پرنده آریایی(شفق)

در اين بخش مي‌توانيد در مورد کليه مباحث مرتبط با متفرقه درباره نیروی هوایی ايران به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: شوراي نظارت, مديران هوافضا

Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 1790
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 6 فروردین 1385, 3:49 pm
سپاس‌های ارسالی: 8 بار
سپاس‌های دریافتی: 257 بار

پست توسط Saeid12345 »

amiraghazadeh,
موتور RD-93 همان ارتقا يافته RD-43 هست که آن هم ارتقا يافته RD-33 ميباشد. :-)
فعلا موتور RD-33 براي ما بهتر از اون دو تاي ديگه هست چون متخصص تعمير و توليد و ... براش داريم ولي براي مثلا RD-93 بايد کلي ارز از کشور خارج شود تا 100 نفر متخصص تربيت کنيم.
موتور RD-33 با تراست خشک 50 کيلو نيوتن و تراست با پس سوز 83 کيلو نيوتن ميتواند جنگنده شفق را که يک جنگنده سبک هست و وزن خاليش 4 5 تن ميباشد به راحتي به سرعت 2 ماخ برساند. :D
Major
Major
پست: 422
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 30 مهر 1385, 12:09 pm
سپاس‌های ارسالی: 50 بار
سپاس‌های دریافتی: 181 بار

پست توسط zector »

zector
نمونه نمایشگاه کیش اگر دقت میکردین دارای بالهای کشیده شده به عقب بود که نام شفق 3 را برای اون در نظر گرفتن
این مدل که برخی ادعا میکنن دارای بالهای متحرک هست قراره تا سال 2010 به بهره برداری برسه و لی شفق 2 تا پایان سال 2008 قاعدتا باید وارد خدمت شده باشه

خوب پس شفق 1 کی میاد ؟؟؟؟

موتور RD-93 همان ارتقا يافته RD-43 هست که آن هم ارتقا يافته RD-33 ميباشد.
فعلا موتور RD-33 براي ما بهتر از اون دو تاي ديگه هست چون متخصص تعمير و توليد و ... براش داريم ولي براي مثلا RD-93 بايد کلي ارز از کشور خارج شود تا 100 نفر متخصص تربيت کنيم.
موتور RD-33 با تراست خشک 50 کيلو نيوتن و تراست با پس سوز 83 کيلو نيوتن ميتواند جنگنده شفق را که يک جنگنده سبک هست و وزن خاليش 4 5 تن ميباشد به راحتي به سرعت 2 ماخ برساند.


پس یک موتور آردی 33 کافی هست. البته اگر نمونه های شفق 1 زیر صوت باشند ایرادی ندارد چون می تواند به عنوان بمب افکن در عملیاتهای نزدیک استفاده شود مثا سوخو 25.
موتور آردی 33 حتی یکی هم باشد خیلی قدرتمند هست فکر می کنم حداقل با یکی از این موتورها و با وزن سبک جنگنده ، یک و نیم ماخ سرعت بگیره.
ببینم موتورش را می خریم یا با لیسانس می خواهیم تولید کنیم ؟ رادارش چی ؟
Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 1790
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 6 فروردین 1385, 3:49 pm
سپاس‌های ارسالی: 8 بار
سپاس‌های دریافتی: 257 بار

پست توسط Saeid12345 »

zector,
بله موتور RD-33 خيلي قدرتمند هست و فرق اصليش با RD-43 در فناوري است که يکمي قديميتر هست ولي چندان هم قديمي نيست و RD-43 تنها 7 کيلو نيوتن بيشتر نيرو توليد ميکند و يکمي هم مصرف سوختش کمتر هست و عمر مفيدش بيشتر و دود هم ندارد. اما با تمام اين اوصاف موتور RD-33 چون در ايران جا افتاده است و کارشناسان زيادي براي اين موتور داريم پس براي جنگنده شفق همين موتور RD-33 بهتر است چون ما به تکنولوژي ساختش هم دسترسي داريم و تنها بايد امتياز ساختش را بگيريم که شنيده ها حاکي از آن هست که ايران به دنبال کسب امتياز توليد داخل موتورها و آيونيک روسي و بعضا اروپايي در کشور هست که بعدا خودمون اسمشون رو عوض ميکنيم و ميگيم رعد-88 ! :grin:
Major
Major
پست: 422
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 30 مهر 1385, 12:09 pm
سپاس‌های ارسالی: 50 بار
سپاس‌های دریافتی: 181 بار

پست توسط zector »

چی شد ؟
من نگرفتم.
یعنی شما می گویی که مات در حال حاضر قدر هستیم که موتور آردی 33 تولید کنیم اما چون لیسانس نداریم نمی توانیم ؟؟
بعد هم رعد-88 همان آردی 33 هست ؟
آیا قرار داد تولید موتور بسته شده ؟
Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 1790
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 6 فروردین 1385, 3:49 pm
سپاس‌های ارسالی: 8 بار
سپاس‌های دریافتی: 257 بار

