هواپیما اموزشی تذرو

در اين بخش مي‌توانيد در مورد کليه مباحث مرتبط با متفرقه درباره نیروی هوایی ايران به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: شوراي نظارت, مديران هوافضا

ارسال پست
Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 2132
تاریخ عضویت: چهارشنبه 15 شهریور 1385, 12:51 am
محل اقامت: تهران
سپاس‌های ارسالی: 1980 بار
سپاس‌های دریافتی: 6841 بار
تماس:

هواپیما اموزشی تذرو

پست توسط Mr.Amirhessam »

داشتن یک نیروی هوایی توانمند به همراه خلبانان ورزیده نیازمند آموزشهای خوب و ابزارهای مناسب آموزشی است . نیروهای هوایی مدرن جهان در کنار سرمایه گذاری برای هواپیماهای رزمی نسبت به ساخت و یا خرید هواپیماهای اموزشی مدرن و کارآمد نیز دقت و وسواس ویژه ایی به خرج می دهند . علت این امر آن است که با توجه به گران و پیچیده بودن هواپیماهای جنگی امروز و از سویی دیگر با توجه به تغییر شرایط رزمی در دهه های اخیر آموزش نیروی انسانی و خلبانان این نوع هواپیماها نیز ابزارهای پیشرفته و مناسبی را میطلبد . در حال حاضر بازار مناسبی برای هواپیماهای آموزشی وجود دارد و کشورهای سازنده هواپیما طرحهای زیادی را به مرحله ساخت رسانده و به بازار معرفی کرده اند . یک هواپیمای خوب آموزشی می بایست بیشترین و نزدیکترین امکانات و شرایط فیزیکی را نسبت به هواپیماهای رزمی داشته باشد تا با استفاده از آن بتوان دانشجویان خلبانی را پیش از پرواز با هواپیماهای جنگی به بهترین وجهی با شرایط پروازی آنها آشنا کرد . بیشتر هواپیماهای آموزشی طراحی شده به گونه ایی ساخته می شوند که بتوان از آنها در نقش یک هواپیمای " پشتیبانی نزدیک " نیز استفاده کرد .معمولا این رده از هواپیماها نظامی فاقد رادار هستند و تنها به سامانه های جنگی ویژه حمله های زمینی مجهز می باشند( مانند توپ با کالیبرهای انتخابی و یا سامانه شلیک موشکهای ضد تانک و راکت ) . علت چنین رویکردی تنها به دلیل بالا بودن هزینه طراحی و ساخت است( در صورتی که آن کشور سازنده و یا توانایی این کار را داشته باشد ) و در صورتی که کشوری خریدار باشد باز هم به دلیل بالا بودن قیمت این نوع از تجهیزات ترجیح می دهند هواپیمایی را بخرند که کاربردی دو گانه داشته باشد . به همین خاطر است که امروزه بیشتر هواپیماهای آموزشی می توانند در نقش پشتیبانی نزدیک نیز ظاهر شوند .

