بررسي توان مقابله نيروي هوايي با ناوگان آمريکا

در اين بخش مي‌توانيد در مورد کليه مباحث مرتبط با متفرقه درباره نیروی هوایی ايران به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: شوراي نظارت, مديران هوافضا

ارسال پست
Captain I
Captain I
نمایه کاربر
پست: 879
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 4 دی 1386, 1:32 pm
محل اقامت: سلماس
سپاس‌های ارسالی: 1256 بار
سپاس‌های دریافتی: 1595 بار

پست توسط Hadi1001 »

براي اين که ناو رو مورد حمله قرار بديم بايد چندين عمليات در يک زمان اجرا بشه اين طوري ابتدا عمليات ايزايي براي اين پرسنل ناو رو اشفته بکنه انجام بگيره بعد با اسکورت 2 فروند سوخو 24 که به موشک هاي چيني مونتاژ شده در ايران (نور)
توسط سوخو 27 يا اف 14 و يا هم ميگ 31 که البته خبر اين جنگنده ها فقط سوخو 27 تاييد شده بشه و بعد سوخو 24 ها رفته بمبهاران کرده و در راه بازگشت هم چون تعدادي هواپيما که قبل از رسيدن هواپيما ها برخاسته بودند هم به سوي اونها خواهند شتافت که در گيري هم احتمالا پيش خواهد امد ضريب اطمينان هم حدود 85 در صد است البته ای هواپیماهای تعقیب کننده هم قبل از شلیک موشک های نور برای درگیری خواهند امد پس باید هر چه سریعتر سوخو 24 ها موشک ها رو زده و برگشته تا در صورت درگیری هم هواپیماهای اسکورت به راحتی نبرد انجام بدند اگه هواپیماهای اسکورت اف 14 باشند هم بهتره به نظر من هم ترکیب دو هواپیما یعنی یکی اف 14 و دیگری سوخو 27 یا میگ 29 هم می تونه کار ساز بشه
دعا مي كنم خدا از تو بگيرد هر آنچه كه خدا را از تو مي گيرد.
Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 1130
تاریخ عضویت: جمعه 30 آذر 1386, 8:55 pm
محل اقامت: تهران
سپاس‌های ارسالی: 1197 بار
سپاس‌های دریافتی: 2065 بار
تماس:

پست توسط N@VID »

