
شرایط ساخت مستند «آلفارد» با پیگیری مدیرکل صدا و سیمای مهاباد فراهم شد و تولید مستند زندگی اولین خلبان شهید جنگ تحمیلی؛ خالد حیدری به کارگردانی هوشنگ میرزایی - در صدا و سیمای مرکز مهاباد- آغاز شد.
در ضبط اولین سکانس فیلم از مادر 80 ساله این شهید و فرزند وی تقدیر شد و پس از پایان فیلمبرداری، با همکاری امیر «ونک» امیر نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، بر اساس نقشه و پلان یادمان شهید بابایی، مجسمه و ماکت بزرگ یک هواپیمای اف 4 در ابعاد واقعی همراه با یادمان و لوح یادبود سنگی از اولین خلبان شهید کشور خلبان و قهرمان کرد خالد حیدری ساخته شد و اکنون در ورودی اصلی شهر مهاباد از سمت ارومیه پایههای بزرگ این هواپیما ساخته شده و به بهرهبرداری رسیده است که در سوم خرداد از هواپیمای شهید خالد حیدری با حضور امرای ارتش و مقامات کشوری و محلی رونمایی خواهد شد و صحنههای مربوط به نصب پایههای بزرگ هواپیما نیز فیلمبرداری و به صحنههای فیلم اضافه شده است.
بر ساس این گزارش، تا کنون هیچ حمایتی از طرف نهادهایی مثل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و انجمن سینمای جوانان از مستند «آلفارد» انجام نشده است.

فضای اختصاص یافته برای قرارگیری ماکت هواپیمای اف 4

فارس
شرح عملیات
بعد از چک کردن سیستم ها، در ساعت 16:30 دقیقه بعدازظهر روز 31 شهریور سال 1359 هر چهار فروند هواپیما بر روی باند قرار گرفتند و سپس یکی پس از دیگری در دل آسمان جای گرفتند تا اولین تجربه جنگی خود را کسب کنند. هر چهار فروند هواپیما در کنار هم از روی بندر دیلم، قروه و خسروآباد گذشتند و پس از عبور از اروندرود، وارد خاک عراق شدند و مسیر را به سمت پایگاه "شعیبیه" در استان بصره پیش گرفتند. در بین راه، هواپیماها از روی پادگان های ام القصر و بصره هم گذشتند ولی عراقی ها که فکر نمی کردند نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در این زمان کم بتواند عملیاتی را طرح ریزی و آن را اجرا کند، در خواب فرو رفته بودند و هیچ پدافندی به سوی فانتوم ها شلیک نکرد. در این لحظات، به دلیل غروب آفتاب، تابش نور خورشید مشکلاتی را برای خلبانان به وجود آورده بود که کار را برای پیدا کردن هدف سخت می کرد. ولی تیزپروزان شجاع نیروی هوایی، به هر قیمتی که بود هدف را پیدا کردند. فانتوم ها ارتفاع گرفته و از سمت چپ پایگاه برای رها کردن بمب ها شیرجه رفتند.
ابتدا شماره 1، پشت سر آن شماره 2، پشت سر آن شماره 3 شیرجه رفتند و تمامی بمب های خود را رها کردند. نقل می شود که خلبان هواپیمای چهارم به دلیل این که اکثر هدف ها منهدم شده بود، به سختی هدفی را پیدا و آن را منهدم می کند. در این حمله صدمات جبران ناپذیری به این پایگاه وارد شد. نکته جالب در این جاست که حتی در این زمان هم چون کسی انتظار حمله را نداشت، حتی یک تیر هم به سوی فانتوم ها شلیک نشد. فانتوم ها با گردشی سریع، با حداکثر سرعت مسیر پایگاه را در پیش گرفتند و بدون کوچک ترین مزاحمتی در پایگاه هوایی بوشهر فرود آمدند.
به فاصله زمانی 55 دقیقه پایگاه هوایی همدان آماده حمله دوم
در ساعت 17:25 گروه پروازی آلفارد نیز با مرور برنامه پروازی یکی پس از دیگری در دل آسمان جای گرفتند. هدف آنها پایگاه هوایی کوت در استان میسان عراق بود. یک نکته مهم در این عملیات وجود داشت و آن هم هوشیار شدن عراقی ها بود که خلبانان باید بیشتر مواظب اطراف خود بودند. خلبانان پس از رسیدن به هدف، آن جا را به طور کامل بمباران کردند ولی حادثه ای تلخ در راه بود. بلافصله پس از بمباران هواپیماها با یک گردش به سمت مخالف قصد داشتند که راه کشور عزیزمان را در پیش بگیرند که ناگهان یک فروند فانتوم مورد هدف موشک پدافند زمین به هوای پایگاه کوت قرار گرفت و شادی حاصل از این عملیات را از دلاوران تیز پرواز گرفت.
تیزپروازنی که پروازشان جاودانه شد
فانتوم به خلبانی شهید "خالد حیدری" و کمک خلبان شهید "محمد صالحی" مورد هدف موشک زمین به هوای پایگاه کوت قرار گرفت و این عزیزان همراه با جنگنده خود، در عراق جا ماندند و دوستان خود را تنها گذاشتند.
شاید روح بزرگ آنها عطر امام حسین (ع) را احساس کرده و عشق به امام حسین (ع) روح آنها را به بارگاه مطهرش کشانده بود.
ماندند و هرگز هم پیکر پاک و مطهرشان پیدا نشد.
[External Link Removed for Guests]