آشنايي مختصر با جنگندهء صاعقه

در اين بخش مي‌توانيد در مورد کليه مباحث مرتبط با متفرقه درباره نیروی هوایی ايران به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: شوراي نظارت, مديران هوافضا

ارسال پست
Major I
Major I
نمایه کاربر
پست: 390
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 20 اسفند 1385, 10:35 pm
سپاس‌های دریافتی: 24 بار

پست توسط درودبرايران »

با تشكر از شما براي آگاه كردن من از برخي مسائل. اگرچه خارج از تاپيك است ولي براي حل كامل مسئله توضيحات خودم را مي گويم:
نمیدونم شما چه اصراری به بیرون کشیدن تاپیک های قدیمی و زنده کردن مباحثی دارین که خیلی از دوستان در مورد صحت یا عدم صحت اون به نتیجه رسیدن و دیگه در موردش بحث نمیکنن.

من تازه وارد هستم پس براي من تازگي دارند ضمن اينكه موازي بودن نظر من با برخي ديگر مثلا در مورد اينكه فلان مشكلات هم جزو دلايل فلان مسئله هستند، بدين معني نيست كه قصد بيرون كشيدن بحثي را دارم. فقط نظر من هم اين است...

نگاهی به پست های شما نشون میده که شما مطالبتون رو در ذیل پستهایی ایفاد کردین که از 1 تا 5 ماه از بحث در اونها گذشته و شاید دوستانی که درگیر اون بحث ها بودن به مرور زمان و گرفتن اطلاعات جدید ، نظراتشون تغییر کرده باشه.

پس اعضاء جديد چه كنند؟ :sad: من ممكن است تمام تاپيكها را بخوانم و بخواهم نظري داشته باشم. البته حق با شماست، در مورد تاپيكهاي قديمي نبايد نظرات ديگران را نقد كنم...

مطلب بعد اینکه شما همیشه در زمان بحث با کسی که از نظر علمی از خودتون پایینتر هست ، بدون اینکه سعی در اصلاح اشتباه و نظر اون داشته باشین فقط به رد نظرات می پردازین یا اینکه به بحث دوستانه هم اقدام میکنین ؟

من بدون دليل هيچ حرفي را نمي زنم و گر چنين باشد عذر خواهي مي كنم. ولي در پست مربوطه، من بيشتر صحبتهاي استادم را بيان كردم. اصل دلائل اين صحبتها پيش خود او محفوظ است اگرچه تا حد امكان دلائل خود را براي ما آورده است. بهرحال كوتاه بودن مجال تايپ نيز دليل امر مي باشد! :grin:

...نه اینکه حتی حاضر نشین کوچکترین تحقیقی بکنین و به طور مثال ندونین که طرح شفق 3 دریاپایه و با بالهای متغیر از اصل دچار عدم امکان اثبات هست؟ از شما که دانشجوی چنین مقطعی هستین بعید هست که سطح علاقه مندیتون اونقدر نباشه که در مورد این مسائل تحقیق کنین و براتون جذابیت نداشته باشه.

در مورد بال شفق 3، متوجه نشدم منظور شما چيست. "از اصل دچار عدم امكان اثبات است"؟ البته كه من در مورد دليل علمي استفاده از بال VS اطلاعاتي دارم ولي خواستم بدانم شفق 3 چرا از آن استفاده كرده. بهر حال سؤال كردن در اين Forum هم تحقيقه ديگه :-)

...بالطبع هرکدام از دانشجویان پس از راهیابی به شریف و هضم شدن در چنین جو سنگینی، به محض اینکه دچار احساس کاذب عدم پیشرفت در کشور خودشون میشن تبدیل میشن به ناراضیان سیستم دولتی و اموزشی و علاقه مندان خروج از کشور و کار و تحصیل در غرب که هیچ علاقه ای به ماندن در کشور ندارن و طبعاً پیشرفتها و محصولات ساخته دانشمندان ایرانی هم به نظرشون کم ارزش و غیر قابل توجه میاد، اونوقت دنبال فرصت و بورس و امکانات برای خروج از کشور میفتن.