هادي جان به طرحت يه اواکس رو هم اضافه کن به نظر من همزمان با اين طرح چندين عمليات ديگه هم بر روي ناو صورت بگيره تا تمرکز ناو از بين بره
راستي در مورد سوالم راجبه لجمن کسي چيزي نميدونست
اين هم قسمت 8 مقاله ي ققنوس از خاکستر برميخيزد مجله ي صنايع هوايي
بخش هشتم: اف اربع عشر! يالا! يالا!
خلبانان جوان و ماجراجو جنگندههاي پيشرفته و نو نيوي هوايي در اوج ارتشي تا بن دندان مسلح رييس جمهوري با داعيه رهبري جهن عرب و کشورهاي دوستي بهتر از اب روان که سيد الرييس را در هيچ برهه اي تنها رها نکرده و زرادخانه ي سرزمين هزار و يک شب را از انواع سلاح هاي کشتار جمعي و فردي انباشتند
جنگنده هاي ميراژ با به زيبايي و ابهت هر چه تمام تر در خط پرواز اماده ي انجام ماموريت هستند!
خلباناني که مشخص نيست به کدام ديار اواره شده اند جنگنده هاي زير خاکي و اسقاطي ارتشي مزمحل و فرو پاشيده رييس جمهوري که از ترس به سوراخ موشي گزيده و کشورهاي دوستي که دست در دست هم امده اند تا انچه راکه به سردار قادسيه! دو دستي تقديم کرده بودند هشت دستي از حلقومش بيرون بکشند!
جنگنده هاي ميراژ مفلوک بي بال و دم در حالي به چنين خفتي دچار شده که گويا زماني پرواز ميکرده! و 14 ماموريت موفق عليه اهدافي در ايران انجام داده است
خلبانان ميراژ عراقي بهتر بود به جاي اين همه خوش خدمتي بي فرجام مي رفتند و در بيابان هاي اطراف پايگاه الوليد خيارشور ميکاشتند! تا علاوه بر اينکه به نوايي برسند از شر شکار توسط تامکت هاي ايراني در امان باشند!!!!
مزدوران نامرئي
با اغاز عمليات و الفجر 8 در بهمن 1364 f-14 ها با تمام توان به پشتيباني از اين عمليات پرداختند. پس از پايان عمليات با توجه به برتري هوايي که تامکت ها بر فراز ميدان نبرد ايجاد نمودند نيروهاي زميني موفق شدند تا قسمت اعظم شبه جزيره ي فاو شامل شهر فاو را با موفقيت تصرف کنند. سپس گردانهاي فعال تامکت در منطقهدر يک تاکتيک حساب شده از منطقه خارج شده و حفاظت از اسمان فاو را به اتشبارهاي سازماندهي شده ي هاوک واگزار کردند. نيروي هوايي عراق به خيال خود بيشه را خالي از شير ديده بود حملات سنگين و وسيع خود را اغاز کرد اما به چنان مصيبتي دچار شد که اثرات ان تا مدت ها بر پيکره ي ان نيرو باقي ماند. نيروي هوايي بعث که اسمان فاو را را در خط مقدم قتلگاه جنگنده بمب افکن هاي خود ديد در يک تغيير راهبرد ناجوانمردانه نوک پيکان حملات خود را به سمت مناطق مسکوني شهرهاي تهران اصفهان اراک و قم نشانه گرفت
در صبح روز 26 بهمن تامکت هاي بيرحم نيروي هوايي يک فروند ميگMIG-25RB را بر فراز اسمان اراک سرنگون کردند. 3 روز بعد يک فروند ميراژ F1EQ-5 اسير چنگال يک ققنوس شليک شده از يک F-14 گردان 72 شد و راهي ابهاي گرم خليج فارس شد.گفتني است دومين موشک شليک شده به سمت ميراژ دوم به خطا رفت. ولي در ادامه خلبان اين ميراژ مورد اصابت قرار گرفت و سروان فواد تيت خروج اضطراري نمود و به اسارت در امد.
حال بشنويد از مزدوراني که در جنگ تحميلي نه تنها پش سر صدام حسين تکريتي نايستادند بلکه جلوتر از عراقيان متجاوز اسلحه در دست گرفته و اتش اين جنگ نابرابر رابيش از پيش از پيش افروختند.در روز 24 اسفند1364 خدمه ي يک فروندF-14 که از درگيري با يک دسته ي بزرگ از جنگنده بمب افکن هاي عراقي بر ميگشتندحامل اخبار جالبي بودند. اين خلبانان که از يک نبرد خسته کننده و سنگين با تعداد قابل ملاحظه اي ميگ MIG-23 و سوخوي SU-22 سخن ميگفتند به درگيري و ساقط کردن جنگنده ي بال مثلثي شبيه به ميراژ 2000 بدون علامت يا پرچم هيچ نيرو يا کشوري که قسمت اعظم بدنه بالها و دم ان به استتار نارنجي روشن رنگاميزي شده بود اشاره کردند.در همين زمان خدمه ي يک اتشبار زمين به هواي هاوک که در اطراف اهواز مستقر بودند طي گزارشي به مختل شدن رادارهاي مجموعه ي خود براي مدت کوتاهي اشاره کردن. هر دو گزارش بلا فاصله به ستاد فرماندهي نيروي هوايي مخابره ميشود اما فرماندهان وقت با اشاره به اينکه عراقي ها در فهرست موجودي خود داراي هيچ ميراژي از اين نوع نيستندوارد خدمت شدن گونه ي قدرتمندي از اخلالگر هاي الکترونيک را ناديده گرفتند!
در مدت کوتاهي 4 مورد گزارش ديگر از طرف خلبانان مبني بر مشاهده جنگنده هايي بال مثلثي به ستاد نيرو ارسال ش. به علاوه هر گاه جنگنده هاي F-4E براي رهگيري اين دشمنان تازه وارد پرواز ميکردند با اخلال شديد رادارهايشان مواجه ميشدند. اما F-14 ها که در چند مورد با اين جنگنده هابرخورد داشتند هيچ گونه تغييري در عملکرد رادار خود مشاهده نميکردند. ستاد فرماندهي نيروي هوايي در تهران به هيچ گونه گزارشي از اين دست ترتيب اثر نداد. حتي در گزارشي خلبانان يک فروند F-4E ادعاي سرنگوني اين جنگنده را نمودند اماستاد از ثبت ان سرباز زد. در واقع هيچ کس باور نميکرد که عراق جنگنده اي جديد مجهز به سامانه ي سامانه ي پادکار الکترونيک جديدتر خريداري کرده باش. در ادامه خلبانان نيروي هوايي چندين بار بر فراز اروند رود با اين جنگنده بال مثلثي برخورد کردند و کمکم خود نيز به اين باور رسيدند که شايد به خاطر وجود استرس دچار خطاي ديد شدند. اما تاريخ ساکت ننشست و در اواخر دهه ي 70 شمسي عراقي هاعکس هايي که در ان ميراژ 5 گونه SDE نيروي هوايي مصر در خدمت نيروي هوايي بعث را نشان ميداد منتشر کردند. اين جنگنده ها براي مدت 6 هفته در حالي به عراق فرستاده شدند که ارم و علايم روي بدنه انها همگي پاک شده بود و به غلافاخلال الکترونيک قدرتمند سلنيا ALQ-324 در اويز گاه مرکزي بدنه مجهز بودند اما به چه قيمتي؟
ادامه دارد...
در ضمن از دوستان عذر ميخام که اين مقاله رو اين جا گزاشتم چون مجموعه ي کاملشو ندارم اينجا گزاشتم هر کي مجموعه ي کاملشو داره به من بگه تا با همکاري دوستان يه تاپيک با همين موضوع بزنيم
Novice Poster
Novice Poster
پست: 64
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 9 اسفند 1386, 9:25 pm
سپاس‌های دریافتی: 14 بار

پست توسط kamran_25200 »

