بخش اختصاصي نيروي هوايي ايران

در اين بخش مي‌توانيد در مورد کليه مباحث مرتبط با متفرقه درباره نیروی هوایی ايران به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: شوراي نظارت, مديران هوافضا

ارسال پست
Major II
Major II
نمایه کاربر
پست: 158
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 14 مهر 1390, 9:07 pm
سپاس‌های ارسالی: 201 بار
سپاس‌های دریافتی: 617 بار

Re: IRIAF Su-20 / Su-22

پست توسط Arash27 »

Sami 1993 نوشته شده:تصویر








من موندم تو نیروی هوایی چه خبره.
بهتر نیست به جای تعمیر این عتیقه ها روی "ساخت" هواپیما کار کنن؟
Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 3805
تاریخ عضویت: شنبه 7 شهریور 1388, 3:26 am
محل اقامت: جمهوری اسلامی ایران
سپاس‌های ارسالی: 4180 بار
سپاس‌های دریافتی: 22794 بار
تماس:

Re: IRIAF Su-20 / Su-22

پست توسط Sami 1993 »

Arash27 نوشته شده:من موندم تو نیروی هوایی چه خبره.
بهتر نیست به جای تعمیر این عتیقه ها روی "ساخت" هواپیما کار کنن؟




از اتاق فرمان اشاره میکنن بودجه ندارن ............ شما چه ایرادهایی میگیرید !
Major II
Major II
نمایه کاربر
پست: 158
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 14 مهر 1390, 9:07 pm
سپاس‌های ارسالی: 201 بار
سپاس‌های دریافتی: 617 بار

Re: IRIAF Su-20 / Su-22

پست توسط Arash27 »

بودجه ندارن بعد همین دوهزار رو میدن پای آفتابه خرج لحیم؟
به نظر من ما باید تمام داشته هامون از بودجه و امکانات و نیروی متخصص رو یکجا کنیم و روی ساخت یه جنگنده واقعی هزینه کنیم. اینطوری لااقل یه چیز "قابل رونمایی" ازش در میاد.
یه ناوگان 5-6 فروندی از بمب افکن های دوران جنگ سرد چه دردی از ما دوا میکنه؟
عمده تهدیدات ما (عملا همشون) مربوط به حمله هوایی آمریکا و ناتو هست. هر قدر هم که سامانه های پدافندی قدرتمندی داشته باشیم باز هم به تعداد زیادی هواپیمای رهگیر نیاز داریم. فراموش نکنیم که تو جنگ 1991 تو موج اول حمله از صدها فروند موشک کروز و چند صد سورتی پرواز استفاده شد.
Major
Major
پست: 156
تاریخ عضویت: جمعه 16 مرداد 1388, 8:57 pm
سپاس‌های ارسالی: 2886 بار
سپاس‌های دریافتی: 2183 بار

Re: IRIAF Su-20 / Su-22

پست توسط apadana11 »

Sami 1993 نوشته شده:
Arash27 نوشته شده:من موندم تو نیروی هوایی چه خبره.
بهتر نیست به جای تعمیر این عتیقه ها روی "ساخت" هواپیما کار کنن؟




از اتاق فرمان اشاره میکنن بودجه ندارن ............ شما چه ایرادهایی میگیرید !