جالبه ولي در دانشگاه شريف افراد معتقد به نظام بسياري هستند. حتي در همين دانشكده هوافضا. و جو رفتن از كشور به اين دليل سنگينه كه رفتن براي دانشجوهاي اينجا ساده تره. دلائلش هم شناخته شده بودن بسياري از اساتيدش در دانشگاههاي خارج و شناخته شده بودن خود دانشگاست. در ضمن چرا معتقديد احساس عدم پيشرفت در ايران كاذب است. در مورد اين موضوع مي توانم و مي خواهم به تفصيل در غالب PM با شما بحث و گفتگو كنم.

در ضمن به یاد داشته باشین که اون دانشمندانی که شما ازشون بی خبرین در دانشگاه های شهید ستاری و مالک اشتر به ترتیب به کار بر روی طرح های صاعقه و شفق مشغول هستن.

تعريف من و شما از دانشمند متفاوت است. فكر مي كنم دليل اينكه من فكر مي كنم دانشمندان مشغول بكار در ايران بسيار كم هستند اين باشد.

امیدواریم که حضور شما منبعد این به ارتقای علمی همه دوستان و همچنین خودتون کمک کنه و هدف اصلی انجمنهای تخصصی رو تامین کنه که همون کمک به افزایش اطلاعات و دانش اعضاء هست.
و همینطور امیدوارم که از من هم دلگیر نشین.
منتظر پست های خوب و علمی شما هستیم.

از لطف شما تشكر مي كنم و سعي خود را مي كنم كه در فرصتهاي آزاد بيشتر به اين Forum سر بزنم. در ضمن نه تنها از صحبتهاي شما ناراحت نشدم بلكه خوشحال هم شدم. :D
بايد امشب بروم...
Major II
Major II
پست: 26
تاریخ عضویت: شنبه 7 بهمن 1385, 3:29 am
سپاس‌های ارسالی: 171 بار
سپاس‌های دریافتی: 118 بار

پست توسط F-14A »

تصویر
Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 1106
تاریخ عضویت: چهارشنبه 29 شهریور 1385, 11:12 am
سپاس‌های ارسالی: 176 بار
سپاس‌های دریافتی: 468 بار
تماس:

پست توسط Mehdi2224 »

درودبرايران,

قصد نداشتم مجددا وارد مباحث طراحی بشم ولی گویا شما علاقه خاصی دارید .

چند نکته رو یاد آوری میکنم .

1- شما موتور گازی رو که شاید 10 کیلوگرم هم وزن نداشته باشه با یک موتور جت چند تنی مقایسه کردین . بهتر بود ساخت موتور جت رو با یک موتور 12 سیلندر که قطر هر سیلندر ان 15 سانتیمتر باشد و دارای میزان دور بالا باشد مقایسه میکردید . علاوه بر این دوست منبه دلیل فراوانی بسیار اتومبیل در کشورمان طبیعیست که باز و بست کردن یک موتور پیکان کار چندان سختی نیست . چون اگر هم نتواند تعمیر کند نهایتا با مبلغی یک موتور دیگر می خرد . در کشوری هستیم که سالانه بیش از نیم میلیون خودرو تولید میکند . خوب میدانید که یکی از دلایل افزایش کیفیت محصولات بالا رفتن میزان تولید ان است . حالا این بحثها به کنار .
سوالی ساده می پرسم . در کشور شما سالانه چند دستگاه موتور جت تولید می شود ؟ آیا این تعداد موتور تولید شده انقدر درر دسترس مردم هست که بخواهد ان را باز کند و بعد اگر درست نشد با مبلغی مجددا موتور دیگری بخرد ؟

جواب سوال اول که معلوم است شاید 50 دستگاه هم نشود .( در خوشبیانه ترین موارد )
مطمئنا مقایسه آمار 10 میلیون خودرو (موتور خودرو ) ه 70 میلیون نفر با مقایسه 50 موتور جت به 70 میلیون نفر کار درستی نیست . زمانی میتوان اظهار نظر دقیق کرد که به همان اندازه تولید موتور خودرو در کشور موتور جت تولید کرد تا در دسترس مردم قرار گیرد .

