آشنايي مختصر با جنگندهء صاعقه

در اين بخش مي‌توانيد در مورد کليه مباحث مرتبط با متفرقه درباره نیروی هوایی ايران به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: شوراي نظارت, مديران هوافضا

ارسال پست
Novice Poster
Novice Poster
پست: 78
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 29 بهمن 1385, 11:31 am
محل اقامت: پادگان قصرفيروزه(1)
تماس:

صاعقه در يك نگاه از تمام دوستان ميخواهم نظر خود را بيان كنن

پست توسط حسين سخا »

صاعقه را چگونه ميبينيد
خداوندا عاشق شدم تا به تو نزديك شوم پس مرا رها مكن
هر كه عاشق شده از تمام دنيا بي نياز شد عاشق شويد.
به اميد عاشقان پاك
Old Moderator
Old Moderator
نمایه کاربر
پست: 627
تاریخ عضویت: شنبه 8 مهر 1385, 10:58 am
محل اقامت: ناوگان منطقه دوم
سپاس‌های ارسالی: 398 بار
سپاس‌های دریافتی: 226 بار
تماس:

پست توسط Yasser »

حسين سخا عزیز
کاربر گرامی
نمیدونم شما چه اصراری به ایجاد تاپیک دارین در حالی که این مباحث در انجمن قبلاً مطرح شده و مورد بحث قرار گرفته و اگر دوستان هم اطلاعات جدیدی داشته باشن در ادامه همونها درج میکنن.
به هر حال لطفاً قبل از درج مطلب و ایجاد تاپیک جدید :

1- قوانین سایت را مطالعه فرمایید.
2- از ایجاد تاپیک در موارد سوالات غیر فنی بدون درج مطلب خود داری فرمایید.
3- از امکان جستجو در سایت جهت پیدا کردن مطالب مورد نظر و اجتناب از ایجاد تاپیک یا موضوعات موازی و تکراری خودداری کنید.

در خصوص موضوع مورد نظر شما میتوانید به تاپیک های زیر مراجعه کنید :

1- عکسهای صاعقه

2- قابلیت های صاعقه

3- خبر تولید صاعقه

4- آشنايي مختصر با جنگندهء صاعقه

منتظر حضور مفید و فعالانه شما در انجمن هستیم.
با تقدیم احترامات شایسته نظامی
ICT Admiral
تصویر
Commander
Commander
پست: 3324
تاریخ عضویت: چهارشنبه 3 اسفند 1384, 2:15 am
سپاس‌های ارسالی: 941 بار
سپاس‌های دریافتی: 1474 بار
تماس:

پست توسط Mohsen1001 »

حسين سخا محترم

درصورت ادامه روند ایجاد اینچنینی تاپیکهای شما که غالباً هم چندین تاپیک در قبل با این موضوع وجود داشته ، تاپیک بدون تذکر حذف خواهد شد.
مطمئناً اگر واژه "صاعقه" رو جستجو میکردید تا÷یکهای متفاوتی به شما معرفی میکرد همونطور که یاسر عزیز هم معرفی کرد.

با تشکر از همکاری شما :razz:
New Member
پست: 1
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 6 اسفند 1385, 8:33 pm

پست توسط sadeghy »

افتخار ايران وايراني.
Captain II
Captain II
نمایه کاربر
پست: 436
تاریخ عضویت: جمعه 11 اسفند 1385, 9:12 pm
سپاس‌های ارسالی: 484 بار
سپاس‌های دریافتی: 517 بار

پست توسط vaispard »

تو ايرانيان را بفرماي نيز ،،،،كه تا گوهر آرند پديد از پشيز ((حكيم ابو القاسم فردوسي))+++ با سپاس از رضاي عزيز
Major I
Major I
نمایه کاربر
پست: 390
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 20 اسفند 1385, 10:35 pm
سپاس‌های دریافتی: 24 بار

پست توسط درودبرايران »

با سلام خدمت دوستان پر از اطلاعات هوافضا! من كارشناسي ارشد هوافضا را در دانشگاه شريف مي خوانم و از ديدن اينكه اينهمه افراد با دانش هوافضايي اينجا زيادن تعجب كردم. Join شدم و اين اولين پست من است...

