بخش اختصاصي نيروي هوايي ايران

در اين بخش مي‌توانيد در مورد کليه مباحث مرتبط با متفرقه درباره نیروی هوایی ايران به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: شوراي نظارت, مديران هوافضا

ارسال پست
Captain I
Captain I
نمایه کاربر
پست: 876
تاریخ عضویت: چهارشنبه 15 آذر 1385, 9:23 pm
سپاس‌های ارسالی: 7 بار
سپاس‌های دریافتی: 71 بار

پست توسط Ahmad6644 »

amiraghazadeh, عزيز منظورم كل تامكت‌هاي نيروي هوايي هست ههمون طوري كه ghalamman, عزيز گفتند .
  ازل مهر علي را به من آموخته اند ****** تا ابد نيز دلم دست به دامان علي‌ 
Major
Major
نمایه کاربر
پست: 575
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 7 دی 1385, 2:14 pm
سپاس‌های ارسالی: 2851 بار
سپاس‌های دریافتی: 2040 بار

پست توسط MOHAMMAD JAFAR »

Ahmad6644 نوشته شده:
RF-4E .RF-5A


تا اونجايي كه من اطلاع دارم RF-5 به هيچ عنوان در خدمت نيست اما شايعاتي از عملياتي بودن RF-4 هست اما صحتش رو نمي تونم تاييد كنم

من یادم میاد که در تابستان یه نماهنگ پخش کرده بودن و فکر کنم داشت پایگاه شهید نوژه رو نشون می داد در آنجا تعداد زیادی فانتوم آماده به کار روی محیط سر باز بودند و در یک صحنه 4 فروند RF-4E رو دیدم خوب من می تونم بگم که احتمالا به همین تعداد در پایگاه دیگری RF-4E وجود دارد.پس RF-4E های ما عملیاتی هستند.
Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 4117
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 11 بهمن 1384, 6:16 pm
سپاس‌های ارسالی: 4503 بار
سپاس‌های دریافتی: 4332 بار
تماس:

پست توسط Reza6662 »

MOHAMMAD JAFAR نوشته شده:سلام دوستان.
آيا مي توان به جاي اينکه در عالم خيال دو موتور RD-33 را روي اف-5 قرار بدهند يک موتور Al-31 (به کار رفته در سوخو-27)و يا حتي موتور Al-21(به کار رفته در سوخو-24 و ميگ-23 و سوخو-22) قرار داد تا آن را به جنگنده اي مانند F-20 تبديل کرد؟

دوست عزیز و گرامی؛ جواب من به سوال شما کوتاه ولی کامل بود که مورد تاخت و تاز کاربران بی اطلاع قرار گرفت و به ناچار کل پست ها توسط مدیریت محترم سایت حذف گردید تا از تنش بیهوده جلوگیری شود.

و اما پاسخ سوال شما:
سالها پیش، چینی ها که ید بسیار طولانی و دانش فنی بهتری از ما در زمینهء هوافضا دارند، با کمک صنایع هوافضای اسرائیل، اقدام به طراحی هواپیمایی بومی نمودند. این هواپیما که دارای رادار و آویونیک اسرائیلی می باشد، Jian-10 یا به اختصار J-10 نام گرفت. کارخانهء سازنده یعنی چنگدو (CAC) جهت این هواپیما، موتورهای گوناناگونی را در نظر گرفت. اما به دلیل عدم دانش فنی، امکان تطبیق موتورهایی نظیر RD-93 یا AL-31F با بدنهء J-10 میسر نگردید. چینی ها به ناچار به متخصصین روسی کارخانهء میگ مراجعه کردند و در نهایت با کمک فنی آنها، توانستند موتور مورد نظر خود را پس از دو تا سه سال کشمکش بر روی Jian-10 نصب نمایند.
کشور ما در زمینه های مختلف نظامی، فعالیتهای مختلفی را با کمک کشورهایی نظیر کره شمالی، چین و روسیه آغاز کرده است؛ ولیکن در زمینهء هوافضا، ما بسیار بسیار عقب هستیم، به طوری که از ساخت ادواتی مانند آلات دقیق عاجزیم و حتا قسمتی از سوخت JP4 مورد نیاز خود را از کشورهایی نظیر بحرین خریداری می نمائیم.
از سال 1343 که هواپیمای F-5 وارد خدمت در نیروی هوایی ایران گردید، متخصصین ما به دلیل سابقهء طولانی تعمیر و نگهداری، آشنائیت بیشتری با این هواپیما پیدا کردند به نحوی که برخی بهینه سازی ها با نام های آذرخش و صاعقه را ارائه نمودند. هرچند که عمدهء چیزی که مردم از صاعقه دیدند، یک سکان اضافه و اریب نسبت به مدل اصلی و اندکی تغییر در اندازهء پوزهء این هواپیمای ساخت 50 سال قبل بود.
برای این هواپیمای بهینه شده، تصمیم گرفته شد تا از رادار ضعیف و قدیمی F-5 استفاده نشود و دلیل انتخاب فضای بیشتر در دماغه نیز به همین دلیل بوده است، اما به دلیل عدم همکاری روس ها، تاکنون امکان خریداری رادار جهت این هواپیما میسر نشده است، به همین دلیل در مانور اخیر نظامی، تنها اقدام به شلیک راکتهای 70 م م غیرهدایت شونده شد و از تسلیحات هوا به هوا و هوا به زمین هدایت شونده، اثری دیده نگردید.