پست توسط Saeid12345 »

zector,
دوست من رعد-88 تنها يک مثال بود! :-)
در مورد توليد موتور RD-33 هم ما از نظر علمي و صنعتي چيزي کم نداريم (اگر هم داشته باشيم بيشتر تلاش ميکنيم) و تنها بايد مجوز توليد موتور مذکور را از روسيه بگيريم که اگر روسيه مجوز ندهد چند سال بعد خودمون يک موتور شبيه RD-33 با مهندسي معکوس و مثلا با نام رعد-88 ميسازيم و بنابراين روسيه بايد امتياز ساخت موتور و آيونيک جنگنده شفق را به ما بدهد وگرنه خودش ضرر ميکند همانطور که تاکنون ايران خيلي تجهيزات و قطعات و ... را خودش ساخته و صداي شرکتهاي آمريکايي دراومده که عيب بابا اگر تحريم نبود ما يک سود کلان ميکرديم! :D
Captain I
Captain I
نمایه کاربر
پست: 876
تاریخ عضویت: چهارشنبه 15 آذر 1385, 9:23 pm
سپاس‌های ارسالی: 7 بار
سپاس‌های دریافتی: 71 بار

پست توسط Ahmad6644 »

snipercab مقالت عالي بود ، با توجه به اينكه تعداد محدودي از كشورها تكنولوژي ساخت هواپيما رو دارن بايد به ساخت اين جنگنده افتخار كنيم .
بايد بگم اين اول راه ، ايران استعدادش رو داره كه حتي به يه ابر قدرت تبديل بشه :shock:
Rookie Poster
Rookie Poster
پست: 27
تاریخ عضویت: چهارشنبه 2 اسفند 1385, 7:35 pm
سپاس‌های دریافتی: 4 بار

پست توسط حامد1234 »

کسي دوست داره شفق رو ببينه ؟
Old Moderator
Old Moderator
نمایه کاربر
پست: 1575
تاریخ عضویت: شنبه 11 شهریور 1385, 1:24 pm
سپاس‌های ارسالی: 2 بار
سپاس‌های دریافتی: 238 بار
تماس:

پست توسط Sardar »

حامد1234,
کسي دوست داره شفق رو ببينه ؟

بسم الله :(
به شرطي که طبقه بندي اطلاعات رو هم رعايت کنيد :grin:
هیهات منا الذلة
Major
Major
نمایه کاربر
پست: 841
تاریخ عضویت: دوشنبه 6 شهریور 1385, 5:55 pm
سپاس‌های ارسالی: 845 بار
سپاس‌های دریافتی: 2088 بار

پست توسط SORENA »

حامد1234 نوشته شده:کسي دوست داره شفق رو ببينه ؟


حضوری؟ :grin:
[External Link Removed for Guests]
Captain I
Captain I
نمایه کاربر
پست: 547
تاریخ عضویت: چهارشنبه 27 دی 1385, 6:44 pm
محل اقامت: نزد خدايگان افسار گسيخته
سپاس‌های دریافتی: 12 بار

پست توسط arash_slayer »

عکس هاي مذکور از ماکت هاي شفق بسيار شبيه به f-18 بود تا f-22 يعني تقريبا شباهتي به f-22 نداشت. :-(
او دوم دسامبر به دار اويخته شد
Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 1106
تاریخ عضویت: چهارشنبه 29 شهریور 1385, 11:12 am
سپاس‌های ارسالی: 176 بار
سپاس‌های دریافتی: 468 بار
تماس:

پست توسط Mehdi2224 »

arash_slayer,

در مقاله گفته نشده که کاملا شبیه اف 22 هست . وقتی که در متنی گفته میشه مثلا سفق شبیه اف 22 یا اف 35 هست مطمئنا تمام قسمتها مد نظر نیست . مثلا شکل دم و نحوه طراحی دهانه ورودی موتورها شبیه اف 35 و اف 22 هست ولی شکل بالها مثل میگ 2000 روسیه . نوک پرنده شبیه میگ 29 و همینطور الی آخر . ............
امیدوارم منظورمو رسونده باشم

موفق باشید .
Rookie Poster
Rookie Poster
پست: 27
تاریخ عضویت: چهارشنبه 2 اسفند 1385, 7:35 pm
سپاس‌های دریافتی: 4 بار

پست توسط حامد1234 »

sardar
پس ميتوني کله صبح پاشي و ار شفق لذت ببري اين جوري طبقه بندي اطلاعات هم به هم نمي خوره !!! :grin: :grin: :grin: :grin: :grin:
ارسال پست

بازگشت به “متفرقه درباره نیروی هوایی”