در مورد صاعقه به نقل قولهايي از يكي از اساتيد خود كه در تخصص خود (طراحي هواپيما و ديناميك اجسام پرنده) يكي از بهترينهاي كشور است بسنده مي كنم. باقي حرفها را دوستان غزيزي همچون Reza با دقت نظر و ديد باز بيان كرده اند:

1- اول اينكه سكان عمودي V شكلي كه در صاعقه استفاده شده است يكي از مشكلترين مراحل كار بوده است. كار بر روي اين هواپيما سالها بطول انجاميده و بخش عظيمي از آن صرف حل مشكلات ديناميكي و آيروديناميكي ناشي از آن شده است كه هنوز هم تا حدود زيادي برطرف نشده اند...
2- دوم اينكه كلا درصد بسيار كمي از اين هواپيما طراحي خود مهندسان ايراني مي باشد. به اشكال مختلف كه در پستهاي دوستان ذكر شده است، كپي سازي در اين هواپيما ديده مي شود.
3- سوم اينكه هزينه و انرژي انساني كه روي اين پروژه صرف شده است بسيار بالاتر از سودي است كه از ساخت آن بدست آمده و از اين نظر شبيه فناوري انرژي هسته اي مي باشد. بخش مهمي از اين هزينه نيز صرف ورود تكنولوژيهاي مختلف از طريق برادران چيني و روسي شده است.
4- چهارم اينكه ما هنوز تا يك موتور پيستوني چهارزمانه مي سازيم اينقدر ذوق ميزنيم كه اسم آنرا موتور ملي مي گذاريم و سمندمان نيز هنوز كاملا توليد داخل نيست، هنوز ايران 140 (كه يك هواپيماي با طراحي به اصطلاح Conventional مي باشد و مشكل خاصي ندارد) كه باز هم نمونۀ كپي سازي شده اي از آنتونوف 140 بوده است مشكلات حل نشده بسياري دارد، چگونه ادعاي طراحي و توليد كامل يك هواپيماي جنگنده كه بمراتب دشوارتر است را مي كنيم؟ اگر اينقدر ساده است چرا ژاپن پروژه هواپيماي جنگنده خود را رها كرد در حاليكه از ديدگاه برخي تكنولوژيها سرآمد آسيا و بلكه جهان است؟
5- و مهمتر از همه اينكه بسياري از بهترين نيروهاي تخصصي كشورمان متاسفانه از كشور مي روند، اندكي هم كه مي مانند تحويلشان نمي گيرند (بعنوان نمونه دانشجويان دانشگاه مثلا برجسته شريف كه درصد زيادي از آنها از اين پروژه ها بي اطلاعند...) پس اين مهندسان برجسته كجايند و از كجا مي آيند كه يك جنگنده طراحي مي كنند؟

البته دوستان من هرگز طرفدار بدبيني و بي اعتمادي نسبت به خود نيستم ولي از بزرگنمايي "سياسي و تبليغاتي" نيز تنفر دارم. آنچه كه گفتم نيز نقل از يك دانشمند واقعي هوافضاي كشور بود كه به اشكال مختلف در اكثر پروژه هاي هوافضاي كشور همكاري دارد پس لطفا اينگونه نباشد كه بگوييد "اين ديگه كيه" يا "اين حاليش نيست كه اينارو ميگه"...
Old Moderator
Old Moderator
نمایه کاربر
پست: 318
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 16 شهریور 1385, 4:00 pm
سپاس‌های ارسالی: 62 بار
سپاس‌های دریافتی: 114 بار
تماس:

پست توسط Fantoom121 »

 
درودبرايران نوشته شده:نمونۀ كپي سازي شده اي از آنتونوف 140 بوده است مشكلات حل نشده بسياري دارد،"...



