مقاله اي تحليلي و جامع در مورد نيروي هوايي ايران IRIAF (تاپيک جامع)

در اين بخش مي‌توانيد در مورد کليه مباحث مرتبط با متفرقه درباره نیروی هوایی ايران به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: شوراي نظارت, مديران هوافضا

ارسال پست
Major I
Major I
نمایه کاربر
پست: 390
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 20 اسفند 1385, 10:35 pm
سپاس‌های دریافتی: 24 بار

پست توسط درودبرايران »

با تشكر از ترجمه اين مقاله، كه براي من با اطلاعات كم بسيار مفيد و آموزنده بود.

واقعا اينقدر تضعيف روحيه لازم است؟
واقعا اينقدر افشاي اطلاعات لازم است؟
واقعا لازم است ساخت يک پرنده داخلي اينقدر مورد تحقير قرار بگيرد؟
واقعا لازم است ما به بهانه اينکه طرفدار فلاني هستيم و از فلاني بيزار تمام انهايي را که در اين راه جنگيده اند بکوبيم؟

من فكر نمي كنم حرفهاي آقا Reza تضعيف روحيه يا تحقير باشد. به نظر من كه تذكر براي رفع غرور بي جاي برخي تندرو است. كسي كه توانايي ندارد ولي فكر ميكند كه دارد، قطعا بيشتر از كسي كه توانايي ندارد و اينرا مي داند صدمه خواهد ديد.
آنچه آقا Reza انجام مي دهند براي رفع همين گمراهي يا اشتباه است. البته نه اينكه حرفهاي ايشان يا اعتقادات من بي نقص باشد بكله اينكه منطق همواره با زباني سخن مي گويد كه با تعصب دشمني دارد.

جز اين است که با همين چفيه اي که به قول شما مال تازي هاست چشم يک مشت پهلوان پنبه انگليسي را بستيم و به اسارت گرفتيمشان؟(اميد وارم فيلم شکست هيمنه را ديده باشيد و الا با کمال ميل انرا براي شما تهيه و ارسال مي کنم)

اين صحنه بدرد همان فيلم مي خورد و در ايجاد يا تضييع ارزش جسمي بنام چفيه هيچ تاثيري ندارد. آنها مي توانستند با هر چيز ديگر چشم اسيران را ببندند...

جز اين است که با همين هواپيماهاي به قول شما زمينگير شده داريم از اب و خاکمان دفاع مي کنيم و خلبانان عرب تا هواپيماهاي مارا مي بينند به تته پته مي افتند؟

بايد ديد آيا خلبانهاي آمريكايي نيز تته پته مي كنند يا خير. البته نگوييد كه "حتما مي كنند". همانطور كه گفتم بايد ديد. از طرفي اينرا نبايد نديده گرفت كه به هر قيمتي كه شده و با زحمتهاي فراوان وضع دفاع هوايي ايران در حد خوبي نگه داشته شده است. اگر اينقدر تلاش و كوشش نبود احتمالا وضع بدتري داشتيم.

...کمي واقع بين باشيد...

واي كه چقدر من از اين جمله بدم مياد! جمله معروف اهل تعصب...
بايد امشب بروم...
Old Moderator
Old Moderator
نمایه کاربر
پست: 1236
تاریخ عضویت: جمعه 27 مرداد 1385, 3:12 pm
محل اقامت: جايي درست وسط غربت شهر...انطرف تر از اب...در کنار خورشيد...
سپاس‌های دریافتی: 65 بار
تماس:

پست توسط ghalamman »

اين صحنه بدرد همان فيلم مي خورد و در ايجاد يا تضييع ارزش جسمي بنام چفيه هيچ تاثيري ندارد. آنها مي توانستند با هر چيز ديگر چشم اسيران را ببندند...

