براي همه شما ماشين داران عزيز مواقعي پيش آمده كه خواسته ايد يك جفت تاير اتومبيل خود را عوض كنيد. سوالي كه پيش مي آيد اين است، تايرهاي نو را بايد كجاي خودرو قرار داد؟ از هر مكانيك يا پنچرگيري سوال كنيد مطمئناً به شما جواب يكساني خواهد داد: جلو خودرو. اما اگر كمي در سايتهاي خارجي جستجو كنيد، با پاسخ كاملاً متفاوتي روبرو مي شويد! شايد يكي از دلايل اينكه نرخ تصادفات در كشور ما اينقدر با دنيا متفاوت است همين عدم آگاهي ها باشد. مقاله زير برگرفته از يكي از سايتهاي خودرو خارجی است :
آيا قراردادن تايرهاي با آج بيشتر در محور جلوي خودروهاي با ديفرانسيل جلو خطرناك است؟
هنگامي كه دو تاير خودرو تعويض مي شوند، تايرهاي نو بايستي در عقب خودرو استفاده شوند.
عمق آج در يك تاير بر زماني كه يك تاير شروع به ليز خوردن روي جاده خيس خواهد كرد موثر است.
واقعيت۱: آج هاي تايرهاي جلو معمولاً بيشتر از تاير عقب خورده مي شوند
واقعيت۲: اگر تايرها بعد از هر ۸۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰ كيلومتر رانندگي جابجا شوند، آج تايرها تقريباً يكسان خورده خواهد شد.
واقعيت۳: اكثر مردم جابجايي تاير را در هر ۸۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰ كيلومتر رانندگي جابجا نمي كنند. بنابراين وقتي به تايرهاي ماشينشان نگاه مي كنند، آجهاي تايرهاي جلو از بين رفته درحاليكه تايرهاي عقب هنوز قابل استفاده هستند. لذا معمولاً لازم است كه تايرهاي جلو تعويض شوند.
واقعيت۴: اگر يك جفت از تايرها آج بيشتري از زوج ديگر داشته باشد، زوج با آج كمتر ، نسبت به زوج ديگر با آب كمتري بر روي جاده شروع به لغزيدن خواهد نمود.
واقعيت ۵: اگر جفت تايري كه زودتر شروع به لغزيدن در جاده مي كنند تايرهاي جلو باشد، كنترل وسيله نقليه ساده تر خواهد بود. اول اينكه راننده هنگام شروع سر خوردن، لغزش را در فرمان احساس خواهد نمود، ثانياً واكنش غريزي در برداشتن پا از روي گاز و چرخاندن فرمان در جهت لغزش در بدست آوردن مجدد كنترل موثر خواهد بود. اما اگر تايرهاي عقب خودرو شروع به سر خوردن نمايند، كنترل خودرو به مراتب دشوارتر خواهد بود. تشخيص از كنترل خارج شدن خودرو سخت تر است زيرا در فرمان حس نمي-شود و روش كنترل خودرو از حالت غير ارادي خارج مي شود (بايد در خلاف جهت سر خوردن فرمان را گرداند).
از اين رو كليه سازندگان تاير توصيه مي كنند كه تايرهاي نو يعني تايرهاي با آج بيشتر بايد در عقب خودرو نصب شوند.
مشكلات:
۱. بسياري از حرفه ايها هنوز بر اين باور هستند كه تايرهاي با آج بيشتر بايد در جلوي يك خودرو با ديفرانسيل جلو قرار بگيرند.
۲. بسياري از حرفه ايها بر اين باورند كه اين مساله بستگي به فصل سال دارد.
۳. بسياري از حرفه ايها از مشتري سوال مي كنند كه تمايل وي چيست. " شما ميل داريد تايرهاي جديد را كجا نصب كنيم؟"
۴. بسياري از حرفه ايها به سادگي تاير با آج فرسوده را از چرخ جلو به عقب انتقال مي دهند حتي اگر تايرها قرار نباشد كه با تاير نو تعويض شوند. پيشگيري: حتماً اصرار كنيد كه تايرهاي نو در عقب نصب شوند.
