کوسه‌های بوشهر

در اين بخش مي‌توانيد در مورد کليه مباحث مرتبط با متفرقه درباره نیروی هوایی ايران به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: شوراي نظارت, مديران هوافضا

ارسال پست
New Member
نمایه کاربر
پست: 15
تاریخ عضویت: جمعه 5 بهمن 1386, 9:38 pm
سپاس‌های دریافتی: 111 بار

کوسه‌های بوشهر

پست توسط Fulcrum Pilot »

با سلام به دوستان انجمن،

این مقاله جالب در این شماره مجله Combat Aircraft راجع به اف-۴‌های کوسه نشان نیرو هوایی در پایگاه ششم شکاری بوشهر به چاپ رسیده.


۱۶ مگا بایت (پی‌دی‌اف) اینجا دانلود کنید:

[External Link Removed for Guests]
Major
Major
پست: 422
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 30 مهر 1385, 12:09 pm
سپاس‌های ارسالی: 50 بار
سپاس‌های دریافتی: 181 بار

Re: کوسه‌های بوشهر

پست توسط zector »

عزیز سایت فیل طر است ! جای دیگر آپلود کنید.
Moderator
Moderator
نمایه کاربر
پست: 2401
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 17 آذر 1387, 11:02 am
سپاس‌های ارسالی: 29119 بار
سپاس‌های دریافتی: 21533 بار
تماس:

Re: کوسه‌های بوشهر

پست توسط sokuteasemuni »

[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 756
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 10 دی 1387, 10:23 pm
سپاس‌های ارسالی: 559 بار
سپاس‌های دریافتی: 3796 بار

Re: کوسه‌های بوشهر

پست توسط Morteza313 »

در يك كلام اين مقاله رو ميشه بك پيشرفت دونست!... اما هنوز چاشني هاي وطن فروشي و نگاه تحقير اميز ارباب رعيتي غربي ها رو ميشه در اون ديد ...

اما در نهايت ... كوپر عزيز .... عرصه سيمرغ نه جولانگه توست... منتظر نقد اين مقاله باشيد...
ان الارض یرثها عبادی الصالحون ......
Major
Major
نمایه کاربر
پست: 854
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 4 دی 1386, 6:42 am
سپاس‌های ارسالی: 361 بار
سپاس‌های دریافتی: 833 بار

Re: کوسه‌های بوشهر

پست توسط renger »

دوستان اگه زحمت ترجمه این مقاله رو هم بکشن ممنون میشیم. به خدا چش و چالمون در اومد. یه چشممون تو دیکشنری یه چشممون به مانیتور.
Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 4117
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 11 بهمن 1384, 6:16 pm
سپاس‌های ارسالی: 4503 بار
سپاس‌های دریافتی: 4332 بار
تماس:

Re: کوسه‌های بوشهر

پست توسط Reza6662 »

sokuteasemuni نوشته شده:[External Link Removed for Guests]


 The Sharks 

جنگنده هاي F-4E ساخت مك دانل داگلاس متعلق به نيروي هوايي ايران (IRIAF) مستقر در پايگاه هوايي بوشهر كه در حال حاضر مغرورانه مامور گشتزني بر فراز آبهاي خليج فارس هستند، يك پوشش ويژه به طرح كوسه را بر تن دارند. آنها سپاسگزار جنگ افزارهاي جديد و بازسازي انجام شده در داخل كشور هستند. اين جنگنده هاي برجاي مانده از دوران جنگ سرد، دارايي ارزشمند و قوي ايرانيها به شمار مي آيند.
تام كوپر

پايگاه هوايي بوشهر در يكي از مهمترين و استراتژيكترين مناطق قلمرو حكومت اسلامي ايران قرار گرفته است. پايگاهي كه با نام رسمي پايگاه ششم شكاري تاكتيكي شهيد ياسيني (TFB6) نيز شناخته مي‌شود. پايگاه بوشهر در شبه جزيره بسيار حاصلخيز سواحل شمالي خليج فارس بنا شده و ساختمانهاي آن در اوايل دهه 1970 و با كمك آمريكايي ها و اسرائيلي ها ساخته شده است. تاسيسات آن نتيجه نيازمنديهاي يك پايگاه هوايي بزرگ بود تا كار نگهباني از مناطق بسيار مهم صدور نفت در جزيره خارك و ساير مناطق مهم شمال خليج فارس انجام گيرد.

