نکاتي مبهم پيرامون ورود به خدمت جنگنده هاي جديد ايران

در اين بخش مي‌توانيد در مورد کليه مباحث مرتبط با متفرقه درباره نیروی هوایی ايران به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: شوراي نظارت, مديران هوافضا

ارسال پست
Captain II
Captain II
نمایه کاربر
پست: 122
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 2 شهریور 1385, 4:32 pm
محل اقامت: LA/Teh
سپاس‌های ارسالی: 59 بار
سپاس‌های دریافتی: 123 بار
تماس:

نکاتي مبهم پيرامون ورود به خدمت جنگنده هاي جديد ايران

پست توسط salar_jetline »

 نکاتي مبهم پيرامون ورود به خدمت جنگنده هاي جديد ايران 




ورود به خدمت صاعقه و آذرخش نه تنها بر شبهات ما درباره ی تصاویر قبلی این هواپیما و آزمایشات گذشته ی آن ها پایان نداد ، بلکه باعث ایجاد مسائل مبهم بیشتر در ذهن ما شد .
نوشته ی زیر تفاوت های ظاهری جنگنده ها و علت احتمالی آن را بر می شمرد .



جنگنده ی صاعقه :

1 - دهانه ی ورودی هوا :
یکی از تفاوت های اصلی 3 فروند صاعقه ای که در روز رژه ی نیروهای مسلح پرواز کردند با یک فروند صاعقه ی دیگر ، شکل و سطح مقطع مدخل ورودی هوای آن ها بود .
صاعقه ی اول با شماره ی ثبتی S110-001 ، همان صاعقه ای بود که ورودی هوای آن به شکل مستطیل بوده و در واقع این هواپیما ، همان صاعقه ای بود که سال گذشته اولین پرواز خود را انجام داد و بدون تغییر در رژه ی امسال همراه با 2 فروند دیگر پرواز کرد .
اما نکته ی جالب این است که 2 فروند دیگر ، با این صاعقه تفاوت داشتند . صاعقه ی دوم با شماره ثبتی S110-002 دارای مدخل هوای تقریبا گرد بود . همچنین صاعقه ی سوم ( که رجیستر نداشت اما ما آن را با رجیستر S110-003 در نظر می گیریم ) دقیقا همانند صاعقه ی دوم بود .
بنابراین صاعقه ی اول را می توان تیپ 1 صاعقه ، و صاعقه ی دوم و سوم را تیپ 2 صاعقه دانست . ( این نام گذاری از طرف من به این دلیل صورت گرفته که یکی از مسئولین نیروی هوایی از ورود به خدمت تیپ 3 صاعقه خبر داده است )
علت تغییر شکل ورودی هوا را در صاعقه های تیپ 2 را باید بکار گیری موتوری جدید یا دست کم بهینه سازی موتور قبل دانست . هرجند همچنان احتمال نصب RD-33
روی آن بسیار کم است - به همان دلیل همیشگی یعنی عدم خروج دود از اگزوز و کوچک بودن دهانه ی خروجی اگزوز موتور - و احتمالا همان موتور J-85 بهینه سازی شده و شاید نمونه ی توربوفن آن در صاعقه ی جدید به کار رفته .


 تصویر
صاعقه ی بالایی : تیپ 1 ( که سال پیش آزمایش شد با دهانه ی مستطیل شکل )
صاعقه ی پایینی : تیپ 2 ( که برای اولین بار نشان داده شده با دهانه ی بزرگتر بیضی شکل )




تصویر
مدخل هوای صاعقه ی تیپ 2 با رجیستر S110-002



[External Link Removed for Guests]
صاعقه ی تیپ 1 که سال پیش آزمایش  




2 - مسلسل دماغه :
صاعقه ای که سال پیش آزمایش شد فاقد مسلسل دماغه بود ، اما به نظر می رسد همان هواپیما امسال با یک مسلسل در سمت چپ بارگذاری شده بود .
ولی صاعقه ی تیپ 2 دارای 2 مسلسل دماغه در چپ و راست است . بنابراین احتمال وجود راداری مناسب برای آن کم است . چون 2 مسلسل به همراه فشنگ های آن فضای زیادی را از دماغه ی کوچک صاعقه اشغال می کند و جایی برای قرار گیری رادار بزرگ با برد و قابلیت های بیشتر باقی نمی ماند . بنابراین به نظر نمی رسد که بتواند سلاح های هدایت شونده نظیر موشک های هوا به هوای اسپارو و R-73 و بمب های هدایت شونده و لیزری را حمل کند . ( البته خود مسئولین اعلام کرده بودند بمب هدایت شونده ی قاصد با موفقیت روی صاعقه نصب و شلیک شده است )


 تصویر
صاعقه ی تیپ 1 با 1 مسلسل در دماغه



تصویر
هواپیمای جلویی:صاعقه ی تیپ 2 با 2 مسلسل دماغه



[External Link Removed for Guests]
عکس سال پیش که فاقد مسلسل  



دم جنگنده :
در قسمت دم نیز این دو نوع صاعقه ، از نظر نحوه ی اتصال ریشه ی سکان ها و قسمت بیرونی موتور با هم تفاوت دارند .