سلام وقت همه دوستان بخیر. شرمنده اگه کمی دیر جواب میدم. در مورد سوال یکی از دوستان در مورد توانایی هواپیماهای ایرانی که توانایی حمل موشک هوا به دریا داشته باشن اینو بگم که قضیه خیلی فراتر از نور و اگزوست و غیره. در ضمن ما دیگه هارپون نداریم و اگه هم چند تایی هست از نظر الکترونیک صرفه ارتقاع ندارن چون این سیستم از نوع اولیه و تمام مشخصات برای خود امریکاییها واضح است و به راحتی مورد جم قرار می گیرن. اما باز هم دلم میخواد در مقابل اونهایی که آیه یأس می خونن بگم از کجا می دونین که ایران نتونسته موشک سانبرن رو روی سوخوها نصب کنه؟
در مورد حمله هم بگم اولا امریکاییها سعی زیادی می کنن ابتدای درگیری وارد خلیج فارس و دریای عمان نشن وگرنه نتیجه معلومه نابودی ناوگان امریکا ولی امکان ضربه زدن در خارج از محدوده آبهای ایران هم هست و برنامه خوبی تدوین شده شما نگران نباشید. در مورد میگ31و سوخو 27هم بگم که مسئولین اینقدر خنگ هستن که اینا رو جلوی چشم شما پرواز بدن. اگه نسلهای دوم و سوم صاعقه و نسل جدید آذرخش رو دیدید اینا روهم می بینید. شک نکنید چند پایگاه زیر زمینی داریم و اگه هم ماهواره ها چیزی ندیدن اولا باید بگم اونا اگه هم ببینن چیزی به شما نمی گن دوما هنوز مشکلات زیادی برای ماهواره ها هست که هنوز حل نشده و به زمان نیازی داره این پیشرفت. در ضمن ایران سیستم اخلال در عکس بردای و تصویربردای ماهواره ها رو داره و داره ازشون استفاده می کنه.در مورد نوع حمله باید بگم از چند طریق حمله به ناوگان انجام خواهد شدساحل-هوا و دریا برای شکستن قدرت دفاعی ناوها. سیستمی ایران ساخته که خودم ندیدم ولی شک ندارم تولید شده در صاایران که از روشی برای هدف یابی اون در هم در فاصله دور استفاده میکنه که جمینگ اثری روی اون نداره.مگر اینکه مورد اصابت قرار بگیره که فکر اونجاش هم شده.صاایران در زمان شیراک(همون موقع که اقای خاتمی رفت اونجا)قرارداد بزرگی با ساژم برای تولید تجهیزات الکترونیکی مثل رادار- نمایشگر و غیره بست که بعدها این قرارداد ها با شرکت زاسلون و یه شرکت چینی که اسمش یادم نیست بسته شد که با گذاشتن بعضی شروط از طرف ایران این قرارداد با چینی ها بسته شد و اون شروط در مورد کیفیت همکاری و تکنولوژی مورد درخواست ایران بود. در ایران چند نوع رادار در حال توسعه هست یک رادار برد بلند مثل رادار اف14یکی برای شکاریهایی در کلاس فانتوم و یکی هم در کلاس اف 5 و صاعقه. از گفتن اسم و نوع مشابه که در هواپیماهای روز دنیا هستن معذورم
اما در مورد دوستانی که گفتن رادار میراژها تعطیل هستن باید بگم اگه تعطیل هستن چرا هواپیماهای اعراب یا خود امریکاییها که گاهی شیطنت میکنن میان توی حریم ما مورد رهگیری قرار می گیرن و از محدوده خارج می شن؟ و یه چیز دیگه:تمام این چیزهایی که به شما نشون داده می شه چند سال پیش ساخته شده و تحویل داده شده از نظر ما عمر امثال موشکهای نور در حال اتمامه و ایران در حال ساخت نوعی موشک کروز سوپرسونیک با یرد بالای 200کیلومتر هست که بچه های نبروی دریایی گفتن چیزی حدود300تا400کیلوکتر هست که به خاطر بودجه بندی خوب و مدیریت بالا در وزارت دفاع پروژه ها به جاهای بسیار خوبی رسیده.کمبود بودجه نداریم اصلا اصلا اصلا . نیمی از نابغه های وزارت دفاع که تامکت ها و امثالهم رو هنوز اماده نگه داشتن هم سن و سالهای شما هستن. برای همین به دستور رهبری امکانات زیادی برای تحقیق و ساخت تحویل شده که خودم شاهدش بودم پس خواهشا ایه یأس نخونن بعضی ها. چون اثری نداره ما این راه رو می ریم چه بعضی ها بخوان چه نخوان چون این به صلاح کشور ماست. اگه ارتش و سپاه قوی باشن امنیت مرزها درست می شه که از سرکوب هایی که برای نابودی اشرار توسط کماندوهی سپاه و ارتش شروع شه این مسئله کاملا پیداست.
بعد مشکلات اقتصادی راحت حل می شه. ببینید هر کشوری که اقتصاد قوی داره اول ارتش قوی داره. لطفا کشورهای عربی رو مثال نزنید چون با یه بمب دست ساز همه چیزشون به هم می ریزه. شما به فرانسه و المان و چین و روسیه و امریکا نگاه کنید یا همین ترکیه
ولی ما از همه منطقه برتریم چون بهتریم و چون بهتریم برتر هستیم اینو یادتون باشه ما وارث سورنا و صلاح الدین و صیادها هستیم. فراموش نکنید این افتخارت متعدد در کشور ما و برای ما عادی هستن اما اگه یه صیاد شیرازی در کشوری مثل عربستان ظهور کنه مجسمه که هیچ جنازشو مومیایی می کنن می زارن توی آسمون کشورشون تا همه دنیا ببینن
مثل همیشه برای سلامتی و فرج اقا دعا کنید و به خدا و تلاش خودتون امید داشته باشید.چون ما ایرانیها مرد روزهای سخت هستیم . بزرگ ترین افتخار من اینه که بعد از اینکه شیعه علی هستم فرزند یه افسر و جانباز نیروی زمینی ارتش همیشه سرفراز و قهرمان ایران بزرگ و اسلامی هستم.
Frenzied Poster
Frenzied Poster
پست: 412
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 27 فروردین 1387, 11:20 am
سپاس‌های ارسالی: 32 بار
سپاس‌های دریافتی: 41 بار

پست توسط A10 »

kamran_25200 نوشته :
در مورد حمله هم بگم اولا امریکاییها سعی زیادی می کنن ابتدای درگیری وارد خلیج فارس و دریای عمان نشن وگرنه نتیجه معلومه نابودی ناوگان امریکا
-------------
خدا را شكر كه بالاخره يك نفر ديگه هم به اين موضوع پي برد

----------
همينطور نوشته
در مورد میگ31و سوخو 27هم بگم که مسئولین اینقدر خنگ هستن که اینا رو جلوی چشم شما پرواز بدن. اگه نسلهای دوم و سوم صاعقه و نسل جدید آذرخش رو دیدید اینا روهم می بینید. شک نکنید چند پایگاه زیر زمینی داریم و اگه هم ماهواره ها چیزی ندیدن اولا باید بگم اونا اگه هم ببینن چیزی به شما نمی گن .
----------------
البته امكان استفاده از فرودگاهاي زير زميني هرچند كه ساخت چنين چيزي مشكل هست وجود دارد و ميشه هواپيماهاي موجود در چنين فرودگاه هايي را هم فقط شب پرواز داد تا امكان شناسايي نداشته باشند ولي به نظر شما ميشه خريد هواپيماهايي مانند سوخو 27 و ميگ 31 را پنهان نمود ؟
Captain I
Captain I
نمایه کاربر
پست: 879
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 4 دی 1386, 1:32 pm
محل اقامت: سلماس
سپاس‌های ارسالی: 1256 بار
سپاس‌های دریافتی: 1595 بار

پست توسط Hadi1001 »