در سالهاي بعد، تاسيسات نيروي هوايي و نيروي دريايي در بوشهر و اطراف آن جهت افزودن ايستگاههاي بزرگ پيش اخطار از نوع رادار دوربرد آمريكايي AN/FPS-100 و رادار ساخت ماركني Tonic Convoy گسترش بيشتر پيدا كردند. اين رادارها به وسيله دو گردان پدافند موشكي شامل پنج مجموعه پرتابگر موشكهاي ضدهوايي آي هاوك MiM-23B (آي هاوك = Improved Hawk)، هشت آتشبار هوايي اورليكن و تا 24 دستگاه آتشبار ZU-23-2 محافظت مي شدند. تمامي سامانه هاي پدافند هوايي اطراف بوشهر با يك واحد كنترل هوايي غربي يكپارچه شده بودند كه آن واحد قادر بود تمامي تحركات هوايي تا 200 كيلومتري سطح شمالي خليج فارس، جايي فراتر از مرز ايران را نظارت نمايد.

در سال 1973 (برابر 1351) بلادرنگ پس از ساخت پايگاه ششم، نيروي هوايي ايران يك اسكادران از جنگنده هاي فانتوم F-4D را جهت انجام ماموريتهاي رهگيري و در كنار آن يك يا دو يگان از جنگنده هاي F-5A Freedom Fighter را در بوشهر مستقر ساخت. با اين حال تا سال 1974، يك واحد كاملن جديد در اين پايگاه تشكيل شد: هنگ تاكتيكي 61 (يا 61th TFW). اين هنگ هوايي شامل سه اسكادران بود: اسكادران 61، 62 و 63 تاكتيكي (TFS) كه همگي با جنگنده هاي پيشرفته تر F-4E مجهز شده بودند.

نيروي هوايي ايران همواره از اهميت پروازهاي معمول و تمرينات (بكارگيري) جنگ افزار آگاه بود و ...


شرمنده به علت گرفتاري شغلي، همين قدر وقت شد. دوستان هركدام مي توانند صفحات بعد را ترجمه كنند. تصویر
 [External Link Removed for Guests]    
Super Moderator
Super Moderator
نمایه کاربر
پست: 3101
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 22 بهمن 1385, 4:25 pm
سپاس‌های ارسالی: 19718 بار
سپاس‌های دریافتی: 21366 بار

Re: کوسه‌های بوشهر

پست توسط SAMAN »

با تشکر از دوست عزیز Reza6662 و سایر عزیزان تصویر



sokuteasemuni نوشته شده:
[External Link Removed for Guests]





قسمت دوم مطلب را بنده تا یک یا 2 روز آینده ترجمه خواهم کرد.
پیام حکم قتل خود شنفتن مرا خوشتر بود, از یک تملق به نزد مردمان سفله گفتن!
Super Moderator
Super Moderator
نمایه کاربر
پست: 3101
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 22 بهمن 1385, 4:25 pm
سپاس‌های ارسالی: 19718 بار
سپاس‌های دریافتی: 21366 بار

Re: کوسه‌های بوشهر

پست توسط SAMAN »