2- شما هزینه تحقیقات و پیشساخت مورد نیاز را کمتر از 15 درصد اعلام میکنید . پس لطف کنید به ما بگویید چرا امریکا برای ساخت بویینگ 777 بیش از 5 میلیارد دلار سرمایه گذاری کرد که تقریبا 15 برابر قیمت خود هواپیماست (در بدبینانه ترین مورد )

3- در مورد استفاده از سرامیکهای ویژه به سخنان خوبی اشاره کردید. همانطور که میدانید ادر این جهان کسی قوتی است که به علوم احاطه بیشتری داشته باشد . ولی اگر این علم مرتبا از طرقی به ملل گوناگون اموزش داده شود دیگر تا 30 سال آن کشور خود را به کشور صادر کننده علم نزدیک میکنند . برای حل این مشکل در دهه نود سران کشورهای گروه هشت طی توافقی تصمیمی رفتند تا با پیچیده سازی عمدی علوم یادگیری ان را برای دیگران مشکل سازند . چندی پیش با یکی از مهندسان وارد کننده ماشین چاپ صحبت میکردم . وی که دستگاههاسی ساخت ژاپن وارد میکرد از پیچیدگی مدارهای جدید بسیلار گله داشت . ویا مثالی ساده تر . همین خودروهای بنز الگانز که در نیروی انتظامی استفاده می شود آنقدر پیچیدگیهای ان را افزوده اند که تعمیرکارانی از آلمان برای سرویسهای ماهانه آن به ایران می ایند . البته برخی شرکتهای ایرانی اخیرا تعمیر برخی قسمتهای ان را بر عهده گرفته اند ولی نه کاملا . این مسائل شمال موتور جت هم میشود . اگر در زمینه هوا فضا درس میخوانید توصیه میکنم به آدرس کتابخانه اموزش ساخت موتور جت در ناسا یک سری بزنید . مطمئنئم که از سادی برخورد با مساله ساخت این گونه موتورها در این سایت بشدت تعجب خواهید کرد .. دوست من پیچیده سازی در صنایع هوا فضا نیز وارد شده ویکی از دلایل اصلی عقب ماندگی ما همین پیچیدگی سازیست .البته دلایل دیگری هم دارد که شما و دیگر دوستان نیز به آن اشاره کردید .
[External Link Removed for Guests]

3- دوستانی که در این مدت در این سایت با من اشنایند تقریبا میدانند که در دفاع از حقوق تمامی اقشار تا جایکه
ممکن از خودم کم نگذاشتم . شما از نبود آزمایشگاه هوا فضا میگویید در حالی که در روستاهای ما هنوز در چادر درس میخوانند . شما فکر میکنید که من بسیار علاقه مند به سیاست های آموزشیم در حالی که بنده کاملا با این نظام اموزشی مخالفم . شما فکر میکنید چون دو مقاله در دفاع از پروژه های علمی دانشمندان کشور زده ام حتما بسیجی یا سپاهیم و بله قربان گوی فلانی در حالی که من یک انسان عادی همانند دیگرانم که هشتم گرو نهم هست که هیچ با این ح ک و م ت هم اصلا میانه خوبی ندارم ولی این مسائل دلیل نمیشود که از مبتکران و حتی کوپی کنند گان مملکت خودم حمایت نکنم . آنها هم بالاخره برای ساخت یک محصولی در صنایع هوا فضا شبانه روز زحمت میکشند که شاید مجبورند و شاید نه . دو تن از بهترین تعمیر کنندگان هلیکوپترهای بل در حال حاضر در زندان اوین به سر می برند . این نشان میدهد که حساب این متخصصان از حکومت جداست پس لطف کنید این قدر با لحن ضدیت با ما حرف نزنید چون شما یک را ببیند من سه را دیده ام

در اخر ما نه میگوییم که در بسیاریتکنولوژِ ها برتریم و نه میگوییم که عقبیم . راه زیاد است و پر از دست انداز و مشکلات . اگر قرار باشد با افتاد ن در چاله اول خودکشی کنیم فکر نمیکنمد دیگر زندگی معنایی داشته باشد . انسانها در مشکلات ساخته میشوند . اگر در مقابل آنها بایستیم حتی اگر بر انها پیوز نشویم باز هم جای امیدواری هست ولی اگر فرار را بر قرار ترجیح دهیم چه بسا شاید مردن بهتر از ان باشد .
خود من و شما حل خوب میدانیم که تمام مشکلات مملکت از کجا اب میخورد ولی چه بسا کاری زدستمان بر نمی اید جز سکوت ؟ :P :P :P

