاری پدافند خارک مقصر شناخته شد و افسر آتش یکی از واحدها مقصر اصلی معرفی شد . در هنگام حضور تامکت در آسمان منطقه که به طبع مسئولیت حفاضت از آسمان بر عهده تامکت است , یک پدافند اورلیکن واحد 104در قسمت جنوبی به دلیل سهل انگاری و بی توجهی با دیدن هواپیمای خودی با وجود اینکه به مسئول واحد وضعیت اعلام شده بود ولی کسی که پشت پدافند بوده به دلیل تازه کار بدون و شاید هیجان از دیدن یک به طرف هواپیما اتش میکند و با شلیک این واحد , واحدهای دیگر هم بدون توجه به دستور اعلام شده و بدون اعلام دستور آتش در صورت دیدن هواپیما اقدام به شلیک میکنند و هواپیما مورد اصابت قرا میگیرد .

طنز تلخ موضوع هم بشنوید :

در زمان جنگ هر کس که هواپیما میزد تشویقی میگرفت بعد از اینکه واحد 104 شلیک میکند و واحدهای دیگر اقدام به آتش میکنند در بیسیم اعلام میشود هواپیما مورد هدف قرار گرفت و کدام واحد شلیک کرد بین واحد 104 و 202 (واحد جنوبی جزیره 100 و شمالی 200بودند) بر سر اینکه کدام یک هواپیما را ساقط کردند و تشویقی به کدام واحد میرسد در پشت بیسیم درگیری لفظی ایجاد میشود . بعد از مرکز اعلام میشود هر کس که هواپیمای خودی را زده خودش را معرفی کند , در این هنگام درگیری بر سر این موضوع و اثبات اینکه آنها هواپیما را نزده اند و واحد دیگر بوده ...

ما در زمان جنگ تعداد زیادی هواپیمای خودی را هدف قرار دادیم و دلیلش این بود که قبل از جنگ و انقلاب سیستم پدافندی ما کامل نبود و سعی و برنامه بر این بود یک سیستم پدافند جامع و کامل راه اندازی شود با انقلاب و هرج و مرج و ناهماهنگی و عدم آمادگی پرسنل باعث غافلگیری ما شد و مقتضیات جنگ ایجاد میکرد که واحدهای پدافندی جدید ایجاد شوند و هر واحد پدافندی باید امکاناتی شامل پرسنل اموزش دیده و متبحر از نظر نظامی و فنی و امکانات ارتباطاتی مناسب داشته باشند . متاسفانه خیلی از پدافند چی های ما قادر به تشخیص درست هواپیماهای خودی و غیر خودی نبودند و از نیروهای داوطلب که معمولا تحصیلات دانشگاهی هم داشتن استفاده میشد که یک دوره کوتاه مدت که آموزش استفاده از پدافند اورلیکن و تعمیر و سرویس به همراه یک دوره شناخت هواپیما و ... بود به پرسنل پدافند هوایی اضافه میشدند . متاسفانه نبود یک سیستم ارتباطی برای ارتباط سریع و مطمئن بین واحدها و مرکز و در نتیجه ناهماهنگی که محصول آن حادثه و هدف قرار دادن نیروهای خودی بود.

در زمان جنگ ما بسته به شرایط و نیازی که احساس میشد در بعضی نقاط مرزی تنها یک یا چند پدافند اورلیکن مستقر کرده بودیم که با یک بیسیم با مرکز در ارتباط بودند و معمولا ورود و خروج نیروهایی خودی به آنها اعلام میشد ولی اگر موضوع به آنها اعلام نمیشد با بیسیم سریع از مرکز فرماندهی کسب اطلاع میکردند و متاسفانه عدم هماهنگی بین واحدهای دخیل در این امر باعث بروز حوادث زیادی شد . متاسفانه عدم اطلاع کافی حتی از نوع هواپیماهایی خودی و دشمن دلیل بسیاری از حوادث بودند و الیته بی تجربگی پرسنل هم مزید بر علت بود ...
Super Moderator
Super Moderator
نمایه کاربر
پست: 2653
تاریخ عضویت: دوشنبه ۸ آبان ۱۳۸۵, ۳:۲۶ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 2612 بار
سپاس‌های دریافتی: 5561 بار
تماس:

پست توسط moh-597 »

هواپیمای ترابری C-130 (ورود به خدمت 1342 )


29 فروردین 46 ، C-130 به سریال 107-5
* این هواپیما متعلق به اسکادران پنجم ترابری بود که براثر برخورد صاعقه سقوط کرد

18 فروردین 48 ، C-130 به سریال 112-5
* این هواپیما متعلق به اسکادران پنجم ترابری بود که براثر از دست دادن موتور در شیراز سقوط کرد

13 تیر 53 ، C-130 به سریال 8507-5
* این هواپیما در شیراز سقوط کرد

30 آذر 55 ، C-130 به سریال 8536-5
* این هواپیما به علت بدی آب و هوا در شیراز سقوط کرد

28 شهریور 56 ، C-130 به سریال 8532-5
* این هواپیما در حال فرود در فرودگاه دوشان تپه به علت از دست دادن 3 موتور سقوط کرد

29 خرداد 58 ، C-130 به سریال 8520-5
* این هواپیما بعلت از دست دادن کنترل در هنگام پرواز در شیراز سقوط کرد

8 مهر 60 ، C-130 به شماره بدنه 4594
* این هواپیما بعلت نقص فنی در هوا آتش گرفت و حامل 80 نفر بود در 20 کیلومتری جنوب تهران در کهریزک سقوط کرد در بین این افراد اسامی ذیل به چشم می خورد
سرتیپ ولی ا... فلاحی (رئیس ستادمشترک ارتش ) سرتیپ جواد فکوری (فرمانده نیروی هوایی ارتش ) سرتیپ یوسف کلاهدوز ( از فرماندهان سپاه پاسداران ) سرتیپ محمد جهان آرا (فرمانده سپاه خرمشهر) – سرتیپ موسی نامجو

12 آبان 65 ، C-130
* این هواپیما درحالی که از زاهدان به پرواز درآمد به دلایل نامعلوم با کوه برخورد کرد و 103 نفر شهید شدند

26 فروردین 67 ، C-130 (هیچ اطلاعاتی در دسترس نیست )

27 اسفند 72 ، C-130 به سریال 8521-5
* این هواپیما که حامل تعدادی زیادی زن وبچه ایرانی بود در ارمنستان و برروی کوه های قفقاز مورد هدف شورشیان قرار گرفت و سقوط کرد و تمامی سرنشینان آن به شهادت رسیدند

23 اسفند 75 ، C-130
* این هوایپما از پایگاه چهاردهم شکاری به پرواز درآمد و در شرق مشهد به علتی نامعلوم در کوهستان سقوط کرد و هشتاد و شش نفر مسافر شهید شدند

13 بهمن 78 ، C-130
* این هواپیما در هنگام پرواز از فرودگاه مهرآباد کنترل خود را از دست داد و با ایرباس 300 هما در رمپ فرودگاه مهرآباد برخورد کرد و هشت نفر خدمه شهید شدند

4 تیر 82 ، C-130
* این هواپیما از فرودگاه مهر آباد به پرواز درآمد و بدلیل از دست دادن دو موتور در نزدیکی دریاچه قم سقوط کرد و هفت نفر خدمه شهید شدند

15 آذر 84 ، C-130 به سریال 8519-5
* این هواپیما حامل تعداد زیادی از خبرنگاران بود که برای پوشش مانور از تهران عازم جنوب بودند هواپیما بلافاصله بعد از تیک آف از فرودگاه مهرآباد به دلایل نامعلوم دچار نقص فنی شد و به ساختمانی در پایگاه یکم شکاری برخورد کرد که بر اثر آن 68 خبرنگار و 10 نفر خدمه شهید شدند


ادامه دارد ....
پاينده باد ايران زنده باد ايراني

وبلاگ من
[External Link Removed for Guests]

صفحه اینستاگرام
[External Link Removed for Guests]
ارسال پست

بازگشت به “شهدا و جانباختگان نیروی هوایی”