از بوشـــــــــــــهر


[HIGHLIGHT=#ffc000]عملیات  

[HIGHLIGHT=#fac08f]یکی از مشهورترین خلبانان ایرانی F-4E در جنگ ایران و عراق , کاپیتان علیرضا یاسینی بود که در نوامبر 1980 شخصا" عهده دار غرق و نابودی چندین کشتی دریایی عراقی در ضمن عملیات مراوید بود.علیرضا یاسینی اکثریت سورتی های رزمی اش را از بوشهر به پرواز در آورد و سپس در سانحه هوایی در 1994 کشته شد , TFB.6 به یاد او نام گرفت. 
[HIGHLIGHT=#fac08f] عملیات مروارید در بخش هایی از استفاده هماهنگ و ترکیب شده عوامل دریایی مدرن و دارایی های هوایی برای بر طرف کردن یک تهدید دریایی دشمن, مهم و قابل توجه بود .همچنین در انجام آن ,می توان آنرا با عنوان اولین عملیات رزمی این چنین در تاریخ جنگ مدرن وارد کرد.علاوه بر این, خلبانان TFB.6 بواسطه استفاده ی گسترده از موشک های هوا به سطح ماریک AGM-65A برای حمله به کشتی های جنگی عراقی ساخته شدند. به نظر می آید که استفاده ی موفق فانتوم ایرانی از موشک ماوریک برای هدف ضد کشتی در طی عملیات مروارید, پژوهش نیروی دریایی امریکا در یک جهت مشابه تشویق کرد که توسعه نمونه ی AGM-65F را هدایت کند. نمونه ایی که مجهز با یک سر جستجوگر مادون قرمز و کلاهک سنگینتر که مناسبتر برای کشتی های هدف بود.  


از ابتدا عملیات ها در TFB.6 خیلی درست بود. سه واحد فانتوم مستقر در بوشهر در یک روز به طور متوسط 20 سورتی پرواز گشت زنی هوایی و آموزشی , با خلبانانی که متوسط بین 240 تا 300 ساعت درهر سال,شامل آموزش موثرتسلیحات, پرواز داشتند . در نتیجه حداقل چهــــــار فانتوم مسلح با دو موشک اسپاروی AIM-7E-2 و چهار موشک سایدویندر AIM-9P و همچنین غلاف های ECM AN/ALQ-101 بر آلرت دائمی کمک کرده بودند.

در مجموع برای F-4E ها, یک دسته بیش از 6 فروند RF-4E از اسکادران تاکتیکی شناسایی بیشتر اوقات در بوشهر مستقر بودند و سورتی های شناسایی را بر فراز تمام ناحیه خلیج فارس اداره می کردند. به طور چشمگیر حالت تغییر و دگرگونی در انقلاب 1979 در ایران استنباط می شد. لیکن خصوصا" قصد یک کودتای ناموفق در ژوئن 1980 برعلیه دولت جدید توسط عناصری از نظامیان ایرانی مشاهده گردید.


خیلی از افسران و خلبانان مستقر در بوشهر توقیف, پاکسازی و به اجبار خیلی زود وارد بازنشستگی و یا حتی اعدام شدند. پایگاه ششم شکاری(FB.6) مشترک با بیشتر پایگاه های هوایی دیگر, متعاقبا" با کمبود شدید نیروهای شایسته سرو کار داشت.پرواز تقریبا" ماه ها زمینگیر ایستاد و فقط شمار کمی از F-4E ها در شرایط عملیاتی باقی ماندند. از طرف دیگر رادار Marconi در نزدیکی کنار ایستگاه که برای چند سال پیش از 1979 بدون استفاده مانده بود بدنبال انقلاب به خدمت بازگشته بود.


تصویر
پیام حکم قتل خود شنفتن مرا خوشتر بود, از یک تملق به نزد مردمان سفله گفتن!
Super Moderator
Super Moderator
نمایه کاربر
پست: 3101
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 22 بهمن 1385, 4:25 pm
سپاس‌های ارسالی: 19718 بار
سپاس‌های دریافتی: 21366 بار

Re: کوسه‌های بوشهر

پست توسط SAMAN »

درود,

با توجه به علاقه دوستان عزیز , در آینده بسیار نزدیک ترجمه قسمت سوم و چهارم این مطلب را نیز ارائه خواهیم کرد. تصویر

sokuteasemuni نوشته شده:
[External Link Removed for Guests]

پیام حکم قتل خود شنفتن مرا خوشتر بود, از یک تملق به نزد مردمان سفله گفتن!
Super Moderator
Super Moderator
نمایه کاربر
پست: 3101
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 22 بهمن 1385, 4:25 pm
سپاس‌های ارسالی: 19718 بار
سپاس‌های دریافتی: 21366 بار

Re: کوسه‌های بوشهر

پست توسط SAMAN »

با سلام و درود خدمت دوستان عزیز و عذر خواهی به جهت تاخیر در ارسال تصویر

این چند روز در خدمت عزیزانی بودیم که از مکه مکرمه تشریف آورده بودند و به همین جهت یک مقدار عقب افتادیم.

