ho3ein2000 نوشته شده:با سلام
آیا شفت همون پلوس هست؟
اگر بله تنظیمی داره؟
یا باید بکل تعویض بشه
گردگیر یک طرف پلوس خودروی من پاره شده و صدای مهیبی تو دست اندازز ها
و شتاب گیری و رها کردن پدال گاز تو دنده یک و دو داره
متاسفانه مکانیک وارد کم نیست چون اصلا مکانیک نداریم تو این شهر
بنظرتون لقی پلوس قابل تنطیمه؟
این صدای تقه فقط از شفت میتونه باشه؟؟یعنی اصلا ربطی به دسته موتورا نداره؟

سلام
در مورد پلوس توضیحات مفصلی در صفحات قبل نوشته شده
کیتِ پلوس شامل سه قطعه هست که کارش انتقال نیرو از گیربکس به چرخ هست
معمولاً هر طرف 2 تا سرپلوس داره که توسط یک مفتول فولادی (شفت) به همدیگه متصل هستند
یعنی 3 قطعه هستند
یک سرپلوس وصله به گیربکس که بهش میگن پلوس داخلی inner cv joint
دومی وصله به دیسک ترمز که بهش میگن سرپلوس بیرونی outer cv joint
[External Link Removed for Guests]معمولاً داخلی خیلی کم گردگیرش خراب میشه چون مفصلش خیلی کم بازی میکنه موقع حرکت
اما سرپلوس بیرونی موقع چرماندن فرمون دائماً مفصلش چپ و راست میشه و روی دست اندازها هم بالا پائین میشه و گردگیرش اگر لاستیک باکیفیت باشه ممکنه 10 سال هم عمر کنه
اما گردگیر ساخت قطعه سازهای ایرانی و چینی و هندی بیشترش بسیار بی کیفیت هست و عمداً هم نازک و کوتاه ساخته میشه تا هم هزینه ی ساختش کم بشه هم زود زود پاره بشه و فروشش زیاد بشه
قبلاً هم بارها گفته شده که رانندگی با گردگیر پاره اشتباه بزرگی هست
همچنین گفته شد که معمولاً از زود به دادش برسند فقط لازمه که توی سرپلوس پر از گریس بسیار نرم بشه و گردگیر هم تا دو سومش پر از گیریس بشه و نصب بشه
بعضی مکانیکها میگن چون صدا میده پس خرابه , برو یه سرپلوس و یه گردگیر و گریس بخر
بعدش سرپلوس کهنه رو میشورند با بنزینی که از ماشینهای مردم کشیده اند و جای سرپلوس سالم دست دوم میفروشند به دیگران
تزریق نصف استکان واسکازین با آمپول هم خیلی تاثیر داره در طول عمر سرپلوس و ساچمه های داخلش
ساخت گردگیر دست ساز با تیوب پنچر هم مفصلاً توضیح داده شده در همین تاپیک که صد شرف داره به آشغال نمایندگیهای ایرانی و چینی و هندی
ساخت و نصبش هم بسیار آسان هست و کم هزینه
=======================================
سرپلوس تنظیم و رگلاژ نداره
سرپلوس سمت گیربکس معمولاً فشاری جامیره و با کشیدنش میاد بیرون که البته روغن داخل گیربکس هم مقداریش میریزه بیرون
سرپلوس خارجی یک خاری داره که تا برداشته نشه درنمیاد
سرپلوسها معمولاً کمی توی جاشون بازی میکنند یعنی چند میلیمتر بین گیربکس و چرخ تکون میخوره که عادی هست
سرپلوسها هیچ صدایی نداره مگر اینکه گردگیرش پاره بشه و گیریسهاش توی حرکت بریزه بیرون . اونوقت موقع دور زدن تق تق صدا میده که بیشتر مردم فکر میکنند خرابه و باید عوض بشه اما فقط گیرسکاری و گردگیر نو میخواد
حتی سرپلوس خراب هم قابل تعمیره چون میبندنش به گیره و با کج کردنش و برداشتن حلقه ی نگهدارنده ی ساچمه ها , ساچمه ی شکسته رو عوض میکنند
نیازی به ساچمه خریدن هم نیست . خدا داده سرپلوس خراب و سالم کم بیخودی عوض شده