اما هر کسي نمي تواند...توجه داريد که انهايي که چشم ان اسيران را بستند دانش اموخته مکتب کي بودند..چقدر زود باورند انها که چفيه را مي بينند و نه اعتقاد و ايمان پشتش را...
بايد ديد آيا خلبانهاي آمريكايي نيز تته پته مي كنند يا خير. البته نگوييد كه "حتما مي كنند". همانطور كه گفتم بايد ديد. از طرفي اينرا نبايد نديده گرفت كه به هر قيمتي كه شده و با زحمتهاي فراوان وضع دفاع هوايي ايران در حد خوبي نگه داشته شده است. اگر اينقدر تلاش و كوشش نبود احتمالا وضع بدتري داشتيم.

نمي گويم مي افتند...بلکه مي گويم افتاده اند...ازمايشات پي در پي و دائم شکست خورده موشک ارز براي چيست؟
واي كه چقدر من از اين جمله بدم مياد! جمله معروف اهل تعصب...

بسم الله ارحمن الرحيم
بنده علنا...با صداي بلند و در کمال هشياري اعلام مي کنم ادم متعصبي هستم...
من تعصب دارم روي ميهنم..روي نظام جمهوري اسلامي ايران و روي کار هموطنان و دانشمندان کشورم...
و بنده هم بدم مياد از اين جمله مروف امثال شما "شما متعصبيد.."بله...ما متعصبيم..و از ما متصب تر شماييد که اگر ما بگوييم ماست سفيد است مي گوييد سياه است...
با افتخار از زماني ياد مي کنيد که حتي خودکار بيک نمي توانستيم بسازيم...نيروهاي مسلح ما بنده و نوکر اجنبي بودند و براي بيگانه نان درست مي کردند...
افتخارات شما اينها است...
اين افتخار است که محمد رضا پهلوي ناموسش را(فرح) وسيله انعقاد يک قرار داد با کارتر کرده بود
مگز فقر فقط در زمان ما بوده است؟مگر بي عدالتي فقط در زمان ما بوده است؟حيف...وقت بحث ندارم و بايد بروم...والا اساسا جواب شما را مي دادم همانطور که شما به افتخارات ما (_روز 12 بهمن) مي تازيد(پست اقا رضا در مورد اين روز را مي گويم که انقدر عادل بودند(البته دقيق ترش شجاع است اما چون برخواهد خورد مي گويم عادل) که پست را ببندند نکند کسي جوابي در خور بدهد همانطور که سر قضيه 6 عکس از انقلاب اول به نفعشان شد بعد ضايع شدند که اصلا ان عکس از پايه مال فاحشه نبود) کاش وقت بود...
بعد از اين پست جوابي به شما نمي دهم نه اينکه جا خالي کرده باشم...از دو روز قبل گفته بودم دارم مي روم و کمتر از 2 ساعت ديگر اتوبوس حرکت مي کند..اما دلم نيامد شما همين جو ترک تازي کنيد...
منتظر من باشيد...خرداد ماه خدمت مي رسم...
پاسگاه مرزي گدار... سراوان
جاده زابل به زاهدان ...تاسوکي
تقاطع بلوار بزرگمهر و معلم... زاهدان
بلوار ثارلله مجتمع نسترن ...زاهدان
پاسگاه مرزي ناجا... سراوان
تاريخ هيچ کدام را از ياد نخواهد برد...
Major I
Major I
نمایه کاربر
پست: 390
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 20 اسفند 1385, 10:35 pm
سپاس‌های دریافتی: 24 بار

پست توسط درودبرايران »

اما هر کسي نمي تواند...توجه داريد که انهايي که چشم ان اسيران را بستند دانش اموخته مکتب کي بودند..چقدر زود باورند انها که چفيه را مي بينند و نه اعتقاد و ايمان پشتش را...

