نگهبانان تهران!

در اين بخش مي‌توانيد در مورد کليه مباحث مرتبط با متفرقه درباره نیروی هوایی ايران به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: شوراي نظارت, مديران هوافضا

ارسال پست
Commander
Commander
نمایه کاربر
پست: 1102
تاریخ عضویت: جمعه 31 فروردین 1386, 6:10 pm
محل اقامت: ارومیه
سپاس‌های ارسالی: 12684 بار
سپاس‌های دریافتی: 11776 بار
تماس:

Re: نگهبانان تهران!

پست توسط kayvan6079 »

 
Sami 1993 نوشته شده:یک مورد درباره گونه فالکرومهای ایرانی:

درسایت airliners در توضیحات درباره هر تصویر ( نام پرنده ، مالک و..... ) گونه فالکرومهای ایران ((Mikoyan-Gurevich MiG-29A (9-12A) ذکر شده است

...
این بدین معنی است که فالکرومهای خریداری شده ایران (Mikoyan-Gurevich MiG-29A (9-12A هستند .



با سلام

متاسفانه برای اولین بار داستان اینکه فالکروم های ما از گونه ساخته شده برای کشورهای عضو پیمان ورشو (MiG-29 9-12A) هستند و به طبع آن دست دوم خریداری شده اند دوست عزیز نویسنده مان (که اتفاقا تصاویر مورد اشاره شما در "ارلاینرز" متعلق به ایشان و توضیحاتشان در راستای مقاله اخیرشان می باشد) مدتها پیش اعلام فرموده بودند که البته در مقاله قبلی خویش بدان پافشاری نمودند با حاشیه هایی عجیب تر (مثلا اینکه فالکروم های ما فاقد توانایی حمل باک PTB-1500 هستند و ...)
 
نویسنده نوشته شده:وجود لوله سوخت‌گيري هوايي، درحالي كه هواپيما به مخازن سوخت خارجي مجهز نيست و متكي به مخازن سوخت داخلي است از تاثير عملياتي پاييني برخوردار است. پس مي‌بايست بر روي ميگ MiG-29هاي ايراني كه توانايي حمل مخازن سوخت خارجي نداشتند، اين قابليت ايجاد مي‌شد. با توجه به اين‌كه تصميم فرماندهان نيروي هوايي ايران بر افزودن مخازن سوخت خارجي به جنگنده، اين توان صنعتي در داخل ايران موجود نبود، كشور بلاروس به‌عنوان يكي از بزرگ‌ترين كاربران ميگ MiG-29، مورد توجه قرار گرفت و پس از مذاكرات انجام شده بين مسوولان ذي‌ربط دو كشور و دو نيروي هوايي، تعدادي مخازن سوخت خارجي 1520 ليتري كه در قسمت مركزي زير بدنه نصب مي‌شد، از بلاروس خريداري گرديد.
 



مرور مکرر داستان های پیشین


خوشبختانه در مقاله اخیر خود ضمن اصلاح اشتباه فوق اشاراتی نیز به پروژه خورشید کرده اند.

با این همه ...

تمامی انواع تک نفره سفارشی و تحویلی به ایران از شوروی سابق، از گونه MiG-29 9-12B بوده و هستند و با انواع تحویلی به عراق، سوریه و ... (گونه استاندارد صادراتی آن ایام) هیچگونه تفاوتی ندارند!

ضمن تشکر از ایشان بابت مقاله اخیر، امید است که در مقاله بعدی موضوعات باقیمانده را نیز مرتفع نمایند!

موفق  
حقيقت را بدانيد تا رها شويد؛ دانش قدرت است! زيرا به شما اجازه تصميم گيري آگاهانه بر اساس حقايق هستي را مي دهد، نه بر اساس باورهاي گاها اشتباه شما!
Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 3805
تاریخ عضویت: شنبه 7 شهریور 1388, 3:26 am
محل اقامت: جمهوری اسلامی ایران
سپاس‌های ارسالی: 4180 بار
سپاس‌های دریافتی: 22794 بار
تماس:

Re: نگهبانان تهران!

پست توسط Sami 1993 »

سلام

بنده جواب لازم را گرفتم .

این موضوع و ابهامات پیرامون آن از دیروز بشدت فکر من رو مشغول کرده بود تصویر
Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 1606
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 5 آذر 1387, 1:41 pm
سپاس‌های ارسالی: 18344 بار
سپاس‌های دریافتی: 12308 بار

Re: نگهبانان تهران!

پست توسط shola »

[SIZE=85].
 


[SIZE=150][COLOR=#17365d]نگهب[COLOR=#4f81bd]ان [COLOR=#8db3e2]ن پای تخت  فالک   ی ا یرانی 


در میان گردانها و جنگنده هایی که عهده دار حفاظت از اسمان پایتخت ایران تهران شده اند جنگنده های میگویان-29 گردان 11 ام شکاری-تاکتیکی حضور دارند.جنگده هایی از گردانی مستقر در پایگاه یکم شکاری-تاکتیکی مهراباد که نخستین استفاده کننده از جنگنده های میگ-29 فالکروم در ایران می باشد .
بابک تقوایی
[External Link Removed for Guests]
بن مایه:ایرلاینرز

جنگنده میگ-29 به شماره بدنه 6117-3 متعلق به گردان 11 ام که پس ازگذراندن یک پرواز ناوبری 65 دقیقه ایی در حال فرود بر روی باند "29 ال" فرودگاه مهراباد می باشد. تصویری که در ان این جنگنده به چهار پرتابگر مخصوص موشک R-73 "آرچر" از نوع APU-73 مجهز گشته است.

دو سال پس از تهی سازی گردان های شکاری و شناسایی 11 ام پایگاه مهراباد از جنگنده به خاطر جنگ ( در چنین وضعیتی) ورود نسل کاملن جدیدی از جنگده های نسل چهارم به ایران شگفتی پرسنل نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران را با خود به همراه داشت.جنگنده هایی که به صورت مستقیم از کشور شوروی خرداری شده بودند .
تحویل جنگنده های میگ-29 از تاریخ پانزدهم مهرماه 1369 خورشیدی اغاز گشت, تاریخی که پس از گذشت چند هفته از ان 14 فروند جنگنده تک سرنشینه MIG-29A و شش نمونه اموزشی MIG-29 UB به گردان یازدهم شکاری تحویل داده شدند.اقدامی که در نوع خود تبدیل به یکی از زمان برترین ایجاد واحدهای رزمی در نیروی هوایی ایران شد.
فرایند انجام این خرید پیشتر در سال 1368 خورشیدی در جریان سفر رئیس جمهور وقت ایران جناب اقای هاشمی رفنسجانی و گروهی از مقامات رسمی ایران به شوروی و بازدید وی از مسکو اغاز گشته بود سفری به منظور گسترش همکاری های دو جانبه در زمینه های اقتصادی و فناروی که در خلال ان توافق نامه هایی به ارزش 10 میلیارد دلار در زمینه های نظامی, اقتصادی و فناوری به امضا طرفین رسید.