با تشکر از دوستان عزیز و پیــــــــشرو ,Shola و Rouzbeh که به میل و علاقه خود زحمت ترجمه قسمت های بعد را پذیرفتند.
تصویر تصویر

sokuteasemuni نوشته شده:
[External Link Removed for Guests]




[HIGHLIGHT=#fbd5b5]چیزی که معلوم باشد مختصر است, اما مثال مطابق نمونه از اصلاحات بومی ایرانی بر سیستم های تسلیحاتی موجود, کار بر روی اسپارو های AIM-7E-2 کمپانی رایزون هست که توسط IRIAF بعهده گرفته شده است. AIM-7E-2 اسپارو , سلاح باقی مانده هوا به هوای عمده و اولیه فانتوم های F-4E است. [HIGHLIGHT=#fbd5b5]این موشک هدایت شده نیمه فعال راداری, برد برابر 30-45 کیلومتر( یا 10 تا 28 مایل) و یک کلاهک پیوسته میله ایی به وزن 65 پوند با شعاع مرگ 30 فوت دارد .خلبان اتوماتیک AIM-7E-2 توانایی و قابلیت موشک را به 70000 پا می رساند, گرچه کارایی موشک در ارتفاعات ذکر شده به شدت محدود می شود. 
[HIGHLIGHT=#fbd5b5]مادامی که موثر بودن AIM-7E-2 های اسپارو در طی جنگ با عراق ثابت شده بود, عراقی ها گسترش هر چه بیشتر تسلیحات مدرن را برای مقابله با فانتوم های IRIAF شروع کردند در ابتدا فرانسه موشک سوپر 530 و سپس شوروی موشک R-24R/T را ساخت. پیشرفت های سریع تکنولوژی با دشمنان ایرانیان هم پیمان شده بود و همیچنین تصویب های موجود این معنی را می داد که IRIAF نمی تواند سیستم های پیشرفته ی بیشتر و جدید تر را بدست آورد اما IRIAF در درجه نخست بر بهبود و اصلاح تسلیحاتش موجودش بهترین تمرکز را کرد. قبل از تلاش های اینچین معمولا" بر مولفه ها و تکنولوژی های موجود قبلی اعتماد می شد. به هر حال , در تمام مدت چاره سازی های بومی معرفی شده بودند. یکی از مشکلات بزرگ گزارشی بر AIM-7E-2 دریچه گرمایونی و مدارات الکترونیکی کاملا" منسوخ شده اش بود که هم اعتماد پذیری ناچیزاعطا می کرد وهم بر اساس تکنولوژی 1950 بنا شده بود.محروم شدن از حمایت تکنیک های اصلی و داشتن مشکلاتی در بدست آوردن قطعات جایگزین, مشکلات نیروی هوایی ایران را در نگه داری عملیاتی اســـــــــــــپارو ها حاد کرده بود! 

[HIGHLIGHT=#fbd5b5]SSJTF ( یا 55JTF ) جایگزینی الکترونیک های منسوخ شده را با قطعه حالت جامد و الکترونیک های نیمه هادی همسان شروع کرد, گرچه اغلب قطعات جدید دارای بهره و پهنای باند بهتری بودند. خود طرز فکر عالی بود و تجهیزات نگهداری به طور قابل توجه ایی کاهش پیدا کرده بودند, هنوز اصلاحات مشابه برای سیستم تسلیحات هواپیماها در این سبک برای نگه داری اینترفیس مابین هوا پیما و سلاح تقاضا می شود.این در یک پروژه بسیار گرانقیمت تر شامل قبول سیستم های الکترونیکی جمع و جور شده برای رادار AN/APQ-120 فانتوم های اف-4 E نتیجه داد. 

