بخش اختصاصي نيروي هوايي ايران

در اين بخش مي‌توانيد در مورد کليه مباحث مرتبط با متفرقه درباره نیروی هوایی ايران به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: شوراي نظارت, مديران هوافضا

ارسال پست
Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 1790
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 6 فروردین 1385, 3:49 pm
سپاس‌های ارسالی: 8 بار
سپاس‌های دریافتی: 257 بار

پست توسط Saeid12345 »

به نظر شما اگر کشوري بعد از 27 سال تحريم و با نبود کمک خارجي و تنها بر پايه تلاش و کوشش داخل بتواند يک جنگنده بسازد کار کوچکي است؟
اصلا هم مهم نيست که اين جنگنده از بدنه اف-5 ساخته شده است.
خيلي از کشورها در اولين مراحل توليد جنگنده بعد از يک جنگ طولاني هواپيماهاي واقعا مزخرف و بدرد نخوري ساختند.
بطور مثال فرانسه بعد از جنگ دوم جهاني و آلمان در چند اواسط دهه 1930 و ...

ولي تنها اين مهم هست که اين جنگنده اي که ايران ساخته مي تواند در سطح جنگنده هاي نسل چهار قرار گيرد.
کدوم کشوري تاکنون اولين محصولش اينقدر خوب بوده است؟ حتي اولين جنگنده هاي آمريکا به تمام معني آشغال بودند.

تنها کافي است بنده صاعقه را کمي تغيير بدهند و از تجهيزات جديد در آن استفاده کنند.
Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 529
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 6 فروردین 1385, 12:11 am
محل اقامت: تهران
سپاس‌های ارسالی: 42 بار
سپاس‌های دریافتی: 99 بار
تماس:

پست توسط mach1 »

سلام
البته این ها نظرات شخصی بنده هست
برای ساختن و طراحی هواپیما یا هر نوع وسیله دیگه چند تا عامل احتیاج هست یکی علم وفناوری طراح دومی که خیلی مهمه تجربه هست ما که از لحاظ علمی در سطح قابل قبولی هستیم
ولی از لحاظ تجربه در اول راهیم الان باید با این طرح ها شروع کنیم تا بعدا بتونیم یک طرح کامل را سرانجام برسونیم :smile:
Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 4117
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 11 بهمن 1384, 6:16 pm
سپاس‌های ارسالی: 4503 بار
سپاس‌های دریافتی: 4332 بار
تماس:

پست توسط Reza6662 »

صاعقه و آذرخش، گام هاي خوبي در زمينهء ارتقاء هواپيماهاي مناسب ولي
قديمي F-5 محسوب مي شن. ولي نبايد F-5E با موتور RD-33 رو با F/A-18
مقايسه کنيم. حتا در زمينهء موتور نيز، RD-33 موتور پرمصرف، با تشعشات
بيش از معمول مادون قرمز هست که دود سياه رنگي هم همواره ايجاد مي کنه.
اگر به بروشورهاي هواپيماي F-5 دسترسي داشته باشين، خواهيد ديد که شرکت
نورثورپ، به عنوان تبليغات، اين سه جمله رو در مورد F-5 نوشته:
* Small
* No Smoke
* Low Radar Signature
آيا با RD-33 بازهم اين سه مورد را خواهيم داشت؟!!
موتور J-85 اشکال چنداني نداشت، اما مهمترين مسئله، بي نيازي از خريد
قطعات اين موتور از بازار سياه به چندين برابر قيمت بود که با نصب موتور جديد
RD-33، اين معضل رفع ميشه؛ اما اساس هواپيماي F-5 به دليل قدمت، چندان
داراي اعتبار نيست. فرسودگي صندلي هاي پرتاب شوند، سيم کشي هواپيما، فرسودگي بدنه
و ... مواردي هستن که اجازه نمي دن هواپيماهايي مثل صاعقه يا آذرخش توليد بشن.
البته اين امر بر دوستان عزيز مشتبه نشه، صاعقه و آذرخش توليد جديدي محسوب نمي شن؛
اين دو پرنده، همان F-5E هاي قديمي IIAF هستند که دچار بهينه سازي شدن.
ضمن احترام و تکريم عزيزاني که در اين امر، يعني ارتقاء F-5 شرکت داشتن، بايد عرض کنم که
اين هواپيماها، ارزش چنداني ندارند و توان اضافي خاصي براي IRIAF ايجاد نمي کنن.
در کنار اين پروژه هاي داخلي، بايد به فکر خريد هواپيماهاي مثل F-16C/D بود يا اگر اين امر ممکن
نشد، خريد Su-30 و Su-34 در دستور کار قرار بگيره.
يادمون نره، بزرگترين دشمنان ما در منطقه، داري تايفون و F-16E/F هستن يا خواهند شد. :-o
Old Moderator
Old Moderator
نمایه کاربر
پست: 396
تاریخ عضویت: دوشنبه 29 اسفند 1384, 2:42 pm
محل اقامت: آسمان بي نهايت
سپاس‌های دریافتی: 122 بار
تماس:

پست توسط Colonel Chazan »

با تشكر از توضيحات خوب دوست عزيزم رضا.
Saeid12345, عزيز قبل از اينكه پاسخي داد من با شما در روح اصلي قضيه موافقم
اما...
من بار ديگري نيز عرض كردم سعيد عزيز ما در اول راهيم يعني چه؟
يعني خوب يا بد معكوس يا مستقيم آغاز كرده ايم ___و راه درازي در پيش داريم___ اين
جمله است كه مشكل ساز است.ما راه درازي در پيش داريم اما ناچاريم تصاعدي كار كنيم.
اين تصاعدي كار كردن يا به قول شما رفتن راه چند ساله در يك شب است و يا مدرن كردن و
ارتقا نيروي هوايي با استفاده از رابطه با برخي كشورها چون روسيه به معني خريداري مستقيم.
قبول داريد اينها براي ما كافي نيست؟!كافي نيست اين كه مبرهن است اما آيا با وضع حساس منطقه
ما وقت كافي براي كار بر روي پروه هاي طولاني مدت و شايد پيشرفته خود را داريم؟
[font=Verdana]May they rest in peace, those graceful masters of the sky

Happiness is Tomcat-Shaped

I love the smell of jet fuel in the morning
 

تصویر
Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 1790
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 6 فروردین 1385, 3:49 pm
سپاس‌های ارسالی: 8 بار
سپاس‌های دریافتی: 257 بار

پست توسط Saeid12345 »

با دوستان خوبم رضا و چازان تا حدودي موافقم ولي اين تنها يک طرف قضيه هست.

چند سال قبل (قبل از 11 سپتامبر و در حدود سال 80 ) در روزنامه ايران با يکي از فرماندهان ارتش درباره تانک ذوالفقار مصاحبه کرده بودند.
تا زمان مصاحبه تنها 10 دستگاه تانک ذوالفقار توليد شده بود و دليلش هم عدم نياز به سرمايه گذاري در اين زمينه بود!
يعني در سال تنها يک دستگاه تانک!
ولي بعد از 11 سپتامبر ايران توليد تانک ذوالفقار را دهها برابر افزايش داد و به توليد انبوه رساند.
گزارشات برخي منابع حاکي از وجود 100 الي 400 دستگاه تانک ذوالفقار مي باشد.
در اون مصاحبه فرمانده مورد نظر گفته بود : تانک مثل خودرو نيست که در يک ساعت تعداد زيادي توليد شود.
شايد اگر سرمايه گذاري شود بتوان سالانه 50 الي 150 دستگاه تانک توليد کرد!

البته فرمانده مورد نظر گويا از بسياري چيزها بي خبر بود!

اگر واقعا ضرورت ايجاب کند ايران اين توانايي را دارد که سالانه 100 فروند جنگنده توليد کند.
براي توليد هم فرض کنيم بدنه و برخي قسمتها در داخل ساخته شود و تجهيزات آيونيکي از روسيه خريداري شود.

بودجه آمريکا در سال 1945 الي 1950 چقدر بود؟ 10 ميليارد دلار!
در سال 1969 چقدر بود؟ 80 ميليارد دلار!
هزينه ساخت هر فروند اف-5 چقدر هست؟ شايد 1 ميليون دلار و شايد هم کمتر!
چگونه اين شرايط ممکن هست؟ فقط با توليد داخل.

ايران مي تواند با توليد و بودجه سالانه 10 ميليارد دلاري خود را به جمع 5 کشور قدرتمند برساند به همين راحتي.

اگر دقت کنيد مي بينيد که هزينه ساخت هر فروند اف-16 تنها چند ميليون دلار هست و قيمت اوليه آن 10 الي 15 ميليون دلار بود! ولي در قراردادي 6.4 ميليارد دلاري با امارات 80 فروند اف-16 به اين کشور فروخته شد! يعني ارزش هر کدام به همراه تجهيزات جانبي و مهمات و ... مي شود 80 ميليون دلار!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
اين يعني 20 برابر هزينه ساخت هر فروند!