بیش از 52 درصد از جنگنده های نیروی هوایی سال 1357 ایران در طول جنگ از دست رفتند و به همین خاطر زمان پس از جنگ فرصت مناسبی برای جبران قدرت رزمی ناوگان هوایی ایران بود.در این زمان مرحوم منصور ستاری فرمانده کل نیروی هوایی بود و او بود که بدنبال بازسازی مجدد بازوی هوایی ایران پس از جنگ ویران کننده 8 ساله بود.بیشتر جنگنده های باقی مانده از جنگ به سبب فقدان قطعات لازم زمینگیر شده بودند و اکثریت جت های قابل پرواز توانایی جزئی در انجام مامویت داشتند این بدین معناست که سامانه های رزمی و فنی انها به صورت گسترده ایی غیرفعال بود.
در چنین شرایطی IRIAF برای بازیابی ناوگان رزمی از دست رفته خود تنها یک راه داشت و ان یافتن منبعی برای ورود تجهیزات جدید از شرق و تهیه قطعات لازم برای جنگنده های امریکایی خود از طریق بازار سیاه و واسطه ها بود.در سالهای پایانی جنگ (1366) مذاکراتی برای خرید جنگنده های چنگدو اف-7 با کشور چین اغاز گشت اما انجام این کار بدون توافق شوروی میسر نبود با توجه به اینکه مسکو یکی از تامین کنند گان جنگ افزاری رژیم صدام در طول جنگ بود.به هر حال ارتباط میان ایران و شوروی به تدریج بهبود یافت به نحوی که در سال 1368 شرایط برای خرید جنگنده از مسکو برای خدمت در نهاجا اماده گشته بود.
در تاریخ 24 ام ابان ماه سال 1368 توافق نامه اولیه میان ایران و شوروی به امضا رسید توافق نامه ایی که محور ان بر فروش 14 فرونده از نمونه" آ" (9.12 A فاکروم-A)و 6 نمونه اموزشی "یو بی" (9.51 B فالکروم-B) به ایران برای تشکیل یک گردان شکاری استوار گشته بود.این توافق نامه شامل مفادی مرتبط با اموزش 40 خلبان (خلبان هایی که بیشتر انها قبلن خلبانان جنگنده های اف-4/5/14 در ایران بوده و از دانش اموختگان ایالات متحده قبل از انقلاب 57 می بودند) و بیش از 200 خدمه زمینی ایرانی بعلاوه پشتیبانی بود.در کنار این موارد تامین 150 تیر موشک آر-27 آر "الامو" (R-27 R) و 400 تیر موشک ار 60 ام کا "افید" (R-60 MK) و 300 تیر موشک آر-73 "ارچر" (R-73E) به همراه پرتابگرهای مرتبط با انها نیز در ان ملزوم گشته بود و موارد دیگری چون 40 تانک سوخت مرکزی خارجی, غلافهای راکت انداز بی-8 ام (B-8M)و بمبهای سقوط ازاد سری فاب (FAB) نیز توسط این توافق نامه پوشش داده میشد.
در همین زمان نیروی هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران توسط حکومت قوین پشتیبانی می شد و پس از خریداری 12 فروند میگ 21 "پی اف ام" (MIG-21 PFM) از المان شرقی سابق بعلاوه 4 فروند میگ-21 "یو" (MIG-21 U) جهت امور اموزشی, تلاش هایی برای تشکیل نخستین گردان شکاری در این نیرو صورت پذیرفت.به هر حال تنها دو فروند MIG-21 U تحویل داده شد و ما بقی انها پس از الحاق دو کشور المان به یکدیگر مورد تحریم واقع شدند . نتیجه این اقدام نیز خرید 11 فروند میگ-29 A بیشتر برای استفاده سپاه پاسداران و اعزام 12 خلبان و تکنسین از این نیرو برای اموزش به شوروی شد.تمامی خلبانان اعزامی سپاه پاسدران در کره شمالی و المان شرقی تحت اموزش پرواز با جنگنده اف-6 و میگ-21 قرار گرفتند اما بیشترشان در مدارس پرواز این کشورها مردود شدند و در نتیجه تنها سه نفر از میان انها موفق به گذراندن دوره پروازی خود در شوروی شدند و در عوض مابقی انها وارد دوره های فنی مرتبط با جنگنده میگ-29 شدند.
تمامی چنگنده های میگ-29 نیروی هوایی ایران ما بین مهر و آذر 1369 به گردان یازدهم تحویل داده شدند . یکی از انها به هنگام عزیمت از شوروی به ایران در دریای کاسپین سقوط کرد .حادثه ایی که منجر به کشته شدن خلبان روس شد.بدنیال این واقعه نمونه جاگزینی از سوی شوروی برای جنگنده از دست رفته مهیا شد تا عملن تغییری در تعداد هواپیماهای تحویلی به ایران بوجود نیاید.در اواخر سال 1370 نیز تحویل 11 فروند میگ-29 A به سپاه اغاز شد اما از این میان تنها 4 فروند دریافت شد و تحویل 7 جنگنده باقی مانده به سبب فروپاشی شوروی متوقف شد.

[External Link Removed for Guests]

میگ-29 A به شماره 6115-3 در غالب یک گروه پروازی به همراه 6111-3 بر فراز شهر اصفهان در سال 1371 حضور دارد.6111-3 هم اکنون در گردان 22 مشغول خدمت است.
منم مرگ، مادر تو، منم که دوباره تو را از نو میزایم.
Mega Poster
Mega Poster
نمایه کاربر
پست: 827
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 29 اردیبهشت 1390, 12:54 am
محل اقامت: جبهه ی جنگ
سپاس‌های ارسالی: 3906 بار
سپاس‌های دریافتی: 2334 بار

Re: نگهبانان تهران!

پست توسط mojtabba »

سپاه از هیچ گونه میگ 29 استفاده نمیکنه و پرنده های سپاه کلا از نوع سوخو - 25 و ضربتی هستند و رهگیر نیستند و ازاین موضوع نتیجه گیری میکنیم که مطلب بالا دارای اعتبار لازم نیست چون سپاه نیروی هواییش رو بر مبنای ضربت و عملیات های هوا به زمین بنا کرده و هیچ گونه جنگنده ی رهگیری نداره
البته این متن رو با لحنی آرام نوشتم یه وقت سوئ تفهم نشه
در اخر الزمان که مجال نظاره نیست - جز راه پاک علی راه و چاره نیست
باید سر عدویه سید علی را برید و گفت - در کار خیر حاجت هیچ استخاره نیست

ما همان نسل جوانیم که ثابت کردیم - در ره عشق جگر دار تر از 100 مردی
هر زمان شور خمینی به سر افتد مارا - دور سید علی خامنه ای می گردیم

امیرا تو میری و فر مان دهی - سر بی سران را تو سامان دههی
عصای تو ام اژدها کن مرا - به اذن ولایت رها کن مرا
رها کن مرا تا خروشان شوم - بلا بر سر دین فروشان شوم
و پ س
Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 603
تاریخ عضویت: دوشنبه 14 شهریور 1390, 6:53 pm
سپاس‌های ارسالی: 1253 بار
سپاس‌های دریافتی: 7308 بار

Re: نگهبانان تهران!

پست توسط Goebbels »

سلام

شرمنده بابت تاخیر ایجاد شده در قرار دادن مطلب ترجمه شده . یک 24 ساعتی دسترسی به اینترنت نداشتم. ادامه متن