مسووليت قانوني: اگر يك تصادف ناشي از سرخوردن اتومبيل روي دهد، لازم است كه تايرها توسط يك كارشناس رسمي بررسي شوند و سوابق تعميراتي اتومبيل مورد بازبيني قرار گيرند. اگر تايرهاي نويي خريداري شده اند و در جلوي خودرو نصب شده باشند، بر اين باوريم كه نصب كننده اين تايرها قانوناً تايرهاي نو بايد در عقب نصب شوند. برخي باورهاي غلط در تعويض تاير كدامند؟
• خودروهاي با ديفرانسيل جلو: اين يك وضعيت گول زننده است، زيرا طبيعي است كه تصور شود كه چرخهايي كه قدرت را منتقل مي كنند (چرخهاي جلو در خودروهاي با ديفرانسيل جلو) بايستي بهترين تاير را داشته باشند. اين نتيجه گيري طبيعي غلط بوده و دليل اصلي نصب غلط تايرهاي نو در خودروهاي با ديفرانسيل جلو است.
• خودروهاي با دو ديفرانسيل: قاعده همان است. بهترين تايرها بايد در محور عقب نصب شوند.
• تايرهاي يخ شكن: قاعده در اين حالت تايرهاي با آج سالمتر در محور عقب است. اگر شما تايرهاي يخ شكن براي يك خودرو ديفرانسيل جلو لازم داريد براي اينكه محور جلو عمل كشش را انجام مي دهد، لازم است كه هر چهار چرخ را به تاير يخ شكن مجهز كنيد. به توصيه هاي سازندگان در زير مراجعه كنيد.
• بستگي به فصل دارد: اين باور اشتباه با باور نادرست مربوط به خودرو دو ديفرانسيل/تاير يخ شكن مرتبط است. چون بسياري از مردم نگران حركت در شرايط برفي زمستاني هستند، به نظر بحث مربوط به لزوم به بهترين اصطكاك روي محوري كه محرك هست قويترين انگيزه را شامل مي شود. همچنين اگر تايرهايي كه دچار لغزش مي شوند تايرهاي جلو باشند، حتي اگر اين تايرها باشند كه خودرو را به حركت در مي آورند، خطر آن بسيار كمتر از عدم كنترل عقب ماشين است. به اين دليل است كه همه سازندگان تاير مي گويند "بهترين تايرها در محور عقب". اگر لازم است كه روي چرخهاي محرك اصطكاك بيشتر داشته باشيد، چهار تاير نو بخريد.
• ريسك تركيدگي تاير: البته تركيدن تاير عقب بر تاير جلو ارجح تر است اما اگر قرار باشد تركيدن تاير در سرعت اتوبان روي دهد، عمق آج عامل آن نخواهد بود. عامل آن چيزي مانند يك ميخ، يك چاله يا اشياي ديگر خواهد بود. اگر يك ميخ به داخل تاير فرو رود، مهم نيست كه عمق آج تاير ۴/۳۲ يا ۱۴/۳۲ باشد. به علاوه احتمال وقوع كداميك بيشتر است؟ تركيدن تاير يا رانندگي در باران در خارج شهر؟
تعريف: Oversteer: از دست رفتن كنترل چرخهاي عقب به سمت خارج از مسير حركت.
Understeer: از دست رفتن كنترل چرخهاي جلو
توصيه سازندگان تاير. آنچه كه سازندگان تاير ميگويند:
• گودير: هنگامي كه يك جفت تاير از همان سايز و ساختار را تعويض مي كنيد، توصيه مي كنيم كه تايرهاي نو را در محور عقب خودرو استفاده كنيد. [External Link Removed for Guests]
• بريجستون/فايرستون: از راهنماي تعويض: تايرهاي زمستاني بهتر است كه در هر چهار چرخ استفاده شوند. اگر تايرهاي زمستاني در محور جلوي هر خودرويي نصب شوند، بايد بر روي محور عقب هم نصب شوند. هرگز تايرهاي زمستاني را فقط روي محور جلو نصب نكنيد. اين مساله شامل همه خودروهاي شخصي، كاميونتهاي سبك، خودروهاي ديفرانسيل جلو و خودروهاي دو ديفرانسيل مي باشد
. [External Link Removed for Guests]
• دانلوپ: وقتي يك جفت تاير از همان نوع و اندازه را بر روي يك خودرو تعويض مي كنيد، توصيه مي كنيم كه آن را روي محور عقب قرار دهيد. [External Link Removed for Guests]
• ميشلن: جفت تاير نو هميشه بايد در عقب استفاده شود.