 تصویر
تفاوت ذکر شده در قسمت دم مشخص  



رنگ آمیزی :
هرچند این مورد کم اهمیت به نظر می رسد اما برای تکمیل این نوشته اضافه کنم که صاعقه ی نوع 1 در شماره ی ثبتی ، آرم Air Force ، و جداره ی داخلی ورودی هوای موتور سفید رنگ است ولی صاعقه ی نوع 2 در قسمت های ذکر شده به رنگ زرد هستند .

همچنین محل نصب آنتن دماغه در تیپ 2 ، بر خلاف تیپ 1 کمی پایینتر از نوک دماغه است .


 تصویر
تفاوت رنگ آمیزی رجیستر ، آرم Air Force و جداره ی داخلی مدخل هوا در دو  



جنگنده ی آذرخش :

آیا آذرخش وجود خارجی دارد ؟
در اواخر بهار بود که وزیر دفاع ، از پرواز جنگنده ی جدید در ماه های آینده خبر داد که ذهن همه ی دوستداران پرواز در ایران را به سمت آزمایش شفق ، مرغ عاشورا و امثال اینها سوق داد . اما در نهایت تعجب هواپیمای آذرخش که نام و تصویر آن را در سال های اخیر ، بارها شنیده بودیم به عنوان جنگنده ی جدید معرفی گشت .
جالب است که نیروی هوایی تنها اجازه ی ثبت یک عکس از پرواز این هواپیما را داد . در حالی که در پرواز سال قبل صاعقه ، بسیاری از خبر گزاری ها ، عکس های زیادی از آن در اختیار عموم قرار داده بودند . اما ما که امید داشتیم در رژه ی 31 شهریور عکس های زیادی از آن ببینیم ، تنها 1 یا 2 عکس از آن دیدیم . در حالی که عکس صاعقه ها باز هم به وفور یافت می شد .
اما می رسیم به نکته ی تامل برانگیز پرواز آذرخش : اگر به تنها عکسی که از آذرخش در یک ماه اخیر پخش شد دقت کنیم متوجه تفاوت عمده ی آن با دو تصویر آذرخش در رژه ی گذشته می شویم .
جای تعجب دارد که آذرخشی که آن را در اولین پرواز خود در ماه گذشته دیده بودیم اصلا در رژه ی ارتش حضور نداشت . در واقع 3 هواپیمایی که در رژه حضور داشتند اصلا آذرخش نبودند ، بلکه F-5 E/F هایی بودند که تنها به رنگ آذرخش در آمده بودند . ( جالبست که یکی از اف5 هایی که رنگ شده بود دوکابینه بود )

با مقایسه ی تک عکس پرواز اولیه ی آذرخش با عکس پرواز فرمیشن 3 فروندی آذرخش در روز رژه ، به موارد زیر پی می بریم:
1 - مدخل هوای ورودی آذرخش اولیه همانند اف18 زیر بال قرار دارد اما آذرخش روز رژه ( بهتر بگویم همان اف5 ) مدخل جلوی ریشه ی بال و پشت کابین بود
2 - بال های آذرخش اولیه در میانه بدنه نصب شده اند اما در روز رژه ما محل نصب بال ها را در زیر بدنه دیدیم
3 - بسیاری از تفاوت های دیگر نیز وجود دارد اما چون در روز 31 شهریور ، عکس از فاصله ی دور گرفته شده ، ویژگی های آن کاملا آشکار نیست


 تصویر
تنها عکس نشان داده شده از پرواز اولیه ی آذرخش ( 15 مرداد 86)


تصویر
عکس روز رژه : با دقت بیشتر در این دو عکس تفاوت آن ها را در مدخل ورود هوا و محل نصب بال مشاهده می  
  ضمن لیدر این دسته ی پروازی آذرخش، یک اف 5 دو کابینه است!! 