با جایگزینی مجدد جنگنده ساقط شده توسط اتحاد جماهیر شوروی تحویل میگ های 29 سپاه در اواخر سال 1991 آغاز شد اما تنها چهار فروند به همراه قطعات یدکی تحویل شد و تحویل 7 فروند دیگر به دلیل فروپاشی شوروی متوقف شد. چنانچه تمامی جنگنده ها تحویل داده میشدند تنها 3 خلبان برای پرواز با آنها وجود داشت . از آنجایی که تحویل به صورت کامل انجام نشد مقامات نظامی تصمیم بر الحاق سه فروند میگ 29 سپاه به اسکاردارن میگ های 29 ارتش گرفتند. در سال 1988 نیروی هوایی ارتش ایران قصد تشکیل سه اسکادران شکاری تاکتیکی برای تقویت دفاع هوایی منطقه ای در سه پایگاه هوایی تهران ، تبریز و شیراز را داشت که بدین منظور جنگنده های جدیدی مورد نیاز بود. پس از پایان جنگ تنها یک اسکادران شکاری تاکتیکی در پایگاه های این سه شهر ایران وجود داشت . اسکادران شکاری پایگاه یکم شکاری تهران دارای تعداد انگشت شماری F-5D ، اسکادران بیست و یکم پایگاه دوم شکاری تبریز دارای بیش از 20 فروند F-5E/F وهفتاد و یکمین اسکادران شکاری پایگاه هفتم شکاری شیراز نیز دارای تعدادی F-5A و RF-5A و شماری تجهیزات نسبتا کامل آموزشی بود. . نیروی هوایی ایران برنامه ای نیز برای تشکیل اسکادران رهگیرهای دوربرد در پایگاه هشتم شکاری و سه اسکاردان جدید متشکل از جنگنده -بمب افکن های دوربرد در نظر داشت. در این برنامه میگ های 29 به عنوان جنگنده و سوخوه های 24 به عنوان جنگنده -بمب افکن انتخاب شده بودند. پس از تحویل 20 فروند میگ 29 ، نیروی هوایی ارتش ایران 48 فروند دیگر از این جنگنده را به روسیه سفارش داد که از این تعداد 40 فروند مدل A و 8 فروند مدل بودند. زمان تحویل جنگنده های جدید از سال 1993 الی 1994 تعیین شد اما اینبار قضیه خرید و تحویل متفاوت بود. پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی ، روسیه با مشکلات گسترده اقتصادی مواجه بود و به روابط اقتصادی با امریکا و غرب نیاز داشت و برای حفظ این روابط تسلیم برخی فشارهای امریکا در مورد ایران شد و بسیاری از قراردادهای مهم نظامی خود از جمله فروش 48 فروند میگ 29 به ایران را لغو کرد.
هدیه ای از طرف عراق
در نتیجه عملیات طوفان صحرا 144 فروند هواپیمای عراقی مابین 23 الی 28 ژانویه 1991 به ایران گریختند . از جمله هواپیما های پناهنده شده چهار فروند میگ 29 از اسکادران واقع در پایگاه تموز بود که در صبح بارانی روز بیست و هفتم ژانویه در فرودگاه نوژه (شاهرخی سابق) در نزدیکی همدان فرود آمدند و در پناهگاه های شمالی پایگاه مستقر شدند. این جنگنده ها در جولای سال 1993 با دستور فرماندهی نیروی هوایی ایران به یگان های این نیرو پیوستند. پس از مدتی متخصصین فنی اسکادران یازدهم شکاری برای بازیابی این جنگنده ها به پایگاه سوم شکاری فرستاده شدند و پس از آن یک فروند میگ 29UB و سه فروند میگ 29B عراقی به مهرآباد تهران فرستاده شده و پس از رنگ آمیزی مجدد ، نشان و سریال نیروی هوایی ایران بر روی آن ها قرار گرفت. پس از طی این مراحل جز یک فروند میگ29UB که به حالت عملیاتی درآمد سه فروند دیگر به دلایل امنیتی به عنوان جنگنده ذخیره در نظر گرفته شدند. نیروی هوایی ایران پیشرانه جنگنده های ذخیره شده را در با پیشرانه بخری جنگنده های عملیاتی جایگزین کرد. علاوه بر این یک فروند میگ 29B عراقی با شماره سریال 3-6307 در یکی از پروژه های جهاد خودکفایی نیروی هوایی تحت نام طالع به کارگفته شد. هدف این پروژه نصب غلاف سوختگیری بر روی میگ 29 بود تا امکان سوختگیری از پاد سوخت رسان هواپیمای بوئینگ 707-3J9C فراهم شود. این پروژه به دلیل عدم موفقیت متخصصین جهاد در اتصال صحیح غلاف سوختگیری به مخازن سوخت داخلی جنگنده لغو شد. در سال 1990 به منظور افزایش شعاع عملیاتی میگ های 29 پروژه دیگری تحت نام خورشید توسط جهاد خودکفایی دنبال شد که حاصل آن نصب دومخزن سوخت خارجی بر روی پایلون های جدید نصب شده بر جنگنده میگ 29UB بود.
میگ های بیشتری نیاز است
قرار داد خرید 48 فروند میگ 29 از روسیه در سال 1992 با فشار های آمریکا لغو شد ، در حالی که نیروی هوایی ایران برای تقویت اسکادران های هفتاد و یکم و بیست و دوم با میگ 29 برنامه ریزی کرده بود.به منظور جبران این کمبود اولین اقدام این نیرو اضافه کردن شش فروند F-5E از اسکادران بیست ویکم به اسکاردران هفتاد و یکم بود تا قابلیت های دفاعی پایگاه هفتم شکاری تقویت شود. با توجه به حملات ترکیه به چند شهر مرزی ایران ، فرماندهی نیروی هوایی ارتش ایران 9 فروند میگ 29A و دو فروند میگ 29UB را به منظور تقویت دفاع هوایی و همچنین گشت شبانه از اسکادران یازدهم شکاری به اسکادران 22 شکاری واقع در پایگاه دوم شکاری تبریز اعزام کرد تا با این کار ترکیه را از نقض مجدد حریم هوایی ایران باز دارد. در سال 1992 و در شرایطی که تنها 9 فروند میگ 29A و چهار فروند میگ 29UB در اسکادران یازدهم شکاری در اختیار بود ، مسئولین نیروی هوایی ایران به دنبال خرید میگ 29 از کانال های دیگری بودند. در این میان کشورهای استقلال یافته پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی بهترین گزینه پیش رو بودند چرا که دهها فروند جنگنده میگ 29 شوروی را در اختیار داشتند. در این میان اوکراین اولین گزینه بود . ایران درخواست خرید 40 فروند میگ 29 را به این کشور ارائه داد که با پاسخ منفی آن رو به رو شد. گزینه بعدی کشور مولداوی بود که در سال 1996 با گمانه زنی CIA نسبت به خرید میگ 29 توسط ایران از این کشور ، قبل از اینکه هر گونه مذارکراتی بین طرفین صورت بگیرد ، ایالات متحده آمریکا تمامی جنگنده های میگ 29 مولداوی و 500 فروند موشک های آن ها را قبل از ایران در 10 اکتبر 1997 خریداری کرد.
تعمیر و نگهداری بومی
تکنسین های ایرانی پس از تحویل اولین میگ 29 و در زمانی که بیش از چهارصد تکسین و مشاور روسی دربین سال های 1989 الی 1992 در ایران حضور داشتند از توانایی انجام کلیه تعمیرات عمومی این جنگنده برخودار بودند. علاوه بر این در بین سال های 1992 الی 1998 تعدادی مشاور اوکراینی نیز در امور تعمیرات میگ 29 به متخصین ایرانی مشاوره میدادند. اما ایران مشتاقانه خواستار تعمیرات کاملا بومی و بدون نیاز به مشاوره خارجی بود ، همانطور که در مورد تعمیرات اساسی جنگنده های آمریکایی به موفقیت هایی رسیده بودند. اسکادران های شکاری تاکتیکی یازدهم و بیست و دوم از واحد تعمیرات و نگهداری خاص خود برخوردار بودند که انجام تعمیرات دوره ای میگ 29 را بر عهده داشتند. بازبینی و تعمیرات مورد نیاز پیشرانه آر دی 33 بعد از 350ساعت پرواز در مرکز تعمیرات پیشرانه نیروی هوایی ایران تا اواسط سال 1990 به کمک تکنسین های روسی و اوکراینی انجام میشد. بازرسی بدنه میگ های 29 نیز پس از 800 ساعت پرواز در آشیانه های پایگاه یکم و دوم شکاری صورت میگرفت. در قرار داد به امضا رسیده بین ایران و اتحاد جماهیر شوروی ، این کشور متعهد به پشتیابنی بیشت ساله از جنگنده های میگ 29 ایرانی شده بود. اما در اواخر سال 1990 و تحت تاثیر فشار های آمریکا این کشور از تحویل برخی قطعات مهم و همچنین دستورالعمل‌های فنی را برای افزايش ساعت و سيكل پروازی خودداری کرد. علاوه بر این روسیه درخواست ایران برای خرید چند دستگاه پیشرانه آر دی 33 جدید را نپذیرفت. ایران این پیشرانه ها را به منظور جایگزینی با پیشرانه های معیبو جنگنده های عملیاتی نیاز داشت که با عدم تحویل آن بخش قابل توجهی از ناوگان میگ های 29 ایران از حالت کاملا عملیاتی خارج شدند. با این وجود ایرانی ها ناامید نشده و به دنبال انجام تعمیرات اساسی بر روی پیشرانه ها و همچنین دستیابی به دستورالعمل های فنی از طریق جمهوری های استقلال یافته شوروی رفتند. اولین مرحله از تعمیرات اساسی جنگنده های میگ 29 بدون حضور متخصصین کشور سازنده در سال 1998 و با کمک های متخصصین اوکراینی در پایگاه مهرآباد تهران انجام شد. در آن زمان تعمیرات اساسی یک فروند میگ 29A و یک فروند میگ 29UB با بهره گیری از دستورالعمل های به دست آمده صورت گرفت . انجام تعمیرات بدون پشتیبانی کشور سازنده به کاهش تدریجی و نبود قطعات یدکی در انبارهای نیروی هوایی ایران انجامید ، علاوه بر این فقدان پیشرانه های آردی 33 جدید مجددا مشکل ساز شده و تعدادی از میگ های 29 را از حالت عملیاتی خارج کرد به طوری که تا سال 2004 دراسکادارن های شکاری بیست و دوم و یازدهم تنها سه فروند میگ 29UB و سه فروند میگ 29Aعملیاتی باقی مانده بودند. در سال 2005 چند دستگاه پیشرانه آر دی 33 دسته دوم اما سالم توسط ایران تهیه شد که متخصصین نیروی هوایی با نصب آنها سه فروند میگ را به حالت عملیاتی بازگرداندند. در 16 اکتبر سال 2007 همزمان با ریاست جمهوری ولادیمیر پوتین ایران و روسیه قرار دادی را به ارزش 150 میلیون دلار به امضا رساندن که به موجب آن روسیه تعداد 50 دستگاه پیشرانه آر دی 33 و برخی دیگر از تجهیزات را به ایران تحویل میداد. همچنین شرکت روسی میگ و صنایع هواپیما سازی ایران به دنبال اجرای برنامه ای برای ارتقا و افزایش عمرعملیاتی میگ های 29 بودند . موارد ارتقای میگ های 29 به شرح زیر است :
افزایش عمرعملیاتی جنگنده به مدت 20 سال ( تا سال 2028)
افزایش دوره تعمیرات اساسی پیشرانه آر دی 33 به مدت 750 ساعت
افزایش دوره تعمیرات اساسی بدنه به 1400 ساعت
بسته به روز رسانی اویونیک شامل سیستم های جدید جنگ الکترونیک ، کنترل آتش ، ناوبری ، تشخیص دوست از دشمن ( IFF) ، رادیوهای جدید وی اچ اف و یو اچ اف و جایگزینی نمایشگر های آنالوگ کابین با نمایشگر های دیجیتال چند منظوره
تحویل موشک های R-27ER ، R-27ET و R-77 و همچنینی بمب های هدایت لیزری
نصب غلاف سوختگیری هوایی بهمراه افزایش ظرفیت مخازن سوخت داخلی
در سال 2008 در حالی که صنایع روسی و ایرانی به حصول توافق نهایی برای اجرای برنامه ارتقای میگ 29 بسیار نزدیک بودند با فشارهای اعمال شده غرب ، روسیه از مشارکت در این برنامه صرف نظر کرد. با وجود این تعداد محدودی پیشرانه آر دی 33 به همراه قطعات مرتبط با آن به ایران تحویل شد.با وجود دستیابی محدود به برخی قطعات یدکی نیروی هوایی ایران همچنان در جهت دستیابی به قطعات یدکی بیشتر و همچنین انجام به روز رسانی میگ های 29 به منظور بالابردن عمر عملیاتی آن ها تلاش میکرد. در راستای همین تلاش ها ایران تهیه قطعات و ارتقای میگ های 29 خود را از طریق بلاروس و چین پیگیری کرد که حاصل آن تهیه سیستم فرود و تجهیزات الکترونیکی جدید برای یک فروند جنگنده میگ 29UB (با شماره سریال 3-6305) در سال 2009 از چین بود که با کمک شرکت حمل و نقل هوایی ایران صورت گرفت. در طول سال 2009 یک فروند جنگنده میگ 29A (با شماره سریال 3-6117) نیز با تلاش متخصصین پایگاه یکم شکاری به نمایشگر های چند منظوره ال سی دی مجهز شد. علاوه بر همکاری ایران و چین ، گزارشاتی از توافق صنایع بلاروسی با صنایع هواپیما سازی ایران در زمینه به روز رسانی میگ های 29 و افزایش عمرعملیاتی آنها وجود دارد. به روز رسانی ها تجهیز جنگنده میگ 29 به موشک های هوا به هوای نسل جدید نظیر R-27ER و بمب های هدایت لیزری و تلویزیونی را نیز شامل میشود. برخی گزارشات از کار بر روی به روز رسانی یک فروند میگ 29A ( با شماره سریال 3-6118) توسط صنایع هواپیما سازی ایران در سال 2010 خبر میدهد . این جنگنده به اسکادران یازدهم شکاری تعلق داشته و در سال 2008 به منظور اجرای برنامه لغو شده به روزرسانی میگ 29 توسط صنایع روسی به صنایع هواپیما سازی ایران تحویل داده شده بود. علاوه بر این روند عملیاتی سازی میگ های 29 عراقی با نوسازی یک فروند میگ 29B با شماره سریال 3-6104 در ژوئن 2010 آغاز شد. پس از این دو فروند میگ دیگر نیز پس از تعمیر و نوسازی به خدمت گرفته شدند. این در ححالی بود که یک فروند از آن ها به مدت 20 سال به عنوان جنگنده ذخیره و در حالت غیر عملیاتی نگه داشته شده بود. میگ های 29 ایرانی از فرسودگی کمتری نسبت به سایر جنگندهه ای ناوگان نیروی هوایی این کشور برخوردار هستند و به غیر از حادثه سقوط یک فروند از آنها در سال 2002 در تبریز در اثر نقص فنی سایر موارد سقوط این جنگنده بیش از اینکه به دلیل نقص فنی باشد ناشی از اشتباهات خلبانان بوده است. با انجام برخی به روز رسانی ها بر روی میگ های 29 این جنگنده ها همچنان به دفاع خود از آسمان ایران ادامه میدهند.
Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 1606
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 5 آذر 1387, 1:41 pm
سپاس‌های ارسالی: 18344 بار
سپاس‌های دریافتی: 12308 بار

