آشنايي مختصر با جنگندهء صاعقه

در اين بخش مي‌توانيد در مورد کليه مباحث مرتبط با متفرقه درباره نیروی هوایی ايران به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: شوراي نظارت, مديران هوافضا

ارسال پست
Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 4117
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 11 بهمن 1384, 6:16 pm
سپاس‌های ارسالی: 4503 بار
سپاس‌های دریافتی: 4332 بار
تماس:

آشنايي مختصر با جنگندهء صاعقه

پست توسط Reza6662 »

 ’eqeh, Multirole Lightweight Fighter,  

 [External Link Removed for Guests] 

براي بررسي هواپيماي صاعقه – كه اطلاعات كمي از جزئيات آن موجود است – بايد خلاصه‏اي از سابقهء حضور هواپيماي F-5 در نيروي هوايي كشورمان داشته باشيم.
نيروي هوايي كشورمان اولين كشوري بود كه هواپيماهاي F-5A/B موسوم به «جنگندهء آزادي» يا Freedom Fighter را در سال 1343 شمسي به خدمت گرفت. سابقه بسيار طولاني و ارزشمند پرسنل تعمير و نگهداري، هزينه اورهال پائين، مصرف سوخت كم، جثه كوچك هواپيما - كه باعث مي‏شد از ديد برخي رادارها مخفي بماند- همگي باعث شده‏اند كه سالهاي طولاني شاهد پرواز اين شكاري خوش تركيب در آسمان كشورمان باشيم.
 [External Link Removed for Guests] 
از جمله موفقیت‏های F-5 در جریان جنگ با عراق، شكار MiG-25PD عراقي در شمال شرقي شهر تبريز است كه توسط خلبان شجاع پايگاه دوم شكاري، سرهنگ «حسين شعباني» و با آتش مسلسل انجام پذيرفت.

پس از خاتمه جنگ تحميلي، در سالهاي آعازين دهه 1370 شمسي، پروژه‏اي به نام سيمرغ در قالب تبديل هواپيماي F-5A (تك كابين) به F-5B (نوع دوكابين جهت آموزش خلبانان مبتدي) در شركت صنايع هواپيماسازي اصفهان (هسا) و شركت صنايع هواپيمايي ايران (صها) به اجرا درآمد و پرسنل توانمند سازمان صنايع دفاع و نيروي هوايي ارتش با موفقيت توانستند قطعات و قالبهاي لازم را جهت توليد نوع دو كابين هواپيماي F-5 توليد نمايند؛ همين پروژه استارت خوبي براي بهينه سازي F-5E و همچنين نمونه‏سازي اين جنگنده در داخل كشور گشت.

  نمونهء F-5A در قالب پروژهء  
 [External Link Removed for Guests] 

نيروي هوايي كشورمان تعداد قابل توجهي F-5E در اختيار داشت كه با توجه به نوع سازهء بدنه و فراواني نسبي قطعات يدكي، انگيزهء كافي براي بهينه سازي F-5E در كشورمان به وجود آمد. بايد توجه داشت كه نوع طراحي بدنهء F-5 بسيار فراتر از زمان خويش بوده و پروسهء بهيته‎سازي توسط كمپاني سازنده – نورثروپ – نيز در سالهاي ابتدايي دههء 1980 در قالب ساخت هواپيماي F-20 Tiger Shark به اجرا درآمده بود. هواپيماي F-20 در مناقصهء‌ نيروي هوايي ايالات متحده در مقابل F-16A بازنده شد و پروژهء ساخت هواپيماي F-20 با توليد تنها 3 فروند، بايگاني شد و به تاربخ پيوست.