اگر منظور شما آن اشخاص بود، اين حرف شما صحيح است. شكي نيست كه كساني كه آن كار را كردند هوشيارانه وشيفه خود را انجام دادند. ولي انتساب اين هوشياري به مكتب تحت آموزش را نمي پذيرم. اگر شما به آب مثلا آمريكا تجاوز كنيد آنها هم شما را دستگير مي كنند ولي آنها دانش آموخته چخ مكتبي هستند؟

نمي گويم مي افتند...بلکه مي گويم افتاده اند...ازمايشات پي در پي و دائم شکست خورده موشک ارز براي چيست؟

در مورد آن آزمايشات اطلاعي ندارم. ولي چنيني تصور مي كنم كه تته پته براي سيستم منظمي كه آنها را قدرت اول جهان كرده است به معناي ضعف و دليلي براي رشد بحساب مي آيد و بس. بدين معني كه اگر آنها واقعا سورپرايز شده اند، حتما در حال تدارك برنامه اي براي تقويت خود هستند و اين را البته عمل مي كنند نه شعار. بعنوان مثال به احتمال زياد آنها از ديدن تصاوير ناو خود كه چندي پيش بنمايش گذاشته شد به تته پته افتاده اند، ولي بي شك تاكنون راههاي متعددي براي پوشيدن اين ضعف خود انديشيده اند.
بطور خلاصه بگويم، تته پته آنها عامل ضعفشان و قدرت ما (در دراز مدت) نيست.

و بنده هم بدم مياد از اين جمله مروف امثال شما "شما متعصبيد.."بله...ما متعصبيم..و از ما متصب تر شماييد که اگر ما بگوييم ماست سفيد است مي گوييد سياه است...
با افتخار از زماني ياد مي کنيد که حتي خودکار بيک نمي توانستيم بسازيم...نيروهاي مسلح ما بنده و نوکر اجنبي بودند و براي بيگانه نان درست مي کردند...
افتخارات شما اينها است...
اين افتخار است که محمد رضا پهلوي ناموسش را(فرح) وسيله انعقاد يک قرار داد با کارتر کرده بود

شايد من بد گفته باشم ولي در ذهن من دوران قبل از انقلاب به هيچ وجه دوران افتخار ايران نبوده است.

و در مورد اينكه تعصب خوب است يا نه، بايد جداگانه بحث شود. خوشحال مي شوم اگر با شما مي توانستم در اين مورد صحبت كنم زيرا حداقل شجاعت بيان آنرا داريد.
بايد امشب بروم...
Super Moderator
Super Moderator
نمایه کاربر
پست: 2653
تاریخ عضویت: دوشنبه 8 آبان 1385, 3:26 pm
سپاس‌های ارسالی: 2612 بار
سپاس‌های دریافتی: 5559 بار
تماس:

پست توسط moh-597 »

شايد من نبايد در اين بحث شركت كنم ولي ذكر چند نكته لازم است

اول اينكه من با قسمتي از مطالب دوست خوبم reza موافقم و با قسمتي نيز مخالف. من نيز سالهاي زيادي در پايگاههاي هوايي بودم و قسمتي از مطالب رضا را قبول دارم البته فقط قسمتي.

دوستان در اين كه همه ما مي دانيم كه خلبانان شجاع و دليري داريم شكي نيست ولي بعنوان مثال نيروي هوايي عربستان با داشتن جنگنده هاي پيشرفته f-15 و f-16 با ديدن هواپيماهاي قديمي نيروي هوايي ايران به تته پته نمي افتند بلكه آنرا رهگيري و سرنگون مي كنند و در اين وسط ما فقط عزيزي ديگر را از دست داده ايم
من خودم جزء كساني هستم كه اعتقاد راسخ دارم خلبانان ما بهترينها هستند همانطور كه در جنگ ثابت كردند كه شجاع ترين و بهرتينند . همانطور كه در اواخر جنگ با اينكه برتري هوايي با عراق بود آنها بازهم دليرانه جنگنيدند با هواپيماهايي كه همه مي دانند قابل مقايسه با هواپيماهاي عراق نبودند نبرد كردند و اين بخاطر شجاعت و مهارت خلبانان ما بود نه قدرت هواپيماهاي ما .

