با سلام علي خاني زاده هستم نگارنده كتاب در دست نگارش شهيد خورشيدي . جناب ابوعطا زندگي نامه كوتاهي از شهيد امير خلبان ابو عطا پدر بزرگوار شما نيز در اين كتاب يادي شده است. در خدمت خواهم بود. آدرس من . مشهد- شركت مخابرات خراسان رضوي. اداره حقوقي - تلفن همراه. و تلفن ثابت نيز **- **
شهید ابوعطا خلبانی بودند که به انتخاب شهید بابایی به هواپیمای اف 14 منتقل شدند ایشان در چند سال او جنگ که با هواپیمای اف 5 پرواز می کردند زحمات زیادی کشیدند و با انتقال به هواپیمای اف 14 در اواخر جنگ نیز پرواز های خود را با هواپیمای اف 14 انجام دادند. در سال 1383 درست یک ماه قبل از بازنشستگی در یک پرواز آموزشی ایشان به همراه شاگرد در حال پرواز بودند که هواپیما از کنترل شاگرد خارج شد و در ابتدای باند اصفهان به زمین برخورد کرد و هر دو به شهادت رسیدند.
امیر سرتیپ دوم خلبان شهید علی ابو عطا
خلبان شهید علی ابوعطا در سال 1335 در شهر اصفهان به دنیا آمد، پس از اخذ مدرک دیپلم و در سال 1353 به دلیل علاقه ای که به خلبانی داشت، وارد دانشگاه افسری شد و در تاريخ 26/11/1353 رسما به نيروي هوايي ارتش شاهنشاهي ايران پيوست. وي دوره مقدماتی پروازی را در يادگان قلعه مرغي تهران انجام و پس از اتمام دوره هاي مقدماتي و برای تکمیل دوره خلباني جت هاي جنگنده به کشور آمریکا رفته و پس از کسب نشان خلبانی در تاريخ 04/08/1356 به ایران بازگشت.
شهید ابوعطا در سال های ابتدایی دفاع مقدس با هواپیمای اف 5 پرواز می کرد، وی به انتخاب شهید بابایی به هواپیمای اف 14 منتقل شد و اواخر جنگ پرواز های خود را با این هواپیما انجام داد.
وی در زمان جنگ تحمیلی با پروازهای عملیاتی ضرباتی سنگین و جبران ناپذیری را به دشمن بعثی وارد کرده و پس از دفاع مقدس نیز به عنوان استاد خلبان به انتقال تجربیات خود به دیگر خلبانان پرداخت و در خرداد سال 1383در یک سانحه هوایی به شهادت رسید.
به پاس خدمات شایان وی مرکز آموزش خلبانی پایگاه شهید بابایی اصفهان به نام این شهید والامقام نام گذاری شده است.
گفتار چهارم: شهيد سرلشكر خلبان علي ابوعطا و [External Link Removed for Guests]
علی ابوعطا در سال 1335 در شهر اصفهان به دنیا آمد، پس از اخذ مدرک دیپلم و در سال 1353 به دلیل علاقه ای که به خلبانی داشت، وارد دانشگاه افسری شد و در تاريخ 26/11/1353 رسما به نيروي هوايي ارتش شاهنشاهي ايران پيوست. وي دوره مقدماتی پروازی را در يادگان قلعه مرغي تهران انجام و پس از اتمام دوره هاي مقدماتي و برای تکمیل دوره خلباني جت هاي جنگنده به کشور آمریکا رفته و پس از کسب نشان خلبانی در تاريخ 04/08/1356 به ايران بازگشت . شهید ابوعطا در سال های ابتدایی دفاع مقدس با هواپیمای اف 5 پرواز می کرد، وی به انتخاب شهید بابایی به هواپیمای اف 14 منتقل شد و اواخر جنگ پرواز های خود را با این هواپیما انجام داد. وی در زمان جنگ تحمیلی با پروازهای عملیاتی ضرباتی سنگین و جبران ناپذیری را به دشمن بعثی وارد کرده و پس از دفاع مقدس نیز به عنوان استاد خلبان به انتقال تجربیات خود به دیگر خلبانان پرداخت. وي بدليل لياقت و شايستگي به فرماندهي تيپ شكاري پايگاه هشتم شهيد بابايي اصفهان برگزيده شد. سرانجام پس از نزديك به سي سال خدمت صادقانه اي كه براي حفظ و حراست از ايران اسلامي و چند ماه قبل از بازنشستگي در 31 خرداد سال 1383 شهيد ابوعطا در یک پرواز آموزشی به همراه شاگرد خود سروان داريوش ياوري در حال پرواز بودند که هواپیما از کنترل خارج شد و در ابتدای باند اصفهان به زمین برخورد کرد و هر دو به شهادت رسیدند. هواپيما قبل از فرود و رسيدن به باند در هنگام بنک زدن دچار انحراف جزئی دماغه به سمت زمین میشه و شهید یاوری فشار بیش از حدی به استیک وارد میکنند که فریادهای استاد ابوعطا هم به جایی نمیرسه و جنگنده به زمین اصابت میکنه.علیرغم ایجکت، هر دو خلبان سوختند به شهادت رسیدند. به پاس خدمات شایان وی مرکز آموزش خلبانی پایگاه شهید بابایی اصفهان به نام این شهید والامقام نام گذاری شده است. مزار شهید ابوعطا در شهر اصفهان-گلستان شهدا-نزدیک مزار اقا رحیم اربابه و با مزار برادر شهیدش محمود ابوعطا فاصله کمی داره.
شهيد سرگرد خلبان داریوش یاوری
داريوش ياوري فرزند محمد مسلم در تاریخ 04/01/1352 در تهران پا به عرصه این دنیای خاکی نهاد. تحصيلات ابتدايي و مقدماتي خود را در همين شهر بپايان رسانده و در سال 1370در امتحان ورودي دانشكده خلباني نيروي هوايي شركت كرده و پس از قبولي در معاينات سخت پزشكي و ساير مراحل پذيرش در تاريخ 01/مهرماه 1370 به عنوان دانشجوي خلباني رسما به نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران پيوست. وي دوره هاي نظامي و كلاس هاي زميني را در دانشكده هوايي شهيد ستاري و دوره هاي پروازي خود را در دانشكده پرواز شهيد بابايي با هواپيماهاي پي سي 700- وتي 33- تي 33 تجربه كرده و سرانجام با موفقيت گواهينامه خلباني خود را در رسته هواپيماهاي جنگنده دريافت و به عنوان خلبان اف 5 به جمع دلير مردان نيروي هوايي پيوست. وي در سال هاي بعد دوره خلباني خود را به عنوان كابين عقب هواپيماي اف 14 و در رسته ناوبري و رادار و جنگ الكترونيك نيز با موفقيت به اتمام رساند. در سال 1383 سروان خلبان دارويوش ياوري براي دوره كابين جلوي اين هواپيما برگزيده شد و در تاريخ 31/03/1383 به همراه استادش سرتيپ خلبان علي ابوعطا در يك پرواز آموزشي و در سي و يكمين بهار عمرش و با سقوط جنگنده براي هميشه در آسمان ماند و به درجه رفيع شهادت نائل آمد. وي انساني آرام و با وقار کم حرف و بی آزار .صدایی به نرمی محبت و صفای درونیش لبخندی به صمیمیت دلواپسی هایش داشت. دوستي وفادار و بی ریا و حقیقتا گلی بود که در راه پايداري وطن جاودانه شد.