Re: نگهبانان تهران!

پست توسط shola »

.
[External Link Removed for Guests]

هواپیمای میگ-29 UB به شماره بدنه 6305-3 که پس گذراندن پرواز در حال فرود است .این جنگنده دارای دو تیغه انتن در زیر و روی بدنه خود می باشد انتن هایی مربوط به سامانه چینی ILS که در بخش نخست برنامه ارتقا سامانه های الکترونیکی ان بر روی ان نصب شده است :بابک تقوایی

هواپیماهای تحویلی به سپاه هرگز در نیروی هوایی این نیرو به خدمت در نیامند و حتی اگر هواپیماهای بیشتری نیز در دسترس این واحد می بود برای به پرواز دراوردن انها تنها سه خلبان وجود داشت ! در عوض 4 جت دریافتی به خدمت نیروی هوایی ارتش ایران درامد و خلبانان و تکنسنین های سپاه نیز جذب گردان 11 ام شدند.
در سال 1367 معاونت قائم مقام نهاجا برای تقویت دفاع هوایی شهرهای مهم تر ایران از جمله پایتخت و شهرهای تبریز و شیراز تشکیل سه گردان شکاری-تاکتیکی از هواپیماهای میگ-29 را نیازی برای نیروی هوایی ایران تعیین کرد.این تصمیم در حالی گرفته میشد که پس از جنگ هر یک از پایگاه های فعال نیروی هوایی در شهرهای مذکور تنها صاحب یک گردان عملیاتی بودند.گردان یازدهم مستقر در پایگاه یکم مهراباد تهران صاحب تعدادی جنگنده فانتوم اف-4 دی (F-4D) سالخورده بود و گردان 23 ام پایگاه دوم تبریز بیش از 20 فروند جنگده اف-5 "اف و ایی" (F-5 F/E) را در دورن خود جای داده بود .در شیراز نیز گردان 71 ام از هواپیماهای اف-5 آ (F-5A) و نمونه شناسایی ان ار اف-5 (RF-5A) استفاده می کرد در حالی که تعدادی از انها نقش اموزشی داشتند وظیفه ویژه اموزشهای پرواز و تسلیحات پیشرفته را نیز عهده دار بودند.
علاوهبر قصد نهاجا به تشگیل سه گردان شکاری جدید, نیروی هوایی ایران در نظر داشت اسکادران جدیدی مجهز به جنگنده های رهگیر دوربرد را برای خدمت در پایگاه هشتم ایجاد کند و سه گردان جدید دیگر را نیز به جنگنده-بمب افکن های دوربرد اختصاص دهد.برای تحقق این مهم جنگنده ایی که بعنوان مکمل جنگنده میگ-29 در نظر گرفته شده بود جنگنده سوخو-24 ام کا (SU-24 MK) بعنوان جنگنده-بمب افکن دوربرد بود.
پس از تحویل 20 فروند جنگده اصلی میگ-29 به نیروی هوایی ایران, در زمستان 1371 سفارش 48 فروند هواپمای میگ-29 دیگر به شرکت میگویان روسیه داده شد.سفارشی (از سوی ایران ) متشکل از 40 فروند میگ-29 A و 8 فروند نمونه اموزشی UB که زمان تحویل انها برای سالهای 72 و 73 خورشیدی معین شده بود.
به هر حال پس از فروپاشی شوروی , رویارویی کشور روسیه با مشکلات اقتصادی و تلاش این کشور برای تقویت روابط دوستانه با (دشمن دیرینه) ایالات متحده همه چیز را دگرگون کرد.از همین روی پس از تحریمات ایالات متحده, مسکو بیشتر قراردادهای نظامی شوروی سابق با ایران را مسدود کرد.