اکنون چرا در مورد انرژي هسته اي صلح آميز ايران اينقدر زد و خورد هست؟
ساده ترين جواب در مساله انرژي برق نهفته است.
ايران تقريبا 20% برق خود را از نيروگاههاي نفتي تامين مي کند.
هر نيروگاه نفتي 1000 مگاواتي سالانه به 20 ميليون بشکه نفت احتياج دارد! با در نظر گرفتن هر بشکه نفت 50 دلار مي شود 1 ميليارد دلار!
ولي يک نيروگاه هسته اي 1000 مگاواتي سالانه تنها در حدود 150 ميليون دلار هزينه دارد!

پس با همين ساده ترين مثال هم مي بينيم که چرا غرب مخالف پيشرفت ايران در زمينه انرژِي هسته اي است!

اگر ايران نيروگاههاي نفتي را با نيروگاههاي هسته اي جايگزين کند سالانه حداقل 7 ميليارد دلار صرفه جويي ارزي خواهد شد! با اين پول خود بهتر مي دانيد که چکارهايي مي تواند کرد! اينطور فرق کنيد که سالانه 7 ميليارد دلار در ايران سرمايه گذاري خارجي مي شود.

ايران بسياري از برق خود را از نيروگاههاي گازي تامين مي کند!
در صورت تعويض گاز با انرژي هسته اي علاوه بر صرفه جويي ارزي مي توان گاز مصرفي نيروگاهها را به چاههاي نفت تزريق کرد تا استخراج نفت کم هزينه تر و بيشتر شود.

حالا برسيم به مساله توليد جنگنده در داخل.
هزينه توليد بدنه و ساير تجهيزات اف-5 مي شود حداکثر يک ميليون دلار و اگر آيونيک روسي با هزينه 2 ميليون دلار بر روي آن نصب شود مي شود 3 ميليون دلار. پس سالانه با 300 ميليون دلار مي توان 100 فروند آذرخش توليد کرد آن هم مجهز به رادارهاي جديد و مدرن.
مي توان تنها با سرمايه گذاري يک ميليارد دلاري در سال نيروي هوايي ايران را در طول 5 سال بازسازي کرد و جنگنده آذرخش مي تواند تا سال 2020 براحتي در خدمت باشد.
با توليد انبوه جنگنده در داخل ايران وارد عرصه حساس توليد مي شود که نتيجه آن افزايش سطح علمي و عملي کشور در اين زمينه هست.
مي توان بعد از چند سال توليد آذرخش تغيير کلي در آن بوجود آورد و تا اين زمان که ايران خود به تکنولوژي ساخت تجهيزات آيونيکي هم دست يافته است مي تواند براحتي يک جنگنده جديد توليد کند.

هزينه سالانه يک ميليارد دلاري نيز از طريق صرفه جويي ارزي 10 ميليارد دلاري انرژي هسته اي بجاي نفت و گاز تامين مي شود.

:D
Old Moderator
Old Moderator
نمایه کاربر
پست: 396
تاریخ عضویت: دوشنبه 29 اسفند 1384, 2:42 pm
محل اقامت: آسمان بي نهايت
سپاس‌های دریافتی: 122 بار
تماس:

پست توسط Colonel Chazan »

Saeid12345,
سعيد جان اگر بنده مسايلي را عنوان كردم به معناي اين نبود كه ما عملاً از
نظر كمي مشكل داريم و يا اينكه توانايي توليد و كپي را با هنر آميخته و دستگاهي عجيب با نام هواپيما
به ثبت برسانيم.ادامه طرح ناموفق و صد البته به طور علمي خنثي چون آذرخش يا صاعقه،
هدر دادن نيرو و سرمايه است خير 2500 دستگاه در سال بسازيم مگر ما مي خواهيم در مقابل دشمن
اجراي نمايش هاي هوايي يا رژه هاي عظيم بپردازيم؟!
مي بينيد با وجود تعداد كمي اف-14 كه در دست داريم حتي با وجود تعميرهاي اساسي و اورهالهاي آنچناني
هنوز هم سعي داريم به بعترين وجه ممكن آنها را پوشش دهيم.مگر تعداد آنهاست كه مدنظر است؟ نيرويي كه هنوز هم چشم اميدها به آن بسته شده.
[font=Verdana]May they rest in peace, those graceful masters of the sky

Happiness is Tomcat-Shaped

I love the smell of jet fuel in the morning
 

تصویر
Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 1790
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 6 فروردین 1385, 3:49 pm
سپاس‌های ارسالی: 8 بار
سپاس‌های دریافتی: 257 بار

پست توسط Saeid12345 »

دوست من متاسفانه منظور مرا متوجه نشديد يا شايد بنده موضوع را واضحتر بيان نکردم؟!

