مقاله اي تحليلي و جامع در مورد نيروي هوايي ايران IRIAF (تاپيک جامع)

در اين بخش مي‌توانيد در مورد کليه مباحث مرتبط با متفرقه درباره نیروی هوایی ايران به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: شوراي نظارت, مديران هوافضا

ارسال پست
Colonel II
Colonel II
پست: 1065
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 28 اسفند 1384, 2:04 pm
محل اقامت: زیر آسمون خدا
سپاس‌های دریافتی: 407 بار
تماس:

مقاله اي تحليلي و جامع در مورد نيروي هوايي ايران IRIAF (تاپيک جامع)

پست توسط آرمان »

نیروی هوایی ایران، حریفی سرسخت؟-قسمت نخست

مقاله ای جامع و تحلیلی در مورد نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران IRIAF


--------------------------------------------------------------------------------
به قلم: تام کوپر و لیام دولین مترجم: آرمان سیداحمدی منبع: مجله Combat Aircraft
--------------------------------------------------------------------------------

تصویر
مقدمه مترجم: تام کوپر نویسنده و محقق اتریشی یکی از معدود صاحب نظران هوانوردی نظامی غرب است که در مورد نیروی هوایی ایران و هواپیماهای در حال خدمت در این نیرو تا کنون مقالات و حتی کتاب های زیادی را به رشته تحریر در آورده است. در وضعیت فعلی منطقه و بحران های اخیر که خاورمیانه با آن روبروست، نگاه تمام جهانیان به کشور ایران دوخته شده است زیرا کشور دیگری موقعیت ژئوپلیتیکی و اهمیت اقتصادی و نظامی را که کشور ما در منطقه داراست ندارد. مسئله قدرت اتمی ایران و پافشاری سران کشورمان بر احقاق حقوق مسلم ایران در دارا بودن فناوری هسته ای برای مقاصد صلح آمیز موجب شده است تا توجه کشورهای مختلف دنیا به قوای نظامی ایران و بررسی امکان درگیری نظامی بین ایران و کشورهایی نظیر آمریکا و دولت های اروپایی معطوف شود. مقاله ای که در ادامه خواهید خواند، به تحلیل توانایی های نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران می پردازد و اهمیت وجود این نیرو در دفاع از کشورمان به عنوان تنها عامل بازدارنده و دفاعی در مقابل دشمن احتمالی را بررسی می نماید. لازم به ذکر است که ترجمه این اثر نماینده مطابقت عقاید نویسنده با نظر مترجم و تایید یا رد مسائل نیست و این مقاله صرفاً بازتاب افکار و ایده های نویسنده این مطلب می باشد.


رویارویی های اخیر ایران و غرب

آیا آمریکا و متحدانش هیچ گاه وارد مواجهه نظامی با ایران خواهند شد؟ این سوالی است که در ذهن بسیاری افراد شکل گرفته است. کاری به درستی یا نادرستی این امکان نداریم، ولی ظاهراً شواهد گواه بر این مدعاست که توانایی های نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران - IRIAF بسیار بیشتر از آن است که کارشناسان نظامی غربی پیش بینی کرده اند. در حالی که توجه عموم در دنیا به سمت وقایع خشونت آمیز در عراق و جنبه های مختلف «جنگ علیه تروریسم» جلب شده است، تنش های مرتبط با ایران نیز در حال افزایش است. به دنبال اشغال عراق در تابستان سال 2003، عملیات هوایی بسیاری اطراف ایران صورت گرفته است. بخش بزرگی از رویارویی های هواپیماهای ایرانی با جنگنده های آمریکایی بر فراز خلیج فارس صورت گرفته، در حالی که جنگنده های دو طرف به دفعات در طول مرزهای عراق و افغانستان با هم ملاقات کرده اند.