با خاتمة جنگ تحميلي، و ادامهء تحريم‏هاي تسليحاتي از طرف ايالات متحده، ساخت برخي مهمات مخصوص هواپيماهاي شكاري در داخل كشور آغاز شد. مهمترين وسيلة دفاعي هواپيماي F-5E همان موشك هوابه‎هواي حرارت‎ياب موسوم به سايدوايندر (Sidewinder)، اكنون با روش مهندسي معكوس با نام «فاطر» با موفقيت كامل ساخته شده و در حال توليد انبوه مي‏باشد.
همچنين با ورود به خدمت شكاري‏هاي ساخت روسيه نظير MiG-29B/UB و شكاري چيني F-7، برخي موشكهاي مخصوص اين هواپيماها نيز همراه آنها به ايران وارد شدند. يكي از اين موشكها، موشك هوا به هواي R-60 يا AA-8 موسوم به آفيد مي‏باشد كه تقريباً نمونهء روسي موشك سايدوايندر است.
با عنايت به موارد فوق، بهينه‏سازي هواپيماي F-5E در جهتي پيش رفت كه نمونهء جديد، قابليت استفاده از اينگونه مهمات جديد را داشته باشد، ضمن اينكه با افزودن يك سكان عمودي، بر قابليتهاي ديناميكي F-5E افزوده گشت. همچنين دو صفحه LCD تمام رنگي به جاي برخي از نشانگرهاي قديمي نشست. (در این مورد، یعنی ایجاد کابین شیشه ای یا کابین مجهز به نمایشگرهای تلویزیونی، تشکیک وجود دارد، زیرا خلبانان نیروی هوایی، با این گونه ادوات آشنایی ندارند؛ ضمن اینکه توان طراحی، نصب و تبدیل کابین آنالوگ به دیجیتال، در اختیار کشورهای معدودی قرار دارد.)
 [External Link Removed for Guests] 

همچنين قابليت حمل و پرتاب بمبهاي 2000 پوندی هدايت شونده ليزري به نام «قاصد» نيز بر روي آذرخش اضافه شده است. اين بمبهاي هدايت شوند، از نوع ليزري بوده (يعني توسط اشعهء ليزر هدايت مي‏شوند) و بارها توسط صاعقه آزمايش شده و دقت بسيار بالايي دارند.

موتور RD-33 یا J-85 ؟ مسئله این است.
دو موتور توربوفن RD-33 ساخت كليموف، توان و چالاكي ويژه‏اي می توانند به صاعقه ببخشند. اين جنگنده با موتور RD-33 و استفاده از پس‏سوز، مي‏تواند به راحتي به سرعتهايي بين 1.6 تا 1.8 ماخ دست يابد كه از اين نظر حدود 14 تا 28 درصد افزایش سرعت نهایی هواپیما را داریم. البته با تصاویری که از صاعقه منتشر شده است، تفاوت چندانی بین اندازهء ظاهری موتورهای آن با F-5 مشاهده نمی شود، ضمن اینکه دود سهمگین موتورهای RD-33 را شاهد نیستیم؛ از این رو، به نظر می رسد تغییرات اعمالی در صاعقه، در قسمتهای آویونیک و سکان عمودی به وقوع پیوسته است و موتورها، همان J-85 مورد استفاده در F-5 می باشند.

صاعقه-80 یا آذرخش-2 ؟
صاعقه، گام بعدی نیروی هوایی ایران در روند سیر تکاملی جنگنده های مورد استفاده اش می باشد. (80 به معنی سال 1380 می باشد؛ سالی که جنگندهء صاعقه برای نخستین پرواز کرد.)
نکتهء بسیار مهم این است که صاعقه و آذرخش، هر دو طرح های دگرگون شده ای از جنگندهء اف-5 می باشند، اما باید توجه کرد که صاعقه، شباهت زیادی به آذرخش ندارد و در ساخت آن، به جای شرکت صها (IACI)، «مرکز فنآوری نیروی هوایی و صنایع الکترونیک» (MATSA) همکاری داشته اند. از نظر شکل ظاهری، صاعقه را می توان مهم ترین مدل ارتقاء یافتهء آذرخش دانست؛ یا به عبارتی دیگر: آذرخش-2 که در تولید آن، تمامی موارد بهبود یافتهء آذرخش، اعمال شده است.
علی الظاهر، مقامات مسئول، به اطلاق نام های جدید، علاقهء وافری دارند و برای هر تغییر جزئی یا انجام بهینه سازی روی هواپیماهای قدیمی، از نام های جدید استفاده می کنند. برای مثال برنامهء تولید هواپیمای آموزش «تذآرو» را در نظر بگیرید که در مقاطع گوناگون زمانی، با اسامی «رعد» ، «تندر» و «تذآرو» نامیده شده است.
MATSA مخفف Air Force Technology and Electronic Centre
IACI مخفف Iran Aircraft Industries

Fly by Wire
مهمترین تفاوت بین آذرخش و صاعقه، استفاده از سکان دوتایی همانند F/A-18 در صاعقه می باشد. بدین جهت، از سیستم جدید کامپیوتری «پرواز به وسیلهء سیم» یا Fly By Wire ساخت MASTA استفاده شده است؛ زیرا سکان عمودی اضافه شده، باعث ناپایداری آئرودینامیکی صاعقه می شود.