نیروی هوایی کشورمان با دارا بودن ناوگان بزرگی از هواپیماهای رزمی و تاکتیکی به هواپیماهای آموزشی نیاز مبرمی دارد . با توجه به تحریمهای آمریکا بر ضد کشورمان و از سویی دیگر تلاش این نیرو برای خودکفایی و وارد شدن در عرصه مدرن فن آوریهای فضایی باعث شده تا ایران گامهایی در این عرصه بردارد و توانایی خود را آزمایش و به اثبات برساند . نگرش خودکفایی محور در عرصه صنایع دفاعی و هوافضا تنها نشات گرفته از تجربه های زمان جنگ است . آن روزهایی که هواپیماهای جنگی ایران با وجود مدرن بودنشان به شدت به قطعه های یدکی آمریکایی محتاج بودند درسهای بزرگی به نیروی هوایی ایران آموخت و آن اینکه باید از وابستکی کاست و یا آن را به حداقل رساند . با این دیدگاه بود که مهندسین ایرانی تلاش خود را برای وارد شدن در عرصه ساخت هواپیما آغاز کردند . از همان دوران ایران کار ساخت یک هواپیمای جنگی مبتنی بر اف_5 را شروع کرد که بعدها به هواپیمای جنگی آذرخش و همچنین صاعقه ختم شد . از سویی با توجه به بالا رفتن عمر اف_5 های آموزشی نیروی هوایی و همچنین نیاز شدید ایران به هواپیماهای رزمی جایگزین کارشناسان نیروی هوایی کشورمان به فکر ساخت یک هواپیمای آموزشی نیز افتادند . وظیفه این کار به عهده " مجموعه صنعتی اوج " بود . این شرکت در زمان جنگ برای ساخت و تامین قطعه های مورد نیاز نیروی هوایی ایران ایجاد شد .هواپیمای آموزشی تذرو ابتدا تحت پروژه "یا حسین" و با نام " رعد "شناخته می شد. هواپیمای آموزشی رعد آنگونه که گفته شده در دهه شصت اولین پرواز خود را با موفقیت انجام داد اما به مرحله تولید انبوه نرسید . مهندسین ایرانی کار را بر روی نمونه کاملتری که بعدها "درنا " نامیده شد ادامه دادند . در واقع هواپیمای آموزشی که ما امروزه با نام تذرو می شناسیم سومین نمونه تکمیل شده رعد است

تذرو اولین پرواز خود را در سال 79 انجام داد ( در مورد این تاریخ مطمئن نیستم_مداد ) و همزمان با برگزاری نمایشگاه هوایی کیش به معرض تماشای عموم گذاشته شد . تذرو از اسکلتی آلومینیومی با پوسته ایی از مواد مرکب ساخته شده .(این امر خود نمایانگر پیشرفت خوب کشورمان در زمینه مواد ترکیبی است که امروزه در بیشتر هواپیماهای مدرن از ان به فراوانی استفاده می شود ) تذرو دارای بدنه ایی دوکی شکل است و دارای بال مستقیم و سکان عمودی پسگراست. آسمانه (کاناپی) آن دید مناسبی به خلبان می دهد. همچنین تذرو مجهز به صندلیهای پرتاب شونده نیز می باشد . ( مدل MK15 مارتین بیکر . البته گفته می شود احتمال نصب K-36 شرکت زوزدا روسیه نیز وجود دارد ) . تذرو از پیشرانه هواپیمای جنگی اف_5 استفاده میکند (موتور J-85 ). با این وجود گفته شده است که احتمال و یا امکان نصب پیشرانه RD-33 و یا RD-2500 و یا موتور AL-55 نیز وجود دارد . موتور J-85 به تزور امکان می دهد با سرعت 645 کیلومتر بر ساعت پرواز کند و تا ارتفاع 11580 کیلومتری نیز اوج بگیرد

در خبرها آمده بود که نیروی هوایی ایران یک دسته پنج فروندی از این هواپیما را برای ارزیابی سفارش داده و احتمال سفارش بیست و پنج فروند و یا بیشتر نیز وجود دارد . نمونه " پشتیبانی نزدیک " تذرو نیز با همین شکل کلی آموزشی آن ساخته خواهد شد اما برای حمل تجهیزات جنگی اسکلت آن تقویت می شود . ایران آمادگی خود را برای صادرات تذرو اعلام داشته. به هر روی تذرو می تواند یک نقطه شروع خوب برای وارد شدن در عرصه هواپیماهای جت آموزشی باشد


هواپیمای آموزشی تذرو

JT2-2

وزن وزن برخاست 4000 کیلو گرم
سرعت بیشترین سرعت 645 کیلومتر بر ساعت
سقف پرواز 11580 متر
پیشرانه موتور J85-13 جنرال الکتریک
کابین پشت سرهم مجهز به صندلی پرتاب شونده مارتین بیکر MK15
زنده باد بهار...
هر کس به دنبال معنای این جمله است،این فایل را [External Link Removed for Guests] کند...
به امید ظهور مهدی صاحب الزمان،پایان یافتن زمستان دنیا و شروع بهار انسانیت...
"
Major
Major
نمایه کاربر
پست: 665
تاریخ عضویت: دوشنبه 12 تیر 1385, 12:16 pm
سپاس‌های دریافتی: 20 بار