تصویر
هواپیمای F-14 تامکت متعلق به نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران در حال گشت در جزیره خارک


موقعیتی سخت و پیچیده برای هر دو سو

در زمان تهاجم به عراق در مارس و آوریل سال 2003، جنگنده های فانتوم II نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران دائماً به انجام ماموریت های گشت هوایی CAP در مناطق نزدیک به دزفول و سنندج در منطقه کردستان می پرداختند به طوری که این گشت ها در تمام طول روز ادامه داشت. تا پاییز سال 2003 که به تدریج تنش ها میان ایران و آمریکا رو به افزایش می گذاشت، کم کم بر تعداد و اندازه فرمیشن های هواپیماهای پروازی ایران نیز افزوده شد. در نوامبر سال 2003 یک فروند هواپیمای آواکس E-3 Sentry متعلق به نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا که در حال انجام گشت هوایی نزدیک مرز عراق بود تعداد شانزده فروند هواپیمای F-14 Tomcat نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران را در حال پرواز در ارتفاع سی هزار پایی و در داخل حریم هوایی ایران نزدیک شهر دزفول در یک آرایش پروازی واحد شناسایی کرد. همین فرمیشن تامکت های ایرانی تا زمانی که تامکت ها نواحی مرزی را به مقصد شرق کشور ترک گفتند، به مدت بیست دقیقه تعقیب شد. از سال 1997 که یک فرمیشن نه فروندی تامکت ها بر فراز خلیج فارس توسط نیروی دریایی آمریکا شناسایی شد، این بزرگترین و پر تعداد ترین گروه پروازی F-14 های ایرانی بود که توسط ارتش آمریکا ردیابی می شد.

تصویر
خط تولید F-14 های ایران در کنار F-14 های آمریکایی در کارخانه شرکت گرومن

در سال 2005 نیز نه فقط F-4 فانتوم II های ایرانی، بلکه تعدادی سوخوهای Su-24MK فنسر و میراژهای F1BQ و F1EQ و حتی میگ های MiG-29A نیز در محدوده خلیج فارس توسط F-14 ها و F/A-18 های نیروی دریایی آمریکا دیده شدند. گشت های هوایی مکرر ایران در مرزهای عراق و پرواز هواپیماهای آمریکایی در حاشیه حریم هوایی ایران و حتی گاهی در داخل آن باعث بروز تنش هایی شد. با بروز این مشکلات سرانجام در ژانویه 2004 توافق هایی شفاهی و تنها در حد گفته هایی بین دو طرف صورت گرفت. به موجب این توافقات، دو طرف متعهد شدند که تحت هیچ شرایطی به هواپیماهای یکدیگر شلیک ننمایند. بنا بر گزارشات از آن زمان به بعد ارتش آمریکا از تعقیب و ردیابی سایه به سایه هواپیماهای گشتی ایرانی دست کشید، اما آن پرواز ها به همان منوال ادامه یافت و هواپیماهای ایرانی پس آن زمان نیز گاه و بیگاه بر روی رادارهای هوایی و زمینی آمریکا ظاهر می شدند. در ابتدای سال 2005، موقعیت باز هم تغییر کرد، و این تغییر اساساً به دلیل تردیدهای غرب در تحلیل توانایی های نظامی ایران صورت پذیرفت. در سال های 1980 و 1990 آمریکایی ها به اطلاعاتی که از سوی تعداد بسیاری از پرسنل ایرانی نیروهای مختلف که از زمان رخداد انقلاب در ایران به کشورهای غربی و خصوصاً آمریکا مهاجرت کرده بودند، دلخوش بودند، اما حالا شرایط تغییر کرده بود چرا که نه تجهیزات نظامی حال ایران با زمان قبل از انقلاب مطابقت داشت و نه افراد مشابهی زمام امور را در دست داشتند. همین مسئله باعث شد که آمریکا از جمع آوری اطلاعات در مورد قوای نظامی ایران از طریق منابع و مراجع انسانی دست کشیده و به نیروهای «ماشینی» رو بیاورد. امروزه جمع آوری اطلاعات و خبرگیری آمریکا شدیداً به رادارهای تجسسی، ماهواره ها و هواپیماهای جاسوسی بلند پرواز بستگی دارد. این مسئله موجب شد تا انبوه اطلاعات جدید به دست آمریکا بیفتد اما در عین حال به همان اندازه ارزیابی اهداف دولت ایران و توانایی های نیروهای نظامی ایران نیز برای آمریکا مشکل گردید.