دوس عزيز و خوبم من هم رشته هوا فضا ميخونم ولی بايد بگم که ايران 140 يک کپی برداری نييست
بلکه خود انتونف 140 هست که در ايران ساخته

ميشه و مهندسين اين طرح هم در قسمتهای کليدی
روس هستند يکی از استادای خودم تعتيلات سال نوع برای ما موريت ايران بوده برای همين موزوع و برای من هم جالب بود که بعد از اين همه سال چتور هنوز خودمون ساهب تکنولوژی اين هواپيماا نيستيم و در بقٔ موارد هم با شما تقريبا موافقم
بله ولی بهتر اين هم بدنييم که اين کشورهای که الان ساهب تکنولوژی هستند روزگاری مسل ما بودند و اونها هم مشکل زياد داشتند که به مرور هل شده
 
 تصویر
تصویر 
  در خاک غریب پرسه بی انتهاست - هم گریز غربتم زادگاه من کجاست؟ 
Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 1106
تاریخ عضویت: چهارشنبه 29 شهریور 1385, 11:12 am
سپاس‌های ارسالی: 176 بار
سپاس‌های دریافتی: 468 بار
تماس:

پست توسط Mehdi2224 »

درودبرايران,

دوست عزیز به شما خوش امد میگم

مطالبی که گفتین در بسیاری موارد قابل قبوله ولی در مورد هزینه داربودن باید گفت که اصلی ترین مرحله ساخت یک چیز مرحله پیش ساخت و تحقیق اونه که مبالغ زیادی رو استفاده میکنه طبیعیه که ساخت صاعقه هزینه زیادی داشته چون اولین محصول از سری هواپیماهای ساخت ایران خواهد بود . درسته که کپی برداری بود ولی باز هم کاریست قابل تحسین .

چرا ژاپن پروژه هواپيماي جنگنده خود را رها كرد در حاليكه از ديدگاه برخي تكنولوژيها سرآمد آسيا و بلكه جهان است؟


دوست من ژاپن سالانه دهها فروند اف- 15 ارتقا یافته را تحت لیسانس امریکا در کشورش تولید می کند و صنایع هوایی خود را رها نکرده . مخصوصا که امسال وزارت دفاع خود را نیز تاسیس کرد . به علاوه ژاپن تنها کشوریست که بیشترین سهم را بعد از امریکا در ساخت موتور هواپیماهای بوئینگ دارد .

- چهارم اينكه ما هنوز تا يك موتور پيستوني چهارزمانه مي سازيم اينقدر ذوق ميزنيم كه اسم آنرا موتور ملي مي گذاريم و سمندمان نيز هنوز كاملا توليد داخل نيست، هنوز ايران 140 (كه يك هواپيماي با طراحي به اصطلاح Conventional مي باشد و مشكل خاصي ندارد)


سر این موضوع قبلا با Fantoom121 بحث کرده بودیم که در تاپیک "شفق 3 " موجوده .در موتورهای چهارزمانه مرحله زمانبندی حرکت قطعات و انتقال نیروها یکی از پیچیده ترین مراحل در ساخت موتور هست که حتی از ساخت موتور جت نیز مشکل تر است . زیرا در موتور جت چیزی به نام زمانبندی وجود ندارد .
ایران از سال 96 طراحیو ساخت موتور جت را آغاز کرده که اولین نمونه ان موتور طلوع بود که در موشکهای کروز مورد استفاده قرار گرفت و به زودی موتور جت قابل استفاده در هواپیماههای نظامی نیز به صورت رسمی تا سال 2008 وارد مرحله تولید خواهد شد .