پست توسط Admiral »

پس عكسش كووو :-(
my GF kill me if I speak with U
New Member
نمایه کاربر
پست: 15
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 16 مهر 1385, 10:40 pm

پست توسط f22 »

اميرحسام عزیز محبت کنید ومنابع خودتون را ذکر کنید :-)
باتشکر
:D
Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 2132
تاریخ عضویت: چهارشنبه 15 شهریور 1385, 12:51 am
محل اقامت: تهران
سپاس‌های ارسالی: 1980 بار
سپاس‌های دریافتی: 6841 بار
تماس:

پست توسط Mr.Amirhessam »

چشم در پست هاي بعدي مد نظر گرفته ميشه.
زنده باد بهار...
هر کس به دنبال معنای این جمله است،این فایل را [External Link Removed for Guests] کند...
به امید ظهور مهدی صاحب الزمان،پایان یافتن زمستان دنیا و شروع بهار انسانیت...
"
Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 529
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 6 فروردین 1385, 12:11 am
محل اقامت: تهران
سپاس‌های ارسالی: 42 بار
سپاس‌های دریافتی: 99 بار
تماس:

پست توسط mach1 »

سلام
اميرحسام عزیز ممنون :)
من چند تا عکس از تذآرو دارم 2 تای اولی رو از انجمن هوافضا گرفتم
[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]
Major I
Major I
نمایه کاربر
پست: 324
تاریخ عضویت: دوشنبه 24 مهر 1385, 6:13 pm
محل اقامت: تهران-شهرک غرب
سپاس‌های دریافتی: 6 بار
تماس:

پست توسط MAX »

با سلام خدمت تمام عزیزان
f22
گرامی نوشتن که

اميرحسام عزیز محبت کنید ومنابع خودتون را ذکر کنید
باتشکر

ودوست خوبم امیر حسام عزیز پاسخ دادند که

چشم در پست هاي بعدي مد نظر گرفته ميشه

نتیجه گیری بنده این است که شاید امیر حسام عزیز تمایل ندارد که منبع رو قرار بدهند

:::P :::P :::P :::P :::P :::P :::P :::P :::P :::P :::P :::P

پس بنده وظیفه خود میدانم که برای سهولت کار کاربران گرامی
منبع رو خودم قرار بدهم :grin:

منبع
[External Link Removed for Guests]


:::P :::P :::P
Commander
Commander
نمایه کاربر
پست: 1189
تاریخ عضویت: دوشنبه 1 خرداد 1385, 2:58 am
سپاس‌های ارسالی: 16928 بار
سپاس‌های دریافتی: 4259 بار

پست توسط Fariborz »

با سلام خدمت همه دوستان
چند وقتی است که کاربران عزيز مقدار زيادی مطالب در فروم قرار ميدهند که هر چند به جهت فعاليت اونها امری مثبت تلقی ميشود ولی به لحاظ عدم رعايت بعضی مسائل زياد هم جنبه خوبی ندارد . همين تاپيک شايد بهترين نمونه باشد . پس بيايد با هم اين مطلب رو از اول مرور کنيم .
وقتی امير حسام عزيز اين مطلب را قرار داد برای من که تقريبأ توی تمام فرومها سروکله ميکشم مطلب خيلی آشنا اومد . ديدم مطلب رو قبلأ دوست خيلی عزيزم Tomcattter در يک فروم ديگر قرار داده . اين هم آدرسش .