[External Link Removed for Guests]
• گودريچ: توصيه مي شود كه هر چهار تاير همزمان تعويض شود. اما اگر فقط دو تاير تعويض مي شوند، تايرهاي نو بايد در عقب قرار گيرند. تايرهاي نو با آج عميقتر اصطكاك بهتري با جاده برقرار كرده و تخليه آب را در شرايط خيس بهتر انجام مي دهند. [External Link Removed for Guests]
• كنتينتال: تايرهاي يخ شكن بايد در هر چهار چرخ استفاده شوند. هيچگاه هنگامي كه تايرهاي جلو از نوع راديال هستند، تايرهاي يخ شكن غير راديال را در عقب قرار ندهيد مگر زماني كه وسيله نقليه داراي جفت چرخ در عقب باشد. در خودروهاي با محركه ديفرانسيل جلو، توصيه مي شود كه تايرهاي يخ شكن يا چهار فصل را بر روي هر چهارچرخ قرار دهيد تا در شرايط زمستاني كنترل مناسب و پايدار داشته باشيد. [External Link Removed for Guests]
مهم: پيش از تعويض تايرها هميشه به دستورالعمل سازنده خودرو درخصوص محدوديتها و توصيه هاي تعويض تاير مراجعه نماييد.
توجه: بدون تايرهايي در محور عقب كه اصطكاكي قابل مقايسه با تايرهاي محور جلو داشته باشند، كنترل خودرو ممكن است دچار اشكالاتي شود. اين مساله مي تواند منجر به ازدست رفتن كنترل خودرو شده و موجب جراحات شديد يا مرگ شود.
نصب اشتباه دو تاير، ادعاهاي حقوقي:
تصادفات ناشي از لغزش يكي از مرگبارترين حوادث جاده اي محسوب مي شود ضمن اينكه ريسك چنين حادثه اي با افزايش سرعت به شدت افزايش مي يابد. آسيب به ستون فقرات، جراحات مغزي شديد و ساير عوارض منجر به معلوليت در اين حوادث معمول است. همانگونه كه اشاره شد، بسياري از اين موارد به دليل ايرادات يكي از خودروها يا در نظر گرفتن آسيب ديده ترين طرف تصادف به عنوان مقصر، ناديده گرفته مي شوند. بيشتر اين دعاوي به دليل عدم پوشش بيمه اي كافي براي تامين هزينه هاي سنگين آسيب ديدگي ستون فقرات و جراحات مغزي، دنبال نمي شوند.
خطا در بررسي دقيق مسايل مربوط به نصب تاير در تصادفات ناشي از لغزش يا سر خوردن خودرو، اشتباه بزرگي محسوب مي شود. همانگونه كه در اين صفحات بيان شده، توصيه همه توليدكنندگان بيان كننده لزوم نصب تايرهاي نو در محور عقب خودرو است. اگر تايرهاي نو روي محور جلو نصب شوند، فروشندگان يا نصب كنندگان اين تايرها بطور واضحي مقصر حادثه به شمار مي روند. واقعيت كاري كه بايد انجام شود آنچنان آشكار است كه دفاع در چنين دعاويي كاملاً سهل خواهد بود.
با وجوديكه جامعه حقوقي به تازگي در حال آشنا شدن با مسووليتهاي كيفري چنين اشكالاتي است، تاكنون چندين رسيدگي قضايي بزرگ عليه نصب كنندگان انجام شده است.