تصویر

هواپیمای F-14 تامکت ایرانی در حال تاکسی به سمت باند برخاست


اما مشکلات به همین پایان نیافت، چرا که غرب به شدت در پی بردن به چگونگی توسعه بخش نظامی و دفاعی کشور ایران ناتوان می نمود. بیشتر کارشناسان غربی هنوز هم پیش بینی ها و تحقیقات خود را در مورد قوای نظامی ایران بر پایه ی اطلاعات بیست سال قبل قرار داده اند که همین مسئله باعث به وجود آمدن تصورات غلط و پیش بینی های نابجایی شده است. برای مثال بیشتر غربی ها بر این باورند که تجهیزات نظامی که در سال های 1970 از آمریکا توسط رژیم قبلی حاکم بر ایران خریداری شده بود امروزه غیر قابل استفاده هستند در حالی که حقیقت چیز دیگریست. تصویری که از قوای نظامی ایران در ذهن غرب نقش بسته است به آرامی در حال تغییر است، بدین معنی که آمریکا و کشورهای عضو پیمان ناتو هنوز هم F-14 های ایران را در لیست تهدید های بالقوه قرار داده اند، هر چند که بسیاری از آنان بر این باورند که تعداد F-14 های قابل پرواز ایران از تعداد انگشتان دست فراتر نمی رود. بسیاری از آنان متقاعد شده اند که رادارهای AN/AWG-9 هواپیماهای تامکت ایرانی به دلیل عدم تامین قطعه های یدکی از کار افتاده اند و کلیه موشک های فینیکس موجود در انبارهای نظامی ایران نیز از همین نظر غیر قابل استفاده می نمایند. با همه این مسائل، غرب هنوز هم در مورد اینکه آیا ایران می تواند در صورت وقوع یک جنگ واقعی تجهیزات نظامی آمریکایی را به طور موثر به خدمت بگیرد یا خیر در شک و تردید است، به خصوص در مورد رادارهای AN/AWG-9 نگرانی های بسیاری وجود دارد. یکی از بزرگترین اشتباهاتی که کارشناسان نظامی غرب در مورد ایران مرتکب شده اند این است که آنان در طی چند سال گذشته نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران-IRIAF را یک نیروی «مرده» فرض کرده اند و به طور کلی قابلیت های این نیرو را نادیده گرفته اند. با این وصف نه تنها نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران-IRIAF یک نیروی کاملاً فعال است، بلکه باید اعتراف کرد که ابعاد تمرینی و تربیتی نیروهای انسانی این بخش نیز بسیار گسترده است. موج بزرگ فعالیت های اخیر نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران این واکنشهای شدیدی را در غرب برانگیخته است و به تدریج این ذهنیت که نیروی هوایی ایران به دلیل ناتوانی در نگهداری جنگنده هایش در حال بازنشسته و اوراق کردن هواپیماهای نیروی هوایی است را از بین برده است. - پایان قسمت نخست-ادامه دارد

تصویر
تصویر ماهواره ای تهیه شده از پایگاه یکم شکاری و فرودگاه قلعه مرغی
Commander
Commander
نمایه کاربر
پست: 1189
تاریخ عضویت: دوشنبه 1 خرداد 1385, 2:58 am
سپاس‌های ارسالی: 16928 بار
سپاس‌های دریافتی: 4259 بار

پست توسط Fariborz »

آرمان عزيز
دوست خوب و دانشمندم قبل از همه بايد ازت تشکر کنم که زحمت اين کار رو بدوش گرفتی . خواندن ترجمه اين مقاله که حکايت از توانائی تو دوست خوب داره لذت دوباره داره . اميدوارم همه دوستان از مطالعه اين مقاله مثل من لذت ببرند . موفق باشی . :razz: :razz:
Colonel II
Colonel II
پست: 1065
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 28 اسفند 1384, 2:04 pm
محل اقامت: زیر آسمون خدا
سپاس‌های دریافتی: 407 بار
تماس:

پست توسط آرمان »

Fariborz جان، از لطفي که به من داريد ممنونم... :razz: :razz:
منتظر قسمت هاي بعدي اين مقاله هم باشيد که به زودي در فروم خواهم گذاشت :) :)
Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 4117
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 11 بهمن 1384, 6:16 pm
سپاس‌های ارسالی: 4503 بار
سپاس‌های دریافتی: 4332 بار
تماس:

پست توسط Reza6662 »