هدیه ایی از سوی عراق

فرار 144 فروند جنگنده بمب افکن از عراق به سمت ایران در مدت زمانی دوم تا هفتم تیرماه سال 1370 یکی از نتایج اجرای عملیات "طوفان صحرا" بود .در همین زمان بود که چهار فروند میگ-29 از اسکادرانی مستقر در پایگاه "تموز" به جانب ایران پناه اوردند و در صبح بارانی روز ششم تیرماه همان سال با فرود در پایگاه سوم نوژه خاک ایران را لمس کردند. تا مرداد 1372 که سرفرماندهی نهاجا دستور ورود به خدمت جنگنده های مهاجر را در ناوگان هوایی ایران داد فالکروم ها در پناهگاه های مقاومت شده موجود در شمال پایگاه نوژه ایمن نگه داشته شدند.در همان زمان گروهی از متخصصین گردان یازدهم برای بازیابی جت ها به پایگاه سوم فرستاده شدند و پس از ان بود که یک فروند MIG-29 UB و سه فروند MIG-29B به مهراباد اورده شدند.تمامی فالکروم های مهاجر به جز همان یک فروند اموزشی پس از رنگ امیزی مجدد در تهران نشان و شماره های نیروی هوایی ایران دریافت کردند و به خاطر دلائل ایمنی تمامی انها ذخیره شدند.
نهاجا از شش موتور RD-33 فالکروم های "بی" (B) ذخیره شده سابق عراق برای جایگزنی با موتورهای خارج شده از فالکروم های خود استفاده کرد . تحت برنامه "طالع" جنگنده میگ-29 به شماره بدنه 6307-3 به سازمان جهاد خودکفایی نیروی هوایی سپرده شد.در سال 1373 در طول این پروژه لوله ثابتی در قسمت کناری بدنه 6307-3 تعبیه گشت تا بدان اجازه سوختگیری از بوم سوختگیری 1080 که در نوک بال های تانکرهای سوخت رسان بوئینگ-707-3J9C نهاجا قرار دارد دهد.در رژه هوایی به مناسبت هفته دفاع مقدس ایران این جنگنده در پشت یک تانکر سوخت رسان 707-3J9C نشان داده شد.به هر حال پس از انکه مهندسین جهاد خودکفایی نتوانستند راهی را برای ارتباط با تانکرهای داخلی سوخت میگ پیدا کنند برنامه "طالع" لغو شد.در طول پروازهای ازمایشی "پروژه طالع" لوله سوخت گیزی خارجی میگ-29 به درستی با قیف تانکر سوخت رسانی ترکیب شد اما هیچ کس شهامت انتقال سوخت از تانکر به میگ را پیدا نکرد سرانجام تا سال 1380 و تا زمان تعمیرات دوره ایی پایگاه یکم این لوله سوخت گیزی بر روی 6307-3 حفظ شد .در دهه 80 خورشیدی برنامه دیگری بر روی جنگنده میگ-29 توسط جهاد خودکفایی انجام شد.پروژه ایی تحت عنوان "خورشید" که به تعبیه دو تانکر سوخت خارجی و جداشدنی بر روی اویزگاه های جدیدی که بر روی مقر تسلیحاتی (Inboard) جنگنده میگ-29 یو بی6305-3 حمل می گشت اهتمام داشت.

فهرست فالکروم های سابق نیروی هوایی عراق و فعلی نیروی هوایی ایران

[External Link Removed for Guests]


نیاز به میگهای بیشتر

در سال 1371 بدنبال تحریم تسلیحاتی ایالات متحده روسیه سفارش 48 فروندی میگ-29 ایران را مسدود کرد.جنگنده هایی که با دستیابی نهاجا بدانها تجهیز مجدد گردانهای شکاری 22 و 71 ام برنامه ریزی شده بود.در عوض فرماندهی نهاجا برای تقویت قابلیت های دفاع هوایی و امکان اخطار (الرت) پایگاه هفتم شیراز دستور داد تا از دارایی های گردان 22 ام شش فروند جنگنده اف-5 ایی (E) به گردان 71 ام اضافه شود .
زمانی که ترکیه حملاتی را بر علیه شهرهای مرزی ایران انجام داد سرفرماندهی نهاجا برای تقویت اخطار شبانه و مقدورات دفاع هوایی در قسمت شمال غربی ایران تعدادی میگ-29 رابرای پیوستن به گردان 22 ام از گردان 11 ام جدا کرد.نهاجا امیدوار بود که این اقدام مانع انجام هرگونه حمله هوایی شبانه توسط ترکیه شود.در تحقق این مهم 9 فروند میگ-29 آ (A) و دو فروند UB از گردان یازدهم جدا شدند و به گردان 22 ام تبریز پیوستند در نتیجه گردان 22 ام با دستور اضطراری صادر شده از سرفرماندهی نهاجا شکلی دوباره به خود گرفت.
در سال 1371 تنها 9 و 4 فروند میگ-29 مدل A و UB قابل پرواز در گردان 11 ام حضور داشتند ( به همین سبب ) واضح بود که نهاجا نیاز به پیدا کردن تعداد بیشتری میگ-29 از مجاری مختلف پیدا کند..جمهوری های تازه استقلال یافته از شوروی بهترین فرصت برای انجام این کار بودند چرا که این کشورهای تازه تاسیس وارث صدها فروند جنگنده میگ-29 از نیروی هوایی شوروی سابق بودند که اینک در انجا ذخیره شده بودند.از میان انها کشور اوکراین نخستین انتخاب بود اما این کشور از تحویل 40 فروند از جنگنده های میگ-29 ذخیره شده خود به ایران به سبب تحریمات ایالات متحده خودداری کرد. بهترین انتخاب بعدی مولداوی بود اما قبل از سر گرفتن هرگونه مذاکره ایی میان ایران و مولداوی (در سال 1375) سازمان جاسوسی امریکا با اطلاع از علاقه ایران به خرید 14 فروند میگ-29 (6 فروند A و یک فروند UB از مولداوی) سبب شد تا در نهایت در مهرماه سال 1376 ایالات متحده هواپیماهای مذکور را بعلاوه 500 موشک مرتبط با انها از مولداوی خریداری کرد ( تا عملن مانع دستیابی ایران به انها شود).
منم مرگ، مادر تو، منم که دوباره تو را از نو میزایم.
Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 2132
تاریخ عضویت: چهارشنبه 15 شهریور 1385, 12:51 am
محل اقامت: تهران
سپاس‌های ارسالی: 1980 بار
سپاس‌های دریافتی: 6841 بار
تماس:

Re: نگهبانان تهران!

پست توسط Mr.Amirhessam »

  [COLOR=#333399][FONT=times new roman, times]در میان اسکادران ها و جنگنده هایی که عهده دار حفاظت از آسمان پایتخت ایران تهران شده اند جنگنده های میگ 29 اسکاردارن یازدهم شکاری-تاکتیکی حضور دارند.جنگده هایی از اسکاردارن مستقر در پایگاه یکم شکاری-تاکتیکی مهراباد که نخستین استفاده کننده از جنگنده های میگ-29 فالکروم در ایران می باشد .      [FONT=tahoma, arial, helvetica, sans-serif]دو سال پس از تهی شدن اسکادران های یازدهم شناسایی تاکتیکی و شکاری تاکتیکی پایگاه یکم شکاری مهر آباد از جنگنده در جریان جنگ ایران و عراق ، ورود نسل کاملا جدیدی از جنگده های نسل چهارم به ایران شگفتی پرسنل نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران را با خود به همراه داشت.این جنگنده به صورت مستقیم از اتحاد جماهیر شوروی خریداری شده بود. تحویل میگ های 29 خریداری شده به ایران در 7 اکتبر سال 1990 آغاز شد . پس از چند هفته 14 فروند میگ A29(9-12B) تک سرنشین وشش فروند میگ 29UBدوسرنشین به اسکادران یازدهم شکاری تاکتیکی تحویل داده شدند. مراحل خرید جنگنده های میگ 29 از سال 1989 همزمان با بازدید رئیس جمهور ایران آیت الله هاشمی رفسنجانی و گروه همراه وی از مسکو آغاز شده بود. دیدارو گفتگوی مقامات شوروی با مقامات ایران علاوه بر زمینه نظامی ، در زمینه های همکاری اقتصادی و تکنولوژیکی نیز بود که حاصل آن قراردادی به ارزش 10 میلیارد دلار شد. بیش از 52 درصد تجهیزات نیروی هوایی ایران در جریان جنگ با عراق نابود شده بودند و تجهیزات باقی مانده زمان قابل توجهی برای بازیابی توان رزمی نیاز داشتند. در این شرایط منصور ستاری فرمانده وقت نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی برنامه بازیابی توان نیروی هوایی ایران را مد نظر قرار داد. در شرایطی که بسیاری از جنگنده های غربی ایران نظیر اف 14 ، اف 4 و اف 5 به دلیل نبود قطعات یدکی زمینگیر شده بودند و امکان عملیاتی کردن آنها در کوتاه مدت وجود نداشت تنها گزینه پیش روی مسئولین ایران خریداری تجهیزات شرقی بود. در همین راستا در سال های آخر جنگ مذاکراتی به منظور خرید جنگنده چنگدو جی 7 با چین صورت پذیرفت و در کنار آن مذاکراتی نیز با اتحاد جماهیر شوروی انجام شد که به دلیل حمیات شوروی از عراق نتیجه ای در بر نداشت. با بهبود روابط تهران و مسکو ، در سال 1989 امکان خرید جنگنده جدید از شوروی برای نیروی هوایی ایران فراهم شد و در 15 نوامبر سال 1989 قراردادی بدین منظور به امضای طرفین رسید. با امضای این قرارداد ایران به امکان تشکیل یک اسکادران متشکل از 14 فروند میگ 29A (9-12A) و شش فروند میگ 29UB (9-12B) دست میافت. به موجب قرار داد به امضا رسیده ، شوروی متعهد به آموزش 40 خلبان ( از بین خلبانان جنگنده های اف 14 ، اف 5 و اف 4 آموزش دیده در امریکا) ، بیش از 200 متخصص فنی هواپیما و پشتیبانی کامل قطعات شد. علاوه بر این ، تعداد 150 فروند موشک R-27R ، 400 فروند موشک R-60MK ، 300 فروند موشک R-73E ، 40 مخزن سوخت خارجی مرکزی ، تعدادی غلاف راکت B-8M و تعدادی بمب سقوط آزاد سری FAB به ایران تحویل شد.     [FONT=tahoma, arial, helvetica, sans-serif]
 