موتور توربوفن J-85
نکتهء قابل توجه دیگر این است که موتور توربوجت J-85 مورد استفاده در جنگندهء F-5E، با یک موتور توربوفن و کم مصرف و دارای پس سوز بهینه سازی شده بر اساس همان J-85، جایگزین شده است که تکنولوژی آن، بر اساس موتور توربوفن TF-30 P414A می باشد. این موتورهای جدید J-85، دارای کشش بالاتر و قابل ملاحظه ای نسبت به مدل قدیمی خود می باشند.

دلائل اصلی تعبیه دو سکان عمودی در صاعقه مشخص نمی باشد، اما از دلائل احتمالی و مهم آن، می توان به کاهش سطح مقطع راداری هواپیما، بهبود قابلیتهای پروازی نظیر: مسافت کوتاه شده جهت برخاست، بهبود توان چرخش افقی هواپیما و ... نام برد.
مورد دیگر، استفاده از بالهای کامپوزیتی بزرگتر در صاعقه نسبت به آذرخش می باشد. این امر ضمن اینکه باعث بهبود قابلیتهای پروازی آن گردیده، بر میزان سوخت قابل حمل درون بالها، افزوده است.

 [External Link Removed for Guests] 

رادار کنترل آتش Phazotron-NIIR N019
افزون بر موارد فوق، صاعقه، دارای رادار پرقدرت تر و دوربردتری نسبت به آذرخش می باشد. رادار N019 ساخت فازاترون که به نام Baaz نیز شناخته می شود، قادر است 10 هدف هوایی را در حالت «رهگیری به هنگام جستجو» (TWS) از فاصلهء حدود 80 کیلومتری مورد شناسایی قرار دهد و هم زمان به دو هدف شلیک کند. توان این رادار، برابر رادار RDM ساخت تامسون سی اس اف مورد استفاده در Mirage-2000H ارزیابی شده است.
رادار N019 دارای قابلیت دیدپائین – شلیک پائین بوده و دارای دقت و قدرت تشخیص خوبی برای تمیز دادن اهداف چندگانه می باشد.

اولین هواپیمای صاعقه، به تاریخ 30 می 2004 پروازش را به انجام رسانید. از آن تاریخ تا آگوست 2006، متحمل یک سری آزمایشات سخت پروازی و تست فنی قابلیتهایش قرار گرفت. عمدهء این آزمایشات سخت، جهت اثبات توانایی این جنگنده در بهبود مسافت مورد نیاز جهت برخاست بوده است. با توجه به موفقیت آمیز بودن تست های انجام شده توسط صاعقه، انتظار می رود این جنگنده، از آگوست 2006، به صورت انبوه، بر روی خط تولید برود.
امروزه انتظار می رود در کنار تولید مدل آزمایش شده، مدلهای بر اساس Glass Cockpit و مجهز به کانارد، تولید شوند. نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که صاعقه، یک جنگندهء اثبات کنندهء تکنولوژی می باشد و قرار نیست نقطهء پایانی در طراحی هواپیماهای جنگنده در ایران باشد. به بیانی دیگر، قرار نیست صاعقه به عنوان ستون فقرات اصلی نیروی هوایی ایران یا به عنوان جایگزین هواپیماهای در حال سرویس، وارد خدمت شود؛ صاعقه، به عنوان ایستگاهی در مسیر حرکت تکاملی قطار برنامه های تولید جنگنده در ایران تلقی می شود.

[External Link Removed for Guests]
Major II
Major II
پست: 217
تاریخ عضویت: دوشنبه 21 فروردین 1385, 10:51 pm
محل اقامت: بندر
سپاس‌های دریافتی: 14 بار
تماس:

پست توسط su34 »