موفق باشید
آخرین ويرايش توسط 1 on Mehdi2224, ويرايش شده در 0.
Major I
Major I
نمایه کاربر
پست: 390
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 20 اسفند 1385, 10:35 pm
سپاس‌های دریافتی: 24 بار

پست توسط درودبرايران »

Fantoom121
بله متاسفانه هواپيماي ايران 140 كه همچون هميشه تبليغات بسياري در مورد آن شد تقريبا اصلا داخلي نيست و حتي با همين وجود نيز مشكلات طراحي خاصي دارد كه باعث زمين گير شدن آن شده است. اخيرا در كنفرانس هوافضاي 2007 انواع تغيير يافته آن توسط ايران نيز نمايش داده شد كه موفقيت آميز بودن آنهم بدليل عدم ديد فني و علمي كافي و مناسب نسبت به قضيه قابل بحث و ترديد است.
در مورد اينكه "تمام كشورهاي صاحب دانش و فن روزي پر از ايراد و مشكل بوده اند، پس ما نيز مي توانيم" بايد يك بحث جداگانه صورت گيرد زيرا اينجا مجال آن نيست ولي بطور خلاصه مي توانم با اين سؤال منظورم را برسانم: آيا ما اكنون همان راهي را كه آنها چند دهه پيش رفتند و به اينجا رسيدند مي رويم؟ يا اينكه با تكيه بر نظرات و عقايد عده اي قصد داريم بصورت ميانبر يك شبه به همه چيز از انرژي هسته اي گرفته تا هواپيماي جنگنده و ماهواره برسيم؟

Mehdi2224
- مرحله پيش ساخت و تحقيق (RDTE) فقط تا 15 درصد هزينه كل يك پروژۀ هواپيمايي را بخود اختصاص مي دهد (مقدار دقيق را بخاطر ندارم ولي كمتر از 30 درصد). در مورد ايران 140 اين مبلغ حدود 3 تا 4 درصد بوده است... آنچه كه احتمالا منظور شماست هزينۀ Cumulative است بدين معني كه تصميماتي كه در مرحلۀ RDTE گرفته مي شود بيشترين هزينه را براي كل پروژه در تمام طول عمر آن رقم خواهد زد.
البته جداي از اين مساله، منظور من اين بود كه ما خيلي بيشتر از آنچه كه بايد، هزينه كرديم. نمي دانم چقدر اطلاع داريد ولي تحقيقات ساده در مورد مسائل نسبتا ساده در همين پروژۀ صاعقه تا ميليونها دلار براحتي براي ما آبخورده است كه دليل آن استفاده بي چون و چرا از دانش برادران چيني يا روسي است. اگر لازم شد مي توانم مثال مشخصتري بزنم. اين پول مي توانست در داخل سرمايه گذاري شود و مشكلات متعددي را كه دانشگاههاي داخلي دارند حل كند. آيا مي دانستيد دانشگاه ما هنوز يك آزمايشگاه هوافضاي درست و حسابي يا يك تونل باد در مقياس آزمايشگاهي ندارد؟ هزينه برپايي يك آزمايشگاه كاملا مجهز به زحمت از يك ميليون دلار، بله فقط يك ميليون دلار، بالاتر مي رود. حال چگونه دهها و بلكه صدها واحد از اين پول را به خارجيها مي دهيم؟

- بنده هرگز چيزي مبني بر اينكه ژاپن هوافضاي خود را رها كرد نگفتم. منظور من پروژه توليد هواپيماي مستقل بود. مثل سري ساب در سؤد يا رافائل در فرانسه. آنچه كه ما در رسانه ها به مردم اعلام كرده ايم توليد يك هواپيماي "100 در صد طراحي و توليد شده در داخل" بود كه اين يعني 100 درصد مستقل. با اين نظر، چند كشور در دنيا صاحب هواپيماي جنگندۀ مستقل هستند؟ آنطور كه از F18 هم بهتر باشد (جل الخالق!)