تاریخ جنگ مفتخر

  وجود نا آرامی و هرج و مرج پس از انقلاب, خلبانان و پرسنل زمینی TFB.6 برای واکنش به هجوم عراق اولین بودند. در بعد از ظهر 22 سپتامبر 1980, در مدت 2 ساعت از حمله آشکار آغازین که عراق راه انداخته بود, 4 فروند فانتوم E از بوشهر اهداف را در جنوب عراق را بمباران کردند و در چند روز دیگر فرمیش 4 هواپیما اقدام به یک هجوم سنگین به پایگاه هوایی Wahda ( شعیبیه نیروی هوایی سلطنتی سابق) در نزدیکی بصره کردند. 
  بعد فانتوم های مستقر در بوشهر با دریافت قسمتی از عملیات, در هجوم مشهور 140 فروندی بر علیه اهداف موجود درعراق ,بسوی واکنش دوباره رفتند.در طی 8 سال جنگ, فانتوم های بوشهر در بیشتر عملیات های بسیار سخت بر علیه عراقی ها شریک بودند.فانتوم های بوشهر سبب نابودی سنگین نیروی دریایی عراق و پشتیبانی عملیات های زمینی خط مقدم آبادان و خرمشهر و همچنین بصره و چند ناحیه دیگر کناری عراق بودند. 
  طی سال های 1981 تا 1983 خلبانانی از بوشهر در جنگ هوایی بر علیه شماری از رهگیر های برتر خبره و افزایش یافته ی نیروی هوایی عراق و ساقط کردن شماری از میگ های 23 MF/MLD و میراژ های اف-1 EQ در داگ فایت نزدیک و لیکن اغلب در برد های 20 کیلومتری که تماما" فرا دید بودند, خودشان را برجسته کردند. 
  طی این درگیری ها, خلبانان ایرانی ارزش هوشیاری وضعیت و همچنین اهمیت موشک های هوا به هوا با قابیلت های snap-up و snap-down ( گسیختن به بالا و پایین ) را خصوصا" برعلیه گروه هایی از هواپیما که بسیار نزدیک به سطح پرواز می کردند را یاد گرفتند. خارج از نیاز, آنها عملیات هایشان را با فعالیت های گروه پدافند هوایی HAWK بوشهر که یکی از آتشبارهایش را در جزیزه خارک و دو تای دیگر را در پوشش عملیات های زمینی در خطوط مقدم بسوی عراق گسترش داده بود, ترکیب می کردند. 
  ها از بوشهر- و سپس فانتوم های محلق شده به آنها از TBF.9 بندرعباس – بعدا" در جنگی که سپس جنگ نفت کش نامیده شد در طی دوازده عملیات پروازی بر علیه تانکر های نفتی وابسته به ممالک خلیج فارس که عراق را در طی نبرد با ایران حمایت کرده بودند, درگیر شدند.بدنبال یک افت در صادارت نفتی عراق, این حامیان عرب با فروش نفت عراق به بیش از 300000 بشکه در هر روز برای کمک به جنگ موافقت کردند! در طی عملیات های اینگونه , فانتوم های پایگاه ششم شکاری نه فقط با موشک های هدایت شده ی تلویزونی AGM-65 و سری بمب هایMK-80 صف آرایی کردند , بلکه سایدویندر های AIM-9 و موشک های سام RIM-66B استندارد را به عنوان موشک های هوا پرتاب ضد کشتی بکار گرفتند. 
  از ژوئن 1985 متحد این عملیات های خاص فانتوم ها, بالگرد های Sea King SH-3D نیروی دریایی از بوشهر بودند که در خلیج فارس مرکزی, موشک های ماوریک یکپارچه شده ی بومی را برای حمله به تانکرها بکار می بردند. 
  عملیات "کارناول" فانتوم ها ی بوشهر علاوه بر صدها سورتی جنگی پرواز شده, پوشش عالی برای کاروان های کشتی های تجاری ایران و محموله های نفتی که در بالا و پایین خلیج فارس شمالی تردد می کردند را فراهم می کردند. 
  واکنش به شماری از هجوم های افزایشی عراقی ها به خارک و کشتی رانی تجاری و همچنین کاهش شمار فانتوم های عملیاتی ناشی از فرسایش جنگ .... 