موفق باشید
Captain I
Captain I
نمایه کاربر
پست: 547
تاریخ عضویت: چهارشنبه 27 دی 1385, 6:44 pm
محل اقامت: نزد خدايگان افسار گسيخته
سپاس‌های دریافتی: 12 بار

پست توسط arash_slayer »

Mehdi2224 من کاملا با سخنان شما موافقم ,
من سالها در دانشکده درس خوانده ام من 4 سال در رشته مهندسي کامپيوتر و سه سال و اندي هم در دانشکده ....... به طور مخفيانه در دانشکده امنيت ملي اموزش ديده ام ( در چهار سال به عبارتي ديگر در يک ان واحد در دو دانشکده در دو رشته متفاوت دانشجو بودم)و با توجه به تخصصي که دارم از بسياري از کشور ها ديدن کرده ام (ساده تر بگم:از مالي گرفته تا روسيه و فلسطين اشغالي) ولي متاسفانه بايد بگويم ذهن جوانان دانشگاهي ما سالم نيست. خود باوري در انها وجود ندارد و هر از چند گاهي براي اينکه چيزي گفته باشند دم از ايران و ايراني ميزنند.
من نمي دانم چگونه ممکن است انسان به چيزي که اعتقادي ندارد از ان دم بزند :-( ؟؟؟؟؟
دوست ما نام خود را گذاشته درود بر ايران ولي مدام از ناتواني ايراني صحبت مي کند :shock:
اي کاش دوستان ما مي دانستند مام ميهن يعني چه!!! چيزي که من از ان کمي خبر دارم و بخاطر ان تمام دنيا را زير چکمه خود و هم رزمانم له مي کنم , چرا که مي دانم ايراني هستم و هيچ چيز جلو دار ايران و ايراني نمي شود , اي کاش دوستان در لبنان بودند مي ديدند ايراني چه مي کرد!!! اي کاش شما در افغانستان و پاکستان بويد ان وقت مي فهميدي وطن يعني چه و اي کاش کمي چشمان خود را باز مي کرديد تا فرق بين مرده باد و زند باد را در می فهمیدید.
او دوم دسامبر به دار اويخته شد
Major I
Major I
نمایه کاربر
پست: 390
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 20 اسفند 1385, 10:35 pm
سپاس‌های دریافتی: 24 بار

پست توسط درودبرايران »

arash slayer
هر كسي براي رسيدن به هدفش روشي را ممكن است بكار ببرد كه با روش شما (دنيا را زير چكمه ها له كردن) متفاوت باشد. من شخصا از مردن هيچ ترسي ندارم، ولي بدون آنكه "بهترين" كاري را كه مي توانم در زندگيم انجام دهم، تمام كنم، از خودم راضي نخواهم بود. اسلحه هر كس فرق دارد...
ذهن دانشجويان سالم نيست؟ تعريف شما از سلامت عبارتست از "درك مام ميهن"، "علاقه به ماندن به هر قيمتي" و "آمادگي مرگ براي حك و مت" است؟ خوب با اين تعريف ذهن من سالم نيست... ولي من به اين فكر مي كنم كه اگر الان بمانم و پيشرفت نكنم، يا بمانم بجنگم و بميرم، براي چه كسي بوده است؟ آيا آنكه فعلا بر "ايران عزيز" من و شما حاكم است، خودش هم واقعا آنرا عزيز مي داند؟
اين يك اشتباه "منطقي" است كه يك نفر تفكر كساني را كه قدرت تفكرشان در ابعاد متفاوت نشان داده شده است به اين راحتي زير سؤال ببرد و ذهن آنها را ناسالم تلقي كند. اين نوع تفكر كه همان ذهن باياس نامدارد، منجر به اين مي شود كه هر تفكري غير از آنچه كه الان صحيح مي دانيد از ديد شما مردود مطلق باشد.