- من موتورگازي زمان بچگي ام را بياد مي آوردم كه يك موتور پيستوني داشت. براحتي آنرا مي شد باز كرد و بست و هيچ اتفاقي نمي افتاد. آيا مي توان همين ادعا را در مورد يك موتور جت كرد؟...
درست است كه موتور جت زمان بندي ندارد ولي فاكتورهايي دارد كه در موتور پيستوني مطرح نيستند. از جمله مي توانم به موارد زير اشاره كنم:
1- طراحي يك موتور جت از ساخت آن مشكلتر است. حتما مي دانيد تفاوتهاي موتور سوپرسانيك با سابسانيك چيست. بحث طراحي ورودي، كمپرسور، محفظۀ احتراق و توربين همگي بحثهايي هستند كه هنوز هم روي آنها مقالات علمي منتشر مي شود و طراحي موتورهايي مثل موتور A380 سالها بطول مي انجامد. در حاليكه در مورد يك موتور پيستوني اگر واقعا ايده جديد مهمي وجود نداشته باشد، طراحي هرگز به آن پيچيدگي نيست. موتور پيكان خود را باز كنيد ببينيد!
2- در موتور جت مواد نقش مهمي بازي مي كنند. جنس تيغه هاي توربين، ديواره محفظه احتراق و غيره. مثلا تصور كنيد كه تيغه هاي توربين داراي پوشش سراميك سوراخدار باشند. روشن است كه تكنولوژي ساخت بالا لازم است...
3- Reliability يا قابل اطمينان بودن در موتورهاي جت و بطور كلي موتورهاي هواپيما بسيار مهمتر از موتور يك اتوموبيل است. همين موضوع به ظاهر ساده دست طراحان را شديدا مي بندد و طرح موتور را شديدا پيچيده مي كند.
4- به تمام محدوديتهاي بالا، اندازه و وزن را نيز اضافه كنيد. چگونه مي توان يك موتور قابل اطمينان، با استفاده از مقاومترين مواد در جاهاي حساس و با طرح مناسب ساخت كه وزن و اندازه بالايي نداشته باشد؟ جواب دادن به اين سؤال براي يك هواپيماي خاص مثل A380 شما را ميليونر مي كند!

بطور كلي اگر يك موتور جت قديمي و اوليه را با يك موتور پيستوني پيشرفته كه داراي حداقل صدا، مصرف سوخت و قيمت باشد مقايسه كنيم مي توان گفت موتور پيستوني پيچيده تر است و در غير اينصورت نه. البته همانطور كه گفتم چون طراحي يك موور جت بخش عظيمي از كار آن است، مي توان از روي طرحهاي موجود براحتي كپي كرد بدون اينكه اتفاقي بيفتد. اين همان كاري است كه ما مي كنيم و بعد مي گوييم 100 درصد طراحي و توليد داخل...
Furious Poster
Furious Poster
نمایه کاربر
پست: 361
تاریخ عضویت: جمعه 22 اردیبهشت 1385, 1:15 am
سپاس‌های دریافتی: 31 بار

پست توسط mostafaa »

Fantoom121 نوشته شده: 
درودبرايران نوشته شده:نمونۀ كپي سازي شده اي از آنتونوف 140 بوده است مشكلات حل نشده بسياري دارد،"...



دوس عزيز و خوبم من هم رشته هوا فضا ميخونم ولی بايد بگم که ايران 140 يک کپی برداری نييست
بلکه خود انتونف 140 هست که در ايران ساخته

ميشه و مهندسين اين طرح هم در قسمتهای کليدی
روس هستند يکی از استادای خودم تعتيلات سال نوع برای ما موريت ايران بوده برای همين موزوع و برای من هم جالب بود که بعد از اين همه سال چتور هنوز خودمون ساهب تکنولوژی اين هواپيماا نيستيم و در بقٔ موارد هم با شما تقريبا موافقم
بله ولی بهتر اين هم بدنييم که اين کشورهای که الان ساهب تکنولوژی هستند روزگاری مسل ما بودند و اونها هم مشکل زياد داشتند که به مرور هل شده
 