دريك پرونده محرمانه در ايالت كاليفرنيا، فرد شاكي كنترل خودرو را در يك چاله آب از دست داد و اين حادثه موجب چپ شدن خودرو شاكي شد. باوجوديكه همه تايرهاي خودرو شاكي آج يكساني داشتند، متهم دو تاير نو را كمي قبل از حادثه به شاكي فروخته و در جلو خودرو نصب كرده بود. اين مساله تخطي از دستورالعمل شركت متهم به شمار آمد. اين پرونده با ۵/۸ ميليون دلار حل و فصل گرديد.
در يك پرونده عليه كاستكو و جنرال موتورز كه طرفين با ۱۰ ميليون دلار به توافق رسيدند، كاستكو دو تاير نو ميشلين را در جلو نصب كرده بود و نماينده فروش جنرال موتورز تايرها را قبل از حادثه بازديد كرده بود ولي متوجه نصب اشتباه نشد يا اينكه آگاهي از توصيه توليدكننده نداشت.
براي پيروزي در يك دعواي حقوقي، ضروري است كه تايرها درحاليكه خودرو هنوز در دسترس است بررسي شوند بنابراين سرعت عمل ضروري است. اگر تايرهاي نو در جلو خودرو و نه عقب آن نصب شده باشند، يك دعوي حقوقي مطمئن و ساده امكان پذير است.
منبع [External Link Removed for Guests]
تاير نو در جلو يا عقب خودرو؟
در اين بخش ميتوانيد در مورد مباحث فنی و تخصصی مرتبط با خودرو و وسايل نقليه بحث و تبادل نظر کنيد
مدیران انجمن: MOHAMMAD_ASEMOONI, Mohsen1001, RAHVAR, شوراي نظارت
-
- پست: 2
- تاریخ عضویت: شنبه ۷ فروردین ۱۳۸۹, ۹:۴۳ ب.ظ
بازگشت به “مباحث فنی و تخصصی خودرو”
پرش به
- بخشهاي داخلي
- ↲ اخبار و قوانين سايت
- ↲ سوالات، پيشنهادات و انتقادات
- ↲ مرکز جوامع مجازي - CentralClubs Network
- ↲ سرويس ميزباني وب - CentralClubs Hosting
- ↲ مجله الکترونيکي مرکز انجمنهاي تخصصي
- بخش تلفن همراه
- ↲ نرم افزار تلفن همراه
- ↲ Symbian App
- ↲ Android App
- ↲ Windown Phone App
- ↲ iOS App
- ↲ JAVA Mobile App
- ↲ بازيهاي تلفن همراه
- ↲ Symbian Games
- ↲ Android Games
- ↲ iOS Games
- ↲ Windows Phone Games
- ↲ JAVA Mobile Games
- ↲ گوشيهاي تلفن همراه
- ↲ Sony
- ↲ Samsung
- ↲ GLX
- ↲ Dimo
- ↲ Huawei
- ↲ Motorola
- ↲ Nokia
- ↲ گوشيهاي متفرقه
- ↲ سرگرميهاي تلفن همراه
- ↲ خدمات و سرويسهاي مخابراتي
- ↲ تازه ها و اخبار تلفن همراه
- ↲ مطالب كاربردي تلفن همراه
- ↲ متفرقه در مورد تلفن همراه
- ↲ سوالات و اشکالات تلفن همراه
- بخش كامپيوتر
- ↲ نرم افزار كامپيوتر
- ↲ گرافيک و طراحي کامپيوتري
- ↲ طراحي صفحات اينترنتي
- ↲ سوالات و اشکالات نرم افزاري
- ↲ برنامه نويسي
- ↲ C Base Programming