ولي از آنهايي كه رفتند چه تقدير شايسته اي شد ؟ به خانواده هاي آنان چه رسيدگي شد ؟ آنهايي كه بايد به اين عزيزان برسند كجايند ؟
اگر مي بينيد كه هنوز كشورهاي عربي از نيروي هوايي ما كمي فقط و فقط كمي هراس دارند بخاطر وجود خلبانان شجاع و توانمند ماست نه بخاطر داشتن هواپيماهاي از رده خارج ؟ فانتوم و f-5 يك زماني يك هواپيماهاي فوق العاده اي بودند ، سوخو 22و24و25 را خودتان تصميم بگيريد چه هواپيماهايي هستند . f-7 كه .... درباره اش چيزي نگويم بهتر است ، فقط f-14 ها و ميگهاي 29 مي ماند كه آن هم در صورت عملياتي بودن قابل استفاده مي باشند كه البته دومي بدليل عدم ارتقاء و مشكلات ديگر فكر نمي كنم قابليت چنداني داشته باشد .
يك مقدار مواقع بين باشيم آيا اگر قرار باشد در نبردهاي هوايي نه با آمريكا يا انگليس با يك كشور حاضر در منطقه مثلا اسرائيل يا عربستان شركت كنيم آيا واقعا ما پيروز مي شويم !!! ولي من به شما مي گويم تنها اتفاقي كه مي افتد تعدادي ديگر از بهترين خلبانهاي خود را از دست مي دهيم .
تعصب و غيرت چيزي خوبي است خود من به مملكتم خيلي تعصب دارم ولي هيچ وقت نمي گويم كه باتعصب و غيرت به تنهايي مي توانيم پيروز شويم
درپايان هم بايد بگويم ايراني هر كاري را كه بخواهد مي تواند انجام دهد ما قدرت ساختن داريم در تعجبم كه دوست خوبم چرا اينگونه گفتند ((.......)) بگذريم . همانطور كه موشك هاي پيشرفته ساخته ايم هواپيماي پيشرفته هم خواهيم ساخت بشرط آنكه بخواهيم از وجود دانشمندانمان استفاده كنيم و مقداري هزينه و وقت صرف كينم
پاينده باد ايران زنده باد ايراني

وبلاگ من
[External Link Removed for Guests]

صفحه اینستاگرام
[External Link Removed for Guests]
Major I
Major I
نمایه کاربر
پست: 390
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 20 اسفند 1385, 10:35 pm
سپاس‌های دریافتی: 24 بار

پست توسط درودبرايران »

moh-597
حرفهاي منطقي شما را قبول دارم و آنها را تاكيد مي كنم. نكات زير را هم به آنها اضافه مي كنم:

ولي از آنهايي كه رفتند چه تقدير شايسته اي شد ؟ به خانواده هاي آنان چه رسيدگي شد ؟ آنهايي كه بايد به اين عزيزان برسند كجايند ؟

مطمئن هستم كه اگر آن افراد زنده بودند و از آنها مي پرسيديد بعد از مرگشان در راه كشور، بهترين كاري كه ما مي توانيم انجام دهيم، قطعا رسيدگي به خانواده يا تقدير و تمجيد نخواهند خواست. آنها موفقيت ايران را در يك كلام خواهند خواست. تكميل راهي كه برايش و به اميدش جنگيدند. بهترين "رسيدگي" به اين افراد، رسيدگي به كشور است و بس...

تعصب و غيرت چيزي خوبي است خود من به مملكتم خيلي تعصب دارم ولي هيچ وقت نمي گويم كه باتعصب و غيرت به تنهايي مي توانيم پيروز شويم

متاسفانه جاي بحث روي تعصب اينجا نيست. ولي بايد ذكر كنم كه آنچه شما از آن به تعصب ياد مي كنيد احتمالا انگيزه، عشق و احساس مثبت نسبت به كشور است. بر خلاف آنچه كه من بعنوان تعصب مي شناسم و آنرا شديدا بد مي دانم: "خواستن بدون منطق" و با توجه به احساس. كسي كه آزاد فكر مي كند، همواره مي تواند بهترين تصميم را بر مبناي منطق بگيرد.