جناب Sami 1993 گرامی

تنها کافی است به نیروی دریایی ارتش نگاه کنیم، از سال 86 که دریادار سیاری به سمت فرماندهی رسیده تا امروز 2 ناوچه موشک انداز کلاس سینا در شمال،16 زیردریایی غدیر( مطابق اعلام رسمی صدا و سیما) در جنوب ، ناوهای محافظ جماران و دماوند و نخستین زیردریایی فاتح به نتیجه رسیده است ( از سهند در حال اتمام کار، ناوچه های سینا 7،4 و8 در دست ساخت در جنوب و دومین فاتح در شمال، ناوچه های در دست ساخت سینا 5 و 6 در شمال و موج 4 ، 5 ، 6 و پروژه لقمان و زیردریایی های فاتح -3 و بعثت در جنوب فاکتور میگیرم !!) آنچه که در دوره فرماندهی دریادار سیاری انجام شده آنهم در اوج تحریم را با تمام دوران قبل از آن یعنی از سال 1367 تا 1386 مقایسه کنید، بدون اغراق میشود تاریخ معاصر نیروی دریایی ارتش پس از انقلاب را به نیروی دریایی قبل از دریادار سیاری و نیروی دریایی بعد از دریادار سیاری تقسیم کرد. من نظامی نیستم اما با توجه به سطح تحصیلاتم ، هم در نهادهای دولتی و هم در نهادهای خصوصی کار کردم و یک حداقل هایی از مدیریت را یاد گرفته ام. اصول بسیار ابتدایی مدیریتی می گوید با وجود اینکه عمده ناوگان هوایی ایران ، آمریکایی و روسی است ، برای جلوگیری از حرز روی منابع و ایجاد مشکلات کمتر در زمینه آموزش و تعمیر و.... میبایست هر چه بیشتر ناوگان را یکدست کرد، در عین حال نه تنها شاهد این کار نیستیم بلکه میراژها با وجود تعداد ناکافی اونها احیا می شوند وآقایان به این موضوع افتخار هم میکنند، همزمان هیچ برنامه ای هم برای بازنشست کردن جنگنده ناکارآمد چینی یا همان F-7 وجود ندارد و اگر این را بگذارید در کنارعدم تجدید رنگ دماغه تامکت ها با توجیه تحریم و کمبود بودجه (که منجر به سرخ رنگ شدن آنها بدلیل از بین رفتن پوشش رویی می شود و با وجود اینکه نداشتن پوشش خاص بر روی دماغه در کار رادار تامکت اخلال ایجاد میکند) و بی برنامگی و آشفتگی حتی در سطوح بسیار ابتدایی مانند رنگ آمیزی جنگنده ها و موارد دیگری که از حوصله بحث خارج است. تمام موارد بالا را در کنار این حیف ومیل بیت المال بگذارید، متوجه خواهید شد که کمبود بودجه تنها پوششی برای توجیه بی لیاقتی و بی کفایتی در سطح فرماندهی نیروی هوایی است و بس
آخرین ويرايش توسط 1 on apadana11, ويرايش شده در 0.
Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 3805
تاریخ عضویت: شنبه 7 شهریور 1388, 3:26 am
محل اقامت: جمهوری اسلامی ایران
سپاس‌های ارسالی: 4180 بار
سپاس‌های دریافتی: 22794 بار
تماس:

Re: IRIAF Su-20 / Su-22

پست توسط Sami 1993 »

شما منظور منو نگرفتی !

به این جملات می گن کنایه !

آقایون نیروی هوایی مدتهاست خودشون پشت این جمله کمبود بودجه قایم کردن !

اما تاریخ مصرف این جمله دیگر تمام شده ، چون سطح اطلاعات کاربران رفته بالا و دیگر اینجور توجیه ها رو به همین راحتی قبول نمی کنند !

چند وقت پیش تو میلیتاری صحبتهایی شد بود !

در ابتدا پست جناب Goebbels که در آخر منو خطاب دادن !

Goebbels نوشته شده: وضعیت پایگاه یکم شکاری واقعا افتضاحه (حالا تهرانی های کنجکاو از نزدیک میبنند برخی مسائل رو برای شما خرجش یک گوگل ارث)! چه نگهداری از هواگرد ها و چه تاسیسات و .................

مشکلات و ضعف ها فقط به یک رمپ ختم نمیشود بلکه شلتر ها و خیلی موارد دیگه که کاملا هم مورد استفاده قرار دارند و نه متروکه

وقتی عایق بندی سقف شلتر های مورد استفاده رو به نابودیه ، برخی از شلتر ها و فضاهای انباری غیر قابل استفاده اند و هواگرد ها در فضا رها شدن و ..........

این هایی که گفتم بحث داشتن سرمایه درش شوخیه (مرمت چند پناهگاه و یک الی دو رمپ هزینه سنگینی ندارد) حتی ساخت چند شلتر به جهت جلوگیری از نابود شدن هواگرد ها در فضای باز هم کاملا منطقیه و باز هم بودجه مافوق تصوری نمیخواهد

دوستانی مثل سامی بیشتر و بهتر میتونن توضیح بدن (به عنوان یک شاهد زنده)


و پست من !

وضعیت اون شلتر غیر قابل توصیفه !

مخصوصا اون میله گرد هاش که بیرون زده بود!

قبلا گفتم ، همین الان ( اون موقع البته ) با گوگل ارث مهرآباد رو بررسی کنید ، 20 تا فانتوم در انتظار اورهال در فضای باز مهرآباد می بینید !