کلام آخر :

با دقت بیشتر در عکس ها به سوال های زیر می رسیم :

1 - چرا تنها یک عکس از آذرخش اولیه نشان داده شد اما در عین حال تعداد عکس های صاعقه زیاد بود ؟

2 - چرا در روز رژه هم همین اتفاق افتاد ؟

3 - چرا آذرخشی که ما قبلا دیده بودیم حتی جزو یکی از اف 5 های آذرخش نما ، پرواز نکرد ؟

4 - آیا دلیل وجود تنها یک عکس و عدم پرواز آذرخش اصلی در رژه ی هفته ی دفاع مقدس ، می تواند رخ دادن سانحه ای برای آن در روز پرواز اولیه باشد ؟

5 - آیا اصلا تک عکس موجود از پرواز اولیه ی آذرخش ساختگی نیست ؟

6 - اصلا آیا آذرخش وجود خارجی دارد ؟ اگر دارد چرا حتی یک فروند از آن ها در در روز رژه حضور نداشت ؟

7 - آیا آذرخش طرحی خیالی بود تا پاسخی برای خرید های گسترده ی تسلیحاتی کشور های عرب و اسرائیل در آن زمان باشد ؟

...

در نهایت این را بگویم که اصلا قصد به زیر سوال بردن توانایی های مهندسان و طراحان و سازندگان جوان کشور را ندارم بلکه معتقدم باید از بزرگ نمایی ها و اغراق دوری جوییم و توانمندی هایمان را آنگونه که هست نمایش دهیم .
به شخصه به طراحی و ساخت چنین هواپیماهایی افتخار می کنم و آن را شروعی بسیار مناسب برای صنعت نوپای هواپیماسازی کشور می دانم.


نویسنده : سالار اسلامی
It's time to BUZZ the World
Captain II
Captain II
پست: 530
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 24 تیر 1386, 3:06 am
محل اقامت: اصفهان
سپاس‌های ارسالی: 36 بار
سپاس‌های دریافتی: 140 بار
تماس:

Re: نکاتي مبهم پيرامون ورود به خدمت جنگنده هاي جديد ايران

پست توسط Danial_4139 »

همه چیز این هواپیما مشکوکه حتی موتور این هواپیما هر جور فکرشو میکنم چطور میشه RD-33 رو تو این کوچولو جا داد به جایی نمی رسم :?
فکر کنم ما در حال حاضر یه 10 تایی از این هواپیما ها داریم که هر کدوم یه شکل خاصی داره حتی این هواپیمایی که ورودی هواش زیره بالشه دارای یک سکان هست .

J-85
[External Link Removed for Guests]


RD-33
[External Link Removed for Guests]
Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 557
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 2 آذر 1385, 1:22 am
سپاس‌های ارسالی: 8 بار
سپاس‌های دریافتی: 67 بار
تماس:

پست توسط torabi89 »

من فکر نميکنم صاعقه بتونه از موتور ار دي 33 استفاده کنه؛اين موتور بسيار حجيم بوده و درصورتي که بخوان درون بدنه قرار بدنش بايد تغييرات اساسي در بدنه ايجاد کنند ؟!
اينطور که از قضيه پيداست مسئولين نيروي هوايي در پي اين هستن که سکان 7 شکل صاعقه اي که همه ديديم با ريشه هاي بال و ورودي موتور هاي زير بال که تو آذرخشي که چند هفته قبل در اصفهان ازمايش شد ترکيب کنن !

در اين صورت اگر موتور ها رو زير بال نصب کنن مثل اف18 يا يه چيزي تو مايه هاي ميگ29 اين محدوديت حجم هم برطرف خواهد شد! اما در مورد صاعقه اي که الان ديديم مطمئن باشيد که موتور اون ار دي 33 نيست. :D
اگر علم در ثريا باشد مردماني از سرزمين پارس به آن خواهند رسيد. پيامبر اکرم (ص)
Major
Major
نمایه کاربر
پست: 575
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 7 دی 1385, 2:14 pm
سپاس‌های ارسالی: 2851 بار
سپاس‌های دریافتی: 2040 بار

پست توسط MOHAMMAD JAFAR »

