آمار نبردهاي هوا به هواي جنگنده هاي ايراني (1367-1359)

در اين بخش مي‌توانيد در مورد کليه مباحث مرتبط با متفرقه درباره نیروی هوایی ايران به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: شوراي نظارت, مديران هوافضا

ارسال پست
Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 4117
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 11 بهمن 1384, 6:16 pm
سپاس‌های ارسالی: 4503 بار
سپاس‌های دریافتی: 4332 بار
تماس:

Re: آمار نبردهاي هوا به هواي جنگنده هاي ايراني (1367-1359)

پست توسط Reza6662 »

جناب moh-597, سلام
اين نخستين بار شايد در كل شبكه اينترنت هست كه اعلام مي شود ميگ-29 عراقي با اف-14 ايراني وارد نبرد هوايي شده است. البته اين امكان نيز وجود دارد كه جنگنده عراقي، ميگ-21 يا 23 يا 25 بوده باشد. به هرحال اگر لاشه هواپيماي عراقي در قلمرو ايران سرنگون مي شد، همانند سوري ها كه بقاياي فانتوم اسرائيلي حمله كننده به وزارت دفاع در دمشق را نگهداري كرده اند، آن را هم در جايي همچون موزه جنگ نگه مي داشتند.
تصویر 
  اکبری – مهدی  
.
به تاریخ 19 جولای 1988، دو فروند اف-14 تامکت به خلبانی سرهنگ رضا نظام آبادی (RIO ناشناس) به عنوان شماره یک و سرگرد حسن هرندی با کمک ستوانیکم محمد روستا به عنوان شماره 2 مشغول گشت هوایی بر فراز آبادان می‏شوند. ناگهان چهار فروند جنگنده Mirage F1-EQ6 عراقی به صورت غیرمحسوس به آنها نزدیک شده و با استفاده از موشکهای مجيك ماترا R-550 هر دو تامکت F-14A ایرانی را هدف قرار داده و سرنگون می‏کنند. هر چهار خدمه با استفاده از صندلی‏پران اجکت کرده و سالم به زمین می‏رسند. تیم رسکیو نیروی هوایی مامور می‏شود تا این چهار تن را زنده و سالم به پایگاهشان بازگرداند. جهت پشتیبانی هوایی هلیکوپترهای بل214 تیم رسکیو، یک جنگنده فانتوم F-4E به خلبانی عباس اکبری و مهدی ذوقی از پایگاه ششم در بوشهر به هوا بلند می‏شود. ماموریت، ایجاد پوشش هوایی و همچنین یافتن محل دقیق سقوط تامکتهاست تا هلیکوپترهای نجات بتوانند سالم به عقب بازگردند. اما فانتوم یاد شده که بر روی منطقه شلمچه عراق با رشادت به کارزار نابرابر با میراژهای عراقی رفته بود، هدف چند موشک هوا به هوا قرار می‏گیرد و هر دو خدمه بدون اینکه فرصت اجکت یابند، به شهادت می‏رسند. بقایایی از پیکر این شهدای گرانقدر، سالها بعد به خانه پدری باز می‏گردد.
 [External Link Removed for Guests]    
Super Moderator
Super Moderator
نمایه کاربر
پست: 2653
تاریخ عضویت: دوشنبه 8 آبان 1385, 3:26 pm
سپاس‌های ارسالی: 2612 بار
سپاس‌های دریافتی: 5559 بار
تماس:

Re: آمار نبردهاي هوا به هواي جنگنده هاي ايراني (1367-1359)

پست توسط moh-597 »

جناب Reza6662 دوست گرامی

درباره مسائلی که مطرح کردید یکسری نکات رو لازم دیدم که خدمت شما عرض کنم :

1 . در مورد شکار میگ 29 در خاطرات آقای کوپر(هرچند که آنرا زیاد قبول ندارم ) اشاره شده است در مورد منبع هم باتوجه به اینکه این مطلب توسط نیروی هوایی تایید شده است فکر نکنم جای شکی وجود داشته باشد این مطلب توسط خلبانان اف 14 نیز تایید شده است