همانطور كه موشك هاي پيشرفته ساخته ايم هواپيماي پيشرفته هم خواهيم ساخت بشرط آنكه بخواهيم از وجود دانشمندانمان استفاده كنيم و مقداري هزينه و وقت صرف كينم

تنها حرف شما كه با آن مخالفم اينست كه ما هزينه و وقت صرف پيشرفت كرده ايم. بسيار بسيار بيشتر از آنچه كه بايد. متاسفانه در اين فروم در مورد هزينه هاي هر كدام از پروژههاي نظامي كشور و اينكه چقدر براي كشور آب خورده است صحبتي نشده است ولي از قول كساني كه در برخي از اين پروژه ها درگير هستند مي توانم بگويم كه متاسفانه هزينه ها بسيار بيشتر آنچه هستند كه بايد باشند. دليل اينكه پيشرفت خاصي نمي كنيم، اشتباه صرف كردن آنهاست. دليل اشتباه صرف كردن آنها، در بسياري موارد، نالايقي كساني است كه مسئول خرج كردن آنها هستند.
در پايان اين سؤال مهم را مي پرسم: آيا به نظر شما، در پستي كه نياز به تصميمات كليدي و حساس بسيار دارد و پول بسياري را جابجا مي كند، حضور كسي كه داراي IQ بالاست بهتر است يا كسي كه نمازش بجاست و چفيه مي اندازد و ريش دارد؟ قصد توهين به اين افراد را ندارم (خود من از سه مورد قبل دو مورد را دارم و فقط چفيه ندارم!). اگر كسي هر دو را داشته باشد كه چه بهتر ولي در غير اينصورت انتخاب شما چيست؟
بايد امشب بروم...
New Member
پست: 7
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 17 خرداد 1386, 4:57 pm
سپاس‌های ارسالی: 3 بار
سپاس‌های دریافتی: 1 بار

پست توسط J-79MAN »

سلام و درووووووود به همه عزيزان
من يك نكته رو مي خواستم با توجه به اين كه يه جورايي تو هواپيمايي ايران بخش نظاميش هستم ياد آوري كنم كه:
همونقدكه در استعداد بالاي بچهاي خلبان و تكنسين و پشتيباني هواپيمايي ايران شكي نيست ، در فرسوده بودن اين صنعت در ايران با توجه به شرايط تحريمي روز افزون هم شكي نيست پس:
نمي توان روي اين بخش از ارتش براي شرايط جنگي به صورت صد در صد حساب كرد
به اميد روزي كه چشمها رو بروي نداشته ها نبدنيم
با تشكر بسيار فراوان از آرمان عزيز به خاطر ارسال اين مطلب.
New Member
پست: 19
تاریخ عضویت: دوشنبه 18 تیر 1386, 8:46 am
سپاس‌های دریافتی: 3 بار

پست توسط FARNAM »

ببخشيد اين هواپيما (f14 )از رده هواپيما هاي فعال و استراتژيک و مدرن خارج شده لطفا در مورد هواپيما هاي نظامي مدرن و بروز بنويسيد
Super Moderator
Super Moderator
نمایه کاربر
پست: 2653
تاریخ عضویت: دوشنبه 8 آبان 1385, 3:26 pm
سپاس‌های ارسالی: 2612 بار
سپاس‌های دریافتی: 5559 بار
تماس:

پست توسط moh-597 »

FARNAM,

اين تاپيك در مورد هواپيماهاي در اختيار نيروي هوايي ايرانه
پس طبيعتا بايد در مورد هواپيماهاي ايراني هم بحث بشه
پاينده باد ايران زنده باد ايراني

وبلاگ من
[External Link Removed for Guests]

صفحه اینستاگرام
[External Link Removed for Guests]
Rookie Poster
Rookie Poster
نمایه کاربر
پست: 27
تاریخ عضویت: جمعه 30 شهریور 1386, 2:26 pm
سپاس‌های دریافتی: 6 بار

پست توسط navid kalbasi »