يکي ديگر از تفوت هاي اف-5 و صاعقه در وجود و وجود نداشتن hook است.
صاعقه فاقد هوک است ولي محل لولاي hook آن هنوز وجود دارد!
ضمنا صاعقه 001 و002 هم در محل اتصال(لولا) قلاب انتهايي با هم تفاوت دارند!
آشنايي با HOOK يا همان قلاب انتهاي هواپيما:
اين hook يا همان قلاب در اکثر هواپيماهاي آمريکايي موجود است و به رنگ راه راه سياه و سفيد است .در مدل هاي ناونشين وظيفه گرفتن کابلهاي روي عرشه ناو را دارد ولي در مدل هاي نيروي هوايي وظيفه گرفتن کابلهايي که در شرايط اضطراري روي زمين پهن مي شوند را دارد.
پيامبر گرامي اسلام (ص) فرموده اند:
الملک يبقي مع الکفر و لا يبقي مع الظلم.
Novice Poster
Novice Poster
نمایه کاربر
پست: 98
تاریخ عضویت: چهارشنبه 8 شهریور 1385, 3:51 am
سپاس‌های دریافتی: 6 بار
تماس:

پست توسط amiraghazadeh »

سلام به همه
فکر نمي کنيد که اين طرح صاعقه يه جوراي فقط براي انحراف ذهن کشور هاي ديگه از روي طرح آذرخش بوده؟
چون به نظر مي رسه که تو يکي از صاعقه ها از بدنه ي اف5 هاي قديمي استفاده شده
اين جوري هم اف5 ها بهسازي شدن هم از توجه زياد به ساير طرح ها جلوگيري مي کنن
چون آن يدونه آذرخشي که عکسشو همه ديدن خيلي فرق داره
همه چیز این هواپیما مشکوکه حتی موتور این هواپیما هر جور فکرشو میکنم چطور میشه RD-33 رو تو این کوچولو جا داد به جایی نمی رسم

اگه از موتور اف7 ها استفادهبشه چي؟
به نظر من مي تونه تو صاعقه قرار بگيره
در ضمن رادار اف7 ها هم تواناي شليک بعضي از موشک هاي آمريکاي رو داره که اگر اشتباه نکنم اسپارو هم جزو آنها هستش
و ساير موشک هاي روسي و چيني و شايد هم با بعضي تغييرات موشک هاي ايراني
امام علي(ع)
پارسيان اگر اراده كنند ستارگان را به زمين كشند
Old Moderator
Old Moderator
پست: 201
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 18 خرداد 1385, 3:25 pm
سپاس‌های ارسالی: 117 بار
سپاس‌های دریافتی: 349 بار
تماس:

پست توسط black hawk »

دوست عزیز صاعقه ای که شما به نام تیپ دو نام بردید در واقع بعید میدونم اساسا مدل جدید تری از صاعقه باشه در مورد دریچه های هوا این دریچه ها دقیقا دریچه های هوای اف5 تایگر بوده و تغییر نکرده در مورد نصب موتور آر دی 33 کافیست به خروجی های هوا دقت کنید دریچه های موتور های قدیمی جی85 به این شکل است(حالت ثابت در مدخل خارجی) در جمع بندی میشه این به این صورت گفت که اگر نمونه اولیه را صاعقه بنامیم ما بقی متاسفانه اف5 هایی بودند که به دم پروانه ای مجهز گردیده بود و لی شاید این اف 5 ها در مراحل اولیه تبدیل فریم باشند نمیشه دقیق صحبت کرد
Major II
Major II
پست: 198
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1386, 3:36 pm
سپاس‌های دریافتی: 14 بار

پست توسط f20 »

ضمن تشكر .
بعضي از عكسها را نميتوانم ببينم اگر ممكن هست علتش را برسي نماييد .

اون صاعقه داراي يك مسلسل من را عجيب به شك انداخته . اكر انحناي دماغه باعث مخفي شدن مسلسل شده باشه پس عملا تفاوتي با بقيه ندارد . ولي اگر واقعا يك مسلسل داشته باشه شبه بدي بوجود مي آيد .
ايران چند فروند اف 5 دسته دوم تميز ( به قول بنگاهي ها ) را از يك كشور آفريفايي خريد ( اگر اشتباه نكنم اتيوپي )
اين اف 5 ها طبق سفارش اتيوپي با يك مسلسل ساخته شده اند . شبه بد اينجا شكل ميگيرد كه بدنه صاعقه كاملا بدنه اف 5 هست كه فقط سكانهايش عوض شده . درواقع ما عملا هواپيمايي نساختيم بلكه چند درصد از بدنه يك F5 را تغيير داديم .
Captain II
Captain II
نمایه کاربر
پست: 122
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 2 شهریور 1385, 4:32 pm
محل اقامت: LA/Teh
سپاس‌های ارسالی: 59 بار
سپاس‌های دریافتی: 123 بار
تماس:

پست توسط salar_jetline »

ضمن تشكر .
بعضي از عكسها را نميتوانم ببينم اگر ممكن هست علتش را برسي نماييد .