2 . سروان خلبان روستا (در آن تارخی که شما گفتید ایشان سروان بودند) ایشان خلبان کابین جلو اف 14 بودند و در پایگاه هفتم شکاری مشغول به خدمت بودند حال اینکه سرگرد هرندی جمعی پایگاه هشتم شکاری بودند و باهم نمی توانستند پرواز کنند
سرگرد نظام آبادی هم فقط یکبار اجکت کردند که آنهم مربوط به سوم آذرسال 1360 می باشد که توسط میراژ عراقی هدف قرار گرفتند که اتفاقا در این پرواز ایشان شماره دو پرواز بودند و شماره یک سرگرد هوشیار بودند که هر دو عزیز جمعی پایگاه هفتم شکاری بودند

3 . سروان عباس اکبری و سروان مهدی ذوقی نیز چون هردو خلبان کابین جلو بودند هیچ گاه در این زمان باهم پرواز نکردند حال اینکه شهید مهدی ذوقی در سال 66 بر فراز خلیج فارس هدف قرار گرفتند و به شهادت رسیدند و شهید اکبری در شلمچه به شهادت رسیدند که بقایای پیگر این عزیز در سال 82 به کشور بازگردانده شد

4 . در مورد نگهداری لاشه ها هم معمولا این کارها در ایران صورت نمی گرفت در یک بازه زمانی در پایگاه دوم شکاری لاشه 119 جنگنده سرنگون شده دشمن برای مدتی در سال 65 برگزار شد
اگر ذهنم هم یاری کنه قاعدتا باید برای قبل از سال 63 باشه که لاشه یک فروند میگ 23 را در پایگاه سوم به نمایش گذاشتند
لاشه اولین میراژ که در چهارم آذر 60 هم زده شد برای تحقیقات به پایگاه هشتم آورده شد احتمال درارد در این مورد هم مشابه باشد


موفق باشید
پاينده باد ايران زنده باد ايراني

وبلاگ من
[External Link Removed for Guests]

صفحه اینستاگرام
[External Link Removed for Guests]
Super Moderator
Super Moderator
نمایه کاربر
پست: 2653
تاریخ عضویت: دوشنبه 8 آبان 1385, 3:26 pm
سپاس‌های ارسالی: 2612 بار
سپاس‌های دریافتی: 5559 بار
تماس:

Re: آمار نبردهاي هوا به هواي جنگنده هاي ايراني (1367-1359)

پست توسط moh-597 »

سیزدهم بهمن 1365

یک فروند اف 14 مسلح به دو تیر موشک سایدوایندر به خلبانی سروان محمد اسماعیل پیروان و کمک سروان کازرونی به قصد پوشش هوایی شهر قم به پرواز در می آید و در 100 مایلی جنوب غربی شهر قم با چهار فروند میراژ عراقی درگیر می شود و در داگ فایت موفق می شود لیدر دسته پروازی را در فاصله حدود 3 کیلومتری بوسیله سایدوایندر در حوالی آشتیان سرنگون نماید خلبان بخت برگشته فرصت اجکت را پیدا نکرد
پاينده باد ايران زنده باد ايراني

وبلاگ من
[External Link Removed for Guests]

صفحه اینستاگرام
[External Link Removed for Guests]
Commander
Commander
نمایه کاربر
پست: 1102
تاریخ عضویت: جمعه 31 فروردین 1386, 6:10 pm
محل اقامت: ارومیه
سپاس‌های ارسالی: 12684 بار
سپاس‌های دریافتی: 11776 بار
تماس:

Re: آمار نبردهاي هوا به هواي جنگنده هاي ايراني (1367-1359)

پست توسط kayvan6079 »

با سلام


moh-597 نوشته شده:سیزدهم بهمن 1365

یک فروند اف 14 مسلح به دو تیر موشک سایدوایندر به خلبانی سروان محمد اسماعیل پیروان و کمک سروان کازرونی به قصد پوشش هوایی شهر قم به پرواز در می آید و در 100 مایلی جنوب غربی شهر قم با چهار فروند میراژ عراقی درگیر می شود و در داگ فایت موفق می شود لیدر دسته پروازی را در فاصله حدود 3 کیلومتری بوسیله سایدوایندر در حوالی آشتیان سرنگون نماید خلبان بخت برگشته فرصت اجکت را پیدا نکرد



با تشکر از محمد عزیز، با تطبیق اتفاق فوق با وقایع ثبت شده توسط منابع عراقی (فاصله 5 ژانویه تا 26 فوریه 1987)، به مورد زیر بر می خوریم:

در جریان یک عملیات هوایی در حوالی اراک توسط 4 فروند Mirage F-1EQ-4، یک فروند از جنگنده ها به خلبانی سروان جمال نجاح از ماموریت بازنگشت. ایران مدعی است خلبان در جریان حادثه کشته شده است!