  
  تصویر    [FONT=tahoma, arial, helvetica, sans-serif]  A به شماره 6115-3 در غالب یک گروه پروازی به همراه 6111-3 بر فراز شهر اصفهان در سال 1371 حضور دارد.6111-3 هم اکنون در گردان 22 مشغول خدمت است     [FONT=tahoma, arial, helvetica, sans-serif]
 
      [FONT=tahoma, arial, helvetica, sans-serif]همزمان با تقویت نیروی هوایی ارتش ، نیروی هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که از پشتیبانی کامل حکومت برخودار بود اولین اسکادران خود را با خرید 12 فروند میگ 21PFM چهار فروند میگ 21U از آلمان شرقی تشکیل داد. تحویل میگ های 21 روند عادی خود را طی کرد تا اینکه پس از فروپاشی دیوار برلین و پیوستن آلمان شرقی به غربی تحویل دو فروند باقی مانده از میگ 21U لغو شد. لازم به ذکر است که تعدادی از اعضای سپاه به منظور آموزش پرواز با میگ 21 به آلمان شرقی و کره شمالی فرستاده شدند که تعداد اندکی از آنها توانستند مراحل آموزشی را با موفقیت پشت سر بگذارند. علاوه بر این 11 فروند میگ 29 به منظور به کارگیری در نیروی هوایی سپاه پاسداران به شوروی سفارش داده شد. 12 خلبان و تعدادی تکنسین از کادر این نیرو به منظور آموزش به شوروی فرستاده شدند. همچنین از مجموع 12 خلبان فرستاده شده به شوروی تنها 3 خلبان موفق به اتمام دوره آموزشی میگ 29 شدند و بقیه تنها برخی دوره های فنی مرتبط با میگ 29 را گذراندند. درماه های دسامبر و اکتبر سال 1990 تمامی خلبانان میگ 29 نیروی هوایی سپاه پاسداران به اسکادران یازدهم شکاری تاکتیکی نیروی هوایی ارتش ملحق شدند. یکی از 11 جنگنده شفارش داده شده برای سپاه در بین مسیر حرکت از شوروی به ایران در اثر نقص فنی در دریایی خزر سقوط کرده و خلبان روسی آن کشته شد. با جایگزینی مجدد جنگنده ساقط شده توسط اتحاد جماهیر شوروی تحویل میگ های 29 سپاه در اواخر سال 1991 آغاز شد اما تنها چهار فروند به همراه قطعات یدکی تحویل شد و تحویل 7 فروند دیگر به دلیل فروپاشی شوروی متوقف شد. چنانچه تمامی جنگنده ها تحویل داده میشدند تنها 3 خلبان برای پرواز با آنها وجود داشت . از آنجایی که تحویل به صورت کامل انجام نشد مقامات نظامی تصمیم بر الحاق سه فروند میگ 29 سپاه به اسکاردارن میگ های 29 ارتش گرفتند. در سال 1988 نیروی هوایی ارتش ایران قصد تشکیل سه اسکادران شکاری تاکتیکی برای تقویت دفاع هوایی منطقه ای در سه پایگاه هوایی تهران ، تبریز و شیراز را داشت که بدین منظور جنگنده های جدیدی مورد نیاز بود. پس از پایان جنگ تنها یک اسکادران شکاری تاکتیکی در پایگاه های این سه شهر ایران وجود داشت . اسکادران شکاری پایگاه یکم شکاری تهران دارای تعداد انگشت شماری F-5D ، اسکادران بیست و یکم پایگاه دوم شکاری تبریز دارای بیش از 20 فروند F-5E/F وهفتاد و یکمین اسکادران شکاری پایگاه هفتم شکاری شیراز نیز دارای تعدادی F-5A و RF-5A و شماری تجهیزات نسبتا کامل آموزشی بود. . نیروی هوایی ایران برنامه ای نیز برای تشکیل اسکادران رهگیرهای دوربرد در پایگاه هشتم شکاری و سه اسکاردان جدید متشکل از جنگنده -بمب افکن های دوربرد در نظر داشت. در این برنامه میگ های 29 به عنوان جنگنده و سوخوه های 24 به عنوان جنگنده -بمب افکن انتخاب شده بودند. پس از تحویل 20 فروند میگ 29 ، نیروی هوایی ارتش ایران 48 فروند دیگر از این جنگنده را به روسیه سفارش داد که از این تعداد 40 فروند مدل A و 8 فروند مدل بودند. زمان تحویل جنگنده های جدید از سال 1993 الی 1994 تعیین شد اما اینبار قضیه خرید و تحویل متفاوت بود. پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی ، روسیه با مشکلات گسترده اقتصادی مواجه بود و به روابط اقتصادی با امریکا و غرب نیاز داشت و برای حفظ این روابط تسلیم برخی فشارهای امریکا در مورد ایران شد و بسیاری از قراردادهای مهم نظامی خود از جمله فروش 48 فروند میگ 29 به ایران را لغو کرد.     [FONT=tahoma, arial, helvetica, sans-serif]
   
  [FONT=tahoma, arial, helvetica, sans-serif]هدیه ای از طرف    
  [FONT=tahoma, arial, helvetica, sans-serif]در نتیجه عملیات طوفان صحرا 144 فروند هواپیمای عراقی مابین 23 الی 28 ژانویه 1991 به ایران گریختند . از جمله هواپیما های پناهنده شده چهار فروند میگ 29 از اسکادران واقع در پایگاه تموز بود که در صبح بارانی روز بیست و هفتم ژانویه در فرودگاه نوژه (شاهرخی سابق) در نزدیکی همدان فرود آمدند و در پناهگاه های شمالی پایگاه مستقر شدند. این جنگنده ها در جولای سال 1993 با دستور فرماندهی نیروی هوایی ایران به یگان های این نیرو پیوستند. پس از مدتی متخصصین فنی اسکادران یازدهم شکاری برای بازیابی این جنگنده ها به پایگاه سوم شکاری فرستاده شدند و پس از آن یک فروند میگ 29UB و سه فروند میگ 29B عراقی به مهرآباد تهران فرستاده شده و پس از رنگ آمیزی مجدد ، نشان و سریال نیروی هوایی ایران بر روی آن ها قرار گرفت. پس از طی این مراحل جز یک فروند میگ29UB که به حالت عملیاتی درآمد سه فروند دیگر به دلایل امنیتی به عنوان جنگنده ذخیره در نظر گرفته شدند. نیروی هوایی ایران پیشرانه جنگنده های ذخیره شده را در با پیشرانه بخری جنگنده های عملیاتی جایگزین کرد. علاوه بر این یک فروند میگ 29B عراقی با شماره سریال 3-6307 در یکی از پروژه های جهاد خودکفایی نیروی هوایی تحت نام طالع به کارگفته شد. هدف این پروژه نصب غلاف سوختگیری بر روی میگ 29 بود تا امکان سوختگیری از پاد سوخت رسان هواپیمای بوئینگ 707-3J9C فراهم شود. این پروژه به دلیل عدم موفقیت متخصصین جهاد در اتصال صحیح غلاف سوختگیری به مخازن سوخت داخلی جنگنده لغو شد. در سال 1990 به منظور افزایش شعاع عملیاتی میگ های 29 پروژه دیگری تحت نام خورشید توسط جهاد خودکفایی دنبال شد که حاصل آن نصب دومخزن سوخت خارجی بر روی پایلون های جدید نصب شده بر جنگنده میگ 29UB بود.   