این هم عکس ها از بالا به پایین:
عکس اول[External Link Removed for Guests]
عکس دوم[External Link Removed for Guests]
عکس سوم[External Link Removed for Guests]
عکس چهارم[External Link Removed for Guests]
عکس پنجم[External Link Removed for Guests]
عکس ششم:همان عکس سوم
عکس هفتم و هشتم:همان عکس اول
عکس نهم:[External Link Removed for Guests]
عکس دهم[External Link Removed for Guests]


اون صاعقه داراي يك مسلسل من را عجيب به شك انداخته . اكر انحناي دماغه باعث مخفي شدن مسلسل شده باشه پس عملا تفاوتي با بقيه ندارد .

مطمئن باش یه مسلسل داره عکس زیر نشون میده صاعقه ی سمت راست 1 مسلسل و صاعقه ی سمت چپ 2 مسلسل داره
[External Link Removed for Guests]

شبه بد اينجا شكل ميگيرد كه بدنه صاعقه كاملا بدنه اف 5 هست كه فقط سكانهايش عوض شده . درواقع ما عملا هواپيمايي نساختيم بلكه چند درصد از بدنه يك F5 را تغيير داديم .

چرا..ما هواپیما ساختیم.بدنه ی این هواپیما به نظر بزرگتر از اف 5 می آد.
من از یکی از دعوت شدگان رسمی برای روز رژه پرسیدم که می گفت خیلی از قسمت های مهم صاعقه چینی هست.مثلا از رادار و موتورش می گفت که چینی شده . به نظر می رسه نیروی هوایی از روسیه قطع امید کرده و به چین رو اورده
It's time to BUZZ the World
Major II
Major II
پست: 198
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1386, 3:36 pm
سپاس‌های دریافتی: 14 بار

پست توسط f20 »

ايا واقعا از روي عكس و بدون هيچ مقياسي ميشه اطمينان داشت كه از اف 5 بزرگتر هست ؟

هنوز عدم هماهنگي در تعداد مسلسل ها برام عجيب هست
Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 557
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 2 آذر 1385, 1:22 am
سپاس‌های ارسالی: 8 بار
سپاس‌های دریافتی: 67 بار
تماس:

پست توسط torabi89 »

دوستان اين فيلم بازديد رئيس جمهور از هواپيماي صاعقه هست :
[External Link Removed for Guests]
اگر صداي فيلم رو زياد کنيد ميبينيد که اول فيلم اون کارشناس نظامي داره براي احدي نجاد توضيح ميده و ميگه : ما نوز(دماغه) هواپيما رو هم حجيم تر کرديم تا بيتونيم بعد ها رادار روش نصب کنيد که توانايي شليک موشک هاي مختف رو داشته باشه !
اگر علم در ثريا باشد مردماني از سرزمين پارس به آن خواهند رسيد. پيامبر اکرم (ص)
Novice Poster
Novice Poster
نمایه کاربر
پست: 73
تاریخ عضویت: جمعه 23 شهریور 1386, 8:04 pm
محل اقامت: navidsilver@mcn.com
سپاس‌های دریافتی: 9 بار

پست توسط N@AVID »

سلام :

اين هم يک عکس اف 5 :

[External Link Removed for Guests]
يک روز با تو يک روز بر عليه تو ... روزي که با تو ست مغرور نشو ... روزي که بر عليه توست مايوس نشو
Major II
Major II
نمایه کاربر
پست: 307
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 21 دی 1385, 1:06 pm
سپاس‌های ارسالی: 1216 بار
سپاس‌های دریافتی: 249 بار

پست توسط mohammad tomcat »

امروز رفته بودم نمایشگاه دفاع مقدس کسی که تو غرفه ی نیروی هوایی بود تکنسین تامکت بود و میگفت ما بهینه سازیهای زیادی روش انجام دادیم و خیال شما از هر نظر راحت باشه و همچنین گفت ما موشکهای روسی را به تامکت خوروندیم و فونیکس را هم تولید میکنیم در ضمن گفت قرار نیست ما از روی awg9 راداری بسازیم!!
در مورد صاعقه ازش پرسیدم گفت من خیلی اطلاعی ندارم ولی ظاهراً افرادی که روش کار میکنند خیلی متخصص نیستند و این پروژه قرار بود حالا حالا ها روش کار بشه و دیگه گفت که صاعقه هنوز رادار نداره.
ارسال پست

بازگشت به “متفرقه درباره نیروی هوایی”