نويد جان استفاده از اواکس در ذهنم بود ولي چون سنگين بود و قدرت مانور ساير هواپيماها رو کم مي کرد اونو نياوردم
در باره ي اون ميراژ 3 اين که چيزي نيست عراقي ها از سوپر اتاندارد هم استفاده مي کردند در ضمن اقاي کامران ميشه در مورد تعداد خلباناني که مي تونند هر ساله وارد دانشگاه بشند هم اگه توضيحي بديد ممنون مي شم و همچنين موشک فونيکس نوع C
دعا مي كنم خدا از تو بگيرد هر آنچه كه خدا را از تو مي گيرد.
Novice Poster
Novice Poster
پست: 64
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 9 اسفند 1386, 9:25 pm
سپاس‌های دریافتی: 14 بار

پست توسط kamran_25200 »

سلام شب بخير دوستان. در مورد تعداد خلبان امار ثابت نيست بسته به نياز نيروي هوايي و برانامه ريزي از قبل تعيين شده انجم مي شه. ببينيد اونها مي دونن در هر سال چه تعداد خلبان بازنشسته مي شن پس متناسب با اين امار دانشجو پذيرش مي کنن. د رمورد موشک فونيکس مدل سي هم که دوستان صاحب نظر هستن اما اگه کوتاه مي خواي بدوني اينکه بردش بيشتره امکان انحرافش خيلي کمتره واقعا قدرتمند و کمي سريعتر از مدلهاي قبلي اما نگهداري اون هم پرهزينه تره چون سيستمهاي خيلي خيلي حساسي داره. قبلا گفتم نوعي در ايران ساخته شده که از روي مدل سي نمونه برداري شده و نتايج واقعا عالي بوده و تعدادي در خدمت هستند پرواز تامکتها با فونيکس و وجود تعداد قابل توجهي در انبارها اون هم به صورت اماده گواه اينهاست باز هم مي گم که موشک هاوک فقط جايگزيني براي رده ميانبرد هست و اين فقط مقطعي هست به زودي موشکهاي ايراني يکي پس از ديگري پرواز خواهند کرد اون هم با کيفيت بالا.
ببنيد بچه ها من نه مغرورم نه خودبين تا به الان چند هزار صفحه از سايتهاي نظامي رو خوندم ولي به خاطر برخي نظرات بي ارزش نظر ندادم.اين فروم عاليه چون بحث تخصصي مي شه اون هم جدا از سياست پس ادامه بديد تا منم تا هر جا که منعي نداشته باشم در خدمت شما هستم و جلوي مخالفين و کساني که هنوز فکر ميکنن ما داريم افتابه به جاي موشک مي سازيم در کنار شما دفاع مي کنم . اما گاهي انتقادهايي رو ميخونم که واقعا سرچشمه از نبوغ شماست و اين باعث مي شه که خيلي به خودم ببالم که با شماها بحث مفيد مي کنم. در ضمن در جواب يکي از دوستان که پيام دادن و سن منو خواستن. سن من26سال و فوق ليسانس دارم .
اما در مورد ميگ31و سوخو27باز هم ميگم از من منبع نخواهيد اما داريم اينقدر که باور نکنيد . تعدادشون بيش از اينهاست مطمئن باشيد امريکا و اسرائيل هم مي دونن داريم که دارن اين پا و اون پا مي کنن براي حمله. شک نکنيد .
اکا قرار نيست کسي بدونه کجا هستن و همين عامل ترس شده. اون خلبان اماراتي هم اشتباه کرده چون ميگ 31سرعت زيادي داره و نياز نيست در حالت عادي بره گشت اينقدر توانايي در جنوب متمرکز هست که اين چيزها نياز نباشه و اين سگهاي شکاري رو براي روز مبادا اماده نگه دارن.
Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 1130
تاریخ عضویت: جمعه 30 آذر 1386, 8:55 pm
محل اقامت: تهران
سپاس‌های ارسالی: 1197 بار
سپاس‌های دریافتی: 2065 بار
تماس:

پست توسط N@VID »