موفق باشید
حقيقت را بدانيد تا رها شويد؛ دانش قدرت است! زيرا به شما اجازه تصميم گيري آگاهانه بر اساس حقايق هستي را مي دهد، نه بر اساس باورهاي گاها اشتباه شما!
Major I
Major I
نمایه کاربر
پست: 226
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 23 خرداد 1385, 11:11 pm
سپاس‌های ارسالی: 14 بار
سپاس‌های دریافتی: 118 بار
تماس:

Re: آمار نبردهاي هوا به هواي جنگنده هاي ايراني (1367-1359)

پست توسط lolo_babo1 »

چهار فروند RF-4E ، يك فروند تاييد نشده

جای تعجب داره
شاید با مانور زیاد باعث سرنگونی جنگنده رهگیر شدن
 َللّهُمَّ صَلِّ عَلی سَیِّدناونبینا مُحَمَّدٍوآله مِا اختَلَفَ المَلَوان وَ تَعاقَبَ العَصرانِ وَکَرَّالجَدیدانِ وَستَقبَلَ الفَرقَدانِ وَبَلِّغ رُوحَهُ وَ اَرواحَ اَهلِ بَیتِهِ مِنَّا الافضل التَّحِیَّۀَ وَالسَّلامُ.
[External Link Removed for Guests] 
Junior Poster
Junior Poster
نمایه کاربر
پست: 199
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 26 آبان 1388, 12:53 am
سپاس‌های ارسالی: 727 بار
سپاس‌های دریافتی: 1795 بار

تامکتهای ایرانی، نگاهی دیگر به آمار شکارها و تعداد تلفات

پست توسط aliTOPGUN »

 تصویر 
 واقعیت در هاله‌ای از ابهام 
  آمار پیروزی‌های هوا به هوای به دستآمده توسط F-14 های نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در دوره 16شهریور 1359 تا 16 تیر 1367 آمار دقیقی در دست نیست. قبلاً در مورد تعدادشکارها و تلفات تامکتهای ایرانی چندین مطلب در وبلاگ "هوانورد" منتشر شدهاست. از جمله پستهای زیر: 
 