اما ختم کلام اینکه هواپیماهای اف4 و اف5 ما، بسیار قدیمی هستند و دچار مشکلاتی از قبیل خستگی سازه (Stress Fatigue) و عدم به روز رسانی سامانه های آویونیکی می باشند. از این رو با نصب موتور جدید (چه با کمک خارجی چه به وسیله متخصصان داخلی) توانی به این هواپیماهای فرسوده افزون نمی گردد.
تبدیل و ارتقاء یک هواپیمای جنگنده، به طور معمول، توانی است که تنها در اختیار کارخانهء سازنده قرار دارد و از این رو برای بهینه سازی قسمتهای مختلف یک هواپیمای جنگی نظیر اف5، به جز صرفه اقتصادی، باید توان فنی کشور نیز سنجیده شود. ما هنوز توان تولید نمایشگر سربالا، موشکهای گرمایاب، آلتیمتر دیجیتال، سیستم ناوبری INS و . . . را در داخل نداریم و از این رو حتا با نصب موتورهای ذکر شده توسط جنابعالی به توانی همانند F-20 Tiger Shark دست پیدا نخواهیم کرد.
به عقیدهء بنده، صاعقه تنها یک تلاش در جهت انجام برخی بهینه سازی ها با نیم نگاهی به تبلیغات رسانه ای بوده است و لاغیر.
موفق باشید. :)
 [External Link Removed for Guests]    
Captain I
Captain I
نمایه کاربر
پست: 801
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 4 آبان 1385, 8:26 pm
محل اقامت: تهران-فرودگاه مهرآباد-منطقه يکم هوايي
سپاس‌های ارسالی: 2750 بار
سپاس‌های دریافتی: 7452 بار
تماس:

پست توسط DJ Dani »

[External Link Removed for Guests]
دهکده

[External Link Removed for Guests]
Commander
Commander
نمایه کاربر
پست: 1189
تاریخ عضویت: دوشنبه 1 خرداد 1385, 2:58 am
سپاس‌های ارسالی: 16928 بار
سپاس‌های دریافتی: 4259 بار

پست توسط Fariborz »

دوستان مطلبی از ماهنامه Air Forces Monthly را يکی از کاربران انجمن Iran Defence Net اسکن کرده بود که ضمن قدر دانی از او مطلب رو برای استفاده کاربران عزيز قرار ميدهم . :smile: :smile:





[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]


[External Link Removed for Guests]
Major I
Major I
نمایه کاربر
پست: 127
تاریخ عضویت: چهارشنبه 29 شهریور 1385, 5:06 pm
سپاس‌های ارسالی: 3114 بار
سپاس‌های دریافتی: 233 بار

پست توسط roh »

هر كشوري جغرافياي خاص خود را دارد ، و به همين دليل جنگنده هاي خاص خود را مي خواهد. براي ايران كه وسعت جغرافيايي وسيعي دارد ، از نظر هواپيماهاي سنگين وزن ايران به يكي از هواپيماهاي زير نياز دارد:
۱. F.15E

۲. سوخو ۳۰
هواپيماي F.15 داراي برد بسيار زيادي است ولي مانورپذيري خوبي ندارد و حتي مانور پذيري آن از F.14 كمتر است . و جنگنده ي SU.30 داراي مانور پذيري عالي ولي برد كم است. ولي بايد يكي از اين دو را انتخاب كرد كه سوخو۳۰ بهتر است ولي در ازاي برد كم سوخو ۳۰ مي توان به روسيه مدل سفارشي از سوخو۳۰ را داد كه برد آن بيش تر است.
به نظر من F14 در نقش رهگير ارزشي براي ايران ندارد و با توجه به تعداد زياد آنها كه امكان عملياتي شدن اكثر آنها با مساعدت روسيه وجود دارد و با توجه به وجود موتورهاي بهتر براي آنها همچون موتور سوخو۳۰ و رادار خوب سوخو ۳۰ تبديل آنها براي ايفاي نقش جنگنده ي سنگين وزن بسيار مناسب است.
Major
Major
نمایه کاربر
پست: 575
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 7 دی 1385, 2:14 pm
سپاس‌های ارسالی: 2851 بار
سپاس‌های دریافتی: 2040 بار