  [FONT=tahoma, arial, helvetica, sans-serif]
 
  

  تصویر  
  [FONT=tahoma, arial, helvetica, sans-serif]  فروند میگ 29UB با شماره سریال 3-6305 از اسکادران یازدهم مجهز به دو تیغه آنتن در بالا و پایین بدنه مرتبط با سیستم راهنمای فرود ساخت چین     


  [FONT=tahoma, arial, helvetica, sans-serif]میگ های بیشتری نیاز    
  [FONT=tahoma, arial, helvetica, sans-serif]قرار داد خرید 48 فروند میگ 29 از روسیه در سال 1992 با فشار های آمریکا لغو شد ، در حالی که نیروی هوایی ایران برای تقویت اسکادران های هفتاد و یکم و بیست و دوم با میگ 29 برنامه ریزی کرده بود.به منظور جبران این کمبود اولین اقدام این نیرو اضافه کردن شش فروند F-5E از اسکادران بیست ویکم به اسکاردران هفتاد و یکم بود تا قابلیت های دفاعی پایگاه هفتم شکاری تقویت شود. با توجه به حملات ترکیه به چند شهر مرزی ایران ، فرماندهی نیروی هوایی ارتش ایران 9 فروند میگ 29A و دو فروند میگ 29UB را به منظور تقویت دفاع هوایی و همچنین گشت شبانه از اسکادران یازدهم شکاری به اسکادران 22 شکاری واقع در پایگاه دوم شکاری تبریز اعزام کرد تا با این کار ترکیه را از نقض مجدد حریم هوایی ایران باز دارد. در سال 1992 و در شرایطی که تنها 9 فروند میگ 29A و چهار فروند میگ 29UB در اسکادران یازدهم شکاری در اختیار بود ، مسئولین نیروی هوایی ایران به دنبال خرید میگ 29 از کانال های دیگری بودند. در این میان کشورهای استقلال یافته پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی بهترین گزینه پیش رو بودند چرا که دهها فروند جنگنده میگ 29 شوروی را در اختیار داشتند. در این میان اوکراین اولین گزینه بود . ایران درخواست خرید 40 فروند میگ 29 را به این کشور ارائه داد که با پاسخ منفی آن رو به رو شد. گزینه بعدی کشور مولداوی بود که در سال 1996 با گمانه زنی CIA نسبت به خرید میگ 29 توسط ایران از این کشور ، قبل از اینکه هر گونه مذارکراتی بین طرفین صورت بگیرد ، ایالات متحده آمریکا تمامی جنگنده های میگ 29 مولداوی و 500 فروند موشک های آن ها را قبل از ایران در 10 اکتبر 1997 خریداری کرد.   


  [FONT=tahoma, arial, helvetica, sans-serif]تعمیر و نگهداری    
  [FONT=tahoma, arial, helvetica, sans-serif]تکنسین های ایرانی پس از تحویل اولین میگ 29 و در زمانی که بیش از چهارصد تکسین و مشاور روسی دربین سال های 1989 الی 1992 در ایران حضور داشتند از توانایی انجام کلیه تعمیرات عمومی این جنگنده برخودار بودند. علاوه بر این در بین سال های 1992 الی 1998 تعدادی مشاور اوکراینی نیز در امور تعمیرات میگ 29 به متخصین ایرانی مشاوره میدادند. اما ایران مشتاقانه خواستار تعمیرات کاملا بومی و بدون نیاز به مشاوره خارجی بود ، همانطور که در مورد تعمیرات اساسی جنگنده های آمریکایی به موفقیت هایی رسیده بودند. اسکادران های شکاری تاکتیکی یازدهم و بیست و دوم از واحد تعمیرات و نگهداری خاص خود برخوردار بودند که انجام تعمیرات دوره ای میگ 29 را بر عهده داشتند. بازبینی و تعمیرات مورد نیاز پیشرانه آر دی 33 بعد از 350ساعت پرواز در مرکز تعمیرات پیشرانه نیروی هوایی ایران تا اواسط سال 1990 به کمک تکنسین های روسی و اوکراینی انجام میشد. بازرسی بدنه میگ های 29 نیز پس از 800 ساعت پرواز در آشیانه های پایگاه یکم و دوم شکاری صورت میگرفت. در قرار داد به امضا رسیده بین ایران و اتحاد جماهیر شوروی ، این کشور متعهد به پشتیابنی بیشت ساله از جنگنده های میگ 29 ایرانی شده بود. اما در اواخر سال 1990 و تحت تاثیر فشار های آمریکا این کشور از تحویل برخی قطعات مهم و همچنیندستورالعمل‌های فنی را برای افزايش ساعت و سيكل پروازی خودداری کرد. علاوه بر این روسیه درخواست ایران برای خرید چند دستگاه پیشرانه آر دی 33 جدید را نپذیرفت. ایران این پیشرانه ها را به منظور جایگزینی با پیشرانه های معیبو جنگنده های عملیاتی نیاز داشت که با عدم تحویل آن بخش قابل توجهی از ناوگان میگ های 29 ایران از حالت کاملا عملیاتی خارج شدند. با این وجود ایرانی ها ناامید نشده و به دنبال انجام تعمیرات اساسی بر روی پیشرانه ها و همچنین دستیابی به دستورالعمل های فنی از طریق جمهوری های استقلال یافته شوروی رفتند.   

  [FONT=tahoma, arial, helvetica, sans-serif]
 
  

  تصویر  
  [FONT=tahoma, arial, helvetica, sans-serif]  فروند میگ 29 به شماره سریال 3-6114 متعلق به اسکادران یازدهم شکاری در حال تعمیر در پایگاه یکم شکاری مهر آباد    
  [FONT=tahoma, arial, helvetica, sans-serif] 
 
   
  [FONT=tahoma, arial, helvetica, sans-serif]اولین مرحله از تعمیرات اساسی جنگنده های میگ 29 بدون حضور متخصصین کشور سازنده در سال 1998 و با کمک های متخصصین اوکراینی در پایگاه مهرآباد تهران انجام شد. در آن زمان تعمیرات اساسی یک فروند میگ 29A و یک فروند میگ 29UB با بهره گیری از دستورالعمل های به دست آمده صورت گرفت . انجام تعمیرات بدون پشتیبانی کشور سازنده به کاهش تدریجی و نبود قطعات یدکی در انبارهای نیروی هوایی ایران انجامید ، علاوه بر این فقدان پیشرانه های آردی 33 جدید مجددا مشکل ساز شده و تعدادی از میگ های 29 را از حالت عملیاتی خارج کرد به طوری که تا سال 2004 دراسکادارن های شکاری بیست و دوم و یازدهم تنها سه فروند میگ 29UB و سه فروند میگ 29Aعملیاتی باقی مانده بودند. در سال 2005 چند دستگاه پیشرانه آر دی 33 دسته دوم اما سالم توسط ایران تهیه شد که متخصصین نیروی هوایی با نصب آنها سه فروند میگ را به حالت عملیاتی بازگرداندند. در 16 اکتبر سال 2007 همزمان با ریاست جمهوری ولادیمیر پوتین ایران و روسیه قرار دادی را به ارزش 150 میلیون دلار به امضا رساندن که به موجب آن روسیه تعداد 50 دستگاه پیشرانه آر دی 33 و برخی دیگر از تجهیزات را به ایران تحویل میداد. همچنین شرکت روسی میگ و صنایع هواپیما سازی ایران به دنبال اجرای برنامه ای برای ارتقا و افزایش عمرعملیاتی میگ های 29 بودند . موارد ارتقای میگ های 29 به شرح زیر است :   
  [FONT=tahoma, arial, helvetica, sans-serif]افزایش عمرعملیاتی جنگنده به مدت 20 سال ( تا سال 2028)   
  [FONT=tahoma, arial, helvetica, sans-serif]افزایش دوره تعمیرات اساسی پیشرانه آر دی 33 به مدت 750    
  [FONT=tahoma, arial, helvetica, sans-serif]افزایش دوره تعمیرات اساسی بدنه به 1400    
  [FONT=tahoma, arial, helvetica, sans-serif]بسته به روز رسانی اویونیک شامل سیستم های جدید جنگ الکترونیک ، کنترل آتش ، ناوبری ، تشخیص دوست از دشمن ( IFF) ، رادیوهای جدید وی اچ اف و یو اچ اف و جایگزینی نمایشگر های آنالوگ کابین با نمایشگر های دیجیتال چند    
  [FONT=tahoma, arial, helvetica, sans-serif]تحویل موشک های R-27ER ، R-27ET و R-77 و همچنینی بمب های هدایت    
  [FONT=tahoma, arial, helvetica, sans-serif]نصب غلاف سوختگیری هوایی بهمراه افزایش ظرفیت مخازن سوخت    

  [FONT=tahoma, arial, helvetica, sans-serif]
 
  