هادي جان اواکس لازمه چون ممکنه يه درگيري هوايي پيش بياد اگه اواکس نميزاري حداقل چند فروند اف-14 رو حتما بزار
در مورد هواپيماهاي ادعايي هم خريد رو که ميشه پنهان کرد مثل خريد اس300
ولي در مورد استفاده نميدونم چه جوري پنهان ميکنن؟
اقا کامران خب نميشه اصلا به جنگندها دست نزنن که خب پس چه جوري پرسنل رو اموزش ميدن؟ هر چند که خودم هم معتقدم ايران ميگ 31 حداقل به تعداد محدود رو داره
اينم ادامه ي مقاله:
طعمه اي به نام فانتوم
در نيمه شب 21 تير 1365 يک يگان ترکيبي از رزمناوها و تکاوران دريايي به اسکله ي الاميه در شمال خليج فارس حمله کردند که متاسفانه شکست خوردند. عقب نشيني اين نيروها با پشتيباني اتش جنگنده هاي نيروي هوايي ايران صورت گرفت. به طوري که تيز پروازان اين نيرو از اين رهگذر موفق به غرق کردن چند قايق موشک انداز اوزا2 نيروي دريايي عراق شدند.
لحظاتي پيش از شروع درگيرييک فروند بالگردSA321 سوپر فريلون نيروي هوايي عراق مسلح به موشک AM39 اگزوسه پيش از انجام حمله عليه نفتکش هاي کشورمان در اسکله ي الاميه براي سوختگيري به زمين نشسته بوداگر چه با شروع درگيري و رسيدن F-14 ها بر فراز الاميه و همچنين مشاهده ي بالگرد مذکور خلبانان ميبايست منتظر خطايي از سوي خلبان عراقي ميشدند ولي با توجه به اينکه بالگرد مذکور با احساس خطر از سوي جنگنده هاي نيروي هوايي زمينگير شده بود و جرات بلند شدن نداشت بلافاصله خلبانان تامکت از پايگاه ششم شکاري بوشهر تقاضاي اعزام يک فروند F-4E مسلح به موشک ماوريک را اعلام کردند
يک فانتوم بلافاصله سمت الاميهرا پيش گرفته و حوالي اسکله به وسيله سامانه ASX-1 خود هدف را بر روي پد بالگرد اسکله با موتورهاي روشن شناسايي ميکند. پدافند اسکله که نزديک شدن فانتوم را مشاهده ميکند به خلبان دستور داد که هيچ حرکتي نکند. در حاليکه هدف کم کم وارد برد موشک هاي ماوريک مي شد خلبان تامکت به خلبان فانتوم حرکت چند رهگير عراقي از سمت شمال به طرف وي را خاطر نشان ميکند.سرعت عمل فوق العاده اي لازم بود. بلافاصله خلبان فانتوم بر روي هدف خود قفل کرده و موشک ماوريک را به سمت بالگرد شليک ميکند و به سرعت گردش کرده راه بازگشت را در پيش ميگيرد. موشک درست به مرکز هدف اصابت کرده و انفجار مهيبي رخ ميدهد.جنگنده هاي عراقي در يک تغيير حرکت از سمت جنوب به فانتومهاي در حال بازگشت نزديک ميشوند. در اين لحظه خلبان F-14 از خلبان فانتوم مزبور درخواست ميکند که در منطقه باقي بماند و ارتفاع خود را افزايش دهدتا بتوان به راحتي جنگنده هاي عراقي را وسوسه کرده و به مهلکه بکشاند.خلبان فانتوم نيز تمامي گفته هاي همرزمش را اجرا کرده و منتظر وقوع حمله ي نهايي مينشيند. خلبان تامکت در راديو اعلام ميکند هواپيماهاي عراقي در 25 مايلي پشت سر شما هستندگردش به چپ کنيد 20 مايل 15مايل 10 مايل در برد موشک ماست قفل روي هدف! از ديد خلبان فانتوم تامکت از دور به چشم مي امد ناگهان اتش مهيبي زير بدنه f-14 به چم خوردکه حاکي از سفر يک اسپارو به اشيانه بود. در همين لحظه سايه کم رنگي که گوياي وجود ميگMIG-23 بود مشاهده شد. ناگهان همين شبح کم رنگ به گلوله ي اتشي درخشان تبديل شد که به سرعت را دريا را پيش گرفته بود ديگر جنگنده هاي عراقي بلافاصله درگيري را ناتمام گذاشته و فرار کردند.
يکي از خلبانان تامکت از درگيري با فلاگر ها در جنگ برايمان گفت: ميگ MIG-23 هرگز حريف پاياپايي براي ما نبود. جنگنده اي بسيار پر شتاب بودو به راحتي مي توانست از دست ما فرار کند اما ميبينيم که تلفات بسيار بالايي در جنگ داشت از شهريور 1361 پس از درخواست بغداد از اتحاد جماهير شوروي(پيشين) در داشتن موشک هوا به هواي ميانبردي نظير AIM-7 اسپاروهاي ما شوروي ها مقدار قابل ملاحظه اي موشک R-23/T را به نيروي هوايي عراق تحويل داد. موشک R-23 نيز همانند موشک AIM-7 از مشکلات مشابهي نظير نگه نداشتن قفل راداري و عدم توانايي مانور بالا رنج ميبد. نيروي هوايي عراق اگر چه 40 برد هوايي خود را به اين موشک نسبت ميداد ولي در سال 1364 عملا ان را کنار گذاشت. در واقع عراقي ها 40 موشک R-23 را در طس ان دوره شليک کردند اما 2 برد! بيشتر نصيب انها نشده بود. يک فروندF-4E و يک فروند C-130 هرکولس!
نبرد در پشت خط مقدم
براي ايجاد خود کفايي در درون نيروي هوايي که تا مدتي پيش همه چيز ان توسط امريکايي ها تامين شده و توسط امريکايي ها کاربري ميگرديد به يک جهاد در اين عرصه نياز بود. جهاد خود کفايي نيروي هوايي به عنوان پرچمدار استقلال انقلاب در کنار مهندسان و متخصصان کارکشته شرکت صنايع هواپيمايي ايران IACI و با کمک از مرکز ارتباطات وزارت پست و تلگراف و تلفن (وزارت ارتباطات کنوني) از سال 1361 شروع به ساخت قطعات ساده تر F-14 کردند. نخستين تامير اساسي تامکت در مهر ماه همان سال به اتمام رسيد.در سالهاي بعد نفرات فني خلاق و با تجربه نيروي هوايي جايگزين برخي از قطعات الکترونيکي رادار AWG-9 را به وسيله قطعات مشابه اغاز کردند که از اين رهگذر 14 کيلوگرم از وزن اين رادار کاسته شد.
در ابتدا خلبانان تامکت بسيار محافظه کارانه با اين اصلاحات برخورد ميکردند و برخي معتقد بودند که چنين خلاقيتي هرگز جواب نخواهد داد اين عکس العمل خلبانان باعث شد تا نفرات فني براي متقاعد کردن انها به عملي بودن چنين اصلاحاتي به خلبانان چيزي نگويند تا انها از روي زمين بلند شده و خود اين تغيير مثبت را از نزديک حس کنند. هنگام پرواز از خلبان قدرت رادار و کارکرد تغيير فرکانس سوال ميشد انها با کمال تعجب ميديدند که رادار به طرز شگفت اوري قدرتمند شده و برد ان افزايش پيدا کرده
ديگر طرح بلند پروازانه ي مربوط به F-14 در اواسط سال1363 وقتي اغاز شد مه سلسله مراتب فرماندهي نيروي هوايي متوجه رو به اتمام موشک هاي AIM54 فونيکس شد.
نظريه ي اوليه اين بود که ترجيحا يک موشک هوا به هواي دور برد به عنوان جايگزين مد نظر قرار گيرد. طبق بررسيهاي به عمل امده مشخص شد که ان تعداد موشک مورد نياز نه در ايران و نه در هيچ جاي ديگر پيدا نميشود به جز موشک زمين به زمين MIM-23 هاوک.نيروي هوايي نه تنها داراي ذخاير قابل توجهي از موشک هاوک بود بلکه تا پايان جنگ نيز تعداد زيادي از اين موشک از کشورهاي يونان تايوان و کره جنوبي وارد کشور شد. بنا براين تنها گزينه روبه روي فرماندهان موشک هاوک بود.
در حاليکه طرح اين پروژه هنوز تکميل نشده بودنام هاوک اسمان بر ان نهاده شد. ان طرح که حرکت هاي اوليه ان به وسيله نفرات فني نيروي هوايي اغاز شده بود در ادامه از کمکهاي خلبانان گردان 82 پايگاه هشتم شکاري بهره برد.
از پيچيدگي هاي اين طرح همان بس که بدانيم موشک هاوک و هواپيماي F-14 در کوچکترين موردي هيچ سازگاري با هم ندارند! اما از انجا که خواستن توانستن است و حرکتي که انجام گرفته در راه فرامين الهي و دفاع از وطن و ناموس است برنامه هاوک اسمان در فروردين 1365 به مرحله شليک ازمايشي رسيد. در اين مرحله مشخص شد قابليت ارتباط داده اي رادارAWG-9 و توانايي موشک هاوک در تبديل سيگنال هاي دريافتي از اين رادار تا حدودي ضعيف است. بنا بر اين ازمايشها با 2 فروند تامکت که اويزگاه زير بال ان براي حمل موشک هاوک تغيير پيدا کرده بود وسعت بيشتري يافت. حتي 2 موشک نيز در شرايط واقعي نبرد عليه عراق به طرف هواپيماهاي دشمن شليک شد. با اين حال زرادخانه اصلي F-14 در طول جنگ همچنان موشک فونيکس باقي ماند
با وجود تلاش خستگي جهاد خودکفايي ناوگان F-14 همچنان از کمبود قطعات يدکي حساس رنج ميبرد
ادامه دارد...
Captain I
Captain I
نمایه کاربر
پست: 879
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 4 دی 1386, 1:32 pm
محل اقامت: سلماس
سپاس‌های ارسالی: 1256 بار
سپاس‌های دریافتی: 1595 بار