Mehdi2224
پاسخ شما دوست خوبم را سر فرصت با ويرايش همين پست خواهم داد چون بايد به تفصيل صحبت كنم و الان مجالي نيست.
بايد امشب بروم...
New Member
پست: 15
تاریخ عضویت: شنبه 28 بهمن 1385, 7:54 pm

پست توسط Peashee »

دوستان،

مدتيست نه چندان که عضو اين انجمن شدم. من هم درجه کارشناسّی ارشد در هوا فضا هستم و
دور از ايرن مشتاقانه پيشرفت تکنولوژی ايرن را مطالعه ميکنم. اين جا چندی از دوستان اينجا
چيز هايي در باره سا قه نوشتن که از منطق دور است. شايد بتوانم بگويم که
هتّا اغراق ميکنن با اصرار فراوان. برای مسّال، چطور ميشه که حتا يه موتوره ار-دی-33 رو به
جايه دو تا موتور جی-85 در اف-5 استفاده کنيد؟ چتور تا حالا کسّی از شما، دوستان تهسّيل کرده،
بدونه تامق حرفهايي رو ميزنيد که از ايرونيهای باهوشی چون شما واقعان بعيده!

من مختساته اين دو موتور رو برای شما مينويسّم که کمی آشنا بشيد. لوتّفن به وزن و اندازه
هندسّی اين دو موتور توجه بکنيد! مقياس ها بسيار نا متناسّب هستند !

ما همه ايران رو دوست داريم، ولی اهساست با علم خيلی فرق ميکنن!!!

اين متن با فينگليش نوشته شده




RD33 Turbojet Engine
[External Link Removed for Guests]




[External Link Removed for Guests]

General characteristics

• Type: Afterburning turbofan
• Length: 4,250 mm (167.3 in)
• Diameter: 1,040 mm (40.9 in)
• Dry weight: 1,055 kg (2,325 lb)

Components
• Compressor: Two-spool axial compressor with 4 fan and 9 compressor stages
• Bypass ratio: 0.49:1
Performance
• Thrust:
o 5,098 kgf (50.0 kN, 11,230 lbf) military thrust
o 8,300 kgf (81.3 kN, 18,285 lbf) with afterburner
• Overall pressure ratio: 20:1
• Turbine inlet temperature: 1,953 °C (3,545 °F)
• Specific fuel consumption:
o 7.5 kg/(kN•h) (0.07 lb/(lbf•h)) military thrust
o 20.1 kg/(kN•h) (0.20 lb/(lbf•h)) with afterburner
• Oil consumption: 0.8 kg/h (1.8 lb/h)
• Thrust-to-weight ratio: 77.1 N/kg (7.9:1)
• Response time: 4 s from idle to full afterburner

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
GE J85

[External Link Removed for Guests]

General characteristics
• Type: Afterburning turbojet engine
• Length: 45.4 to 51.1 inches (depending on accessory equipment installed)
• Diameter: 17.7 inches
• Dry weight: 396 - 421 pounds (depending on accessory equipment installed)
Components
• Compressor: 8 stages (or 9)
• Combustors: cannular
• Turbine: 2 stages
Performance
• Thrust: 2850 - 3100 lb/thrust (dry)
• Specific fuel consumption: 0.96 - 0.97
• Power-to-weight ratio:
[edit] Versions
• J85-GE-3: 2,450 lb (10.9 kN) thrust
• J85-GE-4: 2,950 lb (13.1 kN) thrust
• J85-GE-5A: 3,850 lb (17.1 kN) afterburning thrust
Captain I
Captain I
نمایه کاربر
پست: 876
تاریخ عضویت: چهارشنبه 15 آذر 1385, 9:23 pm
سپاس‌های ارسالی: 7 بار
سپاس‌های دریافتی: 71 بار

پست توسط Ahmad6644 »

آيا آنكه فعلا بر "ايران عزيز" من و شما حاكم است، خودش هم واقعا آنرا عزيز مي داند؟


آيا شما هم ايران را عزيز مي داريد ؟ يا ..........
  ازل مهر علي را به من آموخته اند ****** تا ابد نيز دلم دست به دامان علي‌ 
Major I
Major I
نمایه کاربر
پست: 390
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 20 اسفند 1385, 10:35 pm
سپاس‌های دریافتی: 24 بار