تصویر
پیام حکم قتل خود شنفتن مرا خوشتر بود, از یک تملق به نزد مردمان سفله گفتن!
Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 1606
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 5 آذر 1387, 1:41 pm
سپاس‌های ارسالی: 18344 بار
سپاس‌های دریافتی: 12308 بار

Re: کوسه‌های بوشهر

پست توسط shola »

sokuteasemuni نوشته شده:
[External Link Removed for Guests]



اسکادران شصت و سوم شکاری تاکتیکی در سال 1985 منحل شد مادامی که پایگاه ششم شکاری تاکتیکی بوشهر از به خدمت دراوردن 12 پرنده رهگیر اف-14 متعلق به اسکادران هشتاد و سوم تاکتیکی از پایگاه هشتم تاکتیکی اصفهان (TFB-8) تقویت شده بود.تامکت ها تعدادی از پیروزیهای خود را در مقابل ان دسته از جنگنده های عراقی که بیشترین تعریف و تمجید را با خود یدک می کشیدند شامل میگ-25 و میراژ اف-1ثبت کردند.
جنگ با عراق سبب شده بود تا تعداد جنگنده-بمب افکن های F-4E عملیاتی نیروی هوایی ایران به چنان درجه ایی تقلیل پیدا کند که تمام خدمه و جنگنده های پایگاه ششم شکاری تاکتیکی بوشهر در یک اسکادران ( شصت و یکم شکاری) ادغام شوند.این در حالی بود که اف -14 های جدا شده از پایگاه تاکتیکی اصفهان به صورت رسمی در غالب اسکادران شصت و یکم شکاری تاکتیکی شماره گذاری شده بودند. تا سال 2002 و تا قبل از بازگشت تامکت ها به پایگاه اصفهان این پرنده های رهگیر در بوشهر باقی ماندند. افزایش فشارها به برنامه هسته ایی ایران ,تهدیدات مستقیم نظامی ایالات متحده و اسراییل مبنی بر حمله به تاسیسات هسته ایی ایران وهمچنین وجود نیروگاه هسته ایی ایران در جنوب بوشهر همگی سبب شدند تا در سال 2006 نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران تصمیم به بازگشت یک اسکادران کامل از رهگیرهای اف-14 به پایگاه ششم بوشهر بگیرد.از بهار 2008 اسکادران هشتاد و سوم شکاری تاکتیکی در این پایگاه (TFB-6) مستقر شده است.

خودکفایی

جنگ با عراق چندین درس مهم درباره اموزش ,نگهداری و نیاز به ساخت تسلیحات بومی در راستای کاهش نیازمندی به کشورهای خارجی را به نیروی هوایی ایران اموخت.علاوه بر این خلبانان شاغل در پایگاه ششم شکاری بوشهر نیز درسی خاص از این جنگ اموختند و ان هم اهمیت تسلیحات هدایت دقیق دور ایستا به منظور به حداقل رساندن خطر قرار گرفتن جنگنده در معرض سیستم های پدافندی دشمن بود.
با همکاری صنایع اپتیک والکترونیک شیراز (صنایعی که مجوز تولید تحت لیسانس موشک ماوریک-آ را در سال 1970 گرفته بود) با دانشکده هوایی شهید ستاری (که تمامی انها تحت نظارت سازمان جهاد خودکفایی نیروی هوایی کار می کنند) ایرانیان در سال 1990 ساخت تسلیحات ,هواپایه, را اغاز کردند. ماحصل این تلاش ها پیدایش سیستم های تسلیحاتی چون زوبین ,ستار و در نهایت بمب های هدایت شونده قاصد-1 و قاصد-2 بود.
ظاهرا بر اساس موشک فرانسوی AS-30L (که بوسیله جنگنده های میراژ در اختیار نیروی هوایی عراق نیز بود) موشک ستار-1 ساخته شده است .ستار-1 موشک هوا به سطحی است که با داشتن سرعت زیر صوت ازحداکثر برد 20-30 کیلومتر برخوردار است.مشکلات پیش امده (عدم ثبات ایرودینامیکی) در جریان ازمایشات ستار-1 سبب شد که این موشک با موشک های فراصوت ستار-2 و ستار-3 که با داشتن باله های کنترل سطحی در دماغه از مداومت بهتری برخوردار بودند جایگزین شود.سیستم کنترل موشک ستار-3 بر پایه موشک ماوریک-آ است وبه دنبال ازمایشات موفق ,این سلاح از چندین سال قبل برای ورود به خدمت مورد تایید قرار گرفته است .