- ↲ Dot Net Programming
- ↲ Web Programming
- ↲ Other Programming
- ↲ Software Engineering
- ↲ Java Programming
- ↲ Database Programming
- ↲ سخت افزار كامپيوتر
- ↲ امنيت و شبكه
- ↲ امنيت
- ↲ شبکه
- ↲ تازه ها و اخبار دنياي کامپيوتر
- ↲ مطالب كاربردي كامپيوتر
- ↲ متفرقه در مورد کامپيوتر
- بخش هوا فضا
- ↲ نيروي هوايي ايران
- ↲ متفرقه درباره نیروی هوایی
- ↲ نیروی هوایی و سازندگی
- ↲ حماسه و حماسه آفرینان نيروي هوايي
- ↲ تیزپروازان در بند
- ↲ شهدا و جانباختگان نیروی هوایی
- ↲ عملیاتهاي نيروي هوايي
- ↲ دستاوردها و اخبار نيروي هوايي
- ↲ تاریخچه نیروی هوایی در ایران
- ↲ هوانيروز ايران
- ↲ حماسه و حماسه آفرينان هوانيروز
- ↲ شهدا و جانباختگان هوانيروز
- ↲ دستاوردها و اخبار هوانيروز
- ↲ هواپيماها
- ↲ هواپيماهاي نظامي
- ↲ هواپيماهاي غير نظامي
- ↲ هواپيماهاي بدون سرنشين
- ↲ بالگردها
- ↲ بالگردهاي نظامي
- ↲ بالگردهاي غير نظامي
- ↲ بالگردهاي بدون سرنشين
- ↲ اخبار بالگردها
- ↲ تسليحات هوايي
- ↲ موشكهاي هوا به هوا
- ↲ موشكهاي هوا به زمين
- ↲ موشکهاي دريايي
- ↲ موشکهاي زمين به هوا
- ↲ موشکهاي زمين به زمين
- ↲ ديگر مباحث هوانوردي
- ↲ الکترونيک هواپيمايي
- ↲ موتورهاي هوايي
- ↲ شبيه سازهاي پرواز
- ↲ گالري تصاوير هوافضا
- ↲ تصاوير هواپيماهاي جنگنده
- ↲ کليپهاي هوايي
- ↲ تصاوير هواپيماهاي بمب افکن
- ↲ تصاوير هواپيماهاي ترابري
- ↲ تصاوير هواپيماهاي مسافربري
- ↲ تصاوير هواپيماهاي شناسايي
- ↲ تصاوير بالگردهاي نظامي
- ↲ تصاوير بالگردهاي غير نظامي
- ↲ تصاوير نمايشگاههاي هوايي
- ↲ تصاوير متفرقه هوايي
- ↲ انجمن نجوم
- ↲ منظومه شمسي
- ↲ كيهانشناسي
- ↲ گالري تصاوير نجوم
- ↲ اخبار نجوم
- ↲ اخبار هوافضا و هوانوردي
- ↲ مدرسه هوانوردي
- ↲ كتابخانهي هوا فضا
- ↲ متفرقه در مورد هوا فضا
- بخش جنگ افزار
- ↲ ادوات زميني
- ↲ ادوات زرهي
- ↲ تجهيزات انفرادي
- ↲ تسليحات سنگين و توپخانهاي
- ↲ خودروهاي نظامي
- ↲ تسليحات ضد زره
- ↲ ادوات دريايي
- ↲ ناوهاي هواپيمابر
- ↲ ناوشکنها
- ↲ رزم ناوها
- ↲ ناوچهها
- ↲ زيردرياييها
- ↲ تجهيزات و تسليحات دريايي
- ↲ ساير ادوات دريايي
- ↲ گالري تجهيزات و ادوات دريايي
- ↲ اخبار ادوات دريايي
- ↲ اخبار نظامي
- ↲ گالري نظامي
- ↲ متفرقه در مورد جنگ افزار
- بخش دفاع مقدس
- ↲ حماسه دفاع مقدس
- ↲ تخريب و خنثي سازي
- بخش خودرو و وسايل نقليه
- ↲ مباحث فنی و تخصصی خودرو