بقیه جنگنده ها ، اعم تامکت و تایگر و میراژ و فالکروم و فنسر هم که هستن !

روزی که رفتیم نمایشگاه پلیس ، یکی از جمع ( که البته کاربر هم نبود و جز دوستان کاربران بود ) که در همون محدوده مهرآباد فروشگاه مواد غذایی دارن برخی وقتها از نیرو سفارش می گیرن ، تعریف می کرد که شاهد بوده داخل همین آشیانه ها فالکرومی رو دیده که کل دل و رودش داخل آشیانه بیرون ریخته و مشخص بوده که مدتهاست که همونطوری اونجا رها شده ( فکر کنم موقع بیان این موضوع سینا بود ! )

مثلا اینها جنگنده های با ارزش ما هستن و اگر یکی از دست بره ، ما جایگزینی براش نداریم و عقل سلیم حکم می کنه که 2 برابر شرایط معمول ازشون نگه داری بشه !

هزینه تعمیر و اورهال این جنگنده که به دلیل پا به سن گذاشتن ، نبود قطعات و تامینشون از سرگردنه ای به اسم بازار سیاه و یا ساخت به چند برابر قیمت همینطوری سربه فلک گذاشته ، خیلی راحت هم جنگنده رو تو فضای باز گذاشتن که شرایط جوی وضغیت اون جنگنده رو بدتر کنه که کمترین تاثیرش افزایش کوتاه مد و بلند مدت هزینه اورهال هست !

سینا می گه شلتر و پناهگاه ، من می گم همین سیلوهای معمولی ( که تو این مملکت هرروز مثل علف هرز سبز داره سبز می شه ) رو بسازن و جنگنده ها رو تا زمان رسیدن وقت اورهالشون ، اون تو دپو بشن !

مگر چه قدر هزینه داره ، اونهم به نسبت به هزینه اورهال یک جنگنده و هزینه ای که بابت همین قرار داشتن جنگنده در فضای باز و در معرض شرایط مختلف جوی تحمیل می کنه ؟!؟!؟

از این ور ادعای کمبود بودجه ای شون گوش فلک رو کر کرده ( انگار نه انگار که بقیه نیرو ها هم دچار مشکل بودجه هستند مثل همین نیروی دریایی ، اما نداجا کجا و بقیه کجا ! )، از اونور همین بودجه ای که دارن رو خیلی راحت به فنا می دن !

من به این نتیجه رسیدم که یا این ادعای ندادن بودجه کذب هست و اینها به اندازه کافی بودجه دارن و با همین کارها دارن به فنا می دن و یا در صورت درست بودن ، کاملا مشخص هست که مملکت داران ما با دیدن همین وضعیت حاضر به تخصیص بودجه بیشتر نشدن که من همینجا ازشون تشکر می کنم !

مشکل نیروی هوایی و کل مجموعه ارتش ریشه ای و ساختاری از ابتدای تاسیس آن در ابتدای این قرن 14 شمسی هست ، به قول معروف :

خشت اول چون نهد معمار کج --- تا ثریا می رود دیوار کج

ساختاری بسته و به شدت فرماندهی محور که باید در راس هر کدام از نیرو ها یک فوق ( ابر ) فرمانده قرار داشته باشه که بتونه کاری بکنه !

مثال کنونیش هم نیروی دریایی با فرماندهی دریادار سیاری هست که با اومدنش نیروی دریایی که رسما در حال اضمحلال بود رو زنده کرد و نجات داد !

و مطمئنم اگر همین امروز اعلام کنند که سیاری دیگر در نیروی دریایی نیست ، این نیرو چنان به زمین بخورد که در تاریخ ثبت شود !

در همون محدوده که شلتر قابل دید بود ، سینا درباره وضعیت لشکر زرهی قزوین هم برای ما گفت که رسما یک فاجعه به تمام معنا هست ( که چطوری جیپ سفیرهایی که عمرشون به 10 سال هم نمی رسه تو فضای باز و شرایط جوی قزوین در حال نابود شدن هستن ) !

حرف برای گفتن زیاده و بدتر از اون حرصی هست که داریم می خوریم !


در رابطه جنگنده بومی ......

بیش از یک دهه هست که تو این مملکت پروژه ای وجود داره که بیشتر به نام شفق می شناسیم !

و ......