این متن با کیبورد فارسی تایپ شده یا حاصل نرم افزار پینگلیش به فارسیه ؟ 14-15 تا غلط املایی !!!
استحمار یک ملت , بهترین راه برای استعمار آنهاست ...
Administrator
Administrator
نمایه کاربر
پست: 15887
تاریخ عضویت: جمعه 7 بهمن 1384, 7:51 pm
سپاس‌های ارسالی: 72642 بار
سپاس‌های دریافتی: 31670 بار
تماس:

پست توسط Mahdi1944 »

mostafaa
لطفا با سوالات نامربوط تاپيک رو منحرف نکنيد، اگر در PM از ايشون سوال ميکرديد بهتر جواب مي‌گرفتيد، بله، ايشون در اکراين هستند و قادر به تايپ مستقيم فارسي نيستند و از برنامه‌هاي مبدل استفاده ميکنند،
لطفا درآينده رعايت کنيد
زندگي صحنه يکتاي هنرمندي ماست هرکسي نغمه خود خواند و از صحنه رود
صحنه پيوسته به جاست خرم آن نغمه که مردم بسپارند به ياد


[External Link Removed for Guests] | [External Link Removed for Guests] | مجله الکترونيکي سنترال کلابز

[External Link Removed for Guests] | [External Link Removed for Guests] | [External Link Removed for Guests]

لطفا سوالات فني را فقط در خود انجمن مطرح بفرماييد، به اين سوالات در PM پاسخ داده نخواهد شد
Old Moderator
Old Moderator
نمایه کاربر
پست: 627
تاریخ عضویت: شنبه 8 مهر 1385, 10:58 am
محل اقامت: ناوگان منطقه دوم
سپاس‌های ارسالی: 398 بار
سپاس‌های دریافتی: 226 بار
تماس:

پست توسط Yasser »

درودبرايران نوشته شده:با سلام خدمت دوستان پر از اطلاعات هوافضا! من كارشناسي ارشد هوافضا را در دانشگاه شريف مي خوانم و از ديدن اينكه اينهمه افراد با دانش هوافضايي اينجا زيادن تعجب كردم. Join شدم و اين اولين پست من است...

در مورد صاعقه به نقل قولهايي از يكي از اساتيد خود كه در تخصص خود (طراحي هواپيما و ديناميك اجسام پرنده) يكي از بهترينهاي كشور است بسنده مي كنم. باقي حرفها را دوستان غزيزي همچون Reza با دقت نظر و ديد باز بيان كرده اند:

...

5- و مهمتر از همه اينكه بسياري از بهترين نيروهاي تخصصي كشورمان متاسفانه از كشور مي روند، اندكي هم كه مي مانند تحويلشان نمي گيرند (بعنوان نمونه دانشجويان دانشگاه مثلا برجسته شريف كه درصد زيادي از آنها از اين پروژه ها بي اطلاعند...) پس اين مهندسان برجسته كجايند و از كجا مي آيند كه يك جنگنده طراحي مي كنند؟

البته دوستان من هرگز طرفدار بدبيني و بي اعتمادي نسبت به خود نيستم ولي از بزرگنمايي "سياسي و تبليغاتي" نيز تنفر دارم. آنچه كه گفتم نيز نقل از يك دانشمند واقعي هوافضاي كشور بود كه به اشكال مختلف در اكثر پروژه هاي هوافضاي كشور همكاري دارد پس لطفا اينگونه نباشد كه بگوييد "اين ديگه كيه" يا "اين حاليش نيست كه اينارو ميگه"...


