حمید امینی نوشته شده:با سلام
.
سوالم در مورد وجود ترموستات در فصل گرم وتابستان روی خودرو هستش
نظر شما چیه ؟
ممنونم
سلام
برداشتن ترموستات کار اشتباهی هست .
دمای موتور باید هميشه در حد معینی ثابت بمونه خصوصا موتور انژکتوری وگرنه سنسورها کارشون رو درست انجام نمیده و موتور درست کار نمیکنه و باعث کم جون شدن و یا مصرف بالای سوخت میشه و یا لرزش پیدا میکنه
اگر در تابستان با ترموستات , حرارت موتور بیش از حد بالا میره علتش استاندار نبودن ترموستات یا خرابیش هست و یا کثیف بودن بیش از حد داخل رادیاتور و یا بیرونش . یعنی روزنه هاش له شد یا پر از خاک و خاشاک و حشرات هست
یا آب معمولی هست توی رادیاتور
یا موتور تنظیم نیست و بیش از حد داغ میشه
یا سرسیلندر کف تراشی شده و از واشر سرسیلندر ضخیمتر استفاده
نشده تا کوچک شدن محفظه ی احتراق بر اثر کف تراشی رو جبران کنه
یا واتر پمپ مشکل داره و آب رو درست به جریان نمیندازه
یا فن رادیاتور به دلیلی درست خنک نمیکنه
و یا سنسوری که دمای موتور رو به کامپیوتر اشتباه اطلاع میده
اگر همه چیز در موتور سالم و تنظیم باشه , چه تابستان باشه چه زمستان , به محض اینکه موتور به اندازه ی کافی گرم بشه ترموستات کاملاً باز میشه و دیگه حرارت بالاتر از حد مجاز نمیره===============================
نکنه ی مهم:
بسیاری از مردم فکر میکنند که عقربه ی آمپر حرارت در تابستان و زمستان و در حرکت و ترافیک و با کولر و بی کولر باید یک جا ثابت بمونه و تکون نمیخوره
این تصور اشتباهه
روی تمام آمپرها یک خط آبی هست که نشان دهنده ی دامنه ی حدِ مجازِ حرارت موتور هست و حرارت موتور اشکالی نداره اگر دذ حدودِ همین دامنه بالا و پائین بشه
البته وجود ترموستات باعث میشه که حرارت از حد معینی پائینتر نیاد
مثلا اگر ترموستات 82 درجه باشه و همه چیز هم سالم باشه , حتی در یخبندان هم دمای موتور نمیره زیر 82 درجه ========================
نکته ی مهم دیگه اینه که راننده ی باتجربه با دقت بالا رفتن حرارت رو زیر نظر داره که غیر طبیعی نباشه
مثال
در هوای خنک در جاده در حرکت هست اما آمپر حرارت بالاتر از مقداری هست که باید باشه اما هنوز روی خط آبی هست
اینجا راننده به بالا بودنِ غیر طببعی حرارت شک میکنه و نگه میداره و میبینه که آب رادیاتور کم شده
این دقتِ راننده باعث میشه که کم شدن آب رو به موقع متوجه بشه و کار به سوختن واشر سرسیلندر نکشه
اما اگر در یک روز گرم و زیر آفتاب در ترافیک باشه و کولر هم روشن باشه , میبینه که آمپر بالاتر از حد مجاز هست اما در محدوده ی مجاز هست پس نگران نمیشه اما
همیشه هر یکی دو دقیقه یک بار یک نگاهِ یک ثانیه ای میندازه به آمپرها تا مطمئن بشه همه چیز در محدوده ی مجاز هست