بخش اختصاصي نيروي هوايي ايران

در اين بخش مي‌توانيد در مورد کليه مباحث مرتبط با متفرقه درباره نیروی هوایی ايران به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: شوراي نظارت, مديران هوافضا

ارسال پست
New Member
پست: 10
تاریخ عضویت: دوشنبه 13 شهریور 1385, 12:58 pm

پست توسط ghafur »

Reza6662 نوشته شده:ghafur,
سلام و خوش آمديد. :razz: لطفن با فونت فارسي مطالب خود را ارسال نمائيد. با تشکر :D
فکر مي کنم شما سرهنگ «غفور جدي» رو مد نظر داريد:
[External Link Removed for Guests] [External Link Removed for Guests]



Reza6662,

سلام
خوشحالم از آشناييت.
خيلي مي خوام بدونم از اين خلبان شهيد ما چه اطلاعاتي داري.از از سوابق و از رشادتاش

Colonel Chazan:به فارسي برگردانده شد...
Old Moderator
Old Moderator
نمایه کاربر
پست: 396
تاریخ عضویت: دوشنبه 29 اسفند 1384, 2:42 pm
محل اقامت: آسمان بي نهايت
سپاس‌های دریافتی: 122 بار
تماس:

پست توسط Colonel Chazan »

ghafur,
دوست عزيز ضمن عرض خوش آمد به شما
لطفاً تنها براي نوشتار خود تنها از زبان فارسي استفاده كنيد و تلفيق زبان انگليسي و فارسي را به كار نبريد.

با سپاس
[font=Verdana]May they rest in peace, those graceful masters of the sky

Happiness is Tomcat-Shaped

I love the smell of jet fuel in the morning
 

تصویر
Commander
Commander
نمایه کاربر
پست: 1189
تاریخ عضویت: دوشنبه 1 خرداد 1385, 2:58 am
سپاس‌های ارسالی: 16928 بار
سپاس‌های دریافتی: 4259 بار

پست توسط Fariborz »

ghafur عزيز قبل از هر چيزی ورودت را تبريک ميگم . اميدوارم بتونيم از اطلاعات شما استفاده کنيم . در مورد بزرگداشت ياد قهرمانان اين مرز و بوم مطمئن باش هر کس ذره ای ميهن خودشو دوست داشته باشه , فداکاری اون عزيزان را هيچگاه فراموش نميکنه دوست خوبم . موفق باشی . :razz:
New Member
پست: 10
تاریخ عضویت: دوشنبه 13 شهریور 1385, 12:58 pm

پست توسط ghafur »

man pase parde danam ke khobast ke bad khalaban jedi khoda biamorz kheili khob bod :-?
Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 4117
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 11 بهمن 1384, 6:16 pm
سپاس‌های ارسالی: 4503 بار
سپاس‌های دریافتی: 4332 بار
تماس:

پست توسط Reza6662 »

ghafur,
سلام. اين مطلب رو ببين:

به یاد سرهنگ خلبان شهید غفور جدی

خلبان جدی از افراد متخصص، با روح وطن پرستی بسيار بالایی بود که مسئول ایمنی و بازرسی پایگاه ششم شکاری بوشهر بود. وی دوره فوق لیسانس ایمنی پرواز را در سال ۱۳۵۶ از دانشکده نیروی هوایی امریکا با نمره عالی در یافت نمود.

در دوران اول انقلاب و بر اساس دسیسه های پنهانی که قصد تضعیف نیروی هوایی را داشتند نام خلبان جدی به همراه تعداد دیگری از خلبانان در لیست تعدیل نیرو قرار گرفت که بنا بر آن باید نیروی هوایی را ترک میگفت .... با شروع جنگ داوطلبانه به میدان بازگشت و پس از حضور در پایگاه نزد فرمانده پایگاه رفت و گفت : اکنون زمان آن فرا رسیده است که جواب گوی خرجی باشم که برای من شده است . بعد از مرگم پرچم سه رنگ ایران را بر تابوتم بکشید و مراسم با شکوهی برایم بگیرید ... وچنین هم شد...

صبح روز ۱۷ آبان ۱۳۵۹ دو فروند فانتوم از گردان ۶۱ شکاری بوشهر برای در هم ریختن عملیات نیروی زمینی عراق مبنی برکامل نمودن محاصره آبادان به پرواز در آمدند .شماره ۱ خلبان سپید مو به همراه کمکش اعظمی( بعدا اسیر شد ) بود و هدایت فروند دوم دسته را خلبان جدی و خلجی بر عهده داشتند.