دوست عزیز
سلام
ضمن خوش آمد گویی به شما برای عضویتتون در انجمن
امیدوارم حضور شما از این به بعد برای انجمن مفید و موثر باشه و با کمک شما همه بتونیم به ارتقای علمی همدیگه کمک کنیم.
نمیدونم شما چه اصراری به بیرون کشیدن تاپیک های قدیمی و زنده کردن مباحثی دارین که خیلی از دوستان در مورد صحت یا عدم صحت اون به نتیجه رسیدن و دیگه در موردش بحث نمیکنن.
نگاهی به پست های شما نشون میده که شما مطالبتون رو در ذیل پستهایی ایفاد کردین که از 1 تا 5 ماه از بحث در اونها گذشته و شاید دوستانی که درگیر اون بحث ها بودن به مرور زمان و گرفتن اطلاعات جدید ، نظراتشون تغییر کرده باشه.
مطلب بعد اینکه شما همیشه در زمان بحث با کسی که از نظر علمی از خودتون پایینتر هست ، بدون اینکه سعی در اصلاح اشتباه و نظر اون داشته باشین فقط به رد نظرات می پردازین یا اینکه به بحث دوستانه هم اقدام میکنین ؟

دوستان اینجا میدونن و همونطور که خود شما هم متوجه شدید دوستانی اینجا هستن که نظراتی دارن حتی در مخالفت با اکثریت اعضای تند و جوان انجمن ولی نظرات خودشون رو به قول شما با دید باز و مطلب آرام و منطقی و علمی بیان میکنن ، حال چه صحیح و چه غلط، ولی دارای لحن آموزشی و دوستانه هستن.

به نظر من بهتر هست که شما که در مقطع کارشناسی ارشد هوافضا تحصیل میکنین و طبعاً از نظر علمی قرابت بیشتری به این بحث ها دارین، به نوشتن مطلب در این باره بپردازین و این موارد مورد بحث رو به شکل مبسوط و علمی به نقد بکشین، نه اینکه حتی حاضر نشین کوچکترین تحقیقی بکنین و به طور مثال ندونین که طرح شفق 3 دریاپایه و با بالهای متغیر از اصل دچار عدم امکان اثبات هست؟ از شما که دانشجوی چنین مقطعی هستین بعید هست که سطح علاقه مندیتون اونقدر نباشه که در مورد این مسائل تحقیق کنین و براتون جذابیت نداشته باشه.

نکته دیگه اینکه فکر نکنین که بسياري از بهترين نيروهاي تخصصي كشورمان متاسفانه از كشور مي روند، جو فکری دانشگاه شریف به این شکل هست و اساتید این دانشگاه هم نقش بسیار بزرگی در این مسئله دارن و بالطبع هرکدام از دانشجویان پس از راهیابی به شریف و هضم شدن در چنین جو سنگینی، به محض اینکه دچار احساس کاذب عدم پیشرفت در کشور خودشون میشن تبدیل میشن به ناراضیان سیستم دولتی و اموزشی و علاقه مندان خروج از کشور و کار و تحصیل در غرب که هیچ علاقه ای به ماندن در کشور ندارن و طبعاً پیشرفتها و محصولات ساخته دانشمندان ایرانی هم به نظرشون کم ارزش و غیر قابل توجه میاد، اونوقت دنبال فرصت و بورس و امکانات برای خروج از کشور میفتن. (البته از حق نگذریم که سطح علمی بسیار خوبی در این دانشگاه وجود داره)
در ضمن به یاد داشته باشین که اون دانشمندانی که شما ازشون بی خبرین در دانشگاه های شهید ستاری و مالک اشتر به ترتیب به کار بر روی طرح های صاعقه و شفق مشغول هستن.

امیدواریم که حضور شما منبعد این به ارتقای علمی همه دوستان و همچنین خودتون کمک کنه و هدف اصلی انجمنهای تخصصی رو تامین کنه که همون کمک به افزایش اطلاعات و دانش اعضاء هست.
و همینطور امیدوارم که از من هم دلگیر نشین.
منتظر پست های خوب و علمی شما هستیم.
یاســر
با تقدیم احترامات شایسته نظامی
ICT Admiral
تصویر
ارسال پست

بازگشت به “متفرقه درباره نیروی هوایی”