با تشكر از مطلب جذاب و عالي شما
به نظر شما آيا ايران موتور J-85 رو توليد ميكنه؟؟ يا اينها موتورهاي بهينه سازي شده ي اف 5 هاي قديمي و از رده خارج هستن؟
سوال ديگه اي كه براي من پيش اومده اينه كه چه جوري دو سكان باعث كمتر شدن سطح مقطع راداري ميشه؟
و اينكه راداري كه نام برديد ساخت چه كشوري است و در كدام جنگنده ها به كار رفته؟
چرا با اين همه تبليغاتي كه روي اين هواپيما ميشه اين جنگنده در مانور فقط دو تا راكت لانچر حمل ميكرد؟
نه موشك هوا به هوايي و نه بمبي! شايد هم من نديدم :-(
با تشكر :razz:
[External Link Removed for Guests]
Novice Poster
Novice Poster
نمایه کاربر
پست: 98
تاریخ عضویت: چهارشنبه 8 شهریور 1385, 3:51 am
سپاس‌های دریافتی: 6 بار
تماس:

پست توسط amiraghazadeh »

موتور توربوفن J-85
نکتهء قابل توجه دیگر این است که موتور توربوجت J-85 مورد استفاده در جنگندهء F-5E، با یک موتور توربوفن و کم مصرف و دارای پس سوز بهینه سازی شده بر اساس همان J-85، جایگزین شده است که تکنولوژی آن، بر اساس موتور توربوفن TF-30 P414A می باشد. این موتورهای جدید J-85، دارای کشش بالاتر و قابل ملاحظه ای نسبت به مدل قدیمی خود می باشند.



خسته نباشي
آقا رضا عالي بود
ولي اگر فيلم بلند شدن صاعقه رو ديده باشي مي بيني كه دود شديدي مي كنه
ولي چيزي كه باعث تعجب اينه كه ورودي هواي كوچيكي داره(به نسبت RD_33 )
اگر ممكنه نظرتون رو بديد
امام علي(ع)
پارسيان اگر اراده كنند ستارگان را به زمين كشند
Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 4117
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 11 بهمن 1384, 6:16 pm
سپاس‌های ارسالی: 4503 بار
سپاس‌های دریافتی: 4332 بار
تماس:

پست توسط Reza6662 »

از لطف و توجه همگي دوستان خوبم فريبرز، عليرضا و سيدرضا ي عزيز متشكرم. :razz: :)
در مورد سوال عليرضاي عزيز، خير ايران J-85 رو توليد نمي كنه، ولي با استفاده از توربين هاي موتور TF30، اين موتور قديمي توربوجت رو به توربوفن تبديل كردن و با اين كار ضمن اينكه بازدهي موتور بيشتر شده‏، مصرف سوختش هم كمتر شده.
وجود دو سكان عمودي اريب، بنا بر تفاوتي كه بين F-14 و F-18 وجود داشت و RCS هواپيماي F-18 كمتر بود، نتيجه گرفته شده كه باعث كمتر شدن اثرات بازتابش رادار مي شود.
در مورد لانچرهاي 70 ميلي متري بايد عرض كنم كه حق با شماست. ولي تسليحاتي نظير موشكهاي هوا به هواي R-60 و R-73 جزو ملزومات اثبات شدهء صاعقه هست. ضمنن بمب هدايت ليزري GBU-78 موسوم به قاصد هم قرار هست امروز (پنجشنبه) مورد آزمايش قرار بگيره.
توان ديگه حمل مهمات در صاعقه، حمل و پرتاب موشكهاي هدايت تلويزيوني AGM-65 ماوريك هست.
در مورد استفاده از موتور RD-33 ظاهرن روسها همكاري زيادي نكردن و غير از چند نمونهء اوليهء آذرخش و تذآرو كه به اين موتورهاي تجهيز شده بودن، بقيهء صاعقه ها قرار هست از موتور بهينه سازي شدهء توربوفن J-85 استفاده كنن.
با توجه به دود مشابه بين F-5E و صاعقه، هر دو هواپيما از J-85 استفاده مي كنن. :-(
Moderator
Moderator
نمایه کاربر
پست: 1045
تاریخ عضویت: شنبه 31 تیر 1385, 12:05 pm
محل اقامت: بزقوش?؟قافلانکوه
سپاس‌های ارسالی: 2945 بار
سپاس‌های دریافتی: 2310 بار

پست توسط achachi98 »

خيلي باحال بود ديروز تو تلويزيون ديدم خيلي دوست دارم يه بار هم که شده خلبانش بشم :( :( :(
چه توهمي :::P :::P :grin:
[External Link Removed for Guests]