با سلام خدمت تمامي عزيزان و آقاي آرمان عزيز براي اين مقاله زيبا.
من به تازه گي وارد اين جمع شدم و براي ابراز نظر خيلي زود است ولي با اجازه بزرگتر هاي مجلس بايد بگويم كه :
در اين كه نيروي هوايي ج.ا.ايران f14 هاي عملياتي را در زرورق نگه مي دارد هيچ شكي نيست زيرا در خيلي از بخشهاي اين جنگنده ها اگر نقص فني به وجود بيايد يا قادر به تعمير آن نيستيم يا دچار مشكلات زيادي ميشويم ولي متخصصان داخلي حتي با قيمتي گزاف ساكت نخواهند نشست كه اين جنگنده هاي ارزشمند به خصوص از لحاظ رادار از كار بيفتند.
ولي در مورد توان نيروي هوايي فقط اين را بگويم كه در توان مانور هاي هوايي دو عامل به گونه بسيار بارزي مؤثر است :
1.توانايي هوا گرد. 2.توانايي خلبانان.
كه اين دو امر مكمل يكديگرند اگر يك جنگنده هر چقدر هم پيشرفته باشد داراي خلباني ناشي باشد به را حتي از يك جنگنده نه چندان پيشرفته با خلباني كار ازموده شكست خواهد خورد
خوش بختانه ما در كشور خود داراي خلباناني اموزش ديده و كار امدي داريم به گونه اي كه براي مثال خلبانان ايراني در جنگ تحميلي با شتال 10 g نيز شيرجه رفته اند كه كمتر كساني در جهان توانايي اين كار را دارند و حتي در اموزشها نيز يراي خلبانان جوان اين كار اموزش داده مي شود ويا براي اولين بار در جهان پيروزي اف 14 بر ميگ 25 در تاريخ 22سپتامبر 1980 توسط خلبانان ايران به دست آمد.و يك داستان جالب كه در روز 20 فوريه 1987 در حين در گيري چنsu22 عراقي با اف 14هاي ايراني در اطراف جزيره خارك پستهاي شنود ايران اين پيغام ليدر جنگنده هاي عراقي را در يافت كرد "اف 14.فرار كنيد.فرار! كه اين پيغام در عمليات كربلاي 5 لز بلند گوهاي ايراني براي تقويت روهيه رزمندگان پخش ميشد.
و يا باز گرداندن خيلي از جنگنده هاي صدمه ديده كه خيلي از انها بعد از تعميرات كلي نتوانستند دوباره به خدمت بازگردند و راهي موزه ها و نمايشگاها شدند. ياد اين مردان بزرگ و جان بر كف بخير . روح شهيدان خلبان نيروي هواي و هوانيروز به خير :razz: :razz: :razz: :lol: نوشته شده توسط : نويد كلبلسي
New Member
نمایه کاربر
پست: 8
تاریخ عضویت: جمعه 24 خرداد 1387, 4:34 pm
سپاس‌های دریافتی: 4 بار

مقاله تام کوپر در مورد نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران

پست توسط pilot1360 »

دوستانی که علاقمند به نیروی هوایی هستند حتما با زوج کاری کوپر و دولین که تاکنون چندین مقاله و کتاب در مورد نیروی هوایی ایران منتشر نموده اند، آشنا هستند.
یکی از دوستان در سایت مرجع هوانوردی و هوافضای پارسی ([External Link Removed for Guests]) آخرین مقاله آنها در مجله Scale Aircraft Modelling به تاریخ مارچ ۲۰۰۸ را به صورت اسکن شده در سایت قرار دادند.
از آنجایی که این مقاله حاوی نکات قابل تاملی است ، تصمیم به ترجمه آن گرفتم و اکنون می خواهم آن را در اختیار علاقمندان هوانوردی قرار دهم.

قبل از شروع خواهشمندم چند نکته را مد نظر داشته باشید:
- از آنجایی که مقاله طولانی می باشد، آن را به چند قسمت تقسیم نموده ام که به مرور قرار می دهم.
- اگر تعداد تشکرها در هر پست کم باشد ، به این نتیجه می رسم که مطلب برای شما جذابیتی نداشته پس ادامه نمی دهم چون خود قرار دادن خیلی زمان می گیرد.
- هرگونه استفاده از مطالب بایستی با ذکر منبع باشد.


 نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران 



  کمی از نیروهای هوایی حال حاضر دنیا وجود دارند که همچون ایران به طور نا صحیحی فهمیده شده باشند. علی رغم شایعات مخالف بعد از جنگ ایران و عراق، نیروی هوایی امروز جمهوری اسلامی ایران یکی از نیروهای با توانایی بالا در منطقه خلیج (فارس) می باشد. 

نیروی هوایی امروز جمهوری اسلامی ایران (IRIAF) در سال 1924 به عنوان اداره هوایی ارتش شاهنشاهی ایران تاسیس و در آگوست 1955 با عنوان نیروی هوایی شاهنشاهی ایران(IIAF) مستقل گشت. این نیرو امروزه بازمانده یک سرمایه گذاری وسیع بر روی تجهیزات آمریکایی در دهه 70 میلادی، تجربیات جنگ دهه 80 میلادی و تکیه بر توان داخلی در بعد از جنگ می باشد. تاثیرقوی از هریک از این مراحل بر نیروی هوایی مشخص است. اما آنچه گیج کننده بوده و در نتیجه به غلط تفسیر شده است ، جهت های اغلب متناقض سازگاری و پیشرفت نیروی هوایی ناشی از اجبار هر یک از این مراحل بوده است.



در دهه 60 میلادی و مخصوصاً دهه 70 میلادی، در حالی که ایران تحت حکومت محمد رضا شاه پهلوی بود ، ایران مهمترین متحد ایلات متحده درمنطقه خلیج فارس محسوب می گشت. به همین دلیل پرزیدنت ریچارد نیکسون اجازه بدست آوردن هر نوع تجهیزات مدرن به غیر از سلاحهای اتمی را داده بود. پیش از آن زمان IIAF نسبتاً کوچک بود و پیشرفته ترین هواپیماهای آن 129 فروند جنگنده F-5A/B نورترپ بود که در غالب برنامه کمک نظامی(MAP) تامین شده بود.


تصویر

اگرچه IIAF قبل از آن نیزفقط با هواپیماهای آمریکایی تجهیز شده بود ، اما از 1972 و بعد از آن، درضمن گسترش و مدرنیزاسیوان ، با سیل عظیم هواپیماها و کمک های آمریکا ، IIAF تقریباً مبدل به تصویر نیروی هوایی ایلات متحده گشته بود. نیروی هوایی بیشترین سهم را از بودجه نظامی دریافت کرد و تقریباً مشکلی از نظر استخدام پرسنل واجد شرایط نداشت.


 فراگیری بزرگ 


بین سالهای 1968 و 1978، نیروی هوایی 32 فروند F-4D فانتوم ، 177 فروندF-4E فانتوم و 16 فروندRF-4C/E فانتوم ساخت مک دانل داگلاس ، 169 فروندF-5E/F تایگر ساخت نورترپ ، 79 فروندF-14A تامکت ساخت گرومن ونیز علاوه بر این ها ناوگان عظیمی از هواپیماهای ترابری و تانکر با قابلیت های تاکتیکی و حتی بین قاره ای دریافت کرد. در ضمن پرسنل نیروی هوایی از 17000 به 100000 رشد پیدا کرد.