[External Link Removed for Guests]


قسمت اعظم تسلیحات بومی دیگر ساخته شده برای استفاده جنگنده-بمب افکن فانتوم نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران از نوع هدایت الکترواپتیکالی و بر پایه فناوری تسلیحات ساخت ایالات متحده نظیر GBU-8 و موشک مارویک هستند.نخستین این تسلیحات موشک هوا به زمین GBU-67 زوبین است که به جستجوگر تلویزیونی موشک ماوریک (AGM-65A) مجهز شده است.این موشک به سرعت 1.2 ماخ , برد 30 کیلومتر و دقت 1 متر معرفی شده و به کلاهک ترکش زا 750 کیلویی مجهز است.به غیر از بمب هدایت شونده قاصد هیچ از این تسلیحات تا به حال وارد تولید انبوه و یا در واحدی به خدمت در نیامده اند. این حرف به معنی عدم تونایی ایران در تولید تسلیحات این چنینی در مجموع نیست بلکه این بدین معناست که قسمتی از حکومت چندان علاقه ایی به تخصیص بودجه برای تولید این تسلیحات ندارد.
طرح تسلیجاتی بومی دیگر پروژه پخش کننده زیرمهمات ارتفاع پایین کایت است که از لحاظ ویژگیها و عمکرد شبیه به پرژه MBB المان غربی سابق میباشد.کایت اصلی دارای برد 15 کیلومتر است در حالی که قادر به پخش تا 200 بمبلت (خوشه بمب) بر فراز منطقه ای 300-1200 متری است.نخستین ازمایش پروازی کایت در سال 1997 انجام شد و دومین کایت در سی ام سپتامبر 2003 در حوالی قم ازمایش شد. دومین کایت ازمایش شده شامل یک سری تغییرات و به نوعی این کایت نمونه ارتقا یافته ایی با جابجایی باله های کنترل سطحی و همچنین اضافه شدن سیستم هدایت دقیق INS/GPS بوده است.کایت 2000B در سال 2008 به خدمت نهاجا درامده است.
آخرین ويرايش توسط 2 on shola, ويرايش شده در 0.
منم مرگ، مادر تو، منم که دوباره تو را از نو میزایم.
Major I
Major I
نمایه کاربر
پست: 330
تاریخ عضویت: شنبه 30 خرداد 1388, 3:24 pm
محل اقامت: واوان
سپاس‌های ارسالی: 3246 بار
سپاس‌های دریافتی: 2180 بار
تماس:

Re: کوسه‌های بوشهر

پست توسط Ruozbeh »

sokuteasemuni نوشته شده:
[External Link Removed for Guests]

قسمت آخر و پایانی تقدیم به [COLOR=#0070c0]محمد 1985 عزیز ...  تصویرتصویر

سرگرد TZ اجازه برای اضافه کردن نقش کوسه بر دماغه ی اسکادران خود را از فرمانده ی عالی رتبه ی IRIAF درخواست نمود...