Atlantis اگر اومدی به من pm بده منتظرتمتصویر
Super Moderator
Super Moderator
نمایه کاربر
پست: 3051
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 7 اسفند 1384, 3:45 am
سپاس‌های ارسالی: 351 بار
سپاس‌های دریافتی: 1579 بار
تماس:

پست توسط Dr.Akhavan »

Reza6662, دستت درد نكنه
واقعا عالي بود و مثل هميشه مقاله ات عالي بود
:smile: :smile: :grin:
Administrator
Administrator
نمایه کاربر
پست: 15887
تاریخ عضویت: جمعه 7 بهمن 1384, 7:51 pm
سپاس‌های ارسالی: 72642 بار
سپاس‌های دریافتی: 31670 بار
تماس:

پست توسط Mahdi1944 »

Reza6662 عزيز
ممنون از اطلاعات هميشه به روز شما
بنده هم فكر نمي‌كنم موتورهاي RD-33 در اين جنگنده استفاده شده باشه، يا حداقل اون رو به نحوي بهينه كردند كه كمي دور از ذهن هست، احتمال تلفيق تكنولوزي موتورهاي F14 و موتور خود F5 بيشتر به نظر مي‌رسه :-(
من هم دقت زيادي كردم، اما دودي نديدم :-(
زندگي صحنه يکتاي هنرمندي ماست هرکسي نغمه خود خواند و از صحنه رود
صحنه پيوسته به جاست خرم آن نغمه که مردم بسپارند به ياد


[External Link Removed for Guests] | [External Link Removed for Guests] | مجله الکترونيکي سنترال کلابز

[External Link Removed for Guests] | [External Link Removed for Guests] | [External Link Removed for Guests]

لطفا سوالات فني را فقط در خود انجمن مطرح بفرماييد، به اين سوالات در PM پاسخ داده نخواهد شد
Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 1790
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 6 فروردین 1385, 3:49 pm
سپاس‌های ارسالی: 8 بار
سپاس‌های دریافتی: 257 بار

پست توسط Saeid12345 »

براي من هم شکا برگانگيز هست که چرا موتور صاعقه دود نمي کند؟!
ولي به نظر من ايران بايد تمام سعي خود را بکند تا بر روي مدلهاي جديدتر صاعقه که بعدها معرفي خواهند شد موتور RD-33 نصب کند.
اگر هم روسها همکاري نکردند ايران مي تواند خودش بخش اعظم اين موتور را با مهندسي معکوس درست کند.
کافيه يه نام ديگه روش بزارن!

تفاوت بين موتور J-85 و RD-33 در شکل و اندازه و نيروي توليدي و ميزان مصرف سوخت هست.
از لحاظ شکل و اندازه و مصرف سوخت موتور J-85 با صرفه تر هست اما از نظر نيروي توليدي موتور RD-33 چهار برابر موتور J-85 نيرو توليد مي کند!

به هر حال با نصب موتور RD-33 بر روي صاعقه و با توجه به آيروديناميک و وزن جنگنده صاعقه ، مي توان تخمين زد که بتوان با اين موتور به سرعت 2.5 ماخ دست يافت. يکي بگه حداکثر وزن صاعقه چقدر هست تا نسبت نيروي توليد به وزن را محاسبه کنم؟

:D
Old Moderator
Old Moderator
نمایه کاربر
پست: 422
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 16 اسفند 1384, 2:14 pm
سپاس‌های ارسالی: 5 بار
سپاس‌های دریافتی: 49 بار

پست توسط JASON »

سلام بر دوستان و اساتيد ،

يه عكس ديدم از اين جنگنده ..... ديدم حيف اينجا نباشه ....


تصویر

نظر شما چيه ؟


موفق و شاد باشيد .
Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 4117
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 11 بهمن 1384, 6:16 pm
سپاس‌های ارسالی: 4503 بار
سپاس‌های دریافتی: 4332 بار
تماس:

پست توسط Reza6662 »

ممنون از لطف و توجه همگي دوستان
JASON, عکس شما خيلي قشنگه. :smile:

===================================================================
هواپيماي صاعقه رسمن به ناوگان هواپيماهاي شكاري نيروي هوايي ارتش پيوست

هواپيماي صاعقه با اجراي موفق پروازهاي عملياتي و شليك راكت‌هاي هوا به زمين در پنجمين مرحله از رزمايش بزرگ ضربت ذوالفقار رسما به ناوگان هواپيماهاي شكاري نيروي هوايي ارتش پيوست.