با وجود همچین پروژه ای با این قدمت ، آقایون نیروی هوایی پروژه کوثر رو شروع کردن که به نسبت شفق یک جت عقب مانده محسوب می شود !

حالا جالبه تا چند وقت دیگه باید شاهد پرواز یک جت ( Q-6 ) در چین باشیم که شباهت زیادی به شفق دارد !

تصویر

, اون روز ما چه حرصی بخوریم !

بدتر از اون قراره به خدمت پاکستان در بیاد !
آخرین ويرايش توسط 1 on Sami 1993, ويرايش شده در 0.
Captain I
Captain I
نمایه کاربر
پست: 1637
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 4 مرداد 1386, 11:53 pm
سپاس‌های ارسالی: 8092 بار
سپاس‌های دریافتی: 3732 بار

Re: IRIAF Su-20 / Su-22

پست توسط KH.I.A.2500 »

ایران قصد دارد تولید جنگنده های سنگین را راه اندازی کند و در حال حاضر در انتظار تصویب این طرح از سوی مقامات کشور است. روز دوشنبه خبرگزاری فارس به نقل از عزیز نصیرزاده، معاون فرمانده کل نیروی هوایی ایران این مطلب را گزارش داد .
به گفته عزیز نصیرزاده، ایران در حال حاضر مدل بهبود یافته بمب های "هوشمند" با دقت بالای موسوم به Qasedرا تولید می کند.
وی گفت: "چند سال است که ما بمبها و موشک های" هوشمند" را تولید می کنیم و می خواهیم پتانسیل کامل را در این زمینه به کار ببریم. ما همچنین بمب ها با ناوبری لیزری ( LGB ) و - ناوبری GPS را تولید کرده ایم. این بمب ها مورد آزمایش قرار گرفته است".
نصیرزاده تاکید کرد که ایران یکی از مدل های از جنگنده های فرانسوی "سراب" را تکمیل کرد.
به گفته معاون فرمانده کل، ایران تولید هواپیمای جدید "Kovser" طراحی برای آموزش خلبانان را آغاز کرد.

خواندن کامل متن: [External Link Removed for Guests]

_______________________________________________________


وی همچنین با اشاره به موضوع ساخت جنگنده نیمه سنگین گفت: بحث ساخت جنگنده‌ نیمه سنگین، طرحی بود که توسط کارشناسان و اساتید دانشگاه هوایی شهید ستاری به مراجع بالاتر فرستاده شده و منتظریم تا تصویب شود. در صورت تصویب، ساخت آن در صنایع دفاع انجام می‌شود که کار بسیار سنگینی است.
نصیرزاده تاکید کرد: این هواپیمای شکاری فعلا در سطح طراحی است و اسمی ندارد.
.
.
.
نصیرزاده به ساخت جنگنده‌های جدید اشاره کرد و گفت: پروژه‌های دیگری در خصوص ساخت جنگنده‌ها توسط صنایع دفاع از جمله جت آموزشی کوثر در حال انجام است.

خواندن متن کامل: [External Link Removed for Guests]
______________________________________________________


به گزارش مشرق به نقل از تسنیم، سردار مجید بکایی جانشین وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با بیان اینکه کارکنان وزارت دفاع با تلاش‌های شبانه‌روزی به دنبال این هستند که دستاوردهای جدید اعلام شده را در زمان مقرر به بهره‌برداری برسانند، اظهار داشت: یکی از این دستاوردها در بخش تولید جنگنده‌ها، تولید جنگنده‌ نیمه‌سنگین است که مراحل ساخت و تکمیل آن ادامه دارد.

متن کامل: [External Link Removed for Guests]

______________________________________________________


وي با اشاره به بحث خودكفايي در نيروهاي مسلح، به بيان نمونه‌هايي از دستاوردهاي نظامي متخصصان كشورمان در نيروهاي زميني، هوايي و دريايي مي پردازد و مي‌گويد: اگر امروز شاهد ساخت خودروهاي تاكتيكي، تانك، توپ و موشك‌هاي زمين به زمين، جنگنده‌ها، از جمله موشك‌هاي هوا به هوا، رادارهاي برد بلند، كوتاه، موشك‌هاي ارتفاع پست، متوسط و بلند و انواع شناورها هستيم، تمامي آنها در سايه تدابير و رهبري فرمانده معظم كل قوا تحقق يافته است.اميري در ادامه از در دست تهيه و ساخت بودن يك جنگنده جديد در نيروي هوايي ارتش خبر مي‌دهد و مي‌گويد: در نيروي هوايي، شاهد ساخت جنگنده‌ صاعقه و بمب قاصد بوده‌ايم كه هدفگذاري بعدي، دسترسي به جنگنده نيمه سنگين است كه برگ برنده‌اي براي جمهوري اسلامي خواهد بود.