  • [External Link Removed for Guests] 
  • [External Link Removed for Guests] 
  • [External Link Removed for Guests] 
   توجه به تحریفات به وجود آمده که علل مختلفی دارد، سردرگمی قابل ملاحظه‌ای در این زمینه وجود دارد.
پساز پایان جنگ تحمیلی در نشستی که با حضور فرماندهان ارشد نظامی برگزارگردید، عنوان شد که مجموعا 71 تیر موشک AM-54 به سمت دشمن شلیک شده و 10تیر نیز در حالیکه تامکت‌های حامل آنها سقوط کرده یا مورد اصابت قرارگرفته‌اند از بین رفته است.
همچنین برای تامکت 30 پیروزی هوا به هواذکر شد. از این میزان 16 پیروزی اثبات شده با فینیکس (4 پیروزی احتمالی)،1 پیروزی اثبات شده با اسپارو (2 پیروزی احتمالی) و 7 پیروزی اثبات شده باسایدوایندر در نظر گرفته شد.
شاهد این آمار همانطور که برگزارکنندگانآن عنوان کردند شامل گزارش خلبانان هر دو طرف، دوربین توپ و TISEO وعکس‌های گرفته شده از لاشه هواپیماها به اضافه گزارشات اطلاعاتی هر دو طرفبود. در جلسه مذکور، 70 درصد از مجموع تمام هواپیماهای ساقط شده عراقی رابه F-14 نسبت دادند. 
  از اعلام این آمار، این نشست‌ در حالیپایان یافت که شواهد و مدارک مستدلی مبنی بر کسب 130 پیروزی اثبات شده و23 پیروزی احتمالی توسط تامکت در دوران دفاع مقدس در دست است. از اینمیزان حداقل 40 پیروزی توسط موشک فینیکس، 15 پیروزی با موشک اسپارو، 95پیروزی با موشک سایدوایندر و 3 پیروزی به وسیله توپ 20 میلیمتری ولکان بهدست آمد. در یک نبرد جالب توجه، 4 فروند جنگنده عراقی اسیر دست انفجارسرجنگی قدرتمند تنها یک تیر موشک فینیکس شده و سقوط کردند. در چند مورد هم2 جنگنده به وسیله یک تیر موشک فینیکس منهدم شدند. 
 تصویر 
  همه مهمتر، قابلیت بازدارندگیفوق‌العاده F-14 بود؛ بسیاری از جنگنده – بمب‌افکن‌های عراقی پیش از رسیدنبه هدف با دادن احتمال وجود تامکت در صحنه پا به فرار می‌گذاشتند.ساده‌ترین جمله در توصیف این پرنده این است که «جایی که F-14 باشد، هیچجنگنده عراقی نیست!». یکی از خلبانان در توضیح این که هیچ جنگنده دفاعهوایی تاکنون اینقدر تاثیر گذار نبوده می‌گوید «در غرب بسیاری عنوانمی‌کردند خرید F-14 و AIM-54 هر دو اشتباه گرانقیمت ایران بود. اگر شمامجموع پیروزی‌های به دست آمده توسط تامکت و اسلحه اصلی زرادخانه‌ آن را درجنگ تحمیلی ملاحظه کنید، تمامی سوالهای شما درباره قیمت بسیار گران خریدآن و زحمات فوق‌العاده و هزینه بالای تعمیر و نگهداری آن حین جنگ پاسخمتین و قانع کننده‌ای خواهند داشت. 
  من به عملکرد استثنایی تامکت در جنگمی‌نگرم، می‌بینم این جنگنده واقعا به عنوان یک رهگیری متولد شده است. مااز F-14 برای پشتیبانی از جنگنده‌ها و سوخترسانها استفاده می‌کردیم، ضمناین که در تعداد زیادی از ماموریت‌های خودمان نیز F-14 در قالب«مینی‌آواکس» و برای حمایت از هواپیماها در هوا و نیروها بر روی زمینانجام دادیم. در قسمت اعظم جنگ ما نیروی هوایی عراق را حتی بدون شلیک یکفشنگ مرعوب ساخته و فراری می‌دادیم. با این اوصاف، 130 پیروزی هوایی رااضافه کنید. حال شما خود درباره تامکت و فینیکس قضاوت کنید. به نظر اسم آنرا هر چیزی می‌توان گذاشت به جز «شکست». 
 تصویر
بااین حال خلبانان F-14 از دست موتور هواپیما بسیار ناراضی بودند. یکی ازخلبانان توضیح می‌دهد «تامکت یک اسلحه واقعی برای نبردهای تن به تن است.یک مبارز بی‌بدیل برای میگها و میراژهای عراقی. اما این پرنده یک نقطه ضعفنیز داشت؛ تعداد رو به کاهش تامکت‌های قابل پرواز و مشکلات پایان‌ناپذیرموتور این پرنده از تبدیل تامکت به یک شکارچی واقعی میدان نبرد که واقعاسزاوار آن بود جلوگیری کرد. من به شخصه هیچ اعتمادی به این موتور نداشتم.در حین نبرد تن به تن کافی بود که یک حرکت تند و تیز با اهرم گاز موتورهاانجام دهیم تا کمپرسور آن وامانده شود که معنی آن در اغلب موارد این بود«سانحه!». در واقع هیچ خلبان تامکتی را نمی‌شناسم که در حین پرواز یک چشمشبه آلات دقیق موتور نبوده باشد».