آرمان,
آرمان عزيز؛ از زحمتي که کشيدي بسيار متشکرم. :razz:
به عنوان کسي که چند سالي در مرکز برآورد هزينه هاي يک شرکت تعميراتي نيروي هوايي
کار کرده، بايد بگم متاسفانه وضعيت خراب تري از اوني هست که کسي بدونه.
براي مثال اورهال يک فروند F-14 بين 18 تا 24 ماه طول مي کشه و اين اورهال
فقط براي موتورها و سيستم هيدروليک انجام ميشه و رادار اين هواپيما قادر نيست
عمل TWS رو انجام بده و بنابراين پرواز F-14 با عملياتي بودن اونها، دو امر متفاوت هست. :-o
 [External Link Removed for Guests]    
Administrator
Administrator
نمایه کاربر
پست: 15887
تاریخ عضویت: جمعه 7 بهمن 1384, 7:51 pm
سپاس‌های ارسالی: 72642 بار
سپاس‌های دریافتی: 31670 بار
تماس:

پست توسط Mahdi1944 »

آرمان جان مقاله بسيار خوبي بود، ممنون و منتظر قسمت‌هاي بعدي اون هم هستم

Reza6662 رضا جان در مورد رادار اشتباه فکر مي‌کنيد
زندگي صحنه يکتاي هنرمندي ماست هرکسي نغمه خود خواند و از صحنه رود
صحنه پيوسته به جاست خرم آن نغمه که مردم بسپارند به ياد


[External Link Removed for Guests] | [External Link Removed for Guests] | مجله الکترونيکي سنترال کلابز

[External Link Removed for Guests] | [External Link Removed for Guests] | [External Link Removed for Guests]

لطفا سوالات فني را فقط در خود انجمن مطرح بفرماييد، به اين سوالات در PM پاسخ داده نخواهد شد
Major
Major
نمایه کاربر
پست: 227
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 6 فروردین 1385, 2:06 pm
سپاس‌های ارسالی: 11 بار
سپاس‌های دریافتی: 28 بار
تماس:

پست توسط MeaN5990 »

ممنون از مقاله خوبت آرمان جان
من اطلاعي از شرايط نيروي هوايي ندارم اما توي يه نمايشگاه که در پايگاه دزفول برگزار شده بود يه تامکت ديدم و ابهت اون منو جذب کرد ولي وقتي از راهنما در موردش پرسيدم گفت اينا فقط پرواز مي کنن ولي قابليت جنگ ندارن!
به همين خاطر فکر کنم رضاجان درست ميگه!ممکنه پرواز کردن اونا فقط نمايشي باشه نه عملياتي :-(
به هر حال اميدوارم نيروي هوايي قدرتمندي داشته باشيم تا بتونيم در مقابل تهاجم از خودمون دفاع کنيم
Old Moderator
Old Moderator
نمایه کاربر
پست: 396
تاریخ عضویت: دوشنبه 29 اسفند 1384, 2:42 pm
محل اقامت: آسمان بي نهايت
سپاس‌های دریافتی: 122 بار
تماس:

پست توسط Colonel Chazan »

آرمان,
آرمان جان بسيار عالي بود.
ممنون كه زحمت ترجمه مقاله را كشيدي.
بسيار شيوا و روان.
استفاده كرديم و منتظر بخش هاي بعدي مقاله هستيم.
ضمن تشكر مجدد از فريبرز عزيز بابت معرفي لينك مقاله مورد نظر.
البته مقداري اغراق در مقاله ديده مي شد كه فكر مي كنم ذات تحليل گران غربي مختص به مكان است هر چند بنده هم با رضاي عزيز هم عقيده هستم.
[font=Verdana]May they rest in peace, those graceful masters of the sky

Happiness is Tomcat-Shaped

I love the smell of jet fuel in the morning
 

تصویر
Colonel II
Colonel II
پست: 1065
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 28 اسفند 1384, 2:04 pm
محل اقامت: زیر آسمون خدا
سپاس‌های دریافتی: 407 بار
تماس:

پست توسط آرمان »

Colonel Chazan, sinos90, Mahdi1944, Mahdi1944, از لطف همه شما دوستان متشکرم، راستش اگر مرحمت هاي شما دوستان نبود هيچ وقت انرژي نوشتن نداشتم...ممنون.