متن کامل: [External Link Removed for Guests]
  
*  *
*  جز ايران نباشد مرا نام ياد *   * * * *    * * *   *  که يزدان مرا زين سبب کام داد *  * *   
Major II
Major II
نمایه کاربر
پست: 158
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 14 مهر 1390, 9:07 pm
سپاس‌های ارسالی: 201 بار
سپاس‌های دریافتی: 617 بار

Re: IRIAF Su-20 / Su-22

پست توسط Arash27 »

هیچکس در توانایی ما و کارهایی که کردیم، تلاش های حال حاضر و آینده شکی نداره. خیلی ها همین الان که ما داریم پست میذاریم دارن برای این کشور زحمت میکشن. اما مساله اینجاست که چطور و در چه جهتی؟
مثال در این زمینه فراوونه که دوستان نمونه اش رو در نیروی دریایی گفتن. البته نباید همه ی این پیشرفت ها رو وابسته به یه نفر دونست. بعضی از دستاورهایی که گفته شد خیلی قبل تر از دریادار سیاری کلید خوردن. بگذریم بریم سر نیروی هوایی.

یادم نمیره اون روزهایی رو که منتظر بودم روسها به تعهدشون عمل کنن و اس300 رو به ما تحویل بدن. دورانی که دلم به ضد هوایی های توپخانه ای ساخت وطن و هاوک و امثال اون خوش بود. از اون روزها زیاد نمیگذره. حالا فقط بعد از 5 سال که روسها اس300 رو به ما ندادن، باور رو ساختیم. باور373 شوخی نیست، وعده نیست، توهم نیست، واقعیه. با تمام ملزومات و سامانه های مربوط به یه سیستم پدافند هوایی قرن 21.

اما اینایی که میگن چی؟ فقط میگن. کدوم یکی از اینا از یه عکس بیشتره؟ حتی بعضیاشون "توی یه خبر" به اندازه ی یک "اسم" وجود دارن و بس. میدونم که میدونید و اونهایی هم که نمیدونن بدونن ترجمه ی "میراژ" به فارسی میشه "سراب". اگر منظور این بنده خدا این بوده که میراژ رو کپی کردن دستشون درد نکنه. ولی این طراحی به درد الان با تهدیدات حال حاضری که علیه ما هست میخوره یا قراره مثل قاهر فقط یه خبر جنجالی باشه؟ هر عاقلی میدونه قاهر یا هیچوقت پرواز نمیکنه یا بعد از یه جراحی پلاستیک سنگین بعد از اینکه از دماغه تا دمش رو برد زیر تیغ!!!!!!!! شاید یه چیزی ازش در بیاد. بگذریم. ما از زمان شهید یاسینی داریم تلاش میکنیم هواپیما بسازیم. یه دوره ای خوب پیشرفت کردیم. الان چی؟

فقط همین قدر بگم که تا یه خبر تایید شده با عکس و جزییات وجود نداشته باشه تمام اینها فقط حرف و مایه دلگرمیه (بخونید دل خوش کنک).

شخصا بین کوثر88 و شفقی که معلوم نیست این طرح خاص بال به چه دردش میخوره اولی رو انتخاب میکنم. اگر الان دهه 70 میلادی بود و اینجا آمریکا بود، شاید A-10 با اون توپ 30 میلیمتری با این بال ساخته میشد. نه الان که کلا همه چیز عوض شده.
تنها چیزی که الان واقعی به نظر میرسه کوثر88 هست. حداقل معلومه برای اویونیکش خیلی زحمت کشیدن. اونم باید حداقل تا دهه فجر صبر کنیم. تا 7 آذر برای فاتح صبر کردم خبری نشد. امیدوارم این یکی اونجوری نشه.
Captain I
Captain I
نمایه کاربر
پست: 1637
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 4 مرداد 1386, 11:53 pm
سپاس‌های ارسالی: 8092 بار
سپاس‌های دریافتی: 3732 بار

Re: IRIAF Su-20 / Su-22

پست توسط KH.I.A.2500 »