پست توسط Hadi1001 »

يه اطلاعاتي دربارهي موشک R-23 دارم که قرار مي دم


موشکي ميان برد نا م ناتو APEX . در دو مدل عرضه شده R-23R و R-23T هر دو بردشان بين 25 تا 35 کيلومتر است و در
اخر اين موشک با موشک قوي و هوشمند R-27 جايگزين شده است
دعا مي كنم خدا از تو بگيرد هر آنچه كه خدا را از تو مي گيرد.
Captain I
Captain I
نمایه کاربر
پست: 879
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 4 دی 1386, 1:32 pm
محل اقامت: سلماس
سپاس‌های ارسالی: 1256 بار
سپاس‌های دریافتی: 1595 بار

پست توسط Hadi1001 »

اقاي کامران پس با اين حساب در سال حدود 3 خلبان بازنشسته داريم پس ورودي هم 3 تا است
دعا مي كنم خدا از تو بگيرد هر آنچه كه خدا را از تو مي گيرد.
Old Moderator
Old Moderator
نمایه کاربر
پست: 1910
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 9 فروردین 1386, 12:38 pm
سپاس‌های ارسالی: 1693 بار
سپاس‌های دریافتی: 4853 بار

پست توسط Miliali »

kamran_25200 جان
با سلام
من پست های شما رو خوندم. خیلی دلگرم کننده و هیجان آور بود. یک سئوال کلی داشتم.
توان عملیاتی ما در حدی هست که در یک جنگ هوا پایه احتمالی ( امکانش هم خیلی زیاده) از سوی نیروی هوایی دریایی و سپاه تفنگدار آمریکا (و احتمالا انگلیس) از یک سو و نیروی هوایی اسرائیل از سوی دیگر (و صد البته با همکاری و پشتیبانی کشورهای همسایه ) بتوانیم دشمن را شکست دهیم ؟
من فکر می کنم راهی جز شکست دادن دشمن در این فاز نداریم چون اگر آسمان را از دست بدهیم بعد از آن هر چیزی روی زمین و دریا به یک هدف کم دردسر برای دشمن تبدیل می شود.
با تشکر
Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 1130
تاریخ عضویت: جمعه 30 آذر 1386, 8:55 pm
محل اقامت: تهران
سپاس‌های ارسالی: 1197 بار
سپاس‌های دریافتی: 2065 بار
تماس:

پست توسط N@VID »