[External Link Removed for Guests]

اما اگر دقت کنيد TOMCATTTER عزيز در پايان منبع خودشو روزنامه های سراسری اعلام کرده است . بعد درخواست f22 عزيز برای معرفی منبع و جواب دوست خوبمون MAX رو ديدم که منبع مطلب رو [External Link Removed for Guests] ذکر کرده بود . رفتم و به اين صفحه سری زدم . اگر قسمت نظرات خوانندگان رو نگاه کنيد يک نفر با لحنی اعتراض آميز خواستار قرار دادن منبع اون مطلب شده و خودش رو بنام « رعايت اخلاق » معرفی کرده است . بدنبال منبع اين شخص که وبلاگی بنام yazilarim رفتم . خلاصه من که نفهميدم اين مطلب رو کی نوشته و بر چه اساس و مدرکی ولی از همتون برای ايجاد اين ساعات خوش تشکر ميکنم . اين هم آخرين منبعی که پيدا کردم [External Link Removed for Guests]

شاد و پيروز باشيد . :smile: :smile: :grin: :grin:
Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 529
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 6 فروردین 1385, 12:11 am
محل اقامت: تهران
سپاس‌های ارسالی: 42 بار
سپاس‌های دریافتی: 99 بار
تماس:

پست توسط mach1 »

سلام
اسم این هواپیما تذرو یا تذآرو چون اسمشو به انگلیسی به صورت TAZARVE می نویسن حالا کدومشونه ؟؟؟
Fariborz جان برا اساس تاریخ میشه فهمید کدوم اول نوشتن ولی من یادمه اولین بار ماله آقای تامکتر رو خوندم
Commander
Commander
نمایه کاربر
پست: 1189
تاریخ عضویت: دوشنبه 1 خرداد 1385, 2:58 am
سپاس‌های ارسالی: 16928 بار
سپاس‌های دریافتی: 4259 بار

پست توسط Fariborz »

mach1
حسين جان تذرو درست است . :) :)
Old Moderator
Old Moderator
نمایه کاربر
پست: 422
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 16 اسفند 1384, 2:14 pm
سپاس‌های ارسالی: 5 بار
سپاس‌های دریافتی: 49 بار

پست توسط JASON »

mach1, عزيز

همون تذرو .. كه بر گرفته از نام يك پرنده هستش بقيش رو بدون غلط هستش ... نام پرنده اي شبيه قرقاول يا تيهو ...

كه همچنين خوش صدا و تيز بين است .... :( :)

تذرو = قرقاول تيهو = حيواني شبيه كبك ولي از كبك كوچكتر است


شاد باشيد .
درون كوچه قلبم چه غمگينانه ميپيچدصداي تو كه ميگفتي به جز تو دل نيمبندم-فريب وعده هايت را ندانستم ولي اكنون به يادوعده هاي توميان گريه ميخندم
Rookie Poster
Rookie Poster
پست: 31
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 21 اردیبهشت 1385, 12:52 am
سپاس‌های ارسالی: 101 بار
سپاس‌های دریافتی: 32 بار

پست توسط saied2020 »

فکر کنم در اون نمايشگاه (عکس)در مجله گردشگري گفته شده بود سيستم الکترونيکي هواپيما آنالوگ است.
Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 2132
تاریخ عضویت: چهارشنبه 15 شهریور 1385, 12:51 am
محل اقامت: تهران
سپاس‌های ارسالی: 1980 بار
سپاس‌های دریافتی: 6841 بار
تماس:

پست توسط Mr.Amirhessam »

سلام
اومدم تا مشكلات رو حل كنم .
من اين مطلب رو از يك وبلاگ كه اسم ان رو يادم نمياد بر داشتم و گذاشتم اينجا(قتل كه نكردم).در ضمن در اينجا بيشتر بر جنبه هاي اطلاع رساني تاكيد داشته تا رعايت كپي رايت نوشته اي هنوز منبع دقيق ان مشخص نيست.
بازم اگه مشكلي هست اقا مهدي عزيز راه كارهاي لازم رو ياداوري كنن.
يا حق
زنده باد بهار...
هر کس به دنبال معنای این جمله است،این فایل را [External Link Removed for Guests] کند...
به امید ظهور مهدی صاحب الزمان،پایان یافتن زمستان دنیا و شروع بهار انسانیت...
"
ارسال پست

بازگشت به “متفرقه درباره نیروی هوایی”