یکی از خلبانان قابلیت‌های رزمیF-14 به خصوص توانایی‌های رادار AWG-9 را جمع بندی کرده و می‌گوید «در طولجنگ نه هرگز دیدم و نه شنیدم که رادار F-14 به طور موفقیت آمیزی توسط دشمنمختل شده باشد. تعداد انگشت شماری از درگیری‌ها بیانگر این بود که قفلراداری بر روی جنگنده دشمن با انجام مانورهای شدید آنها شکسته شده و یاچند فاکس بت با استفاده از سرعت بالای خود از دست F-14 ها گریخته‌اند اماهیچ کدام از جنگنده‌های عراقی به خصوص میراژها که از آخرین دستاوردهایفرانسه در زمینه اخلالگرها استفاده می‌کردند نتوانستند AWG-9 را از کاربیندازند. آنها از امتحان هیچ راهکاری غافل نشدند و صد البته سامانه‌هایگوناگونی را نیز مورد ارزیابی قرار دادند. قابلیت‌های فوق‌العاده اینرادار واقعا شگفت انگیز است.
حتی با وجود انواع و اقسام اخلالگرهایقوی، ذره‌ای از دقت عجیب آن کاسته نمی‌شود. AWG-9 واقعا یک شاهکاراویونیکی است. یک بار در ماموریتی من 11 فروند هواپیمای دشمن را که همزمانبه سمت من نزدیک می‌شدند را شناسایی کردم. تقریبا همه آن 11 فروند سامانهاخلال الکترونیک خود را با قدرت هرچه تمام‌تر متوجه من کرده بودند. رادارAWG-9 با کوچکترین مشکلی مواجه نشد. این رادار تقریبا دو برابر این تعدادهواپیما را به صورت همزمان می‌توانست سر و سامان دهد و 11 فروند واقعاتعداد زیادی نبود. لذا مشکلات به وجود آمده توسط این اخلال‌ها را من بهکمک خدمه کابین عقب در عرض چند ثانیه مرتفع کردیم».
یکی از خلباناندرباره مشکلات تعمیر و نگهداری این رادار گفت «اگر رادار AWG-9 از کارمی‌افتاد، دلیل اصلی آن در اغلب موارد خرابی رایانه هوابرد کنترل موشک(AMCC) بود. البته این بدین معنی نبود که ما توانایی استفاده از جنگنده رابدون این رایانه نداریم. ما می‌توانستیم پرواز کنیم و با استفاده از موشکسایداویندر و توپ ولکان حریف را از بین ببریم. خلبانان زیادی بودند که درحین پرواز دچار چنین مشکلی شدند و در همان پرواز پیروزی هوایی کسب نمودند.به غیر از سامانه ناوبری اینرسیایی (INS) و جایروها، F-14 های زمینگیر هیچگونه مشکلی در قطعات رادار AWG-9 نداشتند.» 
 تصویر 
  تاکنون بحث‌های زیادی پیرامونتعداد دقیق پیروزی‌های هوایی F-14 درگرفته است با این‌حال آمار دقیق آنهنوز کاملا مشخص نیست. در مقابل با وجود صحبتهای ضد و نقیض منابع رسمی،تلفات دقیق ناوگان تامکت نیز بر ما پوشیده است. اگر بیانیه‌های منابع رسمینیروی هوایی عراق را سند قرار داده و به آن اعتماد کنیم، ملاحظه می‌شود کهتعداد 70 فروند تامکت ایران بین آبان 1361 تا تیرماه 1367 سرنگون شده است!
تعدادزیادی از منابع غربی با کوچک و جزیی جلوه دادن نبردهای هوایی در جنگتحمیلی، تعداد تامکت‌های از دست رفته حین نبرد را 3 فروند ذکر کردند.
گزارشاتمنتشره از «سازمان اطلاعات خارجی» که دفتر مرکزی آن در واشنگتن دی سی استو تغذیه رسانه‌های ایالات متحده را به عهده دارد در کنار دیگر منابع غربی،اتحاد جماهیر شوروی و اوکراین تعداد تلفات ناوگان تامکت را بین 12 تا 16فروند ذکر کرده‌اند. موثق‌ترین منبع در این زمینه از دست رفتن 3 فروندتامکت در نبردهای هوایی و 4 فروند در اثر اشتباه پدافند هوایی اعلام کردهاست. مدارکی در دست است که نشان می‌دهد دو فروند به دلایل نامعلوم درنبردهای هوایی از بین رفته و 7 فروند دیگر نیز به علت نقص در موتور وسامانه هدایت از فهرست موجودی حذف شدند.
خوشبختانه حداقل 8 فروند باوجود خسارت‌های شدید در درگیری، با رشادت و دلاوری مثال زدنی، خلبانانشانراه بازگشت را در پیش گرفته و به پرنده خود فرصتی دیگر برای خدمت به کشوراعطا کردند. 
  