پست توسط درودبرايران »

بله، می دارم
بايد امشب بروم...
Captain I
Captain I
نمایه کاربر
پست: 547
تاریخ عضویت: چهارشنبه 27 دی 1385, 6:44 pm
محل اقامت: نزد خدايگان افسار گسيخته
سپاس‌های دریافتی: 12 بار

پست توسط arash_slayer »

هر كسي براي رسيدن به هدفش روشي را ممكن است بكار ببرد كه با روش شما (دنيا را زير چكمه ها له كردن) متفاوت باشد

هدف انسان هر چه باشد بايد در راستاي سرافرازي مملکتش باشد.چه از طريق نظامي و چه از طريق علم و دانش.
ذهن دانشجويان سالم نيست؟ تعريف شما از سلامت عبارتست از "درك مام ميهن"، "علاقه به ماندن به هر قيمتي" و "آمادگي مرگ براي حك و مت" است؟

شما لطفا بار ديگر پست ارسالي بنده را مطالعه کنيد چرا که همه اين موارد را با ظرافت بيان کرده ام.
:-o علاقه به ماندن به هر قيمتي دقيقا در جهت مخالف ميهن پرستي است چرا زماني که انساني اين مقدار جانش برايش ارزش دارد ديگر نمي تواند سرش را فداي ميهن کند. :eek:
آمادگي مرگ براي حك و مت" است؟

به دليلي که در اخر ذکر خواهم کرد ترجيح مي دهم جوابتان را ندهم.
-------------------------------------
ولي من به اين فكر مي كنم كه اگر الان بمانم و پيشرفت نكنم، يا بمانم بجنگم و بميرم، براي چه كسي بوده است؟ آيا آنكه فعلا بر "ايران عزيز" من و شما حاكم است، خودش هم واقعا آنرا عزيز مي داند؟

ياز هم مي گويم متن بالا را کمي با دقت بشتري مطالعه کنيد :x دقيقا در جمله اخر جواب اين پرسش شما را پيشاپيش داده ام.
سر تا سر پستهاي شما گوياي جواني و نا پختي شماست.هنوز خيلي از ميدانهاي زندگي باقيست درود بر ايران.
((عدم مطالعه دقيق و صحيح پست قبلي من و دادن پاسخ هايي که سر تا سرشان , هم براي خودتان(از انجايي که اخر اکثر جملاتت علامت سوال گذاشته اي) و هم براي مخاتب مبهم بوده است.
اين سايت جاي تامل است نه تهاجم!!! :razz:
او دوم دسامبر به دار اويخته شد
Captain I
Captain I
نمایه کاربر
پست: 876
تاریخ عضویت: چهارشنبه 15 آذر 1385, 9:23 pm
سپاس‌های ارسالی: 7 بار
سپاس‌های دریافتی: 71 بار

پست توسط Ahmad6644 »

بله، می دارم


من شك دارم ، به همون دليلي كه شما به بقيه شك دارين
  ازل مهر علي را به من آموخته اند ****** تا ابد نيز دلم دست به دامان علي‌ 
Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 1790
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 6 فروردین 1385, 3:49 pm
سپاس‌های ارسالی: 8 بار
سپاس‌های دریافتی: 257 بار

پست توسط Saeid12345 »

دوستان لطفا جنگ و دعوا رو بيخيال شيد و فقط در چارچوب بحث اصلي حرف بزنيد. :-o

ديگه صبرم تموم شده و از اين به بعد در بخش نظامي هر پست نامربوطي زده بشه حتي اگر مطلب خوبي هم باشه پاک خواهد شد. :shock:
Major I
Major I
نمایه کاربر
پست: 390
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 20 اسفند 1385, 10:35 pm
سپاس‌های دریافتی: 24 بار

پست توسط درودبرايران »

ببخشيد آقاي Saeid
حق با شماست! سعي مي كنم از pm در اينجور موارد استفاده كنم.
بايد امشب بروم...
ارسال پست

بازگشت به “متفرقه درباره نیروی هوایی”