تصویر

ادامه دارد..........
Fast Poster
Fast Poster
نمایه کاربر
پست: 221
تاریخ عضویت: چهارشنبه 28 آذر 1386, 10:30 pm
سپاس‌های ارسالی: 1 بار
سپاس‌های دریافتی: 297 بار

پست توسط don_Hirbod »

دوست عزيز بيا و لطفي كن زودتر بزار همشو بخونيم به خدا اينجوري بده ها :-P :-P
منكه عاشق اين مقاله هام بابا بزار همشو :shock: :shock:
چو ايران نباشد تن من مباد
New Member
نمایه کاربر
پست: 8
تاریخ عضویت: جمعه 24 خرداد 1387, 4:34 pm
سپاس‌های دریافتی: 4 بار

پست توسط pilot1360 »

ادامه مقاله:

بعد از انقلاب اسلامی 1979 و مخصوصاً بعد از کودتای نافرجام بر علیه دولت اسلامی تازه تاسیس ، رده های بالا و میانی IIAF از طریق زندان ، اعدام ، پاکسازی ، بازنشستگی و یا جلای وطن از نیروی هوایی جدا شدند.
نیروی هوایی تحت سو ظن دائمی عدم وفاداری ناشی از قوانین جدید دولت بود به طوریکه نیروهای ویژه پاسداران انقلاب در پایگاههای نیروی هوایی مستقر شدند.

 تصویر 


علی رغم از دست دادن وضعیت دلخواه خود ، ساختار IRIAF در زمانی که عراق در اواخر سپتامبر 1980 به ایران حمله نمود، قدرتمند بود. نیروی هوایی هنوز 77 فروند F-14A تجهیز شده با موشکهای دوربرد فونیکس AIM-54 ، دویست فروند F-4D/E و 160 فروند F-5E/F که با دو جین بوئینگ 707 و 747 پشتیبانی می شدند را دارا بود.

 تصویر 

علی رغم آشفتگی در سلسله مراتب فرماندهی، IRIAF در پاسخ به حمله اولیه عراق چابک بود و تعداد زیادی جنگنده بمب افکن را به خوبی تا انتهای دهه 80 به عراق می فرستاد. در مواجهه با تحرییمهای نظامی آمریکا ، ایران برای نگه داشتن نیروی هوایی در وضعیت عملیاتی به تخصص فنی خودش تکیه نمود. در نتیجه در طول جنگ ، IRIAF توانست عملیاتی بماند ، هر چند که نزاع طولانی ، هزینه های سنگینی هم بر نیروی انسانی و هم بر تجهیزات وارد نمود.

   

حقیقت دیگری بیش از صدمه دیدن این بود که در طول جنگ اهمیت نیروی نظامی منظم شامل هوایی ، زمینی و دریایی آغاز به کاهش نمود ، در حالی که به اهمیت سپاه تازه تاسیس پاسداران انقلاب اسلامی (IRGC) افزوده می شد. این وضعیت نه تنها به تنش بین رقبا منجر گردید بلکه سرمایه گذاری برای پیشرفت نیروی نظامی منظم را کاهش داد.
 
تصویر 


در همان اوایل جنگ با عراق ، نیروی هوایی با مسئولیت سنگین پشتیبانی و نگهداری از یک ناوگان بزرگ و پیچیده هواپیماهای آمریکایی مواجه گشت. علی رغم این ، ایران مقدار کافی قطعات برای ادامه جنگ در طول دهه 80 بدست آورد یا تولید نمود و نقص قابل توجهی تا 1986 اتفاق نیفتاد. ضعف پرسنل زمینی یک مسئله مهم بود که در نهایت نیروی هوایی مجبور به تاسیس یک واحد تحقیقات صنعتی با نام جهاد خودکفایی. (SSJTF) گردید. هدف این واحد مربوط به پیدا کردن راههایی برای عملیاتی نگه داشتن هواپیماهای آمریکایی با استفاده از دانش و قطعات موجود بود.
در اواخر دهه 80 نیروی هوایی در چندین پایگاه کشور واحدهای تعمیر و نگهداری که قادر به تعمیر سیستمهای کهنه یا آسیب دیده را داشتند، بنا نمود. در همان زمان ، متخصصان با انگیزه جهاد خودکفایی به ارائه طرح برای قطعات هواپیما نمودند و مشخصات فنی را آماده کردند ، سپس فرآیند مهندسی معکوس را با استفاده از روشهای تقریباً مشابه شوروی و چین انجام دادند.


 تصویر 
ارسال پست

بازگشت به “متفرقه درباره نیروی هوایی”