Reza6662, من با مهدي عزيز هم عقيده هستم و معتقدم ايران به صورت پنهاني کارهايي رو در مورد
رادارهاي F-14 اتجام داده. اتفاقاً همين مسئله قابل عمليات بودن رادارهاي AN/AWG-9 مورد توجه کارشناسان
غربي بوده که ظاهراً تام کوپر اون رو به شدت رد کرده و گفته که از 57 فروند تامکت باقي مانده ايران تعداد 40 فروند
اونها تا سال 2008 دوباره عملياتي خواهند شد و اين يعني يک خبر بسيار مسرت بخش براي نيروي هوايي ما...
در ضمن به نکات بسيار جالب ديگري هم اشاره کرده که نمي خوام اون ها رو اين جا ذکر کنم چون جذابيت قسمت
هاي بعد از بين ميره. ممنون و تشکر از همگي. منتظر قسمت هاي بعد باشيد. :razz: :razz: :razz: :razz: :) :)
Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 4117
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 11 بهمن 1384, 6:16 pm
سپاس‌های ارسالی: 4503 بار
سپاس‌های دریافتی: 4332 بار
تماس:

پست توسط Reza6662 »

آرمان,
من شنيده بودم در شرکت صاايران، رادار پرقدرت که در فرکانس 500 مگاهرتز کار ميکنه و تا
50 هدف هوايي رو شناسايي ميکنه و 24 هدف رو در حالت TWS دقيقن زير نظر مي گيره
براي اف14 ساخته شده (يا کپي شده) ولي هنوز باورم نشده.
تا نظر آقامهدي و بقيهء عزيزان در اين مورد چي باشه. :-o :?
Colonel II
Colonel II
پست: 1065
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 28 اسفند 1384, 2:04 pm
محل اقامت: زیر آسمون خدا
سپاس‌های دریافتی: 407 بار
تماس:

پست توسط آرمان »

Reza6662, به نظر من بعيد نيست و من به توانايي هاي بومي هم اعتقاد دارم. :-o
New Member
پست: 5
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 10 مرداد 1385, 8:36 am

پست توسط maverick »

sinos90 نوشته شده:ممنون از مقاله خوبت آرمان جان
من اطلاعي از شرايط نيروي هوايي ندارم اما توي يه نمايشگاه که در پايگاه دزفول برگزار شده بود يه تامکت ديدم و ابهت اون منو جذب کرد ولي وقتي از راهنما در موردش پرسيدم گفت اينا فقط پرواز مي کنن ولي قابليت جنگ ندارن!
به همين خاطر فکر کنم رضاجان درست ميگه!ممکنه پرواز کردن اونا فقط نمايشي باشه نه عملياتي :-(
به هر حال اميدوارم نيروي هوايي قدرتمندي داشته باشيم تا بتونيم در مقابل تهاجم از خودمون دفاع کنيم


ببخشيد ولي تامكتي كه توي پايگاه دزفول باشه مطمئنا عملياتي نيست
Major
Major
پست: 205
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 29 فروردین 1385, 10:21 pm
محل اقامت: www.aerospacetalk.ir
سپاس‌های دریافتی: 37 بار
تماس:

پست توسط Tomcattter »

آرمان-وبلاگ هوانوردي اير,مقاله خوبی بود .مدتی زیادی بود که یه مقاله خوب برای بحث در فروم مطرح نشده بود که از تلاش شما سپاسگزاری میکنم. ولی در مورد مطالبی که تام کوپر گفته مطالبی دارم که ادامه می آورم:

در زمان تهاجم به عراق در مارس و آوریل سال 2003، جنگنده های فانتوم II نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران دائماً به انجام ماموریت های گشت هوایی CAP در مناطق نزدیک به دزفول و سنندج در منطقه کردستان می پرداختند به طوری که این گشت ها در تمام طول روز ادامه داشت.