 منابع: 
 ganjejang.com 
 newcoy.persianblog.ir 
Yesterday is past, it is history.Tomorrow is future, it is a mystery today is present, it is a gift
Novice Poster
Novice Poster
پست: 76
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 29 مرداد 1391, 5:33 pm
سپاس‌های ارسالی: 135 بار
سپاس‌های دریافتی: 543 بار

Re: آمار نبردهاي هوا به هواي جنگنده هاي ايراني (1367-1359)

پست توسط tiger4 »

با سلام و تشکر از مطالب دوستان هواپیمای شهید اکبری و شهید ذوقی در تاریخ ۲۸ مرداد ۱۳۶۷ و در ماموریت SM در شلمچه‏(به محض ورود به اسمان عراق مورد اصابت قرار گرفت‏)‏ جنگنده اف ۱۴ به خلبانی تیمسار نظام ابادی و کمک مرحوم جلال ابادی هم در تاریخ ۲۷ ابان ۱۳۶۰ به اولین شکار میراژهای عراقی در نبرد با تامکت ها تبدیل شد
New Member
پست: 1
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 6 مهر 1391, 6:37 pm
سپاس‌های دریافتی: 9 بار

Re: آمار نبردهاي هوا به هواي جنگنده هاي ايراني (1367-1359)

پست توسط madjid_sattari »

با سلام خدمت همه دوستان
من خواهرزاده خلبان غیور مهدی ذوقی هستم. میخواستم بگم که تاریخ آخرین پرواز ایشان 28-4-1367 از پایگاه هوایی نوژه همدان و به مقصد کرکوک بوده است.

با تشکر از همگی
New Member
پست: 2
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 25 آذر 1393, 3:39 pm
سپاس‌های دریافتی: 3 بار

Re: آمار نبردهاي هوا به هواي جنگنده هاي ايراني (1367-1359)

پست توسط محمدرضا. »

با سلام . من مثل شما حرفه ای نیستم ولی....
فکر نمی کنید این آمار اشتباه باشه ؟ آخه خیلیه؟

ببخشید من یک سوال دیگه هم داشتم!
به نظرتون میشه تو جنگ ۸ ساله ما عملکردهای تامکت رو مورد ارزیابی قرار داد؟
ممنون.
در ضمن من تو فیلم ها و مستندهایی که در مورد عملکرد نیروی هوایی و شکاریهای اون در خود ایران ساخته شده احساس میکنم که خیلی اسرار بر اینه که نشون بده جنگندهای نیروی هوایی عراق بسیار پیشرفته تر و قدرتمند تر از هواپیماهای جنگی ما بوده. آیا این درسته؟ و اگر درست نیست چرا به این شکل گفته میشه؟ ممنون
Commander
Commander
نمایه کاربر
پست: 1102
تاریخ عضویت: جمعه 31 فروردین 1386, 6:10 pm
محل اقامت: ارومیه
سپاس‌های ارسالی: 12684 بار
سپاس‌های دریافتی: 11776 بار
تماس:

Re: آمار نبردهاي هوا به هواي جنگنده هاي ايراني (1367-1359)

پست توسط kayvan6079 »

با سلام

محمدرضا. نوشته شده:با سلام . من مثل شما حرفه ای نیستم ولی....
1- فکر نمی کنید این آمار اشتباه باشه ؟ آخه خیلیه؟

ببخشید من یک سوال دیگه هم داشتم!
2- به نظرتون میشه تو جنگ ۸ ساله ما عملکردهای تامکت رو مود ارزیابی قرار داد؟
ممنون.
3- در ضمن من تو فیلم ها و مستندهایی که در مورد عملکرد نیروی هوایی و شکاریهای اون در خود ایران ساخته شده احساس میکنم که خیلی اسرار بر اینه که نشون بده جنگندهای نیروی هوایی عراق بسیار پیشرفته تر و قدرتمند تر از هواپیماهای جنگی ما بوده. آیا این درسته؟ و اگر درست نیست چرا به این شکل گفته میشه؟ ممنون




1- ضمن ادای احترام به تمام ایثارگران ایام سخت جنگ، قطعا این اعداد صحیح نیستند! تلفات هوایی عراق کمتر از آن چیزی است که ما مدعی بودیم و بر آن اصرار داریم.