[External Link Removed for Guests]

سخنگوي اين رزمايش ويژگي مهم اين جنگنده را پشتيباني نزديك هوايي اعلام كرد و افزود: اين جنگنده با دستان پرتوان متخصصان نيروي هوايي ارتش طراحي و ساخته شده است.

سرتيپ دوم خلبان جواد محمديان با بيان قابليت اين جنگنده در حمل و شليك انواع بمب و موشك با سيستم رادار پيشرفته، خاطرنشان كرد: هواپيماي صاعقه در طول سال گذشته با ده‌ها سورت پرواز آزمايشي مراحل مختلف پروازي را با موفقيت پشت سر گذاشت.

وي تصريح كرد: توانايي اين جنگنده امروز در يك پرواز عملياتي ضمن استفاده از انواع مهمات جنگي در رزمايش بزرگ ضربت ذوالفقار به اثبات رسيد.

همچنين فرمانده كل ارتش جمهوري اسلامي ايران كه در پروازهاي عملياتي جنگنده بمب‌افكن صاعقه در منطقه رزمايش ضربت ذوالفقار نظارت داشت اين موفقيت را حاصل ايمان به خدا و اتكاء به توانمندي‌هاي داخلي عنوان كرد و افزود: تحريم جمهوري اسلامي ايران نه تنها موجب ركود در صحنه‌هاي خودكفايي كشور نشد بلكه ما را به سمت خوداتكايي و خودباوري در زمينه‌ي نيازميندهاي تسليحاتي سوق داد.

سرلشگر عطاءالله صالحي افزود: طراحي، توليد وعملياتي شدن اين جنگنده يكي از دستاوردهاي ارتش جمهوري اسلامي ايران در زمينه‌ي تحقيقاتي نظام است.

مرحله‌ي پنجم رزمايش با شركت گسترده‌ي شكاري بمب‌افكن‌هاي نيروي هوايي ارتش كه از پايگاه‌هاي متعدد اين نيرو در نقاط مختلف كشور به پرواز درآمده بودند، با بمباران پرقدرت اهداف تعيين‌شده اجرا شد.

همچنين در اين مرحله بمب‌هاي ليزري كه توسط كاركنان توانمند و غيور نيروي هوايي ارتش طراحي و توليد شده است توسط هواپيماهاي شكاري مورد بهره‌برداري قرار گرفت

از ويژگي‌هاي مهم اين بمب‌ها دقت و قدرت بسیار بالا در انهدام اهداف تعيين‌شده مي‌باشد.

[url=http://www.avia.ir/Default.asp?@=2473&T=%20هواپيماي%20صاعقه%20رسما%20به%20ناوگان%20هواپيماهاي%20شكاري%20نيروي%20هوايي%20ارتش%20پيوست]منبع[/url]
Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 529
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 6 فروردین 1385, 12:11 am
محل اقامت: تهران
سپاس‌های ارسالی: 42 بار
سپاس‌های دریافتی: 99 بار
تماس:

پست توسط mach1 »

سلام
Reza6662 جان دستت درد نکنه هم از مقاله هم از اخبار خوبتون :smile:
JASON دست شما درد نکنه عکس فوق العاده ای بود :)
ولی من هنوز سره حرفم هستم که موتور صاعقه RD-33 نبید
موتور J-85 هم از لحاظ سوخت بیشتر میصرفه هم از لحاظ مخارج بیشتر میصرفه
Old Moderator
Old Moderator
نمایه کاربر
پست: 422
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 16 اسفند 1384, 2:14 pm
سپاس‌های ارسالی: 5 بار
سپاس‌های دریافتی: 49 بار

پست توسط JASON »

Reza6662, و mach1, عزيز،
خواهش ميكنم قابلي نداشت ...

اما توي ي فروم داشتم راجع به اين جنگنده ميخوندم ديدم كه كاربراي اونجا ميگن كه اين جنگنده شبيه yf-17 هستش

عكسهاشون خيلي شبيه اين صاعقه خودمون بود !!!

نظر شما چيه ؟

موفق و شاد باشيد .
درون كوچه قلبم چه غمگينانه ميپيچدصداي تو كه ميگفتي به جز تو دل نيمبندم-فريب وعده هايت را ندانستم ولي اكنون به يادوعده هاي توميان گريه ميخندم
ارسال پست

بازگشت به “متفرقه درباره نیروی هوایی”