سلام
هادي جان از توصيحاتت ممنون
ادامه ي مقاله:
F-14 فرار فرار
مهر 1365 اغز دوره اي بود که تامکت هاي ايران سنگين ترين و طولاني ترين نبرد هوايي خود را در کل دوره جنگ تجربه کردند. از اين زمان ب بعد تا پايان جنگ F-14 هاي ايران در طي 150 نبرد هوايي 90 جنگنده ي عراقي را به درک واصل کردند.
به دنباله نبرد باز ميگرديم. گردان 82 شکاري در روز 14 مهر بسيار عالي عمل کرد. در اين روز يک فروند F-14A بر فراز خليج فارس در حالي که با 2 فروند ميراژF1EQ-5 درگير شد که يکي از انها يک تير موشک اگزوسه را اشتباها به سمت يک فروند کشتي تجاري يوناني به نام فاروشيپ شليک کرده بود. يک موشک AIM-54 فونيکس رهبر دسته دو فروندي را قعر ابهاي خليج فارس ميکند. تامکت داستان ما در حالي که به قتلگاه جنگنده فرانسوي نزديک مي شد دومين ميراژ را مشاهده ميکند که بر فراز منطقه مورد اصبابت قرار گرفتن فرمانده خود گشت ميزد. پيش از اين که F-14 گردش کند و در موقعيت شليک موشک قرار گيردميراژ فرار را بر قرار ترجيح داده بود.
چند روز بعد 2 فروند تامکت با يک دسته بزرگ هواپيماهاي عراقي که ارهي بوشهر بودند برخورد ميکند. با توجه به اينکه هيچ کدام از تامکتها به فونيکس مسلح نبودند تلاش براي سرنگوني مهاجمان با استفاده از اسپارو و سايدونور اغاز شد. نتيجه اين نبرد سرنگوني دو جنگنده عراقي و صدمه ديدن يکي از تامکت ها به وسيله گلوله هاي توپ جنگنده هاي عراقي بود که خوشبختانه خلبان جنگنده مزبور توانست فرود اضطراري خوبلي در پايگاه ششم شکاري داشته باشد. در روز 22 مهر يک فروند F-14 در درگيري با 8 فروند جنگنده عراقي در اطراف جزيره خارک موفق ميشود يک فروند MIG-23 را ساقط کند. جنگنده هاي ديگر با اکراه از گرفتاري در سرنوشتي اين چنيني راه فرار را در پيش ميگيرند. با وجود اين موفقيت هاي چشمگير که مطمئنا از ديد هيچ يک از سازمانهاي اطلاعاتي غربي و شرقي پنهان نمانده بوداين رسانههمچنان موفقيت F-14 هاي نيروي هوايي را ناديده گرفته و ان را ناچيز ميشمردند. يکي از خلبانان توضيح ميدهد:سال 1364 سالي بود که رسانه ها و انتشارات غرب از نيروي هوايي ايران با القاب نيروي مرده و يا نيرويي که کارش تمام است ياد ميکردند. برخي نيز گفتند تا سال 1366 ديگر پرنده اي عملياتي در درون نيروي هوايي ايران باقي نخواهد ماند.
اما هيچ کس از خود نميپرسيدچرا انبوه خريد موشکهاي زمين به هواي سام و توپخانه هاي پدافندي از سوي عراق تمامي ندارد. انها در طي جنگ مجموعا 18000تير! موشک دور برد و سنگين سام از شوروي و فرانسه خريداري کردند. در سال 1366 يعني پس از گذشت 7 سال از شروع جنگ بيش از 60 اتش بار مشکي سام فقط در بصره و اطراف ان مستقر بود. اگر تهديدي نبود پس چرا اين همه پدافند؟!
از سال 1366 به اين سو رسانهاي غربي صراحتا اعلام کردند که در ارتش ايران ديگر چيزي به نام نيروي هوايي وجود ندارد. واقعيت اين بود که ما در نگهداري سلاح فوق پيشرفته اي به نام F-14 به مشکل برخورد کرده بوديم مثل نيروي دريايي امريکا! درصد عملياتي بودن اين پرنده در ان سال از تمام طول جنگ پايين تر بوداما ايا اين به اين معني بود که ما تامکت را پرواز نميداديم يا با ان نميجنگيديم؟! حتي زماني که امريکايي ها کار تعمير و نگهداري F-14 هاي ما را انجام ميدادند با وجود امکانات و مخارج بالايي که طلب ميکردند با کيفيت پايين تري نسبت به کارشناسان و متخصصان نيروي هوايي اين کار را انجام ميدادند. به طور معمول براي تعمير و نگهداري يک F-14A هجده الي بيست نفر و براي يک F-4E هفت الي 8 نفر لازم بود که ما در زمان جنگ تنها حدود 100 نفر پرسنل فني اموزش ديده و با تجربه و متخصص در کل نيروي هوايي F-14 داشتيم. تا خرداد 1365 تنها 18 الي 20 فروند F-14 عملياتي در فهرست نيروي هوايي وجود داشت.
ستوان يکم خلبان احلان عبد القادر روز يکم اسفند 1365 در حالي که با ميراژ F1EQ خود 6 فروند SU-22 را اسکورت ميکرد مورد اصابت قرار گرفت و کشته شد. براي اين کار ما از يک فروند فانتوم به عنوان طعمه استفاده کرديم و هنگامي که احلان و شماره 2 همراهش براي رهگيري F-4 گردش کردند با دو فروند F-14 گردان 81 مواجه شدند. تامکت ها به رهبري يکي از با تجربه ترين و قابل احترام ترين استاد خلبان گردان82 وارد معرکه شده بودند.
در حاليکه ميراژها به تعقيب و گريز تنها فانتوم حاضر در اسمان عراق ميپرداختند رهبر دسته که در اسمان ايران نظاره گر حرکات انها بود يک فروند موشک فونيکس را از فاصله بسيار دور به سمت رهبر دسته ميراژها رها ميکند که ققنوس داستان ما جان احلان را نيز اسير چنگال خود ميکند. پس از اصابت موشک فونيکس به ميراژ احلان در راديو شنيديم که رهبر دسته سوخو ها با اخرين قدرت فرياد ميکشد: اف اربع عشر اف اربع عشر يالا يالا. هر 6 فروند سوخو و تنها ميراژ باقي ماندهبلافاصله پخش شده و از نظ ناپديد شدند. ما اين پيام و بسياري ديگر از اين دست را که نشان از ترس عميق انها ازF-14 بود ضبط کرده و در اختيار داريم.
انهايي که ميگفتند ما نميتوانيم F-14 هاي خود را به پرواز در اوريم بايد ميامدند و ميديدند که جنگنده هاي عراقي براي چه و از چه چيزي فرار ميکنند. البته جواب اين سوال کاملا مشخص بود انها از F-14 و براي زنده ماندنميدان را خالي ميکردند!
در ان روز منابع رسمي نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران سرنگوني 3 فروند ميراژ F1 را اعلام نمود. خلبانان نيروي هوايي در همان روز بالگرد هاي جستجو و نجات نيروي هوايي عربستان سعودي که حوالي منطقه درگيري گشت ميزد را مشاهده کرده بودند. چند روز بعد يک سناتور امريکايي که از سفر بغداد برگشته بود گفت نيروي هوايي عراق حدود 10 درصد از هواپيماهايش را در 2 ماه گذشته از دست داده است.
درگيري همچنان با شدت ادامه داشت و طي ماههاي اينده يک فروند ميگ MIG-23 چندين فروند ميراژ يک فروند سوخوي SU-22 يک بالگرد فريلون و يک تير موشک اگزوسه را سرنگون کردند. متاسفانه در 23 تير ماه 1366 نيروي هوايي يکي ديگر از تامکتهاي خود را از دست داد. سرگرد خلبان شهيد عليرضا بيطرف و کمک خلبانش در حالي که يک تنه با 12 فروندجنگنده عراقي درگير شده بودند دلاورانه به فيض عظيم شهادت نايل ميشوند{روح اين دلاوران و تمامي شهيدان 8 سال دفاع مقدسقرين رحمت الهي باد. امين}
جزييات پيرامون سقوط اين تامکت نامشخص است برخي ميگويند شهيد بي طرف موتور خود را به علت واماندگي کمپرسور از دست داده و برخي ديگر اظهار ميدارند تامکت وي در ارتفاع پايين وارد چرخش(SPIN) شده است. نظريه اول تا حدودي مردود است زيرا شهيد بزرگوار بي طرف خلباني نبود که بازيچه دست موتر خوش سابقه! TF30 شود. در انتها برخي معتقدند سامانه سوخترساني به موتور در تامکت وي دچار تقص گرديده و باعث سقوط هواپيماي F-14 شده است.
در روز 17 شهريور 1366 يک فروند ميراژ F1EQ-5 در دهانه شمالي خليج فارس سرنگون شده و خلبان ان پس از خروج اضطراري توسط رزمناوهاي نيروي دريايي ايالات متحده نجات پيدا ميکند. دو روز بعد يک فروند ميراژ ديگر مورد اصابت قرار گرفته و دچار صدمات جدي ميگردد. ميراژ صدمه ديده در حالي مهلکه را با اتش و رد دودي غليظ ترک ميکند که لحظاتي پيش يک نفتکش را غرق کرده بود. در همان روز طبق اظهار منابع اطلاعاتي دفاع هوايي کويت يک جنگنده نيروي هوايي عراق را در حالي که از طريق اسمان کويت عازم خانه خود در عراق بود سرنگون کردند.
به دنبال اين تلفات نيروي هوايي عراق حمله به نفت کش ها را در خليج فارس به مدت يک ماه به حالت تعليق در اورد.
پس از اغاز همکاري هاي سازماندهي شده بين نيروي هوايي عراق نيروي دريايي ايالات متحده و نيروي هوايي عربستان سعودي عراقي ها با موفقيت بالايي چندين فروند کشتي و نفت کش ايران را از بين خارک و لارک در ماههاي شهريور و مهر غرق کردند. جنگنده هاي مسلح به موشک اگزوسه عراقي پس از گذشتن از اسمان کويت و يا حرکت در امتداد ساحل عربستان سعودي و همچنين سوختگيري از 2 فروند هواپيماي انتونوفAN12BP ميتوانستند به راحتي به عمق ابهاي خليج فارس نفوذ کنند. در اين برهه نيروي هوايي عراق عملا از پشتيباني هواپيماهاي هشدار زود هنگام هوابرد E-3 نيروي هوايي ايالات متحده و رزمناوهاي در حال گشتزني در منطقه بهره مند شد. جنگنده هاي نيروي هوايي عراق به خصوص به وسيله هواپيماهاي اواکس امريکايي از وجود جنگنده هاي نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران در منطقه اگاه گشته و در صورت پيشامد حالت اضطراري اجازه استفاده از پايگاه هوايي سلطان عبدالعزيز را در ظهران عربستان سعودي کسب کرده بودند.
شاهد اين مدعا انکه خلبانان F-14 در چندين مورد نتوانستند هدف خود را شناسايي کنند و در مواردي که موفق به رهگيري انها شدند با کمال تعجب مشاهده ميکردند جنگنده هاي عراقي مهمات خود را در دريا فرو ريخته و به سرعت سمت غرب يا جنوب را در پيش ميگرفتند! سمتهايي دقيقا برخلاف جهت عراق! در حداقل دو مورد جنگنده بمب افکن هاي عراق پيش از بمباران تاسيسات نفتي لارک و هرمز از سمت قطر! وارد ابهاي خليج فارس شدند. انها با اين کار پدافند را کاملا غافلگير کردند. براي مقابله با اين تاکتيک خائنانه بلافاصله دسته اي از تامکت ها براي انجام پرواز هاي گشت رزمي به پايگاه ششم شکاري بوشهر فرستاده شدند.
کمبود قطعات يدکي تاثير بسيار بدي بر روي ناوگان عظيم تامکت گذاشته بود. تعداد F-14 هاي عملياتي انقدر کم شده بود که نيروي هوايي توانايي ايجاد پوشش بر روي تمام نقاط راهبردي را نداشت. دوران بسيار بدي بود
ادامه ندارد! :grin: :grin: بدبخت شدم تا اینهمه رو تایپ کردم این قسمت هشت مقاله ی ققنوس از خاکستر بر میخیزد مجله صنایع هوایی بود کسی قسمت های قبلیش رو نداره؟
Novice Poster
Novice Poster
پست: 64
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 9 اسفند 1386, 9:25 pm
سپاس‌های دریافتی: 14 بار