2- قطعا این کار امکان پذیر می باشد؛ پیشتر سعی شده که گوشه هایی از کارنامه رزمی تامکت هامون را بررسی کنیم.

اینجا


3- متاسفانه به گفته شما چنین اصراری در اغلب دوستان مشهود است، شخصا چنین اعتقادی ندارم.


موفق باشید

حقيقت را بدانيد تا رها شويد؛ دانش قدرت است! زيرا به شما اجازه تصميم گيري آگاهانه بر اساس حقايق هستي را مي دهد، نه بر اساس باورهاي گاها اشتباه شما!
New Member
پست: 2
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 25 آذر 1393, 3:39 pm
سپاس‌های دریافتی: 3 بار

Re: آمار نبردهاي هوا به هواي جنگنده هاي ايراني (1367-1359)

پست توسط محمدرضا. »

ولی به نظر من نمیشه عملکرد اف ۱۴ ها روتو این جنگ ارزیابی کرد. ما خلبان هامون حتی نمیتونستن با تصمیم خودشون یک موشک شلیک کنن. اف ۱۴ یعنی فینیکس این موشک این جنگ افزار رو تبدیل به برگ برنده در نبردهای هوایی کرده. در بسیاری از نبردهای هوایی در جنگ ایران و عراق تعدادی از این هواپیما بخاطر شلیک نکردن این موشک توسط خلبان های ما سرنگون شد. دستور فرماندهی نگهداری و جلوگیری از شلیک این موشک ها مگر در شرایط بسیار خاص بود .کی تامکتهای ما می تونستند ۲ تا یا ۳ تا از ۶ فروند موشک های فینیکسشون رو در اسمان رها کنن تا ما الان بتونیم در مورد قدرت رادار و فرستنده اطلاعات مادر در زمان رها سازی بیش از یک موشک صحبت کنیم.تامکت های ما حتی نمی تونستند از موشک های اسپارو متعارف خودشون استفاده کنن و اسپارو های قدیمی فانتوم با توانمندیهای کمتر و قدیمی تر به آنها خورانده شد تا انها رو هم نتونیم مورد ارزیابی قرار بدیم. این هارو در مورد صدها مشکل دیگر مثل مشکلات موتور نداشتن قطعات و بسیار چیزهای دیگر قرار بدید تا متوجه قضیه بشید.هواپیماهای عراقی در مواقع نبردهای هوایی هر کدام چندین فروند موشک رو به سمت شکاریهای ما روانه میکردند تا حالا شانسی یکیشون به شکاریهای ما اصابت کنه ولی خلبانهای اف ۱۴ ما باید با مانور و قفل راداری کاری میکردن که اونها فرار کنن یا اینکه انقدر ریسک کنن و به شکاری عراق نزدیک بشن تا از موشک های کوتاه برد یا گان برای درگیری استفاده کنن. نه عزیزم نمیشه اف ۱۴ رو تو این جنگ ارزیابی کرد . اف ۱۴ تامکت یعنی :قفل راداری روی ۱۴ تا هدف ( بیشتر یا کمتر نمیدونم هر جا یک رقم اعلام میکنه) حالا هرچی . اف ۱۴ تامکت یعنی شلیک همزمان ۶ موشک فینیکس به سمت اونها. اف ۱۴ تامکن یعنی موشک اسپارو جدید . یعنی قطعات و .... کدومشون تو جنگ ما بود که در موردشون بحث کنیم ؟ هیچ کدوم فقط اسمش بود اف ۱۴ ، اف ۱۴
ارسال پست

بازگشت به “متفرقه درباره نیروی هوایی”