سلام به همگی

آیا تا زمانی که یک جنگنده عملیاتی با اویونیک پیشرفته و دیجیتالی را تست نکرده ایم و نساخته ایم، می توانیم وارد مراحل بعدی شویم؟ آیا می توانیم تا زمانی که تیم های طراحی با کار کردن روی طرح هواپیماهای موجود، مهارت و تجربه و دانش کافی بدست نیاورده اند یک دفعه بپریم روی یک جنگنده خیلی پیشرفته؟
اگر منتظر ساخت جنگنده ای کارامد و با کیفیت بالا برای نبردهای مدرن هستیم باید در هر مرحله از پیشرفت، با توسعه دانش در آن حوزۀ بخصوص جای پایمان را محکم کنیم و سپس با اطمینان سراغ مراحل بعدی برویم.
خودتان می دانید که صنایع هوایی استانداردهای بسیار بالایی دارد و چه بسا تجهیزاتی ساخته شوند که استفاده از آن ها در سایر نیروها منعی نداشته باشد ولی همین تجهیزات برای استفاده در یک هواپیما فاقد استاندارد هستند.
نمی دانم چرا موتور موشک سوخت جامد با موتور جنگنده مقایسه می شود؟ چرا موتور پیستونی با موتور جت مقایسه می شود؟ و...

ما خیلی از زیرساخت ها را نداشتیم و به مرور توسعه دادیم. تصور می کنم دهه پیش رو، دهه توسعه جهش گونه در صنایع هوایی ما خواهد بود. ما الان تقریباً به مرزی رسیده ایم که می توانیم آموخته ها و تجربه های بدست آمده در طول سالیان دراز را تبدیل به محصول کنیم.

اما در مورد وضعت نگهداری هواپیماها و برخی مسائل مدیریتی در اداره پایگاه ها شاید حق با شما باشد. ما یک رژه معمولی را نمی توانیم درست اجرا کنیم و بی سلیقگی از همه جای رژه می بارد و این را همه دیده اند!
  
*  *
*  جز ايران نباشد مرا نام ياد *   * * * *    * * *   *  که يزدان مرا زين سبب کام داد *  * *   
Major II
Major II
پست: 179
تاریخ عضویت: چهارشنبه 24 بهمن 1386, 8:04 pm
سپاس‌های ارسالی: 428 بار
سپاس‌های دریافتی: 467 بار

Re: IRIAF Su-20 / Su-22

پست توسط kaveh606 »

بر فرض اینکه اراده جدی و توانایی طراحی و ساخت یک هواپیمای جنگنده پیشرفته در کشور وجود داشته باشه بالاخره یک شبه که چنین جنگنده ای رو نمیشه طراحی کرد و ساخت و به تولید انبوه رسوند ... تا اون موقع قرار هست مسئولین دست روی دست بذارن و از همین هواپیماهای 50-40 سال پیش استفاده کنند هواپیماهایی که یک نبرد هشت ساله رو پشت سر گذاشتن. که البته متاسفانه اراده جدی جهت ساخت هواپیما وجود نداره ...
نه ساخت نه خرید و...
Major II
Major II
نمایه کاربر
پست: 158
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 14 مهر 1390, 9:07 pm
سپاس‌های ارسالی: 201 بار
سپاس‌های دریافتی: 617 بار

Re: IRIAF Su-20 / Su-22

پست توسط Arash27 »

KH.I.A.2500 نوشته شده:سلام به همگی

آیا تا زمانی که یک جنگنده عملیاتی با اویونیک پیشرفته و دیجیتالی را تست نکرده ایم و نساخته ایم، می توانیم وارد مراحل بعدی شویم؟ آیا می توانیم تا زمانی که تیم های طراحی با کار کردن روی طرح هواپیماهای موجود، مهارت و تجربه و دانش کافی بدست نیاورده اند یک دفعه بپریم روی یک جنگنده خیلی پیشرفته؟
اگر منتظر ساخت جنگنده ای کارامد و با کیفیت بالا برای نبردهای مدرن هستیم باید در هر مرحله از پیشرفت، با توسعه دانش در آن حوزۀ بخصوص جای پایمان را محکم کنیم و سپس با اطمینان سراغ مراحل بعدی برویم.
خودتان می دانید که صنایع هوایی استانداردهای بسیار بالایی دارد و چه بسا تجهیزاتی ساخته شوند که استفاده از آن ها در سایر نیروها منعی نداشته باشد ولی همین تجهیزات برای استفاده در یک هواپیما فاقد استاندارد هستند.
نمی دانم چرا موتور موشک سوخت جامد با موتور جنگنده مقایسه می شود؟ چرا موتور پیستونی با موتور جت مقایسه می شود؟ و...