خرمشهر دراشغال بود و با تکمیل محاصره آبادان بیم سقوط آبادان هم می رفت .هدف زدن نیروهایی بود که از بصره به سمت فاو و در نهایت آبادان می آمدند. مسیر پرواز از سمت چپ فاو به بصره تعیین شده بود. ماموریت بمباران با موفقیت کامل انجام شد و به هنگام بازگشت بود که شماره ۲مورد اصابت دو فروند موشک قرار گرفت . کنترل هواپیما سخت شده بود و هیدرولیک هواپیما دچار افت شدید شده بود. در آن لحظات به فرامین پاسخ نمیداد..... خلبان جدی که خود مسئول ایمنی پرواز بود پرواز با هواپیما را صلاح ندید چون هر لحظه امکان قفل شدن فرامین وجود داشت . لذا پس از کسب اطمینان در گذشتن از رود بهمنشیر آبادان و رسیدن به خاک ایران بعد از خارج شدن از جنوب آبادان به سمت ماهشهر ضمن اعلام وضعیت اضطراری برای پرش به شماره ۱ شروع به اوج گیری برای رسیدن به ارتفاع مناسب کرد......( کمک خلبان ایشان خلبان خلجی پس از خروج از هواپیمابه سلامت به زمین رسید )

روان همه سرخ جامگان آسمان ایران شاد باد

[External Link Removed for Guests]
New Member
پست: 10
تاریخ عضویت: دوشنبه 13 شهریور 1385, 12:58 pm

پست توسط ghafur »

Reza6662, agha salam 1 donya tashakor bipayan omid varam betoonam az danestehat estefade konam agar ax khob betooni baram az khalan jedi peyda koni har che bishtar behta kheili khoshalam kardi 1 donya tashakor
New Member
پست: 1
تاریخ عضویت: چهارشنبه 24 اسفند 1384, 6:07 pm

پست توسط hoomandk »

Reza6662 نوشته شده:توان هوايي ايران به نقل از Global Security :
30 تا 40 فروند F-4E
2 فروند RF-4E
10 فروند F-14A
20 تا 30 فروند F-5E/F
35 فروند Su-24
24 فروند MiG-29A
6 فروند MiG-29UB
2 فروند تانکر 707
15 فروند C-130
20 تا 25 فروند F-7 II
7 فروند T-33
10 فروند Su-25

و اگر چيزي از قلم افتاده، شما اضافه کنيد. مثل تانکرهاي 747 يا IL-76 هاي سپاه.
هرچند که Su-25 هم متعلق به سپاه هستش. :-(


تام کت حدود 40 فروند البته در وب لاگ F-14
[External Link Removed for Guests]
Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 4117
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 11 بهمن 1384, 6:16 pm
سپاس‌های ارسالی: 4503 بار
سپاس‌های دریافتی: 4332 بار
تماس:

پست توسط Reza6662 »

hoomandk,
سلام دوست عزيز و خوش آمديد :D
تعداد تامکت تا 60 فروند هم به حقيقت نزديک است ولي تعداد عملياتي يعني تعدادي که بتواند از رادار AWG-9 به نحو احسن استفاده کند شايد به سختي به 10 فروند برسد. :?
 [External Link Removed for Guests]    
Administrator
Administrator
نمایه کاربر
پست: 15887
تاریخ عضویت: جمعه 7 بهمن 1384, 7:51 pm
سپاس‌های ارسالی: 72642 بار
سپاس‌های دریافتی: 31670 بار
تماس:

پست توسط Mahdi1944 »

Reza6662 جان، اين آمار كمي قديمي هست :-)
زندگي صحنه يکتاي هنرمندي ماست هرکسي نغمه خود خواند و از صحنه رود
صحنه پيوسته به جاست خرم آن نغمه که مردم بسپارند به ياد


[External Link Removed for Guests] | [External Link Removed for Guests] | مجله الکترونيکي سنترال کلابز

[External Link Removed for Guests] | [External Link Removed for Guests] | [External Link Removed for Guests]

لطفا سوالات فني را فقط در خود انجمن مطرح بفرماييد، به اين سوالات در PM پاسخ داده نخواهد شد
Commander
Commander
نمایه کاربر
پست: 1189
تاریخ عضویت: دوشنبه 1 خرداد 1385, 2:58 am
سپاس‌های ارسالی: 16928 بار
سپاس‌های دریافتی: 4259 بار

پست توسط Fariborz »

دوستان دومين مطلب در مورد خاطرات تيزپروازان نيروی هوائی در زمان دفاع مقدس رو تقديم ميکنم .اين مطلب از نشريه صنايع هوائی برداشته شده است . اميدوارم مورد توجه دوستان قرار گيرد . :razz:

[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
-
پست: 319
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 1 تیر 1385, 11:17 am
سپاس‌های دریافتی: 26 بار

پست توسط JSF »

ممنون خاطرات جالبي بود. :razz: :razz:
Old Moderator
Old Moderator
نمایه کاربر
پست: 1236
تاریخ عضویت: جمعه 27 مرداد 1385, 3:12 pm
محل اقامت: جايي درست وسط غربت شهر...انطرف تر از اب...در کنار خورشيد...
سپاس‌های دریافتی: 65 بار
تماس:

پست توسط ghalamman »

Fariborz,
زيبا و جذاب بود....درست مثل هميشه...
پاسگاه مرزي گدار... سراوان
جاده زابل به زاهدان ...تاسوکي
تقاطع بلوار بزرگمهر و معلم... زاهدان
بلوار ثارلله مجتمع نسترن ...زاهدان
پاسگاه مرزي ناجا... سراوان
تاريخ هيچ کدام را از ياد نخواهد برد...
ارسال پست

بازگشت به “متفرقه درباره نیروی هوایی”