پست توسط MOHAMMAD JAFAR »

سلام دوستان
این هواپیما چیه؟
[External Link Removed for Guests]
این عکس در آرشیو سایت ACIG هست و در مورد اون هم چیزی نوشته نشده است ضمن اینکه اسم ای هواپیما رو هم گذاشتن صاعقه-80 من که کاملا گیج شدم .
Super Moderator
Super Moderator
پست: 949
تاریخ عضویت: دوشنبه 29 اسفند 1384, 2:31 pm
سپاس‌های ارسالی: 2396 بار
سپاس‌های دریافتی: 1355 بار

پست توسط Reza 313 »

شفق ... :D
...آن ها که بر فراز آسمان درس پرواز آموخته بودند ، دیگر زیستن بر خاک زمین میسرشان نبود و جنگ بهانه ای بود تا مشق نیمه کاره ی آسمانی بودنشان را کامل کنند .... تصویر 
Major
Major
نمایه کاربر
پست: 575
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 7 دی 1385, 2:14 pm
سپاس‌های ارسالی: 2851 بار
سپاس‌های دریافتی: 2040 بار

پست توسط MOHAMMAD JAFAR »

اف-18 که مطلقا نيست موتورهايش هم RD-33 است ولي شفق هم نيست چون دم شفق شبيه دم اف-22 هست ولي دم اين هواپيما شبيه اف-18 هست ولي اف-18 نيست.
Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 1106
تاریخ عضویت: چهارشنبه 29 شهریور 1385, 11:12 am
سپاس‌های ارسالی: 176 بار
سپاس‌های دریافتی: 468 بار
تماس:

پست توسط Mehdi2224 »

این عکس در آرشیو سایت ACIG هست و در مورد اون هم چیزی نوشته نشده است ضمن اینکه اسم ای هواپیما رو هم گذاشتن صاعقه-80 من که کاملا گیج شدم .

همون طور که خودتون گفتین اسمش صاعقه 80 هست که از طرح های ساخت جنگنده نسل 4 هوانیروزه که به دلیل کمبود بودجه فعلا پا در هواست .
Super Moderator
Super Moderator
پست: 949
تاریخ عضویت: دوشنبه 29 اسفند 1384, 2:31 pm
سپاس‌های ارسالی: 2396 بار
سپاس‌های دریافتی: 1355 بار

پست توسط Reza 313 »

Mehdi2224 جان اگر اشتباه نکنم نام صاعقه 80 نامی بود که در منابع غربی تا مدتها به اشتباه به پروژه شفق اطلاق میشد....
...آن ها که بر فراز آسمان درس پرواز آموخته بودند ، دیگر زیستن بر خاک زمین میسرشان نبود و جنگ بهانه ای بود تا مشق نیمه کاره ی آسمانی بودنشان را کامل کنند .... تصویر 
Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 1106
تاریخ عضویت: چهارشنبه 29 شهریور 1385, 11:12 am
سپاس‌های ارسالی: 176 بار
سپاس‌های دریافتی: 468 بار
تماس:

پست توسط Mehdi2224 »

شاید در برخی فروم ها اینگونه باشه که علت اونههم کمبود اطلاعات درباره اون پرنده است ولی سیستم های اطلاعاتی آمریکا هرگز شفق رو با صاعقه 80 اشتباه نمیگیرن . چون شفق نیومده یه جورایی معروف شد
صاعقه 80 اگر اشتباه نکنم در سیستم کدهی آمریکا با FB-44 -Iranian lion شناخته میشد (.اگر اشتباه کردم دوستان تصحیح کنند . چون موضوع مربوط به تقریبا 2 سال پیشه و دقیقا خاطرم نیست )

صاعقه 80 با توجه به پایان پروژه صاعقه احتمالا از رده ساخت خارج بشه چون هوانیروز به علت عدم افزایش نسبی بودجه امسال فکر نکنم بتونه بیش از دو طرح رو همزمان ادامه بده .مخصوصا که ایران 140 هم باید همچنان در خط تولید بمونه . شاید بهتر باشه امسال با متوقف کردن یک پروژه امکانات و بودجه رو به سمت ساخت موتور و اوبونیک روانه کنند تا سال آینده بشه با اطمینان نسبت به کامل کردن تمامی پروژه ها قدم برداشت
ارسال پست

بازگشت به “متفرقه درباره نیروی هوایی”