مهارتIRIAF در پی تحمل مقطعی سخت افزایش یافته است،و در چندسال اخیر نیروی هوایی توانسته سیستم های موجود خود را ارتقا بخشد و تجهیزات جدیدی رامعرفی کند - اکثرا بر اساس طرحها و مهارتهای بومی-.در زمان پیش از انقلاب آنها مکررا از دسترسی به اطلاعات حساس تکنیکی توسط مستشاران آمریکایی منع می شدند، به همین دلیل و در نتیجه ی وجود نداشتن جایگزین برای مستشاران پرسنل زمینی و تکنیسنهای ایرانی به طور قابل توجهی از ابتکارات خود برای سرپا نگه داشتن و توسعه و تعمیرات فانتومها استفاده می کنند، و تنها چیزیکه از پیشرفتهای بزرگ آنها در زمینه ی تحقیقات و توسعه جلوگیری می کندکمبود منابع مالی و بودجه ای است.(!)
البته اکثر پرسنل زمینی با تجربهکه از خلاقیت خود برای توسعه ی بیشتر استفاده می کردند به سالهای پایانیخدمت خود و بازنشستگی نزدیک می شوند - و اکثر آنها هم بانشست شده اند -اما نسل جدید تکنیسین ها در حال آمادگی برای مواجهه با مشکلات و تعمیرات وارتقا پرنده های سالخورده ی IRIAF هستند.

فانتومهایی با پوزه ی کوسه

ارثیه افتخارات رزمی فانتومهای مستقر در بوشهر - علوه بر افتخار تعمیرات و ارتقاو عملیاتی نگه داشتن این دختران پیر - در چند وقت اخیر بر روی ظاهرفانتومهای TFB.6 منعکس شده است.
در سال 2008 در پی ایجاد امکان اورهال در TFB.6 افسر فرماندهی اسکادران 61 شکاری ، سرگرد طالب زاده ،اجازه برای اضافه کردن نقش کوسه بر دماغه ی اسکادران خود را از فرمانده ی عالی رتبه ی IRIAF درخواست نمود.در خواست او موردقبول واقع شد ، و اولین F-4E زینت داده شده به طرحی شبیه به فانتومهای333th TFW نیروی هوایی آمریکا در جنگ ویتنام فانتومی با سریال 6548-3 بود، اولین پرنده ی اورهال شده درپایگاه بوشهر . این فانتوم چهره ی جدید خود را در آوریل 2009 نمودار ساخت،از آن پس تمامی فانتومهای مستقر در پایگاه بوشهر منقش به این نقشهای دلرباشدن شدند ...

استفاده از نشان کوسه توسط خدمه F-4E پدیده ای جدید نیست.در گذشته و در اواخر دهه ی 70 میلادی پس از آنکه خلبانان اسکادران 91شکاری پچ اختصاصی خود را معرفی نمودند ، 91st TFS مستقر در TFB.9 بندرعباس به نام 'کوسه ها' مشهور شدند.اسکادران 91 فعلی که پس از چندسال دوباره تشکیل شده هنوز هم به نام کوسه ها مشهور است و تعدادی از خدمه هم پچ های مشابه ای را استفاده می کنند اما تا امروز واحدها نقشی اختصاصی را بر روی هواپیماهای خود ترسیم نکرده اند.اخیرا درخواستهای مشابه ای ازسوی F-5E/F Tiger ll های پایگاههای TFB.2 تبریز و TFB.4 دزفول مطرح شد که با موافقت فرمانده عالی مواجه شد و تمامی جنگنده های این دو پایگاه به نشان و نقشی بزرگ - گاها با چاشنی عجله! - بر روی تیغه ی عمودی دم مجهز!شدند.

این روزها فانتومهای بوشهر با پروازهای روزانه ی CAP ومامورتهای آموزشی خود از خلیج فارس محافظت می کنند.علاوه بر این آنهاپروازهای تمرینی مشترکی را با ّF-5E/F های اسکادران 41 شکاری پایگاه وحدتی دزفول ( TFB.4 ) و همچنین F-7 های اسکادران 51 شکاری پایگاه امیدیه (TFB.5 ) برگزار می نمایند. فانتومها بوشهری گاه گاهی هم سری به پایگاههایدیگر می زنند!! با وجود تمام اینها همواره حداقل دو F-4E و دو F-14A دروضعیت Alert در پایگاه ششم قرار دارند. کوسه ها هنوز در حال پاسداری ازتاسیسات حساس کشورشان هستند...

پایان
پ.ن : این هفته ای که گذشت هفته ای فانتومی برای بنده بود طوری که هر روز حداقل 3.5 ساعت مطالعه کتب فانتومی!!داشتم .تصویر
[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]
ارسال پست

بازگشت به “متفرقه درباره نیروی هوایی”