  تصویر[FONT=tahoma, arial, helvetica, sans-serif]       [FONT=tahoma, arial, helvetica, sans-serif]تعمیرات اساسی بدنه میگ 29 پس از 800 ساعت پرواز      [FONT=tahoma, arial, helvetica, sans-serif]در سال 2008 در حالی که صنایع روسی و ایرانی به حصول توافق نهایی برای اجرای برنامه ارتقای میگ 29 بسیار نزدیک بودند با فشارهای اعمال شده غرب ، روسیه از مشارکت در این برنامه صرف نظر کرد. با وجود این تعداد محدودی پیشرانه آر دی 33 به همراه قطعات مرتبط با آن به ایران تحویل شد.با وجود دستیابی محدود به برخی قطعات یدکی نیروی هوایی ایران همچنان در جهت دستیابی به قطعات یدکی بیشتر و همچنین انجام به روز رسانی میگ های 29 به منظور بالابردن عمر عملیاتی آن ها تلاش میکرد. در راستای همین تلاش ها ایران تهیه قطعات و ارتقای میگ های 29 خود را از طریق بلاروس و چین پیگیری کرد که حاصل آن تهیه سیستم فرود و تجهیزات الکترونیکی جدید برای یک فروند جنگنده میگ 29UB (با شماره سریال 3-6305) در سال 2009 از چین بود که با کمک شرکت حمل و نقل هوایی ایران صورت گرفت. در طول سال 2009 یک فروند جنگنده میگ 29A (با شماره سریال 3-6117) نیز با تلاش متخصصین پایگاه یکم شکاری به نمایشگر های چند منظوره ال سی دی مجهز شد. علاوه بر همکاری ایران و چین ، گزارشاتی از توافق صنایع بلاروسی با صنایع هواپیما سازی ایران در زمینه به روز رسانی میگ های 29 و افزایش عمرعملیاتی آنها وجود دارد. به روز رسانی ها تجهیز جنگنده میگ 29 به موشک های هوا به هوای نسل جدید نظیر R-27ER و بمب های هدایت لیزری و تلویزیونی را نیز شامل میشود. برخی گزارشات از کار بر روی به روز رسانی یک فروند میگ 29A ( با شماره سریال 3-6118) توسط صنایع هواپیما سازی ایران در سال 2010 خبر میدهد . این جنگنده به اسکادران یازدهم شکاری تعلق داشته و در سال 2008 به منظور اجرای برنامه لغو شده به روزرسانی میگ 29 توسط صنایع روسی به صنایع هواپیما سازی ایران تحویل داده شده بود. علاوه بر این روند عملیاتی سازی میگ های 29 عراقی با نوسازی یک فروند میگ 29B با شماره سریال 3-6104 در ژوئن 2010 آغاز شد. پس از این دو فروند میگ دیگر نیز پس از تعمیر و نوسازی به خدمت گرفته شدند. این در حالی بود که یک فروند از آن ها به مدت 20 سال به عنوان جنگنده ذخیره و در حالت غیر عملیاتی نگه داشته شده بود. میگ های 29 ایرانی از فرسودگی کمتری نسبت به سایر جنگنده های ناوگان نیروی هوایی این کشور برخوردار هستند و به غیر از حادثه سقوط یک فروند از آنها در سال 2002 در تبریز در اثر نقص فنی سایر موارد سقوط این جنگنده بیش از اینکه به دلیل نقص فنی باشد ناشی از اشتباهات خلبانان بوده است. با انجام برخی به روز رسانی ها بر روی میگ های 29 این جنگنده ها تا آینده ای قابل پیش بینی همچنان به دفاع خود از آسمان پایتخت ایران ادامه میدهند.     [FONT=tahoma, arial, helvetica, sans-serif]
 
  
  تصویر  
  [FONT=tahoma, arial, helvetica, sans-serif] [FONT=tahoma, arial, helvetica, sans-serif] میگ 29UB متعلق به اسکاردارن یازدهم شکاری در حال شلیک به اهداف زمینی با استفاده از توپ 30 میلیمتری        [FONT=tahoma, arial, helvetica, sans-serif][HR]     [FONT=tahoma, arial, helvetica, sans-serif]مترجم :      [FONT=tahoma, arial, helvetica, sans-serif]منبع : مجله Combat Aircraft      [FONT=tahoma, arial, helvetica, sans-serif]منبع فارسی :سنترال      [FONT=tahoma, arial, helvetica, sans-serif]      [FONT=tahoma, arial, helvetica, sans-serif]     [FONT=tahoma, arial, helvetica, sans-serif]از دوست عزیز جناب shola هم عذر خواهی و تشکر میکنم.     [FONT=tahoma, arial, helvetica, sans-serif]      [FONT=tahoma, arial, helvetica, sans-serif]    
زنده باد بهار...
هر کس به دنبال معنای این جمله است،این فایل را [External Link Removed for Guests] کند...
به امید ظهور مهدی صاحب الزمان،پایان یافتن زمستان دنیا و شروع بهار انسانیت...
"
Moderator
Moderator
نمایه کاربر
پست: 2401
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 17 آذر 1387, 11:02 am
سپاس‌های ارسالی: 29119 بار
سپاس‌های دریافتی: 21533 بار
تماس:

Re: نگهبانان تهران!

پست توسط sokuteasemuni »

shola نوشته شده:[SIZE=85].  

[External Link Removed for Guests]

میگ-29 A به شماره 6115-3 در غالب یک گروه پروازی به همراه 6111-3 بر فراز شهر اصفهان در سال 1371 حضور دارد.6111-3 هم اکنون در گردان 22 مشغول خدمت است.


این تصویر بر فراز شهر قم هست.
منبع کتاب بلند آسمان(مجموعه تصاویر پرنده های نهاجا)
[External Link Removed for Guests]
Mega Poster
Mega Poster
نمایه کاربر
پست: 827
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 29 اردیبهشت 1390, 12:54 am
محل اقامت: جبهه ی جنگ
سپاس‌های ارسالی: 3906 بار
سپاس‌های دریافتی: 2334 بار

Re: نگهبانان تهران!

پست توسط mojtabba »

Mr.Amirhessam نوشته شده:  [FONT=tahoma, arial, helvetica, sans-serif]افزایش عمرعملیاتی جنگنده به مدت 20 سال ( تا سال 2028)   
  [FONT=tahoma, arial, helvetica, sans-serif]افزایش دوره تعمیرات اساسی پیشرانه آر دی 33 به مدت 750    
  [FONT=tahoma, arial, helvetica, sans-serif]افزایش دوره تعمیرات اساسی بدنه به 1400    
  [FONT=tahoma, arial, helvetica, sans-serif]بسته به روز رسانی اویونیک شامل سیستم های جدید جنگ الکترونیک ، کنترل آتش ، ناوبری ، تشخیص دوست از دشمن ( IFF) ، رادیوهای جدید وی اچ اف و یو اچ اف و جایگزینی نمایشگر های آنالوگ کابین با نمایشگر های دیجیتال چند    
  [FONT=tahoma, arial, helvetica, sans-serif]تحویل موشک های R-27ER ، R-27ET و R-77 و همچنینی بمب های هدایت    
  [FONT=tahoma, arial, helvetica, sans-serif]نصب غلاف سوختگیری هوایی بهمراه افزایش ظرفیت مخازن سوخت    

فکر نکنم روسیه مایل باشه موشک هایی مثل آر 77 و آر 27 ای تی و آر 27 ای ار رو به کشوری مثل ایران تحویل بده ( مگه ما تحریم نیستیم )
اما در مورد به روز رسانی هایی ایونیکی ممکنه روسیه یه کارهایی بکنه
در اخر الزمان که مجال نظاره نیست - جز راه پاک علی راه و چاره نیست
باید سر عدویه سید علی را برید و گفت - در کار خیر حاجت هیچ استخاره نیست

ما همان نسل جوانیم که ثابت کردیم - در ره عشق جگر دار تر از 100 مردی
هر زمان شور خمینی به سر افتد مارا - دور سید علی خامنه ای می گردیم

امیرا تو میری و فر مان دهی - سر بی سران را تو سامان دههی
عصای تو ام اژدها کن مرا - به اذن ولایت رها کن مرا
رها کن مرا تا خروشان شوم - بلا بر سر دین فروشان شوم
و پ س
Moderator
Moderator
نمایه کاربر
پست: 2401
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 17 آذر 1387, 11:02 am
سپاس‌های ارسالی: 29119 بار
سپاس‌های دریافتی: 21533 بار
تماس:

Re: نگهبانان تهران!

پست توسط sokuteasemuni »

نکته ای به خاطرم آمد که بهتر دیدم عرض کنم.
در یکی از شماره های مجله جنگ افزار اون اوائل، در حاشیه نویسی های صفحات نوشته بود ایران پس از الجزایر و تا قبل از خرید میگ-29کی توسط هند بزرگترین دارنده میگ-29 هست.
چند شماره بعد در بخش پاسخ به نامه ها کسی این مطلب رو زیر سؤال برده بود که در پاسخ این فرد توضیح داده بودن و مجدداً این مطلب رو تأیید کرده بودند.
[External Link Removed for Guests]
ارسال پست

بازگشت به “متفرقه درباره نیروی هوایی”