ما خیلی از زیرساخت ها را نداشتیم و به مرور توسعه دادیم. تصور می کنم دهه پیش رو، دهه توسعه جهش گونه در صنایع هوایی ما خواهد بود. ما الان تقریباً به مرزی رسیده ایم که می توانیم آموخته ها و تجربه های بدست آمده در طول سالیان دراز را تبدیل به محصول کنیم.

اما در مورد وضعت نگهداری هواپیماها و برخی مسائل مدیریتی در اداره پایگاه ها شاید حق با شما باشد. ما یک رژه معمولی را نمی توانیم درست اجرا کنیم و بی سلیقگی از همه جای رژه می بارد و این را همه دیده اند!


قرار نیست یکدفعه بپریم. ما همین حالا هم تکنولوژی ساخت رادارهای آرایه فازی فعال رو کاملا بومی کردیم. با یه نگاه به پروژه های بزرگ توی دنیا میشه فهمید نیازی نیست حتما خود هواپیما وجود داشته باشه تا مثلا رادار و سیستم کنترل آتش و سلاح اون "بعدا" متناسب با هواپیما طرای بشن. از F-14 تا F-35 یه نگاهی بندازین. قبل از "عمیلاتی شدن" یا حتی اتمام آزمون های پروازی رپتور و لایتنینگ، رادار و سیستم کنترل آتش تقریبا آماده بودن و داشتن آزمایش های پروازی رو روی 727 میگذروندن. نقطه ی اوج این مساله تامکت بود که خود تامکت ساخته شد تا رادار AWG-9 و فونیکس رو حمل کنه. ساخت رادار و سیستم کنترل آتش و سلاح موازی با خود جنگنده پیگیری میشه نه بعد از اینکه هواپیما ساخته شد تازه 5-6 سال صرف ساخت اویونیکش بشه بعدش هم باز طراحی بدنه (نسبت به زمان عملیاتی شدن) قدیمی شده.


برای کشوری که این همه رادارهای پیشرفته و متنوع رو میسازه طراحی رادار جنگنده هر قدر هم که سخت باشه غیر ممکن نیست. ما تا الان چندین مدل رادار و سیستم پدافند هوایی رونمایی کردیم. دستکم یه بهینه سازی کوچیک روی جنگنده ها باید رسانه ای میشد. ما هنوز تنها تلاش واقعی مون برای ساخت موشک هوا به هوا محدود به "کپی" و احتمالا "بهینه سازی" فونیکس هست. 7-8 سال پیش این کار رو با موشک هاوک انجام دادیم و الان صیاد 2،3،4 و طائر 2ب و نمونه های دوربردتر طائر فاصله ی چندانی تا عملیاتی شدن ندارن.

اگر نگیم تو نیروی هوایی هیچ تلاش قابل ملاحضه ای انجام نمیشه (به جز کوثر و در مقایسه با سپاه یا نیروی دریایی) حداقل باید گفت نیروی هوایی خیلی عقب تر از این حرف هاست.
New Member
پست: 10
تاریخ عضویت: جمعه 5 آبان 1385, 7:27 pm
سپاس‌های دریافتی: 8 بار

Re: بخش اختصاصي نيروي هوايي ايران

پست توسط hadiii »

با سلام من کاری به ساخت هواپیما ندارم اما برای کشتن داعشی ها و...... نیازی به هواپیمای خیلی پیشرفته نداریم
:x :x :x :x :x
Major II
Major II
نمایه کاربر
پست: 158
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 14 مهر 1390, 9:07 pm
سپاس‌های ارسالی: 201 بار
سپاس‌های دریافتی: 617 بار

Re: بخش اختصاصي نيروي هوايي ايران

پست توسط Arash27 »

hadiii نوشته شده:با سلام من کاری به ساخت هواپیما ندارم اما برای کشتن داعشی ها و...... نیازی به هواپیمای خیلی پیشرفته نداریم
:x :x :x :x :x


همین حالا هم داریم میکشیم شون. اما دفاع هوایی چی میشه؟
ارسال پست

بازگشت به “متفرقه درباره نیروی هوایی”