- ↲ معرفي خودرو
- ↲ تازهها و اخبار خودرويي
- ↲ گالري خودرو
- ↲ متفرقه وسايل نقليه
- بخش پزشکي
- ↲ پزشكي و درمان
- ↲ پزشکي
- ↲ سوال پزشکي
- ↲ بهداشت
- ↲ بهداشت عمومي
- ↲ بهداشت مواد غذايي
- ↲ لوازم آرايشي و بهداشتي
- ↲ متفرقه در مورد پزشکي
- ↲ روانشناسي و روان پزشكي
- بخش فرهنگ، تمدن و هنر
- ↲ فرهنگي هنري
- ↲ شعر و ادبيات
- ↲ فيلم و سينما
- ↲ هنرهاي نمايشي
- ↲ فرهنگ هنرهاي نمايشي
- ↲ موسيقي
- ↲ عكس و نقاشي
- ↲ تاريخ، فرهنگ و تمدن
- ↲ تاريخ ايران
- ↲ تاريخ جهان
- ↲ فلسفه
- ↲ زبانهاي خارجي
- ↲ زبان انگليسي
- ↲ زبان اسپانيايي
- ↲ هنر آشپزي
- بخش علم، فناوري و آموزش
- ↲ انجمن علم و فناوري
- ↲ انجمن آموزش
- ↲ کتاب و فرهنگ مطالعه
- ↲ دانش عمومی
- ↲ کنکور و دانشگاه
- ↲ جامعه شناسي
- ↲ خانواده
- ↲ متفرقه جامعه شناسي
- ↲ حقوق و قضا
- ↲ علوم
- ↲ فيزيک
- ↲ شيمي
- ↲ رياضي
- ↲ متالورژي
- ↲ پليمر
- ↲ علوم کشاورزي
- ↲ گياهان زراعي و باغي
- ↲ گياهان دارويي
- ↲ طبیعت و محیط زیست
- ↲ زيست شناسي
- ↲ عمران
- ↲ بتن و سازههاي بتني
- ↲ معماري و شهرسازي
- ↲ سبکها و مشاهير معماري
- ↲ شهرسازي
- ↲ معماري داخلي
- ↲ معماري منظر
- بخش الکترونيک و رباتیک
- ↲ مفاهیم اولیه و پایه در الکترونیک
- ↲ نرم افزارهای کمکی الکترونیک
- ↲ مدارهای مجتمع
- ↲ سوالات و پرسشهای مفاهیم پایه
- ↲ مدارات ساده و آسان
- ↲ مدارهای آنالوگ و دیجیتال
- ↲ شبیه ساز و طراحی مدار
- ↲ مدارات صوتی
- ↲ مدارات، منابع تغذیه سویچینگ و اینورتوری
- ↲ مدارات مخابراتی
- ↲ میکروکنترلرهای AVR
- ↲ آموزش و مثالها AVR
- ↲ طرح آماده و کامل شده AVR
- ↲ میکروکنترلرهای ARM
- ↲ سایر میکروکنترولرها و پردازندهها
- ↲ سایر میکروکنترلرها
- ↲ مدار مجتمع برنامه پذیر FPGA
- ↲ رباتیک
- ↲ اخبار و مصاحبه ها در رباتیک
- ↲ آموزش و مقالات رباتیک
- ↲ پروژهها تکمیل شده رباتیک
- ↲ مدارها و مکانیک در رباتیک
- ↲ رباتهای پرنده
- ↲ برق و الکترونیک عمومی
- ↲ تعمیر لوازم برقی
- ↲ اخبار برق و الکترونیک
- بخش بازيهاي رايانهاي
- ↲ بازيهاي رايانهاي
- ↲ كنسولهاي بازي
- ↲ PSP
- ↲ اخبار بازيها
- بخش تجاري اقتصادي
- ↲ بخش اقتصادی و مالی
- ↲ تجارت آنلاين
- ↲ بورس
- ↲ تحلیل و سیگنال روز
- ↲ کار آفرینی
- بخشهاي متفرقه
- ↲ بخش ويژه
- ↲ ساير گفتگوها
- ↲ صندلي داغ
- ↲ اخبار و حوادث
- ↲ انجمن ورزش
- ↲ آکواريوم و ماهيهاي زينتي
- ↲ معرفي سايتها و وبلاگها