CAP مختصر شده Combat Air Patrol میباشد که توسط هواپیماهایی انجام میشود که یا دارای رادارهای قدرتمندی باشند و یا دارای Airsuperity بالایی باشند و در ضمن مداومت پروازی آنها بالا باشد .که اینها هیچ کدام در مورد سلطان F-4 صادق نیست چرا که این هواپیما برای گشت هوایی ساخته نشده و ماموریت اصلی آن همانا بمباران تاکتیکی است و در طول جنگ هشت ساله با عراقیها این هواپیماهای F-14 Tomcat بودند که پروازهای CAP بسیار طولانی بر فراز دریای پارس داشتند که برخی از این پروازهای به بیش از 12 ساعت هم میرسید و همانطور که میدانید این مشخصات را هواپیمای تامکت بطور کامل دارا می باشد یعنی رادار قدرتمند ،برتری هوایی < مداومت پروازی طولانی از طریق سوختگیریهای هوایی مستمر.

از طرفی کوپر میگوید غرب در مورد توانایی نظامی ایران دچار اشتباه شده است
:

یکی از بزرگترین اشتباهاتی که کارشناسان نظامی غرب در مورد ایران مرتکب شده اند این است که آنان در طی چند سال گذشته نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران-IRIAF را یک نیروی «مرده» فرض کرده اند و به طور کلی قابلیت های این نیرو را نادیده گرفته اند. با این وصف نه تنها نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران-IRIAF یک نیروی کاملاً فعال است، بلکه باید اعتراف کرد که ابعاد تمرینی و تربیتی نیروهای انسانی این بخش نیز بسیار گسترده است. موج بزرگ فعالیت های اخیر نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران این واکنشهای شدیدی را در غرب برانگیخته است و به تدریج این ذهنیت که نیروی هوایی ایران به دلیل ناتوانی در نگهداری جنگنده هایش در حال بازنشسته و اوراق کردن هواپیماهای نیروی هوایی است را از بین برده است.


و از طرف دیگر میگوید برای یک پرواز شناسایی از شانزده فروند هواپیمای تامکت استفاده کرده است.

خوب در اینجا نتیجه گیریهایی به ذهن متبادر میشود .اگر کشوری دارای توانایی نظامی بالایی باشد آیا لزومی دارد که برای یک پرواز شناسایی شانزده فروند از هواپیماهای بسیار گرانقیمت و مدرن خود را به پرواز درآورد و یا اینکه این شانزده فروند همانطور که خود کوپر گفته دارای نقصانهای زیادی از جمله رادار و سیستم موشک میباشند و تنها برای اینکه نشان داده شود که ما میتوانیم این تعداد را به پرواز در آوریم بوده است.همانطور که دوستان میدانند تامکت هواپیمای بسیار قدرتمندی از لحاظ راداری است و توانایی ردیابی اهداف در فاصله بیش از 200 مایلی را دارا میباشد و برای شناسایی یک منطقه مانند دریای پارس به مرکزیت جزیره خارک در طول جنگ از دو فروند از این هواپیماها استفاده میشد که در محیط یک دایره پرواز میکردند . پس نیازی به پرواز شانزده فروند هواپیمای قدرتمند برای یک پرواز شناسایی نیست. پس دلیل این کار چه بوده است؟ آیا اصلا این حرف صحت دارد که برای یک پرواز شناسایی از شانزده فروند هواپیمای تامکت استفده شده است ؟ کوپر این حرف را برای کوچک نمودن قدرت هوایی ایران گفته و یا برعکس؟

اینکه قدرت هوایی ایران تحلیل رفته و دیگر آن قدرت برتری هوایی که در طول جنگ را داشت دارا نیست فکر میکنم کسی در آن تردیدی ندارد.بیشتر ما بر قدرت موشکی کشورمان امیدواریم و با توجه به جنگی که بین رژیم صهیونیستی و حرب الله لبنان در جریان است میتوانیم این نتیجه را بگیریم ولی از لحاظ قدرت برتری هوایی نمیتوانیم حرفی آنچنان برای گفتن داشته باشیم.
ما همه ایرانیها به کشورمان عشق میورزیم ولی خوب باید در مورد مسائل گوناگون منطقی فکر کنیم و نتیجه گیری معقول داشته باشیم و به دور از تعصبات تصمیم گیری کنیم .
براي غلبه بر ظلمت كافي است چراغ روشن كنيم ، چون نمي توان ظلمت را روشن كرد .
*****
سایت مرجع هوانوردی و هوافضای پارسی
[External Link Removed for Guests]
*****
وبلاگ من
[External Link Removed for Guests]
ارسال پست

بازگشت به “متفرقه درباره نیروی هوایی”