پست توسط kamran_25200 »

سلام دوستان. شب بخير.عيد مبارک و رسيدن ماه رجب هم مبارک. اما ببينيد واقعيت اينه که ما نيروي هوايي با تجهيزات قديمي داريم و يه سري جديد هم داريم و يه سري هم ساختيم حالا ايران با يه استراتژي مختلط اما حساب شده و منطقي اين تجهيزات رو به کار گرفته که بيشتر دفاعي هستن و براي دفاع در برابر حمله هوايي گفتم که استراتژِي مختلط داره يعني هم هواپيما هم پدافند که خيلي کارايي داره به شرطي که درست ستفاده بشه ما با همين تجهيزات هم ميتونيم دفاع خوبي ارائه بديم به شرط اينکه تمرکز رو از دست نديم وگرنه خيلي ضرر ميکنيم. اما يه خبر خيلي خوب براتون دارم. بچه ها اولين سيستم اس400با تجهيزات کامل تحويل شده اصلا شک و ترديد نداشته باشيد مطمئنم من ولي اين سيستم يکي کمه بايد حداقل ده تايي باشه تا کاملا امن بشه اسمان ايران.
ولي از نظر پدافند ايران پدافند پيچيده اي داره شايد ساده باشه اما براي ما ساده هست براي اونا که ميخوان حمله کنن جهنم. البته ما رادارهاي پيشرفته اي داريم و در حال ساخت نوعي ارايه فازي با کيفيت بالا هستيم که وقتي رونمايي بشه دهن همه دنيا باز خواهد ماند مثل همون اواکس که راه اندازي شد.
ارسال پست

بازگشت به “متفرقه درباره نیروی هوایی”