اولا من نگفتم سالانه 2500 دستگاه (چي؟) بسازيم!
ثانيا طرحهاي آذرخش و صاعقه و شفق اونطورها که فکر مي کنيد خنثي نيست و برخي کارشناسان غربي با وجود نصب رادار N-019 يا N-011 بر روي آذرخش آنرا خطرناک قلمداد کرده اند.
ثالثا بنده عرض کردم تنها با سرمايه گذاري اوليه يک ميليارد دلار و بعدا بصورت سالانه يک ميليارد دلار ديگر مي تواند در سال 100 فروند جنگنده توليد کرد. و سپس بعد از اينکه آنقدر جنگنده توليد کرديم که به قول معروف همه چيز را فوت آب شديم مي توانيم پروژه آذرخش را به يک پروژه جديد مثلا اف-16 ارتقا دهيم.
رابعا باور بکنيد يا نه ما بايد خود را براي يک نبرد بزرگ آماده کنيم.

:D
Old Moderator
Old Moderator
نمایه کاربر
پست: 396
تاریخ عضویت: دوشنبه 29 اسفند 1384, 2:42 pm
محل اقامت: آسمان بي نهايت
سپاس‌های دریافتی: 122 بار
تماس:

پست توسط Colonel Chazan »

Saeid12345,
سعيد جان شما هم كه مدام مي فرماييد منظور مرا متوجه نشديد.
اصلاً بحث ما از اساس مشكل دارد شما براي ما توانايي توليد را در حدي عالي و يا حداقل مطلوب
متصور هستيد در حالي كه بنده هيچ اعتقادي به پروژه هاي جاري و مجدداً خنثاي كنوني ندارم!
موضوع كاملاً واضحه.
آخرین ويرايش توسط 1 on Colonel Chazan, ويرايش شده در 0.
[font=Verdana]May they rest in peace, those graceful masters of the sky

Happiness is Tomcat-Shaped

I love the smell of jet fuel in the morning
 

تصویر
Old Moderator
Old Moderator
نمایه کاربر
پست: 396
تاریخ عضویت: دوشنبه 29 اسفند 1384, 2:42 pm
محل اقامت: آسمان بي نهايت
سپاس‌های دریافتی: 122 بار
تماس:

پست توسط Colonel Chazan »

موضوعات نامربوط به بخش( گفتگوي آزاد) منتقل شدند...
[font=Verdana]May they rest in peace, those graceful masters of the sky

Happiness is Tomcat-Shaped

I love the smell of jet fuel in the morning
 

تصویر
New Member
پست: 10
تاریخ عضویت: دوشنبه 13 شهریور 1385, 12:58 pm

پست توسط ghafur »

سلام
واقعاً اين نيرو با اينكه اين همه در مضيقه بودن داره شاهكار مي كنه ميدونستين يكي از نوابغ اف-4 كه در سال 59 شهيد شد اونم با درجه سرهنگي و بعد از بمباران
كامل تاسيسات كركوك خلبان جدي بود كه متاسفانه هيچ اسمي ازش نيست روحش شاد روح تمام خلبانان و قهرمانان جنگ تحميلي شاد باد

Colonel Chazan: به فارسي برگردانده شد
New Member
پست: 10
تاریخ عضویت: دوشنبه 13 شهریور 1385, 12:58 pm

پست توسط ghafur »

سلام
روز خوبي رو گذرانده باشد من واقعاً در عجبم چرا كسي كه زمان شهادتش حتي راديوهاي بيگانه ميگن چراغ نيروي هوايي ايران خاموش شد هيچ يادي ازش نميشه اونم خلبان هواپيمايي مثل اف-4 خلبان جدي فكر ميكنم زمان شهادت يا فرمان پايگاه شيراز بود يا بوشهر ولي فكر كنم شيراز بود
چه نظري داري؟

Colonel Chazan:به فارسي برگردانده شد...
Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 4117
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 11 بهمن 1384, 6:16 pm
سپاس‌های ارسالی: 4503 بار
سپاس‌های دریافتی: 4332 بار
تماس:

پست توسط Reza6662 »

ghafur,
سلام و خوش آمديد. :razz: لطفن با فونت فارسي مطالب خود را ارسال نمائيد. با تشکر :D
فکر مي کنم شما سرهنگ «غفور جدي» رو مد نظر داريد:
[External Link Removed for Guests] [External Link Removed for Guests]
ارسال پست

بازگشت به “متفرقه درباره نیروی هوایی”